Herpeksen tarttuminen

mies21-v.

Minulle on vähän epäselvää näissä sukupuolitauteihin liittyen Herpeksen tarttuminen/leviäminen.

Ensinnäkin: Minulla on huuliherpes, ollut jo lapsesta asti. Rakkuloita on vain noin kerran vuodessa noin 4-6 päivää.

Voiko huuliherpes tarttua suudellessa kumppanille, vaikka rakkuloita ei sillä hetkellä ole?

Voiko huuliherpes tarttua genitaalialueelle? Tai voiko genitaaliherpes tarttua huuliin (jos naisella on sukuelinten alueella herpes oireettomassa tilassa)?

Vaikuttaako tarttumiseen se, että onko rakkulavaihe vai herpes "lepotilassa"?

Mitä kaikki juttuja pitää varoa ja ottaa huomoon, kun on huuliherpes?

Kyselen paljon, kun en halua missään nimessä tahattomasti levittää huuliherpestäni kenellekään tai saada tartuntaa genitaalialueelleni!

5

1079

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja voi

tarttua oireettomassa vaiheessakin. Eli suuseksissä kannattaa aina käyttää suojaa, puolin ja toisin.
      Ja huuliherpes voi tarttua suudellessa, tosin sehän ei ole mikään sp-tauti.
      "Voiko huuliherpes tarttua genitaalialueelle? Tai voiko genitaaliherpes tarttua huuliin (jos naisella on sukuelinten alueella herpes oireettomassa tilassa)? " Voi, tarttuvat ristiin. Suuseksissä voi toki saada minkä tahansa taudin.

Ja kannattaa sitten muistaa että kondomi on loppujen lopuksi, valitettavasti, aika huono suoja , herpes kun voi tarttua miehelle kivespusseihin, reisien iholle, iholle yleensä jne. Sinne kondomiin kun ei mahdu "kaikki". Siinä jää niin paljon sitä suojaamatonta. Eli kannattaa tosiaan muistaa että jos naisella on genitaaliherpes, niin aina on riski saada tartunta. Tai tietyti toisinkin päin, jos sellainen miehellä on.
      Herpes viihtyy hyvin iholla, ei pelkästään limakalvoilla.

Hyvä että otat asian vakavasti ja huolehdit itsestäsi!
      Hyvää kesää!

• mies21-v.

Kiitos vastauksestasi!

On kiva pitää hauskaa, mutta nöyrän kunnioittavasti suhtaudun sukupuolitauteihin enkä halua tartuttaa toista osapuolta. Jotenkin tuntuu, että olisin ikuisesti "syyllinen", jos jollekin tartuttaisin herpeksen. En halua tuntea syyllisyyttä.

Luulin, että huuliherpes on pikku juttu, mutta näköjään se voi tarttua miehen huulista naiselle, sekä huuliin että genitaalialueelle. Pitää olla varovainen!

• mies21-v.

"Mitkä sukupuolitaudit voivat esiintyä suussa?

Sukupuolitaudit ovat valitettavan yleisiä varsinkin nuorten aikuisten keskuudessa. Viime vuosina tartuntojen määrä on lisääntynyt ja mm. uusia klamydiatapauksia on ilmennyt vuosittain noin 10 000. Lähes kaikki sukupuolitaudit voivat esiintyä sukuelinten ohella myös suun tai huulen limakalvoilla: herpes, kondylooma eli visvasyylä, tippuri, kuppa ja klamydia. Myös HIV ja B-hepatiitti voivat tarttua suun limakalvojen kautta. Syyhypunkki ja satiaiset ovat ainoat sukupuolitautien aiheuttajat, jotka eivät tartu suuhun.

Miten sukupuolitaudit tarttuvat suuhun?

Tartunta edellyttää suuseksissä tapahtuvaa suojaamatonta limakalvokontaktia. Tauti voi tarttua sekä sukuelimen limakalvolta suuhun että suusta sukuelimeen!

HIV:n kohdalla on mahdollista, että tartunta tapahtuu syvälle nieluun tunkeutuvissa kielisuudelmissa, jos sylki on selvästi veristä ja HIVinfektio on hyvin tuore tai AIDS-vaiheessa. Kevyessä suukottelussa tartuntariskiä pidetään mitättömänä."
      ------------

Jos siis ymmärsin oikein, niin minun olisi parasta välttää koko loppu elämäni antamasta suuseksiä naisille! Ja toisaalta, jos naisella on huuliherpes, en eläissäni halua hänen nuolevan itseäni. Kondomihan suojaa vain sen ihoalueen, joka peittyy. Liian syvälle suihin ottava nainen voi siis tartuttaa huuliherpeksensä miehen peniksen juureen.

Huh. Mitä enemmän luen sukupuolitaudeista sitä järkyttyneempi olen. Kaikki tarttuvat sikin sokin suusta genitaalialueelle ja takaisin. Ihme, jos joku on onnistunut välttymään sukupuolitaudeilta! (Itse olen välttynyt sp-taudeilta, paitsi lapsena saatu huuliherpes, jonka saamiseen en itse ole voinut vaikuttaa... Genitaalialueeni on terve. Toistaiseksi.)

Muistakaahan kaikki Juhannuksen hullaannuttamat lajitoverit käyttää kondomia. Siis aikuisten oikeasti!

• kokemusta on

Herpes tarttuu helpoiten rakkulavaiheessa, mutta voi se tarttua muulloinkin. Hankalaksi asian tekee, että edes kondomi ei suojaa tartunnalta, jos tartuttava alue on kondomin ulkopuolella.

Huuliherpes voi tarttua genitaalialueelle ja päinvastoin.

Käytännössä on vaikea suojautua herpekseltä. Jos parisuhteessa toisella on herpes niin ei mene kauaa kun toisellakin on. Onneksi se ei ole vaarallinen.

• mies21-v.

Käytännössä on vaikea suojautua herpekseltä. Jos parisuhteessa toisella on herpes niin ei mene kauaa kun toisellakin on. Onneksi se ei ole vaarallinen.
        -------

Totta. Niin se kai on, että varovainen kannattaa olla, mutta tartuntaa on hyvin vaikea välttää kun on läheisessä kanssakäymisessä kumppanin kanssa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2525
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      100
      896
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66