Vapaa-aika työmatkalla?

tapaturma

Työmatkalla (2 vrk) vieraalla paikkakunnalla sattunut tapaturma, jonka ajankohta ns. virallisen työajan/ohjelman ulkopuolella. Mistä kuuluu saada/hakea korvausta? Lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta vai omasta vapaaehtoisesta tapaturmavakuutuksesta? Voidaanko siis katsoa päivärahan alaisella työmatkalla olevan vapaa-aikaa?

6

1315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vaan

Hei,
      yleensä työtapaturma-asiat ovat kaikkein huonoiten hoidettuja, varsinkin jos olet valtiolla tai kunnalla.

Suosittelisin hakemaan korvauksia vapaa-ajan tapaturmasta.

Voit katsoa Työtapaturma-asian muutoksenhakulautakunna sivuilta, miten niissä yleensä käy (miten määritellään työmatka ja palvelu). Jos on esim. työnantajan järjestämällä liikuntapäivällä, ei korvauksia tahdo tulla millään.

Hae korvauksia omasta vakuutuksesta & käytä yksityistä parhainta mahdollista alueen erikoislääkäriä - jos vakuutusyhtiö sen sallii (pitää pyytää maksusitoumus), kun homma loppuu, käytä työterveyshuoltoa, sieltäkin saa hyvää hoitoa.

Tapaturmasta vuoden kuluttua (tai hilkkua vaille) käy uudelleen erikoislääkärillä (maksusitoumus) tarkistuskäynnillä, jos vähänkään luuloa, että jotain vielä vialla. Ja oikeastaan on hyvä muutenkin tarkistaa, että kaikki mallillaan.

Mukavaa kesää :)

• tapaturma

asiallisesta vastauksestasi ja vinkeistä asian "hoitamisessa". Niin, ja sattuu kyseessä olemaan nimenomaan valtio työnantajana. Kerkisinkin jo tässä (aamupäivällä) välissä soittaa Valtiokonttoriin ko. asiassa.
        Ja niinhän tuo menee, eli ei korvaa Valtiokonttori. Onneksi on oma vapaaehtoinen vakuutus, tai oikeastaan kaksi (toinen liiton jäsenetuna).

• Mä vaan
        tapaturma kirjoitti:

asiallisesta vastauksestasi ja vinkeistä asian "hoitamisessa". Niin, ja sattuu kyseessä olemaan nimenomaan valtio työnantajana. Kerkisinkin jo tässä (aamupäivällä) välissä soittaa Valtiokonttoriin ko. asiassa.
        Ja niinhän tuo menee, eli ei korvaa Valtiokonttori. Onneksi on oma vapaaehtoinen vakuutus, tai oikeastaan kaksi (toinen liiton jäsenetuna).

Jep, näin se menee, vaikka kuinka työnantajan palveluksessa, korvauksia ei tule.
        Vastasiko Terhi puhelimeen?

Suosittelen tekemään /tutkimaan, kumpi vakuutusyhtiö korvaa paremmin, liiton vapaa-ajanvakuutus (onko IF, jos kuulut Pardiaan?) vai itsemaksettu vakuutus. Ehdot kannattaa selvittää aika tarkkaan, kummassa paremmat. Ja saattaa olla, että se, joka maksaa paremmin, korvaa erotuksen?

Vakutuusyhtiöiden kanssa vaan sattuu tuppaamaan käymään niin, että tapaturma vaihtuu muuksi sairaudeksi hyvin äkkiä, joten siksi se lääkärispesialisti peliin heti ensitilassa. Käsittääkseni vakuutusyhtiö korvaa yhden käynnin omassa valitsemassa lääkärikeskuksessa.

Ennen tätä käyntiä, ks googlella vakuutuslääkäri lista varmuuden vuoksi.

• tapaturma
        Mä vaan kirjoitti:

Jep, näin se menee, vaikka kuinka työnantajan palveluksessa, korvauksia ei tule.
        Vastasiko Terhi puhelimeen?

Suosittelen tekemään /tutkimaan, kumpi vakuutusyhtiö korvaa paremmin, liiton vapaa-ajanvakuutus (onko IF, jos kuulut Pardiaan?) vai itsemaksettu vakuutus. Ehdot kannattaa selvittää aika tarkkaan, kummassa paremmat. Ja saattaa olla, että se, joka maksaa paremmin, korvaa erotuksen?

Vakutuusyhtiöiden kanssa vaan sattuu tuppaamaan käymään niin, että tapaturma vaihtuu muuksi sairaudeksi hyvin äkkiä, joten siksi se lääkärispesialisti peliin heti ensitilassa. Käsittääkseni vakuutusyhtiö korvaa yhden käynnin omassa valitsemassa lääkärikeskuksessa.

Ennen tätä käyntiä, ks googlella vakuutuslääkäri lista varmuuden vuoksi.

tai oikeastaan en muistanut kirjata kuka vastasi,mutta vastaus oli sellainen kuin odotinkin Valtiokonttorista.
        Vakuutuksissani on eroa. Toisessa (itse maksamassani) on päiväraha ja toisessa ei, eli haen omastani. Tapaturma on kuitenkin sen kaltainen, että esim. fysioterapia, jota oma vakuutukseni korvaa 10 kertaa, ei riitä. Eli haen jatkot toisesta yhtiöstä (kuten arvasitkin tässä tapauksessa If:stä, jossa kertoja on 15). Olin jo sinnekin yhteydessä ja vihreää valoa näyttivät ainakin tässä vaiheessa:)

• Mä vaan
        tapaturma kirjoitti:

tai oikeastaan en muistanut kirjata kuka vastasi,mutta vastaus oli sellainen kuin odotinkin Valtiokonttorista.
        Vakuutuksissani on eroa. Toisessa (itse maksamassani) on päiväraha ja toisessa ei, eli haen omastani. Tapaturma on kuitenkin sen kaltainen, että esim. fysioterapia, jota oma vakuutukseni korvaa 10 kertaa, ei riitä. Eli haen jatkot toisesta yhtiöstä (kuten arvasitkin tässä tapauksessa If:stä, jossa kertoja on 15). Olin jo sinnekin yhteydessä ja vihreää valoa näyttivät ainakin tässä vaiheessa:)

Huomenta,
        jos nuo vakutuusyhtiöiden fysioterapiat ei riitä, kysy vielä työterveyshuollon kautta fysioterapiaa. Voi olla soppari 5 krt/vuosi, jonka työterveyshuolto maksaa itse, kuuluu työnantajan ja työtervyshuollon sopimuksiin.
        Siis voi kuulua.

Yleensä vaatii sen, että henkilö on työsopimussuhteinen, virkamiehet on niistä ainakin meillä pois-suoljettu.

• Anonyymi

Jos tapaturma sattuu työmatkalla, se on työtapaturma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7037
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1305
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1118
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      885
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      846
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      753
    Aihe