Millä keinoilla tunkelijan saa poistaa tontilta?

NiFa1

Jos joku tulee tontilleni rikkomaan ja tuhoamaan omaisuuttani, mitä voin tehdä? Siis esimerkiksi; olen metsästäjä ja jos vaikkapa joku tunkeilija tulee ja hajottaa metsästyskoppini tai pienen ampumaratani tms, mitä keinoja voin käyttää?

14

973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta mutta

      ampuminen on sallittua, muistat vain olla riittävän vahvassa humalassa ja erehtyä maalista.

      • kuiteskin

        Onhan näitä selkäänampujia ollut.

        Suosittu harrastus mm. turkistarhaajien parissa. Tosin oikeudessa sitten menee pyssyt ja paukut valtiolle.


      • konsti on
        kuiteskin kirjoitti:

        Onhan näitä selkäänampujia ollut.

        Suosittu harrastus mm. turkistarhaajien parissa. Tosin oikeudessa sitten menee pyssyt ja paukut valtiolle.

        ajaa autolla päälle ja tässäkin se poinntti on se vahva humalatila. Pääsee pikkusakoilla ja saa hyvän mielen.


      • eihän..
        konsti on kirjoitti:

        ajaa autolla päälle ja tässäkin se poinntti on se vahva humalatila. Pääsee pikkusakoilla ja saa hyvän mielen.

        siitä saa kuin vuoden linnaa.


    • ampumarata?

      No, jos ympäristöluvat ovat kunnossa, poliisin voi soittaa paikalle.

      Jos taas ei lupia ole, lienee parempi pitää turpa rullalla ja kärsiä kuin miäs.

      • NiFa1

        Oikeastaan hirveästi tuollaisiin ei lupia tarvita... Tein pistooleille ja jalkajouselle pienen radan, elikkä maalitaulun paikka ja maavalli taakse että luoti / nuoli viimeistään siihen pysähtyy. Kivääreille sitten oma ratansa, pitkän matkan ammuntaa varten, samalla periaatteella. Soittelin vallesmanneille että miten tuollaisen kanssa toimitaan niin sanoivat että jos on siistin näköinen, ettei julkisivulautakunta ala puuttumaan ja kenellekään ei oo vaaraa siitä niin mikäpä se estää omalle tontille tekemästä.

        Nyt pitäisi parannella sitä ampumakoppia että on kivempi harjoitella... :)


      • höpöjä
        NiFa1 kirjoitti:

        Oikeastaan hirveästi tuollaisiin ei lupia tarvita... Tein pistooleille ja jalkajouselle pienen radan, elikkä maalitaulun paikka ja maavalli taakse että luoti / nuoli viimeistään siihen pysähtyy. Kivääreille sitten oma ratansa, pitkän matkan ammuntaa varten, samalla periaatteella. Soittelin vallesmanneille että miten tuollaisen kanssa toimitaan niin sanoivat että jos on siistin näköinen, ettei julkisivulautakunta ala puuttumaan ja kenellekään ei oo vaaraa siitä niin mikäpä se estää omalle tontille tekemästä.

        Nyt pitäisi parannella sitä ampumakoppia että on kivempi harjoitella... :)

        tai vallesmanni paskaa.

        http://www.siilinjärvi.fi/palvelut/ymparisto/ymparistolupa/index.php

        Esimerkki vain. Ei varmaankaan haittaa, jos kysäiset kuntasi terveystarkastajalta vielä. Vallesmannit kun ovat lähinnä vain virka-apuna noissa ympäristöjutuissa.

        Maaperän saastuminen saattaa tulla todella kalliiksi pintavesialueilla.


      • laki..
        höpöjä kirjoitti:

        tai vallesmanni paskaa.

        http://www.siilinjärvi.fi/palvelut/ymparisto/ymparistolupa/index.php

        Esimerkki vain. Ei varmaankaan haittaa, jos kysäiset kuntasi terveystarkastajalta vielä. Vallesmannit kun ovat lähinnä vain virka-apuna noissa ympäristöjutuissa.

        Maaperän saastuminen saattaa tulla todella kalliiksi pintavesialueilla.

        Ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavaan toimintaan on oltava lupa (ympäristölupa). Asetuksella säädetään tarkemmin luvanvaraisista toiminnoista.

        Ympäristölupa on lisäksi oltava:

        1) toimintaan, josta saattaa aiheutua vesistön pilaantumista eikä kyse ole vesilain 1 luvun 19 §:ssä tarkoitetusta toiminnasta;

        2) jätevesien johtamiseen, josta saattaa aiheutua vesilain 1 luvun 2 §:ssä tarkoitetun uoman tai altaan pilaantumista;

        3) toimintaan, josta saattaa ympäristössä aiheutua eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta


      • NiFa1
        laki.. kirjoitti:

        Ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavaan toimintaan on oltava lupa (ympäristölupa). Asetuksella säädetään tarkemmin luvanvaraisista toiminnoista.

        Ympäristölupa on lisäksi oltava:

        1) toimintaan, josta saattaa aiheutua vesistön pilaantumista eikä kyse ole vesilain 1 luvun 19 §:ssä tarkoitetusta toiminnasta;

        2) jätevesien johtamiseen, josta saattaa aiheutua vesilain 1 luvun 2 §:ssä tarkoitetun uoman tai altaan pilaantumista;

        3) toimintaan, josta saattaa ympäristössä aiheutua eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta

        Tuo ympäristölupajuttu on ihan tiedossa... Tutkin asiaa silloin kun aloin hommaa tekemään ja ei tullut ainakaan mulla esteeksi... Muuten tuosta naapurien häiritsemisestä, lähin naapuri on n. 4,5 km päässä... ;) Vesistöä tuo ei rasita..


    • kiinni!

      ...ja luovuta poliisille. Perusteet ovat laissa:

      Pakkokeinolaki 30.4.1987/450
      1 LUKU
      Kiinniottaminen, pidättäminen ja vangitseminen
      Kiinniottaminen

      1 § Jokamiehen kiinniotto-oikeus

      Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksentekijän, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos. (12.7.2002/615)

      Jokainen saa ottaa kiinni myös sen, joka viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan on pidätettävä tai vangittava.

      Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisimiehelle.

      Jos kiinniotettava tekee vastarintaa tai pakenee, kiinniottaja saa käyttää sellaisia kiinniottamisen toimittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvioiden puolustettavina, kun otetaan huomioon rikoksen laatu, kiinniotettavan käyttäytyminen ja tilanne muutenkin. (13.6.2003/516)

      Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain (39/1889) 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä. (13.6.2003/516)

    • Aina yhtälailla mieltälämmittävää nähdä nuori "soturi" täynnä tarmoa ja energiaa.:D

      Liekö armeijasta vasta kotiutunut, kun noin on kova hinku suojella "maataan" tunkeilijoilta.

      Aiheellinen kysymys kuitenkin, eli joo... tarjoa vaikka itse puristettua tuoremehua hyttytytöille, ovat näet persoja makealle, eivätkä voi vastustaa luonnon omia aromeja... ah!

      • kysymykseesi...

        Kyseessä on yleensä kotirauhan häirintä ja ilkivalta, joten voit poistaa tunkeilijan yksityisesti omistamaltasi alueelta (varsinkin jos se on aidattu) tarpeentullessa fyysisesti tai ottaa pahantekijän kiinni ja luovuttaa poliisille.


    • beringinsalmi

      Kehoittaisin ensin käyttämään puhujan lahjojasi, mutta kuten ymmärrät ne eivät määrättyihin ihmisiin tehoa. Silloin ovat ainoat keinot: Haulikko, kirves, vesuri, ja jos tiukka paikka tulee niin konepistooli.Niitähän ei kannata käyttää hengen riistämiseen vaan peloitteluun. Lopuksi: Jos ihminen ei usko puhetta eikä kestä lyöntiä, niin ei sille mahda mitään.

    • Totuudenpuhuja

      Jos kyseessä on yksityisalue, joka on vaikka vielä aidattu (eli alueelle ei pääse laillisesti), niin voit virittää paikan täyteen karhunrautoja eikä oikeudessa pitäisi olla mitään ongelmia vaikka parilta puunhalaajalta menisikin koivet.

      Voit myös hankkia mielenterveydellisiä ongelmia omaavat rottweilerin vahtikoiraksi. Hommaa sellaisen suu vaahdossa rähisevän arpisen hirviön mikä repii kaikilta tuntemattomilta munat irti, niin luulisi että omaisuus saa olla rauhassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe