Jeesus ratsastaa Jerusalemiin, Mark.11:1-11

JEESUS RATSASTAA JERUSALEMIIN
Mark.11:1-11
(Rinnakkaisteksti:Matt.21:1-11)
--
11:1 Ja kun he lähestyivät Jerusalemia, tullen Beetfageen ja Betaniaan Öljymäelle, lähetti hän kaksi opetuslastaan
11:2 ja sanoi heille: "Menkää kylään, joka on edessänne, niin te kohta, kun sinne tulette, löydätte sidottuna varsan, jonka selässä ei yksikään ihminen vielä ole istunut; päästäkää se ja tuokaa tänne.

11:3 Ja jos joku teille sanoo: 'Miksi te noin teette?', niin sanokaa: 'Herra tarvitsee sitä ja lähettää sen kohta tänne takaisin'."

11:4 Niin he menivät ja löysivät oven eteen ulos kujalle sidotun varsan ja päästivät sen.

11:5 Ja muutamat niistä, jotka siellä seisoivat, sanoivat heille: "Mitä te teette, kun päästätte varsan?"

11:6 Niin he sanoivat heille, niinkuin Jeesus oli käskenyt; ja he antoivat heidän mennä.

11:7 Ja he toivat varsan Jeesuksen luo ja heittivät vaatteensa sen päälle, ja hän istui sen selkään.

11:8 Ja monet levittivät vaatteensa tielle, ja toiset lehviä, joita katkoivat kedoilta.

11:9 Ja ne, jotka kulkivat edellä, ja jotka seurasivat, huusivat: "Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen!

11:10 Siunattu olkoon isämme Daavidin valtakunta, joka tulee. Hoosianna korkeuksissa!"

11:11 Ja hän kulki sisälle Jerusalemiin ja meni pyhäkköön; ja katseltuaan kaikkea hän lähti niiden kahdentoista kanssa Betaniaan, sillä aika oli jo myöhäinen.

6

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Markus kertoo, kuinka Jeesus valmistelee julkista Jerusalemiin tuloaan.
      Profeetallinen sana täyttyy.

      Vastoin kansan ylväitä Messias-toiveita (vapautus Rooman valtakunnan ikeestä), Jeesus saapuukin kaupunkiin sävyisänä, nöyränä ja hiljaisena juhlakulkueessa aasin tamman varsalla ratsastaen (Sak.9:9).
      Hän ei ratsastanut komeasti hevosella. (Sekin aika vielä tulee; Ilm. 19:11-16)
      Tunnetuilla oppineilla oli oikeus ottaa tilapäisesti käyttöönsä tuon ajan ”kulkuneuvot”. Tarvitsi vain sanoa; ”Rabbi tarvitsee sen” (3).

      Messias -valtakunnan tulo on jo käsillä (10).
      Kansan hoosianna-huudot (tarkoittaa: ”oi auta!”)merkitsivät tervetuloa- toivotusta Messiaalle (9,10).

      Hän tietää, että kansan hoosianna-huudot vaihtuvat pian pitkänperjantain ristiinnaulitse-huudoiksi ja tämä koituu Jerusalemin asukkaille tuomioksi (Luuk. 19:41-44).
      Jeesus itkee sen kohtaloa.

      Jeesus tuli omiensa tykö, mutta hänen omansa eivät ottaneet Häntä vastaan.

      • Virsi 15
        --
        1.
        Tiellä ken vaeltaa,
        ken aasilla ratsastaa?
        Maahan on laskettu vaatteita,
        lehtiä, oksia.
        Muurari-rabbi nyt
        on matkalle lähtenyt,
        noussut on satulaan ratsunsa,
        kuitenkin kuningas.

        2.
        Kruunua, valtikkaa
        et lainkaan sä nähdä saa.
        Mahtavat ovat muualla,
        suurissa saleissa.
        Ihmisen Pojan tie
        nyt kaupunkiin suureen vie.
        Suosio satojen ihmisten
        vaihtuu jo syytökseen.

        3.
        Nöyryys ja hiljaisuus
        on valtasi salaisuus.
        Voimalla, väkivallalla
        et tahdo hallita.
        Uskomme vahvista,
        luo tiellemme valoa,
        johdata elämään rikkaaseen,
        rauhaan ja hyvyyteen.

        4.
        Jeesus, sä Herramme,
        sua seurata tahdomme.
        Kanssamme kulje eteenpäin,
        yhdessä, yksittäin.
        Hoosianna, hoosianna,
        hoosianna, hoosianna!
        Saavu jo, kuningas, luoksemme
        täyttämään toivomme.


    • ylhäältä alas asti

      11:11 Ja hän kulki sisälle Jerusalemiin ja meni pyhäkköön; ja katseltuaan kaikkea hän lähti niiden kahdentoista kanssa Betaniaan, sillä aika oli jo myöhäinen.

      ***
      29 Ja ne, jotka kulkivat ohitse, herjasivat häntä ja nyökyttivät päätään ja sanoivat: "Voi sinua, joka hajotat maahan temppelin ja kolmessa päivässä sen rakennat!
      30 Auta itseäsi ja astu alas ristiltä."
      31 Samoin ylipapitkin ynnä kirjanoppineet keskenään pilkkasivat häntä ja sanoivat: "Muita hän on auttanut, itseään ei voi auttaa.
      32 Astukoon hän, Kristus, Israelin kuningas, nyt alas ristiltä, että me näkisimme ja uskoisimme." Myöskin ne, jotka olivat ristiinnaulitut hänen kanssaan, herjasivat häntä.
      33 Ja kuudennella hetkellä tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen.
      34 Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
      35 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Katso, hän huutaa Eliasta".
      36 Ja muuan juoksi ja täytti sienen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda sanoen: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias ottamaan hänet alas".
      37 Mutta Jeesus huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.


      38 Ja temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti.

      • Mark.15:38
        "Ja temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti".
        --
        Esirippu (temppelin väliverho) erotti pyhän kaikkein pyhimmästä.

        Esiripun repeämisellä "ylhäältä alas asti" on suuri vertauskuvallinen merkitys.
        Mitä ajattelette tästä tapahtumasta?


      • on siiretty sinne
        Tapio522 kirjoitti:

        Mark.15:38
        "Ja temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti".
        --
        Esirippu (temppelin väliverho) erotti pyhän kaikkein pyhimmästä.

        Esiripun repeämisellä "ylhäältä alas asti" on suuri vertauskuvallinen merkitys.
        Mitä ajattelette tästä tapahtumasta?

        missä myös ylimmäinen pappimme on.. sitä se merkitsee...

        (Vain vihjeeksi voin sanoa että se paikka ei ole Vatikaani, eikä ylimmäinen pappimme ole paavi).


      • on siiretty sinne kirjoitti:

        missä myös ylimmäinen pappimme on.. sitä se merkitsee...

        (Vain vihjeeksi voin sanoa että se paikka ei ole Vatikaani, eikä ylimmäinen pappimme ole paavi).

        Jerusalemin temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti (Mark.15:38) ja maa järisi ja kalliot halkeilivat ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös (Matt. 27:51,52).

        Jeesuksen kuolema avasi näin meille tien elämään Jumalan yhteydessä.
        Jeesus otti kantaakseen pois esteen, jonka synti oli tuonut Jumalan ja ihmisten välille.

        Esiripun hengellisestä merkityksestä puhuvat Hebr. 10:19,20 ja Ef. 2:18.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3504
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

      https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      437
      2944
    3. Kiitos rakastamani,

      tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      22
      2801
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

      Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1867
    5. Ollaanko me päästy

      Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1497
    6. Kello käy ja ilta pimenee

      Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1370
    7. Miksi et lähesty

      kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      92
      1145
    8. Mikä siinä naisessa

      Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      101
      1117
    9. SEO!! Pyhäsalmi

      Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1113
    10. Ruumisvaunut

      Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      31
      930
    Aihe