VAROKAA LAINOPETTAJIA
Mark. 12:38-40
(Rinnakkaisteksti: Matt. 23:5,6)
--
12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion".
Varokaa lainopettajia, Mark. 12:38-40
13
294
Vastaukset
Jeesus varoittaa julkisesti kansaa kirjanoppineista, kansan sokeista johtomiehistä (38), ”jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa, noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia”. (Luuk.18:11, Luuk. 14:7).
Pyrkiessään hengellisiksi neuvonantajiksi, kirjanoppineet "syövätkin leskien talot", kun vaativat lahjoja ja muita etuja palkakseen (40).
Jo profeetat nuhtelivat leskien kiskomisesta (Es.10:2, Jer.7:6, Hesek.22:7).
Jeesus on edellä torjunut kaikki heidän syytöksensä. Hän on voittanut henkisesti heidät ja nyt on aika sanoa viimeinen sana, tuomion sana (40).
Vastustajille jää vain arvottomin ase tässä taistelussa, mikä henkisesti alakynteen joutuneelle voi jäädä-turvautuminen väkivaltaan (Mark.14:1,2).
Näin he itse osoittavat Jeesuksen tuomion oikeaksi.Vanhan virsikirjan virsi 440
--
1. Jo vääryys vallan saapi
se huutaa taivaaseen,
se turmaa ennustaapi
vie kansat kurjuuteen.
Ken Herran oikeutta
nyt täällä julistaa,
ja ken vanhurskautta
nyt tahtois puolustaa?
2. Nyt viekas vilppi täällä
on noussut kunniaan,
on valhe vallan päällä
ja vääryys voimissaan.
Ei kuulla kurjan ääntä
ja köyhää sorretaan,
ja lainkin rikkaat vääntää
vääryyttä puoltamaan.
3. Kas, köyhän leivän syövät
nuo jumalattomat.
He viatonta lyövät
ja häntä vainoovat.
He kurjaa ahdistaapi
kuin käärme kiukussa,
korvansa tukkeaapi
tuon raukan huudoilta.
4. He armotonna veivät
osuudet orpojen.
He söivät lesken leivät,
on Herra nähnyt sen.
Hän vanhurskaasti kostaa
vääryydentekijät,
rankaisee ansiosta
nuo viekkaat ryöstäjät.
5. Vaan voitonpäivän kerran
vaivaiset näkevät,
vanhurskaus kun Herran
lyö väärät, väkevät.
Oi Herra, voimas näytä,
kansaasi armahda
ja hurskaan pyynnöt täytä
ja päästä vaivasta.
--
(Vanhan virsikirjan virsi 440)- diana*
Luuk. 13:
> diana* kirjoitti:
Luuk. 13:
>diana: "Jeesuksella oli ikävä tapa nimitellä ihmisiä, se ei kuulosta kovinkaan jalolta,..."
--
Olisko jalompaa, että Jeesus olisi vain "hyssytellyt" tai "lakaissut roskat maton alle"?- diana*
Tapio522 kirjoitti:
diana: "Jeesuksella oli ikävä tapa nimitellä ihmisiä, se ei kuulosta kovinkaan jalolta,..."
--
Olisko jalompaa, että Jeesus olisi vain "hyssytellyt" tai "lakaissut roskat maton alle"?..hän lakaisi myös Lain "maton alle".
Minun korvaani se ei kuulosta ollenkaan kunnioitettavan auktoriteetin puheeltä, sinä voit olla toista mieltä.
Mutta uskon ja luulen, ettet sinäkään nähdessäsi epäkohtia yhteiskunnassa, yritä saada korjausta aikaan nimittelemällä ihmisiä.
Siitä tulee ainoastaan herjauskamppanja. diana* kirjoitti:
..hän lakaisi myös Lain "maton alle".
Minun korvaani se ei kuulosta ollenkaan kunnioitettavan auktoriteetin puheeltä, sinä voit olla toista mieltä.
Mutta uskon ja luulen, ettet sinäkään nähdessäsi epäkohtia yhteiskunnassa, yritä saada korjausta aikaan nimittelemällä ihmisiä.
Siitä tulee ainoastaan herjauskamppanja.Luuk. 13:31-33
--
13:31 Samalla hetkellä tuli hänen luoksensa muutamia fariseuksia, ja he sanoivat hänelle: "Lähde ja mene täältä pois, sillä Herodes tahtoo tappaa sinut".
13:32 Niin hän sanoi heille: "Menkää ja sanokaa sille ketulle: 'Katso, minä ajan ulos riivaajia ja parannan sairaita tänään ja huomenna, ja kolmantena päivänä minä pääsen määräni päähän'.
13:33 Kuitenkin minun pitää vaeltaman tänään ja huomenna ja ylihuomenna, sillä ei sovi, että profeetta saa surmansa muualla kuin Jerusalemissa.
---
Fariseukset yrittivät juonimalla saada Jeesus poistumaan ja jättämään tehtävänsä mukamas sen takia, kun Herodes tahtoo tappaa hänet (Luuk.13:31).
Kyseessä oli ilmeisesti pelkkä huhu, jota fariseukset mielellään levittivät.
(Toisaalta Mark. 3:6 kertoo, että fariseukset ja herodilaiset olivat yhteistoiminnassa ja yhdessä suunnittelivat Jeesuksen tappamista)
"Kettu"-nimitys sopi tilanteeseen.
Fariseukset saivat itse sen kuulla ja saattoivat nyt kertoa herrallensa, että Jeesus oli keksinyt hänen juonensa.
Jeesus halusi olla uskollinen kutsumukselleen. Pelottelukaan ja kuoleman uhka eivät Häntä saaneet järkkymään.- diana*
Tapio522 kirjoitti:
Luuk. 13:31-33
--
13:31 Samalla hetkellä tuli hänen luoksensa muutamia fariseuksia, ja he sanoivat hänelle: "Lähde ja mene täältä pois, sillä Herodes tahtoo tappaa sinut".
13:32 Niin hän sanoi heille: "Menkää ja sanokaa sille ketulle: 'Katso, minä ajan ulos riivaajia ja parannan sairaita tänään ja huomenna, ja kolmantena päivänä minä pääsen määräni päähän'.
13:33 Kuitenkin minun pitää vaeltaman tänään ja huomenna ja ylihuomenna, sillä ei sovi, että profeetta saa surmansa muualla kuin Jerusalemissa.
---
Fariseukset yrittivät juonimalla saada Jeesus poistumaan ja jättämään tehtävänsä mukamas sen takia, kun Herodes tahtoo tappaa hänet (Luuk.13:31).
Kyseessä oli ilmeisesti pelkkä huhu, jota fariseukset mielellään levittivät.
(Toisaalta Mark. 3:6 kertoo, että fariseukset ja herodilaiset olivat yhteistoiminnassa ja yhdessä suunnittelivat Jeesuksen tappamista)
"Kettu"-nimitys sopi tilanteeseen.
Fariseukset saivat itse sen kuulla ja saattoivat nyt kertoa herrallensa, että Jeesus oli keksinyt hänen juonensa.
Jeesus halusi olla uskollinen kutsumukselleen. Pelottelukaan ja kuoleman uhka eivät Häntä saaneet järkkymään.,,,,,juonen kehittelyä sinulla, mutta näinhän se on koko kristinoppi.
Mitä muuten ajattelet siitä, kun odotat Jeesuksen paluuta; niin tuleeko hän taivaan pilvissä suurella kohinalla, silmät leimuten, enkelparven ymröimänä, vai vaatimattomasti aasilla ratsastaen, sitäkin vaihtoehtoa on esitetty.
Entäs tämä Daavidin herra, joka panee jalkojensa astinlaudaksi pakanakansat. Oletko miettinyt minkä takia, koska suurin osa ovat hänen kannattajiaan. diana* kirjoitti:
,,,,,juonen kehittelyä sinulla, mutta näinhän se on koko kristinoppi.
Mitä muuten ajattelet siitä, kun odotat Jeesuksen paluuta; niin tuleeko hän taivaan pilvissä suurella kohinalla, silmät leimuten, enkelparven ymröimänä, vai vaatimattomasti aasilla ratsastaen, sitäkin vaihtoehtoa on esitetty.
Entäs tämä Daavidin herra, joka panee jalkojensa astinlaudaksi pakanakansat. Oletko miettinyt minkä takia, koska suurin osa ovat hänen kannattajiaan.Diana: "Mitä muuten ajattelet siitä, kun odotat Jeesuksen paluuta; niin tuleeko hän taivaan pilvissä suurella kohinalla, silmät leimuten, enkelparven ymröimänä, vai vaatimattomasti aasilla ratsastaen, sitäkin vaihtoehtoa on esitetty".
--
IHMISEN POJAN TULEMINEN
Mark.13:24-32
(Rinnakkaisteksti: Matt.24:29-36)
--
13:24 Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa,
13:25 ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.
13:26 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.
13:27 Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.
-
-Herran päivään eli Jeesuksen tuloon liittyy suuret luonnonilmiöt; taivaan voimat ja kappaleet järkkyvät (24,25).
Puhe liittyy V.T:n kuvauksiin; Es.13:10, Hesekiel 32:7,8, Jooel 2:10,31, 3:15,16, Sef. 1:15, Samoin Apt. 2:20, Ilm. 6:12-14.
Jeesuksen tulemus näkyy selvästi, kuten taivaaseen menokin (Apt. 1:11).
Samoin kuin pilvi peitti hänet mennessä (Apt.1:9),on pilvi seuraava häntä myös tullessa (26).
Pasunat kaikuivat Siinailla (2. Moos. 19:16). Samoin tapahtuu Herran tullessa (1. Tess.4:16, 1.Kor.15:52).
Enkelit kokoavat, niin kuin kypsä vilja kootaan, hajallaan olevat valitut, jotka ovat kestäneet suuren ahdistuksen ja eksytykset (27).
Jeesus tuli kerran Jerusalemiin maan päällä ollessaan aasilla ratsastaen.
Kun Hän tulee pilvissä "suurella voimalla ja kirkkaudella" (26), aasista ei puhuta mitään.- diana*
Tapio522 kirjoitti:
Diana: "Mitä muuten ajattelet siitä, kun odotat Jeesuksen paluuta; niin tuleeko hän taivaan pilvissä suurella kohinalla, silmät leimuten, enkelparven ymröimänä, vai vaatimattomasti aasilla ratsastaen, sitäkin vaihtoehtoa on esitetty".
--
IHMISEN POJAN TULEMINEN
Mark.13:24-32
(Rinnakkaisteksti: Matt.24:29-36)
--
13:24 Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa,
13:25 ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.
13:26 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.
13:27 Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.
-
-Herran päivään eli Jeesuksen tuloon liittyy suuret luonnonilmiöt; taivaan voimat ja kappaleet järkkyvät (24,25).
Puhe liittyy V.T:n kuvauksiin; Es.13:10, Hesekiel 32:7,8, Jooel 2:10,31, 3:15,16, Sef. 1:15, Samoin Apt. 2:20, Ilm. 6:12-14.
Jeesuksen tulemus näkyy selvästi, kuten taivaaseen menokin (Apt. 1:11).
Samoin kuin pilvi peitti hänet mennessä (Apt.1:9),on pilvi seuraava häntä myös tullessa (26).
Pasunat kaikuivat Siinailla (2. Moos. 19:16). Samoin tapahtuu Herran tullessa (1. Tess.4:16, 1.Kor.15:52).
Enkelit kokoavat, niin kuin kypsä vilja kootaan, hajallaan olevat valitut, jotka ovat kestäneet suuren ahdistuksen ja eksytykset (27).
Jeesus tuli kerran Jerusalemiin maan päällä ollessaan aasilla ratsastaen.
Kun Hän tulee pilvissä "suurella voimalla ja kirkkaudella" (26), aasista ei puhuta mitään...... Ihmisen Pojan tulemus ollut Danielin NÄKY,
jo vanha sananlasku sanoo; joka näkyjään uskoo se varjoaan pelkää.
Näyt yleensä selitetään, ja tuokin on selitetty.
Miten ihmisen Pojan tulemus liittyy Messiaan tulemiseen, koska hänestä sanotaan melko tavallisia asioita.
Kuinka liität nuo kaksi asiaa yhteen, ja miksi
pakanakansat joutuvat vihollisina jalkojen astinlaudaksi. diana* kirjoitti:
..... Ihmisen Pojan tulemus ollut Danielin NÄKY,
jo vanha sananlasku sanoo; joka näkyjään uskoo se varjoaan pelkää.
Näyt yleensä selitetään, ja tuokin on selitetty.
Miten ihmisen Pojan tulemus liittyy Messiaan tulemiseen, koska hänestä sanotaan melko tavallisia asioita.
Kuinka liität nuo kaksi asiaa yhteen, ja miksi
pakanakansat joutuvat vihollisina jalkojen astinlaudaksi.diana: "Miten ihmisen Pojan tulemus liittyy Messiaan tulemiseen, koska hänestä sanotaan melko tavallisia asioita".
--
Mitä tarkoitat "tavallisilla asioilla"?
(Laittaisitko joitakin Raamatun paikkoja väitteittesi tueksi!)- diana*
Tapio522 kirjoitti:
diana: "Miten ihmisen Pojan tulemus liittyy Messiaan tulemiseen, koska hänestä sanotaan melko tavallisia asioita".
--
Mitä tarkoitat "tavallisilla asioilla"?
(Laittaisitko joitakin Raamatun paikkoja väitteittesi tueksi!)Jer. 23:5
- joitakin huomioita
pitää kirjanoppineita omina ja Jeesuksen vihollisina, itse asiassa juutalaisia ryhmiä oli vaikka kuinka monia, mutta niistä kapinan jälkeen jäi henkiin vain lainoppineiden ryhmä, siksi kai se valikoitu "Viholliseksi" .
Ajatus että jonkun ryhmän kaikilla jäsenillä olisi samat huonot ominaisuudet on mahdoton.Tuon ajan juutalaiset kirjoitukset eivät kerro että mikään juutalaisista ryhmistä olisi vaatinut leskiltä palkkaa(mistä?), kun taas Jeremiaan aikaan ei vielä ollut kirjaoppineita.San Jeremiassa on "sofer" joka alunperin tarkoitti kirjuria, näitä oli koska luku-ja kirjoitustaito muutoin oli äärimmäisen harvinainen, siksi kirjurit todennäköisesti kirjoittivat Jeremiaankin kirjoitukset. Hesekiel ei edes puhu kirjaoppineista. joitakin huomioita kirjoitti:
pitää kirjanoppineita omina ja Jeesuksen vihollisina, itse asiassa juutalaisia ryhmiä oli vaikka kuinka monia, mutta niistä kapinan jälkeen jäi henkiin vain lainoppineiden ryhmä, siksi kai se valikoitu "Viholliseksi" .
Ajatus että jonkun ryhmän kaikilla jäsenillä olisi samat huonot ominaisuudet on mahdoton.Tuon ajan juutalaiset kirjoitukset eivät kerro että mikään juutalaisista ryhmistä olisi vaatinut leskiltä palkkaa(mistä?), kun taas Jeremiaan aikaan ei vielä ollut kirjaoppineita.San Jeremiassa on "sofer" joka alunperin tarkoitti kirjuria, näitä oli koska luku-ja kirjoitustaito muutoin oli äärimmäisen harvinainen, siksi kirjurit todennäköisesti kirjoittivat Jeremiaankin kirjoitukset. Hesekiel ei edes puhu kirjaoppineista."Ajatus että jonkun ryhmän kaikilla jäsenillä olisi samat huonot ominaisuudet on mahdoton".
---
Olet oikeassa!
Esim. Mark.12:28-34 kertoo kirjanoppineesta, joka aidosti on kiinnostunut Jeesuksen opetuksista ja kyselee käskyistä.
Kysymyksen esittäjä oli liikkeellä vilpittömällä mielellä.
Pitää kuitenkin paikkaansa sananlasku: "Seura tekee kaltaisekseen"!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4954001Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi493830Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303059Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902260- 1582078
- 1051770
- 1321634
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541460Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.431314Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71218