TEMPPELIN HÄVITYS
Mark.13:1-2
--
13:1 Ja kun hän meni ulos pyhäköstä, sanoi eräs hänen opetuslapsistaan hänelle: "Opettaja, katso, millaiset kivet ja millaiset rakennukset!"
13:2 Jeesus vastasi hänelle: "Sinä näet nämä suuret rakennukset. Niistä ei ole jäävä kiveä kiven päälle maahan jaottamatta."
Temppelin hävitys, Mark.13:1,2
29
702
Vastaukset
- (//)
Kävipä vain, että jäi montakin kiveä. Vieläkin ovat paikoillaan. Että semmoista se.
Eräs opetuslapsista ihaili Jerusalemin temppeliä rakennuksineen (1). Temppelin oli rakentanut Herodes Suuri.
Jeesus ennustaa temppelin tuhon: ” "Sinä näet nämä suuret rakennukset. Niistä ei ole jäävä kiveä kiven päälle maahan jaottamatta." (2).
Ennustus toteutui v. 70 j.Kr.
Lainaus Wikipediasta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Jerusalemin_piiritys_(70)
”Jerusalemin piiritys tapahtui vuonna 70 ensimmäisen juutalaissodan aikana, kun Tituksen johtama Rooman armeija valtasi Jerusalemin lähes viiden kuukauden piirityksen jälkeen.
Kaupunki ryöstettiin valtauksen jälkeen, ja roomalaiset polttivat sen temppelin, jonka mukana tuhoutuivat juutalaisten arvokkaat sukuluettelot.
Lähes koko kaupunki hävitettiin, ja ainoastaan Herodeksen palatsin tornit ja osa länsimuuria säästyivät.
Juutalaisia surmattiin valtava määrä: Josefuksen mukaan surmansa saaneita oli noin 1,1 miljoonaa ja vankeja otettiin 97 000,[1] mutta nykyisin näitä lukuja pidetään yliarvioituina.
Valloitus oli ankara, osaksi juutalaisten järjettömän peräänantamattomuuden vuoksi.
Ensimmäinen juutalaissota päättyi kolme vuotta myöhemmin, kun roomalaiset valtasivat Masadan linnoituksen piirityksen jälkeen” (Wikipedia).Luukas kertoo Jeesuksen ennustuksesta näin:
Luuk.19:41-44
--
19:41 Ja kun hän tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, itki hän sitä
19:42 ja sanoi: "Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu.
19:43 Sillä sinulle tulevat ne päivät, jolloin sinun vihollisesi sinut vallilla saartavat ja piirittävät sinut ja ahdistavat sinua joka puolelta;
19:44 ja he kukistavat sinut maan tasalle ja surmaavat lapsesi, jotka sinussa ovat, eivätkä jätä sinuun kiveä kiven päälle, sentähden ettet etsikkoaikaasi tuntenut."- diana*
Tapio522 kirjoitti:
Luukas kertoo Jeesuksen ennustuksesta näin:
--
19:42 ja sanoi: "Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu.
19:43 Sillä sinulle tulevat ne päivät, jolloin sinun vihollisesi sinut vallilla saartavat ja piirittävät sinut ja ahdistavat sinua joka puolelta;
19:44 ja he kukistavat sinut maan tasalle ja surmaavat lapsesi, jotka sinussa ovat, eivätkä jätä sinuun kiveä kiven päälle, sentähden ettet etsikkoaikaasi tuntenut."Olivat ennustaneet temppelin tuhoutumisen jo paljon aikaisemmin, ja kuten tunnetaan monesta muustakin yhteydestä, Jeesus oli myös perehtynyt
kirjoituksiin, hän puhuu profeetoista monessakin kohdassa.
Joten ei ole jeesuksen ennustamaa. - Eija_Moilanen
Tapio522 kirjoitti:
Luukas kertoo Jeesuksen ennustuksesta näin:
--
19:44 ja he kukistavat sinut maan tasalle ja surmaavat lapsesi, jotka sinussa ovat, eivätkä jätä sinuun kiveä kiven päälle, sentähden ettet etsikkoaikaasi tuntenut."Olen monesti miettinyt miten itsestään selvyytenä varjelusta pidetään.
Kun varjelus otetaan jostain syystä pois, niin tilanne menee hallitsemattomaksi.
Tämän voisi sanoa toisinkin. Kun otetaan pois se, mikä estää, niin tilanne ei ole enää hallinnassa. Eija_Moilanen kirjoitti:
Olen monesti miettinyt miten itsestään selvyytenä varjelusta pidetään.
Kun varjelus otetaan jostain syystä pois, niin tilanne menee hallitsemattomaksi.
Tämän voisi sanoa toisinkin. Kun otetaan pois se, mikä estää, niin tilanne ei ole enää hallinnassa.Eija_Moilanen : "Olen monesti miettinyt miten itsestään selvyytenä varjelusta pidetään".
--
Jotka ottavat vaarin Jumalan sanasta (myös ennustuksista), ne varjeltuvat monelta vaaralta.
Jerusalemin alkuseurakuntalaiset ottivat vaarin Jeesuksen sanat Jerusalemin tuhosta.
SUURI AHDINKO
Mark. 13:14-23
--
13:14 - silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille;
13:23 Mutta olkaa te varuillanne. Minä olen edeltä sanonut teille kaikki.
--
Jeesus antaa etukäteen käytännöllisiä elämänohjeita, kun vaara (Jerusalemin hävitys) kohtaa opetuslapsia.
Juudeassa, Jerusalemin ympärillä, vuorella olevat piilopaikat olivat silloin hyviä (14).
Tämän kehoituksen johdosta (23) kristityt tiesivät paeta Jerusalemin hävitystä Jordanin tuolla puolen sijaitsevaan Pellan vuorikaupunkiin.
- rlx
on vanhin evankeliumeista, kirjoitettu juuri Juutalaissodan aikana 66-70 jaa. Joten tuo(kin) "ennustus" kertoo vain jo toteutuneista asioista, Jeesuksen suuhun pistettynä.
Itse uskon, että Jeesuksessa juuri Vanhan Testamentin kirjoitukset toteutuivat.
Luuk.24:44,45
--
24:44 "... kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
24:45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
--
Avatkoon Herra myös meidän ymmärryksemme käsittämään kirjoitukset!- rlx
Tapio522 kirjoitti:
--
24:44 "... kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
--
Avatkoon Herra myös meidän ymmärryksemme käsittämään kirjoitukset!VT:n lupaamaa maailmanrauhanaikaa luonto mukaanlukien on sitten kai kestänyt jo parituhatta vuotta? Miekat on taottu auroiksi, ei ole opeteltu sotimaan, leijona ja lammas käyvät yhdessä kedolla? Jne.
rlx kirjoitti:
VT:n lupaamaa maailmanrauhanaikaa luonto mukaanlukien on sitten kai kestänyt jo parituhatta vuotta? Miekat on taottu auroiksi, ei ole opeteltu sotimaan, leijona ja lammas käyvät yhdessä kedolla? Jne.
"VT:n lupaamaa maailmanrauhanaikaa luonto mukaanlukien on sitten kai kestänyt jo parituhatta vuotta"?
---
Jeesus istuu nyt Jumalan oikealla puolella, mutta Raamattu sanoo, että Hän tulee takaisin (Apt. 1:9-11).
Uskontunnustuksessa lausumme:
”Minä uskon Jeesukseen Kristukseen, joka…istuu Jumalan, Isän, kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.”
---
Uskotko sinä missä määrin Uuteen Testamenttiin?
Uskotko sinä siihen, mitä Vanha Testamentti kertoo Jeesuksesta?- rlx
Tapio522 kirjoitti:
"VT:n lupaamaa maailmanrauhanaikaa luonto mukaanlukien on sitten kai kestänyt jo parituhatta vuotta"?
---
Jeesus istuu nyt Jumalan oikealla puolella, mutta Raamattu sanoo, että Hän tulee takaisin (Apt. 1:9-11).
Uskontunnustuksessa lausumme:
”Minä uskon Jeesukseen Kristukseen, joka…istuu Jumalan, Isän, kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.”
---
Uskotko sinä missä määrin Uuteen Testamenttiin?
Uskotko sinä siihen, mitä Vanha Testamentti kertoo Jeesuksesta?lupasi palata oman sukupolvensa aikana. Samaa odottivat Paavali ym. UT:n kirjoittajat. Profetia, joka ei koskaan toteutunut.
- diana*
Tapio522 kirjoitti:
--
--
Avatkoon Herra myös meidän ymmärryksemme käsittämään kirjoitukset!..tuoda esille niitä kirjoituksia. UT väittää kaikenlaista mikä ei kestä päivänvaloa.
diana* kirjoitti:
..tuoda esille niitä kirjoituksia. UT väittää kaikenlaista mikä ei kestä päivänvaloa.
Diana: "UT väittää kaikenlaista mikä ei kestä päivänvaloa".
--
Tuoppa sinä ensin ne kohdat UT:sta, mitkä eivät pidä paikkaansa!- diana*
Tapio522 kirjoitti:
Diana: "UT väittää kaikenlaista mikä ei kestä päivänvaloa".
--
Tuoppa sinä ensin ne kohdat UT:sta, mitkä eivät pidä paikkaansa!,,,,Ilmoitus Ihmisen Pojan tulemuksesta taivaan
pilvissä. Se on ainoastaan Danielin näky, joka on selitetty saman luvun lopussa Danielissa.
Minä viimeksi toin jo pyytämiäsi tekstejä, tuo sinäkin puolestasi väitteidesi perustelut. - Eija_Moilanen
rlx kirjoitti:
lupasi palata oman sukupolvensa aikana. Samaa odottivat Paavali ym. UT:n kirjoittajat. Profetia, joka ei koskaan toteutunut.
Mielestäni on äärimmäisen tärkeä lukea kokonaisuus. Sillä ei ole merkitystä pidämmekö jotain totena, vaan sillä että emme tee hallaa itsellemme ja näe asioita sellaisina kuin haluamme. Tämä on ihan yleisestikin järkevää.
Paavalin kirjoituksista tähän mielikuvaan tulee. Kuitenkaan emme tiedä mihin hän vastasi ja mitkä olivat ne perimmäiset syyt, miksi hän halusi tällaisilla lohduttaa. Mielestäni Paavalin kehotuksia ei saa pitää yhtenä ainoana totuutena, koska hän ei siihen itsekkään pyrkinyt. Kuitenkin jokainen voi tutkia niitä itselleen. Mutta kun niistä tehdään uskontoa niin hohhoijaa.
Lainaus
------------------------------------------
Matteus 24
"32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.
36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin."
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Matt. 24:1&rnd=1214811468622 Eija_Moilanen kirjoitti:
Mielestäni on äärimmäisen tärkeä lukea kokonaisuus. Sillä ei ole merkitystä pidämmekö jotain totena, vaan sillä että emme tee hallaa itsellemme ja näe asioita sellaisina kuin haluamme. Tämä on ihan yleisestikin järkevää.
Paavalin kirjoituksista tähän mielikuvaan tulee. Kuitenkaan emme tiedä mihin hän vastasi ja mitkä olivat ne perimmäiset syyt, miksi hän halusi tällaisilla lohduttaa. Mielestäni Paavalin kehotuksia ei saa pitää yhtenä ainoana totuutena, koska hän ei siihen itsekkään pyrkinyt. Kuitenkin jokainen voi tutkia niitä itselleen. Mutta kun niistä tehdään uskontoa niin hohhoijaa.
Lainaus
Matteus 24
"32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin."
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Matt. 24:1&rnd=1214811468622Eija_Moilanen: "Mielestäni on äärimmäisen tärkeä lukea kokonaisuus".
--
Aivan...asiayhteys pitää ottaa huomioon!
"Tämä sukupolvi" (Matt.24:34) viittaa siihen aikaan, kun Jeesuksen kiroama viikunapuun "oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat" (Matt.24:32).
(Jeesuksen kiroama viikunapuu (Mark. 11:12-14) ei ainoastaan tullut hedelmättömäksi vaan kuivettui juuria myöten (Mark.11:20).
Israelia oli jo Vanhassa Testamentissa verrattu hedelmäpuuhun, josta turhaan etsitään hedelmää; Hoos. 9:10, Miika 7:1).diana* kirjoitti:
,,,,Ilmoitus Ihmisen Pojan tulemuksesta taivaan
pilvissä. Se on ainoastaan Danielin näky, joka on selitetty saman luvun lopussa Danielissa.
Minä viimeksi toin jo pyytämiäsi tekstejä, tuo sinäkin puolestasi väitteidesi perustelut.Syntymäpaikka Beetlehem:
--Miika 5:1/ Matt..2:1,6. Luukas 2:4
Syntymisen ajankohta:
--Dan.9:25/Luuk.2:1-7, Gal.4:4
Neitseestä syntyminen:
--Jes. 7:14/Matt.1:18,23, Luuk.1:26-35
Lastenmurhat:
--Jer. 31:15 (Jer.31; Israelin uudistus.Uusi liitto)/ Matt.2:16-18
Pako Egyptiin:
--Hoos. 11:1/Matt.2:15
---
Tässä vain "alkupaloja".
Joku toinen voi jatkaa listaa!
Itse yritän jatkaa listaa sitä myöten kun etenemme Markuksen evankeliumia (Jeesuksen kärsimiseen ja kuolemaan liittyvät ennustukset!)- to...
Eija_Moilanen kirjoitti:
Lainaus
Matteus 24
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Matt. 24:1&rnd=1214811468622että ne kaikki tapahtuvat sen sukupolven aikana joka eli Jeesuksen aikaan "tämä sukupolvi ei katoa", "Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Jumalan valtakunnan." Paavalikin uskoi että ei ehdi kuolla ennen Jeesuksen paluuta:"me muut muutumme..." Ennustaminen on taitolaji, ei ole uskontoa joka olisi siinä onnistunut.
- Eija_Moilanen
to... kirjoitti:
että ne kaikki tapahtuvat sen sukupolven aikana joka eli Jeesuksen aikaan "tämä sukupolvi ei katoa", "Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Jumalan valtakunnan." Paavalikin uskoi että ei ehdi kuolla ennen Jeesuksen paluuta:"me muut muutumme..." Ennustaminen on taitolaji, ei ole uskontoa joka olisi siinä onnistunut.
Jos sinä otat vain yhden jakeen asiayhteydestään, niin minä en voi sille mitään. Se on sinun valintasi. Mutta se mitä tähdensin, että vaikka ette itse uskoisikaan niin lukekaa kokonaisuus.
Matteus jatkaa heti seuraavassa luvussa.
24 Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. [16:24-28: Mark. 8:34-9:1; Luuk. 9:23-27 : Matt. 10:38,39; Luuk. 14:27]
25 Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. [Luuk. 17:33; Joh. 12:25; Ilm. 12:11]
26 Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin? [Ps. 49:8-10]
27 Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan. [Sak. 14:5; Matt. 25:31, 26:64; Juud. 14,15 | Job 34:11; Ps. 62:13; Sananl. 24:12; Room. 2:6; 2. Kor. 5:10; Ilm. 2:23]
28 Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana." [Matt. 10:23]
Kristuksen kirkastuminen
1 Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen. [17:1-8: Mark. 9:2-8; Luuk. 9:28-36 : 2. Piet. 1:16-18]
2 Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo. [2. Moos. 34:29,30]
3 Samassa heille ilmestyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat Jeesuksen kanssa.
4 Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: "Herra, on hyvä, että me olemme täällä. Jos tahdot, teen tänne kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle."
5 Pietarin vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!" [Ps. 2:7; Matt. 3:17 | 5. Moos. 18:15]
6 Kun opetuslapset kuulivat äänen, he heittäytyivät maahan kasvoilleen suuren pelon vallassa.
7 Mutta Jeesus tuli heidän luokseen, kosketti heitä ja sanoi: "Nouskaa, älkää pelätkö."
8 Ja kun he nostivat katseensa, he eivät nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Matt. 17:1&rnd=1214828978441 - hmmm...
Tapio522 kirjoitti:
Syntymäpaikka Beetlehem:
--Miika 5:1/ Matt..2:1,6. Luukas 2:4
Syntymisen ajankohta:
--Dan.9:25/Luuk.2:1-7, Gal.4:4
Neitseestä syntyminen:
--Jes. 7:14/Matt.1:18,23, Luuk.1:26-35
Lastenmurhat:
--Jer. 31:15 (Jer.31; Israelin uudistus.Uusi liitto)/ Matt.2:16-18
Pako Egyptiin:
--Hoos. 11:1/Matt.2:15
---
Tässä vain "alkupaloja".
Joku toinen voi jatkaa listaa!
Itse yritän jatkaa listaa sitä myöten kun etenemme Markuksen evankeliumia (Jeesuksen kärsimiseen ja kuolemaan liittyvät ennustukset!)suvun kotipaikasta, ei messiaan. Toisaalla tässä ketjussa Eija M kehoitti muistamaan asiayhteyden Raamattua lainattessa, näin pitääkin aina tehdä. Miikassa puhutaan asyyrialaisten ajasta, yhtä jaetta ei voi repiä erilleen. UT sanoo itsekin Johanneksen evankeliumissa ettei kukaan tiedä mistä messias tulee.
VT ei kerro messiaan syntymästä tai sen ajankohdasta, tämä koska messiaan henkilö ei ole sille tärkeää, vaan annettu tehtävä.Dan. 9 kertoo Antiokus Epifaneen ajasta ja hänen suorittamastaan temppelin häpäisystä.
Jes. 7:14 "almah" tarkoittaa nuorta naista, ei neitsyttä, kukaan hepreaa tunteva ei väitä muuta.Ks.-92 raamatun käännös. Lisäksi pojan syntymä oli merkkinä silloiselle hallitsijalle,tilanne tunnetaan historiassa syroefraimilaisena liittona, joka on hyvin dokumentoitu. Jesaja ei itsekään jätä epäselvyydelle sijaa.
Lastenmurhista ei ole kukan muu kuullut, eivät juutalaiset eivätkä aluetta tuolloinkovalal kädellä hallinneet roomalaiset.Herodeksen pitkään syntiluetteloon ei kukaan lisännyt näin dramaattista tapahtuma, ei edes Josefus. Lisäksi Jer. 31:15 ei ole ennustus, vaan jakeet kertovat Juudan maanpaosta ja miten pojat eivät kuolleet vaan palasivat sieltä kotiin. Jer. 31:15 Näin sanoo Herra: -- Kuulkaa! Ramasta kuuluu huuto, katkera itku ja valitus. Raakel itkee lapsiaan eikä lohdutuksesta huoli,16 Näin sanoo Herra: -- Lakkaa itkemästä, kuivaa kyyneleet silmistäsi! Saat palkan vaivannäöstäsi: lapsesi palaavat kotiin vihollismaasta, sanoo Herra. 17 -- Sinulla on tulevaisuuden toivo: lapsesi palaavat asuinsijoilleen, sanoo Herra."
Uusi liitto perustuu lakiin, joka nyt luvataan pidettävän ilman opetusta ja joka kohdistui juutalaisiin. Kristinusko ilmoittaa että ei ole eroa "juutalaisen ja kreikkalaisen" välillä eikä lakia enää tarvitse noudattaa, koska se oli kerralla "täytettävä", ei ikuinen ja itse kunkin noudatettava, millaiseksi VT sen määrittelee.
Pako Egyptiin Hoosea 11 kuvaa eksodusta,Israelhan on YhwH:n poika: " Kun Israel oli nuori, minä rakastin sitä, Egyptistä minä kutsuin poikani.2 Sitten Israel kuuli muita kutsuja ja kääntyi pois. Se uhrasi baaleille, poltti uhreja kivipatsaille. .
3 Minä opetin Efraimin kävelemään, kannattelin sitä käsivarsista. Mutta Efraim ei käsittänyt, että minä sitä hoidin." Jos sijoittaa Jeesuksen Israeliksi, tuloksena on, että Jeesus on uhrannut baaleille ja muuta kummaa. Tuossa ei ole vain irrotettu jaetta yhteydestään, vaan pelkkä alkulause! - to....
Eija_Moilanen kirjoitti:
Jos sinä otat vain yhden jakeen asiayhteydestään, niin minä en voi sille mitään. Se on sinun valintasi. Mutta se mitä tähdensin, että vaikka ette itse uskoisikaan niin lukekaa kokonaisuus.
24 Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. [16:24-28: Mark. 8:34-9:1; Luuk. 9:23-27 : Matt. 10:38,39; Luuk. 14:27]
25 Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. [Luuk. 17:33; Joh. 12:25; Ilm. 12:11]
26 Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin? [Ps. 49:8-10]
27 Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan. [Sak. 14:5; Matt. 25:31, 26:64; Juud. 14,15 | Job 34:11; Ps. 62:13; Sananl. 24:12; Room. 2:6; 2. Kor. 5:10; Ilm. 2:23]
28 Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana." [Matt. 10:23]
Kristuksen kirkastuminen
1 Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen. [17:1-8: Mark. 9:2-8; Luuk. 9:28-36 : 2. Piet. 1:16-18]
2 Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo. [2. Moos. 34:29,30]
3 Samassa heille ilmestyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat Jeesuksen kanssa.
4 Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: "Herra, on hyvä, että me olemme täällä. Jos tahdot, teen tänne kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle."
5 Pietarin vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!" [Ps. 2:7; Matt. 3:17 | 5. Moos. 18:15]
6 Kun opetuslapset kuulivat äänen, he heittäytyivät maahan kasvoilleen suuren pelon vallassa.
7 Mutta Jeesus tuli heidän luokseen, kosketti heitä ja sanoi: "Nouskaa, älkää pelätkö."
8 Ja kun he nostivat katseensa, he eivät nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Matt. 17:1&rnd=1214828978441"28 Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana."
- ...
Eija_Moilanen kirjoitti:
Kristuksen kirkastuminen
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Matt. 17:1&rnd=121482897844127 Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan. [Sak. 14:5; Matt. 25:31, 26:64; Juud. 14,15 | Job 34:11; Ps. 62:13; Sananl. 24:12; Room. 2:6; 2. Kor. 5:10; Ilm. 2:23]
Jae 28 puhuu Jeesuksen “tulemisesta valtakuntansa kuninkaana”, ei pelkästä “kirkastumistapahtumasta” Mooseksen ja Elian seurassa parille opetuslapselle josta seuraava luku kertoo. - diana*
hmmm... kirjoitti:
suvun kotipaikasta, ei messiaan. Toisaalla tässä ketjussa Eija M kehoitti muistamaan asiayhteyden Raamattua lainattessa, näin pitääkin aina tehdä. Miikassa puhutaan asyyrialaisten ajasta, yhtä jaetta ei voi repiä erilleen. UT sanoo itsekin Johanneksen evankeliumissa ettei kukaan tiedä mistä messias tulee.
VT ei kerro messiaan syntymästä tai sen ajankohdasta, tämä koska messiaan henkilö ei ole sille tärkeää, vaan annettu tehtävä.Dan. 9 kertoo Antiokus Epifaneen ajasta ja hänen suorittamastaan temppelin häpäisystä.
Jes. 7:14 "almah" tarkoittaa nuorta naista, ei neitsyttä, kukaan hepreaa tunteva ei väitä muuta.Ks.-92 raamatun käännös. Lisäksi pojan syntymä oli merkkinä silloiselle hallitsijalle,tilanne tunnetaan historiassa syroefraimilaisena liittona, joka on hyvin dokumentoitu. Jesaja ei itsekään jätä epäselvyydelle sijaa.
Lastenmurhista ei ole kukan muu kuullut, eivät juutalaiset eivätkä aluetta tuolloinkovalal kädellä hallinneet roomalaiset.Herodeksen pitkään syntiluetteloon ei kukaan lisännyt näin dramaattista tapahtuma, ei edes Josefus. Lisäksi Jer. 31:15 ei ole ennustus, vaan jakeet kertovat Juudan maanpaosta ja miten pojat eivät kuolleet vaan palasivat sieltä kotiin. Jer. 31:15 Näin sanoo Herra: -- Kuulkaa! Ramasta kuuluu huuto, katkera itku ja valitus. Raakel itkee lapsiaan eikä lohdutuksesta huoli,16 Näin sanoo Herra: -- Lakkaa itkemästä, kuivaa kyyneleet silmistäsi! Saat palkan vaivannäöstäsi: lapsesi palaavat kotiin vihollismaasta, sanoo Herra. 17 -- Sinulla on tulevaisuuden toivo: lapsesi palaavat asuinsijoilleen, sanoo Herra."
Uusi liitto perustuu lakiin, joka nyt luvataan pidettävän ilman opetusta ja joka kohdistui juutalaisiin. Kristinusko ilmoittaa että ei ole eroa "juutalaisen ja kreikkalaisen" välillä eikä lakia enää tarvitse noudattaa, koska se oli kerralla "täytettävä", ei ikuinen ja itse kunkin noudatettava, millaiseksi VT sen määrittelee.
Pako Egyptiin Hoosea 11 kuvaa eksodusta,Israelhan on YhwH:n poika: " Kun Israel oli nuori, minä rakastin sitä, Egyptistä minä kutsuin poikani.2 Sitten Israel kuuli muita kutsuja ja kääntyi pois. Se uhrasi baaleille, poltti uhreja kivipatsaille. .
3 Minä opetin Efraimin kävelemään, kannattelin sitä käsivarsista. Mutta Efraim ei käsittänyt, että minä sitä hoidin." Jos sijoittaa Jeesuksen Israeliksi, tuloksena on, että Jeesus on uhrannut baaleille ja muuta kummaa. Tuossa ei ole vain irrotettu jaetta yhteydestään, vaan pelkkä alkulause!Eikö silloin ole ennustus, jos sanotaan: >>> Katso päivät tulevat....
- diana*
... kirjoitti:
Jae 28 puhuu Jeesuksen “tulemisesta valtakuntansa kuninkaana”, ei pelkästä “kirkastumistapahtumasta” Mooseksen ja Elian seurassa parille opetuslapselle josta seuraava luku kertoo.Nimitys Ihmisen POika, tulee Danielista.
- ...
diana* kirjoitti:
Nimitys Ihmisen POika, tulee Danielista.
- Eija_Moilanen
to.... kirjoitti:
"28 Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana."
näin minä sen ymmärrän. Mietin, että mitähän sinä ymmärrät Jumalan valtakunnalla tarkoitettavan?
Jumalan valtakunta on sisäisesti meissä. Tarkoitan tällä sitä kun tämä Kristus saa sijaa meissä. Tarkoitan sitä, että sijaa meissä uskovissa. En sitä, että me ratsastetaan Jeesuksella niin kuin vapaa-ajattelijoiden pilakuvat meitä uskovia osuvasti kuvaa.
Helluntai jatkaa tätä aihetta. Pyhä Henki joka laskeutui (Jeesuksen henki)kirkastaa vain Jeesusta. Noihin tempaus asioihin en osaa mennä tarkentelemaan. Ne voi jokainen itse lukea Raamatusta.
Toisaalta monia asioita on toteutumatta, jos palataan alkuperäiseen Raamatun kohtaan. - ...
diana* kirjoitti:
Eikö silloin ole ennustus, jos sanotaan: >>> Katso päivät tulevat....
En tiedä miten nim. hmmm.. vastaisi / vastaa kysymyksiisi, mutta omasta puolestani seuraavaa:
Jes 56 (jakeeseen 8 asti) kuvaa selvästi messiaanista aikaa, jolloin mm. temppeli uhritoimituksineen on jälleen toiminnassa (j. 6-7) ja kansa ja heihin liittyneet pakanat ovat kokoontuneet jälleen maahansa (j. 2-7).
Samoin Jes 55 näyttää liittyvän samaan kansan maahanpaluun ja uudelleenrakennuksen aikaan (ks. jj. 12-13). Tämän perusteella samaan, vielä tulevaan, messiaaniseen aikaan liittyy myös luvun alku (eli kuvaus armoliitosta johon nuo luvussa 56 samoin kuin jakeessa 55:5:kin mainitut pakanatkin liittyvät; ks. myös esim. Jes 2:1-4:n kuvaus messiaanisesta ajasta, pakanoista ja temppelistä).
- muikkumies
kun olette sokeita , ettekä näe Jeesusta.Tuo on vertaus joka tarkoittaa ihmisen omia aivoja joihin kasaamme kaikkea turhaa menneisyyttä ja tulevaisuuden turhaa miettimistä ja jättämättä huomioimatta ikuisuutta , joka tarkoittaa tätä hetkeä.
- Pesko
silloin kun evankeljumeita koottiin kirjalliseen muotoon. Sinne siis myös Jeesuksen suuhun on laitettu yhtä ja toista mitä hän ei sanonut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433394Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172602Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762496Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!811730- 861395
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541070SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70975- 74945
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.26751Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4704