No niin, minulla on eräs vakilenkki, minkä teen autolla. Kävin nimittäin eilen tuolla "ykkökämpällä" postilaatikon tyhjäämässä ja hakemassa vähän kuivalihaa ja muutakin evästä pakastimesta tuonne tätä pohjoista vieläkin pohjoisemmaksi suuntautuvaa kalareissua varten (Rautuja meinasin käydä vähän katselemassa, että joko alkais saamaan).
Edestakaisen matkan pituus on jotakuinkin 385 km ja tällä samalla autolla alkukeväästä ajettuna polttoainetta kului euroiksi muutettuna suunnilleen viidenkympin arvosta ja matkaan aikaa 3,5 tuntia. (Olen ajanut kolmeenkin tuntiin, enkä kulutuksessa mitään huomattavaa nousua havainnut).
Eilen sitten päätin ajaa poikkeuksellisen hitaasti, kun luultavasti viimeistä kertaa tällä samalla autolla tuon reissun tein. Noudatin nimittäin nopeusrajoituksia ja ajoin jopa alle sallitun. Satasta pidin ylärajana, vaikka matkalla olis ollut pitkiä 110:n pätkiä. Pidin jopa n. puolen tunnin kaffepaussinkin Kalixissa samalla kun kävin pankkiautomaatilla. Normaalisti en tee noin lyhyellä matkalla välipysähdyksiä.
Aikaa kului kaikkineen 5,5 tuntia ja perillä ei mennyt yhtään pidempään kuin ennenkään. Polttoainetta kului sen saman viidenkympin arvosta kuin keväälläkin. Käytännössä eroa tulee kuitenkin hieman, sillä polttoaineen hinta alkukeväästä on hieman noussut, olisko jotain 20 senttiä/litra, tai jotain sinnepäin (en kiinnitä hintoihin juurikaan huomiota).
Kulutuseron pienuus saattaa selittyä sillä, että Ruotsissa voi ajaa ylinopeuttakin ihan omaan tasaiseen tahtiin, ei tarvitse jäädä rekkojenkaan taakse kyttäilemään ohituspaikkaa ja tekemään kiihdytyksiä ja jarrutuksia jonoja ohitellessa. Suomessahan voi helposti joutua jo yhdenkin rekan takana viettämään helposti 10-30 km. Vaijerikaidetien yksikaistaosalla voi tosin Ruotsissakin joutua hieman hidastamaan, mutta sekin on hyvällä liikennesilmällä sovitettavissa aika vähäiseksi.
Entäpä se säästö sitten? Hiukan suurentunut kulutus ei montaa euroa tee vielä nykyhinnoillakaan ko. pätkälle ja aikaa menettää noinkin lyhyellä matkalla 1,5-2 tuntia. Autolla ajaessa ei juuri tienestiä pääse kertymään, ellei sitten tee vaikkapa puhelimitse jotain bisnestä siinä samalla. Jos bisnes on kuitenkin sen laatuista, että se vaatii henkilökohtaisen tapaamisen, niin 1,5-2 tunnin aikana ehtisi tapaamaan yhden jos toisenkin asiakkaan ja tienaamaan moninkertaisena mokoman viisikymppisen, naurettavista säästöroposista puhumattakaan.
Hiilidioksidipäästöjenkään kannalta pienellä kulutuslisällä ei ole mitään merkitystä, noiden tuntien aikana hiilivoimalat ja teollisuuslaitokset työntävät ilmoille häikäilemättä ja kenenkään estelemättä tonnitolkulla jätettä.
Hitaasti ajamallako säästöä?
16
1535
Vastaukset
- Säästösyntyy
Niin, kierroslukumittarisi näyttää putoavan 3000 alle 2000 vasta kun ajat alle 80 km/h, mikä tuntuu tuskastuttavan hitaalta. Tasainen moottoritienopeus 90 km/h vie kierrokset selvästi alas kuin 100 km/h ja siitä ylöspäin, silti ihmiset luukuttaa hullunlailla 120-130 km/h ja sehän vie pitkässä ajossa paljon nestettä vaikka aikaa säästyy max 20 min. Onks niin kiirus ja mihin? Toinen säästö, että vaihdat joka toiselle pykälälle ohi pienemmän, stadissa voi ykköseltä usein heittää kolmosen tai nelkun pesään! Jos jyräät nelosellä kehätietä niin vie litran enempi satkulla kuin jos ajat vitosella. Anna liukua vauhdista valoihin, pysähtymään kuitenkin useimmiten jöudut, stadissa ei ole aaltovaloja!
Vaikka saankin vihat päälleni ja kaikkien rattiraivojen huomion, niin pakosta joudun ajelemaan hitaasti.
Se että on jo 14-vuotta oltu työttömänä rajoittaa tehokkaasti lisäämästä ilman hiilidioksidi päästöjä, ja myöskin pakottaa tekemään kaiken voitavan bensiinikulujen pitämiseksi alhaisina.
Kun ajelen vuosimallia -90 olevalla autollani 70km/h:ssa kierrosnopusmittarini näyttää suurimmalla vaihteella (5-v.) 1100-1200 kierroksia, tämän lisäksi kun autossani on tavallinen kaasutin niin alamäissä kytken vapaalle. Alamäissä vauhtini putoaa jopa 50km/h tunnissa. Näillä keinoin selviän 7 litran/100km. kulutuslukemilla.
Koska ei ole minnekkään kiire niin aikaa on lähteä ajelemaan pakollisia ajoja aikaisemmin kun täytyy ottaa huomioon pidempi ajoaika. On aikaa ja viitseliäisyyttä kurvata bussipysäkeille päästääkseni takaa tulevat kiireisemmät ja hyvätuloisemmat ohitse.
Sitten jos joku tahtoo minut tien päällä tappaa niin siitä vaan, saisivathan ainakin lapseni jos jäisivät kolarista henkiin valtion maksamat sapuskat.
Ai miksikö en käytä julkisia kulkuvälineitä?
-Viimmeksi kun jouduin ostamaan bussilipun se maksoi yhtä paljon kuin autoni maksoi viisi vuotta sitten, omalla autolla liikkuminen tulee halvemmaksi eikä minulla muuta mahdollisuutta sitten olekkaan.
- vasemmalla kädellä
20 senttiä lisää litralle ei ole "hieman". Tarkemmissa mittauksissa asia olisi käynyt selvästi ilmi. Ajonopeuden vaikutus kulutukseen riippuu sitten mm. ajoneuvon ilmanvastuksesta ja välityksistä.
- nimim. erkki
Olen nyt kesällä ajanut n. 5 kertaa saman 250km lenkin sekä nopeudella 80km/h että 100km/h. (100km/h lenkillä n. puolet matkasta ajetaan 90km/h ja puolet 110km/h). Nopeammat ajot tein öisin, jolloin ei tullut mittausvirhettä hitaampien perässä bensaa säästellessä. Hitaammat ajot onnistuivat häiriöttä myös päiväsaikaan. No prässä oli jonoa mutta se on sivuseikka.
Auto on varustettu malliston pienimmällä bensakoneella. Mittaustulokset ovat:
80km/h keskikulutus 5.2L/100km
100km/h ajoilla keskikulutus 5.8L/100km
Näissä luvuissa on otettu huomioon vastatuulen vaikutus, joka voi helposti olla jopa suuruusluokkaa 0.5L/100km - Too Fast For You
kaupunkiajossa paikaltaan kiihdytykset muodostavat kokonaiskulutuksesta n. 70-80%.
Kylmällä bensamoottorilla kiihdytys vie helposti 40-60l/100km. = 1l/min.
Yksi kiihdytys vie karkeasti 1dl/auto.
Yhdet vitun liikennevalot voivat pysäyttää käytännössä koko liikennevirran. Maltillisesti 1000autoa/vrk.
Seuraa että, 100l/vrk poltetaan turhaa bensaa yksien vitun liikennevalojen takia!
Vuodessa 36 500 litraa.
Mutta kun Suomessa oikein yritetään, että saadaan autot jonoon... Sitten se saatanan mato tökkii alusta loppuun jokapaikassa!
Ammattitaitoisella tie ja katusuunnittelulla voisi poistaa 3/4 osaa pysähdyksistä!
Tienrakennuskustannukset eivät vielä kasvaisi yhtään.- on sitten
selkeästi ratkaisu kaikkiin ongelmiin ollut koko ajan nenämme edessä... Nimimerkki Too Fast Fo You pitäisi saada vastaamaan koko Suomen tieliikennesuunnittelusta.
- Too Fast For You
on sitten kirjoitti:
selkeästi ratkaisu kaikkiin ongelmiin ollut koko ajan nenämme edessä... Nimimerkki Too Fast Fo You pitäisi saada vastaamaan koko Suomen tieliikennesuunnittelusta.
Ei Teillä mitään ratkaisua ole.
Allekirjoittaneen hyödyntäminen edellyttää kunnollisia tilitapahtumia!
Tosin kotinurkkien asiat voi järjestellä ihan talkoilla. Sen verran paljon vituttaa tämä turhanpäivänen nyppiminen. - pois ruuhkasuomesta
Hajautettu malli käyttöön! Työmaat hajautettava pois ruuhkasuomesta.
- Auto-Antero©
Taas tämä poronpurija täällä esittelee matemaattisia päättömyyksiään.
Sama peruskoulun keskenjättänyt täällä aikaisemmin esitteli laskelmiaan miten hän ajelee ympäri Lappia liki puolentoista sadan kilometrin KESKItuntinopeudella...
Tulee siinä pemmikaanille hintaa kun tämä jänkäjoonas ajelee ympäri Lappia.
385 kilometrin matkalla nopeudenlasku 110 -> 90 tuo lisää n. 45 minuuttia matka-aikaan.
Ei 1,5-2 tuntia.
Vai ajatko 385 kilometrin päähän ja takaisin tapaamaan asiakasta?
Minä ajattelin että voisi mennä suoraan...
Ja jos taas tarkoitit koko tuota matkaa 2x385 km niin ei meidän firmassa tuollaista matkaa enää autolla taiteta, ei ole järkevää.
Ei edes 385 kilometriä ajeta vain yhtä asiakasta tapaamaan, kyllä siihen pitää saada muutakin ohjelmaa.
...silti todellisia kauppoja kun tehdään niin tuollaisilla ajan ja kustannusten säästöillä ei ole merkitystä...
Ja kun tuntuu siltä että teet nappikauppaa niin luulisi sulle olevan merkitystä sillä kymmelellä eurolla jonka tunnut tuhlaavan päivässä.Laske nyt aluksi nopeus tuolle matkalle, kun se ajetaan kolmessa tunnissa, tai vaikka siinä kolmessa ja puolessa. Koko matka ei ole edes 110:n rajoitusta ja yhden kaupungin läpikin joutuu ajamaan, jossa on liikennevaloja ja ympyröitä. Matkan varrella taitaa olla kaikki mahdolliset rajoitusalueet viidestäkympistä alkaen (jaa, on muuten ihan lyhyt 40:n pätkäkin).
385 km on matka edestakaisin, eikö se tuolta avauksesta selvinnyt? Enkä maininnut mitään asiakkaan tapaamisesta tuolta matkalta, etkö osaa lukea, vai etkö ymmärrä lukemaasi?
Siis 385 km kun ajetaan ylinopeudella ja ollaan takaisin lähtöpisteessä niitä kauppoja tekemässä 1,5-2 tuntia aikaisemmin kuin hitaasti lyllertämällä.
Sulla vaikuttaa pää sen verran sekavalta, että et taida tietää mitään hyvistä kaupoista, tai näköjään mistään muustakaan. Häpeämään nyt, mars mars.
P.S. Helsinki-Oulu 4 tuntia ja 15 min. AUTOLLA.
Kempeleen vanhalta Shelliltä Kuusamoon viitostien risteykseen n. 1 tunti ja 10-15 min. ja sekin AUTOLLA.- Auto-Antero©
Kairakettu kirjoitti:
Laske nyt aluksi nopeus tuolle matkalle, kun se ajetaan kolmessa tunnissa, tai vaikka siinä kolmessa ja puolessa. Koko matka ei ole edes 110:n rajoitusta ja yhden kaupungin läpikin joutuu ajamaan, jossa on liikennevaloja ja ympyröitä. Matkan varrella taitaa olla kaikki mahdolliset rajoitusalueet viidestäkympistä alkaen (jaa, on muuten ihan lyhyt 40:n pätkäkin).
385 km on matka edestakaisin, eikö se tuolta avauksesta selvinnyt? Enkä maininnut mitään asiakkaan tapaamisesta tuolta matkalta, etkö osaa lukea, vai etkö ymmärrä lukemaasi?
Siis 385 km kun ajetaan ylinopeudella ja ollaan takaisin lähtöpisteessä niitä kauppoja tekemässä 1,5-2 tuntia aikaisemmin kuin hitaasti lyllertämällä.
Sulla vaikuttaa pää sen verran sekavalta, että et taida tietää mitään hyvistä kaupoista, tai näköjään mistään muustakaan. Häpeämään nyt, mars mars.
P.S. Helsinki-Oulu 4 tuntia ja 15 min. AUTOLLA.
Kempeleen vanhalta Shelliltä Kuusamoon viitostien risteykseen n. 1 tunti ja 10-15 min. ja sekin AUTOLLA.Itselleni ei tulisi mieleen mennä asiakasta tapaamaan siten että ajan huvikseni 385 kilometriä edestakaisin, taitaa olla suurtakin huvia poromiesten keskuudessa kun käytte myymässä paskamahaisia porojanne?
Ja kun matematiikka on tuota tasoa kuin sulla niin turha narista että poron kilohinta on alhainen, tuollaisia idiootteja nyt vetää nenästä kuka tahansa.
Taitaa tuolla poromiesten keskuudessa degeneraatio olla pitkällä sisäsiittoisuuden takia.
Jos ajelet tuollaisia matkoja tekemässä nappikauppaa niin ei ihme että et mitään muuta osaakaan... Auto-Antero© kirjoitti:
Itselleni ei tulisi mieleen mennä asiakasta tapaamaan siten että ajan huvikseni 385 kilometriä edestakaisin, taitaa olla suurtakin huvia poromiesten keskuudessa kun käytte myymässä paskamahaisia porojanne?
Ja kun matematiikka on tuota tasoa kuin sulla niin turha narista että poron kilohinta on alhainen, tuollaisia idiootteja nyt vetää nenästä kuka tahansa.
Taitaa tuolla poromiesten keskuudessa degeneraatio olla pitkällä sisäsiittoisuuden takia.
Jos ajelet tuollaisia matkoja tekemässä nappikauppaa niin ei ihme että et mitään muuta osaakaan...Mitä sinä et nyt taaskaan tajua? Jos minä käyn "kakkoskämpältäni" "ykköskämpälläni", niin se ei ole mikään asiakaskäynti.
Se matikka heittää sitten muuten sinulla, eikä minulla. Minä ne matkat olen ajanut, eikä siellä sinua ole näkynyt kellottamassa, mutta voidaan sekin järjestää, jos niin haluat.
Poron kilohinnasta en ole maininnut mitään, mistä ihmeestä tuonkin typeryyden vedit?
- oikeeta asiaa
Mutta tuo ei onnistu etelässä. Kukahan jaksaisi laskea päästöt ja kulutuksen jos matkanteko on jouhevaa?
- Nainen Savosta
Marko oot tosi mielenkiintoinen ihminen ja sulla on hyviä ajatuksia ja videoita. Olen päälle parikymppinen mimmi ja olis tosi kiva tutustua sinuun heh! Uskallat olla reilusti oma itsesi piti ihmiset siitä taikka ei. Olet selvästi oman tien kulkija. Olet komea ja rehellinen suomalainen mies Huokaus ;)
- fgfgfgfhfg
Niin pitkä sepustus ja pelkkää jaarittelua etten jaksanut lukea. Todennäköisesti teit mittausvirheen, autossasi on vika, tai et osaa ajaa, ellet saanut selvästi pienempää kulutusta ajamalla pari tuntia hitaammin.
- ....
Ei se hidas nopeus aina säästä vaikka se usein säästääkin. Oikea ajotapa säästää enemmän.
Mikäli olisitte katsoneet http://www.suomitv.fi/nettitv/saija_ratissa_osa_1 niin taloudellisen ajon opettaja kertoi että oppilaat yllättyvät yleensä siitä että keskituntinopeus nousee mutta kulutus pienenee.
Nyt on tarjolla osa 2: http://www.suomitv.fi/nettitv/saija_ratissa_osa_2
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .944666Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032212Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351368Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691122
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1141002