Tietääkö kukaan kuinka yleisessä käytössä "urut" olivat talvisodassa? semmoisen kuvan olen nähnyt jossa Mannerheim linjaan ovat juuri raketit iskeytymässä.
Kysymyksiä minulla onkin muutama asiaan liittyen!
1. Olivatko jo yleisessä käytössä puna-armeijassa vaiko vain testaus vaiheessa.
2. Olivatko kuinka tehokkaita kaivautunutta vihollista vastaan?
3. Käytettiinkö urkuja suomalaisia vastaan jatkosodassa? kirjoissa ei ainakaan urkuja kovin useasti mainita..ainoastaan neuvostoliiton tykistön mahtia ihaillaan.
Stalinin urut
5
1714
Vastaukset
- .....
Venäläiset käyttivät Katjushaa ensimmäisen kerran vasta heinäkuussa 1941 saksalaisia vastaan.
Tuskin niitä vielä Suomen talvisodassa oli vielä edes testattavana.
Olet todennäköisesti nähnyt valokuvan, missä venäläisten Krh keskitys iskeytyy suomalaisten asemiin.
Hyvä heitinporukka pystyy pudottamaan putkeen minuutissa n. 15-20 kranaattia. Jos putkia on vaikka sata, niin kyllä siinä yhdessä maalissa iskemiä riittää. - Urkuri.
Kukahan tietää tarkemmin neukkujen rakettiaseen historiasta?
Talvisodan aikana saatiin sotasaaliina Raatteen taisteluista kaksi rekyylitöntä rakettiasetta. Taisivat olla jonkinlaisia 76mm "tykkejä". Näistä toinen annettiin Saksaan testattavaksi. Toinen lienee vieläkin Sotamuseossa tai Tykistömuseossa.
Jossain olen nähnyt maininnan, että Katjusat olisikin olleet alunperin amerikkalaista alkuperää.- Karik
Eikös Katjusan pohjana ollut saksalaisten "sumuheitin"
- Me Again
Raatteessa saaliiksi saadut 76mm pyssyt olivat molemmat Kurchevskin sinkoja. Ne siis olivat eri juttu kuin nämä kovin kuuluisat tykistön raketit. Tykistön raketteja venäläiset eivät ainakaan minun tietooni Talvisodassa käyttäneet.
Rakettiaseissa neuvostolaiset olivat olleet kärkikastissa alusta alkaen ja aloittivatkin jo niin varhain ensimmäisen maailmansodan vuosina. Toisessa maailmansodassa käytettyjen 82mm ja 132mm rakettien mallit valmistuivat alunperin lentokoneiden aseiksi 30-luvulla ja on mahdollista, että näitä on käytetty Talvisodassakin. Näistä samaisista raketeista syntyivät sitten maalaukaisimien tykistöraketit. Aikaisin kuva mitä olen nähnyt on vuodelta 1940 moniraiteisesta heittimestä kokeissa ollutta RDD-203 rakettia varten. RDD-203 itsessään oli erikoinen hybridiraketti, joka oli tarkoitettu nostamaan kantama noin 20 kilometriin, joten kokeet tykistörakettien perusmalleilla ovat varmaan alkaneet jo reilusti aiemmin.
Yhdysvaltalaiset olivat tykistöraketeissa mattimyöhäisiä. Oikeaa ohjelmaa ei tainnut syntyä ennen kuin Kansallisen Puolustustutkimuksen toimesta kesällä 1940, mutta rakettiohjelma etenikin sen jälkeen melkoisin harppauksin. Aberdeen PG tosin oli työskennellyt rakettiavusteisten ammusten ja lentorakettien parissa minimibudjetilla ainakin vuodesta 1932, mutta ei saavuttanut juuri mitään ennen sotaa. - NR-40
Karik kirjoitti:
Eikös Katjusan pohjana ollut saksalaisten "sumuheitin"
Ei ollut. Sen verran minäkin tiedän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 465870
- 495361
- 493734
- 143685
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise993401- 313136
- 592894
- 582756
- 552413
- 381854