Luin äsken liikennekirjaa enkä löytänyt sieltä merkkiä nimeltä tasa-arvoinen risteys. Onko sellaista ?
Mistä tunnistaa ja kaukaa tasa-arvoisen risteyksen ?
(...urpo olen ilmeisesti...)
Kiitos jos joku jaksaa vastata =)
tasa-arvoinen risteys
14
16396
Vastaukset
- risteys...
En menisi nyt ihan vannomaan mutta veikkaisinpa että sen tunnistaa siitä ettei siinä ole mitään liikennemerkkejä =p Näin ainakin muistelisin meille sanottaneen. Eikä niissä kyllä ole merkkejä näkynytkään.. Ainakaan kuvissa =D
- ei liikennemerkkejä
jos ei missään näy kärkikolmiota tai stop-merkkiä, on kyseessä tasa-arvoinen risteys.
- Kortti 4päivää!
Tavataan teillä joissa on 50nop raj. tai korkeampi! Se on varoituskolmio missä iso X sisällä!
- olet aivan oikeassa
Kortti 4päivää! kirjoitti:
Tavataan teillä joissa on 50nop raj. tai korkeampi! Se on varoituskolmio missä iso X sisällä!
On tosiaan olemassa liikennemerkki, joka varoittaa ennakolta tasa-arvoisesta risteyksessä, mutta se on yleensä vain paikoissa, joissa tasa-arvoinen risteys on "yllättävässä paikassa". Jos nopeusrajoitus on tiellä 60km/h tai enemmän, niin tasa-arvoisia risteyksiä EI OLE SUOMESSA.
- ystävänne12
merkki 161.
http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/varoitusmerkit2.htm- Opettaja...
Tuo risteyksen merkki ei ole siis pakollinen. Se saattaa olla joissain tasa-arvoisissa risteyksissä, mutta ei läheskään kaikissa.
Ennen joka ainoaa risteystä pitää varmistaa, että oikealta tulevalla on kärkikolmio tai stop-merkki ja siten väistämisvelvollisuus. Jos et näe kolmiota, hidasta riittävästi ennen risteystä, tai pysähdy, jos näkyvyys on todella huono. Paitsi tietysti silloin kun ajetaan etuajo-oikeutetulla tiellä, joka on merkitty asiaankuuluvalla merkillä:
http://www.finlex.fi/data/sdimages/211.gif
Etuajo-oikeutetulla tiellä kaikki risteävät tiet on merkitty väistämisvelvollisiksi. - vastauksista
Opettaja... kirjoitti:
Tuo risteyksen merkki ei ole siis pakollinen. Se saattaa olla joissain tasa-arvoisissa risteyksissä, mutta ei läheskään kaikissa.
Ennen joka ainoaa risteystä pitää varmistaa, että oikealta tulevalla on kärkikolmio tai stop-merkki ja siten väistämisvelvollisuus. Jos et näe kolmiota, hidasta riittävästi ennen risteystä, tai pysähdy, jos näkyvyys on todella huono. Paitsi tietysti silloin kun ajetaan etuajo-oikeutetulla tiellä, joka on merkitty asiaankuuluvalla merkillä:
http://www.finlex.fi/data/sdimages/211.gif
Etuajo-oikeutetulla tiellä kaikki risteävät tiet on merkitty väistämisvelvollisiksi.Kiitos paljon kaikille vastanneille =) johan selvisi asia :)
- vaan mikä tahansa risteys
Merkki 161 ei ole tasa-arvosta kertova merkki. Kyseinen merkki voi olla myös ja yleisesti on epätasa-arvoisen risteyksen varoitusmerkki.
- BC työn alla
vaan mikä tahansa risteys kirjoitti:
Merkki 161 ei ole tasa-arvosta kertova merkki. Kyseinen merkki voi olla myös ja yleisesti on epätasa-arvoisen risteyksen varoitusmerkki.
Merkki 161: "Tienristeys. Merkillä voidaan varoittaa risteyksestä, jossa risteysajoa koskevan yleisen säänöksen mukaisesti on väistettävä samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa", eli kyllä sitä merkkiä käytännössä tasa-arvoisten risteyksien kanssa käytetään. Sivutien varoitusmerkit tai kolmion ennakkomerkit ovat sitten erikseen.
- ...
BC työn alla kirjoitti:
Merkki 161: "Tienristeys. Merkillä voidaan varoittaa risteyksestä, jossa risteysajoa koskevan yleisen säänöksen mukaisesti on väistettävä samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa", eli kyllä sitä merkkiä käytännössä tasa-arvoisten risteyksien kanssa käytetään. Sivutien varoitusmerkit tai kolmion ennakkomerkit ovat sitten erikseen.
40kmh teillä ja hitaamilla ei välttämättä varoiteta tasa-arvo risteyksisä ollenkaan!
- huolestunut kuski
40km/h ja alemmissa nopeusrajoituksissa "tasa-arvoisen risteyksen liikennemerkkiä" ei käytetä. Kun nopeusrajoitus on 50km/h tai korkeampi, aina kun on tasa-arvoinen risteys, liikennemerkkiä käytetään. liikennemerkki on siis varoituskolmio, jossa on rasti sisällä. en käsitä miten näinkään moni vastanneista ei tiennyt koko asiasta.
- laki yleisistä teis
>>Kun nopeusrajoitus on 50km/h tai korkeampi, aina kun on tasa-arvoinen risteys, liikennemerkkiä >>käytetään.
Suomessa on kaksi erillaista liikennealuetta TAAJAMA ja TAAJAMAN ULKOPUOLINEN ALUE.
Taajaman ulkopuolella on voimassa yleinen 80 km/h nopeusrajoitus; ko. alueella on on tuhansia samanarvoisia teitä ja risteyksiä joissa ei käytetä liikennemerkkejä.
- sdklfkjsldkjflj
- Melkoisen tyhmä
Ajatellaan että ajan suoraa tietä eteenpäin ja sivuilla on muita teitä, kun näillä teillä ei ole kolmioa eikä itselläsikään ole niin kyseessä on tasa-arvoinen risteys, tietenkään sitä ei lasketa jos se on jonkun piha tms. mutta jos ajat esimerkiksi karpintietä ja vasemmalle kääntyy viskarintie ja oikealle vaikkapa kissakatu (esim) ja viskarin tiellä ei ole kolmiota eikä kissakadulla niin sinun on väistettävä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032175
- 1341198
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34771ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 10560