Liha- vai kasvissäilyke - kumpi on pyhää

Kumpi jalompi tai pyhempi - lihasäilyke vaiko
kasvissäilyke? Makuasia vai? Vaiko vatsan asia?
Vaiko peräti hengellinen asia ja pelastuskysymys?

Mark. 7:19
Eihän se mene hänen sydämeensä -- vatsaan se menee, ja sieltä se sitten ulostuu." Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta.

Olen yksikseni pohtinut, onko laki Jumala yli kaiken, vai onko Armonruhtinas yli kaiken.
Olen myös havainnut, että EGWhite ei ollut profeetta, vaan lainopettaja.
Ja Raamattu ei tunne yhtäkään lainopettajaa, joka samalla olisi profeetta.
Olen maistanut juhannuksena kasvispihvejä ja kasvismakkaroita.
Ainakin kasvisMAKKARAT pitäisi lailla kieltää, sanon minä.

Vaikka EGW-puuhamaan ympärillä pyörii valtaisa säilykebisnes,
minä suosittelisin kasvisravintoa tuoreista aineksista.
Tein taas riisiorotiinijauheesta proteiinijuomaa. Pahaa mutta luvallista luonnontuotetta se.
Maistoin tänään kaakaon makuista proteiinivalmistetta, mutta se maistui hyvältä.
Siksi kai en tule sitä hankkimaan käyttööni, tuota terveellistä nautintoainetta.
Kahvi ei tällä hetkellä maistu minulle - juuri kun sitä saisin hyvällä omallatunnolal juoda.
Sillä se ei juuri nyt ole minulle mikään nautintoaine.
Kun nääs nautit siitä, kahvista, et voi nauttia sitä - koska se on nautintoaine.
Tämähän on selvää pässinlihaa, eikä selittämistä tarvitse.

Vaikka tälleen lain pihtien välissä vaikeroin, tunnen olevani viimeinen mohikaani
lauantaisapattilain tulemuksen jarruttelussa. sitä lauantailakiahan adventisti odottaa.
Ja vapaiden suuntien keulasta voi jo nähdä sapattilain rantaviivan; onhan adventtikirkon
johtaja myös vapaiden suuntien suuren neuvostoin ylin äänitorvi.
Mutta ei minulla sinänsä mitään ole lauantailakia vastaan, paitsi että lauantai sopii
mielestäni paremmin valmistelupäiväksi ja sunnuntai sitten pyhäpäiväksi, kuten nyt on.

11

265

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • c===3

hyvä liha kuin huonosti tehty kasvistekele.

• Saarn. 7:14
        (7:15) Hyvänä päivänä ole hyvillä mielin, ja pahana päivänä ymmärrä, että toisen niinkuin toisenkin on Jumala tehnyt, koskapa ihminen ei saa mitään siitä, mikä hänen jälkeensä tulee.

Saarn. 9:7
        Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi.

Jes. 25:6
        Tällä vuorella Herra Sebaot valmistaa pidot kaikille kansoille, herkkuruokien aterian, valioviinien juhlan: ydinrasvalla maustettuja herkkuja, kypsiä, kirkkaaksi seestettyjä viinejä. [Ps. 22:27-32; Ilm. 19:9]

5. Moos. 12:15
        Kuitenkin saat kaikkialla porttiesi sisäpuolella teurastaa mielinmäärin ja syödä lihaa, sen mukaan kuin Herra, sinun Jumalasi, sinulle siunaa.
        Sekä saastainen että puhdas saakoon syödä sitä, niinkuin syödään gasellia tai peuraa.

5.Moos 14:4-6

4 Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi,
        5 peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi,
        6 kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.

Uusi liitto on vapaa laista, joten kaikkea lihaa
        saa syödä ilman omantunnontuskia:

Room. 3:21
        Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

1. Kor. 10:25
        Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,

Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu." Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi.

RIIPPUU VAIN RUOKASEURASTA !

Room. 14:6
        Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.

Room. 14:15
        Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi tähden, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka edestä Kristus on kuollut.

Room. 14:20
        Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa.

Toki saa myös luontaiskaupassa asioida.

• minulle sopii
        AnttiVKantola kirjoitti:

Saarn. 7:14
        (7:15) Hyvänä päivänä ole hyvillä mielin, ja pahana päivänä ymmärrä, että toisen niinkuin toisenkin on Jumala tehnyt, koskapa ihminen ei saa mitään siitä, mikä hänen jälkeensä tulee.

Saarn. 9:7
        Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi.

Jes. 25:6
        Tällä vuorella Herra Sebaot valmistaa pidot kaikille kansoille, herkkuruokien aterian, valioviinien juhlan: ydinrasvalla maustettuja herkkuja, kypsiä, kirkkaaksi seestettyjä viinejä. [Ps. 22:27-32; Ilm. 19:9]

5. Moos. 12:15
        Kuitenkin saat kaikkialla porttiesi sisäpuolella teurastaa mielinmäärin ja syödä lihaa, sen mukaan kuin Herra, sinun Jumalasi, sinulle siunaa.
        Sekä saastainen että puhdas saakoon syödä sitä, niinkuin syödään gasellia tai peuraa.

5.Moos 14:4-6

4 Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi,
        5 peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi,
        6 kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.

Uusi liitto on vapaa laista, joten kaikkea lihaa
        saa syödä ilman omantunnontuskia:

Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

1. Kor. 10:25
        Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,

Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu." Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi.

RIIPPUU VAIN RUOKASEURASTA !

Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.

Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi tähden, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka edestä Kristus on kuollut.

Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa.

Toki saa myös luontaiskaupassa asioida.

vähärasvaiset Naudan- ja broilerinfileet lisukkeet ja kastikkeet. Juomaksi jotain asiaan sopivaa.

Siunausta, Antti.

• Tässä näin

## Ruokailu- ja sapatinvietto-ohjeet
        mistä löytyy 23.6.2008 klo 22.01
        Antakaa rakkaat adventistit oikeaoppiset ohjeet syömiseen, pukeutumiseen, tutkivalle tuomiolle valmistautumiseen, sapattivainoihin, pedonmerkkien jakamiseen ja sapatinviettoon. ##

Ei ne uskalla vastata, paitsi ehkä jotain murusia.
        Mutta tässäpä uuden liiton ruoka- ja sapattilait
        kokonaisuudessaan, Ihan kaikki sisältyy tähän
        käskysanaan:

Tunne ruokavieraasi omantunnon perusteet.
        Itse voit syödä mitä lystää ja levätä omien
        lähtökohtiesi mukaan. Rakasta kanssaihmistäsi!

Tit. 1:15
        Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa on saastainen.

Luuk. 11:41
        Mutta antakaa almuksi se, mikä sisällä on; katso, silloin kaikki on teille puhdasta.

• Raamatulle

Raamattu ei suosittele
        Kirjoittanut: Pelkkää kasvisruokaa 23.6.2008 klo 22.02

Danielin porukka joutui pidättäytymään lihasta
        vain sen vuoksi, että oli täysin varmaa ja
        peittelemätöntä, että heille tarjottava liha oli
        pyhitetty epäjumalille.
        Tämän pointin vuoksi Herra varjeli heitä.
        Ei kasvisravinto sinänsä mitään mystistä
        varjelusta aikaansaa, eikä tulipätsissä
        korventumattomuutta.

Kristus, "neljäs mies" heitä varjeli, ei kaalinpäät.

Nykyaikaine terveystiede opettaa, että puolet
        (painoarvon mukaan) kasviskuntaa ja puolet
        eläinkunnan jalosteita on parahin tasapaino.    

• Ja vähintäänkin oikeus siihen! Raamattu-ihmisillä.

VANHURSKAUTUS ON IHAN LAITONTA

Room. 2:12
      Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;

Room. 3:28
      Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

VANHURSKAS ELÄÄ ARMOSSA - EI LAISSA

1.Kor 9:20-22
      20
      ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
      21
      ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia
      -
      vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa
      -
      voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
      22
      heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.

Room. 7:2
      Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
      Room. 7:6
      mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Gal. 5:4
      Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

Room. 4:16
      Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä.

1. Tim. 4:1
      Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja

• Adventisti!?

Oikeaoppisena adventistina
        Kirjoittanut: AnttiVKantola 23.6.2008 klo 22.42

Oikeaoppisena adventistina pyrin valmistautumaan
        lepopäivän viettoon lauantaina - omat murheet ja
        omat työt pois alta teen.
        Siten sitten pyhäpäivänä olen mahdollisesti hieman
        valmiimpi keskittymään kanssaihmisten eli
        lähimmäisen hoivaamiseen, tukemiseen.

Omat kantamukset on valmistauduttava jättämään
        ja kannettava toistemme kuormia. Siinä töitä
        kylliksi ja kantamuksia sapatille ja sunnuntaille.

Gal. 6:2
        Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
        Joh 5:16-18

16 Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
        17 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".
        18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

Joh 5:8-14
        8
        Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja käy".
        9
        Ja mies tuli kohta terveeksi ja otti vuoteensa ja kävi. Mutta se päivä oli sapatti.
        10
        Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta".

11
        Hän vastasi heille: "Se, joka teki minut terveeksi, sanoi minulle: 'Ota vuoteesi ja käy'."
        12
        He kysyivät häneltä: "Kuka on se mies, joka sanoi sinulle: 'Ota vuoteesi ja käy'?"
        13
        Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa.
        14
        Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".

Niinpä - älä enää syntiä tee - kantaa saat toki
        sapattinakin. Mutta älä enää riko lähimmäistäsi
        vastaan.    

• Adventisti!? kirjoitti:

Oikeaoppisena adventistina
        Kirjoittanut: AnttiVKantola 23.6.2008 klo 22.42

Oikeaoppisena adventistina pyrin valmistautumaan
        lepopäivän viettoon lauantaina - omat murheet ja
        omat työt pois alta teen.
        Siten sitten pyhäpäivänä olen mahdollisesti hieman
        valmiimpi keskittymään kanssaihmisten eli
        lähimmäisen hoivaamiseen, tukemiseen.

Omat kantamukset on valmistauduttava jättämään
        ja kannettava toistemme kuormia. Siinä töitä
        kylliksi ja kantamuksia sapatille ja sunnuntaille.

Gal. 6:2
        Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
        Joh 5:16-18

16 Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
        17 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".
        18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

Joh 5:8-14
        8
        Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja käy".
        9
        Ja mies tuli kohta terveeksi ja otti vuoteensa ja kävi. Mutta se päivä oli sapatti.
        10
        Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta".

11
        Hän vastasi heille: "Se, joka teki minut terveeksi, sanoi minulle: 'Ota vuoteesi ja käy'."
        12
        He kysyivät häneltä: "Kuka on se mies, joka sanoi sinulle: 'Ota vuoteesi ja käy'?"
        13
        Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa.
        14
        Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".

Niinpä - älä enää syntiä tee - kantaa saat toki
        sapattinakin. Mutta älä enää riko lähimmäistäsi
        vastaan.    

## Adventistit ei
        Kirjoittanut: ole siteeraa 23.6.2008 klo 19.27
        muuta kuin Raamattua.
        Elleniä siteeraavat löytyvät omasta joukostasi.##

Juu, oikeaoppinen eli ellenvapaa Jeesuksen
        odottaja olen, juu.

Paas miettien ... adventisti väittää tossa, etteivät
        advarit siteeraa elleniä. No, Ellenin nimi tosin
        on jätetty poijes Ilm.kirjaseminaarista, mutta
        teksti aivan orjallisen tarkoin, pikkupiirroin,
        menee Suuren Taistelun mukaan.

Raamattu kertoo, keneltä Raamattu mitäkin lainaa.
        Sivistynyttää ja jumalaisen luonteen mukaista
        olisi Ilm.kirjaseminaarissakin mainita lähde: EGW.

Siis siteeraavat, mutta eivät sitä tunnusta, näytä. Minä siteeraan mielelläni Sanaa, mutta
        laitan viitteen myös, useinmiten.

• Todettu on

### Kirjoittanut: hölmöläisten taivaassa 23.6.2008 klo 22.54
      2300 iltaa ja aamua, sitten puhdistetaan taivaan pyhäkkö. Tämä tapahtuma alkoi vuonna 1844 ja kun se on suoritettu loppuun, tuhotaan pieni sarvi ja sen seuraajat!! ###

Hmm ... kasvis ...
      Aivot ei taida ihan kasvisruoalla toimia.
      Kun siinä sitten luullaan ennustuksen
      päättyneen jo ennenkuin on aika avata ennustus!

Jes. 8:16
      Sido todistus talteen, lukitse laki sinetillä minun opetuslapsiini."

Dan. 8:26
      Ja näky illoista ja aamuista, josta oli puhe, on tosi. Mutta sinä lukitse näky, sillä se tarkoittaa kaukaista aikaa."

Dan. 12:4
      Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy.

Jassoo, vai niin - - että 7 vuotta putsataan
      taivaassa meitin syntejä.
      Milloinkas ne sinne lennätettiin?
      Mutta tiedä, että Ihmsien Pojalla on valta
      m a a n p ä ä l l ä antaa synnit anteeksi!

Tee siis parannus hetimiten jo !!!

• Lihasydän parempi naurispäätä

Hes. 11:19
        Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämen,

Hes. 36:26
        Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.

Ehrotanki lainnourattajille kivenkovan kivitaulusyrämmen
        tilalle uuDestisyntymisen kautta pehmoista lihasyDäntä.

Sitä on tapahtunut jo parisen tuhatta vuotta.

Ap. t. 4:32
        Ja uskovaisten suuressa joukossa oli yksi sydän ja yksi sielu; eikä kenkään heistä sanonut omaksensa mitään siitä, mitä hänellä oli, vaan kaikki oli heillä yhteistä.

( Ap. t. 28:27
        Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, että he eivät näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.' )

Sielujen sinfoniaa

• nyt sen ruuan pyhyydestä senkummemmin muuta sanoa kuin sen, että ehtoollinen on Pyhä muistoateria..

Mutta kun tavallinen ruumiimme ravinnoksi tarkoitettu ruoka siunataan Jumalan sanalla aina, kun asetutaan aterialle, niin se täyttää sen tarkoituksen, johonka se on valmistettukin..

Kokeilin minä erään kerran jotain kasvin lehteen käärittyä kiinalaista säilykeruokaa, mutta kun siitä meni maha aivan kuralle ja meinasi 'batala veska' luiskahtaa housuun, niin se sörsseli ei saanut kannatusta ainakaan minun ruokapöydässäni..

Tuoreet vihannekset ovat OK, mutta ei kai ne ole sen pyhempiä ruoka-aineksia kuin lihasoppa tai vasikan leikekään..

Voihan niillä olla terveellisempi vaikutus esim. joutilaina oleville, mutta raskaassa ruumiillisessa työssä olevat tarvitsevat kyllä tukevampia liharuoka-aineksia, ettei väsymys paina käpälää maahan ja nukkumatti unihiekkaa silmiin kesken uurastuksen..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun

Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid
      Maailman menoa
      139
      920
    2. En jaksa

Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene
      Ikävä
      44
      667
    3. Minkälainen nainen

Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi
      Ikävä
      21
      598
    4. Kissa eli kivuissa useita viikkoja

Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.
      Tuusniemi
      120
      590
    5. Yksi asia sen esti

Etten antanut meille mahdollisuutta
      Ikävä
      36
      542
    6. Okei, eli olet rakastunut

Hyvä sinä, niin minäkin.
      Ikävä
      63
      538
    7. Jos meillä olisi yhteinen koti

Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal
      Ikävä
      50
      535
    8. Martinan mauton tyyli

Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      503
    9. Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta

Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et
      Ikävä
      34
      498
    10. Arvaako kukaan?

"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni
      Haapavesi
      25
      472
    Aihe