Exitus ja omaisille ilmoittaminen

Alalla aloittelija....

Hei!

Olen usein ajatellut asiaa joka itselleni ei vielä ole tullut hoitotyössä kohdalle. Eli vainajan omaisille kuolemasta ilmoittaminen.

Miten te olette kokeneet asian? Helpoksi, vaikeaksi? Mistä tiedät soitatko omaiselle yöllä (jos potilas menehtyy myöhään illalla/yöllä) vai odotatko aamuun? Millä sanoin aloitat puhelun? Mitä sanot? Mitä pitää muistaa kertoa tilanteesta?

Kaikki kokemuksenne asiasta ovat tervetulleita. Itse jännitän tuota tilannetta todella paljon ja pelkään etten osaa edes koota itseäni omaiselle kertoessa vaikka itse vainajan laittaminen ja "käsittely" ei tunnukaan pahalle.

16

15173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika moni seikka.

Usein omaiset esittävät itse toiveen haluavatko he ilmoituksen heti vuorokauden ajasta riippumatta. Tämä kirjataan potilaspapereihin.
      Jos hoitajalle on epäselvää niin asiasta ilmoitetaan aamulla mutta kellonaikaa tietenkin maalaisjärjellä ajatellen. Joskus on arpapeliä kenelle soitetaan, joskus joudutaan tekemään salapoliisin työtä että löydetään edes joku jolle asiasta ilmoitetaan.
      Itse tietysti esittelen itseni ja mistä soitan, kuuntelen tarkasti että vastaaja ymmärtää kuka soittaa ja mistä. Jos omaiset osaavat soittoa odottaa, he yleensä arvaavat mistä on kyse. Kerron lyhyesti ja ytimekkäästi kuinka pois nukkuminen on tapahtunut. Tähänkin tietysti vaikuttaa syy mikä kuoleman on aiheuttanut, annan omaisten esittää kysymyksiä, en siis itse niitä "aasinsiltoja" rakenna. Olen myötätuntoinen, en kerro liikoja mutta en myöskään "valehtele"

Aika vaikea antaa mitään yksiselitteistä toimintatapaa. Tärkeintä on kuitenkin kuunnella heitä ajatuksella. Heitä pyydetään tietysti käymään siellä missä omainen nyt sitten on nukkunutkin pois,usein he itse kysyvät milloin ja mihin voi tulla käymään. Omaisilla on mahdollisuus jutella mahdollisimman nopeasti omaisen hoidosta vastanneen lääkärin kanssa, sekä tietysti omaista hoitaneiden ihmisten kanssa.

Toivottavasti jotain apua vastauksestani sait.

• ilmoittaminen

omaisille ei ole hoitajan tehtävä. Hoitaja ei voi sanoa edes lääkärille potilaan kuolleen. Ohjeistus on että elonmerkkejä ei löydetä ja arvellaan potilaan kuolleen. Asiasta ilmoittaisin ensin lähimmälle lääkärille. Lääkäri ilmoittaa omaisille. Toki joissain tapauksissa voisin arvella potilaan tilaa. Varminta on kysellä yksikkösi toimintatapaa. Se on osa perehdytystäsi.

• näsäviisas
        ilmoittaminen kirjoitti:

omaisille ei ole hoitajan tehtävä. Hoitaja ei voi sanoa edes lääkärille potilaan kuolleen. Ohjeistus on että elonmerkkejä ei löydetä ja arvellaan potilaan kuolleen. Asiasta ilmoittaisin ensin lähimmälle lääkärille. Lääkäri ilmoittaa omaisille. Toki joissain tapauksissa voisin arvella potilaan tilaa. Varminta on kysellä yksikkösi toimintatapaa. Se on osa perehdytystäsi.

Hoitaja huomaa potilaan kuolleen kun ei löydä elonmerkkejä, hoitaja soittaa lääkärin paikalle joka toteaa kuoleman. Missäs olet töissä kun on lääkäreiden tehtävä ilmoittaa omaisille??
        Itse olen työskennellyt mm. keuhko osastolla sekä neurologisella. Siellä asia hoidettiin hoitajan toimesta. Väität siis että, vain ja ainoastaan lääkäri ilmoittaa omaisille?? Ei pidä paikkaansa. Meidän sairaalassa monella osastolla hoitajien arkipäivää ilmoittaa omaisille läheisen pois menosta.

• on hoitajan
        ilmoittaminen kirjoitti:

tehtävä kaikissa neljässä sairaalassa joissa olen ollut töissä. Hoitaja huomaa potilaan kuolleen, soittaa lääkärille, joka käy toteamassa kuoleman ja tekee merkinnät papereihin. Sitten hoitaja soittaa omaisille. Yleensähän potilaat kuolevat päivystysaikana ja päivystävä lääkäri käy osastolla toteamassa kuoleman, joten miksi ihmeessä sen lääkärin, joka ei ole koskaan potilasta hoitanut eikä omaisia tavannut, pitäisi omaisille soittaa? Parempi, että lääkäri menee takaisin päivystyspolille jonoa purkamaan ja hoitaja, joka on hoitanut potilasta ja yleensä on omaisetkin tavannut, soittaa heille. Itsekin haluaisin soiton mieluummin osaston tutulta hoitajalta kuin joltain keikkalääkäriltä.

• mitä ihmeen
        ilmoittaminen kirjoitti:

aivan pa:aata.

• Senja-
        ilmoittaminen kirjoitti:

No meillä kotihoidossa ei ole lääkäriä, joka omaisille soittelisi, joten ihan hoitajien tehtävä on. Meillä kotoa läydetään silloin tällöin vainajia ja kuka löytää, se omaislle myös ilmoittaa. Omalle kohdalle on kerran näin käynyt ja ei mikään helppo tilanne. hain ensin esimieheltä hieman konsultaatiota ja tukea ja sitten soitin puhelut.
        Esittelin itseni ja kerroin asian mitä on tapahtunut. Rauhallisesti ja asiallisesti. Ei siinä voi oikein lähteä asiaa kiertelemäänkään, mutta sanat täytyy valita fiksusti. Eli ei käytetä sanaa "kuollut" vaan esim. "nukkunut pois". Niin ja olen siis ammatiltani lähihoitaja. Koulutuksessa ei muuten käyty tätä omaisille ilmoittamista mitenkään läpi, joten työ opettaa taas tämänkin..

• eläytymistä ja tunnetta

Pahin exitus oli, kun omainen, jolle ilmoitettiin oli kehitysvammainen ja alkoholisoitunut. Ilmoitettiin jo hyvissä ajoin. Hän ei halunnut tulla ja sanoi, että lääkärit hoitakoon työnsä. Herkkä ja todella kivulias rouva, joka oli kertonut olevansa valmis kuolemaan kuoli, ilman jäähyväisiä.
      Toisaalta paras exitus oli, kun eräs rouva alkoi oireilemaan sydämestään (vakava perus sairaus) ja omainen oli paikalla. Kun mitään ei oltu tehtävissä, hän piti kädestä, kunnes syke lakkasi ja sanoi: "Nyt äiti ei jaksanut enää"
      Usein on tiedossa, mitä voi tehdä ennen kuolemaa. Kun keinot on käytetty, pitäisi reilusti sanoa jo ennen kuolemaa, että tästä ei selvitä. Jättää aikaa hyvästeihin. Liian usein se on se viimeinen soitto. Itse soittaessani näitä puheluita, kertaan mielessäni henkilön hoitohistorian. Kerron olevani pahoillani, että joudun ilmoittamaan heidän omaisensa kuolleen. Sitten odotan reaktiota. Haluavatko he kuulla hautajaisjärjestelyistä, kuolemaan johtaneista syistä, puhua omista tunteistaan / kuolleen omaisensa elämästä ym. Usein puhelun aikana ihmiset ovat niin ihmeissään (odotetunkin), etteivät osaa sanoa mitään. Siksi kysytään, haluavatko he tulla osastolla käymään ja jutella hakiessaan tavaroita tms. Haluavatko he nähdä vainaan tms. ja missä voi katsoa / pitää hartaushetken ym.
      Jokainen kuolema on erilainen. Pitää pyrkiä olemaan tilanteeseen herkkä ja ammattitaitoinen.

• vanha hoitsu

Aika "rohkea" hoitaja, joka menee sanomaan omaiselle, ettei tästä selvitä! Monta kertaa olen nähnyt (iäkkäidenkin) potilaiden hoippuvan haudan partaalla, kuin ihmeen kautta toipuneen ja eläneen jopa vuosia ensimmäisen "nysse-kualee" -ennustuksen jälkeen.

• nuorihoitsu
        vanha hoitsu kirjoitti:

Aika "rohkea" hoitaja, joka menee sanomaan omaiselle, ettei tästä selvitä! Monta kertaa olen nähnyt (iäkkäidenkin) potilaiden hoippuvan haudan partaalla, kuin ihmeen kautta toipuneen ja eläneen jopa vuosia ensimmäisen "nysse-kualee" -ennustuksen jälkeen.

En menisi sanomaan suoraan että nyt ei selvitä, koska sitähän me emme voi tietää. Olen sen sijaan sanonut omaiselle, että nyt näyttää sille että voimat ovat vähenemään päin tai muuta vastaavaa. Jotkut omaiset tahtovat että heille soitetaan vaikka yöllä, jos tilanne näyttää sille että ei ehkä selvitä enää aamuun, tahtovat olla tukena voimien heiketessä, ja läsnä viimeisillä hetkillä.

• Vuoden vanha hoitaja
        vanha hoitsu kirjoitti:

Se on totta että moni käy porteilla ja virkistyy. On kuitenkin hyvä on ilmoittaa se tämänhetkinen tilanne, esim. nyt näyttää siltä, että "Veijon" voimat alkavat olla vähissä eikä voida ennustaa kuinka kauan hän jaksaa. Silloin omaisilla on mahdollisuus totutella ajatukseen, koska koskaan ei voi ennalta tietää meneekö tunneissa vai viikoissa. Rehellinen pitää olla, vaikka helppoa se ei aina ole.

• Nainen 87

Jos asukas/potilas nukkuu pois yön aikana, eikä tiedä pitääkö omaiselle soittaa aamulla vai yöllä, niin soittaa silloin yöllä heti kun on todettu jotta mitään ei ole enää tehtävissä. Mieluimmin ottaa vaikka haukut siitä kun on soitettu yöllä, kuin ollaan oltu soittamatta. Kun ei ne yleensä siitä pahaa ajattele kun soittaa. En ole itse soittanut kertaakaan omaisille asiasta, mutta sain hyvän vinkin esimieheltäni, ja aion kyllä siitä neuvosta ehdottomasti ottaa vaarin.

• 10 vuotta opetellut

Vainajan omaisille ilmoittaminen on joka kerta erilaista, siihen ei ole valmista kaavaa. Kannattaa selvittää itselleen ihan ne käytännön asiat, miten odotetun kuoleman kanssa toimitaan ja miten taas jos tilanne on odottamaton, minkälaiset käytännöt yksikössäsi on esim. elvytyksen lopettamisesta jne. Mikä on sinun ja mikä muiden ammattiryhmien vastuulla? Miten vainaja kuuluu laittaa osastolla ja minne toimitetaan ja kenen toimesta? Onko teillä omaisille annettavaksi valmiita kirjekuoria, joissa ohjeet heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan, esim. oikeus halutessaan kieltää lääketieteellinen ruumiinavaus , hautausluvan saaminen ja tiedot mitä hautaustoimiston palveluihin kuuluu, mahdolliset avustukset, kriisinumerot, seurakunnat jne.

Kun sinulla on tämä puhtaan käytännöllinen puoli hallussa, on omaisten kohtaaminenkin helpompaa. Osaat kertoa jotain, osaat vastata jotain, usein miten tärkeintä on kuunnella, niin kliseeltä kuin se kuullostaakin. Ammattitaidon ja itsevarmuuden kasvaessa omaisten kohtaaminen muuttuu helpommaksi, se lakkaa olemasta "suoritus" ja muuttuu osaksi kuolevan potilaan hoitotyötä. Älä yritä olla heti osaava ja taitava, keskity olemaan aito. Ja huolehdi omasta jaksamisestasi, pura tuntoja hyvän työkaverin tai entisen opiskelukaverin kanssa. Kuolema ja kuolevan kohtaaminen on aina kova paikka, sen kuuluukin olla, mutta siitä ei pidä ottaa itselleen suorituspaineita, sinä olet kyllin hyvä ja opit aikanaan vielä paremmaksi.

• omainen

Suht. lyhyen ajan sisällä kuolivat äitini ja puolisoni, ja olisin ollut kauhuissani jos sekä tilanteen heikkenemisestä että kuolemasta ei olisi ilmoitettu vuorokaudenajasta riippumatta. Puolison luona olinkin hänen kuollessaan, sain olla viimeiset yötkin. Jos papereissa ei muuta lue niin minun mielestäni pitää ilmoittaa heti. Jos joku tällaisessa tilanteessa haukkuu hoitajan soittamisesta niin antaa sitten haukkua jos omat yöunet on tärkeämmät...

• kuka muka haluaa

kuulla joltain uppo-oudolta tunteettomalta lääkäriltä suru-uutisen? Meillä näkee osastolla lääkäreitä niin harvoin että hyvä kun itse tunnistaa. Omaiset haluaa lääkärin nähdä jos ovat erityisen huolissaan jostain hoidollisesta asiasta. Mutta hoitaja on se ihminen joka on lähellä omaista ja vainajaa. Parasta vielä jos se on se joka kuoleman totesi ja ruumiin valmisteli.

• ------.
        kuka muka haluaa kirjoitti:

kuulla joltain uppo-oudolta tunteettomalta lääkäriltä suru-uutisen? Meillä näkee osastolla lääkäreitä niin harvoin että hyvä kun itse tunnistaa. Omaiset haluaa lääkärin nähdä jos ovat erityisen huolissaan jostain hoidollisesta asiasta. Mutta hoitaja on se ihminen joka on lähellä omaista ja vainajaa. Parasta vielä jos se on se joka kuoleman totesi ja ruumiin valmisteli.

lieneekö parasta säilyttää se totuus asioissa, kun muut menee usein metsään. ELi, jotta esim joku omainen ei aamulla ajattele sitä sun tätä kello 08--ja sitten soittaa hoitaja etc, että omaisenne on kuollut yöllä kello 02... ja sitten kenties tämä omainen, että jaahas..olisiko tuon nyt voinut ilmoittaa vähän aikaisemmin..kun olin tässä kukkia lähdössä ostamaan ja kakkupalaa konditoriasta.. Siis, jos henkilö kuolee, niin mikä ihme sitä soittoa nyt pitäisi estää yöaikaan, ei kai ihmiset yhdestä heräämisestä saa sätkyä. Mieluummin, kuin että ovat tietämättömiä asiasta tuntitolkulla. Tosiasiat peliin ja sillä siisti. Ei se odottamalla uutinen parane.

• Tofuli

Rauhallisesti, asiallisesti, myötuntoisesti. Tilanne huomioiden. Kuolema-sana minusta ok, exitus on varsin etäännyttävä ja kylmä. Omaisille tätä sanaa ei tietenkään käytetä mutta myös henkilökunnan olisi mielestäni hyvä puhua kuolemasta. Henkilökunnan tulee kyetä kohtamaan asia mahd. luonnollisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1661
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      183
      1254
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe