Kelan lunastama opintolaina

----

Avomiehellä on aikoinaan ollut vaikeuksia raha-asioiden kanssa ja muutama vuosi sitten Kela lunasti pankilta maksamattomat opintolainat. Tässähän ei vielä ollut kelan naurettavan 9% koron lisäksi muuta vikaa, mutta kun vielä muuton takia unohtui yhteydenotto Kelalle niin ne lainathan paukahtivat ulosottoon. Tästä kuitenkin sovittiin ja Kela "otti lainan takaisin".

Nyt on kuitenkin luottotiedoissa merkintä ja mitään mahdollisuutta ei ole maksaa lainaa kerralla takaisin. Mies on nyt määräaikaisessa työssä, jonka sopimus tulee kyllä hyvin todennäköisesti jatkumaan. Nyt haaveilemme autosta ja asunnosta perheellemme. Onko ainoa keino maksella tuota 9% koron lainaa niin paljon kuin pystytään ja odottaa että merkintä luottotiedoissa vanhenee, vai onko meillä muita vaihtoehtoja? Minulla on luottotiedot kunnossa, mutta tuloina vain vanhempainraha.

Lähinnä haluan vastausta kahteen kysymykseen.
1. Olisiko meillä mitään mahdollisuutta saada jotain muuta lainaa, jossa olisi matalampi korko, ja tällä voisi maksaa tuon helvetillisen opintolainan jo pois (kaukaa haettua ehkä mutta eipä haittaa kysyä)
2. Onko lainan saanti jollain ilveellä mahdollista häiriöistä huolimatta kun pysyvät tulot varmistuvat?

12

3466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysymyksesi

Molemmat kysymyksesi liittyvät tavallaan yhteen.
      Noin yleisesti, niin pankit eivät hevillä myönnä lainaa, jos luottotiedot eivät ole kunnossa.
      Jos saatte jostain sellaisen takaajan, jonka pankki hyväksyy, on laina mahdollinen.
      Yksi ongelma lainan saannissa on vielä se, että olette avoliitossa. Jos olisitte avioliitossa, niin pankki hyväksyisi helpommin sen, että laskette molempien tulot yhteen ja sitten ottaisitte lainan tai lainat sinun nimiisi.
      Myös asunto ja auto pitäisi ottaa sinun nimiisi siinä tapauksessa vakuuksien takia.
      Eli vähän heikolta näyttää, mutta ainoan varman vastauksen saatte, kun menette sinne pankkiin keskustelemaan asiasta.

• ---

kyllä avioitua, mutta sen verta on ollut romantiikan rippeitä jäljellä, että ajan pitäisi olla oikea. Ei kiireellä ja persaukisena että voisi saada lainaa...

Mutta avioliitossako voi oikeasti ottaa lainan omiin nimiin ja kuitenkin käyttää hyväksi puolison tuloja? Olen sitäkin miettinyt että kuinkahan kovia vakuuksia sitä sitten vaaditaan? Periaatteessahan tuo merkintä ei ole "paha", kysymys on vain myöhästyneestä sopimuksesta, laina on kuitenkin hoidossa ja ei opintolaina itsessään ole mikään este muulle lainanotolle. Ja vaikka tässä nyt onkin myös omaa huolimattomuutta takana niin kyllä minua silti pännii se, ettei noita merkintöjä voi muka poistaa vaikka asiat selvitetään.

Eri pankkeihinhan tässä aletaan ottamaan sitten yhteyksiä ja kyselemään tilannetta, mutta mitään mahdollisuuksia tuskin on ennen kuin työpaikka vakinaistetaan?

• vaan...

...että Kela on taannu miehesi opintolainan ja kun miehesi on laiminlyönyt lainan lyhentämistä, pankki on irtisanonut lainan ja se on siirtynyt takausvastuun vuoksi Kelan perintään. Kyse ei ole mistään lunastamisesta vaan siitä, että pankki on tiennyt mistä rahat varmemmin saa, mieheltäsi vai Kelalta...

• ---

Ja pointtisi oli?

En ole käynyt mitään kauppakorkeaa että minun termini eivät välttämättäö ole 100% korrekteja, mutta olen kyllä ottanut selvää miten tuo opintolaina on päätynyt minne on.

Onko minun nyt tarkoitus pelätä että avomieheni on hirmuinen huijari kun hän ei olekaan koulun keskeytettyään kyennyt maksamaan opintolainaansa työttömänä heti takaisin ja on onnistunut vähän töppäilemään yhteydenottoasioissa? Vainoharha ei ole hyvä ominaisuus ihmisessä.

• säästää rahaa
        --- kirjoitti:

Ja pointtisi oli?

En ole käynyt mitään kauppakorkeaa että minun termini eivät välttämättäö ole 100% korrekteja, mutta olen kyllä ottanut selvää miten tuo opintolaina on päätynyt minne on.

Onko minun nyt tarkoitus pelätä että avomieheni on hirmuinen huijari kun hän ei olekaan koulun keskeytettyään kyennyt maksamaan opintolainaansa työttömänä heti takaisin ja on onnistunut vähän töppäilemään yhteydenottoasioissa? Vainoharha ei ole hyvä ominaisuus ihmisessä.

muutama vuosi ja maksella lainaa pois ? Säästöillä voitte vaikka ostaa omatakauksen ja saatte lainaa asuntoon ja autoon. Poistuuhan se merkintäkin joskus.

Muuten takauksessa voi joutua täyttämään paperin, jossa kysytään: Onko ollut koskaan maksuhäiriömerkintöjä ?

• jo sanoi

niin Kela on ollut opintolainan takaajana.Eli velanperintä siirtyy Kelalle jolle se laina on maksettava perinnän kautta.Matalempien korkojen toivossa voitte kyllä saada lainan siirettyä ulosotosta muualle maksettavaksi mutta vaati kyllä osoitusta että lyhennykset Kelalle tai ulosotolle on sujunut kunnolla jonkin aikaa.Eli säännöllisesti lyhennetty.Muita lainoja (asunto tai auto) ette saa ennenkuin opintovelka on maksettu pois.Se että Kela "lunasti" velkanne ei poista velan takaisinmaksua.

• ---

Siis en minä mikään typerys ole, miksi pitää selittää samaa asiaa tuhannen kertaa? Minä tiedän miten se laina on kulkenut, tiedän myös mikä merkintä on tullut ja kauanko se pysyy sekä tiedän että laina pitää maksaa takaisin. Voi herranen aika nuohan on ihan päivänselviä asioita. Arvostaisin jos ihmiset oikeasti vastaisivat noihin kysymyksiin tuollaisen p*n jauhamisen sijaan.

Meillä on lapsi ja kohta vakituiset tulot eikä meitä hirveästi nappaisi maksella jotain 600-800 euron vuokria jos vaan mahdollisuus olisi saada lainaa omaan asuntoon, ja missään parin neliön sikolätissä slummialueella emme halua lapsen kanssa asua. Tietysti jos lainansaanti ei mitenkään onnistu niin sitten täytyy vaan maksaa opintolainaa ja odotella että merkintä vanhenee. Tämän mainitsin jo ensimmäisessä postissani, ja tämä ei ollut esittämäni kysymys.

Lukuisat ihmiset ottavat asuntolainan rempparahaa jolla ostetaan esim. auto ja maksetaan entiset velat pois. Koska miehen opintolainassa on noin hurja korko, maksaisimme ihan mielellämme sen asuntolainalla pois kokonaisuudessaan. Jos Kelan perittävänä oleva opintolaina on täydellinen este muun lainan saannille niin siitä kuulen ensimmäistä kertaa. Merkintää ei vielä tule lainan siirtymisestä Kelalle (paitsi pankin sisäinen toki) vaan vasta kun sitä ei maksettu, ja tämän merkinnän tulisi vanhentua vaikka lainaa ei olisikaan vanhenemispäivään mennessä kokonaisuudessa maksettu.

• lainaa pois
        --- kirjoitti:

Siis en minä mikään typerys ole, miksi pitää selittää samaa asiaa tuhannen kertaa? Minä tiedän miten se laina on kulkenut, tiedän myös mikä merkintä on tullut ja kauanko se pysyy sekä tiedän että laina pitää maksaa takaisin. Voi herranen aika nuohan on ihan päivänselviä asioita. Arvostaisin jos ihmiset oikeasti vastaisivat noihin kysymyksiin tuollaisen p*n jauhamisen sijaan.

Meillä on lapsi ja kohta vakituiset tulot eikä meitä hirveästi nappaisi maksella jotain 600-800 euron vuokria jos vaan mahdollisuus olisi saada lainaa omaan asuntoon, ja missään parin neliön sikolätissä slummialueella emme halua lapsen kanssa asua. Tietysti jos lainansaanti ei mitenkään onnistu niin sitten täytyy vaan maksaa opintolainaa ja odotella että merkintä vanhenee. Tämän mainitsin jo ensimmäisessä postissani, ja tämä ei ollut esittämäni kysymys.

Lukuisat ihmiset ottavat asuntolainan rempparahaa jolla ostetaan esim. auto ja maksetaan entiset velat pois. Koska miehen opintolainassa on noin hurja korko, maksaisimme ihan mielellämme sen asuntolainalla pois kokonaisuudessaan. Jos Kelan perittävänä oleva opintolaina on täydellinen este muun lainan saannille niin siitä kuulen ensimmäistä kertaa. Merkintää ei vielä tule lainan siirtymisestä Kelalle (paitsi pankin sisäinen toki) vaan vasta kun sitä ei maksettu, ja tämän merkinnän tulisi vanhentua vaikka lainaa ei olisikaan vanhenemispäivään mennessä kokonaisuudessa maksettu.

kun et ole töissä ?
        Avopuolisosi tulojen kuuluu nyt mennä opintolainan maksuun.
        Alle 6%:n lainaa tuskin saisitte, joten mitä merkitystä 3%:lla on ? Esim. 10000:sta 3% on tasan 300 Euroa.
        Älkää vaan koskaan ottako asuntolainaa, kun tuollaisen pikku luoton hoitokaan ei onnistu !

• tiedät
        --- kirjoitti:

jo kaiken niin miksi palstalla kyselet mielipiteitä?.Ei pidä loukkaantua vaihteleviin kommentteihin.Sitä paitsi se vuokrataso 6-800 euroa on hyvin edullinen vuokra.Pääkaupunkiseudulla kun ne vuokrat perhe asunnolle on 1100-1700 euroa kuussa vapaailta mrkkinoilta.Syy miksi ostimme oman.Tottakai sinä saat lainaa mutta sinun tuloja vastaavaa.

• -Teukka-

9% korko vakuudettomasta lainasta ei minusta kuulosta niin kovin pahalta. Eipä se henkilötaattuna pankkilainana tuosta niin paljoa putoaisi. Jos olisi reaalivakuutta tarjota, niin ehkä sitten voidaan päästä 5-6% tuntumaan. Tosin opintolainasta tuskin on tullut niin isoa summaa, että tuolla olisi niin merkitystä. Lainasta on kuitenkin aina järjestelykuluja yms.

• mitäh?

Minulla meni myös rahavaikeuksien / saamattomien veronpalautusten (kiitos valtio!) takia opintolaina ulosottoon v.2001.
      Luottohäiriömerkintää ei kuitenkaan ole vieläkään tullut...
      Kannattaa tarkistaa jos miehelläsi tosiaan on merkintä rekisterissä, suomen asiakastieto oy:lta.

Pankkilainaa talon ostoon sain v.2007 ja sitä ennen minulle myönnettiin myös lainaa yrityksen ostoa varten. (lainaa yht. n. 115000 30000)

Taitaa olla niin että pelkästään maksamattomasta opintolainasta ei tule merkintää luottorekisteriin.

• T-71

moi!
      mulla myös käynyt niin että että maksuvaikeuksien vuoksi opintolaina käväisi ulosotossa, se sovittiin pikaisesti kelan kanssa eikä maksuhäiriömerkintää ole tullut...
      käsittääkseni ulosotosta merkintä tulee vasta siinä vaiheessa kun ulosottomies toteaa sinut varattomaksi tai sinua ei tavoiteta lainkaan...
      edellisen viestin kirjoittajan neuvoa kehoitan teitä noudattamaan eli tarkistakaa mahdolliset maksuhäiriömerkinnät asiakastieto oy:ltä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7044
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3384
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe