Lumipallo

siihen ihastunut

Onko Lumipallo pensas vaikea hoidettava?
Millaisia ohjeita antaisitta sen istuttamisesta ja millaisen paikan se tarviaisi?
Miten pian kukinnot ilmaantuvat?

8

2387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon väliä

      Kunhan multa on hyvää ja sitä on syvästi, kasvaa ihan ittekseen. Kuivassa ja paahteisessa paikassa lehdistä tulee kituliaan näköisiä ja kukinta jää pienemmäksi, hengissä pysyy kuitenkin.
      Itse olen typistellyt oksia pitkin kesää saadakseni haluamani muotoisen pensaan ja menettänyt osan kukinnasta, ilmeisesti kukkii edelliskesän versoista? Pakko ei ole leikata ollenkaan.
      Ystävälläni kasvaa pensaan juurella karhunköynnöstä, joka käärii itsensä oksistoon ja kukkii myöhemmin kesällä. Parimetrinen puska ei näytä siitä kärsivän ja saapahan toisen kukinnan:))

    • kukinnasta pettynyt

      Minulla on kolmas kesä Lumipallo pensas n. 70cm korkea, ei ole kukkinut lainkaan. Laitoin kaksi pensasta ja samoin on sen toisenkin kanssa joka on minulla mökillä. Samoin on syyshortensssia joka ei ole myöskään kukkinut. Mikähän pensaita vaivaa, olen laittanut kanankakkaa juurelle, silloin tällöin heinäkuun puoleenväliin saakka ja perinteiset syyslannoitteet syksyllä.

    • yök yök

      Kamala kirvapesä, itse hävitän pois.

      • Ei haittaa kirvoista

        Senhän tietää jo ostaessa, että kuivassa paikassa, auringonpaisteessa heisi saa kirvoja, mutta kun istuttaa lumipallon vähänkään kosteampaan (tai pitää juuristoalueen kostena keinotekoisesti) paikkaan, saa nauttia hienosta kukinnasta. Itse ostin kesäkuussa pensaan (n. 60 cm) ja se on vielä istutusruukussa ja kukkia on ollut 16 kpl. Isoja, miehen nyrkin kokoisia kukkia, jotka alkavat nyt lakastua.
        Nyt onkin kysymys, auttaako kukkien poisleikkaaminen haaroittumista vai onko siitä peräti haittaa. Itse leikkasin jo osan pois, mutta sitten tulikin hoppu tietsikan ääreen, jospa joku tietäisi paremmin.


    • kasvattaja

      Aivan sama leikkaako vai ei, putoaa ne muutoinkin kun kuivuvat.
      Meillä ainakin on niin korkeita, ettei edes onnistu ja joka vuosi on tullut isoja ja komeita palloja.
      Joskus leikkasin kun olivat matalia, en huomannut mitään eroa.

    • in memorian

      Mahtaako kirvat tulla vanhoihin pensaisiin? Piti poistaa iso pensas kirvojen vuoksi. Ne tulivat viime kesänä ja tänä vuonna puska oli täynnä kirvaa ja lehdet kippurassa. Kukinta oli huono. Se poistui keskuudestamme.

      • hommaa piisaa

        Käppyrällä oli meilläkin lehdet, mitään otusta en käppyröistä kyllä löytänyt. Keräsin sinnillä pois kaikki käpristyneet ja poltin nuotiossa, pensas kukki komeasti ja näytti loppukesästä tosi hyvältä. Ens vuonna voi tietty olla sama homma edessä, vaan on ne pallerot vaivan arvoisia!


    • Anonyymi

      Hyvin kukkii ihan valtavasti on palloja tulossa. Menestyy ihan peltomultaisessa maassa ja lannoitteeksi kanankakkaa. Omissa pensaissa on ongelmana että joku tuholainen syö lehtiä ja ne menevät ihan kun pitsiharsoksi. Lisäksi on kirvoja ollu. Olen kokeillut nyt spruzit torjunta-ainetta ja käsittelin sillä pensaat. Onko muilla ongelmana että lehtiä syövät joku toukka vai mikä lie??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4773
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4572
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4184
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3147
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2691
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      221
      2163
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2163
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1775
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1502
    Aihe