Daavidin poika, Mark.12:35-37

DAAVIDIN POIKA JA DAAVIDIN HERRA
Mark. 12:35-37
(Rinnakkaisteksti: Matt.22:41-45)
--
12:35 Ja opettaessaan pyhäkössä Jeesus puhui edelleen ja sanoi: "Kuinka kirjanoppineet sanovat, että Kristus on Daavidin poika?

12:36 Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle”.

12:37 Daavid itse sanoo häntä Herraksi; kuinka hän sitten on hänen poikansa?" Ja suuri kansanjoukko kuunteli häntä mielellään.

3

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukaan ei enää rohkene kysyä Jeesukselta mitään (12:43).
      Hän kysyykin nyt itse.

Jeesus ottaa esille ydinkysymyksen; kuka on Kristus, Daavidin poika (Messias).
      Lainopettajat väittivät, että Messias on Daavidin poika. Näin Vanha Testamentti opettaakin (esim. 2.Sam.7:14-16, Jes. 11:1, Jer.23:5).
      Odotettiin, että joku Daavidin jälkeläinen ”pystyttäisi jälleen Daavidin sortuneen majan” (Aamos 9:11, Apt. 1:6).

Jeesus viittaa psalmiin 110:1, jossa Daavid Pyhässä Hengessä sanoo:
      ”Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle”. Kirjanoppineet ymmärsivät Daavidin tarkoittavan tällä Messiasta.
      Apostolitkin usein viittaavat tähän samaan psalmiin (Apt. 2:34, 1. Kor. 15:25, Hebr. 1:13, 10:12-13).

Mutta Jeesus haluaa nyt tuoda julki, että Hän on paljon enemmän, kuin pelkkä Daavidin poika (Jeesus kuului Daavidin sukuun; Matt. 1.luku); Hän on istuva ja hallitseva Jumalan oikealla puolella kaiken Herrana (36).
      Jeesus kieltäytyi esiintymästä sillä tavoin, kuin Messiaalta odotettiin (poliittinen Messias).

Messiaan tehtävä oli toisenlainen. Tämä selvisi opetuslapsille vasta Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen.
      Jeesus tarkoitus, soveltaessaan psalmin 110 sanoja , oli osoittaa kirjanoppineille, kuinka pintapuolista heidän Sanan tuntemuksensa oli. Jeesus halusi antaa vielä todistuksen itsestään ennen häpeällistä kuolemaa.
      Hän ei ollut ainoastaan Daavidin poika, vaan myös Herra, joka kohta oli kutsuttava osalliseksi Jumalan pyhään maailmanhallintoon.

• Virsi 536
        --
        1.
        Kristus, valo valkeuden,
        Isän Poika iäinen,
        armostasi jälleen uuden
        päivän saamme suloisen.
        Valo varjot hajottaa,
        salatutkin paljastaa,
        nostaa kaikki levoltansa
        työhön kutsumuksessansa.

2.
        Saakoon Henki rakastava
        sydämemme lämmittää,
        että kova, paha sana
        tänään lausumatta jää.
        Katso, Herra, eksymme.
        Työmme, ajatuksemme
        meidät ilman Henkeäsi
        vievät kauas edestäsi.

3.
        Anna, Jeesus, valon loistaa
        synnin yöhön pimeään,
        epäusko meistä poistaa,
        auttaa uuteen elämään.
        Kirkkaan armon valolla
        murheen pilvet hajota.
        Kulje tänään vierellämme,
        Jeesus, parhain ystävämme.   

4.
        Rauha seurakunnassasi
        väkevänä virratkoon.
        Rauha sinun armostasi
        isänmaata suojatkoon.
        Estä riidat, vääryydet,
        sodat, onnettomuudet.
        Toimillemme, hankkeillemme
        viisautta rukoilemme.

5.
        Uskon lamppu lakkaamatta
        öljystäsi loistakoon,
        käymään tietä oikeata
        Pyhä Henki johtakoon.
        Päästä meidät pahasta,
        anna rauha taivaassa
        iloisesti kiittääksemme
        armostasi, Jeesuksemme

• tuhat ja yksi

Salomo oli Daavidin poika !

Kats . Salomonin Temppeli .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3404
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      17
      2632
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      376
      2536
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1757
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1405
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1080
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      70
      985
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      955
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      27
      779
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      734
    Aihe