Mitenka teille on tyotunnit jaettu? Minulla on 35 h/vk 2 iltana lastenvahtimista. Tunnit on mielestani jaettu paskamaisesti, ma ja ti on 9 h toita, 7.15 am - 7.00 pm niin etta paivalla on n. 2 h tauko. To ja pe on 5 ja 6 h toita, toisena aamuna 7.15-8.15 am ja toisena 7.15-10.00. Jalleen valissa n 5 h tauko ja taas tultava illaksi toihin. Samaten la on 6 h, tyot loppuvat 1 pm mutta lahes poikkeuksetta tultava taas takaisin by 6.30 pm lapsia vahtimaan.
En itse pida yhtaan tyotuntieni jakamisesta. Tyoskentelen kylla ahkerasti, mutta minusta ei ole kiva olla ihan oikeasti sita koko paivaa kiinni perheessa
Tyotuntien jakaminen
57
4299
Vastaukset
- Maicy
Terppalei
Tuommonen tapa on ehka kaikista arsyttavinta mita voi olla tassa aupairhommassa.
Itsella kavi tuuri kun loysin perheen jossa teen toita vaan ne tietyt ajat. Oli sitten kyseessa ilta tai aamuvuoro.
Mutta, nyt kun uutta paikkaa etsin Amerikan puolelta niin onpahan tullut vastaan perheita joissa tyoaika painottuisi iltaan (3pm - 9pm) ja lauantaisin sitten koko helvatun paiva toita.
Ok, ymmarran etta tarvitsevat apua, mutta ei me olla sinne tultu pelkastaan tekemaan toita sillon ku se perheelle passaa.
Minun mielesta kaikista "oikeudenmukaisinta" olisi etta aupairin tyoajat painottuisivat aamuihin. Iltavuoroja sitten tarpeen mukaan.
Onhan aupairillakin oma elama ja tuskinpa saa kauheasti irti maasta/paikasta jos vapaata on vain aamuisin, jolloin esim. muut aupairit ovat toissa, kaupat eivat kaikki ole auki etc.
Vaan sanopa tama perheelle. Sitten alkaa "valitus" kun me nyt tarvitaan sua vaan iltaisin plaa plaa plaa..
Myonnan, harkitsen vakavasti menoa perheeseen jossa tyoajat painottuvat iltoihin. Tai ovat tuollaisia patkavuoroja
Mina ainakin haluan elaa myos omaa elamaa, enka halua olla sidottuna perheeseen 24/7- auppari joka itse allekirjo...
"Minun mielesta kaikista "oikeudenmukaisinta" olisi etta aupairin tyoajat painottuisivat aamuihin. Iltavuoroja sitten tarpeen mukaan."
Voi jessus! Ne perheet jotka au pairin hankkivat tekevöt sen siksi että tarvitsevat lastenhoitoapua ja valitettavasti juuri tiettyinä kellonaikoina. Vanhemmilla on itsellään työajat joita heidän on noudatettava ja lapsilla koulua/leikkikoulua taas tiettyinä aikoina ja näiden aikataulujen ja perheen tarpeiden mukaan määräytyy ne työajat au pairille. Ei au pairia oteta pelkästään elelemään talon kustannuksilla ja chillailemaan silloin kuin aupparia huvittaa. perheellä on tarpeet ja syyt ottaa au pair eikä au pair ole se joka sanoo milloin voi tylskennellä ja milloin haluaa olla vapaalla. Ethän sinä kotimaassakaan työnantajallesi syleksi työaikojen sopimattomuudesta omiin mielitekoihisi.
Onhan se ikävää ettei voi mennä niinkuin huvittaa, mutta kannattaa miettiä ennen au pairiksi lähtöä mitä on valmis tekemään ja mihin suostuu ja sitoutuu. Etsi alunperinkin perhe jolla on yhteen sopivat tarpeet tai älä lähde au pairiksi ollenkaan. - etta loytyy
auppari joka itse allekirjo... kirjoitti:
"Minun mielesta kaikista "oikeudenmukaisinta" olisi etta aupairin tyoajat painottuisivat aamuihin. Iltavuoroja sitten tarpeen mukaan."
Voi jessus! Ne perheet jotka au pairin hankkivat tekevöt sen siksi että tarvitsevat lastenhoitoapua ja valitettavasti juuri tiettyinä kellonaikoina. Vanhemmilla on itsellään työajat joita heidän on noudatettava ja lapsilla koulua/leikkikoulua taas tiettyinä aikoina ja näiden aikataulujen ja perheen tarpeiden mukaan määräytyy ne työajat au pairille. Ei au pairia oteta pelkästään elelemään talon kustannuksilla ja chillailemaan silloin kuin aupparia huvittaa. perheellä on tarpeet ja syyt ottaa au pair eikä au pair ole se joka sanoo milloin voi tylskennellä ja milloin haluaa olla vapaalla. Ethän sinä kotimaassakaan työnantajallesi syleksi työaikojen sopimattomuudesta omiin mielitekoihisi.
Onhan se ikävää ettei voi mennä niinkuin huvittaa, mutta kannattaa miettiä ennen au pairiksi lähtöä mitä on valmis tekemään ja mihin suostuu ja sitoutuu. Etsi alunperinkin perhe jolla on yhteen sopivat tarpeet tai älä lähde au pairiksi ollenkaan.viela sinunkin tavallasi (ja omilla aivoilla) ajattelevia au paireja. Kiitos.
T. yksi host mama - Aupair aiti
"mutta ei me olla sinne tultu pelkastaan tekemaan toita sillon ku se perheelle passaa."
Voi elama! Todellakin maksan jarjestolle yli $7000 ja sitten viela taskurahan ja yllapidon jotta voit tyoskennella silloin kun se sinulle kay -- itse olen toissa ihan omaksi huviksi... - NannaP
Aupair aiti kirjoitti:
"mutta ei me olla sinne tultu pelkastaan tekemaan toita sillon ku se perheelle passaa."
Voi elama! Todellakin maksan jarjestolle yli $7000 ja sitten viela taskurahan ja yllapidon jotta voit tyoskennella silloin kun se sinulle kay -- itse olen toissa ihan omaksi huviksi...Ottakaapa huomioon etta todella moni perheista ottaa aupairin juuri siksi etta sen voi laittaa tekemaan sen mita itse ei huvita tehda. En puhu kaikista, mutta todella moni.
Suuri osa perheista tyoskentelee kyllakin ihan aamuvuoroissa ja palaavat kotiin sitten iltapaivasta.. Tokihan pitaa muistaa etta jos lapset kayvat koulussa niin silloinhan on aupairilla vapaa-aikaa sen kouluajan. Mutta, lapset tulevat kotiin kukin omalla ajallaan ja aupparin tyo alkaa, aiti tai isa tulee kotiin, mutta eii..Aupparin tyo jatkuu.
Ovatko perheet oikeasti sita mielta etta auppari todellakin tyoskentelee tasan juuri silloin ku perheelle se sopii, auppari on vapaalla ehka juuri sen pari tuntia kerrallaan ja jatkaa taasen toita?
Jos minun tuleva perheeni on tuota mielta niin morjens! Aupairikin on ihminen ja hanella on se oma elamansa! Jos olette lukeneet auppari saantoja ja muita sellaisia niin auppari ei tule luoksesi pelkastaan toihin! Han tulee tutustumaan uuteen kulttuuriin, oppimaan kielta (jollei jo sita hallitse), saamaan uusia kavereita, uusia ystavia, tutustumaan paikalliseen elamantapaan etc..
Nyt teilla tuntuu olevan mielessanne VAIN ja AINOASTAAN se etta auppari on tullut TOIHIN.
Mika tuossa on oikein? Et sina "normaali" tyopaikoissakaan tyoskentele (suurimmassa osin aloista) ensin pari tuntia, sitten on pari tuntia vapaata ja taas tyoskennellaan aina iltamyohaan saakka.
Jos aupparin tyoajat pitkittyy reippaasti iltaan, niin tiedanpahan etta sinne perheeseen en ole menossa.
Mina ainakin haluan perheeseen, jossa minua kohdellaan kuin perheenjasenta. Teen tyoni hyvin ja teen sen aina loppuun. Mutta herranjestas jos mina joutuisin olemaan perheen kaytettavissa 24/7 niin ei tule kuuloonkaan.
Nyt ei taida nama suomitadit oikein tajuta tuota aupparihommaa.
Kylla, aupairi tulee olemaan APUNASI. Ei piika, eika varsinkaan orja joka tekee kaiken mita sina sanot.
Miettikaapa ja menkaa itseenne, olisitteko TE valmiita tyoskentelemaan joka paiva, pari tuntia kerralla ja vapaata, ja taas samaa rataa iltaan asti, niin etta kun "vapaasi" alkaa niin sua vasyttaa ja vapaa-aikasi menee siina kun painut pehkuihin jotta taas huomenna jaksat saman rumban.
Oletteko oikeasti valmiita tekemaan kaiken mita auppari aiti tai isa kaskee sinun tehda? Oletteko oikeasti sita mielta etta juuri sina olisit valmis olemaan perheessa vuoden ajan ja tyoskentelemaan juuri noin, vain jotta perhe saisi itselleensa vapaa-aikaa juuri silloin kun silta tuntuu. Ja sina joutuisit tyytymaan vain siihen "iloon", minka perheelle annat jotta perhe paasee vapaalle.
Kysynpahan vain.. - auppari, jolla työsopimus
NannaP kirjoitti:
Ottakaapa huomioon etta todella moni perheista ottaa aupairin juuri siksi etta sen voi laittaa tekemaan sen mita itse ei huvita tehda. En puhu kaikista, mutta todella moni.
Suuri osa perheista tyoskentelee kyllakin ihan aamuvuoroissa ja palaavat kotiin sitten iltapaivasta.. Tokihan pitaa muistaa etta jos lapset kayvat koulussa niin silloinhan on aupairilla vapaa-aikaa sen kouluajan. Mutta, lapset tulevat kotiin kukin omalla ajallaan ja aupparin tyo alkaa, aiti tai isa tulee kotiin, mutta eii..Aupparin tyo jatkuu.
Ovatko perheet oikeasti sita mielta etta auppari todellakin tyoskentelee tasan juuri silloin ku perheelle se sopii, auppari on vapaalla ehka juuri sen pari tuntia kerrallaan ja jatkaa taasen toita?
Jos minun tuleva perheeni on tuota mielta niin morjens! Aupairikin on ihminen ja hanella on se oma elamansa! Jos olette lukeneet auppari saantoja ja muita sellaisia niin auppari ei tule luoksesi pelkastaan toihin! Han tulee tutustumaan uuteen kulttuuriin, oppimaan kielta (jollei jo sita hallitse), saamaan uusia kavereita, uusia ystavia, tutustumaan paikalliseen elamantapaan etc..
Nyt teilla tuntuu olevan mielessanne VAIN ja AINOASTAAN se etta auppari on tullut TOIHIN.
Mika tuossa on oikein? Et sina "normaali" tyopaikoissakaan tyoskentele (suurimmassa osin aloista) ensin pari tuntia, sitten on pari tuntia vapaata ja taas tyoskennellaan aina iltamyohaan saakka.
Jos aupparin tyoajat pitkittyy reippaasti iltaan, niin tiedanpahan etta sinne perheeseen en ole menossa.
Mina ainakin haluan perheeseen, jossa minua kohdellaan kuin perheenjasenta. Teen tyoni hyvin ja teen sen aina loppuun. Mutta herranjestas jos mina joutuisin olemaan perheen kaytettavissa 24/7 niin ei tule kuuloonkaan.
Nyt ei taida nama suomitadit oikein tajuta tuota aupparihommaa.
Kylla, aupairi tulee olemaan APUNASI. Ei piika, eika varsinkaan orja joka tekee kaiken mita sina sanot.
Miettikaapa ja menkaa itseenne, olisitteko TE valmiita tyoskentelemaan joka paiva, pari tuntia kerralla ja vapaata, ja taas samaa rataa iltaan asti, niin etta kun "vapaasi" alkaa niin sua vasyttaa ja vapaa-aikasi menee siina kun painut pehkuihin jotta taas huomenna jaksat saman rumban.
Oletteko oikeasti valmiita tekemaan kaiken mita auppari aiti tai isa kaskee sinun tehda? Oletteko oikeasti sita mielta etta juuri sina olisit valmis olemaan perheessa vuoden ajan ja tyoskentelemaan juuri noin, vain jotta perhe saisi itselleensa vapaa-aikaa juuri silloin kun silta tuntuu. Ja sina joutuisit tyytymaan vain siihen "iloon", minka perheelle annat jotta perhe paasee vapaalle.
Kysynpahan vain..Älä viitsi liioitella. Kukaan tuskin olettaa että au pair on kellolla paikalle hätyytettävä kotiorja tai muutenkaan 24/7 käytettävissä oleva kotiapulainen. Sellaisesta ei ollut eikaisemmissakaan viesteissä puhetta eikä kukaan niin ole väittänyt.
Kommentoin aikaisemmassa viestissä tämän au pairin näkemystä, joka ajattelee että au pair työskentelee silloin kun haluaa, vaikka juuri aamupäivästä koska silloin ei ole muuta tekemistä. Kai sen nyt tonttukin tajuaa ettet sinä au pairina perheeseen tullessa sanele mihin aikaan vuorokaudesta olet käytettävissä vaan työaikasi sijoittuu siihen aikaan vuorokaudesta mikä on perheen tarve. Nämä asiat selvitetään heti kättelyssä ja työsopimusta tehtäessä. Jos au pair on oikeasti sitä mieltä että on kohtuutonta perheeltä pyytää häntä tekemään työnsä esim. juuri iltapäivällä kun vanhemmat itse ovat töissä niin kannattaa ihan jo itsensäkin takia miettiä onko se au pairiksi lähteminen oikea vaihtoehto vai kannattaako vaikka lähteä työnteon sijaan kielikouluun ulkomaille. - NannaP
auppari, jolla työsopimus kirjoitti:
Älä viitsi liioitella. Kukaan tuskin olettaa että au pair on kellolla paikalle hätyytettävä kotiorja tai muutenkaan 24/7 käytettävissä oleva kotiapulainen. Sellaisesta ei ollut eikaisemmissakaan viesteissä puhetta eikä kukaan niin ole väittänyt.
Kommentoin aikaisemmassa viestissä tämän au pairin näkemystä, joka ajattelee että au pair työskentelee silloin kun haluaa, vaikka juuri aamupäivästä koska silloin ei ole muuta tekemistä. Kai sen nyt tonttukin tajuaa ettet sinä au pairina perheeseen tullessa sanele mihin aikaan vuorokaudesta olet käytettävissä vaan työaikasi sijoittuu siihen aikaan vuorokaudesta mikä on perheen tarve. Nämä asiat selvitetään heti kättelyssä ja työsopimusta tehtäessä. Jos au pair on oikeasti sitä mieltä että on kohtuutonta perheeltä pyytää häntä tekemään työnsä esim. juuri iltapäivällä kun vanhemmat itse ovat töissä niin kannattaa ihan jo itsensäkin takia miettiä onko se au pairiksi lähteminen oikea vaihtoehto vai kannattaako vaikka lähteä työnteon sijaan kielikouluun ulkomaille.Luitko yhtaan mita kirjoitin?
En liioitellut tasan yhdessakaan kohdassa. Tarkoitin kaikkea mita kirjoitin.
Juurihan valititta etta perhe maaraa milloin auppari tyoskentelee. No joo, kylla niin tekee, mutta on perheenkin otettava huomioon auppari jonka tarkoituksena on siis muutakin tehda kuin niita toita. Esim. opiskelut (kieli, jarjeston vaatimukset), tutustuminen ymparistoon etc..
MILLOIN oletat etta han voi noita tehda jos tyoskentelee iltapaivisin aina iltaan asti? Tai aamulla alkaa vuoro ja on pari tuntia vapaata ja sit taas toihin?
Ehka opiskelut pystyy suorittamaan tuolla ajalla, mutta enta ne muut?
Onko sinun mielestasi sitten kivaa kun auppari on yotamyoten liikenteessa kun ei ole muulloin vapaa-aikaa niiin etta niita kavereitakin ehtisi nahda?
Mika on pointtisi? Se etta auppari tyoskentelee silloin kun perhe niin sanoo.
Ehka joo, kyllahan sen perhe pääasiassa maaraa, mutta on sita aupparinkin mielipidetta kuunneltava.
Tassa nyt koko ajan puhutta niin etta aupparilla ei ole sanavaltaa. Eli tonttu otapa jarki kateen ja mieti.
Niin ja kuka on sanonut etta "aupairi tyoskentelee silloin kun haluaa?". Mina en ainakaan ole kenenkaan viesteista lukenut tuollaista kohtaa. Haloo vain sinnekin siis.. - Ollut au pair 3 krt
auppari joka itse allekirjo... kirjoitti:
Onhan se ikävää ettei voi mennä niinkuin huvittaa, mutta kannattaa miettiä ennen au pairiksi lähtöä mitä on valmis tekemään ja mihin suostuu ja sitoutuu. Etsi alunperinkin perhe jolla on yhteen sopivat tarpeet tai älä lähde au pairiksi ollenkaan.Sanoit kaikki asiat mitä minä meinasin sanoa!
- ...
NannaP kirjoitti:
Luitko yhtaan mita kirjoitin?
En liioitellut tasan yhdessakaan kohdassa. Tarkoitin kaikkea mita kirjoitin.
Juurihan valititta etta perhe maaraa milloin auppari tyoskentelee. No joo, kylla niin tekee, mutta on perheenkin otettava huomioon auppari jonka tarkoituksena on siis muutakin tehda kuin niita toita. Esim. opiskelut (kieli, jarjeston vaatimukset), tutustuminen ymparistoon etc..
MILLOIN oletat etta han voi noita tehda jos tyoskentelee iltapaivisin aina iltaan asti? Tai aamulla alkaa vuoro ja on pari tuntia vapaata ja sit taas toihin?
Ehka opiskelut pystyy suorittamaan tuolla ajalla, mutta enta ne muut?
Onko sinun mielestasi sitten kivaa kun auppari on yotamyoten liikenteessa kun ei ole muulloin vapaa-aikaa niiin etta niita kavereitakin ehtisi nahda?
Mika on pointtisi? Se etta auppari tyoskentelee silloin kun perhe niin sanoo.
Ehka joo, kyllahan sen perhe pääasiassa maaraa, mutta on sita aupparinkin mielipidetta kuunneltava.
Tassa nyt koko ajan puhutta niin etta aupparilla ei ole sanavaltaa. Eli tonttu otapa jarki kateen ja mieti.
Niin ja kuka on sanonut etta "aupairi tyoskentelee silloin kun haluaa?". Mina en ainakaan ole kenenkaan viesteista lukenut tuollaista kohtaa. Haloo vain sinnekin siis..au paireilla on viikonloput vapaat. Eli kyllä kahdessa päivässä kerkiää käydä shoppailemassa, katsomassa kavereita yms. Se on perhe kohtaista miten ne työpäivät jakaantuu (ja se on tosiaan perhe (joka on se työnantaja) joka sanoo milloin au pair tekee töitä). Niinhän se on kaikkien muidenkin työpaikkojen kanssa. Jos ei työajat miellytä, ei ole pakko mennä sellaiseen työpaikkaan. Niin yksinkertaista se on. Kaikki nämä työajat kyllä selvitetään jo ennen työpaikan hyväksyntää tai paikan päälle saapumista. Mikään ei siis pitäisi tulla yllätyksenä. Eli on sitten vähän oma vika jos on suostunut menemään sellaiseen perheeseen jossa on 2 h päivällä vapaata...
- NannaP
... kirjoitti:
au paireilla on viikonloput vapaat. Eli kyllä kahdessa päivässä kerkiää käydä shoppailemassa, katsomassa kavereita yms. Se on perhe kohtaista miten ne työpäivät jakaantuu (ja se on tosiaan perhe (joka on se työnantaja) joka sanoo milloin au pair tekee töitä). Niinhän se on kaikkien muidenkin työpaikkojen kanssa. Jos ei työajat miellytä, ei ole pakko mennä sellaiseen työpaikkaan. Niin yksinkertaista se on. Kaikki nämä työajat kyllä selvitetään jo ennen työpaikan hyväksyntää tai paikan päälle saapumista. Mikään ei siis pitäisi tulla yllätyksenä. Eli on sitten vähän oma vika jos on suostunut menemään sellaiseen perheeseen jossa on 2 h päivällä vapaata...
Tuossa olet oikeassa etta yleensa on auppareilla viikonloput vapaina.
Mutta esim. USA;n puolelle mentaessa monet tyoskentelevat myos lauantaisin. Ja on tosi yleista.
Perheet kun tahtovat ottaa aupparista kaiken mahdollisen irti. Onhan se tietty helppoa kun voi jattaa lapsensa aupparin hoitoon eika tarvitse murehtia etta mistahan nyt lastenhoitajan loydan ku tekis mieli ulos lahtea etc..
Edelleenkin, olisi myos mukavaa jos meidan aupairien mielipiteita kuunneltaisiin eika vaan sita perheen paatosta.
- ...
Menitkö paikan päälle jolloin vasta kuulit työajoistasi? Vai oliko siitä puhe jo ennenkuin menit sinne? Yleensä meinaan työajat ovat selvillä jo ilmoituksissa, tai ne käsitellään muuten au pairin kanssa yhteydenotoissa ENNEN kuin au pair menee paikan päälle. Eli, jos kuulit työajoista vasta kun olit paikan päällä, niin täytyy sanoa että aika tyhmästi toimittu kun et ole selvittänyt tätä asiaa etukäteen. Jos olet työaikasi tiennyt etukäteen ja silti mennyt ko. perheeseen, niin olet vielä tyhmempi kun nyt valitat siitä asiasta vaikka sen tiesit mennessäsi sinne!
- ???
Taidat olla vielä niin kovin nuori tyttönen. Käyttäisit tehokkaasti aikasi, lakkaa paahtoamasta tästä asiasta ja ota ilo irti. Voin kuvitella kuinka tukalaa sulla täytyy olla ja teet asiasta vielä vaikeampaa. Mikäli et tilannetta kyseisessä perheessä hyväksy, jos todella olet noin tyytymätön, ole hyvä ja tehokkaasti etsi uutta perhettä.
- aupparikesa08
kuin sinulla ja omasta mielestani tama toimii aivan loistavasti!
Avuksihan tanne tullaan ja ei se arjen ja perheen pyorittamien au pairin aikataulujen mukaan onnistu.
Perheen rytmi on tama ja mulla on tosi mukavasti omaa aikaa omasta mielestani.- Naurettavaa
Minulla oli akkilahto tahan maahan, alle vk yhteydenotosta olinkin jo perheessa. Sopimuksen sain vasta taalla kateeni. Tyhmahan se olin kun lahdin, mutta tama oli nyt ainoa vaihtoehtoni.
En ole kertaakaan perheelle asiasta valittanut ja painanut olen tyoni niska limassa. (lahes poikkeuksetta aina yksin kolmen lapsen kanssa kotityot paalle, juuri tulin silittamasta kolmea koria pyykkia)
Minua naurattaa jarjestomme ''au pair on perheenjasen'' periaate, jonka mukaan au pair ei ole tullut pelkastaan kotiorjaksi. Vapaani ovat ti ja su, muina paivina tyoni tosiaan jakaantuu niin etta joudun heraamaan ennen 7 ja sitten on aina valilla vahan toita ja valilla ei. Ei tassa oikein kunnolla pysty esim. lepaamaan, illalla olen niin vasynyt etta kaadun sankyyn jotta jaksan taas saman ruljanssin aamulla. Koko ajan on oikeasti kiinni tassa hommassa, siis 24/7. En esim. Suomessa hyvaksyta toissa tuntien jakamista, kylla pitaa tyopaivinakin saada olla vapaa-aikaa, etta jaksaa akut taas ladata.
Aiti on kotiaiti (on kylla harvoin kotona, aina salilla, tapaamassa ystaviaan jne), isa toissa. Kaksi lasta kotona, yksi koulussa. Paivalla lounasaikaan minulla on yleensa hieman taukoa ja sitten taas toihin kun lapset nukkuvat ja mina rupean tekemaan hieman kotitoita. Muuten mukava perhe mutta kylla he minusta kaiken irti ottavat.
Au pair perheille: au pairkin on vain ihminen. Han ei ole kone, joka otetaan jotta paastaisiin itse mahdollisimman helpolla. - Naurettavaa
Naurettavaa kirjoitti:
Minulla oli akkilahto tahan maahan, alle vk yhteydenotosta olinkin jo perheessa. Sopimuksen sain vasta taalla kateeni. Tyhmahan se olin kun lahdin, mutta tama oli nyt ainoa vaihtoehtoni.
En ole kertaakaan perheelle asiasta valittanut ja painanut olen tyoni niska limassa. (lahes poikkeuksetta aina yksin kolmen lapsen kanssa kotityot paalle, juuri tulin silittamasta kolmea koria pyykkia)
Minua naurattaa jarjestomme ''au pair on perheenjasen'' periaate, jonka mukaan au pair ei ole tullut pelkastaan kotiorjaksi. Vapaani ovat ti ja su, muina paivina tyoni tosiaan jakaantuu niin etta joudun heraamaan ennen 7 ja sitten on aina valilla vahan toita ja valilla ei. Ei tassa oikein kunnolla pysty esim. lepaamaan, illalla olen niin vasynyt etta kaadun sankyyn jotta jaksan taas saman ruljanssin aamulla. Koko ajan on oikeasti kiinni tassa hommassa, siis 24/7. En esim. Suomessa hyvaksyta toissa tuntien jakamista, kylla pitaa tyopaivinakin saada olla vapaa-aikaa, etta jaksaa akut taas ladata.
Aiti on kotiaiti (on kylla harvoin kotona, aina salilla, tapaamassa ystaviaan jne), isa toissa. Kaksi lasta kotona, yksi koulussa. Paivalla lounasaikaan minulla on yleensa hieman taukoa ja sitten taas toihin kun lapset nukkuvat ja mina rupean tekemaan hieman kotitoita. Muuten mukava perhe mutta kylla he minusta kaiken irti ottavat.
Au pair perheille: au pairkin on vain ihminen. Han ei ole kone, joka otetaan jotta paastaisiin itse mahdollisimman helpolla.''Ota ilo irti''... Mista? Siis arkipaivina, siitako etta makaan 2 h paivalla ja 2 h illalla omassa huoneessani katsomassa tv:ta kun ei siina ajassa ehdi taalta meilta oikein minnekaan (eika kylla jaksakaan enaa) lahtea. Vapaapaivina lahden kylla kuin ammuttuna heti aamupaivalla ovesta ulos ja tulen vasta iltasella kotiin, ihan tarpeeksi tahan perheeseen olen sidottuna niina 5na muuna paivana.
- dkfjh
Joskus kauan, kauan sitten minulle annettiin ohje, että: järjestä elämäsi töiden mukaan.
Että sen minkä oon töissä, olen töissä. Ne ajat mitkä en ole töissä, ne on sitten elämää varten.
Sulla on ne tietyt työtunnit ni sä olet sillon töissä, piste. Muut ajat sä voit tehdä mitä lystäät. Ei täs oo mun mielest mitään epäselvyyksiä, ei sulla noita tunteja kuitenkaan liikaakaan kerry.
Lähe pois josset viihdy. - Sinikka Laitinen
Valitettavasti monilla äideillä ei ole käsitystä siitä, mitä au pair tarkoittaa. Minun kokemukseni perustuu au pairien oloihin Lontoossa, muista kaupungeista en tiedä. Itse en ole ollut au pair, vaan työsopimuksellinen nanny ihan normaalilla tuntipalkalla, mutta tunnen monia suomalaisia ja muitakin itäeurooppalaisia auppareita.
35h ja kaksi babysittausta viikossa on aika tyypillinen au pairin työaika. Ne babysittaukset on ovelasti irrottettu siitä työajasta, sehän tekee monesti 10 tuntia lisää töitä (riippuen tietenkin, miten myöhään vanhemmat ovat ja heräävätkö lapset ja joudutko vaikka maitoa antamaan puolilta öiltä yms vai saatko nukkua).
Au pairien työtehtävät riippuvat kovasti perheestä. Joissain perheissä tehdään ihan oikeita aupparitehtäviä, AVUSTETAAN äitiä, mutta valittettavan usein auppari tekee nannyn tai siivoojan töitäkin.
Tyypillinen taskuraha tuollaiselle 35 2bs aupparille on kai £80. Siihen vielä huone (jonka voisi laskea noin £80 arvoiseksi) ja ruoka (vaikka noin £40). Eli 45 viikkotunnin palkaksi tulee 200. Minimipalkka Englannissa on 5,35 enkä tiedä kenelle sitä maksetaan. Nanny saa tyypillisesti 8-10 puntaa, siivooja ehkä sen 7-8, riippuen kansallisuudesta. Koska aupparin "palkka" ei ole oikeaa palkkaa, niin ei minusta pitäisi teettää oikeaa työtäkään. (Työntekijälle auppari tulee kyllä kalliimmaksi, mutta niinhän aina työntekijät ja aupparin "sivukulut" ovat kyllä sieltä matalammasta päästä.)
Jos tähän vielä lisätään se, että työajat ripotellaan pitkin päivää, niin kuin usein tehdään, niin minusta se on silkkaa riistoa. Kaksi tuntia päivällä vapaata on naurettavaa. Tai pahimmillaan keksi kertaa päivässä kaksi tuntia vapaata, kun ei ole tarjolla töitä. Pienessä kylässä ehdit kyllä kahdessa tunnissa johonkin, mutta et kielitunnille. Suuressa kaupungissa, jossa välimatkat ovat pitkät ja joudut kulkemaan julkisilla, et kahdessa tunnissa ehdi oikein mitään.
Sopikaa ehdot ja tarkat työajat mahdollisimman tarkkaan etukäteen. Ja yllätyksiä voi aina tulla, eri kulttuuri ja ihmiset toimivat eri tavalla. Jos kuitenkin käy niin, että paikka ei vastaa toiveitasi, niin keskustele asiasta perheen kanssa ja toimiston kanssa, jos olet sellaista käyttänyt. Jos asia ei selkene, niin etsi uusi perhe (etenkin jos asut isossa kaupungissa, niin auppareita tarvitaan paljon), älä pilaa ihanaa vuottasi ulkomailla huonolla työnantajalla. Uskalla luottaa omaan tuntumaasi, jos sinusta tuntuu epäreilulta, se on silloin sitä.
Mukavaa aupparivuotta.- NannaP
Olen taysin samaa mielta kanssasi noista tyoajoista.
Aupparihan on oikeasti vain auttamassa aitia, mutta nykyisin se kylla on ihan pelkka todellinen tyontekija. Siivoaa talon, hoitaa lapset ja babysittaa silloin kun vanhemmat haluavat viihteelle. Ja palkkaus kuitenkaan ei ole mistaan kotoisin, tiedetaan, mukaan pitaa laskea asuminen ja ruoka. Mutta siltikin se mita auppari tekee niin olisi kylla korvattava paremmin. Enka tarkoita rahallisesti, korvata voi vapaapaivilla ja muulla tallaisella.
Ymmarran kylla etta jos joskus on tarvetta tehda toita tuollain patkissa, mutta se etta jos pitaisi tehda toita noin koko vuoden, niin huhhuh.
Miettikaa omalle kohdalle. Olisi kiva jos joskus perheessa vaihdettaisiin ns. vuoroja. Auppari hoitaa aidin tehtavat (en puhu tyopaikalla olosta, vaan kotihommat mita aiti yleensa tekee) ja aiti taasen tekee samat asiat mita auppari joutuu tekemaan. Ja jos se aidilla tuottaa vaikeuksia niin ei se voi olettaa etta auppari ne sitten tekisi..
Eli sen perusteella niita tyotehtavia, etta jaksaisit itsekin ne tehda tuosta noin vain. Jos et jaksa, on se tasan tarkkaan aupairillekin liikaa!
Tassapa tuli mieleen etta eraassa perheessa oli kaksi aupparia ja toinen lahti lomalle jossain vaiheessa. No sinne jai siis yksi auppari hommiin ja oli perheen aidin tarkoitus sitten avittaa lasten hoidossa. Aluksi oli tarkoitus etta jatketaan hommat samallalailla kuin ennenkin.. Noh, kavikin niin etta perheen aiti maarasi tyoajat niin etta han itse sai vapaata silloin kun halusi olla vapaalla (ok, kyseessa oli viikko, joten taa toinen auppari sitten suostui), mutta olikin sitten niin etta aiti halus ne ajat vapaaksi vain jotta paasi pihalle ottaan aurinkoa ja kirjaa lukemaan.
Oliko teidan mielestanne reilua? Auppari teki toita silloin kun oikeasti olisi pitanyt olla hanen vapaa-aikansa, vain jotta aiti paasi pihalle aurinkoa ottamaan? - kyllä tuli surku
NannaP kirjoitti:
Aupparihan on oikeasti vain auttamassa aitia, mutta nykyisin se kylla on ihan pelkka todellinen tyontekija. Siivoaa talon, hoitaa lapset ja babysittaa silloin kun vanhemmat haluavat viihteelle. Ja palkkaus kuitenkaan ei ole mistaan kotoisin, tiedetaan, mukaan pitaa laskea asuminen ja ruoka. Mutta siltikin se mita auppari tekee niin olisi kylla korvattava paremmin. Enka tarkoita rahallisesti, korvata voi vapaapaivilla ja muulla tallaisella.
Ymmarran kylla etta jos joskus on tarvetta tehda toita tuollain patkissa, mutta se etta jos pitaisi tehda toita noin koko vuoden, niin huhhuh.
Miettikaa omalle kohdalle. Olisi kiva jos joskus perheessa vaihdettaisiin ns. vuoroja. Auppari hoitaa aidin tehtavat (en puhu tyopaikalla olosta, vaan kotihommat mita aiti yleensa tekee) ja aiti taasen tekee samat asiat mita auppari joutuu tekemaan. Ja jos se aidilla tuottaa vaikeuksia niin ei se voi olettaa etta auppari ne sitten tekisi..
Eli sen perusteella niita tyotehtavia, etta jaksaisit itsekin ne tehda tuosta noin vain. Jos et jaksa, on se tasan tarkkaan aupairillekin liikaa!
Tassapa tuli mieleen etta eraassa perheessa oli kaksi aupparia ja toinen lahti lomalle jossain vaiheessa. No sinne jai siis yksi auppari hommiin ja oli perheen aidin tarkoitus sitten avittaa lasten hoidossa. Aluksi oli tarkoitus etta jatketaan hommat samallalailla kuin ennenkin.. Noh, kavikin niin etta perheen aiti maarasi tyoajat niin etta han itse sai vapaata silloin kun halusi olla vapaalla (ok, kyseessa oli viikko, joten taa toinen auppari sitten suostui), mutta olikin sitten niin etta aiti halus ne ajat vapaaksi vain jotta paasi pihalle ottaan aurinkoa ja kirjaa lukemaan.
Oliko teidan mielestanne reilua? Auppari teki toita silloin kun oikeasti olisi pitanyt olla hanen vapaa-aikansa, vain jotta aiti paasi pihalle aurinkoa ottamaan?Olipa koskettava tarina, TIETENKIN sen olisi pitänyt olla aupair joka makaa auringossa kirja kädessä ja äiti joka sitten tekee kotityöt sillä välin. Kyllä elämä on epäreilua. NannaP, älä lähde mihinkään, petyt varmasti, yksikään perhe ei tule ottamaan sun vaatimuksia tosissaan ja ennenkuin huomaatkaan se onkin perhe joka sanoo sinulle morjens.
- NannaP
kyllä tuli surku kirjoitti:
Olipa koskettava tarina, TIETENKIN sen olisi pitänyt olla aupair joka makaa auringossa kirja kädessä ja äiti joka sitten tekee kotityöt sillä välin. Kyllä elämä on epäreilua. NannaP, älä lähde mihinkään, petyt varmasti, yksikään perhe ei tule ottamaan sun vaatimuksia tosissaan ja ennenkuin huomaatkaan se onkin perhe joka sanoo sinulle morjens.
Hahhaha
Mina en ole kyseinen aupair, joka tarinan minulle kertoi. Mutta han ei sanonut missaan vaiheessa etta HANEN pitaisi olla siella sita aurinkoa ottamassa.
Tiedoksesi sinulle olen upeassa perheessa ja kaikki toimii loistavasti. Teen aamu ja iltavuoroja, vaihtelevasti. Ja olen joustava asioiden suhteen. Minulta ei vaadita liikoja, enka mina pyyda liikoja perheelta. Etta tiedoksi vain sinulle..
Minulle on ihan sama jos taalta loytyy auppareita jotka ovat valmiita hyppaamaan vaikka kalliolta jos perhe niin vaatii. Mina olen asettanut rajani ja perhe hyvaksyy sen muitta mutkitta. Upea on perhe ja tullaan toimeen erittain hyvin vanhempien etta lasten kanssa.
Taalla ollaan nyt oltu 3kuukautta ja tarkoituksena jatkaa viela syksyyn, ja takas sitten kun koulut alkaa.
Etta morjensta vain! - xeran
NannaP kirjoitti:
Hahhaha
Mina en ole kyseinen aupair, joka tarinan minulle kertoi. Mutta han ei sanonut missaan vaiheessa etta HANEN pitaisi olla siella sita aurinkoa ottamassa.
Tiedoksesi sinulle olen upeassa perheessa ja kaikki toimii loistavasti. Teen aamu ja iltavuoroja, vaihtelevasti. Ja olen joustava asioiden suhteen. Minulta ei vaadita liikoja, enka mina pyyda liikoja perheelta. Etta tiedoksi vain sinulle..
Minulle on ihan sama jos taalta loytyy auppareita jotka ovat valmiita hyppaamaan vaikka kalliolta jos perhe niin vaatii. Mina olen asettanut rajani ja perhe hyvaksyy sen muitta mutkitta. Upea on perhe ja tullaan toimeen erittain hyvin vanhempien etta lasten kanssa.
Taalla ollaan nyt oltu 3kuukautta ja tarkoituksena jatkaa viela syksyyn, ja takas sitten kun koulut alkaa.
Etta morjensta vain!eiii..sää nannap oot ihan pentu!! mee takas päiväkotiin, mitä sää meuhaat ja itket ku piloille lellitty ja hemmoteltu pentu!! taidat ollakkin.. eka itket ja nyt väitätkin että perhe on ihana..taidat olla pipi päästäs....
- NannaP
xeran kirjoitti:
eiii..sää nannap oot ihan pentu!! mee takas päiväkotiin, mitä sää meuhaat ja itket ku piloille lellitty ja hemmoteltu pentu!! taidat ollakkin.. eka itket ja nyt väitätkin että perhe on ihana..taidat olla pipi päästäs....
Luetteko te ihmiset naita teksteja ollenkaan vai onko teilta muuten vain sisalukutaito hukassa?
Sinulle Xeran
Mita ma olen itkenyt? Kertonut oman mielipiteeni siita etta meita auppareitakin voisi joskus kuunnella, eika aina olettaa etta me kylla tehdaan niita toita ilman mitaan vastaan sanomista.
Ja en ole missaan vaiheessa sanonut etta perheessani on ongelmia?
Eli Xeran. Meehan ite sinne koulun penkille opiskelemaan sisalukutaitoa ja ymmartamaan lukemasi. Olettaen tietysti etta sina lukea osaat, nayttaa vahan heikonpuoleiselta. Myos tuo kirjoituksesi. - yksi laiskimus...
NannaP kirjoitti:
Oliko teidan mielestanne reilua? Auppari teki toita silloin kun oikeasti olisi pitanyt olla hanen vapaa-aikansa, vain jotta aiti paasi pihalle aurinkoa ottamaan?"Miettikaa omalle kohdalle. Olisi kiva jos joskus perheessa vaihdettaisiin ns. vuoroja. Auppari hoitaa aidin tehtavat (en puhu tyopaikalla olosta, vaan kotihommat mita aiti yleensa tekee) ja aiti taasen tekee samat asiat mita auppari joutuu tekemaan. Ja jos se aidilla tuottaa vaikeuksia niin ei se voi olettaa etta auppari ne sitten tekisi.. "
Hymyilytti vähän tuota lukea.. Miten sinä luulet että perhe on pyörinyt ennen aupparin tuloa, tai pyörii aupparin vapaapäivinä?
Itse olin aikoinani lapsia hoitamassa, ja silloin työ tuntui kovin raskaalta. Olen nyt kuitenkin jokusen vuoden ollut sekä työssä käyvä äiti ilman aupparia että kotiäiti, ennen kuin nyt palasin töihin ja otin aupparin lapsia vahtimaan, ja kaikki on suhteellista..
Arvostan aupparimme työpanosta (hän hoitaa suuren lapsikatraamme ja huolehtii ruuista ja ns kodin yleisestä puhtaudesta eli järjestyksestä ja tarvittaessa imuroinnista, mutta kunnon siivous jää minulle, sekä pyykistä joskus kun en itse ehdi), mutta kyllä todella mielelläni vaihtaisin osaa hänen kanssaan!! :) - NannaP
yksi laiskimus... kirjoitti:
"Miettikaa omalle kohdalle. Olisi kiva jos joskus perheessa vaihdettaisiin ns. vuoroja. Auppari hoitaa aidin tehtavat (en puhu tyopaikalla olosta, vaan kotihommat mita aiti yleensa tekee) ja aiti taasen tekee samat asiat mita auppari joutuu tekemaan. Ja jos se aidilla tuottaa vaikeuksia niin ei se voi olettaa etta auppari ne sitten tekisi.. "
Hymyilytti vähän tuota lukea.. Miten sinä luulet että perhe on pyörinyt ennen aupparin tuloa, tai pyörii aupparin vapaapäivinä?
Itse olin aikoinani lapsia hoitamassa, ja silloin työ tuntui kovin raskaalta. Olen nyt kuitenkin jokusen vuoden ollut sekä työssä käyvä äiti ilman aupparia että kotiäiti, ennen kuin nyt palasin töihin ja otin aupparin lapsia vahtimaan, ja kaikki on suhteellista..
Arvostan aupparimme työpanosta (hän hoitaa suuren lapsikatraamme ja huolehtii ruuista ja ns kodin yleisestä puhtaudesta eli järjestyksestä ja tarvittaessa imuroinnista, mutta kunnon siivous jää minulle, sekä pyykistä joskus kun en itse ehdi), mutta kyllä todella mielelläni vaihtaisin osaa hänen kanssaan!! :)Sinulle yksi laiskimus..
No tokihan osa perheista arvostaa aupairia ja teettaa toita oikeassa suhteessa. Vaan kun on niitakin perheita jotka pistavat aupparin tekemaan KAIKEN!
Eli on hienoa etta sina tosiaan teet niita hommia myos, etka jata aupparille kaikkea.
Silla aupairihan on LASTENHOITAJA, eika siivooja. Pitakaa se mielessa! Aupparilta voi olettaa apua siivoukseen, mutta ei silta voi pyytaa etta han siivoaa talon joka hemmetin paiva imurin ja polyrattien kanssa ja samalla pitaisi niita lapsiakin hoitaa.
Kyseessa oli nyt siis juuri nama perheet, jotka teettavat aupairilla ihan kaiken ja viela ylimaaraistakin. Eli pistavat aupparin tekemaan taysin kaiken; hoitamaan lapset, siivoamaan talon, pesemaan pyykit, tiskaamaan, ruoanlaiton, KAIKEN, lisaksi viela jotain hommia jotka ei tod. kuulu aupairille.
Katsokaas kun naitakin perheita on ja niista on saanut kuulla suhteellisen useasti.
Eihan naille voi mitaan, mutta kun osa naista auppareista tuntuu olevan niin sinisilmaisia ja luulevat etta ovat niin hemmetin hyvia tyontekijoita kun alentuvat tuollaiseen eivatka viitsi vastaan sanoa. Sitten tulevat tanne valittamaan miten he eivat jaksa plaa plaa plaa..
Pitakaa minua vaikka hulluna, mutta mina en alennu hyvaksikaytetyksi, kuten taalla niin moni nayttaa alentuvan!
Rakastan lapsia ja niiden takia tanne olen tullutkin, en siivotakseni taloa. Avustan kylla ja teen asioita oma'aloitteisesti. - taas se sama laiskimus
NannaP kirjoitti:
Sinulle yksi laiskimus..
No tokihan osa perheista arvostaa aupairia ja teettaa toita oikeassa suhteessa. Vaan kun on niitakin perheita jotka pistavat aupparin tekemaan KAIKEN!
Eli on hienoa etta sina tosiaan teet niita hommia myos, etka jata aupparille kaikkea.
Silla aupairihan on LASTENHOITAJA, eika siivooja. Pitakaa se mielessa! Aupparilta voi olettaa apua siivoukseen, mutta ei silta voi pyytaa etta han siivoaa talon joka hemmetin paiva imurin ja polyrattien kanssa ja samalla pitaisi niita lapsiakin hoitaa.
Kyseessa oli nyt siis juuri nama perheet, jotka teettavat aupairilla ihan kaiken ja viela ylimaaraistakin. Eli pistavat aupparin tekemaan taysin kaiken; hoitamaan lapset, siivoamaan talon, pesemaan pyykit, tiskaamaan, ruoanlaiton, KAIKEN, lisaksi viela jotain hommia jotka ei tod. kuulu aupairille.
Katsokaas kun naitakin perheita on ja niista on saanut kuulla suhteellisen useasti.
Eihan naille voi mitaan, mutta kun osa naista auppareista tuntuu olevan niin sinisilmaisia ja luulevat etta ovat niin hemmetin hyvia tyontekijoita kun alentuvat tuollaiseen eivatka viitsi vastaan sanoa. Sitten tulevat tanne valittamaan miten he eivat jaksa plaa plaa plaa..
Pitakaa minua vaikka hulluna, mutta mina en alennu hyvaksikaytetyksi, kuten taalla niin moni nayttaa alentuvan!
Rakastan lapsia ja niiden takia tanne olen tullutkin, en siivotakseni taloa. Avustan kylla ja teen asioita oma'aloitteisesti.Olen toki kuullut riistäjä-perheistä, mutta meissä tavallisissa perheissäkin ongelmia syntyy. Osa ongelmista ja ymmärtämättömyydestä puolin ja toisin tulee osittain ehkä siitä että teidän auppareidein "työ" vastaa hyvinkin paljon meidän työssäkäyvien äitien "vapaa-aikaa".
Minimi kotityö minusta aupairille kuuluu automaattisesti jo siksikin, että jos lapset ovat päivät hoidossa kodin ulkopuolella, koti pysyy siistinä ja on illalla vanhempien kotiintullessa siinä kunnossa kuin se oli aamullakin. Mutta jos lapset (ja auppari..) ovat kotona, sotkua syntyy, ja mielestäni aupparin kuuluu tuo syntyvä sotku siivota sitä mukaa kuin sitä tulee.
Meillä siis näin, mutta voin kyllä ymmärtää houkutusta pyytää paljon enmmänkin. Kaikki aupparin tekemä ylimääräinen siivous, pyykki, ruuanlaitto jättäisi saman määrän itselleni sitä ihan oikeaa "vapaa-aikaa". Jota jotkut siis viettävät kirja kädessä altaalla, itse pelaisin mielelläni vaikka seurapeliä näiden riiviöiden kanssa! - NannaP
taas se sama laiskimus kirjoitti:
Olen toki kuullut riistäjä-perheistä, mutta meissä tavallisissa perheissäkin ongelmia syntyy. Osa ongelmista ja ymmärtämättömyydestä puolin ja toisin tulee osittain ehkä siitä että teidän auppareidein "työ" vastaa hyvinkin paljon meidän työssäkäyvien äitien "vapaa-aikaa".
Minimi kotityö minusta aupairille kuuluu automaattisesti jo siksikin, että jos lapset ovat päivät hoidossa kodin ulkopuolella, koti pysyy siistinä ja on illalla vanhempien kotiintullessa siinä kunnossa kuin se oli aamullakin. Mutta jos lapset (ja auppari..) ovat kotona, sotkua syntyy, ja mielestäni aupparin kuuluu tuo syntyvä sotku siivota sitä mukaa kuin sitä tulee.
Meillä siis näin, mutta voin kyllä ymmärtää houkutusta pyytää paljon enmmänkin. Kaikki aupparin tekemä ylimääräinen siivous, pyykki, ruuanlaitto jättäisi saman määrän itselleni sitä ihan oikeaa "vapaa-aikaa". Jota jotkut siis viettävät kirja kädessä altaalla, itse pelaisin mielelläni vaikka seurapeliä näiden riiviöiden kanssa!Tokihan ongelmia syntyy ja varsinkin jos kukaan ei osaa suutansa aukaista.
Mina edelleenkin teen tyoni kunnolla ja joustetaan asioissa puolin ja toisin. Jutellaan jos on ongelmia ja selvitetaan ne ennenkuin ne "kasvaa" liiaksi.
Jotkut vaan ei tata osaa, ja sitten netissa vingutaan ja valitetaan kun on niin paha olla.
Ilman muuta auppari siivoaa jalkensa ja huolehtii etta lapsetkin siivoavat omansa (jos lapset siis siina iassa). Ja itse ainakin ilomielin laitan tiskit koneeseen ja pesen pyykkia sun muuta sellaista, ei minulta sita vaadita. Taalla kay erikseen siivooja, mutta itse olen muutenkin sellainen "pikkutarkka", eli tavarat jarjestyksessa oli kyseessa oma huone tai lastenhuone tai keittio..
Niin ja palatakseni tuohon "tarinaan", tama aiti ei siis tehnyt toita. Han oli kotiaitina, ja hoidettavana oli yksi lapsi. Joten siis siina mielessa kun ei aiti niita toita tee, niin pisti sitten aupparin tekemaan jotta han itse paasee loikoilemaan sinne altaalle. Vaikka siis muutoinkin hanella kaikki paivat vapaina kun perheessa kaksi aupairia.. Jos nyt vahan selvitti omaa reaktiotani kyseista asiaa kohden. - pari kertaa aupairina
NannaP kirjoitti:
Tokihan ongelmia syntyy ja varsinkin jos kukaan ei osaa suutansa aukaista.
Mina edelleenkin teen tyoni kunnolla ja joustetaan asioissa puolin ja toisin. Jutellaan jos on ongelmia ja selvitetaan ne ennenkuin ne "kasvaa" liiaksi.
Jotkut vaan ei tata osaa, ja sitten netissa vingutaan ja valitetaan kun on niin paha olla.
Ilman muuta auppari siivoaa jalkensa ja huolehtii etta lapsetkin siivoavat omansa (jos lapset siis siina iassa). Ja itse ainakin ilomielin laitan tiskit koneeseen ja pesen pyykkia sun muuta sellaista, ei minulta sita vaadita. Taalla kay erikseen siivooja, mutta itse olen muutenkin sellainen "pikkutarkka", eli tavarat jarjestyksessa oli kyseessa oma huone tai lastenhuone tai keittio..
Niin ja palatakseni tuohon "tarinaan", tama aiti ei siis tehnyt toita. Han oli kotiaitina, ja hoidettavana oli yksi lapsi. Joten siis siina mielessa kun ei aiti niita toita tee, niin pisti sitten aupparin tekemaan jotta han itse paasee loikoilemaan sinne altaalle. Vaikka siis muutoinkin hanella kaikki paivat vapaina kun perheessa kaksi aupairia.. Jos nyt vahan selvitti omaa reaktiotani kyseista asiaa kohden.Mä en ny jaksa lukee kaikkee tota tappelua , mutta yhdyn täysin tuohon, että au pairin työaikojen ripottelu on todella väärin. Ite olen 2 kertaa ollu töis au pairina ja kumpanaki kertana sama juttu, eka aamul ja sit illal duunia.
Jos perhe yhtään olis halunnu aatella mun kannalta, he olisivat tajunneet että päivällä olevana vapaa-aikana en ehdi meneen mihinkään, joten käytännössä vietin huoneessani vapaa-ajan.
Kannattaa siis todella huolella kysyä, mitä työaikaa on luvassa. Menee muuten vähä maku touhusta.
Tietty perheen kannalta mahtavaa ku au pair käytännös kokoajan käytettävissä (kun ei vapaallakaan mene talosta ulos), mut hei toi on tosi veemäistä aupairia kohtaan. - naurettavaa
pari kertaa aupairina kirjoitti:
Mä en ny jaksa lukee kaikkee tota tappelua , mutta yhdyn täysin tuohon, että au pairin työaikojen ripottelu on todella väärin. Ite olen 2 kertaa ollu töis au pairina ja kumpanaki kertana sama juttu, eka aamul ja sit illal duunia.
Jos perhe yhtään olis halunnu aatella mun kannalta, he olisivat tajunneet että päivällä olevana vapaa-aikana en ehdi meneen mihinkään, joten käytännössä vietin huoneessani vapaa-ajan.
Kannattaa siis todella huolella kysyä, mitä työaikaa on luvassa. Menee muuten vähä maku touhusta.
Tietty perheen kannalta mahtavaa ku au pair käytännös kokoajan käytettävissä (kun ei vapaallakaan mene talosta ulos), mut hei toi on tosi veemäistä aupairia kohtaan.No johan on taalla keskustelut syntynyt.
Itse en ole nostanut alakkaa silla olen toissa vain 3 kk, siis taman kesan. Olen myos Lontoossa, ja olen ajatellut etta Lontoon vuoksi seison vaikka seipaan nokassa 3 kk. Kirjoitin tanne vain siksi etta ihmettelin etta onko yleinenkin kaytanto tyotuntien jakaminen au pairien keskuudessa.
Minulla on asiassa pieni ongelma, sopimuksessahan ei ole siis tarkkoja tyoaikoja maaritelty, mutta se etta tehtaviini kuuluu pienimuotoinen siivoilu (tietenkin, kylla se minusta on aika itsestaanselvyys). Valitettavasti pienimuotoinen siivoilu (tarkemmin maarittelematon) on kylla vahan enemman, esim. silittaminen kun lapset nukkuvat = neljan pyykkikorillisen silittaminen, ottaa useimmiten lahes 2 h.
Perheeni on kylla ihan mukava, mutta taytyy sanoa etta tehokkaasti he mehut puristavat. Lastenvahti-illoistakin jouduin tappelemaan alussa, valittajatoimiston mukaan niista pitaa keskustella, niita ei voi vain lantata mitaan kysymatta. Minulla on silloin talloin British Museumilla luentoja iltasella (ollut niista kolmella) ja meinasi tulla kauhea riita kun ilmoitin 2 vk ennen etta tallaiseen olen menossa. Perhe olisi halunnut minun juuri sina iltana lastenvahtivan kun he halusivat menna raflaan ''vahan irrottelemaan''. Pysyinpa tiukkana ja sain menna ihanalle, ihanalle luennolleni, samoin ollaan muutenkin neuvoteltu vastaisuudessa iltamenoista.
Taalla moni aiti puhuu siita, etta he parjasivat ennen au pairin tuloakin. Hienoahan se on, mutta onko tarkoitus etta au pair tekee sitten kaikki nama tyot? Silla palkallaan? Nyt varmaan tulee kommenttia etta eihan me aiditkaan mitaan palkkaa saada, mutta come on, suhteellisuuden tajua, kyseessa ovat teidan OMAT lapsenne. Tod.nak. ainakin osalla auppareista on myos joskus omia lapsia ja ero hoidettavien ja omien lasten valilla on tietenkin aina valtava (jollei olisi, asia olisi aika huolestuttava). - menisitte sitten kotiin
naurettavaa kirjoitti:
No johan on taalla keskustelut syntynyt.
Itse en ole nostanut alakkaa silla olen toissa vain 3 kk, siis taman kesan. Olen myos Lontoossa, ja olen ajatellut etta Lontoon vuoksi seison vaikka seipaan nokassa 3 kk. Kirjoitin tanne vain siksi etta ihmettelin etta onko yleinenkin kaytanto tyotuntien jakaminen au pairien keskuudessa.
Minulla on asiassa pieni ongelma, sopimuksessahan ei ole siis tarkkoja tyoaikoja maaritelty, mutta se etta tehtaviini kuuluu pienimuotoinen siivoilu (tietenkin, kylla se minusta on aika itsestaanselvyys). Valitettavasti pienimuotoinen siivoilu (tarkemmin maarittelematon) on kylla vahan enemman, esim. silittaminen kun lapset nukkuvat = neljan pyykkikorillisen silittaminen, ottaa useimmiten lahes 2 h.
Perheeni on kylla ihan mukava, mutta taytyy sanoa etta tehokkaasti he mehut puristavat. Lastenvahti-illoistakin jouduin tappelemaan alussa, valittajatoimiston mukaan niista pitaa keskustella, niita ei voi vain lantata mitaan kysymatta. Minulla on silloin talloin British Museumilla luentoja iltasella (ollut niista kolmella) ja meinasi tulla kauhea riita kun ilmoitin 2 vk ennen etta tallaiseen olen menossa. Perhe olisi halunnut minun juuri sina iltana lastenvahtivan kun he halusivat menna raflaan ''vahan irrottelemaan''. Pysyinpa tiukkana ja sain menna ihanalle, ihanalle luennolleni, samoin ollaan muutenkin neuvoteltu vastaisuudessa iltamenoista.
Taalla moni aiti puhuu siita, etta he parjasivat ennen au pairin tuloakin. Hienoahan se on, mutta onko tarkoitus etta au pair tekee sitten kaikki nama tyot? Silla palkallaan? Nyt varmaan tulee kommenttia etta eihan me aiditkaan mitaan palkkaa saada, mutta come on, suhteellisuuden tajua, kyseessa ovat teidan OMAT lapsenne. Tod.nak. ainakin osalla auppareista on myos joskus omia lapsia ja ero hoidettavien ja omien lasten valilla on tietenkin aina valtava (jollei olisi, asia olisi aika huolestuttava).Jos se tyo ja/tai tyoajat ei teille kerran maita ja kelpaa, niin lahtekaa nyt tytot sitten takaisin kotiin aidin hoidettavaksi. Minka takia pitaa kituuttaa perheessa jossa "on jotain pielessa" ja sitten selan takana taalla valittaa.
Jos olisitte hiukankaan aikuisia valittaisitte tyoajoistanne suoraan perheelle, talloin perhe todennakoisesti lahettaisi teidat suoraan kotiin.
Voin hiukan valaista teille, minka takia todennakoisesti useassa perheessa ovat tyoajat patkissa aamulla ja illalla.
Vanhemmat kayvat toissa ja lapset ovat koulussa. Aiti ja isa joutuvat lahtemaan toihin ennen kuin lapset menevat kouluun ja taas tulevat takaisin vasta sen jalkeen kun lapset ovat paasseet koulusta. Ihan selva juttu. Nain se on ollut jo vuosikymmenia tama systeemi taalla Lontoossa ja Uk:ssa, eika sita kenenkaan suomalais au pairin kiusaksi ole keksitty.
Toinen vaihtoehto kai on, etta teilla olisi koko paiva toita ilman mitaan taukoja alle kouluikaisen kanssa. Sitten kai olisitte taalla valittamassa , ettei ole edes taukoja paivalla.
Mahtaakohan teille valittaja tytoille tuolla asenteella koskaan loytya mitaan mieleista tyota? - saattaa olla
menisitte sitten kotiin kirjoitti:
Jos se tyo ja/tai tyoajat ei teille kerran maita ja kelpaa, niin lahtekaa nyt tytot sitten takaisin kotiin aidin hoidettavaksi. Minka takia pitaa kituuttaa perheessa jossa "on jotain pielessa" ja sitten selan takana taalla valittaa.
Jos olisitte hiukankaan aikuisia valittaisitte tyoajoistanne suoraan perheelle, talloin perhe todennakoisesti lahettaisi teidat suoraan kotiin.
Voin hiukan valaista teille, minka takia todennakoisesti useassa perheessa ovat tyoajat patkissa aamulla ja illalla.
Vanhemmat kayvat toissa ja lapset ovat koulussa. Aiti ja isa joutuvat lahtemaan toihin ennen kuin lapset menevat kouluun ja taas tulevat takaisin vasta sen jalkeen kun lapset ovat paasseet koulusta. Ihan selva juttu. Nain se on ollut jo vuosikymmenia tama systeemi taalla Lontoossa ja Uk:ssa, eika sita kenenkaan suomalais au pairin kiusaksi ole keksitty.
Toinen vaihtoehto kai on, etta teilla olisi koko paiva toita ilman mitaan taukoja alle kouluikaisen kanssa. Sitten kai olisitte taalla valittamassa , ettei ole edes taukoja paivalla.
Mahtaakohan teille valittaja tytoille tuolla asenteella koskaan loytya mitaan mieleista tyota?Ehkä liian moni lähtee au pairiksi vaan kokemuksien kiilto silmissään eikä uhraa lähtövaiheessa tarpeeksi ajatusta sille että menee perheeseen työntekijäksi eikä vain "perheenjäseneksi jonka pääasiallisena tehtävänä on tutustua maahan ja kulttuuriin". Näin ollen nähtävästi ajatellaan ettei au pair ole tullut töihin ja että perheen velvollisuus on huolehtia siitä että au pairilla on mahdollisuus "kulttuurin tutkimiselle" silloin kuin au pair itse parhaaksi näkee.
Kannattaa oikeasti miettiä ihan oman itsensä takia onko au pair se oikea tapa matkata maailmalle tai vähintäänkin miettiä mihin sitoutuu perheeseen mennessä. Vaihto-opiskelijaksi pääsee helposti ja saa tasan itse päättää mitä tekee niillä 24 tunnilla jotka vuorokaudesta löytyvät eikä tarvitse stressata vastuusta jota au pairin työ tuo mukanaan. - kohta ex-host
saattaa olla kirjoitti:
Ehkä liian moni lähtee au pairiksi vaan kokemuksien kiilto silmissään eikä uhraa lähtövaiheessa tarpeeksi ajatusta sille että menee perheeseen työntekijäksi eikä vain "perheenjäseneksi jonka pääasiallisena tehtävänä on tutustua maahan ja kulttuuriin". Näin ollen nähtävästi ajatellaan ettei au pair ole tullut töihin ja että perheen velvollisuus on huolehtia siitä että au pairilla on mahdollisuus "kulttuurin tutkimiselle" silloin kuin au pair itse parhaaksi näkee.
Kannattaa oikeasti miettiä ihan oman itsensä takia onko au pair se oikea tapa matkata maailmalle tai vähintäänkin miettiä mihin sitoutuu perheeseen mennessä. Vaihto-opiskelijaksi pääsee helposti ja saa tasan itse päättää mitä tekee niillä 24 tunnilla jotka vuorokaudesta löytyvät eikä tarvitse stressata vastuusta jota au pairin työ tuo mukanaan.Hei,
Olen pohtinut ihan samaa; jos kerran tulette varakkaista perheistä, kuten täällä useimmat antavat ainakin ymmärtää, niin miksi ette sitten muuta ulkomaille kielikurssin tai opintojen takia tai ihan vaan tutustumaan siihen kulttuuriin ja unohda kokonaan aupparoimista? Jos taas rahavarat eivät anna tällaiseen mahdollisuutta niin sitten ei auta kuin sopeutua alalla vallitseviin sääntöihin. Tytöt hei, hienoa, että pidätte tasa-arvon lippua ylhäällä ja taistelette oikeuksistanne ainakin virtuaalisesti mutta totuus on, että aupair markkinat ovat aika villit, mitään oikeita sääntöjä ei ole siitä miten työaika pitäisi jakaa ja host-perheet eivät halua mitään satunnaista matkailijaa nurkkiinsa asutettavaksi vaan oikeasti apua. Omasta ja tuttavien kokemuksesta tiedän, että tulijoita on pilvin pimein joten ketään tuskin tarvitsee tukasta au pairiksi raahata. Useinmiten aupair ja perhe löytävät yhteisen sävelen ja kaikki menee hyvin, joskus säveltä ei löydy ja silloin on parempi aupairin etsiä uusi perhe, perhe tuskin muuttuu aupairin toiveiden mukaan vaikka kuinka tiukasti sitä vaatisi. - Naurettavaa
kohta ex-host kirjoitti:
Hei,
Olen pohtinut ihan samaa; jos kerran tulette varakkaista perheistä, kuten täällä useimmat antavat ainakin ymmärtää, niin miksi ette sitten muuta ulkomaille kielikurssin tai opintojen takia tai ihan vaan tutustumaan siihen kulttuuriin ja unohda kokonaan aupparoimista? Jos taas rahavarat eivät anna tällaiseen mahdollisuutta niin sitten ei auta kuin sopeutua alalla vallitseviin sääntöihin. Tytöt hei, hienoa, että pidätte tasa-arvon lippua ylhäällä ja taistelette oikeuksistanne ainakin virtuaalisesti mutta totuus on, että aupair markkinat ovat aika villit, mitään oikeita sääntöjä ei ole siitä miten työaika pitäisi jakaa ja host-perheet eivät halua mitään satunnaista matkailijaa nurkkiinsa asutettavaksi vaan oikeasti apua. Omasta ja tuttavien kokemuksesta tiedän, että tulijoita on pilvin pimein joten ketään tuskin tarvitsee tukasta au pairiksi raahata. Useinmiten aupair ja perhe löytävät yhteisen sävelen ja kaikki menee hyvin, joskus säveltä ei löydy ja silloin on parempi aupairin etsiä uusi perhe, perhe tuskin muuttuu aupairin toiveiden mukaan vaikka kuinka tiukasti sitä vaatisi.Varakkaista perheista, hahahaa! Onhan se hyva puhua etta miksette muuta kokonaan, mutta kaikkien rahavarat eivat todellakaan ole siihen riittavat ja kun se yliopistoura nyt on taalla Suomessa auennut niin en ehkapa nyt ole lahdossa minnekaan.
Mikseivat hostit ymmarra etta aupparit ovat tulleet myos kulttuuriin tutstumaan eivatka vain olemaan kokopaivaisena raatajana rahanalaisena? Suosittelen hankkimaan jostain Etela-Amerikan maasta jonkun piikatyton jolle tarvitsee kaiken lisaksi maksaa viela puolet vahemman! Valitettavasti moni skandinaviasta oleva tytto on tottunut siihen etta tyontekijoita kohdellaan hyvin ja etta tyoajat yms. ovat olleet kohtuullisia.
Ja kuten ehka olette lukeneet viesteistani, olemme me jo meidan perheen kanssa asioista keskustellut. Eikos ole mukavampi etta aupparit tanne valittavat kuin teille niin ei teidan tarvitse olla koko ajan uutta au pairia etsimassa? Kylla on tullut muutamalta taalla sellaista kommenttia etta johon aaliokin ymmartaa miksi harva au pair uskaltaa avata suutaan hostille - ovea naytetaan ja heti. Kiittamaton ja havyton tytto!
Ja entas sitten (kuten minun tilanteessani) kun perheessa on alle kouluikaisia lapsia ja aiti viela kaikenlisaksi kotona? - ....
Naurettavaa kirjoitti:
Varakkaista perheista, hahahaa! Onhan se hyva puhua etta miksette muuta kokonaan, mutta kaikkien rahavarat eivat todellakaan ole siihen riittavat ja kun se yliopistoura nyt on taalla Suomessa auennut niin en ehkapa nyt ole lahdossa minnekaan.
Mikseivat hostit ymmarra etta aupparit ovat tulleet myos kulttuuriin tutstumaan eivatka vain olemaan kokopaivaisena raatajana rahanalaisena? Suosittelen hankkimaan jostain Etela-Amerikan maasta jonkun piikatyton jolle tarvitsee kaiken lisaksi maksaa viela puolet vahemman! Valitettavasti moni skandinaviasta oleva tytto on tottunut siihen etta tyontekijoita kohdellaan hyvin ja etta tyoajat yms. ovat olleet kohtuullisia.
Ja kuten ehka olette lukeneet viesteistani, olemme me jo meidan perheen kanssa asioista keskustellut. Eikos ole mukavampi etta aupparit tanne valittavat kuin teille niin ei teidan tarvitse olla koko ajan uutta au pairia etsimassa? Kylla on tullut muutamalta taalla sellaista kommenttia etta johon aaliokin ymmartaa miksi harva au pair uskaltaa avata suutaan hostille - ovea naytetaan ja heti. Kiittamaton ja havyton tytto!
Ja entas sitten (kuten minun tilanteessani) kun perheessa on alle kouluikaisia lapsia ja aiti viela kaikenlisaksi kotona?Mun mielestä nää työajat pitää saada selville ennen lähtöä au pairiksi ja vanhempien iltariennoista pitäisi ilmoittaa ainakin viikkoa ennen.. Katsokaas, kun au pairilla on oma elämä siinä työn ohessa. Harmittaa tosiaan se, että jotkut oikeasti ajattelee, että au pair tulee vain töihin.
Itse olin vuosi sitten aupparina ja meillä homma kyllä toimi! Ylitöistä ilmoitettiin ajoissa ja maksettiin hyvin. Perhe oli mulle todella kuin oma perhe ja hoitotytöt oli mulle, kuin siskoja. Siltikin, vapaa-aika oli tärkeää. "Koti" oli mulle myös työpaikka, enkä itse olisi jaksanut viettää siellä kaikkea vapaa-aikaani. - aupparinausassa
NannaP kirjoitti:
Luetteko te ihmiset naita teksteja ollenkaan vai onko teilta muuten vain sisalukutaito hukassa?
Sinulle Xeran
Mita ma olen itkenyt? Kertonut oman mielipiteeni siita etta meita auppareitakin voisi joskus kuunnella, eika aina olettaa etta me kylla tehdaan niita toita ilman mitaan vastaan sanomista.
Ja en ole missaan vaiheessa sanonut etta perheessani on ongelmia?
Eli Xeran. Meehan ite sinne koulun penkille opiskelemaan sisalukutaitoa ja ymmartamaan lukemasi. Olettaen tietysti etta sina lukea osaat, nayttaa vahan heikonpuoleiselta. Myos tuo kirjoituksesi.Luin kaikki kirjoitukset täällä, ja olet aivan oikeassa! Nämä ihmiset jotka sinulle täällä kommentoivat viilaavat kyllä pilkkua aika pahasti, on varmaan taas vähän liikaa vapaa-aikaa näillä hostmammoilla jotka kirjottelevat takaisin sinulle... Et todellakaan ole mikään kakara, jonka täytyy mennä takaisin kasvamaan päiväkotiin, niinkuin eräs kirjoittaja tossa ilmaisi. Mielestäni kirjoituksesi ovat olleet täysin asiallisia kommentteja.
Juttu vain nyt on niin, niinkuin olen monista tällä palstalla olleista kirjoituksista todennut, että suomalaiset hostmammat eivät vain oikein ole käsittäneet tätä "au-pair"-käsitettä. Eräskin hostäiti jossain kirjoituksessa tokaisi erittäin tyylikkäästi, että miten au pair olettaa, että "Äiti pitkän ja raskaan työpäivän päätteeksi jaksaa vielä pestä lasten pyykit ja tyhjentää astianpesukoneen?" Tuo oikeastaan kertoo jo kaiken suomalaisista hostäideistä. Tätähän jokainen "normaali" ihminen Suomessa tekee, ja on tehnyt vuosisatoja. Äiti hakee lapset tarhasta ja hoitaa kotityöt, onko siinä jotain kummallista? Enkä nyt sano, ettei aupparille saisi mitään kotitöitä antaa, tämä nyt oli ääriesimerkki, mutta hyvät ihmiset käyttäkää päätänne!
Au pair on kotona hoitamassa lapsia, inhimillisillä työajoilla, ja perheenjäsenenä. Jos ihmiset ette tätä pysty käsittämään, hankkikaa nanny, tai kaksi. Näin on esimerkiksi yhden au pair kaverini perheessä. Hänen kanssaan kotona työskentelee myös nanny, jottei hänen päivänsä olisi tälläisiä, tunti töitä, kaksi vapaata, pari tuntia töitä ja taas vähän vapaata ja töitä ja nukkuun. Onneksi amerikkalaiset ovat sentään käsittäneet tämän au pair käsitteen suhteellisen oikein, ainakin suurin osa heistä...
Itse olen au pairina usassa. Työskentelen 10 tuntia päivässä, aamusta ilta 6. Ilta on vapaata, ja viikonloput. Työpäivät ovat pitkiä, mutta sentään minulle jää aikaa tehdä muutakin. Enkä valita, sillä perhe on todella ihana, ja he kohtelevat minua todellakin kuin perheen jäsentään. Hostmamma ei 10 tunnin työpäiväni jälkeen käske minua hoitamaan lapsia vielä pari tuntia, jotta hän voisi "mennä ottamaan aurinkoa ja lukemaan kirjaa." Jos hänellä on oikeasti joku tärkeä meno, lääkäri, kokous, ym., niin tottakai hoidan lapsia. Pointti onkin se, että ollaan joustavia molemmin puolin, eikä tätä tapahdu joka viikko. Olen myös työskennellyt neljä päivää putkeen, aamut, päivät, illat ja yöt, koska hostvanhempieni oli molempien mentävä työmatkalle silloin. Ei todellakaan ollut ongelma minulle, sain sitten seuraavalta viikolta pari päivää vapaata. Ja tämä on juuri sitä, mitä koko au pair ohjelma tarkoittaa! Ihmisiä ollaan kaikki, joten yritään elää sen mukaan!!! - hostäitejä tänne odotat
aupparinausassa kirjoitti:
Luin kaikki kirjoitukset täällä, ja olet aivan oikeassa! Nämä ihmiset jotka sinulle täällä kommentoivat viilaavat kyllä pilkkua aika pahasti, on varmaan taas vähän liikaa vapaa-aikaa näillä hostmammoilla jotka kirjottelevat takaisin sinulle... Et todellakaan ole mikään kakara, jonka täytyy mennä takaisin kasvamaan päiväkotiin, niinkuin eräs kirjoittaja tossa ilmaisi. Mielestäni kirjoituksesi ovat olleet täysin asiallisia kommentteja.
Juttu vain nyt on niin, niinkuin olen monista tällä palstalla olleista kirjoituksista todennut, että suomalaiset hostmammat eivät vain oikein ole käsittäneet tätä "au-pair"-käsitettä. Eräskin hostäiti jossain kirjoituksessa tokaisi erittäin tyylikkäästi, että miten au pair olettaa, että "Äiti pitkän ja raskaan työpäivän päätteeksi jaksaa vielä pestä lasten pyykit ja tyhjentää astianpesukoneen?" Tuo oikeastaan kertoo jo kaiken suomalaisista hostäideistä. Tätähän jokainen "normaali" ihminen Suomessa tekee, ja on tehnyt vuosisatoja. Äiti hakee lapset tarhasta ja hoitaa kotityöt, onko siinä jotain kummallista? Enkä nyt sano, ettei aupparille saisi mitään kotitöitä antaa, tämä nyt oli ääriesimerkki, mutta hyvät ihmiset käyttäkää päätänne!
Au pair on kotona hoitamassa lapsia, inhimillisillä työajoilla, ja perheenjäsenenä. Jos ihmiset ette tätä pysty käsittämään, hankkikaa nanny, tai kaksi. Näin on esimerkiksi yhden au pair kaverini perheessä. Hänen kanssaan kotona työskentelee myös nanny, jottei hänen päivänsä olisi tälläisiä, tunti töitä, kaksi vapaata, pari tuntia töitä ja taas vähän vapaata ja töitä ja nukkuun. Onneksi amerikkalaiset ovat sentään käsittäneet tämän au pair käsitteen suhteellisen oikein, ainakin suurin osa heistä...
Itse olen au pairina usassa. Työskentelen 10 tuntia päivässä, aamusta ilta 6. Ilta on vapaata, ja viikonloput. Työpäivät ovat pitkiä, mutta sentään minulle jää aikaa tehdä muutakin. Enkä valita, sillä perhe on todella ihana, ja he kohtelevat minua todellakin kuin perheen jäsentään. Hostmamma ei 10 tunnin työpäiväni jälkeen käske minua hoitamaan lapsia vielä pari tuntia, jotta hän voisi "mennä ottamaan aurinkoa ja lukemaan kirjaa." Jos hänellä on oikeasti joku tärkeä meno, lääkäri, kokous, ym., niin tottakai hoidan lapsia. Pointti onkin se, että ollaan joustavia molemmin puolin, eikä tätä tapahdu joka viikko. Olen myös työskennellyt neljä päivää putkeen, aamut, päivät, illat ja yöt, koska hostvanhempieni oli molempien mentävä työmatkalle silloin. Ei todellakaan ollut ongelma minulle, sain sitten seuraavalta viikolta pari päivää vapaata. Ja tämä on juuri sitä, mitä koko au pair ohjelma tarkoittaa! Ihmisiä ollaan kaikki, joten yritään elää sen mukaan!!!Hei,
Ihan kommenttina vaan, että kun kerran on suomalaisesta sivustosta kysymys niin eiköhän tänne enimmäkseen kirjoittele suomalaiset hostit ja aupparit? Turha siis odottaa muun maalaisten kommentteja.
Ja kuule, pari kuukautta aupairina ei vielä tee sinusta tai Nannasta asiantuntijaa eikä muuten maailman kansalaistakaan, useimmat hostit joita niin antaumuksella täällä haukutte ovat paitsi useamman aupairkokemuksen veteraaneja myös asuneet ulkomailla useampia vuosia ja varmasti tietävät paremmin myös muiden maalaisten hostien ja aupairien oloista kuin te. - naiden tyttojen
hostäitejä tänne odotat kirjoitti:
Hei,
Ihan kommenttina vaan, että kun kerran on suomalaisesta sivustosta kysymys niin eiköhän tänne enimmäkseen kirjoittele suomalaiset hostit ja aupparit? Turha siis odottaa muun maalaisten kommentteja.
Ja kuule, pari kuukautta aupairina ei vielä tee sinusta tai Nannasta asiantuntijaa eikä muuten maailman kansalaistakaan, useimmat hostit joita niin antaumuksella täällä haukutte ovat paitsi useamman aupairkokemuksen veteraaneja myös asuneet ulkomailla useampia vuosia ja varmasti tietävät paremmin myös muiden maalaisten hostien ja aupairien oloista kuin te.onnettomat asenteet. Noh, elama tulee heillekin opettamaan, toivottavasti ei liian raa'asti.
Toivottavasti vaan yksikaan naista vaahtoajista ei paady lahistolle. Muutama viikko sitten naapurista lahti kotiin suomalainen au pair tytto varustettuna kamalalla lellitylla asenteella ja nettieksperttiydella jattaen EI-suomalaisen perheen tosi pahaan pulaan. Kun ei tyo maistanut. Ja kehui peraan viela etsivansa paremman perheen. Mistahan sellainen perhe loytyisi, joka haluaa ylimaaraisen lapsen kasvatettavaksi.
Havetti suomalaisena myontaa toiselle (ulkomaalaiselle) hostaidille, etta ikava kylla jotkut, (toivottavasti ei kovin useat) nuoret suomen tytot ovat juuri tallaisia lellittyja nirppanorkkia, joiden kirjoituksia saa taalla lukea.
Sita vaan en jaksa lopettaa ihmettelemasta, jotta miksipa sita tarviaa auppariksi lahtea, jos ei se tyonteko siina ominaisuudessaan maistu?
Kulttuuria voi oppia monella eri tavalla, esim inter-raililla tai kielikursseilla. Mutta hei, niista pitaa maksaa itse, eika odottaa ruokaa ja yllapitoa ilmaiseksi. Silloin tosin voitte tehda ihan mita itse huvittaa, eika ole pahoja suomalaisia tai ei-suomalaisia host-perheita maarailemassa. - naurettavaa
naiden tyttojen kirjoitti:
onnettomat asenteet. Noh, elama tulee heillekin opettamaan, toivottavasti ei liian raa'asti.
Toivottavasti vaan yksikaan naista vaahtoajista ei paady lahistolle. Muutama viikko sitten naapurista lahti kotiin suomalainen au pair tytto varustettuna kamalalla lellitylla asenteella ja nettieksperttiydella jattaen EI-suomalaisen perheen tosi pahaan pulaan. Kun ei tyo maistanut. Ja kehui peraan viela etsivansa paremman perheen. Mistahan sellainen perhe loytyisi, joka haluaa ylimaaraisen lapsen kasvatettavaksi.
Havetti suomalaisena myontaa toiselle (ulkomaalaiselle) hostaidille, etta ikava kylla jotkut, (toivottavasti ei kovin useat) nuoret suomen tytot ovat juuri tallaisia lellittyja nirppanorkkia, joiden kirjoituksia saa taalla lukea.
Sita vaan en jaksa lopettaa ihmettelemasta, jotta miksipa sita tarviaa auppariksi lahtea, jos ei se tyonteko siina ominaisuudessaan maistu?
Kulttuuria voi oppia monella eri tavalla, esim inter-raililla tai kielikursseilla. Mutta hei, niista pitaa maksaa itse, eika odottaa ruokaa ja yllapitoa ilmaiseksi. Silloin tosin voitte tehda ihan mita itse huvittaa, eika ole pahoja suomalaisia tai ei-suomalaisia host-perheita maarailemassa.Menepa aikuinen ihminen nyt vahan itseesi ja mieti hetki. On valtava ero tyonteon ja orjatyon (so to speak) valilla, ei voida olettaa etta n. 500 e/kk (sisallytan tahan myos asumisen, ei ainakaan minun ruokaani paljoa kuussa uppoa) nuori tytto pannaan tekemaan taysin epainhimillista tyota. Ethan sinakaan sellaista suvaitsisi omassa tyossasi. Paska juttuhan on tassa se, etta jos uskallat nokkaasi aukaista niin ovea naytetaan. Kylla se tyo mulle maistuu, olenpa aina tottunut toihin mutta olen tottunut myos siihen etta alaista kohdellaan hyvin - silly me, lellitty suomalaistytto kun olen.
Kuka tassa on puhunut ettei tekisi toitaan? Mina kylla ainakin painan niska limassa ja mukava on joskus saada purkaa, vaikka sitten virtuaalisesti tanne. Ja joskus mahdollisen tulevan hostin saan miettimaan au pairin asemaa niin upea asiahan se on (ei niin etta uskoisin nain todella kayvan).
Mutta miksi sina valitat siita lahtijasta? Eikos taalla juuri neuvota naita ''niskuroivia tyttoja'' lahtemaan jos ei kerran tyo maistu? Eipa ilmeisesti sitakaan sitten voi tehda, muuten saa sitten taas tallaista kommenttia niskaansa.
Ja siita rahasta. Mina olen laaketieteen opiskelija Suomesta, en saa yhtaan vanhemmilta/keneltakaan muulta rahaa ja joudun painamaan duunia etta parjailisin. Ei siina kuule paljoa rahaa saada saastoon - en tieda millaisista lellipentu olosuhteista sina olet mutta me kaikki emme ole syntyneet hopealusikka suussa. - olla sopiva
naurettavaa kirjoitti:
Menepa aikuinen ihminen nyt vahan itseesi ja mieti hetki. On valtava ero tyonteon ja orjatyon (so to speak) valilla, ei voida olettaa etta n. 500 e/kk (sisallytan tahan myos asumisen, ei ainakaan minun ruokaani paljoa kuussa uppoa) nuori tytto pannaan tekemaan taysin epainhimillista tyota. Ethan sinakaan sellaista suvaitsisi omassa tyossasi. Paska juttuhan on tassa se, etta jos uskallat nokkaasi aukaista niin ovea naytetaan. Kylla se tyo mulle maistuu, olenpa aina tottunut toihin mutta olen tottunut myos siihen etta alaista kohdellaan hyvin - silly me, lellitty suomalaistytto kun olen.
Kuka tassa on puhunut ettei tekisi toitaan? Mina kylla ainakin painan niska limassa ja mukava on joskus saada purkaa, vaikka sitten virtuaalisesti tanne. Ja joskus mahdollisen tulevan hostin saan miettimaan au pairin asemaa niin upea asiahan se on (ei niin etta uskoisin nain todella kayvan).
Mutta miksi sina valitat siita lahtijasta? Eikos taalla juuri neuvota naita ''niskuroivia tyttoja'' lahtemaan jos ei kerran tyo maistu? Eipa ilmeisesti sitakaan sitten voi tehda, muuten saa sitten taas tallaista kommenttia niskaansa.
Ja siita rahasta. Mina olen laaketieteen opiskelija Suomesta, en saa yhtaan vanhemmilta/keneltakaan muulta rahaa ja joudun painamaan duunia etta parjailisin. Ei siina kuule paljoa rahaa saada saastoon - en tieda millaisista lellipentu olosuhteista sina olet mutta me kaikki emme ole syntyneet hopealusikka suussa.edes laakikseen tuolla temperamenttisella luonteellasi ja lukemisen ymmartamattomyyden puutteellasi?
- hostperhe
olla sopiva kirjoitti:
edes laakikseen tuolla temperamenttisella luonteellasi ja lukemisen ymmartamattomyyden puutteellasi?
No jopa on keskustelua. Eikohan se totuus ole etta on perheita jotka teettaa liikaa toita aupaireillaan, mutta on yhta paljon aupaireja jotka eivat tosiaan tajua olevansa toissa, siis edes tyoaikana. Yksi typsy tuli aina valmiiseen ruokatoytaan eika edes omaa lautastaan osannut poydasta pois korjata, ja oli kovin nihkea vastaanotto jos jotain pyysi tekemaan, siis tyoajan puitteissa.
Meilla on kokemusta nyt jo lahes kymmenen vuoden ajalta, Lontoossa ja Brysselissa, lahinna suomalaisista aupaireista. Tahan joukkoon mahtuu niin erilaisia tyyppeja ettei mitenkaan voi yleistaa missaan asiassa. On ollut useampikin todella mahtava tytto, joista naki heti etta tulevat parjaamaan elamassaan mihin ikina ryhtyvatkin, ja sitten niita juuri painvastaisia tapauksia jotka luulivat tulleensa taysihoitoon kaupunkia katselemaan ja bilettamaan.
On fakta etta harvassa perheessa tyoajat voi jarjestaa aupairin toiveiden mukaisesti, vaikka kuinka haluaisi, johtuen tyo- ja kouluajoista yms. Aupairin taytyy selvittaa ennen lahtoaan mitka ne tyoajat on ja pystyyko niiden kanssa elamaan. Jos sopimuksista ei pideta kiinni, se on sitten toinen juttu eika tietenkaan hyvaksyttavaa, ja nama asiat taytyy otta host-perheen kanssa puheeksi. Ei ole reilua sirotella tyotunteja pitkin paivaa niin ettei kunnon vapaata tule ollenkaan, mutta toisaalta monessa perheessa todella tarvitaan apua aamulla ja iltapaivalla eika naita tyotunteja voi oikein muualle "siirtaa".
Uskokaa pois, kylla aupairista koituu ihan merkittavat kulut perheelle (sita ei vaan ymmarra jos ei ole koskaan omia asumiskustannuksiaan maksanut), joten jotain taytyy perheen saada vastineeksikin. Onneksi suuri osa auppareista taman tajuaa. Heilla varmasti meneekin hyvin, perhe on heihin tyytyvainen ja kohtelee siksi omasta puolestaan hyvin, eika nailla tytoilla ole tarvetta tulla tanne palstoille valittelemaan...
Meilla olisi taas uuden haku edessa, ja naita viesteja lukiessa ihan pelottaa, nyt on taas kaynyt niin hyva tuuri parin viimeisen vuoden aikana ettei ole tarvinnut tallaisista asioista murehtia. Muistakaa olla rehellisia hakemuksissanne, jos ette suostu tekemaan niita toita muulloin kuin esim. aamupaivisin, jotta perhe osaa ottaa sen huomioon valintaa tehdessaan.
Kaikki aupairit on 'iloisia, rehellisia, tunnollisia ja kotityotkin sujuu' hakemuksissaan, mutta kaikilla nain ei tosiaan ole. - host aitina myos
hostperhe kirjoitti:
No jopa on keskustelua. Eikohan se totuus ole etta on perheita jotka teettaa liikaa toita aupaireillaan, mutta on yhta paljon aupaireja jotka eivat tosiaan tajua olevansa toissa, siis edes tyoaikana. Yksi typsy tuli aina valmiiseen ruokatoytaan eika edes omaa lautastaan osannut poydasta pois korjata, ja oli kovin nihkea vastaanotto jos jotain pyysi tekemaan, siis tyoajan puitteissa.
Meilla on kokemusta nyt jo lahes kymmenen vuoden ajalta, Lontoossa ja Brysselissa, lahinna suomalaisista aupaireista. Tahan joukkoon mahtuu niin erilaisia tyyppeja ettei mitenkaan voi yleistaa missaan asiassa. On ollut useampikin todella mahtava tytto, joista naki heti etta tulevat parjaamaan elamassaan mihin ikina ryhtyvatkin, ja sitten niita juuri painvastaisia tapauksia jotka luulivat tulleensa taysihoitoon kaupunkia katselemaan ja bilettamaan.
On fakta etta harvassa perheessa tyoajat voi jarjestaa aupairin toiveiden mukaisesti, vaikka kuinka haluaisi, johtuen tyo- ja kouluajoista yms. Aupairin taytyy selvittaa ennen lahtoaan mitka ne tyoajat on ja pystyyko niiden kanssa elamaan. Jos sopimuksista ei pideta kiinni, se on sitten toinen juttu eika tietenkaan hyvaksyttavaa, ja nama asiat taytyy otta host-perheen kanssa puheeksi. Ei ole reilua sirotella tyotunteja pitkin paivaa niin ettei kunnon vapaata tule ollenkaan, mutta toisaalta monessa perheessa todella tarvitaan apua aamulla ja iltapaivalla eika naita tyotunteja voi oikein muualle "siirtaa".
Uskokaa pois, kylla aupairista koituu ihan merkittavat kulut perheelle (sita ei vaan ymmarra jos ei ole koskaan omia asumiskustannuksiaan maksanut), joten jotain taytyy perheen saada vastineeksikin. Onneksi suuri osa auppareista taman tajuaa. Heilla varmasti meneekin hyvin, perhe on heihin tyytyvainen ja kohtelee siksi omasta puolestaan hyvin, eika nailla tytoilla ole tarvetta tulla tanne palstoille valittelemaan...
Meilla olisi taas uuden haku edessa, ja naita viesteja lukiessa ihan pelottaa, nyt on taas kaynyt niin hyva tuuri parin viimeisen vuoden aikana ettei ole tarvinnut tallaisista asioista murehtia. Muistakaa olla rehellisia hakemuksissanne, jos ette suostu tekemaan niita toita muulloin kuin esim. aamupaivisin, jotta perhe osaa ottaa sen huomioon valintaa tehdessaan.
Kaikki aupairit on 'iloisia, rehellisia, tunnollisia ja kotityotkin sujuu' hakemuksissaan, mutta kaikilla nain ei tosiaan ole.Voisiko tuon nyt enaa selvemmin, paremmin tai kiltimmin sanoa. Suurin osa kivoista ja motivoituneista auppareista sen ihan varmasti ymmartaakin.
- Naurettavaa
hostperhe kirjoitti:
Kaikki aupairit on 'iloisia, rehellisia, tunnollisia ja kotityotkin sujuu' hakemuksissaan, mutta kaikilla nain ei tosiaan ole.Nainhan se on mutta eipa taalla kylla kukaan host ole ollut valmis myontamaan etta jotkut perheet saattaisivat teettaa aupparilla liikaa - onko tama edes mahdollista?
Perheeni aiti sanoi minulle tanaan etta hanta ihan pelottaa kun mina lahden ja uuden aupparin etsinta alkaa. Hanta kuulemma huolettaa etta han tulee aina vertaamaan tulevia minuun eika koskaan loyda toista yhta hyvaa tyontekijaa. Vaikka olenkin torkeasti niskuroinut ja mm. sanonut ei muutamiin noihin day-off paivina oleviin lastenvahtimisiin (se ei ole day off). Etta kylla ne kaikista parhaimmat ja ahkerimmatkin aupparinne saattavat olla joskus niin vasyneita iltaisin etta punnitsevat pain naamaa huutamisesta nettiin kirjoittamiseen ja valitsevat jalkimmaisen.
Eniten minua ehka tassa tyotuntiasiassa on arsyttanyt se, etta perhe on ajatellut aupparin olevan kaytossa 24/7, tatahan se jakaminen useimmiten tarkoittaa. Ei kukaan oikeassa tyossakaan oleva ole (tai harvemmissa tapauksissa) tyonantajansa kaytettavissa kellon ympari, ainakaan jollei erikseen sovita.
Ja talla temperamentilla on tassa elamassa oikein hyvin parjatty, kiitos vain, tosi elamassa olen todella rauhallinen henkilo. Tassakin tapauksessa nahtiin kuinka kaivetaan tikulla silmaan, minun oli tarkoituksena osoittaa ettei meilla kaikilla ole ollut hannu hanhen tuuria syntya rikkaaseen perheeseen. - aupparinausassa
naiden tyttojen kirjoitti:
onnettomat asenteet. Noh, elama tulee heillekin opettamaan, toivottavasti ei liian raa'asti.
Kulttuuria voi oppia monella eri tavalla, esim inter-raililla tai kielikursseilla. Mutta hei, niista pitaa maksaa itse, eika odottaa ruokaa ja yllapitoa ilmaiseksi. Silloin tosin voitte tehda ihan mita itse huvittaa, eika ole pahoja suomalaisia tai ei-suomalaisia host-perheita maarailemassa.Joo, eli en tossa viestissäni sanonutkaan, että täällä muunmaalaisia ihmisiä kävisikään... Ihan niin pitkälle pystyn itsekin ajattelemaa, vaikka tälläinen ylimielinen nirppanokka olenkin, joka "muutaman kuukauden" perusteella valittaa kaikesta... Siis esimerkilläni tarkoitin, että kun näitä suomalaisten hostäitien keskustelua tällä palstalla on seurannut, niin suurin osa on juuri sellaisia uusavuttomia äitejä, jotka tarttevat aupparin, että voi maata nokka kiinni kirjassa auringossa, ja auppari sitten työskentelee vähän extraa, ettei äiti rasita itseään liikaa. Muunmaalaisista en tiedä, paitsi USA:laisista, jossa minulla on nyt menossa toisen vuoteni viimeinen kuukausi (niiden "muutaman kuukauden" sijaan). Nämä USAlaiset, suurin osa heistä, ovat käsittäneet tämän käsitteen oikein, ja kunnioittavat ja arvostavat au pairia samoin kuin he arvostavat perhettä. Ja kyllä, te jotka taas tähänkin tartutte, poikkeuksia löytyy, sekä auppareista, että perheistä.
Kuitenkin haluan nyt taas oikaista tämänkin käsityksen mikä minuun juuri leimattiin tekstini perusteella, ihan vain siksi, että astuin puolustamaan aupparinkin oikeuksia hostperheiden tyrannimaailmassa, että en todellakaan ole se laiska nirppanokka joka istuu nenä kiinni koneessa koko elämänsä. Olen perheeni kahdeksas auppari, ja sanovat, että paras tähänastisista. Teen työni kunnolla, ja enemmänkin. Työskentelen 10 tuntia päivässä putkeen, hoidan lasten kaikki pyykit (joita usassa HIEMAN enemmän kuin Suomessa, he kun käyttävät yhtä vaatetta päivän ja pyykkiin, vaikkei olisi likainen) Pesen ja viikkaan myös vanhempien pyykin, siinä samallahan sen tekee. Siivoan lasten kanssa heidän huoneensa, ja imuroin talon, ja lakaisen kerran viikossa. Pesen kerran viikossa lasten petivaatteet. Tyhjennän ja täytän astianpesukoneen aina kun on tarve ja pidän muutenkin yllä kodin yleistä siisteyttä aina päivän jälkeen. Joka päivä kun äiti tulee kotiin, on koti samassa kunnossa, yleensä vähän paremmassakin, kun hänen lähdettyään. Joskus satun sille päälle, että tekee mieli auttaa vielä enemmän ja ihan ilman eri käskyä luuttuan esim. lattian tai pesen ikkunat tai siivoan vessat, koska haluan auttaa perheen äitiä, jolla on muutenkin raskasta. Lapsista pidän hyvää huolta, joka päivä pidän huolen siitä, että he saavat kuntoilua, joko pelaan ulkona, vien heidät puistoon, uimaan ym. Sitten luetaan, pelataan ja askarrellaan. Niin, ruoan teossa autan äitiä, ja tiskien pesussa. Olen tyytyväinen perheeseeni, he kunnioittavat työtäni ja minä kunnioitan heitä. Että tässä se nirppanokkainen tyttö, joka ei tule pärjäämään elämässään... Tarttee vaan joidenkin tuomita ihmiset ihan vain siksi, että he yrittävät puoltaa omia, sekä toisten kaltaistensa oikeuksia... - ...
Joo, eli en tossa viestissäni sanonutkaan, että täällä muunmaalaisia ihmisiä kävisikään... Ihan niin pitkälle pystyn itsekin ajattelemaa, vaikka tälläinen ylimielinen nirppanokka olenkin, joka "muutaman kuukauden" perusteella valittaa kaikesta... Siis esimerkilläni tarkoitin, että kun näitä suomalaisten hostäitien keskustelua tällä palstalla on seurannut, niin suurin osa on juuri sellaisia uusavuttomia äitejä, jotka tarttevat aupparin, että voi maata nokka kiinni kirjassa auringossa, ja auppari sitten työskentelee vähän extraa, ettei äiti rasita itseään liikaa. Muunmaalaisista en tiedä, paitsi USA:laisista, jossa minulla on nyt menossa toisen vuoteni viimeinen kuukausi (niiden "muutaman kuukauden" sijaan). Nämä USAlaiset, suurin osa heistä, ovat käsittäneet tämän käsitteen oikein, ja kunnioittavat ja arvostavat au pairia samoin kuin he arvostavat perhettä. Ja kyllä, te jotka taas tähänkin tartutte, poikkeuksia löytyy, sekä auppareista, että perheistä.
Kuitenkin haluan nyt taas oikaista tämänkin käsityksen mikä minuun juuri leimattiin tekstini perusteella, ihan vain siksi, että astuin puolustamaan aupparinkin oikeuksia hostperheiden tyrannimaailmassa, että en todellakaan ole se laiska nirppanokka joka istuu nenä kiinni koneessa koko elämänsä. Olen perheeni kahdeksas auppari, ja sanovat, että paras tähänastisista. Teen työni kunnolla, ja enemmänkin. Työskentelen 10 tuntia päivässä putkeen, hoidan lasten kaikki pyykit (joita usassa HIEMAN enemmän kuin Suomessa, he kun käyttävät yhtä vaatetta päivän ja pyykkiin, vaikkei olisi likainen) Pesen ja viikkaan myös vanhempien pyykin, siinä samallahan sen tekee. Siivoan lasten kanssa heidän huoneensa, ja imuroin talon, ja lakaisen kerran viikossa. Pesen kerran viikossa lasten petivaatteet. Tyhjennän ja täytän astianpesukoneen aina kun on tarve ja pidän muutenkin yllä kodin yleistä siisteyttä aina päivän jälkeen. Joka päivä kun äiti tulee kotiin, on koti samassa kunnossa, yleensä vähän paremmassakin, kun hänen lähdettyään. Joskus satun sille päälle, että tekee mieli auttaa vielä enemmän ja ihan ilman eri käskyä luuttuan esim. lattian tai pesen ikkunat tai siivoan vessat, koska haluan auttaa perheen äitiä, jolla on muutenkin raskasta. Lapsista pidän hyvää huolta, joka päivä pidän huolen siitä, että he saavat kuntoilua, joko pelaan ulkona, vien heidät puistoon, uimaan ym. Sitten luetaan, pelataan ja askarrellaan. Niin, ruoan teossa autan äitiä, ja tiskien pesussa. Olen tyytyväinen perheeseeni, he kunnioittavat työtäni ja minä kunnioitan heitä. Että tässä se nirppanokkainen tyttö, joka ei tule pärjäämään elämässään... Tarttee vaan joidenkin tuomita ihmiset ihan vain siksi, että he yrittävät puoltaa omia, sekä toisten kaltaistensa oikeuksia...Yksi asia jäi askarruttaan. Sanoit näin:
"Siivoan lasten kanssa heidän huoneensa, ja imuroin talon, ja lakaisen kerran viikossa.
Asuin USAssa 5 vuotta, ja joka paikassa on ollut kokolattia matot. Eli, mitä "lakaiset" kerran viikossa? Tarkoitatko että moppaat (tai lakaiset) ne huoneen joissa ei ole mattoja, kuten pesuhuoneet ja keittiö? - aupparinausassa
... kirjoitti:
Yksi asia jäi askarruttaan. Sanoit näin:
"Siivoan lasten kanssa heidän huoneensa, ja imuroin talon, ja lakaisen kerran viikossa.
Asuin USAssa 5 vuotta, ja joka paikassa on ollut kokolattia matot. Eli, mitä "lakaiset" kerran viikossa? Tarkoitatko että moppaat (tai lakaiset) ne huoneen joissa ei ole mattoja, kuten pesuhuoneet ja keittiö?Meillä on siis koko yläkerrassa kokolattiamatot sekä alhaalla olkkarissa ja ruokailuhuoneessa. Keittiö, vessat, pyykkihuone, aula, eteinen ja toinen ruokailuhuone ovat puulattiaa. En tiedä mistä nämä ovat saaneet päähänsä, että puulattiaa ei voi imuroida, mutta eivät anna sitä tehdä ja se pitää aina lakaista... :)
- pikakommentti
Luin kaikki kirjoitukset täällä, ja olet aivan oikeassa! Nämä ihmiset jotka sinulle täällä kommentoivat viilaavat kyllä pilkkua aika pahasti, on varmaan taas vähän liikaa vapaa-aikaa näillä hostmammoilla jotka kirjottelevat takaisin sinulle... Et todellakaan ole mikään kakara, jonka täytyy mennä takaisin kasvamaan päiväkotiin, niinkuin eräs kirjoittaja tossa ilmaisi. Mielestäni kirjoituksesi ovat olleet täysin asiallisia kommentteja.
Itse olen au pairina usassa. Työskentelen 10 tuntia päivässä, aamusta ilta 6. Ilta on vapaata, ja viikonloput. Työpäivät ovat pitkiä, mutta sentään minulle jää aikaa tehdä muutakin. Enkä valita, sillä perhe on todella ihana, ja he kohtelevat minua todellakin kuin perheen jäsentään. Hostmamma ei 10 tunnin työpäiväni jälkeen käske minua hoitamaan lapsia vielä pari tuntia, jotta hän voisi "mennä ottamaan aurinkoa ja lukemaan kirjaa." Jos hänellä on oikeasti joku tärkeä meno, lääkäri, kokous, ym., niin tottakai hoidan lapsia. Pointti onkin se, että ollaan joustavia molemmin puolin, eikä tätä tapahdu joka viikko. Olen myös työskennellyt neljä päivää putkeen, aamut, päivät, illat ja yöt, koska hostvanhempieni oli molempien mentävä työmatkalle silloin. Ei todellakaan ollut ongelma minulle, sain sitten seuraavalta viikolta pari päivää vapaata. Ja tämä on juuri sitä, mitä koko au pair ohjelma tarkoittaa! Ihmisiä ollaan kaikki, joten yritään elää sen mukaan!!!usein ymmärrämme toisten viestejä vähän väärin, joten liian tarkkaan ei vastauksiakaan ole hyvä tulkita.
Haluan sanoa mammana yhden kommentin. Meillä oli eka au pair puoli vuotta viime vuonna, nyt on toinen tulossa. KOin viime puoli vuotta todella raskaana aikana, vaikka työpäivinään (3-5 pv/vk, yht 30h/vko) aupparimme teki myös iltaruuan valmiiksi, levitti kuivumaan pyykit, huolehti yleisjärjestelystä yms. Kuitenkin hän oli ns. yksi lapsi perheessämme, joka oli pihalla kuin lumiukko ensimmäiset kolme kuukautta ja kädestä pitäen ohjasin häntä. Olin katsonut jääkaappiin valmiiksi ainekset, joita ruuissa tarvittiin ja katsonut reseptin (eng. kiel) yhdessä lävitse yms. yms. Mutta jos hän ei olisi tehnyt noita tehtäviä vaan vain katsonut lapsia, niin olisin tullut hulluksi. Seuraava puoli vuotta kun lapset oli tarhassa ja minä töissä ja tein kaikki työt töiden jälkeen oli lasten leikkiä auppariaikaan verrattuna. Kuitenkin olemme valmiita yrittämään uudelleen uuden aupparin kanssa, joka on vähän vanhempi ja vaikuttaa muutoinkin aktiivisemmalta ja ulospäinsuuntautuneemmalta, sillä näen aupparin rikastavan koko perheemme elämää, suvaitsevaisuutta yms. Se on kansainvälisyyskasvatusta aidoimmillaan. - töitä...
yksi laiskimus... kirjoitti:
"Miettikaa omalle kohdalle. Olisi kiva jos joskus perheessa vaihdettaisiin ns. vuoroja. Auppari hoitaa aidin tehtavat (en puhu tyopaikalla olosta, vaan kotihommat mita aiti yleensa tekee) ja aiti taasen tekee samat asiat mita auppari joutuu tekemaan. Ja jos se aidilla tuottaa vaikeuksia niin ei se voi olettaa etta auppari ne sitten tekisi.. "
Arvostan aupparimme työpanosta (hän hoitaa suuren lapsikatraamme ja huolehtii ruuista ja ns kodin yleisestä puhtaudesta eli järjestyksestä ja tarvittaessa imuroinnista, mutta kunnon siivous jää minulle, sekä pyykistä joskus kun en itse ehdi), mutta kyllä todella mielelläni vaihtaisin osaa hänen kanssaan!! :)Olin perheeni n. 15 aupair. Perheessä oli ollut jo ennen lapsen syntymää au pair koiralla... Niin se vaan meni, että aupair siivosi keittiön myös iltapalan jälkeen ja viikonloppuisin ruokailujen jälkeen, vaikka ne oiskin pitänyt olla vapaita. Viikonloppuisin herätettiin puutarhaan tekemään muitten kanssa hommia, kun kaikki muutkin tekee... Ei siinä mitään, mutta kukahan se lopulta teki hommat siellä loppuun?! Aupair. Äiti lähti sisälle, kun ei enään huvittanut tai kun joku ohjelma alkoi telkasta. Minä tein hommia vielä tunnin tai enemmän. Viikonloppuna mun piti siivota keittiö vaikka olisi ollut mun lempiohjelma telkussa kesken.
Silloin harvoin kun mun ei tarttenut auttaa keittiön kuntoon laittamisessa niin toin aina omat astiat pöydästä pois ja tyhjensin ruokapöydän apuna. Yleensä tässä vaiheessa äiti liukeni pois. Perheen äiti ei tehnyt mitään kotitöitä, paitsi joskus innostui sinne puutarhaan ja kerran pari kuussa laittaa keittiön kuntoon. Se teki kotona "töitä", lähinnä siirteli papereita pinosta toiseen. Mun työaika oli n. 6.30-17...18. Olin puutarhassa, joka päivä siivosin kylppärit... yms. joka ei ollut lastenhoitoon viittaavaakaan. Erikorvauksesta siivosin kahesti viikossa talon, tosin sekin oli pieni... No, iteppä annoin työtuntien luisia siihen pisteeseen mikä oli. Myös äitin kanssa tuli lopussa ongelmia, kun mikään en mennyt enää niin kuin ois pitänyt, sen mielestä. Muitten kanssa mulla ei ollut ongelmia. Perheen äiti purki muhun omat kiukkunsa, kun ei voinut lapseensa ja mieheensä purkaa. Mun piti olla siellä vuos, mutta pyydettiin olemaan pitempään. Olin lopulta puoltoista vuotta ja lähin n.3kk aikasemmin kuin oli tarkoitus lähteä. Vaikka pyysivät etten lähtisi. Minusta kuitenkin tuntui, etten enää viihtynyt siellä ja tuntenut oloani mukavaksi. Kaikesta huolimatta kokemus oli positiivinen. - ...
töitä... kirjoitti:
Olin perheeni n. 15 aupair. Perheessä oli ollut jo ennen lapsen syntymää au pair koiralla... Niin se vaan meni, että aupair siivosi keittiön myös iltapalan jälkeen ja viikonloppuisin ruokailujen jälkeen, vaikka ne oiskin pitänyt olla vapaita. Viikonloppuisin herätettiin puutarhaan tekemään muitten kanssa hommia, kun kaikki muutkin tekee... Ei siinä mitään, mutta kukahan se lopulta teki hommat siellä loppuun?! Aupair. Äiti lähti sisälle, kun ei enään huvittanut tai kun joku ohjelma alkoi telkasta. Minä tein hommia vielä tunnin tai enemmän. Viikonloppuna mun piti siivota keittiö vaikka olisi ollut mun lempiohjelma telkussa kesken.
Silloin harvoin kun mun ei tarttenut auttaa keittiön kuntoon laittamisessa niin toin aina omat astiat pöydästä pois ja tyhjensin ruokapöydän apuna. Yleensä tässä vaiheessa äiti liukeni pois. Perheen äiti ei tehnyt mitään kotitöitä, paitsi joskus innostui sinne puutarhaan ja kerran pari kuussa laittaa keittiön kuntoon. Se teki kotona "töitä", lähinnä siirteli papereita pinosta toiseen. Mun työaika oli n. 6.30-17...18. Olin puutarhassa, joka päivä siivosin kylppärit... yms. joka ei ollut lastenhoitoon viittaavaakaan. Erikorvauksesta siivosin kahesti viikossa talon, tosin sekin oli pieni... No, iteppä annoin työtuntien luisia siihen pisteeseen mikä oli. Myös äitin kanssa tuli lopussa ongelmia, kun mikään en mennyt enää niin kuin ois pitänyt, sen mielestä. Muitten kanssa mulla ei ollut ongelmia. Perheen äiti purki muhun omat kiukkunsa, kun ei voinut lapseensa ja mieheensä purkaa. Mun piti olla siellä vuos, mutta pyydettiin olemaan pitempään. Olin lopulta puoltoista vuotta ja lähin n.3kk aikasemmin kuin oli tarkoitus lähteä. Vaikka pyysivät etten lähtisi. Minusta kuitenkin tuntui, etten enää viihtynyt siellä ja tuntenut oloani mukavaksi. Kaikesta huolimatta kokemus oli positiivinen.vähän oma syysi että suostuit tuollaiseen pompottamiseen. Miksi et näyttänyt työsopimusta missä kerrottiin mitä työhösi kuului??
- mokani
... kirjoitti:
vähän oma syysi että suostuit tuollaiseen pompottamiseen. Miksi et näyttänyt työsopimusta missä kerrottiin mitä työhösi kuului??
Eipä meillä ollut mitään kirjallista työsopimusta. Ennen sinne menoa, kyllä puhelimessa käytiin läpi mitä tehtäviin kuuluu yms. Ensimmäisen "puutarha" viikonlopun jälkeen kysyin, että eikös mulla pitänyt olla viikonloput vapaana. Vastaus oli jotain vähän ympäripyöreetä, että ei tämmöistä yleensä ole...
En ole väittänytkään, että asia olisi jonkun muun syy ja kirjotinkin jo että iteppä annoin siihen tilaan asiat mennä. Asialla ei ole enään mitään merkitystä, tapahtumasta on jo monta vuotta aikaa eikä ne minua kaiherra mitenkään. Halusin vaan tuoda oman kokemukseni esille, että niinkin voidaan tehdä. Kehuttiin minua ahkerimmaksi aupauriksi, no, jos joku oilisi enemmän töitä tehnyt kuin minä niin sitten sillä ei muuta elämää olisi ollutkaan. Olin yleensä yhtä iltaa lukuunottamatta kotona illat, joten minut oli helppo nakittaa tekemään pieniä juttuja... Mutta se siitä. Aika aikaansa kutakin ja olen onnellinen siitäkin kokemuksesta (monessakin mielessä), nyt osaan arvostaa omaa vapaa-aikaani! Töissä työaikana ja vapaalla loput ajasta!
- katiho
olen ollut nyt aupparina sellaset puolitoista viikkoa. minulla ei edes ole mitään töyaikoja, johtuu kylläkin siitä, että äidillä on oma yritys ja hän työskentelee hyvin hajanaisesti, aamulla ehkä tunti pari, samoin iltapäivällä/illalla. olen vauvan kanssa jossain kävelemässä sillä aikaa kun äiti on töissä. tai sitten pysyn vain vauvan kanssa kotona. isompi lapsi on päivähoidossa.
päivät on tosi kiireisiä, hengähtää ei yleensä ehdi. täytyy myöntää, että ylityötunteja on tullut tehtyä, mutta autan kovin mielelläni, tiedän miten kiire näillä vanhemmilla on. (isä lähtee kahdeksan maissa töihin ja palaa kuuden paikkeilla illalla)
Äiti järjestää asiat aina niin, että pääsen vapaalle kun sitä tarvitsen. esim. maanantaina menin vierailemaan yhden kaverin kouluun. riitti kunhan vain sanoin asiasta hostäidille ja hän hoiti asiat niin, että voin olla vapaalla.
olen todellakin perheenjäsen, en mikään orjapiiskuri. olen tervetullut kaikkiin perhejuhliin sun muihin ja vietän perheen kanssa paljon vapaa-aikaa. he ovat olleet todella reiluja ja tekevät kaikkensa, että viihdyn. olen täällä kuin kotonani ja tunnen, että saan olla oma itseni ja että minusta välitetään.. siksipä koti-ikävä ei ole käynyt mielessäkään. he ovat järjestäneet minulle jo paljon samanikäisiä kontakteja, harrastusasiat kuntoon, ym ym ym. siitä hyvästä teen erittäin mielelläni myös enemmän työtunteja, kuin mitä on sovittu. kaikki menee tasapuolisesti: joskus on vanhempien aika mennä ulos ja juhlia, ja kun taas minä haluan tehdä niin, niin sitten on minun vuoroni.
olen erittäin tyytyväinen tällaiseen joustavaan järjestelyyn. mutta ehkä hieman eri asia jos vanhemmat työskentelevät joka päivä samaan kellon aikaan.
voisin laittaa pari esimerkkiä työpäivistäni.
tänään:
8.00 herätys
9.00 koirat lenkille (20min)
10.30 vauvan kanssa äidin mukana yhteen kaupunkiin. siellä reilu tunti vauvan kanssa oleilua, kun äiti oli töissä.
13.30-16.30 vauvan hoitoa kotona, äiti töissä
19.30-01.00 isompi lapsi nukkuu, pidän silmällä häntä ja ruokin ja pidän silmällä myös vauvaa, kunnes vanhemmat tulevat kotiin
tuossa yhdessä välissä käytiin rannalla rentoutumassa äidin ja lasten kanssa
huomenna:
9.00 herätys
vapaata......
14.00 menen taas kaverin koululle
15.30----> vauvan kanssa kotona, äiti musiikkikoulussa isomman kanssa tunnin verran
n.17.00 kaupungille molempien lasten kanssa, äiti tekee töitä vielä tunnin, pari korkeintaan
ilta vapaata- HijoDePuta
Täällä on todella kehittävää keskustelua.. Osa oli ihan järkevää, mutta osa oli täyttä kuraa.
AuPair on perheen APUNA, ei siellä töissä nälkäpalkalla. AuPair on oikeutettu kunnon vapaisiin ja työajat ovat työajat.
Niitä ei ripotella ympäri vuorokauden, että olet töissä 24/7 vähän väliä tunti sillon tunti tällön.
Työsoppari ehdottomasti työajoista.
Omista oikeuksista on pidettävä kiinni ehdottomasti. Silloin kun sinulla on työaika loppu, sinun ei tarvitse pomppia perheen pillinmukaan ja hoitaa perheen asioita. Tietenkin omat jäljet korjataan ja jos vaikka pyykkää, niin laittaa samalla niitä hostfamilyn pyykkejä mukaan ja tällasta perussettiä.
Mutta jos olet töissä vaikka näin;'
Maanantai
herätys kello 0700 perheen lapset ylös
0830 perheen lapset tarhaan/kouluun
0900 kotitöitä
1200 pari tuntia vapaata kunnes haetaan lapset
1300- 1600 lasten kanssa touhuilua,välipalat yms
loppu ilta vapaa.
Tällöin ei tarvitse alkaa vielä "extra" kakstuntista tekemään töitä, ellei sitä sitten hyvitetä jollain tavalla.
Se taskuraha ja huone ruoka käy kuitenkin NIIN halvaksi perheelle ja sinulle oikeastaan AuPairina olo on kokemus ja teet sitä melkeinopä ilmaiseksi ja pelkästeen kokemuksen takia.
Tietenkin silloin tällöin ne extra-työt vapaajajalla kannattaa tehdä ilman mitään "vastalahjaa"-. Mutta jos se on jokapäiväistä, sitä ei tarvitse hyväksyä.
Et ole perheen äiti, et ole vaimo etkä ole siivooja. Olet suuri apu perheelle. Perheen tulisi kunnioittaa sitä, miettiä, että olet siellä myös tutustumassa kulttuuriin ja saamassa uusia ystäviä.
Kenties jäät asumaan kyseiseen maahan. Et ole pelkästeen 24/7 perheen palveluksessa.
Jos teet työsi hyvin- sinä kunnioitat perhettä ja sen sääntöjä, niin uskon, että perhe kunnioitaa myös sinua.
Jos joku mättää, kannattaa siitä puhua, eikä hautoa mielessäsi. Muuten jää paha maku suuhun ja kokemuksesta ei tule hieno.
Jos perhe taas on ihan tyranni ja lähes orjuuttaa eikä kuuntele mielipiteitäsi- vaihda perhettä mahdollisimman nopeasti ja etsi uusi. Älä lopeta kuitenkaan aupair- kokemustasi huonoon perheeseen.
On paljon onnistuneita AuPair-kokemuksia. Niitähän me kaikki toivomme- Itsellemme, toisillemme ja tuleville perheillemme?
T; Vuosi espanjassa ja toivottavasti vuosia vielä lisää - HijoDePuta
HijoDePuta kirjoitti:
Täällä on todella kehittävää keskustelua.. Osa oli ihan järkevää, mutta osa oli täyttä kuraa.
AuPair on perheen APUNA, ei siellä töissä nälkäpalkalla. AuPair on oikeutettu kunnon vapaisiin ja työajat ovat työajat.
Niitä ei ripotella ympäri vuorokauden, että olet töissä 24/7 vähän väliä tunti sillon tunti tällön.
Työsoppari ehdottomasti työajoista.
Omista oikeuksista on pidettävä kiinni ehdottomasti. Silloin kun sinulla on työaika loppu, sinun ei tarvitse pomppia perheen pillinmukaan ja hoitaa perheen asioita. Tietenkin omat jäljet korjataan ja jos vaikka pyykkää, niin laittaa samalla niitä hostfamilyn pyykkejä mukaan ja tällasta perussettiä.
Mutta jos olet töissä vaikka näin;'
Maanantai
herätys kello 0700 perheen lapset ylös
0830 perheen lapset tarhaan/kouluun
0900 kotitöitä
1200 pari tuntia vapaata kunnes haetaan lapset
1300- 1600 lasten kanssa touhuilua,välipalat yms
loppu ilta vapaa.
Tällöin ei tarvitse alkaa vielä "extra" kakstuntista tekemään töitä, ellei sitä sitten hyvitetä jollain tavalla.
Se taskuraha ja huone ruoka käy kuitenkin NIIN halvaksi perheelle ja sinulle oikeastaan AuPairina olo on kokemus ja teet sitä melkeinopä ilmaiseksi ja pelkästeen kokemuksen takia.
Tietenkin silloin tällöin ne extra-työt vapaajajalla kannattaa tehdä ilman mitään "vastalahjaa"-. Mutta jos se on jokapäiväistä, sitä ei tarvitse hyväksyä.
Et ole perheen äiti, et ole vaimo etkä ole siivooja. Olet suuri apu perheelle. Perheen tulisi kunnioittaa sitä, miettiä, että olet siellä myös tutustumassa kulttuuriin ja saamassa uusia ystäviä.
Kenties jäät asumaan kyseiseen maahan. Et ole pelkästeen 24/7 perheen palveluksessa.
Jos teet työsi hyvin- sinä kunnioitat perhettä ja sen sääntöjä, niin uskon, että perhe kunnioitaa myös sinua.
Jos joku mättää, kannattaa siitä puhua, eikä hautoa mielessäsi. Muuten jää paha maku suuhun ja kokemuksesta ei tule hieno.
Jos perhe taas on ihan tyranni ja lähes orjuuttaa eikä kuuntele mielipiteitäsi- vaihda perhettä mahdollisimman nopeasti ja etsi uusi. Älä lopeta kuitenkaan aupair- kokemustasi huonoon perheeseen.
On paljon onnistuneita AuPair-kokemuksia. Niitähän me kaikki toivomme- Itsellemme, toisillemme ja tuleville perheillemme?
T; Vuosi espanjassa ja toivottavasti vuosia vielä lisääLisäystä vielä, että älä milloinkaan lähde AuPairiksi perheeseen, jonka kanssa olet jutellut vain muutamia viikkoja.
Mun mielestä paras olisi tutustua meilitse ja puhelimitse parikin kuukautta perheeseen. Siinä jo vähän edes huomaa, minkälainen perhe on ja kuinka hyvin tulette juttuun.
Ja itse olen aina haaveillut Amerikkaan lähdöstä, mutta voisin kuvitella ja suositella, että AuPair- kokemus kannattaisi aloittaa jostain lähempää. Esim. Juuri espanja, jolloin lennot on halvempia palata takaisin kotiin jos jostain syystä tulisi äkkilähtö ja pitäisi nopeasti päästä pois.
Eikä kannata haukata liian isoa palaa ja luvata olla kuukausitolkulla aupairina. Vaan kuukausi- pari, sitten katsoa miltä tuntuu ja haluaako jatkaa...
Ikinä ei voi olla liian varma ja kannattaa aloittaa Au Pairin ura "turvallisesti".
Et varmasti halua palata kotiin itkien tai pahimmassa tapauksessa ruumissäkissä. - ...
HijoDePuta kirjoitti:
Lisäystä vielä, että älä milloinkaan lähde AuPairiksi perheeseen, jonka kanssa olet jutellut vain muutamia viikkoja.
Mun mielestä paras olisi tutustua meilitse ja puhelimitse parikin kuukautta perheeseen. Siinä jo vähän edes huomaa, minkälainen perhe on ja kuinka hyvin tulette juttuun.
Ja itse olen aina haaveillut Amerikkaan lähdöstä, mutta voisin kuvitella ja suositella, että AuPair- kokemus kannattaisi aloittaa jostain lähempää. Esim. Juuri espanja, jolloin lennot on halvempia palata takaisin kotiin jos jostain syystä tulisi äkkilähtö ja pitäisi nopeasti päästä pois.
Eikä kannata haukata liian isoa palaa ja luvata olla kuukausitolkulla aupairina. Vaan kuukausi- pari, sitten katsoa miltä tuntuu ja haluaako jatkaa...
Ikinä ei voi olla liian varma ja kannattaa aloittaa Au Pairin ura "turvallisesti".
Et varmasti halua palata kotiin itkien tai pahimmassa tapauksessa ruumissäkissä.kukaan ole olettanut että au pair on vuorokauden ympäri käytettävissä? Sinä siitä täällä olet koko ajan puhunut, ei muut.
"Eikä kannata haukata liian isoa palaa ja luvata olla kuukausitolkulla aupairina. Vaan kuukausi- pari, sitten katsoa miltä tuntuu ja haluaako jatkaa..."
Moni perhe etsii au paireja jotka voivat olla vuoden perheessä, tai luvata olla vuoden. Tosi harva etsii mitään ns. kesä apua. - HDP .....
... kirjoitti:
kukaan ole olettanut että au pair on vuorokauden ympäri käytettävissä? Sinä siitä täällä olet koko ajan puhunut, ei muut.
"Eikä kannata haukata liian isoa palaa ja luvata olla kuukausitolkulla aupairina. Vaan kuukausi- pari, sitten katsoa miltä tuntuu ja haluaako jatkaa..."
Moni perhe etsii au paireja jotka voivat olla vuoden perheessä, tai luvata olla vuoden. Tosi harva etsii mitään ns. kesä apua.Olen tasan kaksi kirjoitusta laittanut. Ja nyt kolmas. Totean vaan oman mielipiteeni.
Ja kyllä, moni haluaa yli vuodeksi sen AuPairin, mutta hei HALOO! Mennään vieraaseen perheeseen, erillaiset odotukset perheellä sekä aupairilla, kaikki ei sujukkaan.
Mun mielestä reiluinta olisi sopia se parin kuukuauden koeaika. Puolin ja toisin.
Täällä nyt odotetaan Au Pairilta jotain helevatun ihmetekoja o.O - ...
HDP ..... kirjoitti:
Olen tasan kaksi kirjoitusta laittanut. Ja nyt kolmas. Totean vaan oman mielipiteeni.
Ja kyllä, moni haluaa yli vuodeksi sen AuPairin, mutta hei HALOO! Mennään vieraaseen perheeseen, erillaiset odotukset perheellä sekä aupairilla, kaikki ei sujukkaan.
Mun mielestä reiluinta olisi sopia se parin kuukuauden koeaika. Puolin ja toisin.
Täällä nyt odotetaan Au Pairilta jotain helevatun ihmetekoja o.O"Mennään vieraaseen perheeseen, erillaiset odotukset perheellä sekä aupairilla, kaikki ei sujukkaan.
Mun mielestä reiluinta olisi sopia se parin kuukuauden koeaika. Puolin ja toisin."
Niin, MUTTA perheen on helpompi ottaa au pair joka lupautuu pisemmäksi ajaksi (sehän ei tarkoita etteikö au pair voi silti lähteä kesken kaiken pois), koska jos au pairit vaihtuu parin kuukauden välein, se on rasittavaa perheelle, ja tulee maksamaan paljon jos he maksavat lennot. Ja jos au pair jo ennen tuloaan epäröi miten pärjää perheessä syystä tai toisesta, se ei välttämättä nostata sen au pairin "pointseja" perheen silmissä, vaan he mieluummin valitsevat au pairin joka ainakin sanoo haluavansa olla perheessä vuoden.
"Täällä nyt odotetaan Au Pairilta jotain helevatun ihmetekoja o.O"
Enpä ole huomannut. Itse olen ollut 3 kertaa au pairina, enkä silti ole nähnyt täällä kenenkään odottavan super au paireja... - HDP....
... kirjoitti:
"Mennään vieraaseen perheeseen, erillaiset odotukset perheellä sekä aupairilla, kaikki ei sujukkaan.
Mun mielestä reiluinta olisi sopia se parin kuukuauden koeaika. Puolin ja toisin."
Niin, MUTTA perheen on helpompi ottaa au pair joka lupautuu pisemmäksi ajaksi (sehän ei tarkoita etteikö au pair voi silti lähteä kesken kaiken pois), koska jos au pairit vaihtuu parin kuukauden välein, se on rasittavaa perheelle, ja tulee maksamaan paljon jos he maksavat lennot. Ja jos au pair jo ennen tuloaan epäröi miten pärjää perheessä syystä tai toisesta, se ei välttämättä nostata sen au pairin "pointseja" perheen silmissä, vaan he mieluummin valitsevat au pairin joka ainakin sanoo haluavansa olla perheessä vuoden.
"Täällä nyt odotetaan Au Pairilta jotain helevatun ihmetekoja o.O"
Enpä ole huomannut. Itse olen ollut 3 kertaa au pairina, enkä silti ole nähnyt täällä kenenkään odottavan super au paireja...Tarkoitin tällä palstalla ihmisten kirjoittelua, kun mainitsin noista au paireista ja ihmeteoista....
JA toi parin kk koeaika, tietenkin tarkoittaa sitä, että jos isäntäperhe maksaa lennot edestakaisin, niin silloin siihen koeaikaan tule sopia se, että aupair maksaa ainakin oman lentonsa takaisin.
Joo, voihan sitä tietenkin mennä ja luvata ja sitten lähteä lätkimään parin viikon päästä.
Hienoa että olet ollut kolme kertaa AuPairina ja kaikki sujunut hyvin etkä ole kertaakaan tuntenut olevasi pelkkä kotipiika. Sellaisia kokemuksiahan me toivotaan kaikille tuleville AuPaireille!
- OLLUT ESPANJASSA
Riippuu varmasti vahan maasta, mutta espanjassa au pairina ollessani tyovuorot olivat aina kahdessa jaksossa ja kuutena paivana viikossa. Koska siella vanhemmatkit olivat niin toissa! Eika siina tunteja laskettu! Perhe oli mukava ja reilu. Ottakaa hyvat ihmiset tyoajat selville ennenkuin menette niin ei tarvitse valittaa ja katua jalkeenpain!
- valivv
Minä hoidin au pair-aikanani kahta taaperoa 10 tuntia viitenä päivänä viikossa (50h - 5 h ylimääräistä mukisematta). Totta kai välillä ärsytti pitkät päivät, varsinkin kun oli enemmän työtunteja kuin sopimuksessa, mutta muuten mukava perhe, niin en valittanut. Pidin kyllä järjestystä talossa yllä ja pesin lasten pyykit, mutta vanhemmat itsekin sanoivat, ettei tarkoitus ole olla siivoojana, vaan hoitaa lapsia. Työskentelin aina aamukahdeksasta iltakuuteen ja joskus harvoin jos vanhemmat tulivat aikaisemmin kotiin, he ottivat lapset ja minä olin vapaa aikaisemmin. Viikonloput olivat aina vapaita (jos pyysivät töihin, maksoivat ekstraa ja näin kävi pari kertaa, mutta en muista oliko viikonloppuisin vai viikolla). Toisinaan myös sain lisävapaapäiviä, mikäli vanhemmilla itsellä oli töistä vapaapäivä.
Minun käsittääkseni au pair-idea toimii juuri näin, joustavasti molemminpuolin ja työtehtävinä vain au pairin työtehtävät, ei siivoojan/opettajan/lastentarhaopettajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472455
- 1761694
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6875- 68851
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745