Gnostilainen kristinoppi

Diana*

SUUREN VOIMAN TUNTEMINEN.
( Ymmärtävä tunteminen )

Kirjoituksesta tunnetaan vain Nag Hammadin kirjastoon kuuluva kasikirjoitus. Se on kirjoitettu koptiksi, sahidin murteella, johon on sekoittunut piirteitä muista murteista.

On mahdollista, että suuren voimamme tunteminen on kirjoitettu alun perin kreikaksi.
Monet vaikeat ja epäselvät kohdat voivat johtua siitä, ettei kreikkalaista alkutekstiä ole ymmärretty kovin hyvin tai ettei sen kääntämisessä ole oikein onnistuttu.
Kirjoittaja haluaa esiintyä tulevien tapahtumien ennustajana, mutta itse asiassa tekstin kirjoitusajankohta on paljon myöhäisempi kuin useimmat kirjoittajan kuvaamat tapahtumat.

Kaikista epäselvyyksistä ja tulkinnallisista vaikeuksistaan huolimatta SUUREN VOIMAMME TUNTEMINEN paljastuu eräänlaiseksi maailman historiaksi.
Se alkaa maailman luomisella ja päättyy maailmanlopun ja sitä seuraavan kauneuden ja järkkymättömän aikakauden kuvaukseen.
Alun ja lopun välille sijoittuu lihallinen ja sielullinen aikakausi. Lihallisen aikakauden keskeisin tapahtuma on vedenpaisumus.
Sielulliseen aikakauteen sijoittuu muun muassa valtava tulipalo, jonka tulen äiti saa aikaiseksi.
Sielullisena aikakautena syntyy ihminen, joka tuntee Suuren Voiman. Hän juo aitoa äidin maitoa.
hän puhuu vertauksin ja saarnaa tulevasta ajasta,
samalla tavalla kuin hän puhui Nooalle ensimmäisenä lihan aikakautena.
Hän piti kaikki puheensa seitsemälläkymmellä kahdella kielllä.
Puheissaan hän avasi taivaan portit ja saattoi häpeään Tuonelan valtiaan. Hä herätti kuolleet
ja teki tyhjäksi kuoleman herruuden.
Silloin syntyi sekasorto. Hallitsijat kohdistivat vihansa häneen ja halusivat luovuttaa
hänet Tuonelan valtiaan käsiin. Hallitsijat tunsivat yhden hänen seuraajistaan.
Tuli otti haltuunsa tämän sielun ja hän kavalsi opettajansa, koska kukaan muu ei tuntenut tätä.
Hallitsijat panivat toimeksi ja ottivat hänet kiinni.
Hallitsijat kutsuivat tuomion päälleen luovuttaessaan miehen Tuonalan valtiaalle. He jättivät hänet Sasabekin käsiin yhdeksästä pronssikolikosta.
Tuolloin Tuonelan valtias otti hänet haltuunsa, ei kuitenkaan pystynyt pitämään hallussaan hänen lihallista luontoaan.
Aurinko laski keskellä päivää, ja tuli aivan pimeä. Pahat henget joutuivat sekasortoon.
Näiden tapahtumien jälkeen miehen nähdään nousevan ylös.

...jatkuu..jatkuu..jatkuu

Suuren voiman tunteminen.... kirjoitus edellyttää, että tosi Jumala, Suuri Voima, ei ole sama kuin " lihan isä" tai "hallitsija", joka näyttää olevan eräänlainen luojajumala. Suurta voimaa ei yhdistetä maailman luomiseen, vaan luomakunta on luojajumalan tuotos.

Jos henkilö, joka tuntee SUUREN VOIMAN, kuvaa Jeesusta, niin käsitys Jumalasta on erilainen kuin Raamatussa.
Kolmesataa luvulla Gnostilainen kristillisyys
julistettiin harhaopiksi.

Tämä on vain tiivistys kirjoituksen ilmeisesti Jeesusta kuvaavasta osuudesta. Teksti jatkuu aina maailmanlopun ja järkkymättömän aikakuden kuvaukseen.
Iänkaikkinen helvettiosuus puuttuu kyllä, sensijaan sanotaan; Hän vapauttaa myös ne sielut, joita rangaistaan, ja ne saavat olla puhdistuksen paikassa.

23

680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lknt

      Kun markion tuli karkoitetuksi läntisen kirkon piiristä, hän siirtyi iltämaille ja perusti tuon gnostilaisen lahkon. Se on hänen ahkeran kylvötyön hedelmä!
      Vanhan Testamentin Jumala oli hänen mielestään eri Jumala kuin Uuden Testamentin Jumala! Hänellä ei ollut perinteitä, jotka olisivat opettaneet hänelle kristinopin. Muitakin outoja piirteitä oli.

      • Markion ei kannattanut doketismia, vaan piti Jeesusta sekä Jumalana että ihmisenä. Hän ei myöskään kannattanut gnostilaisille tyypillistä oppia ihmisen sisälle vangitusta jumalallisesta kipinästä.


      • Pikku Bee
        KTS kirjoitti:

        Markion ei kannattanut doketismia, vaan piti Jeesusta sekä Jumalana että ihmisenä. Hän ei myöskään kannattanut gnostilaisille tyypillistä oppia ihmisen sisälle vangitusta jumalallisesta kipinästä.

        Sulka sinun kipaasi; jarruttamaa propelia. Haaska tappa vanha tuttu.


      • Pikku Bee kirjoitti:

        Sulka sinun kipaasi; jarruttamaa propelia. Haaska tappa vanha tuttu.

        ...professori Balthasar, ellen erehdy...:D

        /..\
         ▼


      • Baltasarko?
        KTS kirjoitti:

        ...professori Balthasar, ellen erehdy...:D

        /..\
         ▼

        Onko lakin laakeri kestänyt kierrokset?


      • Baltasarko? kirjoitti:

        Onko lakin laakeri kestänyt kierrokset?

        Hellarien Netmission on mun pääpaikka ja olenkin jo sen foorumin pääevankelista suorastaan.

        :D


      • entistä paremmin
        KTS kirjoitti:

        Hellarien Netmission on mun pääpaikka ja olenkin jo sen foorumin pääevankelista suorastaan.

        :D

        sinuun ja nimimerkkiisi. Siunausta ja hyvää jatkoa "Kristusessa" ja Hänen yhteydessään kasvaen. Kol.2:9-13. Mun aika on menne "kiviveistämöllä" - hyvää jatkoa ja "tuoretta öljypyynlehvää" sinulle toivoen :B


      • johan vitsin murjasit
        KTS kirjoitti:

        Hellarien Netmission on mun pääpaikka ja olenkin jo sen foorumin pääevankelista suorastaan.

        :D

        uaahh..hohohooo


    • muistuttaja.

      Tällä palstalla keskustellaan Raamatusta, pääsikö unohtumaan? :)

      • Diana*

        ...kauniin ystävällisestä muistutuksesta.

        Jeesus kai kuuluu Raamattuun, minä tutkin Jeesus myytin alkulähteitä, joten läheltä hipoo palstan aihetta.
        Lähempänä mielestäni kuin keskustelu
        Sunista tai ArmiKista. Vai mitä`? :)


      • polveenpotkija

        Ihanko totta?
        Mikset huomauta muitakin, jotka poikkeavat oikeasta puheenaiheesta?


      • Eija_Moilanen
        polveenpotkija kirjoitti:

        Ihanko totta?
        Mikset huomauta muitakin, jotka poikkeavat oikeasta puheenaiheesta?

        Ei ole varaa mennä huomauttelemaan, kun joutuu sellaiseen suohon, josta on vaikea päästä pois. :)

        Kivahan se olisi, jos ihmiset pysyisivät palstan aiheessa ja olisivat asiallisia.


      • Olet oikeassa, sorry vaan
        Diana* kirjoitti:

        ...kauniin ystävällisestä muistutuksesta.

        Jeesus kai kuuluu Raamattuun, minä tutkin Jeesus myytin alkulähteitä, joten läheltä hipoo palstan aihetta.
        Lähempänä mielestäni kuin keskustelu
        Sunista tai ArmiKista. Vai mitä`? :)

        Muuten, oletko sama henkilö kuin nimimerkki Aritta ? Ihan ystävällisesti haluan kysyä. :)


      • Diana*
        Olet oikeassa, sorry vaan kirjoitti:

        Muuten, oletko sama henkilö kuin nimimerkki Aritta ? Ihan ystävällisesti haluan kysyä. :)

        .... nam.

        En ole Aritta, muistelen kyllä nähneeni
        nikin jollain palstalla, en muista missä.

        Ihan olen vain Diana ja plink* päälle, erotukseksi toisesta Dianasta.


      • vähän pulikoimaan:)
        Eija_Moilanen kirjoitti:

        Ei ole varaa mennä huomauttelemaan, kun joutuu sellaiseen suohon, josta on vaikea päästä pois. :)

        Kivahan se olisi, jos ihmiset pysyisivät palstan aiheessa ja olisivat asiallisia.

        Anteeksi nyt että taas avaudun, mutta alkaa taas hiertämään tällainen meininki päätä. Jos palstan aihe on "yleistä kristinuskosta", niin se ei kai tarkoita, että heitellään toinen toisille suoraan paperipaavilta saatuja sitaatteja ja kaikki muu on off-topic ja väärää oppia?

        Eikö se tarkoita sitä, että keskustellaan laajasti aiheesta kristinusko? Raamatun lisäksi muun muassa uskonelämästä sekä kristinuskon (ja Raamatun) historiasta.

        Gnostilaiset tulkinnat kuuluvat jälkimmäiseen, ja katsotaanpa niiden vaikutusta eksegeetikkojen toimesta olevan muun muassa Johanneksen evankeliumissakin.


    • Eija_Moilanen

      josta pääsee perehtymään gnostilaisuuden tutkimiseen.

      Kyse on paljon laajemmasta kuin gnostilainen kristillisyys.Voidaan puhua yhtenä suuntana myös juutalaisuuteen perustuvasta gnostilaisuudesta.

      Täytyy myöntää, että henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään vetoa gnostilaisuuteen ja sen tutkimiseen.

      Nykytutkimuksen mukaan Uuden Testamentin ajan juutalaisuuskin sisälsi keskenään kilpailevia juutalaisia ryhmittymiä, joten laitan linkin sinnekkin.

      http://www.helsinki.fi/teol/hyel/gnosti/suomi/naghammadi.html
      http://www.helsinki.fi/teol/hyel/Juuret/v/juutalaisuudenmonimuotoisuus.htm

      • Diana*

        Minä katselinkin Wikipediasta nimihaulla, ja suuntauksia Gnostilaisuudessa näyttää olevan
        monia monia.

        Minulla on kirjana tuo NAG Hammadin kätketty viisaus ( gnostilaisia ja muita varhaiskristillisiä tekstejä)
        Siinä on myös näitä Raamatun ulkopuolisia evankeliumeita. mm. Tuomaan evakeliumi.

        Wikipediasta jäi mieleeni, Barbelo-gnostikoiden ha setiläisten yhteen sulautuminen 100-luvulla.
        Barbelo-gnostikot pitivät Barbeloa jumalallisen kolminaisuuden yhtenä osana, ja tähän metafysiikkaansa he olivat saaneet mahdollisesti keskiplatonisia vaikutteita. He harjoittivat upotuskastetta, joka liitti heidät jumalalliseen viisauteen. He tulkitsivat kristuksen Barbelon itsesyntyiseksi pojaksi.

        Barbelot olivat seksuaalisten riittien suorittajia.

        Että kaikenlaista. Luin kerran Juudaksen evankeliumin, löytyy netistä sekin.
        Siinä Juudas sanoo Jeesusta Barbeloksi, on yhtä kuin kaitselmus.


    • ,,,

      näyttää jääneen UT:n kaanonin ulkopuolelle vain siksi, etteivät sen kirjoittaneet piirit yksilön hlökoht jumalasuhteen korostamisensa takia sopeutuneet 1. vs.:n loppupuolella jaa muotoutumaan alkaneeseen kirkolliseen hierarkiaan. Sisällöltään se ei sellaisenaan näyttäisi esittävän mitään anarkistisia näkemyksiä ja siitä on nykyään tullut monien hlökoht / yksilöllistä jumalasuhdettaan elvyttävien mielilukemista.

      http://www.helsinki.fi/teol/hyel/gnosti/vanha/viides_ev.pdf

      Mm. sellainen tutkijapiiri kuin Jesus Seminar pitää Tuomaan evankeliumia yhtä "vakavasti" otettavana evankeliumina kuin UT:ssa oleviakin.

      Gnostilaisuus itsessään on mielenkiintoinen antiikin ajan liike eikä rajoittunut vain kristinuskoon vaan tunnettiin myös mm. juutalaisuuden parissa, kuten viesteissä jo todettiin. Missä mielessä tutustutkin siihen, niin varmasti se tulee olemaan antoista. :)

      • diana*

        En nyt tiedä, mitä pitäisi sanoa noista kirjoituksista.

        Esim:


      • Elena
        diana* kirjoitti:

        En nyt tiedä, mitä pitäisi sanoa noista kirjoituksista.

        Esim:

        Noista Tuomaan ev. kohdista, jotka mainitsit, näkee jo, että gnostilaisuudessa on aika lailla puppua, niin kaukana on Uuden Testamentin linjasta, jossa naisetkin ovat ihmisiä ja arvokkaita niin Jeesukselle, Paavalille ynnä kumppaneille,ja tietysti itse Jumalalle. Mitä lööperiä, että Jeesus olisi vaatinut naisia muuttumaan miehiksi!

        Alussa Elohim loi taivaan ja maan.
        Ja ihminen on nainen mies, toinen täydentää toista ja siinä on koko ihminen. Jumala näki että se (luomisyö) oli hyvä.

        Erilaisia evankeliumitekstejä oli jopa 150 kappaletta, eikä parin luetun oudon tekstin takia voi kaikkia evankeliumeja suinkaan mitätöidä, onhan niissä toki asiaakin. Esim Juudaan evankeliumi vaikuttaa aika asialliselta, ainakin erään Natural Geographic'in tuottaman TV-dokumentin mukaan. Joka ei Raamattua kuitenkaan tunne, voi kyllä joutua aivan harhaan jos aloittaa 200-luvun Egyptissä kirjoitetuista gnostikoista. Ilman muuta Ireneuksen valitsemat 4 evankeliumia Raamatussa ovat tasokkaimpia evankeliumeita, ja myös siksi, että ne ovat keskenään varsin sopusoinnussa, nuo myöhemmät tekstit sooloilevat enemmän sinne tänne.


      • polveenpotkija
        diana* kirjoitti:

        En nyt tiedä, mitä pitäisi sanoa noista kirjoituksista.

        Esim:

        Ei noissa Jeesuksen sanoissa ollut naisen halveksuntaa.
        Sinä et näe näköjään sitä, mitä tuo sama lause tarkoittaa miehistä.Simon Pietari sanoi heille: // Maria saa lähteä pois joukostamme. Ei naisista ole perimään elämää// Jeesus sanoi: // Minä johdatan häntä ja teen hänestä miehen. Siten hänestäkin tulee elävä henki, teidän miesten kaltainen. Jokainen nainen, joka tekee itsensä mieheksi, pääsee sisälle taivasten valtakuntaan.//

        Vaikka tuossa oli puheena Maria, silti Jeesus näpäytti tuolla sanomisellaan Pietaria.
        Ja tavalla, jossa ei sanota sitä suoraan.
        Jos kuulija jää näet epävarmaksi sanojen tarkoituksesta, hänkään ei voi sanoa itseään mieheksi.Mikäs mies se sellainen on?


    • pahimmillaan

      miun mielestäin toi hindulaisuus ei ole hyväksi
      immeisille laisinkaan.

    • Jaska Jokusen

      odotuksen kohde----ja odotus jatkuu,jatkuu,jatkuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      5067
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3312
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      3069
    4. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      38
      2248
    5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1797
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1540
    7. 450 000 ulosotossa

      Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      121
      1464
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      119
      1149
    9. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

      Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1109
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

      halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1067
    Aihe