tasa-arvoinen risteys

-idiootti-

Luin äsken liikennekirjaa enkä löytänyt sieltä merkkiä nimeltä tasa-arvoinen risteys. Onko sellaista ?

Mistä tunnistaa ja kaukaa tasa-arvoisen risteyksen ?

(...urpo olen ilmeisesti...)

Kiitos jos joku jaksaa vastata =)

14

16396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • risteys...

      En menisi nyt ihan vannomaan mutta veikkaisinpa että sen tunnistaa siitä ettei siinä ole mitään liikennemerkkejä =p Näin ainakin muistelisin meille sanottaneen. Eikä niissä kyllä ole merkkejä näkynytkään.. Ainakaan kuvissa =D

    • ei liikennemerkkejä

      jos ei missään näy kärkikolmiota tai stop-merkkiä, on kyseessä tasa-arvoinen risteys.

      • Kortti 4päivää!

        Tavataan teillä joissa on 50nop raj. tai korkeampi! Se on varoituskolmio missä iso X sisällä!


      • olet aivan oikeassa
        Kortti 4päivää! kirjoitti:

        Tavataan teillä joissa on 50nop raj. tai korkeampi! Se on varoituskolmio missä iso X sisällä!

        On tosiaan olemassa liikennemerkki, joka varoittaa ennakolta tasa-arvoisesta risteyksessä, mutta se on yleensä vain paikoissa, joissa tasa-arvoinen risteys on "yllättävässä paikassa". Jos nopeusrajoitus on tiellä 60km/h tai enemmän, niin tasa-arvoisia risteyksiä EI OLE SUOMESSA.


      • Opettaja...

        Tuo risteyksen merkki ei ole siis pakollinen. Se saattaa olla joissain tasa-arvoisissa risteyksissä, mutta ei läheskään kaikissa.

        Ennen joka ainoaa risteystä pitää varmistaa, että oikealta tulevalla on kärkikolmio tai stop-merkki ja siten väistämisvelvollisuus. Jos et näe kolmiota, hidasta riittävästi ennen risteystä, tai pysähdy, jos näkyvyys on todella huono. Paitsi tietysti silloin kun ajetaan etuajo-oikeutetulla tiellä, joka on merkitty asiaankuuluvalla merkillä:
        http://www.finlex.fi/data/sdimages/211.gif

        Etuajo-oikeutetulla tiellä kaikki risteävät tiet on merkitty väistämisvelvollisiksi.


      • vastauksista
        Opettaja... kirjoitti:

        Tuo risteyksen merkki ei ole siis pakollinen. Se saattaa olla joissain tasa-arvoisissa risteyksissä, mutta ei läheskään kaikissa.

        Ennen joka ainoaa risteystä pitää varmistaa, että oikealta tulevalla on kärkikolmio tai stop-merkki ja siten väistämisvelvollisuus. Jos et näe kolmiota, hidasta riittävästi ennen risteystä, tai pysähdy, jos näkyvyys on todella huono. Paitsi tietysti silloin kun ajetaan etuajo-oikeutetulla tiellä, joka on merkitty asiaankuuluvalla merkillä:
        http://www.finlex.fi/data/sdimages/211.gif

        Etuajo-oikeutetulla tiellä kaikki risteävät tiet on merkitty väistämisvelvollisiksi.

        Kiitos paljon kaikille vastanneille =) johan selvisi asia :)


      • vaan mikä tahansa risteys

        Merkki 161 ei ole tasa-arvosta kertova merkki. Kyseinen merkki voi olla myös ja yleisesti on epätasa-arvoisen risteyksen varoitusmerkki.


      • BC työn alla
        vaan mikä tahansa risteys kirjoitti:

        Merkki 161 ei ole tasa-arvosta kertova merkki. Kyseinen merkki voi olla myös ja yleisesti on epätasa-arvoisen risteyksen varoitusmerkki.

        Merkki 161: "Tienristeys. Merkillä voidaan varoittaa risteyksestä, jossa risteysajoa koskevan yleisen säänöksen mukaisesti on väistettävä samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa", eli kyllä sitä merkkiä käytännössä tasa-arvoisten risteyksien kanssa käytetään. Sivutien varoitusmerkit tai kolmion ennakkomerkit ovat sitten erikseen.


      • ...
        BC työn alla kirjoitti:

        Merkki 161: "Tienristeys. Merkillä voidaan varoittaa risteyksestä, jossa risteysajoa koskevan yleisen säänöksen mukaisesti on väistettävä samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa", eli kyllä sitä merkkiä käytännössä tasa-arvoisten risteyksien kanssa käytetään. Sivutien varoitusmerkit tai kolmion ennakkomerkit ovat sitten erikseen.

        40kmh teillä ja hitaamilla ei välttämättä varoiteta tasa-arvo risteyksisä ollenkaan!


    • huolestunut kuski

      40km/h ja alemmissa nopeusrajoituksissa "tasa-arvoisen risteyksen liikennemerkkiä" ei käytetä. Kun nopeusrajoitus on 50km/h tai korkeampi, aina kun on tasa-arvoinen risteys, liikennemerkkiä käytetään. liikennemerkki on siis varoituskolmio, jossa on rasti sisällä. en käsitä miten näinkään moni vastanneista ei tiennyt koko asiasta.

      • laki yleisistä teis

        >>Kun nopeusrajoitus on 50km/h tai korkeampi, aina kun on tasa-arvoinen risteys, liikennemerkkiä >>käytetään.

        Suomessa on kaksi erillaista liikennealuetta TAAJAMA ja TAAJAMAN ULKOPUOLINEN ALUE.
        Taajaman ulkopuolella on voimassa yleinen 80 km/h nopeusrajoitus; ko. alueella on on tuhansia samanarvoisia teitä ja risteyksiä joissa ei käytetä liikennemerkkejä.


    • sdklfkjsldkjflj

    • Melkoisen tyhmä

      Ajatellaan että ajan suoraa tietä eteenpäin ja sivuilla on muita teitä, kun näillä teillä ei ole kolmioa eikä itselläsikään ole niin kyseessä on tasa-arvoinen risteys, tietenkään sitä ei lasketa jos se on jonkun piha tms. mutta jos ajat esimerkiksi karpintietä ja vasemmalle kääntyy viskarintie ja oikealle vaikkapa kissakatu (esim) ja viskarin tiellä ei ole kolmiota eikä kissakadulla niin sinun on väistettävä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe