ruisleivän teko-ohje

tarjolla tässä

Leivän teko itse ei ole vaikeaa ja siinä voi säästää kuukaudessa useita kymppejä.
Laitoin taikinan juuri hapantumaan yöksi.

1 litra kädenlämpöistä vettä.
2 tl suolaa
300g ruisjauhoja.

Mittaa vesi, hiiva ja suola kulhoon. Kun hiiva on liuonnut niin lisää 300g ruisjauhoja ja sekoita siitä lusikan avulla velli.
Laita leivinliina kulhon päälle ja laita yöksi se hapantumaan vaikka mikroon ( se on hyvä vedoton paikka ).

Jatkan ohjetta huomenna jos joku on kiinnostunut.

Itse aloitin ruisleivän teon näin. Ensimmäisen kerran jälkeen säästin valmista taikinaa noin puolen desin verran pakasteessa jota seuraavan kerran käytin taikinan juurena. Aina leipomisen yhteydessä jätän taikinaa juureksi.

21

6158

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiskomaton ukkeli

Laita vaan lisää reseptiä, kiitos!

Annan vielä vinkin, että jos haluaa vielä halvemmalla päästä, kannattaa jauhaa pettua sekaan. Pettuleipää syötiin Suomessa pula-aikana, ja se on ihan hyvää!

"pantiin sekaan puolet petäjäistä", niinkuin kansanrunossakin sanotaan.

Hapanjuurtakin on muuten kyllä saatavissa, ettei tarvitse ihan tyhjästä lähteä.

• ohjetta

yleensä leivon näppituntumalla mutta nyt päätin punnita paljonko jauhoja laitan.
        Ruisjauho maksaa onneksi vain 85 cent/kilo.
        Huomiseen!

• vuokia leipää 4,3 kg

Terveysleipäni:
        2 tuntia, 200 astetta 3x 1,5 L vuoka

1. päivänä;
        2,5 dl juurta
        1,5 L kylmää vettä
        14 dl / 700g Ruisjauhoa /ruissihtijauhoa
        3 dl Pellavansiemeniä n. 230g
        3 dl Auringonkukansiemeniä n. 200g
        1,5 rkl n. 33g suolaa
        Anna seoksen seistä kostean pyyhkeen alla 12–24 tuntia riippuen siitä,
        kuinka maitohappobakteeri alkaa toimia ja kuinka happamaksi leivän haluat.

2. päivänä;
        0,5 L haaleaa vettä
        7 dl / 350g ruisjauhoa /ruissihtijauhoa
        5 dl / 350 g vehnäjauhoa
        Sekoita, käytän Isoa teräslusikkaa se kestää, vaikka taikina on kohtalaisen kovaa.
        OTA TAIKINASTA JUURI,
        seuraavaa leipätaikinaa varten säilyy jääkaapissa 4 jauhotettuna.
        Jaa taikina kolmeen 1,5 litran voideltuun pitkulaiseen vuokaan,
        voiteluun ei käy kevyt levitteet jää kiinni eli leivonta margariinia tai voita.
        Anna nousta vuossa, vie aikaa 2-6 tuntia riippuen kuinka aktiivista kohottava maitohappobakteerisi on.
        Paisto 2 tuntia, 200–180 astetta
        (tuo kolme vuokaa, on sähköuuniin, on taloudellisin paisto tapa, uuni täynnä)
        Leipää tulee ohjeella 4,3 kg.
        Jos leivän paistopinta tulee mielestäsi liian *kova*, sudi paistumisen aikana vedellä muutama kerta.

Pakastan leivän aina valmiina siivuina.
        Eli paistamista seuraavana päivänä siivutan hyvällä sahateräveitsellä.
        Syön leivän sitten ottamalla pakasteesta ja sulattamalla leivänpaahtimessa tulee kuiva ja rap-sakka pinta.
        Avokado, siivuina leivän päällä, on taivaallisen hyvää.
        HUOMIO on oltava 1/5 osa vehnäjauhoa, koska muuten murenee sivuttaessa,
        ruisjauhossa ei ole sitkoa.

Olen tehnyt leipää parikymmentä vuotta.

Ohje on vanha ja olen sitä muokannut.
        Suolan vähensin puoleen, ja vehnäjauhon vähensin tuohon 1/5 osaa,
        se oli alkuperäisessä 1/4 osa.
        Alkuperäisessä oli Auringonkukansiementen tilalla kokonaisia kuorittuja ruisjyviä,
        ne käyvät ihan hyvin samoin kokonaiset kauranjyvät ovat hyviä.
        Käytän siemenet kokonaisina.

#####¤¤¤¤¤¤#####¤¤¤¤¤¤

Uusi juuri; osta hiivaton ruisleipä murenna siitä kulhoon lisää vettä ja jauhoja anna hapantua pari vuorokautta..(tulee nopeammin tuosta leivästä juuren oltava vanhempaa kunnon nostatukseen)

Otan aina uuden juurisiemenen ja säilytän pakasteessa tarpeeseen.

• mielenkiinnollaaa
        vuokia leipää 4,3 kg kirjoitti:

Terveysleipäni:

1. päivänä;
        2,5 dl juurta
        1,5 L kylmää vettä
        1,5 rkl n. 33g suolaa

2. päivänä;
        0,5 L haaleaa vettä
        5 dl / 350 g vehnäjauhoa
        Sekoita, käytän Isoa teräslusikkaa se kestää, vaikka taikina on kohtalaisen kovaa.
        OTA TAIKINASTA JUURI,
        Anna nousta vuossa, vie aikaa 2-6 tuntia riippuen kuinka aktiivista kohottava maitohappobakteerisi on.
        Jos leivän paistopinta tulee mielestäsi liian *kova*, sudi paistumisen aikana vedellä muutama kerta.

Syön leivän sitten ottamalla pakasteesta ja sulattamalla leivänpaahtimessa tulee kuiva ja rap-sakka pinta.

Alkuperäisessä oli Auringonkukansiementen tilalla kokonaisia kuorittuja ruisjyviä,

#####¤¤¤¤¤¤#####¤¤¤¤¤¤

Uusi juuri; osta hiivaton ruisleipä murenna siitä kulhoon lisää vettä ja jauhoja anna hapantua pari vuorokautta..(tulee nopeammin tuosta leivästä juuren oltava vanhempaa kunnon nostatukseen)

Kyllähän kuulemma pettuleipä ollut ihan syötävää,joskus tuli ohjelma kun sitä valmistettiin,mutta kirjoituksen aloittaneelle maininta että aion kyllä kokeilla leivän valmistamista,monta vuotta olen tehnyt sämpylöitä mutta ruisleipää en koskaan,jos tulee hyvää niin alan vallan tekeen itse sitä.

• ei ole sun juttus

Muutenkin sun tylsiis ja rasistisiin vitseihis kyllästyneenä, sanon nyt sulle ja koita ny ymmärtää tää ihan oikeesti.

-Sä et oo hauska.

Eikä noilla sun vitseilläs oo mitään tarkoitusta tai tolkkua. Ehkä olet katkera ja kateellinen, mutta hauska et ole eikä susta koskaan hauskaa tulekaan, joten lopeta toi väkinäinen puuttuminen joka asiaan.

Nytkin käsket laittamaan pettua, mutta et kuitenkaan kerro miten se tehdään. Jos olisit oikeesti hauska olisit liittänyt tähän kohtaan ohjeen miten pettu tehdään ja miten se lisätään leipään.

• Wikipediasta,
        mielenkiinnollaaa kirjoitti:

Kyllähän kuulemma pettuleipä ollut ihan syötävää,joskus tuli ohjelma kun sitä valmistettiin,mutta kirjoituksen aloittaneelle maininta että aion kyllä kokeilla leivän valmistamista,monta vuotta olen tehnyt sämpylöitä mutta ruisleipää en koskaan,jos tulee hyvää niin alan vallan tekeen itse sitä.

löytyy kans ruisleivän ohje. Pettu ei ole terveellistä munuaisille, jos pihkaa ei ole kunnolla paahtamalla poistettu (ja saako sitä tarpeeksi hyvin pois?). Ennen muinoin pantiin leipään vehkanjuurta, joka tosin pitää sitä ennen käsitellä hyvin monimutkaisesti. Perunaa voi leivänjatkoksi lisätä, siitä tulee sitten perunalimppua.

• leivän ystävä
        vuokia leipää 4,3 kg kirjoitti:

Terveysleipäni:

1. päivänä;
        2,5 dl juurta
        1,5 L kylmää vettä
        1,5 rkl n. 33g suolaa

2. päivänä;
        0,5 L haaleaa vettä
        5 dl / 350 g vehnäjauhoa
        OTA TAIKINASTA JUURI,

#####¤¤¤¤¤¤#####¤¤¤¤¤¤

kiitos kokeilen reseptiä, tykkään vain suolasta jota meinaan pistää 1,5 kertaisen määrän, muuten teen ohjeen mukaan

• kiskomaton ukkeli
        ei ole sun juttus kirjoitti:

Muutenkin sun tylsiis ja rasistisiin vitseihis kyllästyneenä, sanon nyt sulle ja koita ny ymmärtää tää ihan oikeesti.

-Sä et oo hauska.

Eikä noilla sun vitseilläs oo mitään tarkoitusta tai tolkkua. Ehkä olet katkera ja kateellinen, mutta hauska et ole eikä susta koskaan hauskaa tulekaan, joten lopeta toi väkinäinen puuttuminen joka asiaan.

Nytkin käsket laittamaan pettua, mutta et kuitenkaan kerro miten se tehdään. Jos olisit oikeesti hauska olisit liittänyt tähän kohtaan ohjeen miten pettu tehdään ja miten se lisätään leipään.

älä viitsi höpöttää joutavia

sinun viestisi on sellaista höpö höpöä jolla ei ole mitään arvoa.

jos et itse osaa katsoa miten pettu tehdään ole sitten minun puolestani ilman sitä tietoa... sitäpaitsi unohdin taas että tällä palstalla on joitain ihmisiä joille tarvitsee ruokakin pureskella suuhun. Eli ei riitä että antaa hyvän vinkin käyttää pettua, pitää tehdä kaikki työ toisten edestä, vieläpä kertoa miten se tehdään, ja ilmeisesti minut haluttaisiin vieläpä leipurinhommiin, jotta hyväksikäyttö olisi täydellinen.

• Vielä.

Paljonko sitä hiivaa laitetaan siihen aloitusjuureen?
      Kiitos.

• laitappa...

200g ja sokeria 5kg ja lämmintävettä 10l,avot,siinä sulle köyhä hyva kilju,nam,nam,
        p.s. itse nautin vaan kalleinta konjakkia kaffen kanss,..

• se unohtua

Niin siihen alkuun kuin muutoinkin 1 paketti hiivaa.
        Ainiin,
        kaupan tuore hiiva säilyy jääkaapissa viikkojakin kun sen laittaa muovipussiin.
        Siksi pidän aina tuorehiivaa varalla, se toimii mun mielestä paremmin kuin kuivahiiva...

Leivät ovat nyt uunissa joten laitan koko ohjeen vielä mikäli nyt yhtään onnistuvat. Tuoksu täällä on kuin aikanaan maalla :))

• voi pakastaa
        se unohtua kirjoitti:

Niin siihen alkuun kuin muutoinkin 1 paketti hiivaa.
        Ainiin,
        kaupan tuore hiiva säilyy jääkaapissa viikkojakin kun sen laittaa muovipussiin.
        Siksi pidän aina tuorehiivaa varalla, se toimii mun mielestä paremmin kuin kuivahiiva...

Leivät ovat nyt uunissa joten laitan koko ohjeen vielä mikäli nyt yhtään onnistuvat. Tuoksu täällä on kuin aikanaan maalla :))

kummallisia leipureita täällä! Pettu on muuten aika vaarallista suolistolle, veri lentää suolistosta reippaasti kun enempi sitä käyttää.

• jatko-osa

Hauskaa jatkaa omaa viestiä.

1 litra kädenlämpöistä vettä.
      2 tl suolaa
      1 paketti hiivaa
      300g ruisjauhoja.

Mittaa vesi, hiiva ja suola kulhoon. Kun hiiva on liuonnut niin lisää 300g ruisjauhoja ja sekoita siitä lusikan avulla velli.
      Laita leivinliina kulhon päälle ja laita yöksi se hapantumaan vaikka mikroon ( se on hyvä vedoton paikka ).

seuraavana päivänä:
      pinnalle oli kertynyt "mäski" jonka käsin sekoitin uudelleen.
      Otin kaksi kulhoa joihin molempiin saman verran "taikinan alkua" ( helpompi käsitellä pienempää määrää )
      Lisäsin 900g ruisjahoja. Toiseen meni vähän enemmän ja toiseen vähemmän koska jako ei onnistunut ihan tasan.
      Alustin jauhot käsin.
      Ei pidä säikähtää nyt, taikina on aika löysää ja tarttuu käsiin mutta sen saa suurimmaksi osaksi kaavittua voiveitsellä käsistä irti. Pikkuisen menee taikinaa hukkaan koska ruisjauho ei käyttäydy samalla tavalla kuin vehnäjauho.
      Nyt taikinat siis nousemaan ( ei nouse paljoa )noin 3-4 tunniksi.
      Itse leipominen:
      laitoin pöydälle vajaan desin ruisjauhoja ( aika paksu kasa ) ja kippasin ensimmäisen taikinan pöydälle, käytin taas veitseä jolla irrottelin taikinan kulhosta. Jauhoja kannattaa olla pöydällä runsaasti, koska tämä taikina jämähtää heti pöytään kiinni.
      Nopeasti pyörittelin taikinan leivän muotoiseksi ja laitoin pellille jossa oli leivinpaperi.
      Sama operaatio toiselle leivälle, mahtuu samalle pellille.
      Minä en saa ainakaan leipiä kohoamaan, pikemmin ne hiukan laskee joten kannattaa muotoilla ne vähän paksummiksi tämän laskemisen takia.
      Sitten pistelin haarukalla leipien pintaan jälkiä, leivinliina päälle ja laitoin pellin lieden päälle ja uunin lämpenemään 240 asteeseen ( uunini maksimi ).
      Kun uuni on lämmennyt niin voitelin pullasudin avulla leipien pinnan VÄHÄLLÄ vedellä. ( sumutuspullo ajaisi saman asian ).
      Leivät uuniin tunniksi ja kun ovat valmistuneet niin käärin ne leivinliinoihin pöydälle jäähtymään.
      Olen kokeillut myös ilman tuota vesi-käsittelyä, mutta tulee niin rapsakka kuori, että ei näillä hampailla saa syödyksi :) makuasia.
      Parhaimmillaan tämä leipä on huomisesta eteenpäin.

Tarvitset siis vain litran vettä, 1200g vajaa desi ruisjauhoja ja paketin hiivaa.

Niin ja vielä, punnitsin leivät, painavat yhteensä n 1,850kg.

Itse aloitin ruisleivän teon näin. Ensimmäisen kerran jälkeen säästin valmista taikinaa noin puolen desin verran pakasteessa jota seuraavan kerran käytin taikinan juurena. Aina leipomisen yhteydessä jätän taikinaa juureksi.

Laittakaa viestiä jos kokeilette.
      Onnea leivän tekoon, harjoitus tekee mestarin!

• leivät uunin alaosaan

Paistoin ne uunin toiseksi alimmaisella tasolla.

• Heikki1

Kiitti tästä ohjeesta.Meikäläisellä kun on alkanut työelämä taakse jäänyttä (pahat sairaudet iskivät)niin on jälleen aika paneutua,tärkeimpiin.Niin montaa ohjetta,kun tästäkin kuulee,mikä käyttää kuminaa,toinen siirappia.Varsinais-Suomalaiselle outoja asioita.Mutta kun on komennuksilla kulkenut,monenmoista evästä"on maistellut.Mutta asiaan;tarkoitatko tällä eka päivällä-taikinan juurta,jota seuraavaan kertaan jätetään?Toiseksi,kuinka painava tämä hiiva on?Siis jos saisi vastaukset näihin,niin pistän hihat heilumaan.Hyviä jatkoja>varsinkin jos tämä vihreä talvi saa lumivaipan?T:Hessu

• kirj ap,

Laitan nykyään 50g:n hiivapaketista noin kolmannes-puolet paketista.

Itse otan juuren seuraavaksi kerraksi kun olen toisena päivänä alustanut ja kohottanut leipätaikinan (valmis leipätaikina) ja alan leipoa leipää. Siitä noin 50g pala pakkaseen.

Itse aloitan leivänteon siten että otan pakasteesta valmiin juuren jonka laitan alkuperäisen ohjeen mukaan ensimmäisenä päivänä joukkoon mukaan.

Selvisikö?
        terkut Hessulle.

• pasuna
        kirj ap, kirjoitti:

Laitan nykyään 50g:n hiivapaketista noin kolmannes-puolet paketista.

Itse otan juuren seuraavaksi kerraksi kun olen toisena päivänä alustanut ja kohottanut leipätaikinan (valmis leipätaikina) ja alan leipoa leipää. Siitä noin 50g pala pakkaseen.

Itse aloitan leivänteon siten että otan pakasteesta valmiin juuren jonka laitan alkuperäisen ohjeen mukaan ensimmäisenä päivänä joukkoon mukaan.

Selvisikö?
        terkut Hessulle.

heikki1.kiitti vastauksestasi.asia ok.jatkoja.kiitti

• pasuna

Kiitos sinulle siitä ruisleivän ohjeesta.Näin on käynyt,että ensimmäiset ruisleivät on syöty samoin sämpylät.tämä vain mietityttää-miten siitä saisi pehmeämpää ts.joutuu moottorisahalla leikkeleen.olen sitä itse aatellut.tietenkin saisi kun käyttäisi seka jauhoja,mutta ei se enää ole ruisleipää.auttaisko piimä?onhan nää niitä alkuvaikeuksia "kukaan ei ole seppä syntyissään"tietenkin he joilla on ko.sukunimi.siis lykkyä tykö.t.hessu

• kuoresta pehmeämmän

kun sumutat vettä pinnalle ennen paistamista ja käärit leivät paistamisen jälkeen esim leivinliinoilla. Ja se paranee ja pehmenee parissa päivässä paistamisen jälkeen.
        Itse meinaan kokeilla tänään että laitan hiukan vehnäjauhoja joukkoon. Siis siihen litarn taikinaan ajattelin laittaa 1/2 dl vehnäjauhoja.
        Kunnon ruisleipää ei mikään voita!

• pasuna
        kuoresta pehmeämmän kirjoitti:

kun sumutat vettä pinnalle ennen paistamista ja käärit leivät paistamisen jälkeen esim leivinliinoilla. Ja se paranee ja pehmenee parissa päivässä paistamisen jälkeen.
        Itse meinaan kokeilla tänään että laitan hiukan vehnäjauhoja joukkoon. Siis siihen litarn taikinaan ajattelin laittaa 1/2 dl vehnäjauhoja.
        Kunnon ruisleipää ei mikään voita!

-niin tietenkin tuo tekee vähäsen helpommaksi-luulisin.tuo ei tosin sitten enää ole ruisleipää.muistan lapsuuden,maalaistalossa kasvoin.emäntä kun teki ruisleipää-oli sitä valtava määrä.loput vartaaseen kattoon.kait siellä vähäsen oli kärpäsen kakkaa,mutta toisaalta tuli luonnolliset vastustuskyvyt.nykyaika mennyt liian hienoksi.mutta toisaalta oli se hyvää ruisleipää.kun sitä lopulla haukkasi,niin joutui vääntämään-lipsahti pala irti ja koko naama voissa:-))ilmoittele mitä kokeilusi tuotti?lykkyä hessu

• phhhljk

jatka pliis (:

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1028
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      801
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      744
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe