Hevosen lihottaminen

terveellisesi

Kuinka saisi lihotettua ex ravuria terveellisesti?
Hevosella on heinää jatkuvasti tarjolla, käy laitumella ja saa myös 0,5l kauraa päivässä. (enempää ei voi kauraa antaa kun muuten turpoaa jalat)

16

9194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisää evästä

      Jos kaura turvottaa jalat, sinun on löydettävä muuta evästä hevoselle. Nykyään saa niin monenlaisia täysrehuja, myös kaurattomia, että kyllä niistä löytyy hevosellesi sopivaa murkinaa.

      Puoli litraa väkirehua päivässä on aivan mielettömän pieni määrä hevoselle! Varsinkin jos se kaipaa lisää massaa päälle muutenkin.

      • 123

        Mun heppa oli tosi laiha ku tuli mulle, eläinlääkäri kehotti antamaan ruokaöljyä kaurojen tai muun seassa.


    • heli

      Itsellä sama projekti edessä, kun ostin hieman lihasköyhän ex-ravurin...

      Lese on erinomaista lihotukseen, se ei sisällä energiaa joten ei kovin hyvää pelkästään annettavaksi.

      Minä syötän hevoselleni lesettä sekä kauratonta mysliä, kaura nousee hattuun joten sitä ei viitsi antaa ja edellisen hevosen kanssa kokeilin lihotukseen myös öljyä, kuumensi hevosen joten ei toiminut meillä.

      Näin kesällä ruokinta on minimissä koska hevonen on yötä päivää laitumella, mutta talvella ruoan määrää lisään riippuen hevosen liikunnan määrästä.

      Meillä annostus tällä hetkellä n. 0,5L lesettä ja n.0,5L mysliä päivässä!
      Hevonen ollut minulla nelisen viikkoa ja pyöreyttä on selkeästi tullut..

      • Piia

        itselleni tuli todella laiha ja lihakseton nuori sh 5kk sitten. hevonen söi 3dl kauraa ja 1dl prixiä kun se tuli (siis mieletöntä)!!! aloin syöttää prixiä vastaavaa tähtipoweria (saa vain täältäpäin) ja öljyä, sillä lihunut. hevoseni ei siis saa kauraa kuin se mitä pakko...


        hitaasti sulava energia on hyväksi, ei kuumenna mutta sisältää kuitenkin paljon lihaksia ja massaa kasvattavia ainesosia.

        joten, öljy, prixi, jos hevonen ei kuumene niin racing power, black horse basic?


      • tocantis

        Se on juuri toisin päin. Lese ei ole erinomaista lihotukseen. Se ei sisällä energiaa ja koostuu suurimmaksi osaksi vedestä. Sitä ei edes juuri muissa maissa syötetä hevoselle kuin pohjoismaissa.
        Jos hevosta haluaa lihottaa, on syötettävä hiilihydraatteja ja valkuaisia.
        Alfa-alfa on yksi loistava lihottaja ja sitä löytyy monesta täysrehusta.
        Ja se öljy on se paras lhottaja, tosin en usko että se on kuumentanut hevosen. Öljy ei yleensä nosta "paineita" samoin kuin kaura tai väkirehu. Sitä voi antaa sellaiset 3 desiä joka päivä (öljyä siis).
        Sa se heinä lihottaa myös mutta vainlyhytaikaisesti. Huomaa esim heinämaha kesällä joka häviää talliin syksyllä tultaessa. Säilörehu on myös hyvä lihottaja valkuaispitoisuutensa puolesta.


    • riina-.-

      Eli antaa erinlaista evästä. Me ollaan annettu hoitoponille porkkanaa ja omenankuoria aina kurojen matkassa niin se on pysynyt oiken hyvässä kuosissa ja se laiduntaa päivittäin. nyt on vähän lihonut laidunkauden takia, mutta vaan vähän :D

    • J&K

      ex-ravuria tai mitä vaan hevosta kannattaisi lihottaa rypsiöljyllä,mullakin on hevonen ja annan sille kauraa,heinää kivennäisiä ja öljyä sekaan,annan ruuan kolme kertaa päivässä hyvin lihoo eikä ole tullut mitään ongelmia

    • jotain apua

      Öljy on hyvä energialähde n. 3dl vastaa yhtä kaurakiloa (siis ei litraa!!) litra painaa n. 500-700g. Riippuen laadusta..
      Pellavansiemenet ovat rasvaisia ja hyvää myös vatsalle, pellavaisen nimellä tuotetta löytyy kaupasta niin rouheena kuin öljynäkin.
      Melassi myös erimuodoissa (siirappi/leike) on maittava ja hyvä energia/kuntoutus rehu.
      Hevostarvikeliikkeistä saa monenkin merkkistä ns. Mysli tyyppistä rehua joista osa juuri tarkoitettu massan kasvattamiseen.
      Itse syöttänyt pari kuuria omalle lv:lle, on hinnakasta mutta on tamma kyllä lihonutkin ja saanut kunnon lihakset !!
      Kantsii kokeilla mikä omalle sopii..

    • tuoretta mehevää

      rasvaista sian ihraa.

    • Heppatyttönen2010

      ..projekti meneillään. Olen nyt koittanut useampaa vaihtoehtoa ja tuloksia alkaa vähitellen näkyä. Ostin 11v pv-tamman joka nyt uudessa treenissä kuluttaa pitkälti ruuasta saamansa energian, joten olen lisännyt heinää(saa niin paljon kuin syö) ja peacemakeria saa jo 4-5l päivässä 2dl rypsiöljyä/päivä (halvalla öljyä saa esim. prismasta 1,5€/litra). tarvittavat vitamiinit(BE) valkosipuli. Kumma kyllä jossei nyt ala massaa tulemaan, sillä treeni on kova ja ruokaa ainakin riittävästi :) Suosittelen säilöheinää(AIV) jos hevosen vatsa kestää, sillä säilöheinä sisältää paljon enemmän valkuaista jne. :) Tsemppiä masunkasvatukseen :D

      • tocantis

        Kannattaisi harkita sitä valkosipulin syöttämistä. Hiljattain oli eläinlääkärilehdessä tutkimus jonka mukaan valkosipuli aiheuttaa hevosilla anemiaa. Ja eihän se hevonen siitä mitenkään todellisesti hyödy, valkosipulista siis. Se on vain suureksi osaksi ihmisen kuvitelmaa että hevoselle pitäisi syöttää valkosipulia. Yhtä terveinä ne pysyy perus-ruoalla (lese kaura kivennäinen suola)


    • jepalis

      Paitsi että hevosen perusruoka on kaura, heinä, kivennäinen, suolakivi ja vesi..

      "Itsellä sama projekti edessä, kun ostin hieman lihasköyhän ex-ravurin..." Tää oli jo vanha kommentti, mutta pisti silmään, sillä ei niitä lihaksia saa lihottamalla, ne tulee treenillä.. Läski ja lihas on ihan eri juttu..

      • näinpähän

        "Öljy on hyvä energialähde n. 3dl vastaa yhtä kaurakiloa (siis ei litraa!!) litra painaa n. 500-700g" Vähän meni vain väärin, litra kauraa painaa n.550 hehtolitraa .Tuon painonen kaura on hvyälaatuista, alle sen ei ole vielä kuivunut tarpeeksi.


      • mittaajat
        näinpähän kirjoitti:

        "Öljy on hyvä energialähde n. 3dl vastaa yhtä kaurakiloa (siis ei litraa!!) litra painaa n. 500-700g" Vähän meni vain väärin, litra kauraa painaa n.550 hehtolitraa .Tuon painonen kaura on hvyälaatuista, alle sen ei ole vielä kuivunut tarpeeksi.

        Vähän meni vain väärin, litra kauraa painaa n.550 hehtolitraa . mikähän mahtanee olla tälainen mittayksikkö?


    • itse mittaan

      Kyllä se vaan niin on,että kauran litrapainon saa vain mittaamalla selville.On jyvien koossa ja sitämyötä myös painossa eroja:) Että hyvinkin paino voi vaihdella 500-800g välillä.

    • Esteratsastaja

      Kaura ei lihota, siitä saa vain energiaa! Mutta esim. Greenlinea n. 2,5 litraa päivässä, niin auttaa. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4709
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4290
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2800
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    7. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1635
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe