GL-nelosen sijaan viitosta

MobilSHC

Hyötyä vai haittaa, jos suositellun GL-4 75W80:n sijaan laittaa vaihteistoon GL-5 75W90 (Mobil SHC)? Siis tekniseltä, ei taloudelliselta kannalta. Tarkoituksena on siis käyttää mahdollisimman laadukasta öljyä, mutta onko sopivuudessa jotain ongelmaa?

18

18715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GL-5:n lisäaineet, eritoten fosforaatit,hyökkäävät rajusti joitain metalleja vastaan. Etenkin keltaiset metallit syöpyvät herkästi. Vaihteiston valmistajalla on kyllä jokin peruste miksi käytetään GL-4 luokan öljyä. Kuten itsekin totesit hinta se ei ole.

    • eri tavaraa

      Et voi korvata GL4:sta GL5:lla. Nuo luokitukset kun eivät tarkoita öljyn laatua, vaan lisäaineistusta.

      • älä hajota autoasi

        gl 5 hypodiöljyä joka yleesä peräöljy ei missää nimessä vaihteistoon pilaa synkronisoinninvaihteessa ellei omistaja käsikirja niin sano ja käske käyttämään viisasta käyttää niitä öljyä jota suositellaa öljyyhtiön merkil ei noo väliä mut laatu ja seossuosituksella on


      • kun....

        joissain öljyissä on molemmat merkinnät?


      • pitäisi olla
        kun.... kirjoitti:

        joissain öljyissä on molemmat merkinnät?

        ...sopivaa kumpaankin käyttöön. Täyssynteettisissä taitaa monesti olla molemmat merkinnät.


    • MobilSHC

      Öljy on siis Mobil 1 SHC 75W-90. Valmistajan sivuilla lukee:

      > "Käyttökohteet
      • Vaihteistot, akselit ja muut käyttökohteet, joissa on käytettävä API GL-4, GL-5 tai MT-1 -luokan voiteluainetta
      • Tasauspyörästöt, vetopyörästöt ja vaihdelaatikot, joihin suositellaan API GL-4, GL-5 tai MT-1-luokan
      miedosti EP-lisäaineistettuja öljyjä."

      Tuon perusteella voidaan käyttää GL-4 -ohjeistetussa vaihteistossa.

      Mikä on viskositeettieron vaikutus, 75W-80 vs 90?

      • nipponisti

        tietysti tuo 90 on vähän jäykempää lämpimänä, johtuen ehkä voiimakkaammasta lisäaineistuksesta, ainoa vaikutus voi olla pieni teoreettinen kulutuksen nousu, laittaisin itse GL4 75W-80 öljyn jos sitä kerran suositellaan, et hyödy mitään tuosta GL5:stä.


      • Kuten valmistaja tuoteselosteessa kertoo, on ko. ölppä miedosti EP-lisäaineistettu ja käy myös GL-4 käyttöön. Juoksevuudet eri viskositeeteillä löytyy valmistajan teknisistä tiedotteista.


      • mieluummin

        ...vaikka tommosta: Teboil EP SAE 75W-90
        Se on GL-4 luokituksen öljyä. Tuo Mobilin SHC ei ainakaan Toyotan vaihteistossa toiminut mitenkään parhaimmalla tavalla, esim. vaihtaminen kakkoselta kolmoselle oli kankea/rusahtava. Redline korjasi tilanteen.


    • mitsu asentaja

      gl4 on laatikko öljyä. GL5 on perä ja kitkalukollavarustettuun mokkulaan tarkoitettua öljyä. Ei ole hyvin suotavaa sekoittaa näitä miten sattuu. Öljyä voi väliaikaisesti korvata hyvin pienellä määrällä vajetta, mutta sekotukseen eivät sovi

      • Anonyymi

        Kitkalukossa käytetään LSD öljy


    • merkkilo

      Älä laita gl-5 koska synkronointi ei toimi kunnolla ja vältä myös halpisöljyjä. Olen niitä muutaman kerran kokeillut ja mustaa kuraa on ollu kun oon laskenu pois. Varmaan Teboil ja Castrol on aika hyviä merkkejä eikä kalliita. Suomessa myös hyvä käyttää synteettistä koska talvella voi olla aika jäykkä vaihteisto ja ei tee hyvää pyörittää kovia öljyjä siellä laatikossa. Kokemusta on Ivalon ajoilta kun 30-40 pakkasessa liikuin autolla.

    • Anonyymi

      GL-5 öljyä ei kannata käyttää vaikka se olisi hyväksytty luokitus, jos vain GL-4 kelpaa myös. Synkronointi toimii parhaiten GL-4 öljyllä, lisäksi GL-4 yleensä juoksevampaa kylmällä.

      Suosittelen myös katsomaan brookfield viskositeetin @ -40, kertoo hyvin miten juoksevaa öljy on kylmässä. Esim Mobil SHC on paksua puuroa jo pikkupakkasilla, hyvin korkea brookfiled viskositeetti.

    • Anonyymi

      Tämäkin on testattu youtube mekaanikkojen toimesta. Ei merkkittävää syöpymistä vaikka käytettiin gl-5 satatuhatta mailia.

      • Anonyymi

        Eihän se syöpyminen olekaan ongelma nykyöljyillä, ongelma voi olla pikemminkin GL-5 öljyn liian suuri "liukkaus" paremman öljykalvon paineenkeston takia. Johtaa siihen että kestää hieman kauemmin ennen kuin synkrot lukkiutuu paikoilleen. Tästä on olemassa ihan tutkittua tietoja jos googlettaa. GL-5 öljyllä havaittavissa hieman enemmän pieniä metallinhiukkaisa öljyssä. Ei syöpymisestä, vaan synkrojen luistosta johtuen.

        Käsivaihteistoon laittaisin GL-4 jos voi valita 4 ja 5 luokitusten välillä, monessa autossahan suositus on GL 4 tai 5.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se syöpyminen olekaan ongelma nykyöljyillä, ongelma voi olla pikemminkin GL-5 öljyn liian suuri "liukkaus" paremman öljykalvon paineenkeston takia. Johtaa siihen että kestää hieman kauemmin ennen kuin synkrot lukkiutuu paikoilleen. Tästä on olemassa ihan tutkittua tietoja jos googlettaa. GL-5 öljyllä havaittavissa hieman enemmän pieniä metallinhiukkaisa öljyssä. Ei syöpymisestä, vaan synkrojen luistosta johtuen.

        Käsivaihteistoon laittaisin GL-4 jos voi valita 4 ja 5 luokitusten välillä, monessa autossahan suositus on GL 4 tai 5.

        Helppoa ku heinänteko! Neloset laatikkoon ja vitoset perään..ei tarvii muuta ihmetellä


    • Anonyymi

      Laita sitä 75w-80 öljyä GL4 ja tunnetulta merkiltä lisäaineiden takia.

      Fuchs,Divinol, Castrol, Mannol, Mobil, Liqui moly ym.. kaikilta saa jossa kunnon lisäaineistus.

      Henkilökohtaisesti vain FUCHS ja Castrol. Siskon Audi A4 B8 2.0tdi 6-vaihteinen laatikko saa uuden vaihteistoöljyt, 185 000km ajettu samoilla. On varmaan jo likaiset.
      Castrol purkit jo odottaa huomista.


      Autovalmistajat ostaa kaikki voiteluaineet noiltakin ja automerkki myy vähintään tulpahinnalla litran ulos ja käyttää merkkihuollossa.

    • Anonyymi

      Etuvetoisissa on tasauspyörästö kera vaihteiston ja hyvin toimii GL-4 ???

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1516
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1399
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1318
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      220
      1189
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1105
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      321
      1051
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    8. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      291
      970
    9. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      76
      964
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    Aihe