Vapaa-aika työmatkalla?

tapaturma

Työmatkalla (2 vrk) vieraalla paikkakunnalla sattunut tapaturma, jonka ajankohta ns. virallisen työajan/ohjelman ulkopuolella. Mistä kuuluu saada/hakea korvausta? Lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta vai omasta vapaaehtoisesta tapaturmavakuutuksesta? Voidaanko siis katsoa päivärahan alaisella työmatkalla olevan vapaa-aikaa?

6

1426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vaan

      Hei,
      yleensä työtapaturma-asiat ovat kaikkein huonoiten hoidettuja, varsinkin jos olet valtiolla tai kunnalla.

      Suosittelisin hakemaan korvauksia vapaa-ajan tapaturmasta.

      Voit katsoa Työtapaturma-asian muutoksenhakulautakunna sivuilta, miten niissä yleensä käy (miten määritellään työmatka ja palvelu). Jos on esim. työnantajan järjestämällä liikuntapäivällä, ei korvauksia tahdo tulla millään.

      Hae korvauksia omasta vakuutuksesta & käytä yksityistä parhainta mahdollista alueen erikoislääkäriä - jos vakuutusyhtiö sen sallii (pitää pyytää maksusitoumus), kun homma loppuu, käytä työterveyshuoltoa, sieltäkin saa hyvää hoitoa.

      Tapaturmasta vuoden kuluttua (tai hilkkua vaille) käy uudelleen erikoislääkärillä (maksusitoumus) tarkistuskäynnillä, jos vähänkään luuloa, että jotain vielä vialla. Ja oikeastaan on hyvä muutenkin tarkistaa, että kaikki mallillaan.

      Mukavaa kesää :)

      • tapaturma

        asiallisesta vastauksestasi ja vinkeistä asian "hoitamisessa". Niin, ja sattuu kyseessä olemaan nimenomaan valtio työnantajana. Kerkisinkin jo tässä (aamupäivällä) välissä soittaa Valtiokonttoriin ko. asiassa.
        Ja niinhän tuo menee, eli ei korvaa Valtiokonttori. Onneksi on oma vapaaehtoinen vakuutus, tai oikeastaan kaksi (toinen liiton jäsenetuna).


      • Mä vaan
        tapaturma kirjoitti:

        asiallisesta vastauksestasi ja vinkeistä asian "hoitamisessa". Niin, ja sattuu kyseessä olemaan nimenomaan valtio työnantajana. Kerkisinkin jo tässä (aamupäivällä) välissä soittaa Valtiokonttoriin ko. asiassa.
        Ja niinhän tuo menee, eli ei korvaa Valtiokonttori. Onneksi on oma vapaaehtoinen vakuutus, tai oikeastaan kaksi (toinen liiton jäsenetuna).

        Jep, näin se menee, vaikka kuinka työnantajan palveluksessa, korvauksia ei tule.
        Vastasiko Terhi puhelimeen?

        Suosittelen tekemään /tutkimaan, kumpi vakuutusyhtiö korvaa paremmin, liiton vapaa-ajanvakuutus (onko IF, jos kuulut Pardiaan?) vai itsemaksettu vakuutus. Ehdot kannattaa selvittää aika tarkkaan, kummassa paremmat. Ja saattaa olla, että se, joka maksaa paremmin, korvaa erotuksen?

        Vakutuusyhtiöiden kanssa vaan sattuu tuppaamaan käymään niin, että tapaturma vaihtuu muuksi sairaudeksi hyvin äkkiä, joten siksi se lääkärispesialisti peliin heti ensitilassa. Käsittääkseni vakuutusyhtiö korvaa yhden käynnin omassa valitsemassa lääkärikeskuksessa.

        Ennen tätä käyntiä, ks googlella vakuutuslääkäri lista varmuuden vuoksi.


      • tapaturma
        Mä vaan kirjoitti:

        Jep, näin se menee, vaikka kuinka työnantajan palveluksessa, korvauksia ei tule.
        Vastasiko Terhi puhelimeen?

        Suosittelen tekemään /tutkimaan, kumpi vakuutusyhtiö korvaa paremmin, liiton vapaa-ajanvakuutus (onko IF, jos kuulut Pardiaan?) vai itsemaksettu vakuutus. Ehdot kannattaa selvittää aika tarkkaan, kummassa paremmat. Ja saattaa olla, että se, joka maksaa paremmin, korvaa erotuksen?

        Vakutuusyhtiöiden kanssa vaan sattuu tuppaamaan käymään niin, että tapaturma vaihtuu muuksi sairaudeksi hyvin äkkiä, joten siksi se lääkärispesialisti peliin heti ensitilassa. Käsittääkseni vakuutusyhtiö korvaa yhden käynnin omassa valitsemassa lääkärikeskuksessa.

        Ennen tätä käyntiä, ks googlella vakuutuslääkäri lista varmuuden vuoksi.

        tai oikeastaan en muistanut kirjata kuka vastasi,mutta vastaus oli sellainen kuin odotinkin Valtiokonttorista.
        Vakuutuksissani on eroa. Toisessa (itse maksamassani) on päiväraha ja toisessa ei, eli haen omastani. Tapaturma on kuitenkin sen kaltainen, että esim. fysioterapia, jota oma vakuutukseni korvaa 10 kertaa, ei riitä. Eli haen jatkot toisesta yhtiöstä (kuten arvasitkin tässä tapauksessa If:stä, jossa kertoja on 15). Olin jo sinnekin yhteydessä ja vihreää valoa näyttivät ainakin tässä vaiheessa:)


      • Mä vaan
        tapaturma kirjoitti:

        tai oikeastaan en muistanut kirjata kuka vastasi,mutta vastaus oli sellainen kuin odotinkin Valtiokonttorista.
        Vakuutuksissani on eroa. Toisessa (itse maksamassani) on päiväraha ja toisessa ei, eli haen omastani. Tapaturma on kuitenkin sen kaltainen, että esim. fysioterapia, jota oma vakuutukseni korvaa 10 kertaa, ei riitä. Eli haen jatkot toisesta yhtiöstä (kuten arvasitkin tässä tapauksessa If:stä, jossa kertoja on 15). Olin jo sinnekin yhteydessä ja vihreää valoa näyttivät ainakin tässä vaiheessa:)

        Huomenta,
        jos nuo vakutuusyhtiöiden fysioterapiat ei riitä, kysy vielä työterveyshuollon kautta fysioterapiaa. Voi olla soppari 5 krt/vuosi, jonka työterveyshuolto maksaa itse, kuuluu työnantajan ja työtervyshuollon sopimuksiin.
        Siis voi kuulua.

        Yleensä vaatii sen, että henkilö on työsopimussuhteinen, virkamiehet on niistä ainakin meillä pois-suoljettu.


    • Anonyymi

      Jos tapaturma sattuu työmatkalla, se on työtapaturma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe