VL-nainen

puolisoksi

Hei, estääkö mikään säännös jos haluaisin ottaa vaimokseni vl-naisen? Itse olen kaikinpuolin nuhteetonta elämää viettävä mies ja ns. normaali ev-lut.uskovainen.

20

1898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et ole vl mielestä oikein uskomassa ja vl ei avioidu epäuskoisen kanssa.

Tokihan asiaa ei sanota näin kaunistelematta vaan ...

Uskovainen ei halua avioitua ihmisen kanssa joka ei usko samoin kuin me uskomme.

Viimekädessä mikään ei estä mutta vl-nainen tulee ihan varmasti saamaan osakseen painostusta jonka tarkoitus on estää teidän avioliittonne.

Ja sinullekkin voidaan sanoa surasukaisesti ettet ole tervetullut ja mieleinen kuppani.

• ymmärrä

...koska tiedän tapauksen Raahesta, jossa ei-uskovainen mies on saanut puolisokseen vl-naisen eikä heitä ole painostettu miltään taholta. Vaikuttaako asuinpaikkakunta asennoitumiseen? Miksi usko pyrkii estämään valinnanvapautta?

• ymmärrä kirjoitti:

...koska tiedän tapauksen Raahesta, jossa ei-uskovainen mies on saanut puolisokseen vl-naisen eikä heitä ole painostettu miltään taholta. Vaikuttaako asuinpaikkakunta asennoitumiseen? Miksi usko pyrkii estämään valinnanvapautta?

Minäkin tiedän esimerkin, eikä sielläkään painostusta ole ollut.

• Devoit kirjoitti:

Minäkin tiedän esimerkin, eikä sielläkään painostusta ole ollut.

Tämä pariskunta oleili vuosia jopa susiparina, eikä heitä silloinkaan painostettu mitenkään, eipä niin, kun osasi ottaa vaimon oikeista piireistä.

• ymmärrä kirjoitti:

Voihan tuo olla mahdollisuuksien rajoissa. Kutenkin seurapuheissa tästä asiasta muistutellaan tuon tuostakin. Kuten myös päivämiehessä. Mutta jos ihminen otaa nuo lähinnä vain huumorilla ei käy syyllistymään "vaikka olisi aihetta" niin kaikki on toki mahdolista.

On totta että myös se etteivät kaikki ole yhtä "ahdasmielisiä". Asuinpaikka vaikutaa varmasti asennoitumiseen kuten myös perhe ja suku johon kuuluu.

Vaikea kysymys sen sijaan on se miksi usko pyrkii estämään valinnanvapautta?

Suurin syy lienee se että moini vl menee "mailmaan" epäuskoisen puolison kautta. Ja tästä vaarasta halutaan vl aina muistuttaa.

Usko ei ehkä sinänsä pyri estämään valinnanvapautta vaan vl yhteisö. Sille on saman uskon tunnustaminen kynnyskysymys. Ja ajatellaan että pari jossa toinen on oikein uskomassa ja toinen ei voi välttyä sovittamattomilta ristiriidoilta. KOska ajatellaan ettei vl voi antaa periksi missään.

Ja katsotaan että tuollaisessa epäsäätyisessä liitossa elminen on uskovaiselle puolisolle sellainen riippakivi ettei siihen kenen kään tulisi lähteä.

• alkuperäinen aloittaja
        hyshys kirjoitti:

Voihan tuo olla mahdollisuuksien rajoissa. Kutenkin seurapuheissa tästä asiasta muistutellaan tuon tuostakin. Kuten myös päivämiehessä. Mutta jos ihminen otaa nuo lähinnä vain huumorilla ei käy syyllistymään "vaikka olisi aihetta" niin kaikki on toki mahdolista.

On totta että myös se etteivät kaikki ole yhtä "ahdasmielisiä". Asuinpaikka vaikutaa varmasti asennoitumiseen kuten myös perhe ja suku johon kuuluu.

Vaikea kysymys sen sijaan on se miksi usko pyrkii estämään valinnanvapautta?

Suurin syy lienee se että moini vl menee "mailmaan" epäuskoisen puolison kautta. Ja tästä vaarasta halutaan vl aina muistuttaa.

Usko ei ehkä sinänsä pyri estämään valinnanvapautta vaan vl yhteisö. Sille on saman uskon tunnustaminen kynnyskysymys. Ja ajatellaan että pari jossa toinen on oikein uskomassa ja toinen ei voi välttyä sovittamattomilta ristiriidoilta. KOska ajatellaan ettei vl voi antaa periksi missään.

Ja katsotaan että tuollaisessa epäsäätyisessä liitossa elminen on uskovaiselle puolisolle sellainen riippakivi ettei siihen kenen kään tulisi lähteä.

En epäile hetkeäkään ettäkö olisin riippakivi kellekään. Niin lujasti uskon Raamatun oppeihin,että ei luulisi tulevan toisellakaan uskovaisella(naisella)ylitsepääsemättömiä esteitä. Samaa Kirjaahan me molemmat tulkitsemme tahoillamme. Siltikin myös vl-ihmisten keskuudessa naiset ajattelevat asioita eri näkökulmista omalla logiikallaan kuin miehet. Kirja nimeltään " Miehet marsista, naiset venuksesta" kuvaa hyvin tätä erilaisen ajattelun mekanismia. Mutta hyvät ihmiset! Minä raukka satuin yksinkertaisesti rakastumaan vl-naiseen, sanoi muut siihen mitä hyvänsä enkä ole heittämässä ensimmäistä kiveä!

• toivottaja
        alkuperäinen aloittaja kirjoitti:

En epäile hetkeäkään ettäkö olisin riippakivi kellekään. Niin lujasti uskon Raamatun oppeihin,että ei luulisi tulevan toisellakaan uskovaisella(naisella)ylitsepääsemättömiä esteitä. Samaa Kirjaahan me molemmat tulkitsemme tahoillamme. Siltikin myös vl-ihmisten keskuudessa naiset ajattelevat asioita eri näkökulmista omalla logiikallaan kuin miehet. Kirja nimeltään " Miehet marsista, naiset venuksesta" kuvaa hyvin tätä erilaisen ajattelun mekanismia. Mutta hyvät ihmiset! Minä raukka satuin yksinkertaisesti rakastumaan vl-naiseen, sanoi muut siihen mitä hyvänsä enkä ole heittämässä ensimmäistä kiveä!

menkää naimisiin, kunnioittakaa toisianne ja luottakaa Jumalaan.

Jumalan siunausta teille!

• vilpittömästi kiitän

• tarkkaan
        vilpittömästi kiitän kirjoitti:

ja totean, että tähän minä uskon itsekin --> http://www.suviseurat.fi/2008/lestadiolaisuus-fi.html

Jos lapsesi tai vl-ystäväsi aikoo naimisiin epäuskovan kanssa, oletko valmis puhuttelemaan ystävääsi ja myös kohtaamaan tuon toisen osapuolen? Vai luikuitko pakoon, etkä halua kohdata epäuskovaa, vaikka asia koskee häntäkin? Millaisena takapiruna haluat olla rakkauden neuvoinesi, joita olet velvollinen antamaan, ystävä "harhautuu". Asia on todella vakava ja aiheuttaa yleensä ulkopulisille suuria henkisiä traumoja.

Mieti, mitä olet valmis tekemään. Mieti, millaisen opin takana haluat seisoa, ryhdikkäästi ja silmiin katsoen sellaistakin, joka ei kuulu porukkaanne.

• alkuperäinen aloittaja kirjoitti:

että vl mielestä vain vl voimvat lukea raamattua oikein ja muut lukevat sitä väärin. Ei ole nyt kyse siitä mitä minä ajattelen vaan siitä mitä teidän vl ajateltavan.

Tunen teoksen josta puhut. Silti väitän ettei kyse ole sukupuoleen sidotusta logiikasta. Minusta olisi loukaavaa väitää että jokainen mies on tietyn lainen. Ja yhtä loukaavaa minusta on se että miehet vain toteavat että naiset ovat jonkin laisia.

Vl raamatuntulkinta on naista alistava vähätelevä ja miehen (mieli) "valtaa" korostava. Ja totta kai se miehelle sopii hyvin. Sen sijaan että lähtisi tasa-arvoiseen ja yhtäläisiin arvoihin sidotuun parisuhteeseen.

Vaikea nähdä että pohjimmiltaan raamattu antaisi kummallekaan sukupuolelle oikeuden mielivaltaan. Ja juuri siksi minusta on loukaavaa tuo heitto - naiset tulkitsevat sitä omalla logikallaan. Koska vl se aina tarkoitaa sitä että nainen alistuu vaikka mielivaltaan.

Tuo heittosi on loukaava vaikka kuinka tiedän ettet tarkoita sitä loukaukseksi.

Vaikka miehiä ja naisia kokonaisuudessaan tarasteltuna voidaan sanoa että ajatelussa on eroa kuinka paljon ne johtuvat erillaisesta elämän kokemuksesta on kysymys johon tuo mainitsemasi kirja ei ota kantaa. Väitän että ihminen joka elämän kokemus on eirillainen sukupuolesta riippumatta katsoo asiaa toisin kuin sinä.

• Tiedän montakin tapausta. Ota puolisosi lestadiolaisten ns. paremmaisista, niin säännöt joustavat paljon.

Jos yrität ottaa puolison ns. köyhästä perheestä, säännöt tulevat ylivoimaiseksi esteeksi.

• ei ole

tämän asian kanssa mitään tekemistä, vaan sillä kuinka fanaattisesti ko. naisen lähipiiri noihin sääntöihin suhtautuu.

• ei ole kirjoitti:

tämän asian kanssa mitään tekemistä, vaan sillä kuinka fanaattisesti ko. naisen lähipiiri noihin sääntöihin suhtautuu.

Lähipiiri suhtautuu yleensä inhimillisesti, jopa lestadiolaisissa. Nyt onkin kysymys ulkopuolisten lestadiolaisten suhtautumisessa, kyllä paremmaisille näyttää aina se suvaitsevaisuus ja porsaanreikä löytyvän.

• puolisoksi

Itse seurustelin eronneen vl-miehen kanssa ja suhteemme loppui rakkauden neuvoihin. Uudelleen avioituminen on sallittu vasta, kun entinen kuolee, tämä on seurakunnan raamatunmukainen kanta ja sille on oltava kuuliainen, jos aikoo pelastua.

Mies sanoi usein, että ulkopuolisilla ei ole vaikutusta suhteeseemme. Toisin kuitenkin kävi.

Tietämättäni hän oli jopa koko seurustelumme ajan kieltänyt suhteemme sukulaisiltaan, joten uskovainenkin voi olla kaksinaamainen.

Hän teki sitten parannuksen. Itse en ole toipunut vieläkään. Olinhan se paholaisen valittu kohde, jonka avulla saatana vokotteli eksyneen lampaan lähes kahdotukseen. Minulta ei siis tarvinnut pyytää anteeksi.

Onnea kuitenkin sinulle.

• Sebulon100

Tuskin on estettä, jos vain näppisi yltävät. VL-nainen voisi olla aivan "soiva peli" avioelämän iloon ja onneen! Kulttuuri on opettanut olemaan odottamatta mieheltä mitää huomionosoituksia tms. Miehenä pääset helpolla ja voit unohtaa nykytyylin tasa-arvosoopajutut jne. Ei kun kokeilemaan ja yrittämään onnea VL-maailmaan!

• ottaisin VL-miehen puolisoksi

...yksi onkin jo valmiiksi katseltuna..
      Puuttuu enää ne vippaskonstit miten saan tuon kyseisen miehen alttarille asti vikiteltyä..
      (olisiko sellaisia, asiallisia kylläkin)
      Ja turha marista siellä niistä huonoista puolista jne.
      Jokainenhan oman päätöksensä tekee..eikö se näin ole?

• vl-

yhden ei-vl-miehen.

• tahtoo vl-miehen
        vl- kirjoitti:

yhden ei-vl-miehen.

avuksi...
        Miten pitäisi toimia tai tehdä?
        Olen tässä itse miettinyt että josko lähtisin seuroissa käymään..
        (kunpa vain olis joku jonka mukana,ettei yksin tarvi nurkassa ihmetellä ja luultavasti tuntisin oloni hieman ns.noloksi tms. VL:n ulkoisia "kriteerejä" kun en vielä täytä).
        Suviksissa eilen jo olin ja näinkin mies kanditaattia.. =)
        mutta miten sitten jatkossa toimia?
        siinäpä pulma...

• vl-
        tahtoo vl-miehen kirjoitti:

avuksi...
        Miten pitäisi toimia tai tehdä?
        Olen tässä itse miettinyt että josko lähtisin seuroissa käymään..
        (kunpa vain olis joku jonka mukana,ettei yksin tarvi nurkassa ihmetellä ja luultavasti tuntisin oloni hieman ns.noloksi tms. VL:n ulkoisia "kriteerejä" kun en vielä täytä).
        Suviksissa eilen jo olin ja näinkin mies kanditaattia.. =)
        mutta miten sitten jatkossa toimia?
        siinäpä pulma...

muuta en osaa neuvoa

• kääntymistä?

Jos kerta uskot kuin vl:ät, mikset tee parannusta? Hyvä diili, saat taivaspaikan lisäksi täydet mahdollisuudet siihen vl -puolisoon. Ja luulen että monia lapsuuden vl:iä kiinnostaa suunnattomasti ulkopuolelta tullut tyyppi, kunhan pääsevät epäröinnistään, "miten sen kanssa puhuttiinkaan":)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      305
      11706
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7156
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5972
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5329
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4409
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4319
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3628
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3248
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3165
    Aihe