muutan maalle

holhousvaltio

otan lehmän ja kanoja ja ryhdyn omavaraiseksi.

Mutta mutta EU säännöt kieltävät pitämästä yhtä tai kahta lehmää omiksi tarpeiksi. Joudun vasten tahtoani olemaan riippuvainen muista. Miksi näin.

Miksi ihminen ei saa elää kuten haluaa vaan hänet pakotetaan tuontitavaran kuluttajaksi.

32

719

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalle menijä2..

tahtosin itsekki muuttaa maalle.Suomi on holhousvaltio enempi ko venäjäkään ja muu maakaan..Rämmitään pask..ko itä menee ohi ja saavuttaa maailman mahti valtioiden paikan kaikessa kunniassaan.Ihailen valtavasti itää.Muuten jos itseni pitäs valita itä vai länsi se olisi itä!

Lopetettas kulutus ja erityisesti turha kulutus niin!ehkä tuonti sitten miettis uusia tuulia.
      Miettikää missä saasteissa kasviksetkin/hedelmät kasvaa tomaatinkin väri vaal,punertava myrkyistä saasteista...

• lopettanut

kuluttamisen jo varhaisaikuisuuden jälkeen, eli noin vuonna 1993. Silloin huomasin että ei ihmisen tarvitse olla kävelevä muotinukke. Samoilla housuilla, minulla noin kolmet housut kierrossa, niillä mennään noin neljävuotta.
        puserot on hieman ongelmallisia, laatu on heikompaa ja kun on kesät ja talvet ja vielä ne välivuodeajatkin.
        En nimittäin kuitenkaan halua olla räsypekka.
        talvikengät kestää noin viisi-7 vuotta, kun hieman satsaa laatuun. kesäkengät kuluvat nopeammin.

Autoni 22 vuotta vanha, hyvin toimiva, hyvin huollettu.

Ruokakaupassa vältän kaikke valmiiksi valmistettua ruokaa. haluan tietää mitä syön.

Ja tiesitkö sen, että jos sinulla on astianpesukone, siihenhän on myytävänä kirkaste huuhdetta(myrkkyä). kokeilehan ensikerralla 1 tai alle, teelusikallinen suolaa. Yllätyt varmasti positiivisesti.

Ja pyykinpesussa on saatavilla tahranpoisto aineita, kokeilehan tätä; minun koneeseeni jää aina pesuaine lokerikkoon sellaista pesuainepuuroa. siitä sormella hieroo tahraan ja sitten normaali pesu ja YES, tahra on poissa!

• vuohia

Painoonsa nähden ne lypsävät paljon enemmän ja vaatimattomalla ravinnolla! Vuohi on sitäpaitsi hauska ja seurallinen. Itse aion muuttaa maalle eläkkeelle ja otan tietenkin muutaman vuohen lypsikiksi.

• ville v-p

ja saa hyvää juustoa. Vuohenjuusto on todella hyvää.

Ihmettelen miksi Suomessa on lehmäkielto?

• uusi asia
        ville v-p kirjoitti:

ja saa hyvää juustoa. Vuohenjuusto on todella hyvää.

Ihmettelen miksi Suomessa on lehmäkielto?

Itse olenkin kiinnostunut vain vuohesta. Pienikokoinen eläin joka syö vaatimatontakin ravintoa ja lypsää hyvin. Vekkuli sarvipää on viisas ja seurallinen ja järjestää myös viihdettä sopivasti!

• määmäämää

vuohi ei kovin kauaa lypsä, ellei välillä ole tiineenä ja synnytä, eli tarvitaan pukki kanssa, yhteispukki olisi hyvä , sillä se entii astua 20-30 kuttua, mutta vuohenpitäjät on harvassa, joten joutuu elättämään sitä pukkiakin sen yhden päivän tarpeen vuoksi koko vuoden. Niin, ja miäs niille kileille? Pistetäänkö paistiksi.

• määmäämää

Et sitten muuta nimimerkkiä keksinyt

• määmäämää

Tosi vanha ketju, ei muuta

• itsekin ajatellut

mutta mistä sen tönön saisi vuokrattua ja selaisen jossa voisi asua useampi jolloin asumiskulut olisivat kohtuulliset?
      Jollainhan se asunto on lämmitettävä ja jollakulla autokin kenties oltava että saisi sokerit,kahvit ja suolat sinne kuskattua myös talvella.
      Olen oikeesti halunnut maalle koko tämän ajan mitä "leivän perässä" jouduin kaupunkiin muuttamaan.
      Nyt olen eläkkeellä ja vuokra tästä elementtiluukusta vesineen 618€/kk,joskin saan as.tukea jotain 270€/kk.

• tahtoo mukaan

Onkohan vanhoja kansakouluja vielä olemassa ja vois vuokrata?
        Perustetaan yhteisö.
        Auto on välttämättömyys eikä minulla sitä ole ja se on harmi. :(
        Mutta muuten hieno idis, sekin vielä etten yksinkään uskalla maalla olla, ainakaan öisin.
        Olen niin urbaanisoitunut, yöllä pelkään olemattomia, vaikka osan elämästäni aikoinaan siellä olinkin.

• käytännöllisiä
        tahtoo mukaan kirjoitti:

Onkohan vanhoja kansakouluja vielä olemassa ja vois vuokrata?
        Perustetaan yhteisö.
        Auto on välttämättömyys eikä minulla sitä ole ja se on harmi. :(
        Mutta muuten hieno idis, sekin vielä etten yksinkään uskalla maalla olla, ainakaan öisin.
        Olen niin urbaanisoitunut, yöllä pelkään olemattomia, vaikka osan elämästäni aikoinaan siellä olinkin.

ellei niitä ole korjattu asuinkäyttöön. Iso omakotitalo ulkorakennuksineen sopisi hyvin. Olisi myös hyvä olla hieman peltoa, jossa voisi kasvattaa perunat ja kasvikset. Minulla on auto ja voisin kuvitella eläväni myös yhteisössä.

• haaveilu on kivaa silti
        käytännöllisiä kirjoitti:

ellei niitä ole korjattu asuinkäyttöön. Iso omakotitalo ulkorakennuksineen sopisi hyvin. Olisi myös hyvä olla hieman peltoa, jossa voisi kasvattaa perunat ja kasvikset. Minulla on auto ja voisin kuvitella eläväni myös yhteisössä.

Ahaa.
        Joo, tiedän yhden vanhan koulun ihanalla paikalla, se on sellainen punainen ja jotenkin ihanan romanttinen. (Mahtaako olla talvella?)
        Siinä ympärillä on omenapuita, matkaa lähimpään sivilisaatioon on 8 km, ja suurempaan kaupunkiin on 60 km.
        Siinä kyllä kulkee ihan vierestä VIELÄ linja-autokin, aamulla kerran ja iltapäivällä takaisin.

• mukaan

tavata 5-8 ihmistä jotka jotenkin tulevat keskenään toimeen ja hankkia maalta iso puutalo.

Viljellä vähän maata omiksi tarpeiksi, puutarha ja vähän yhteisiä eläimiä.

Sauna ja järvi ja kaikenlaista.

Yksin en haluaisi maalla olla pelkään mökkihöperyyttä. Mutta iso joukko ja muutama yhteinen periaate. Sitten voisi laittaa sinne vaikka pientä majoitustoimintaa ja kahvilan että olsi jotain puuhaamista ja tuloja. Miltä tämä kuulostaisi? Aika kivalta :)

• permakulttuurii

keuruulla on valmis ekokylä. googlesta läytyy muitakin yhteisöjä

• saanut tietoa..

Mistä olet saanut tietää että EU säännöt kiletävät pitämästä yhtä tai kahta lehmää omiksi tarpeiksi? En ole kuullut itse tuollaista. Jos joku pystyy todistamaan tällaisen säännön paikkaansa pitävyyden olisin kiitollinen.

• holhousvaltio

liittyi EU hun kaikki pientilat ajettiin alas.

Itse en tiedä yhtään pientilaa, kaikki tutut entiset pientilalliset ovat nyt entisiä pientilallisia korkeintaan viljelevät maata.

EU lainsäädäntö suosii suuria tiloja. Sellainen vanhanaikainen omavaraistalous on ajettu alas, se on tehty kannattamattomaksi.

EU on asettanut maidolle niin suuret laatukriteerit ettei maidon tuottaminen ole pienessä muodossa mahdollista.

Voin vielä kysyä tarkempaa tietoa sinulle, en tiedä tarkkoja lainkohtia. Sen tiedän, että kun Suomessa ajaa maaseudulla ei lehmiä jurikaan pelloilla enää näy mikä ennen oli ihan tavallista. Ennen kaikilla oli ne mutama lehmä ja pari kanaa nyt maito haetaan marketista.

Osa omista tutuistani olivat todella ahtaalla EU n alkuvuosina kun joutuivat lopettamaan pientilojaan uusien määräysten vuoksi.

• vasikat

korvamerkitään ja rekisteröidään jonnekin maatalousarkistoon. yhtää lehmää ei saa myydä jos osajalla ei ole maitokiintiöitä. maitokiintiöitä on suomessa (hatustaheitetty) 50 000. maitokiintiön voit ostaa joltakin, jolla sellainen on hallussa. (vähän niinkuin auton.) ja sitten voit ostaa lehmän.

Niin ja suomessa ei oo tiettävästi yhtään lehmää(vasikkaa) josta valtio ja EU ei tietäs.

Että ISOveli valvoo.

• LEHMILLÄ
        vasikat kirjoitti:

korvamerkitään ja rekisteröidään jonnekin maatalousarkistoon. yhtää lehmää ei saa myydä jos osajalla ei ole maitokiintiöitä. maitokiintiöitä on suomessa (hatustaheitetty) 50 000. maitokiintiön voit ostaa joltakin, jolla sellainen on hallussa. (vähän niinkuin auton.) ja sitten voit ostaa lehmän.

Niin ja suomessa ei oo tiettävästi yhtään lehmää(vasikkaa) josta valtio ja EU ei tietäs.

Että ISOveli valvoo.

Ku ihmisillä.
        Jos lehmä ei saa ruokaa, ja hoivaa, lääkäripalveluja voi saada eläintenpitokiellon.

Ihmisiä saa pitää alle köyhyysrajan, ilman lääkkeitä, terveydenhoitoa, ja jättää heitteille.

• huhmitäshaibaa

mitään kiintiöitä maidolla ollut vuosiin

• Viisaampi

Kyllä maalle voi muuttaa miettimättä EU:n sääntöjä. Olot maalla eivät vastaa missään määrin kaupunki- tai taajama asumista. Puhuisin mieluummin elämästä. Siis elämästä maalla joka tarkoittaa ihan muuta kuin asumispaikkaa. Se on arvo ja ajatusleikkiä itsesi kanssa. Minä olen elänyt, nähnyt ja kokenut ja muuttanut maalle, elän ja hengitän vapaammin kuin koskaan ennen, lehmiä ei ole vaikka lypsää osaisin.
      Eläimiä kuitenkin on muutakin kuin koira ja kisu. Mikäli olet tosissasi niin kannustan!
      Erilaisten foorumien ala-arvoiseen keskusteluun en halua kommentoida mitään tai EU:n lehmiin ja maatalouspolitiikkaan, se on ajan kuva ja tulevat sukupolvet sen arvioivat.
      Kuitenkin on niin että oikeaan elämään ne eivät ole syy tai este eikä seuraus. Olen valintaani enemmän kuin tyytyväinen.
      Päätä ja valitse! Meitä on vähän.

• kaikkitapetaan

joo, mut kattos valtion tavoitteisiin ei sovi ( demarit ja vihreät ) et maaseudulla asuu vuonna 2050 ketään

• onko.oikeasti.kiellettyä

Kuka sen valvoo, jos yhden vasikan naapurilta saa, ja sen kasvattaa maitolehmäksi itselleen??
      Katsooko ne jollain satelliitilla onko jonkun liiterissä tms lehmä?

• omatarvelehmänä

Se mitään kiellettyä ole, ilmoitus kuntaan ja jos kunnan eläinlääkäri hyväksyy tuotanto tilat eläimelle sopivaksi kaikki ok, toki asia mutkistuu jos meinaat myydä maitoa huomattavasti ja sitten tulee vaateita ja pakotteita

• nuukuuskunniaan

Ei lehmää voi pitää liiterissä, vaan se tarvitsee asianmukaisen navetan, kesällä aidatun laitumen. Lehmä tarvitsee myös runsaasti rehua. Lannanpoistostakin on huolehdittava. Lehmä tarvitsee myös muuta hoitoa: harjaamista, puhdistamista, sorkkien leikkaamista ja usein eläinlääkärinkin hoitoa. Lehmä ei pitkään lypsä, ellei se saa vasikkaa. Niinpä sinun on huolehdittava myös lehmäsi siemennyksestä, poikimisesta ja vasikasta. Ja kun lehmä tulee matkansa päähn, on se vietävä teurastamoon tai muuten hävitettävä.
        Et pysty yksin käyttämään kaikkea maitoa, mitä lehmä lypsää, vaan sinun olisi keksittävä sille käyttöä. Maidon käsittely on myös vaativa työ. Vaikka tekisit kaiken kotioloissa käsin, sinun on kuitenkin lypsettävä lehmä, siivilöitävä maito, jäähdytettävä ja säilytettävä se, puhdistettava lypsyämpäri, siivilöintivälineet, maitotonkat ja -kannut erittäin huolellisesti.
        Kaikissa näissä vaiheissa lehmän olemassaolo kyllä paljastuu.
        Sinuna ostaisin maitoni mieluummin edelleen tarjouksesta tai lopettaisin maidon juonnin kokonaan. Ihan lehmääkin ajatellen.

• Maalle ja vuohia kasvattaa. Tiedä sitten voiko vuohenmaitoa juoda mutta juustoa ainakin voi tehdä.

• pienlihaa

Eiköhän kanat ja kanit olisi järkevämpiä pientilallisen hankintoja kuin lehmät?

Munia ja lihaa saisi ainakin, ja kanit sikiävätkin tunnetusti aika reippaasti.

• yhtätyhjänkanssa

Maitoa ei välttämättä tarvitse. Munia olisi hyvä saada, eli kanat ovat kai helpompia ylläpitää? Kania en pysty listimään, joten niitä ei.
      Siis, kanoja, oma kasvimaa, perunamaa, omenapuita, marjapensaita.
      Lihaakaan ei tarvitse, jos syö kananmunaa.
      Kaupasta siis vain kahvia, suolaa, sokeria, jauhoja, hiivaa, maitoa, lihaa.
      Eli melkein samat kuin nytkin. Mitä hyötyä sitten on maallemuutostakaan.

• europuhuu

No, jos haluaa rahoittaa yhteiskuntaa, niin maalle muutto on parasta mitä on tarjolla, samat menot kaupungissa saa murusilla.

• RealismiaJuttuihin

Kaupunkilaiset miettivät maallemuuttoa kiesus. Elämä maalla on fyysisesti rankkaa ja kuormittavaa, siellä ei kukaan hoida teidän puolesta hommia. Kaikki on tehtävä itse. Talvella todella rankkaa hommaa. Kesällä menee vielä, mutta Suomessa kesä on vain neljännes vuodesta. Ei vanhukset selviä yksin maalla kaukana palveluista. Terveelle aikuisellekin melkoinen työleiri.

• dfffhhjggfk

Työleirihän se on, mutta toivottavasti yhä kasvava joukko sen vapaaehtoisesti elämäntavakseen valitsee. En ole katunut. Vanhuus tulee, jokaiselle. Haluaisin kuolla omalla tontilla, yhä työtä tehden. Siihen asti nautin tästä työleiristä.

• gfggf

Ettekö menneet jo, kun vielä ootte täällä.

• iklknl

eihän täällä kukaan oo, kaikki läks jo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      5994
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      53
      3011
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2193
    4. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1807
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1773
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      18
      1750
    7. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1519
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1512
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      48
      1486
    10. Hyvää joulua!

Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      9