RIB-vene pelastajan veneenä – tulevaisuuden vesipelastamista
(Lyhyt esitelmä Tulevaisuuden tutkimuksen seurassa Turussa 6.4.2006, Hannu Rainesto)
Ihmettelyvaihe:
Kysymys siitä, mikä olisi turvallisin eli toimivin tapa vesillä tapahtuvaan toimintaan.
Vastaus ja hypoteesin löytyminen:
Ilmapallo ei uppoa myrskyssäkään ja osastoitu ilmapallo vielä vähemmän. Millainen siis on vene, joka täyttää nämä vaatimukset.
Hypoteesin asettaminen:
Pelastajan, havainnoivan ja vartioivan vene tulevaisuudessa on ilmatäytteinen vene, koska se on turvallisin valinta ja takaa oikein toteutettuna hyvän toimivuuden tapahtumapaikalla, joka on veneen perimmäinen tarkoitus. Onko RIB-vene tällainen? RIB= Rigid Inflatable Boats eli jäykkärunkoinen ilmatäytteinen vene.
Metodivaatimukset asetetaan:
Tämä hypoteesi edellyttää tarkkaa tuntemusta ko. alueiden asiantuntijoista ja heidän toiminnastaan, jotta voidaan asettaa veneen pääparametrit. Asiakaslähtöisyys siis määrää käyttötarkoituksen ja tämä veneen rakenteen ja ominaisuusodotukset. Tästä syntyy päämetodi, kehittyneen alkusuunnittelun metodi.
Metodien valintaa:
Perinteiset vene- ja laivasuunnittelumetodit; esikuva-, tilasto-, suora- ja synteesimallimenetelmät. Metodien ennakkovalinta määrittää lopputulosta, koska se rajaa innovaatiot menetelmän sisään. Projektin sisällä ei ole mielekästä muuttaa metodista toiseen.
Toisin sanoen, kehitetään uusi metodi, joka on ennen kaikkea luova ja lähtee liikkeelle vapaan idean ihanteesta ”tämä on hieno- hienoa ja hauskaa”. Tällainen metodi on lähempänä teollista muotoilua, kuin näitä perinteisiä suunnittelumetodeja. Tämä tuntuu paremmalta. Tämä edellyttää metodin työstöä myös itse tuotteen luomis- ja rakennevaiheessa.
Valittu suunnittelumetodi:
Kehittyneen alkusuunnittelun metodi (oma metodini).
Suunnittelu:
Moduuli rakentaminen tarjoaa tarvittavaa muunneltavuutta käyttötarkoituksiin. Tämä on tärkeää, koska asiakasryhmät ovat pieniä. Muotoilulla luodaan asiakkaan näköisyyttä ja eroa kilpailijoihin ja hallitaan moduulien kirjavuutta.
Rakentaminen:
3-5 vuoden valmistuote odotuksin.
Testataan prototyypin kautta hypoteesia:
Valitut protot keskiarvoja kooltaan 8.0 m ja 4.7m, sekä myöhemmin 9.2m. Kymmenen testin kautta löydettiin sopivat meriominaisuudet veneen rungolle. Myöhempien (NBS ja IMO/Solas) testien avulla todennettiin (verifioitiin) koko konstruktion lopullinen asetettu sääntöjen vastaavuus ja kestävyys.
Valittu venemallisto numeroin:
3.5m, 4.0m, 4.7m, 5.0m, 5.5m, 6.8m, 7.5m, 8.0m, 10.50m, 12.00m, 13.50m, 15.00m, 17.50m
Venemallisto asiakkuuden mukaan:
RVL, Pelastusopisto, Pelastuslaitokset, Merivoimat, Meripelastus, Laivat, Vastarinta toiminta, Koulutus, Siviili
Johtopäätös:
Käytännön monipuoliset vaatimukset ja asiakastyytyväisyys on saavutettu ja nämä puoltaa veneiden pysyvän tuotannon aloittamista. Kaupankäyntinäkymät ovat hyvät pitkällä tulevaisuus näkymällä. Asetettu hypoteesi voidaan todeta verifioiduksi ja uuden venetyypin asettuneen uudeksi paradigmaksi tietyn ammattivenetyypin kohdalla.
Jälkipuheet:
Mallisto on luotu ja käytännössä testattu ennakko oletuksia vastaavaksi. Designin avulla tuotteille annettiin asiakkaan näköisyys ja henkilökohtaisella räätälöinnillä lopullinen tilanne toimivuus. Nämä seikat ratkaisivat tuotteen tulevaisuuden mm. johtavana pelastajanvene tyyppinä.
Tällainen innovaatio hypoteesi asetettiin -89 Boomeranger Boats nimellä Hannu Raineston toimesta. Käytännön valmistustoiminta prototyyppitestein aloitettiin -91Boomeranger Boats Oy nimellä ja edelleen Hannu Raineston toimesta, asetetun päähypoteesin todentamiseksi. 1992 aloitettiin tuotannollinen toiminta ja saman vuoden lopussa myytiin ensimmäinen proto-vene asiakkaalle (8.0m). 1997 testaus oli kokonaisuudessaan valmis ja tuotannollinen toiminta lopullisesti voi alkaa tuotteistamisen toisella vaiheella. Hypoteesi todennettiin tällöin oikeaksi.
Tämän jälkeiset tapahtumat selittävät sitten jo yrittäjän ja yrityksen yhteiskunnallista roolia kansantalouden toteuttamisessa. Viranomaisten innovaatio tehtävät ja asenteet saivat mm. ns. Näkyvän luokkaluonteen, jolloin rahoitus oli enemmänkin kilpailua ohjailevaa, yrittäjiä erittelevää kuin vapaan yrittäjyyden tukemista vapaan kilpailun muodostamiseksi.
Yhteiskunnallinen eli kansantaloudellinen visio on yritysilmaston korostaminen hyvinvoinnin luojana ja takaajana. Todellisuudessa asia on kuitenkin kovin toisin, sillä yksityinen yritystoiminta ei ole pystynyt ratkaisemaan lainkaan sille asetettuja odotuksia kansallisesta- ja globaalista hyvinvoinnista. Kansantalous on edelleen vain globaalia luokkataistelua, jossa työväenluokka on se ainut joustovara ja varallisuuden todellinen lähde, joskaan ei siitä nauttimaan pääsevä osapuoli.
Turku 5.4.2006 Hannu Rainesto
RIB-vene pelastajan veneenä – tulevaisuuden vesipelastamista
8
1543
Vastaukset
- texkiller
minä kun olin puolustusvoimissa nuorena miehenä töissä veneenkuljettajana niin kalusto oli mitä oli; sitä piti improvisoida mutta yksi korneimmista improvisoinneista oli puolustusvoimien vanhat 50-luvun K-veneet. tiedätkö, sellainen paikallaan junnaava uiva ruumisarkku, jonka kuulemma, jos luukut oli kiinni, niin ympärimennessäänkin pitäisi taas kääntyä oikein päin. sen ei pitänyt upota myrskyssäkään jos vain tiiviinä pysyy. kokemus sitten opetti, että se ei kestä merenkäyntiä, ei pohjakosketusta. sillä ei pysty huijaamaan tutkaa kun sitä ei saa pysymään paikallaan. paska mikä paska. varmaan venäläistä alkuperää.
ei sellaista venettä ole mikä olisi idioottivarma ja vaikka vene menisi uiskon lailla niin tyvenessä kuin tyrskyssäkin niin vaikka vene kestäisi niin miehistö olisi silti se heikoin lenkki. se kuolisi kun huonosti kävisi.Minä ajoin myrskyyn avomerelle nukkuun ja ajelehtiin, se oli parasta innovointia ja sterssihoitoa. Konnat punoivat sillä välin juoniaa, kuinka kaapata minulta koko firma. Viranomaisten avulla tietenkin...tarkemmin oikeusviranomaisten, vielä tarkemmin, Helsingin Hovioikeuden neuvosten. Melkonen konnalauma ja vapaana kulkee meidän maksamin palkoin!
Perus innovaatio oli, että laita ilmapallo niegaraan niin se on pinnalla kuohuista selvittyään. Design eli teollinen muotoiliu taasen antoi linjat, joita ei voi matemaattisesti määritellä. Kaikki laskenta tuotti vain naurettavia tuloksia, jos ei ollut lujuudesta kyse ja usein sillonkin.
Hihassa on vielä kaksi muuta hienoa innovaatiota, mutta ei rahoittajaa, koska niillä on paska housuissa. Osuuspankki kusee puntiinsa ja muut perässä, Tekes teeskentelee jotakin nerokasta, mutta ei osaa edes kertoa tietojaan oikeudelle. Petos se on kuule, joka täällä kapitalismissa elää ja rehelliset roikkuu ennen pitkää hirressä.
Olin suurissa sotaharjoituksissa kuskina veneilläni, lensimme 50 solmua linnakeveneiden ohi niiden peräaallosta.
K-veneitä oli vielä 69, kun olin armeijassa sotalaivalla...
MP-Centerin pihalla, Kehä kolmella hesassa, paraikaa on pääosin suunnittelmani suuri Rib-vene, jossa on suunnittelemani runko ja ominaisuudet. Yleisjärjestelyn on joku töhrö siihen rääpinyt!
- opit
raineston taloustieteessä velat ovat saatavia ja raineston veneissä pelastajat muuttuvat pelastettavaksi.
Tässä olet täysin väärässä, mitä veneisiin tulee, mutta sosialismissa saamme saamisemme kapitalisti konnilta korkoineen ja nämä konnat kuritukseen.
Outoa, että kansa ei vaadi heitä nyt heti tuomiolle, tämä voi tarkoitta avain sitä, että kansa elää alistettuna, vieraantuneena ja peloissaan.- siitä, että
hannu_rainesto kirjoitti:
Tässä olet täysin väärässä, mitä veneisiin tulee, mutta sosialismissa saamme saamisemme kapitalisti konnilta korkoineen ja nämä konnat kuritukseen.
Outoa, että kansa ei vaadi heitä nyt heti tuomiolle, tämä voi tarkoitta avain sitä, että kansa elää alistettuna, vieraantuneena ja peloissaan.kansa osaa ottaa opiksi toisten kokemuksista.
Jos kansa ei opi mitään 100 miljoonasta kommunismin murhaamasta ihmisestä, niin silloin kansa ansaitsee kommunismin. siitä, että kirjoitti:
kansa osaa ottaa opiksi toisten kokemuksista.
Jos kansa ei opi mitään 100 miljoonasta kommunismin murhaamasta ihmisestä, niin silloin kansa ansaitsee kommunismin.No näytäppä faktasi tuosta väittämästäsi. Sensijaan kapitalsimin uhriluvuksi lasketaan 140 miljoonaa ja siitä on laskennallista näyttöä.
Kommunismin uhrien luku Neuvostoliitossa oli hieman yli kolmemiljoonaa. Joista 80% kuoli vankileireillä tauteihin ja kurjuuteen.
Kapitalismi tapaa päivässä 30.000 lasta ja tämä myös vuonna 2008, joka päivä!
Taidat olla samoja psykoppatteja tunneköyhiä kurjia, kuin pääosa hallintoamme ja porvarijohtoa.
- T Urpo
Mitä tarkoittaa "luokkaluonne" jonka asia sai
viranomaisten toimesta?
Hävisitkö tarjouskilpailun? Silmiin pisti
aika pitkä tuotekehittelyaika.
Loppuiko rahnat silleen kesken että jäi veroja
sekä sotuja piikkiin?Firma elää ja tuottaa miljoonia, ei jäänyt veroja, ei mitään sellaista, ei tämä ole mikään henkilökohtainen pikkujuttu.
Olen vain tavallinen kommunisti ja tilaajat olivat sisäasianministeriöstä ja, kun minusta oli päästy kumppanin ja asiakkaan toimesta astui virkamies sieltä tilalleni.
Luokkaluonne elää tuossa tapahtumasarjassa ja oikeuslaitos ja hovioikeudenneuvokset on sitä varten, että ne lekitimoi rikokset ja valheet!
Minulla on asiakkaan virallinen kirjoitus, jonka satuin saamaan, kun se tipahti yllättäen faksistani lattialle 1998 jo ennen firmani minusta päästyä. Hän kirjoittaa tässä virallisessa paperissa, että ko. veneitä tullaan tilaamaan kolmen neljän kappaleen vuosivauhtia a' 900.000 mk/150.000€. Minä olin suunnitellut, rakentanut jo viisi venettä heille ja opettanut tekniikat ja temput, nyt minut vaihdettiin entiseen pääasiakkaaseeni. Joka oli ratkaisevassa asemassa talossaan ja veneet lanseerannut rajavartiostolle, jopa pienten lahjojen saattelemana (siis niitä joita poliisi ei suostunut tutkimaan vaan vanhensi jutut). Myöhemmin ko. taho omisti jo koko firman, joka oli vehkeilty ulos päärahoittajan konkursista.
Ja, ettäkö minä luovun, ei sellaista oikeutta olekkaan kuin salamurhaamalla minut. Että, kun tästä poistun niin syykin on jo selvä, hakku päässä kuten Lev Trotskilla ja valtion toimesta!
Minä rakastan vallankumousta ja se minua ja loppuelämi olen sille pyhittävä!!!! Trotski muuten oli se mies, joka rakensi puna-armeijan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532434Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖291817Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt731511Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2661420- 1381230
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11983vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23978- 65965
- 68953