GL-nelosen sijaan viitosta

MobilSHC

Hyötyä vai haittaa, jos suositellun GL-4 75W80:n sijaan laittaa vaihteistoon GL-5 75W90 (Mobil SHC)? Siis tekniseltä, ei taloudelliselta kannalta. Tarkoituksena on siis käyttää mahdollisimman laadukasta öljyä, mutta onko sopivuudessa jotain ongelmaa?

18

19553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GL-5:n lisäaineet, eritoten fosforaatit,hyökkäävät rajusti joitain metalleja vastaan. Etenkin keltaiset metallit syöpyvät herkästi. Vaihteiston valmistajalla on kyllä jokin peruste miksi käytetään GL-4 luokan öljyä. Kuten itsekin totesit hinta se ei ole.

    • eri tavaraa

      Et voi korvata GL4:sta GL5:lla. Nuo luokitukset kun eivät tarkoita öljyn laatua, vaan lisäaineistusta.

      • älä hajota autoasi

        gl 5 hypodiöljyä joka yleesä peräöljy ei missää nimessä vaihteistoon pilaa synkronisoinninvaihteessa ellei omistaja käsikirja niin sano ja käske käyttämään viisasta käyttää niitä öljyä jota suositellaa öljyyhtiön merkil ei noo väliä mut laatu ja seossuosituksella on


      • kun....

        joissain öljyissä on molemmat merkinnät?


      • pitäisi olla
        kun.... kirjoitti:

        joissain öljyissä on molemmat merkinnät?

        ...sopivaa kumpaankin käyttöön. Täyssynteettisissä taitaa monesti olla molemmat merkinnät.


    • MobilSHC

      Öljy on siis Mobil 1 SHC 75W-90. Valmistajan sivuilla lukee:

      > "Käyttökohteet
      • Vaihteistot, akselit ja muut käyttökohteet, joissa on käytettävä API GL-4, GL-5 tai MT-1 -luokan voiteluainetta
      • Tasauspyörästöt, vetopyörästöt ja vaihdelaatikot, joihin suositellaan API GL-4, GL-5 tai MT-1-luokan
      miedosti EP-lisäaineistettuja öljyjä."

      Tuon perusteella voidaan käyttää GL-4 -ohjeistetussa vaihteistossa.

      Mikä on viskositeettieron vaikutus, 75W-80 vs 90?

      • nipponisti

        tietysti tuo 90 on vähän jäykempää lämpimänä, johtuen ehkä voiimakkaammasta lisäaineistuksesta, ainoa vaikutus voi olla pieni teoreettinen kulutuksen nousu, laittaisin itse GL4 75W-80 öljyn jos sitä kerran suositellaan, et hyödy mitään tuosta GL5:stä.


      • Kuten valmistaja tuoteselosteessa kertoo, on ko. ölppä miedosti EP-lisäaineistettu ja käy myös GL-4 käyttöön. Juoksevuudet eri viskositeeteillä löytyy valmistajan teknisistä tiedotteista.


      • mieluummin

        ...vaikka tommosta: Teboil EP SAE 75W-90
        Se on GL-4 luokituksen öljyä. Tuo Mobilin SHC ei ainakaan Toyotan vaihteistossa toiminut mitenkään parhaimmalla tavalla, esim. vaihtaminen kakkoselta kolmoselle oli kankea/rusahtava. Redline korjasi tilanteen.


    • mitsu asentaja

      gl4 on laatikko öljyä. GL5 on perä ja kitkalukollavarustettuun mokkulaan tarkoitettua öljyä. Ei ole hyvin suotavaa sekoittaa näitä miten sattuu. Öljyä voi väliaikaisesti korvata hyvin pienellä määrällä vajetta, mutta sekotukseen eivät sovi

      • Anonyymi

        Kitkalukossa käytetään LSD öljy


    • merkkilo

      Älä laita gl-5 koska synkronointi ei toimi kunnolla ja vältä myös halpisöljyjä. Olen niitä muutaman kerran kokeillut ja mustaa kuraa on ollu kun oon laskenu pois. Varmaan Teboil ja Castrol on aika hyviä merkkejä eikä kalliita. Suomessa myös hyvä käyttää synteettistä koska talvella voi olla aika jäykkä vaihteisto ja ei tee hyvää pyörittää kovia öljyjä siellä laatikossa. Kokemusta on Ivalon ajoilta kun 30-40 pakkasessa liikuin autolla.

    • Anonyymi

      GL-5 öljyä ei kannata käyttää vaikka se olisi hyväksytty luokitus, jos vain GL-4 kelpaa myös. Synkronointi toimii parhaiten GL-4 öljyllä, lisäksi GL-4 yleensä juoksevampaa kylmällä.

      Suosittelen myös katsomaan brookfield viskositeetin @ -40, kertoo hyvin miten juoksevaa öljy on kylmässä. Esim Mobil SHC on paksua puuroa jo pikkupakkasilla, hyvin korkea brookfiled viskositeetti.

    • Anonyymi

      Tämäkin on testattu youtube mekaanikkojen toimesta. Ei merkkittävää syöpymistä vaikka käytettiin gl-5 satatuhatta mailia.

      • Anonyymi

        Eihän se syöpyminen olekaan ongelma nykyöljyillä, ongelma voi olla pikemminkin GL-5 öljyn liian suuri "liukkaus" paremman öljykalvon paineenkeston takia. Johtaa siihen että kestää hieman kauemmin ennen kuin synkrot lukkiutuu paikoilleen. Tästä on olemassa ihan tutkittua tietoja jos googlettaa. GL-5 öljyllä havaittavissa hieman enemmän pieniä metallinhiukkaisa öljyssä. Ei syöpymisestä, vaan synkrojen luistosta johtuen.

        Käsivaihteistoon laittaisin GL-4 jos voi valita 4 ja 5 luokitusten välillä, monessa autossahan suositus on GL 4 tai 5.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se syöpyminen olekaan ongelma nykyöljyillä, ongelma voi olla pikemminkin GL-5 öljyn liian suuri "liukkaus" paremman öljykalvon paineenkeston takia. Johtaa siihen että kestää hieman kauemmin ennen kuin synkrot lukkiutuu paikoilleen. Tästä on olemassa ihan tutkittua tietoja jos googlettaa. GL-5 öljyllä havaittavissa hieman enemmän pieniä metallinhiukkaisa öljyssä. Ei syöpymisestä, vaan synkrojen luistosta johtuen.

        Käsivaihteistoon laittaisin GL-4 jos voi valita 4 ja 5 luokitusten välillä, monessa autossahan suositus on GL 4 tai 5.

        Helppoa ku heinänteko! Neloset laatikkoon ja vitoset perään..ei tarvii muuta ihmetellä


    • Anonyymi

      Laita sitä 75w-80 öljyä GL4 ja tunnetulta merkiltä lisäaineiden takia.

      Fuchs,Divinol, Castrol, Mannol, Mobil, Liqui moly ym.. kaikilta saa jossa kunnon lisäaineistus.

      Henkilökohtaisesti vain FUCHS ja Castrol. Siskon Audi A4 B8 2.0tdi 6-vaihteinen laatikko saa uuden vaihteistoöljyt, 185 000km ajettu samoilla. On varmaan jo likaiset.
      Castrol purkit jo odottaa huomista.


      Autovalmistajat ostaa kaikki voiteluaineet noiltakin ja automerkki myy vähintään tulpahinnalla litran ulos ja käyttää merkkihuollossa.

    • Anonyymi

      Etuvetoisissa on tasauspyörästö kera vaihteiston ja hyvin toimii GL-4 ???

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      96
      6366
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3803
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3180
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1726
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe