ENSIMMÄISET LOPUN MERKIT
Mark.13:3-11
(Rinnakkaisteksti:Matt.24:1-14)
--
13:3 Ja kun hän istui Öljymäellä, vastapäätä pyhäkköä, kysyivät Pietari ja Jaakob ja Johannes ja Andreas häneltä eriksensä:
13:4 "Sano meille: milloin tämä tapahtuu, ja mikä on merkki siitä, että kaikki tämä alkaa lopullisesti toteutua?"
13:5 Niin Jeesus rupesi puhumaan heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
13:6 Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta.
13:7 Ja kun te kuulette sotien melskettä ja sanomia sodista, älkää peljästykö. Näin täytyy tapahtua, mutta se ei ole vielä loppu.
13:8 Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, tulee maanjäristyksiä monin paikoin, tulee nälänhätää. Tämä on synnytystuskien alkua.
13:9 Mutta pitäkää te vaari itsestänne. Teidät vedetään oikeuksiin, ja teitä piestään synagoogissa, ja teidät asetetaan maaherrain ja kuningasten eteen, minun tähteni, todistukseksi heille.
13:10 Ja sitä ennen pitää evankeliumi saarnattaman kaikille kansoille.
13:11 Ja kun he vievät teitä ja vetävät oikeuteen, älkää edeltäpäin huolehtiko siitä, mitä puhuisitte; vaan mitä teille sillä hetkellä annetaan, se puhukaa. Sillä ette te ole puhumassa, vaan Pyhä Henki.
13:12 Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.
13:13 Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
Ensimmäiset lopun merkit; Mark.13:3-13
12
419
Vastaukset
Jeesus puhuu Öljymäellä opetuslapsilleen Jerusalemin ja maailman lopputapahtumista (3,4). Tämä on pisin puhe Markuksen evankeliumissa. (Vrt. Matt.24).
VÄÄRÄT PROFEETAT (5,6)
Heti alussa Jeesus varoittaa opetuslapsiaan eksymästä (5,6): ”Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä” (5)....vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin” (Matt.24:24).
Väärät Kristukset ja väärät profeetat sanovat Kristuksen olevan läsnä ja vaikuttavan vain joissakin erityisissä henkilöissä, suunnassa tai paikassa (Matt. 24:26, Luuk.17:23).
Erämaasta lähti Mooseksen (2. Moos. 3:1) ja Johannes Kastajan vaikutus.
Erämaasta muka löytyy Kristuskin.
Toisten mielestä Jeesus ei tule julkisesti, vaan on kammiossa (Kammio=salainen paikka; Matt.6:6).
Arvioidessamme, kuka on väärä profeetta, Jeesus esittää perusteeksi hedelmät (Matt.7:15-20).
SODAT, MAANJÄRISTYKSET, NÄLÄNHÄTÄ (7,8)VAINOT (9,11-13)
Jo Rooman keisarivallan aikaisiin suuriin sotiin liittyivät suuret kristittyjen vainot. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Nero)
EVANKELIUMI KAIKKEEN MAAILMAAN (10)
Vainoista huolimatta evankeliumin saarnaaminen jatkuu ”kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu” (Matt.24:14).Virsi 385.
1.
Auta, oi Jeesus, kun eksytys suuri
maata käy voimalla valloittamaan.
Saatana väijyy nyt julmana juuri
valmiina sieluja vangitsemaan.
Maailman ruhtinas miettivi ansaa,
kuinka se turmioon syöksisi kansaa,
kuinka se turmioon syöksisi kansaa.
2.
Auta, kun saatana, maailma, liha
syntien orjaksi taivuttavat,
kun tämän maailman ystävyys, viha
pois sinun luotasi houkuttavat.
Anna siis kuolemantuskaasi muistaa,
että voin ylpeän mieleni suistaa,
että voin ylpeän mieleni suistaa.
3.
Auta, oi Jeesus, kun syntini tuottaa
tunnolle vaivoja syytöksineen.
Anteeksiantoosi suo minun luottaa,
että en sortuisi katkeruuteen.
Hengessä köyhäksi tulla jos voisin,
kuormani kaikki sun hoitoosi toisin,
kuormani kaikki sun hoitoosi toisin.
4.
Auta, oi Jeesus, kun syntini aina
henkesi lämmön saa laimenemaan.
Ylpeä luontoni nöyräksi paina,
hauduta armolle aukenemaan.
Yhdistä henkeni Henkesi kanssa,
terveeksi näin minut tee kokonansa,
terveeksi näin minut tee kokonansa.
5.
Auta, oi Jeesus, suo katseesi loistaa
juonia kiusaajan paljastaen,
kun sanan selvän se tahtoisi poistaa
kulkien vaatteissa valkeuden.
Suo, että henget mä ain erottaisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin.sinä lähtenyt muiden mukana?
Niin ettei tarvitsisi tämän maailman herran hapatusta enää täällä nähdä.
Sanomasi on ITSE Valheen herrasta vaikka muuta luulet.ArmiK kirjoitti:
sinä lähtenyt muiden mukana?
Niin ettei tarvitsisi tämän maailman herran hapatusta enää täällä nähdä.
Sanomasi on ITSE Valheen herrasta vaikka muuta luulet.ArmiK: "Sanomasi on ITSE Valheen herrasta vaikka muuta luulet".
--
Voisitko tarkentaa, mitä sanomassani on "ITSE Valheen herrasta"?
(Perustelut Raamatun Sanalla)
- Eija_Moilanen
Tämä Markus 13 liittyy Matteus 24, jota sivuttiin aikaisemmin. Luukas 21:stä löytyy myös rinnakkaisuutta näiden vertailuun.
Kaikissa kolmessa evankeliumeissa asiasisältö on lähes sama.
Markukselta puuttuu mm. seuraava:
-Matt. 24:26-28
--
24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
24:27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
24:28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
--
Mitähän jae 28 tarkoittaa?
Löytyneeköhän tälle selitystä?- Eija_Moilanen
Tapio522 kirjoitti:
--
24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
24:27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
--
Löytyneeköhän tälle selitystä?että, kotka merkitsee tuomiota. Ennustus laajenee 29 jakeesta eteenpäin.
- Entiteetti
Tapio522 kirjoitti:
--
--
Löytyneeköhän tälle selitystä?"24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."
Niin, aivan, ei ole sielläkään.
"24:27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus."
Entäs jos, salma leimahtaakin SILLOIN, lounaasta luoteeseen ?
Ja yhtä lyhyt, tämä Jeesuksen, paluu ? Kuin salaman leimahdus ?
"24:28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat."
Että, siellä missä on raato siellä on yleensä myös, kotkia.
Melko varmaan korppisellaisia. Eija_Moilanen kirjoitti:
että, kotka merkitsee tuomiota. Ennustus laajenee 29 jakeesta eteenpäin.
Eija_Moilanen: "...kotka merkitsee tuomiota"
--
Niin...tuomio kohtaa kaikkea, missä ei ole elämää (raato!).
"Sen hevoset ovat nopeammat kuin pantterit, ne juoksevat kiivaammin kuin sudet illoin. Sen ratsumiehet kiidättävät - kaukaa tulevat sen ratsumiehet, ne lentävät, NIINKUIN KOTKA SYÖKSYY SYÖNNÖKSELLEEN" (Habakuk 1:8).
"Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä" (jae 5).
--
Miten tunnistaa väärät profeetat?
Hehän toimivat näennäisesti ”lammastenvaatteissa” (Matt. 7:15), vaikka heidän perimmäisenä tarkoituksena on tuhota ja saada aikaan hajaannusta.
Jeesus varoittaa meitä tällaisista ”susista”.
Saman varoituksen sanan kuulemme myös Paavalilta:
”Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä” (Apt. 20:29).
Paavali ei elättele turhia harhakuvia, että hänen perustamansa seurakunnat säästyisivät vääriltä opettajilta.
Erikoisesti seurakunnan paimenilla on suuri vastuu laumastaan; heidän on otettava itsensä lisäksi vaarin myös laumastaan, johon Herra on laittanut heidät paimentamaan Herran seurakuntaa.
Vähän Aasian seurakunnissa vaikutti harhaopettajia (”antikristuksia” 1. Joh. 2:18, 19), aiheuttaen niille vakavan vaaran.
Jeesuksen jumaluuden (1. Joh.5:20) kieltämisen ohella harhaopettajat myös kielsivät Jumalan Sanan ja käskyjen sitovuuden kristittyjen elämässä.
Arvioidessamme, kuka on väärä profeetta, Jeesus esittää perusteeksi hedelmät (16-20).
1.Joh kirjeessä esitetään kelvottomiksi hedelmiksi väärä opetus, josta heidät voi tunnistaa (1.Joh.2:22,1.Joh.4:1-3).
On koeteltava henget, ovatko ne Jumalasta (1. Joh. 4:1-6)
On pysyttävä Kristuksen opissa (2. Joh. 9). ”Te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia..”
Johannes kehoittaa meitä pitämään Raamatun Sanan ainoana opin ja elämän ohjeena ja vaeltamaan rakkaudessa (2. Joh. 9,10).- Hertha
En löytänyt 2. Johanneksen kirjeestä lausetta "Te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia." Hän ei myöskään maininnut Raamattua.
Jos nyt oikein ymmärsin, että kyseessä on toinen Johanneksen kirje. Hertha kirjoitti:
En löytänyt 2. Johanneksen kirjeestä lausetta "Te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia." Hän ei myöskään maininnut Raamattua.
Jos nyt oikein ymmärsin, että kyseessä on toinen Johanneksen kirje.Kohta "Te eksytte..." on:
Matt. 22:29
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
Tämä meidänkin on hyvä muistaa;Jumalan Sanan tuntemus on tärkeää!
Vapahtajammekin turvautui Jumalan Sanaan: "Kirjoitettu on..." (Luuk. 4:1-13).
TAISTELU PAHAA VASTAA
Ef.6:10-20
--
Perimmältään kristillinen elämä on hengellistä taistelua ”Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa” (10).
Tässä taistelussa sota-asulla on tärkeä merkitys kestääksemme ”perkeleen kavalat juonet” (12). Vastustajamme on kavala, viisas ja voimakas.
Vaikeutena taistelussamme on se, ettemme näe vihollistamme, koska vihollisemme ei ole ”verta ja lihaa”.
Taistelu on kuitenkin todellista.
Nämä ”oudot” voimat ei saa kuitenkaan lamaannuttaa meitä. Saatanan juonet on paljastettava ja käytävä puollustus- ja hyökkäyssotaan niitä vastaan. On kyse elämästä ja kuolemasta.
Paavali käyttää koko ajan sotilassanastoa kuvaamaan tätä sotaa.
Kristuksen seurakunta on uuden liiton kuninkaallinen papisto, joka pukee ylleen Jumalan koko sota-asun(13).
Kristuksen sotilaalla on:
1) Kupeet TOTUUTEEN VYÖTETTYNÄ.
Näin hän voi esteettä liikkua. Vyö antaa varmuutta ja TOTUUS on hänen lanteittensa side (Jes. 11:5).
2) VANHURSKAUDEN HAARNISKA.
Vanhurskaus ei ole meistä itsestämme lähtöisin, vaan lahjaksi saatua Kristuksen vanhurskautta. Se on täydellistä ja peittää kaikki minun puutteeni.
3)Alttiuden KENGÄT.
Paavalilla on tässä mielessään Jesajan sana (Jes52:7): ”Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen, joka julistaa rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman, joka julistaa pelastusta...!"
Alttius viedä evankeliumia eteenpäin syntyy siitä, että on ensin itse saanut vastaanottaa evankeliumin syntien anteeksiantamuksesta ja saanut näin rauhan Jumalan kanssa.
4) USKON KILPI.
Kilpi suojaa minua.
Se tarkoittaa USKOA KRISTUKSEEN, jolla voi suojautua ”pahan palavilta nuolilta” (16).
(Palavat nuolet olivat sen ajan pelätyimpiä aseita).
Usko suojaa meitä omantunnon syytöksiltä sekä kiusauksilta.
5) PELATUKSEN KYPÄRÄ.
Kysymys on taas siitä, mitä Kristus on tehnyt puolestani.
6) HENGEN MIEKKA.
Tämä tarkoittaa Jumalan Sanaa. Vapahtajammekin turvautui Jumalan Sanaan torjuessaan perkeleen kavalat ehdotukset (Luuk.4:1-13), Samoin meidänkin ainut turvamme ja paras aseemme on luja tukeutuminen Jumalan Sanaan.
---
Auta, oi Jeesus,
suo katseesi loistaa
juonia kiusaajan paljastaen,
kun sanan selvän
se tahtoisi poistaa
kulkien vaatteissa valkeuden.
Suo, että henget
mä ain erottaisin,
voittaisin valheen
ja voimasi saisin,
voittaisin valheen
ja voimasi saisin”.
(virsi 385:5).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433544Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4413063Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan232830Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831917- 871517
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541380- 1071267
- 1041222
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721143Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.32983