Aakkosia aloittelijoille

-ukko-

Itsekin vastasin asiantuntevasti allaolevaan kirjoitukseen ja tiedustelin tärkeänä onko versot varttamiskohdan ala- vai yläpuolella... mutta... mista hitosta oikein on kysymys?

Tiedän että hedelmäpuut vartetaan "perusrunkoon". Mutta mikä se perusrunko oikein on? Kattelin pikasesti netistä, mutta en saanut selvyyttä. Jos mulla on omenapuu, vaikka Valkea kuulas tai Tallinnan päärynäomena - tai mikä vaan... Niin se on se osa puuta, mikä on perusrungon yläpuoleela, eikö?

Mistä minä tiedän, mikä se perusrunko on? Netissä oli selityksiä, kuinka omenaa voi varttaa pihlajaan... ei se voi olla nin. Vai voiko?

Kysymykset tietäville on siis mämä: jos minä ostan kaupasta omanapuun, niin
- mistä tiedän mikä se perusrunko on
- mitäå minä sillä tiedolla teen?

13

2338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiantuntija

      mutta käsittääkseni perusrunko on puun alkuperäinen taimi, joka on jotakin talvet ym kestävää lajiketta,( esim. Anton novkaa tai punakanelia). Perusrunkoon vartetaan se lajike, mistä halutaan saada omenia (= pienestä taimesta leikataan latva ja tilalle teipataan toisen lajikkeen oksa, josta kasvaa varsinainen puu, joka tuottaa hedelmiä).
      Mikäli jaloverso kuolee ja uudet versot kasvavat perusrungosta, puu tuottaa villiomenia, kuten siemenestä kasvatettu omenapuu. Perusrungon erottaa varttamiskohdasta, jossa yleensä on teippiä tai vastaavaa ja siitä alaspäin kaikki on perusrunkoa.
      Perheomenapuu saadaan varttamalla useita lajikkeita samaan perusrunkoon.
      Oikeat asiantuntijat kommentoikaa, jos meni väärin.

      • -ukko-

        Se perusrunkokin on kuitenkin joku viljelty omenalajike?

        Mutta...
        "Mikäli jaloverso kuolee ja uudet versot kasvavat perusrungosta, puu tuottaa villiomenia,.."

        Jos se perusrunko on esim Antonovka, niin sen tuottamien omenien pitäisi mun mielestä olla Antonovkaa, ei villiomenia.

        Vai onko se perusrunko kuitenkin esim. metsäomenapuu? Niitähän pitäisi kasvaa Suomessakin luonnonvaraisina?


      • "villiomenia"
        -ukko- kirjoitti:

        Se perusrunkokin on kuitenkin joku viljelty omenalajike?

        Mutta...
        "Mikäli jaloverso kuolee ja uudet versot kasvavat perusrungosta, puu tuottaa villiomenia,.."

        Jos se perusrunko on esim Antonovka, niin sen tuottamien omenien pitäisi mun mielestä olla Antonovkaa, ei villiomenia.

        Vai onko se perusrunko kuitenkin esim. metsäomenapuu? Niitähän pitäisi kasvaa Suomessakin luonnonvaraisina?

        Tämä "villiomenia" on, anteeksi vain, lapsuudestani oppimani sana. Kun varttaminen epäonnistui, tuloksena oli omenalajike, joka ei kelvannut lehmillekään syötäväksi, niin pahanmakuinen se oli, vaikka siemen ja siten puukin oli punakaneli. Eli vain jalostamalla eli varttamalla saamme hyvänmakuisia omenia. Tämä on opittu kuten kerroin käytännössä. Toisin sanoen punakanelin perusrunkoon varttamalla toisen punakanelin, saat punakanelia. Tai punakanelin perusrunkoon varttamalla Pirjan, saat Pirjaa. Selvensikö asiaa? Vai olenkohan ihan väärässä??


      • -ukko-
        "villiomenia" kirjoitti:

        Tämä "villiomenia" on, anteeksi vain, lapsuudestani oppimani sana. Kun varttaminen epäonnistui, tuloksena oli omenalajike, joka ei kelvannut lehmillekään syötäväksi, niin pahanmakuinen se oli, vaikka siemen ja siten puukin oli punakaneli. Eli vain jalostamalla eli varttamalla saamme hyvänmakuisia omenia. Tämä on opittu kuten kerroin käytännössä. Toisin sanoen punakanelin perusrunkoon varttamalla toisen punakanelin, saat punakanelia. Tai punakanelin perusrunkoon varttamalla Pirjan, saat Pirjaa. Selvensikö asiaa? Vai olenkohan ihan väärässä??

        Tuo on selvää, että perusrunko on siis jokin ihan normilajike, kunhan se kestää olosuhteita, pakkasta jne.

        Tuo on jo oudompaa, että mun pitäisi varttaa Antonovka Antonovkaan saadakseni Antonovkaa :-)

        Uskonhan minä tuon, olen vain hämmästynyt. Tää alkaa tuntua jo vähän monimutkaiselta...


      • korkeampaa matematiikkaa.
        -ukko- kirjoitti:

        Tuo on selvää, että perusrunko on siis jokin ihan normilajike, kunhan se kestää olosuhteita, pakkasta jne.

        Tuo on jo oudompaa, että mun pitäisi varttaa Antonovka Antonovkaan saadakseni Antonovkaa :-)

        Uskonhan minä tuon, olen vain hämmästynyt. Tää alkaa tuntua jo vähän monimutkaiselta...

        Saavat viisaammat jatkaa tästä. Kerroin vain "perstuntumalta" miten 60-luvulla jalostimme kotipihamme omenapuita; välillä hyvin ja välillä hyvin huonoin tuloksin. En ole sen jälkeen moista harrastanutkaan, vaan ostanut valmiiksi jalostetut taimet.


      • -ukko-
        korkeampaa matematiikkaa. kirjoitti:

        Saavat viisaammat jatkaa tästä. Kerroin vain "perstuntumalta" miten 60-luvulla jalostimme kotipihamme omenapuita; välillä hyvin ja välillä hyvin huonoin tuloksin. En ole sen jälkeen moista harrastanutkaan, vaan ostanut valmiiksi jalostetut taimet.

        jollain on omakohtaista kokemusta tuollasesta. Itellä ei. Kiitos vastauksista sulle, näillä pääsee alkuun. En meinaa nyt heti yrittää käytännössä, kiinnostukseni on enemmän teoreettista laatua.
        Toivottavasti joku tosiaan jatkaa ja kertoo noista perusrungoista lisää.


      • mitä lajiketta
        korkeampaa matematiikkaa. kirjoitti:

        Saavat viisaammat jatkaa tästä. Kerroin vain "perstuntumalta" miten 60-luvulla jalostimme kotipihamme omenapuita; välillä hyvin ja välillä hyvin huonoin tuloksin. En ole sen jälkeen moista harrastanutkaan, vaan ostanut valmiiksi jalostetut taimet.

        se alkuperäinen juuri ja rungontynkä on. Kunhan se on kestävää lajiketta. Tuossa edellisessä ketjussa jo vastasin, että laitan siemenistä pihalla kasvaneihin pikkurunkoihin jalosteet. Omenanperskeet on heitetty pihanperälle. Ei niistä ole tietoa alkuperästä. Siemen on kahden puun risteymä. Jos sen antaa kasvaa tuottoikään, sitten näkee, ovatko omenat hyviä, voihan sitä kokeilla. Omenankasvattajat viljelevät tiettyä kestävää lajiketta perusrungoiksi, jotka sitten vartetaan. Jos perusrunkojen emopuut on hedelmöitetty saman lajikkeen siitepölyllä, niin pitäisi tulla samaa lajiketta. Mutta voihan niissä olla yksilöllisiä eroja. Olen tehnyt perheomenapuita myös jo satoikäisistä puista oksastamalla eri oksiin eri lajikkeita. Huomautan, että en ole alan asiantuntija, isäni olen nähnyt tekevän näitä jalostushommia. - Muuten lisää omenapuita jo olemassa olevista voi ehkä saada myös taivuttamalla alaoksan maahan ja laittamalla multaa päälle. Oksa pitää tukea hyvin esim. rautalenkillä tai kivellä maahan. Siihen pitäisi tulla juuret.


      • Yxi ompputarhuri
        -ukko- kirjoitti:

        Tuo on selvää, että perusrunko on siis jokin ihan normilajike, kunhan se kestää olosuhteita, pakkasta jne.

        Tuo on jo oudompaa, että mun pitäisi varttaa Antonovka Antonovkaan saadakseni Antonovkaa :-)

        Uskonhan minä tuon, olen vain hämmästynyt. Tää alkaa tuntua jo vähän monimutkaiselta...

        Kun sinulla on antonovka ja otat sen kasvattaman omenan sisältä siemenen niin sehän ei olekaan ehkä kuin 50% antonovkaa se siemen, katsos kun pölyttäjästä ei voi tietää.
        Kun uuras mehiläinen kantaa siitepölyä kukasta kukkaan on siemen aina jokin risteytyksen tulos, ei siis klooni alkuperäisestä puusta ja siemenen luovuttaneesta ompusta ei voi päätellä mitään mahdollisen siementaimen lajikkeena.
        Ihan kuin musta ja valkoinen kissa voivat keskenään tehdä ihan arpapelillä yksivärisiä tai kirjavia pikkukissoja ja yksikään ei ole klooni kummastakaan vanhemmistaan.

        Siksi antonovkasta otetun ompun siemenestä ei todennäköisesti kasva antonovkaa.


      • -ukko-
        Yxi ompputarhuri kirjoitti:

        Kun sinulla on antonovka ja otat sen kasvattaman omenan sisältä siemenen niin sehän ei olekaan ehkä kuin 50% antonovkaa se siemen, katsos kun pölyttäjästä ei voi tietää.
        Kun uuras mehiläinen kantaa siitepölyä kukasta kukkaan on siemen aina jokin risteytyksen tulos, ei siis klooni alkuperäisestä puusta ja siemenen luovuttaneesta ompusta ei voi päätellä mitään mahdollisen siementaimen lajikkeena.
        Ihan kuin musta ja valkoinen kissa voivat keskenään tehdä ihan arpapelillä yksivärisiä tai kirjavia pikkukissoja ja yksikään ei ole klooni kummastakaan vanhemmistaan.

        Siksi antonovkasta otetun ompun siemenestä ei todennäköisesti kasva antonovkaa.

        Genetiikan perusteet on jotakuinkin hallussa. En muuten ole tuotakaan koskaan ajatellut kuitenkaan. Siis, Antonovkan hedelmä on 100 % Antonovka, mutta hedelmän sisällä olevat siemenet ovat ehkä risteymiä.

        Jossain on sitten varmaan olemassa jokaiselle lajikkeelle jokin taimitarha, joka tuottaa varttamalla tai muilla keinoin koko ajan klooneja muutamasta tai siitä ekasta Antonovkasta, Melbasta, Räävelin päätynäomenasta jne... muutenhan lajikkeet katoaisivat maailmasta?


      • Yxi ompputarhuri
        -ukko- kirjoitti:

        Genetiikan perusteet on jotakuinkin hallussa. En muuten ole tuotakaan koskaan ajatellut kuitenkaan. Siis, Antonovkan hedelmä on 100 % Antonovka, mutta hedelmän sisällä olevat siemenet ovat ehkä risteymiä.

        Jossain on sitten varmaan olemassa jokaiselle lajikkeelle jokin taimitarha, joka tuottaa varttamalla tai muilla keinoin koko ajan klooneja muutamasta tai siitä ekasta Antonovkasta, Melbasta, Räävelin päätynäomenasta jne... muutenhan lajikkeet katoaisivat maailmasta?

        Juuriversot ovat se avainsana, Antonovka kasvattaa juuriversoja jotka ovat just sitä antonovkaa, ne juurrutetaan ja siinäpä oiva perusrunko nimeltään Antonovka.

        Puiden ja muiden kasvien lisääminen on alkanut kiehtomaan ja houkuttamaan minua viime vuosina ja meneillään on monenlaisia kokeiluja, osa tosin varmaankin kuolleena syntyneitä tuhoon tuomittuja ideoita.

        Minulla on onni omistaa hyvä ystävä, puutarha-alan ammattilainen, joka ei tuskastu jatkuvaan kyselemiseeni ja lisäksi piinaan täkäläisen ison taimitarhan omistajaa jatkuvilla tiedonhakureissuillani.
        Oppi karttuu pieninä murusina mutta pikkuhiljaa on ollut mukava huomata että hei, minähän tiedän jo jotain!!

        Parastaikaa on kasvamassa keittiön ikkunalaudalla 15 sentin mittaisia omenapuun taimia jotka sain kun erään autiotalon pihasta huhtikuulla löysin pudokkaan josta sain 5 siementä, olivat saaneet luonnonmukaisen kylmäkäsittelyn ja kolme viidestä siemenestä alkoikin itää, yksi niistä kuoli mutta jäljellä on kaksi terhakkaa pikku puuta.
        Nyt vain pitää ratkaista käytänkö ne molemmat joskus perusrungoiksi vai antaisinko toisen niistä kasvaa rauhassa aikuiseksi puuksi.
        Nyt vielä kasvuvauhti on reipas mutta hidastuu pian.


      • -ukko-
        Yxi ompputarhuri kirjoitti:

        Juuriversot ovat se avainsana, Antonovka kasvattaa juuriversoja jotka ovat just sitä antonovkaa, ne juurrutetaan ja siinäpä oiva perusrunko nimeltään Antonovka.

        Puiden ja muiden kasvien lisääminen on alkanut kiehtomaan ja houkuttamaan minua viime vuosina ja meneillään on monenlaisia kokeiluja, osa tosin varmaankin kuolleena syntyneitä tuhoon tuomittuja ideoita.

        Minulla on onni omistaa hyvä ystävä, puutarha-alan ammattilainen, joka ei tuskastu jatkuvaan kyselemiseeni ja lisäksi piinaan täkäläisen ison taimitarhan omistajaa jatkuvilla tiedonhakureissuillani.
        Oppi karttuu pieninä murusina mutta pikkuhiljaa on ollut mukava huomata että hei, minähän tiedän jo jotain!!

        Parastaikaa on kasvamassa keittiön ikkunalaudalla 15 sentin mittaisia omenapuun taimia jotka sain kun erään autiotalon pihasta huhtikuulla löysin pudokkaan josta sain 5 siementä, olivat saaneet luonnonmukaisen kylmäkäsittelyn ja kolme viidestä siemenestä alkoikin itää, yksi niistä kuoli mutta jäljellä on kaksi terhakkaa pikku puuta.
        Nyt vain pitää ratkaista käytänkö ne molemmat joskus perusrungoiksi vai antaisinko toisen niistä kasvaa rauhassa aikuiseksi puuksi.
        Nyt vielä kasvuvauhti on reipas mutta hidastuu pian.

        Itse en ole hedelmäpuita kasvattanut. Tämä asia alkoi jostain syystä askarruttaa tänä keväänä. Aiemmin mulla oli vanha talo, jonka vanhat omppupuut tuottivat hedelmää enemmän kuin pystyi käyttämään: ei ollut tarvetta lisätä omppupuita...

        Mutta sanopas, onko jossain perusrunkofarmeja, tai semmosia taimitarhoja, jossa puutarha-apulaiset varttaa massana jaloversoja perusrunkoihin? Vai kasvattaako omenafarmarit itse perusrunkonsa?


      • Yxi ompputarhuri
        -ukko- kirjoitti:

        Itse en ole hedelmäpuita kasvattanut. Tämä asia alkoi jostain syystä askarruttaa tänä keväänä. Aiemmin mulla oli vanha talo, jonka vanhat omppupuut tuottivat hedelmää enemmän kuin pystyi käyttämään: ei ollut tarvetta lisätä omppupuita...

        Mutta sanopas, onko jossain perusrunkofarmeja, tai semmosia taimitarhoja, jossa puutarha-apulaiset varttaa massana jaloversoja perusrunkoihin? Vai kasvattaako omenafarmarit itse perusrunkonsa?

        paikkoja joissa kasvatetaan perusrunkoja, toimittavat niitä sitten taimitarhoille jotka jalostavat ne perusversot varttamalla eri lajikkeiksi.


      • *Annabelle*
        -ukko- kirjoitti:

        Se perusrunkokin on kuitenkin joku viljelty omenalajike?

        Mutta...
        "Mikäli jaloverso kuolee ja uudet versot kasvavat perusrungosta, puu tuottaa villiomenia,.."

        Jos se perusrunko on esim Antonovka, niin sen tuottamien omenien pitäisi mun mielestä olla Antonovkaa, ei villiomenia.

        Vai onko se perusrunko kuitenkin esim. metsäomenapuu? Niitähän pitäisi kasvaa Suomessakin luonnonvaraisina?

        VArttaminen tehdään sen takia että se puunrunko itsessään on vahvempi esim pakkasia vastaan ja kun siihen vartetaan oksa jostain omenasta se ei sitten palellu talvella.Kuten omenapuille helposti käy.Oksa määrää sen mitä siihen kasvaa.Runko vain kuljettaa ravinteet siihen oksaan.Näin luulen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe