Vapaa-aika työmatkalla?

tapaturma

Työmatkalla (2 vrk) vieraalla paikkakunnalla sattunut tapaturma, jonka ajankohta ns. virallisen työajan/ohjelman ulkopuolella. Mistä kuuluu saada/hakea korvausta? Lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta vai omasta vapaaehtoisesta tapaturmavakuutuksesta? Voidaanko siis katsoa päivärahan alaisella työmatkalla olevan vapaa-aikaa?

6

1426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vaan

      Hei,
      yleensä työtapaturma-asiat ovat kaikkein huonoiten hoidettuja, varsinkin jos olet valtiolla tai kunnalla.

      Suosittelisin hakemaan korvauksia vapaa-ajan tapaturmasta.

      Voit katsoa Työtapaturma-asian muutoksenhakulautakunna sivuilta, miten niissä yleensä käy (miten määritellään työmatka ja palvelu). Jos on esim. työnantajan järjestämällä liikuntapäivällä, ei korvauksia tahdo tulla millään.

      Hae korvauksia omasta vakuutuksesta & käytä yksityistä parhainta mahdollista alueen erikoislääkäriä - jos vakuutusyhtiö sen sallii (pitää pyytää maksusitoumus), kun homma loppuu, käytä työterveyshuoltoa, sieltäkin saa hyvää hoitoa.

      Tapaturmasta vuoden kuluttua (tai hilkkua vaille) käy uudelleen erikoislääkärillä (maksusitoumus) tarkistuskäynnillä, jos vähänkään luuloa, että jotain vielä vialla. Ja oikeastaan on hyvä muutenkin tarkistaa, että kaikki mallillaan.

      Mukavaa kesää :)

      • tapaturma

        asiallisesta vastauksestasi ja vinkeistä asian "hoitamisessa". Niin, ja sattuu kyseessä olemaan nimenomaan valtio työnantajana. Kerkisinkin jo tässä (aamupäivällä) välissä soittaa Valtiokonttoriin ko. asiassa.
        Ja niinhän tuo menee, eli ei korvaa Valtiokonttori. Onneksi on oma vapaaehtoinen vakuutus, tai oikeastaan kaksi (toinen liiton jäsenetuna).


      • Mä vaan
        tapaturma kirjoitti:

        asiallisesta vastauksestasi ja vinkeistä asian "hoitamisessa". Niin, ja sattuu kyseessä olemaan nimenomaan valtio työnantajana. Kerkisinkin jo tässä (aamupäivällä) välissä soittaa Valtiokonttoriin ko. asiassa.
        Ja niinhän tuo menee, eli ei korvaa Valtiokonttori. Onneksi on oma vapaaehtoinen vakuutus, tai oikeastaan kaksi (toinen liiton jäsenetuna).

        Jep, näin se menee, vaikka kuinka työnantajan palveluksessa, korvauksia ei tule.
        Vastasiko Terhi puhelimeen?

        Suosittelen tekemään /tutkimaan, kumpi vakuutusyhtiö korvaa paremmin, liiton vapaa-ajanvakuutus (onko IF, jos kuulut Pardiaan?) vai itsemaksettu vakuutus. Ehdot kannattaa selvittää aika tarkkaan, kummassa paremmat. Ja saattaa olla, että se, joka maksaa paremmin, korvaa erotuksen?

        Vakutuusyhtiöiden kanssa vaan sattuu tuppaamaan käymään niin, että tapaturma vaihtuu muuksi sairaudeksi hyvin äkkiä, joten siksi se lääkärispesialisti peliin heti ensitilassa. Käsittääkseni vakuutusyhtiö korvaa yhden käynnin omassa valitsemassa lääkärikeskuksessa.

        Ennen tätä käyntiä, ks googlella vakuutuslääkäri lista varmuuden vuoksi.


      • tapaturma
        Mä vaan kirjoitti:

        Jep, näin se menee, vaikka kuinka työnantajan palveluksessa, korvauksia ei tule.
        Vastasiko Terhi puhelimeen?

        Suosittelen tekemään /tutkimaan, kumpi vakuutusyhtiö korvaa paremmin, liiton vapaa-ajanvakuutus (onko IF, jos kuulut Pardiaan?) vai itsemaksettu vakuutus. Ehdot kannattaa selvittää aika tarkkaan, kummassa paremmat. Ja saattaa olla, että se, joka maksaa paremmin, korvaa erotuksen?

        Vakutuusyhtiöiden kanssa vaan sattuu tuppaamaan käymään niin, että tapaturma vaihtuu muuksi sairaudeksi hyvin äkkiä, joten siksi se lääkärispesialisti peliin heti ensitilassa. Käsittääkseni vakuutusyhtiö korvaa yhden käynnin omassa valitsemassa lääkärikeskuksessa.

        Ennen tätä käyntiä, ks googlella vakuutuslääkäri lista varmuuden vuoksi.

        tai oikeastaan en muistanut kirjata kuka vastasi,mutta vastaus oli sellainen kuin odotinkin Valtiokonttorista.
        Vakuutuksissani on eroa. Toisessa (itse maksamassani) on päiväraha ja toisessa ei, eli haen omastani. Tapaturma on kuitenkin sen kaltainen, että esim. fysioterapia, jota oma vakuutukseni korvaa 10 kertaa, ei riitä. Eli haen jatkot toisesta yhtiöstä (kuten arvasitkin tässä tapauksessa If:stä, jossa kertoja on 15). Olin jo sinnekin yhteydessä ja vihreää valoa näyttivät ainakin tässä vaiheessa:)


      • Mä vaan
        tapaturma kirjoitti:

        tai oikeastaan en muistanut kirjata kuka vastasi,mutta vastaus oli sellainen kuin odotinkin Valtiokonttorista.
        Vakuutuksissani on eroa. Toisessa (itse maksamassani) on päiväraha ja toisessa ei, eli haen omastani. Tapaturma on kuitenkin sen kaltainen, että esim. fysioterapia, jota oma vakuutukseni korvaa 10 kertaa, ei riitä. Eli haen jatkot toisesta yhtiöstä (kuten arvasitkin tässä tapauksessa If:stä, jossa kertoja on 15). Olin jo sinnekin yhteydessä ja vihreää valoa näyttivät ainakin tässä vaiheessa:)

        Huomenta,
        jos nuo vakutuusyhtiöiden fysioterapiat ei riitä, kysy vielä työterveyshuollon kautta fysioterapiaa. Voi olla soppari 5 krt/vuosi, jonka työterveyshuolto maksaa itse, kuuluu työnantajan ja työtervyshuollon sopimuksiin.
        Siis voi kuulua.

        Yleensä vaatii sen, että henkilö on työsopimussuhteinen, virkamiehet on niistä ainakin meillä pois-suoljettu.


    • Anonyymi

      Jos tapaturma sattuu työmatkalla, se on työtapaturma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1493
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      122
      1266
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1053
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      881
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      732
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      59
      672
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe