Yli vuoden olen palstaa seurannut, eivätkä
adventistit vieläkään ole paljastaneet, mitä
sapattina tehdään ja mitä ei.
"Pakolliset asiat" ei todella riitä vastaukseksi,
sillä myös sunnustaista perjantaihin on pakko
tehdä pakolliset asiat.
Tiedän mitä israelilainen tekee sapattina, mutta
eivät adventistit siihenkään ole viitanneet, että
tutki juutalaisuutta, niin tiedät, mitä ME teemme
sapattina.
Tiedän mitä Jeesus teki sapattina ja meidän on
käsketty seurata Jeesusta ja Jeesuksen tekoja.
Mutta eivät adventistit siihenkään ole viitanneet.
Mitä siis adventisti tekee sapattina?
Mitä sapattina tehdään, mitä ei?
17
354
Vastaukset
- Mitä siitä saa? Mitä se aut...
Hauska olisi kuulla adventistin kokemuksia...
Lisääkö se tosiaankin pelastusvarmuutta?
Vai ehkä vain näyttää siltä - - kun samalla
tuomitaan ne, jotka eivät samaa päivää vietä? ## Sekin on ajattelemisen arvoista
Kirjoittanut: Mikäkö 29.6.2008 klo 11.33
JOS adventismi olisi sitä miksi sitä täällä väitetään, niin ei maailmassa olisi varmaankaan yhtään adventistia.
MUTTA SE EI TIETENKÄÄN OLE SITÄ. ##
Miksi aina kerrotte, mitä adventismi ei ole?
Kertokaa toki jo, mitä adventismi oikeasti on!
Onko vai eikö lauantaisapatin vaatimista ja
sunnuntain pyhittämisen kieltämistä?
Onko vai eikö ole 28 opinkohdan uskomista?
Onko vai eikö ole kastelupauksen tekemistä?
Onko vai eikö ole Ilmestyskirjaseminaariin
uskomista?
Onko vai eikö ole EGW:n opetukseen uskomista?
Mitä adventismi on ja mitä se ei ole?
Tietävätkö edes adventtijohtajat ja teologit?
Eikö adventismi olekaan sitä, mitä UnaFortuna,
Timo _Flink, Timo Karppi, Ylifariseus_1, Stork,
elina2 ja monen monet muut ovat täällä sanoneet?- varmaa
kaikki käyvät vessassa ja useimmat syövät, jotkut käyvät kirkossa, useat lukevat raamattua ja huilaavat. Monet käyvät lenkillä.
Joilla on lehmiä, niin menenet lypysylle aamuin illoin ja myös ruokkivat ne, niin kuin muutkin kotieläimet. Kampaavat monet hiuksensa ja pesevät hampaansa. Joillain on vieraita ja jollain ei ole. Jotkut laulavat ja jotkut eivät laula. Jotkut niistävät nenäänsä ja toiset eivät niistä, kun ei ole tarvista. Antavat lapsille ruokaa ja ulkoilevat lasten kanssa, kenellä lapsia on. Hoitavat sairaita ja auttavat hätään joutuneita, toiset ja toiset ei, miten nyt sattuu paikalle tai muuten.
Monet pyöräilevät näin kesäisin, uivat, saattavat potkasta palloa. Lukevat lehtiä. Kattavat päydän ja siivoat sen ruokailun jälkeen.
Saattavat kuunnella linnun laulua tai lainneen liplatusta. Autollakin saattaa, joku ajella ja voi olla, että takkaakin auton ja pesee tuulilasin. Saattaa joku kylläilläkin.
No, jatkakoon joku muu jo!- arkista
Mikäs tossa on sitä pyhitystä?
MUISTA PYHITTÄÄ!!!!!!!!!!!!!! - ennen kaikkea!
arkista kirjoitti:
Mikäs tossa on sitä pyhitystä?
MUISTA PYHITTÄÄ!!!!!!!!!!!!!!ja sydämen asenne! Kyllä sen tuntee itse, mikä ilo on viettää sapattia, kun tietää kuka on sen ihmiselle antanut ja viellä kun oikeasti tarvitsee lepoa.
Itse pyhitän sapatin pitämällä sen pyhänä, jonka Herra on pyhittänyt. Eli se on pyhäpäivä, eikä kauppapäivä tai siivouspäivä.
Onhan koti jo siivottu ja useimmat valmistaneet juhla-aterian, joka meillä on yleensä perjantai-iltana. Sapattipäivänä syödään sitä samaa, lämmityksen jälkeen, jos ollaan kotona.
Niin Antti halusi vaan nimenomaan tiettää, että mitä sapattina tehdään!
No, sapatti on ilon ja levon päivä, Herran yhteydessä. Toki surullinen saa olla, kun siihen aihetta.
Miten itse pyhität sapattia? - sapattina?
Sehän on ostamista, eikös se olekaan kiellettyä sapattina. Voihan auton tankata jonakin muuna päivänä ja pestä tuulilasin valmiiksi sapattia varten. Minusta vaan tuntuu siltä, että jos jumala olisi tarkoittanut, että sapattina autolla hurruutetaan sinne ja tänne, olisi jumala viisaudessaan luonut ihmiseen moottorin ja pyörät. Miksi jeesus kulki jalan ja aasilla, joskus venheelläkin.
- tankata
sapattina? kirjoitti:
Sehän on ostamista, eikös se olekaan kiellettyä sapattina. Voihan auton tankata jonakin muuna päivänä ja pestä tuulilasin valmiiksi sapattia varten. Minusta vaan tuntuu siltä, että jos jumala olisi tarkoittanut, että sapattina autolla hurruutetaan sinne ja tänne, olisi jumala viisaudessaan luonut ihmiseen moottorin ja pyörät. Miksi jeesus kulki jalan ja aasilla, joskus venheelläkin.
muuna päivänä ja niin itse teenkin.
Tuulilasi taas saattaa kuraantua, että parempi nähdä hyvin, kun ajaa jonkun yli. Toivomuksestasi huolimatta en jatka luetteloa,
sillä sinä kuvasit varsin osuvasti sitä, ettei
päivillä ole suurtakaan erotusta.
Kuitenkin itse päivistä - sapatin tai ylösnousemuspäivän raameista - kisitellään alati.
Se on hassua, sillä onhan koivunkin elämä ja mahla tärkeämpi
kuin se valkoinen kuori, se tuohinen, josta tosin
saa hyvää sytykettä.
Herra varjele, ettei sentään sapattina.
Mutta ylösnousemuspäivänä kyllä.
2. Moos. 35:3
Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."
Sen vain tahtoisin tietää, poistiko Jeesus
tieltämme sapattitulentekokiellon vaiko koko
lain - siis syytekirjelmän, rikkoneita vastaan
olevan??? Adventtikäsityksen mukaan?
Kol. 2:14
ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
SAPATTIKIISTA ONKIN SUNNUNTAIKIISTAA?
## Jeesus on alku ja loppu
Kirjoittanut: Stork 30.6.2008 klo 18.27
Siinä olet oikeassa, että suurin osa kristittyjä viettää sunnuntaita lepopäivänään ja yleisin selitys on Jeesuksen ylösnouseminen sunnuntaina. ##
## Kuka vaihtaa, ja mitä?
Kirjoittanut: Utulila 30.6.2008 klo 23.44
En ajattele, että ylösnousemuspäivä korvaa sapatin. Sapatti on lauantaina. Sunnuntaina on ylösnousemuspäivä. ##
Itse sapatista tahtoisin kuulla - siitä mitä adventisti tekee nimenomaan sapattina ja mitä ei
missään tapauksessa tee. Mutta kummasti keskustelu aina vääntyykin sunnuntaikiistaksi.
Onko adventismille ylitsepääsemätön asia, että kristityillä on lupa viettää ylösnousemuspäivää?
Olisi hassua, jos viettäisimme sitä lauantaina tai perjantaina.- näkyä
AnttiVKantola kirjoitti:
Toivomuksestasi huolimatta en jatka luetteloa,
sillä sinä kuvasit varsin osuvasti sitä, ettei
päivillä ole suurtakaan erotusta.
Kuitenkin itse päivistä - sapatin tai ylösnousemuspäivän raameista - kisitellään alati.
Se on hassua, sillä onhan koivunkin elämä ja mahla tärkeämpi
kuin se valkoinen kuori, se tuohinen, josta tosin
saa hyvää sytykettä.
Herra varjele, ettei sentään sapattina.
Mutta ylösnousemuspäivänä kyllä.
2. Moos. 35:3
Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."
Sen vain tahtoisin tietää, poistiko Jeesus
tieltämme sapattitulentekokiellon vaiko koko
lain - siis syytekirjelmän, rikkoneita vastaan
olevan??? Adventtikäsityksen mukaan?
Kol. 2:14
ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
SAPATTIKIISTA ONKIN SUNNUNTAIKIISTAA?
## Jeesus on alku ja loppu
Kirjoittanut: Stork 30.6.2008 klo 18.27
Siinä olet oikeassa, että suurin osa kristittyjä viettää sunnuntaita lepopäivänään ja yleisin selitys on Jeesuksen ylösnouseminen sunnuntaina. ##
## Kuka vaihtaa, ja mitä?
Kirjoittanut: Utulila 30.6.2008 klo 23.44
En ajattele, että ylösnousemuspäivä korvaa sapatin. Sapatti on lauantaina. Sunnuntaina on ylösnousemuspäivä. ##
Itse sapatista tahtoisin kuulla - siitä mitä adventisti tekee nimenomaan sapattina ja mitä ei
missään tapauksessa tee. Mutta kummasti keskustelu aina vääntyykin sunnuntaikiistaksi.
Onko adventismille ylitsepääsemätön asia, että kristityillä on lupa viettää ylösnousemuspäivää?
Olisi hassua, jos viettäisimme sitä lauantaina tai perjantaina.normaalissa asioissa, vaikka niin, että sapatina ei saa käydä vessassa!
Sinä käännät katseesi ihmiseen, et Jumalaan.
Katosot, että kun ihmiset tekevät samoja asioita, joka päivä niin ei päivillä ole merkitystä.
Parempi olisi sinun kääntää katseesi Jumalaan ja etsiä Hänen tahtonsa ja tiensä. Kuka ja mikä on Jumala kaikki Valtias, taivaan ja maan Luoja.
Sitä kautta avautuu aivan uudenlainen maailma. Lyöytyy jopa se sapatin ilo ja ilo viettää sapatia, sapatin Herran kanssa.
Asia on niin, että ylösnousemuspäivä on korvannut useilla ihmisillä sapatin, eli he sapatin pitävät siivous ja kuppapäivänä. Tosin on nykyään jo kaupat avanneet ovensa, että pääsevät sunnuntainakin kauppaan. Sunnuntailakia on hiukan löysennetty, toistaiseksi.
Tämä perustuu sinun järkeisoppiin, että näin voi tehdä. Kristityillä on oikeus valita päiviä erilaisiin tarkoituksiin, kun ei niistä tee lepopäiviä, ohi Herran sapatin.
MIKSEI KOLME-ENKELIÄ TOTTELE SAPATTIA?
### Mitä sapattina saa...
Kirjoittanut: kolme-enkeliä 30.6.2008 klo 22.01
tehdä ja mitä ei? on kysymys jonka kuulee usein. Tällä palstalla kysymys tulee lähinnä niiden suusta jotka inhoavat sapattia ja samalla sen antajaa, Jeesusta.
Mutta katsotaan mitä Raamattu sanoo sapatista.
Jes. 58:13
Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia, ###
Tuossa tyypillinen kiihkoadventisti vaahtoaa, että me kristityt muka inhoamme sapattia.
Mutta mikäs hän on sanomaan, kun itse inhoaa sapattimääräyksiä. Kuten:
Ei saa puhua (kirjoittaa) joutavia. Sillä jos arkena puhuu joutavia, silloinkin on rikkonut
sapatin, sen perimmäistä tarkoitusta. Niinikään myös arkena on itsekeskeinen omahyväisyys
pantava pois ja iloittava, iloittava ydessä totuuden kanssa. Sapatti sitten kruunaa viikon.
SAPATTIKÄSKYJÄ, JOITA KIIHKOADVENTISTI INHOAA - ja muka pitää sapatin
2.Moos.35:3
Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."
4.Moos.15:32-36
32 Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina.
33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen.
34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.
35 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella."
36 Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman käskyn mukaisesti.
Joh 5:17-18
17 Mutta Jeesus sanoi heille: "Minun Isäni tekee työtään taukoamatta, ja niin teen myös minä." [Joh. 9:4, 14:10]
18 Tämä vain lisäsi juutalaisten halua ottaa Jeesus hengiltä. Hänhän ei ainoastaan rikkonut sapattikäskyä, vaan vieläpä sanoi Jumalaa omaksi isäkseen ja teki siten itsestään Jumalan vertaisen. [Joh. 10:33]
Jeesus on toki täyttänyt kaiken puolestamme ja vaellamme meitä varten valmistetussa töissä. Mutta joka ei tunnusta rikkovansa sapatin - itse asiassa kaikki käskyt - se valehtelee Pyhälle Hengelle. Ananias ja Safiira ovat varoittava esimerkki.
Pidättääkö kiihkoadventisti jalkansa kulkemasta ns. sapatinmatkaa pidemmälle sapattina?
Apt 1:11-12
11 Nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän." [Ap. t. 2:7 | Ap. t. 3:21]
12 Silloin he lähtivät tuolta vuorelta, jota kutsutaan Öljymäeksi ja joka on lähellä Jerusalemia, sapatinmatkan* päässä. He palasivat Jerusalemiin [Matka, joka sapattina oli lupa kulkea, noin kilometri.] [Luuk. 24:52]
Jeesus ei riko sapattia, vaikka hän sapattina saapuisikin rauhanaikaa käynnistämään,
sillä paikka josta hän Jerusalemin temppeliin astelee, on vain sapatinmatkan (n. 1 km)
päässä, Öljymäellä.
Sak 14:3-5
3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä. [Jes. 42:13]
4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.
5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana. Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan. [Aam. 1:1 | Juud. 14]
Asiasta toiseen. Antisemitismistäkin tulee olemaan varottava esimerkki - rauhanajassa.
Jes 66:23-24
23 Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. [Sak. 14:16]
24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
Ne ovat kauhistava varoitus koko ihmissuvulle.
[Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]- Eikä tuomita pyhän pyhittäjiä
Kolme-enkeliä ei ole aggressiivisten kiihkoadvarien
puolesta esittänyt mitään, mikä tekisi sapatista
erilaisen päivän kuin muut päivät.
Rakkaus vaatii yhtä lailla sapattina!
Mutta jos Jeesus lepäisi sapattina, se olisi
katastrofi. Tai pitäisi sapattivuoden, jolloin
täytyy selvit´ä omin avuin ja ilmman lihaa, se olisi
katastrofi.
Jos Jeesus sapattina tai arkena olisi puolustajan ja Karitsan
sijasta tutkiva tuomari, se olisi katastrofi.
Ja miksei sunnuntaina saa pyhästi elää?- -tismin ulkokultaisuudesta
Kultainen pitäisi olla sydän eikä se sinetti.
Järkeisoppi estää elävän uskon.
Sairaan mielikuvituksen tuottama EGW-materiaali
tulisi polttaa pois ja olla yhtä kristikunnan
kanssa. Ihan oikeesti! Siunaus siitä seuraisi.
## Pastoreiden huoli...
Kirjoittanut: Stork 29.6.2008 klo 14.14
Tämän kevään ja kesän aikana olen jo ainakin kolmelta eri pastorilta kuullut tai lukenut heidän huolensa adventistien hengellisestä tilasta.
Ainakin pari muuta pastoria on huolissaan, että adventisteilla on vaara tulla "teoriauskovaisiksi", adventtitotuus on päässä, mutta sydän ei välttämättä olekaan uudestisyntynyt.
Yleensä esimerkkeinä on käytetty EGW:n ja tt-opin ylikorostamista. ##
- Miksi pilkkaat
SITÄ,minkä Jumala PYHITTI?
Meidän tulee totella Jumalaa enenmmän kuin ihmisiä!
Paina tämä totena mieleesi ja NÖYRRY Jumalan VÄKEVÄN KÄDEN ALLE! Jumala on ikuinen ja hänen lakinsa on PYHÄ! Myöskin Hänen pyhittämänsä sapatti on PYHÄ!- niin?
Mitä, jos sinä oletkin väärässä?
- laulu vitonen
EI SYNNEISTÄ PIDETÄ KIRJAA!
Room 5:13-15
13
Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin,
mutta missä lakia ei ole, siellä
EI SYNNEISTÄ PIDETÄ KIRJAA. [Room. 4:15]
14
Kuolema kuitenkin hallitsi Aadamista Moosekseen asti kaikkia,
myös niitä, jotka eivät Aadamin tavoin syyllistyneet rikkomukseen.
Aadam oli esikuva siitä, joka oli tuleva.
[1. Moos. 6:3]
15
Rikkomusta ei kuitenkaan voi verrata armoon.
Yhden ainoan ihmisen rikkomus on tosin tuottanut kaikille kuoleman,
mutta vielä paljon runsaammin ovat Jumalan armo
ja hänen lahjansa tulleet yhden ainoan ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, ansiosta kaikkien osaksi. [Jes. 53:11; 2. Kor. 5:15]
Kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen,
vaikka lakia ei ollut, todistaa Sana!
Niinikään Mooseksesta Jeesukseen, vaikka oli laki!
Sitten vanhurskaus ilmoitettiin ilman lakia,
uskon kautta yksin armosta. (Uskonvanhurskausoppi).
Room. 3:21
Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat,
on ilmoitettu ilman lakia,
Room. 7:6
Mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä,
mikä meidät piti vankeina,
niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa
tilassa emmekä kirjaimen vanhassa. - Mitä on pyhyys ja puhtaus?
Usko pyhittää, epäusko tekee epäpyhäksi!
Niin sapatin kuin sunnuntain!
Room. 14:14
Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää.
Room. 14:20
Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa.
Fil. 4:8
Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;
Tit. 1:15
Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa on saastainen.
Tit. 2:7
Aseta itsesi kaikessa hyvien tekojen esikuvaksi, olkoon opetuksesi puhdasta ja arvokasta
Luuk. 11:41
Mutta antakaa almuksi se, mikä sisällä on; katso, silloin kaikki on teille puhdasta.
Luukas 6. (Jeesus kehuu uskonrohkeaa)
3 Mutta Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hänen ja hänen seuralaistensa oli nälkä,
4 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen, otti näkyleivät ja söi ja antoi seuralaisilleenkin, vaikkei niitä ollut lupa syödä muiden kuin ainoastaan pappien?"
NÖYRYYS JA HILJAISUUS
Jes. 57:15
Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi.
Mutta sinä tuskin voit vaieta tuomitsemishimossasi
Jes. 66:2
Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ovat kaikki nämä syntyneet, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä.
Sak. 9:9
Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla. - Tosiuskova
Kun joku ylpeilee sillä, että pyhittää sapatin
elämässään lauantaisin, eikä kuitenkaan pyhitä
- - niin toki siitä pittää ojentaa, ettei hänen
sielunsa joutuisi hukkaan.
Sillä lainnoudattajan tulee noudattaa lakia ja
vain Kristukseen kätketty voi olla vapaa laista.
"Irti laista" sanoo Sana.
Karismaatikko_1
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251258
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 94904
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede23847Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat286746- 93727
- 34638
- 109636
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet129550
