Nuoret elätit

Oma_näkemys

Kyllä sitä ihminen 1-2 vuotta tai pidempäänkin kituuttaa vaikka millaisella toimeentulolla. Jos on tietoa paremmasta. Monille aidosti köyhille ei ole, joten ymmärrän TÄYSIN heidän katkeruuden. Siksi tämä viesti ei koske heitä, vaan nuorempia.

Itse opiskelin yliopistossa 7 vuotta, 90-luvun puolivälistä 2000-luvun alkuun. Ihminen ei voi vähempää tukea saadakkaan kuin opiskelija. Toki heillä on alennuksia monista asioista, joka hieman kompensoi.

Opiskellessa oppii yleensä pihin elämäntyylin, kun on pakko. Tietysti opiskellessa tuo pihiys on välillä "hauskaa" ja kuuluu asiaan, onhan sentään toivo paremmasta.

Silti ihmettelin sitä kun ystäväni oli yhden kesän ilman töitä ja sai kuin saikin sossusta rahaa. Työttömäksihän opiskelija ei voi jäädä. Hänelle maksettiin KOKO vuokra (tuolloin opintotuesta, joka oli muuten minimaalinen, maksettiin jotain 68 prossaa vuokrasta ja loput piti laittaa ruhtinaallisesta perusosasta !!!) ja muutenkin tulot oli selkeesti paremmat kuin normaalisti.

Tokihan suurin osa opiskelijoista on kesät töissä ja osittain noilla kesätienisteillä rahoitetaan tukirahan vajavaisuutta. Tai sitten opiskelun ohella tehdään jotain, tätäkin tosin rajoitetaan aika kiitettävästi.

Itse en kuitenkaan ottanut senttiäkään opintolainaa ja töitäkin tein vain kesäisin (huonolla palkalla, ei oman alan hommia). Silti elintasoni oli mielestäni ok. Siksi on aika selvää, että etenkin nuoret pärjää sosiaalituella saakelin mainiosti: vuokrat maksetaan ja muutenkin tulee rahaa ihan riittävästi. Juuri sen verran, että ylimääräiset voi ryypätä.

Tämä jos mikä kyllä syrjäännyttää ja synnyttää (on synnyttänyt jo) loisia. Ja tämä on se porukka johon on "tartuttava". Tämä on se porukka, jonka piloillemenoa pitää ehkäistä sen verran kuin mahdollista. Nuoria, terveitä ihmisiä, jotka elävät vuosikausia yhteiskunnan varoin ilman minkäänmoista kehittymistä.

Juu ja itse olen tyytyväinen opintotukeen, se on yksineläjälle juuri sopiva. Outoa kumminkin, että sossun kautta elävänä pummina tulee paremmin toimeen.

11

982

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opintotukihan nousee

Elokuun alusta roimasti.
      Jaa, mihinköhän nämä syrjäytyneet nuoret palkattaisiin?
      Kerro myös se?
      Mäkissä on rajallinen määrä niitä paikkoja, ja siitä palkasta ei säästä mitään.
      Kaupan 4-6h 4pv/vk ei elätä ilman sossun apua.
      Siivouksiin tarvitaan koulutus, auto usein, eikä silläkään 2-4h elä.
      Arvostelu ei niitä työpaikkoja tuo, rakentava keskustelukaan ei.
      Pitäisi olla myös ongelmaan ratkaisu, odotamme mielenkiinnolla.

• Jomppa26v

Ai nouseeko opintotuki roimasti, no se ei minua paljon lohduta - mutta kokonaistasolla ok päätös.

Ei noita oikeesti syrjäytyneitä juu palkata yhtikäs mihinkään, wasted porukkaa. Mut ei kai niitä niin kauheesti edes ole.

Kuinkahan suuri osa nuorista on tätä "totally wasted" porukkaa ? Noita on aina ollut ja tulee aina olemaan, ei se siitä parane. Toi on tuommoista yhteiskunnan ihottumaa, ei sille mitään voi.

• meininki..
        Jomppa26v kirjoitti:

Ai nouseeko opintotuki roimasti, no se ei minua paljon lohduta - mutta kokonaistasolla ok päätös.

Ei noita oikeesti syrjäytyneitä juu palkata yhtikäs mihinkään, wasted porukkaa. Mut ei kai niitä niin kauheesti edes ole.

Kuinkahan suuri osa nuorista on tätä "totally wasted" porukkaa ? Noita on aina ollut ja tulee aina olemaan, ei se siitä parane. Toi on tuommoista yhteiskunnan ihottumaa, ei sille mitään voi.

on opittu opiskeluaikoina osakuntabileissä.

Opiskelijat luulevat sitä ihan normaaliksi elämäksi ja kun potkut tulee opistolta tai valmistuu, jatkuu sama osakuntaörvellys.

• sinne...

sossuun asiakkaaksi, jos ihan tosissasi nuo paskajutut uskot.

Unohdit muuten aivan täysin nauttimasi halvat matkat, ilmaiset tai tuetut ateriat ja muut opiskelijaelämän vinkeydet. Opiskeluelämän piheys näkyy jatkuvissa osakuntabileissä ja luusereissa, joita joutuu auttelemaan kotiin, kun ovat sammuneet matkalla asuntolaan.

Opiskelijat saavatkin juuri sen verran liikaa tukia ja etuja, että ylimääräiset voi ryypätä.

Olisi muuten ollut "älykkäin" kaalepin aikaansaannoksista tuo provo. Tosin kompastui täyteen puusilmäisyyteen.

• Oma_näkemys

Se on vaan hyvä, että opiskelijaelämä on "vinkeetä", tosta porukasta tulee yhteiskunnan tukipilarit. Tai jäädä omat opiskelut väliin ja nyt vituttaa kun jaat lehtiä siellä missä opiskelijat rellestää.

Se on saatanan hyvä, että opiskelua tuetaan. Eikä makoilua.

• olla itselläsi
        Oma_näkemys kirjoitti:

Se on vaan hyvä, että opiskelijaelämä on "vinkeetä", tosta porukasta tulee yhteiskunnan tukipilarit. Tai jäädä omat opiskelut väliin ja nyt vituttaa kun jaat lehtiä siellä missä opiskelijat rellestää.

Se on saatanan hyvä, että opiskelua tuetaan. Eikä makoilua.

joku poikkeuksellinen tarve laiskotella makoillen kun sellaisesta oletat toisten pitävän.
        Minä vasta nyt 55 ikävuoden jälkeen olen normaalin yöunen lisäksi silloin tällöin sen verran väsynyt että mielelläni hetkeksi vaikka nukahdan ja sekin taitaa johtua enemmän veren sokerijuttuihin tulleista häiriöistä . Nuorempana ylimääräiset makoilut eivät kiinnostaneet muuta kuin jonkun äärimmäisen rasituksen jälkeen, ja siksi minun onkin mahdoton kuvitella että ketään muutakaan tuollaiset ylimääräiset makoilut kiinnostaisivat.

• simppelix?

"Itse opiskelin yliopistossa 7 vuotta, 90-luvun puolivälistä 2000-luvun alkuun."

"itse en kuitenkaan ottanut senttiäkään opintolainaa ja töitäkin tein vain kesäisin (huonolla palkalla,"

"Juu ja itse olen tyytyväinen opintotukeen, se on yksineläjälle juuri sopiva."

"Outoa kumminkin, että sossun kautta elävänä pummina tulee paremmin toimeen."
      HUOM!>kukaan ei saa sieltä määräänsä enempää!

• Enkä kadu

Itse opiskelin yliopistossa 1991-1994. Sain opintorahaa, nostin täydet lainat, ja kahtena opiskeluvuonna kävin myös iltatöissä pari kertaa viikossa.

Kesäksi sain sossusta rahaa, koska en "saanut kesätöitä".

Oikeasti lähdin maalle ja olin töissä vanhempieni yrityksessä. Heikolla palkalla, mutta rahaa kuitenkin sain.

Huijasin siis sossua, enkä kadu. Kyllä siellä odotushuoneessa sen verran järkyttävää porukkaa näki, että tunsin olevani oikeutettu tukeen minäkin.

Hassuinta oli että sossun virkailijat olivat minulle aina suorastaan ylitsevuotavan ystävällisiä. Kysyivät jopa, että olenko varmasti ottanut kaikki kulunut huomioon. Ihan kuin olisivat jotenkin nauttineet siitä että saavat edes joskus antaa rahaa ihmiselle jolla on edes jotain toivoa paremmasta tulevaisuudesta.

Kohdallani parempi tulevaisuus sitten toteutuikin, ja olen maksanut silloin saamani tuet moninkymmenkertaisesi veroina takaisin.

• olivat poikkeuksellisia

lama-aikoja jolloin sossussa sanoit käyneesi.
        Tuolloin sosssussa kävi monia sellaisiakin jotka vielä vähän aiemmin olivat olleet hyvinkin vauraita ja menestyneitä kansalaisia.
        Minä nyt en ollut ollut hirveän vauras mutta kohtuupalkalla vakityössä ja sittemmin ansiosidonnaisella 500 päivää, ja kävin minäkin paikallisessa sossun toimistossa kysymässä josko mitään sieltä saisin. En kyllä mitään saanut kun olisi pitänyt tilit ja vähäiset osakkeetkin ensin syödä tyhjäksi. Sen perusteella että olin pelkkällä peruspäivärahalla olisi kyllä minun jotain sossusta pitänyt saada vaikka omassa asunnossa asuinkin. Katsoin että minun on viisaampi käyttää nuo vähät säästöni sijoittamalla ne asuntoon toisella paikkakunnalla ja siten häivyin kokonaan pääkaupunkiseudulta kauas maaseudulle. Asuntoni pääkaupunkiseudulla kuitenkin jäi myymättä kun en tuolloin laman aikaan siitä olisi mielestäni paljon mitään saanut ja itse kuitenkin olin siitä aikanaan paljon maksanut.

• on ollut

opiskeluaikoinaan joku kovasati bilettävä ja työtä vieroksuva tai kuulunut johonkin näin käyttäytyvään joukkoon, niin on se ymmärrettävä asia että sitten olettaa saman tapaisesti suuntautuneita opiskelijoita nytkin olevan olemassa.
      Minäkin olen nuorena ollut vuosia opiskelijanakin ja muistan kyllä että tällaisia paljon bilettäviä opiskelijoita silloinkin oli, mutta minun tietääkseni he kyllä olivat sen verran vaurasta väkeä että he eivät minkään bilettämisensä takia työelämästä syrjäytyneet. Heillä enimmäkseen oli ihan hyvä ja vakaa toimeentulo jokseenkin taattu jo vanhempiensakin kautta vaikka eivät mitään olisi opiskelleetkaan.

Tästä tuleekin mieleeni yksi pirullinen juttu, kun meillä jossain peruskoulussa paasataan ja annetaan nuorten liikaa ymmärtää että he tuosta vaan voivat taipumustensa ja kykyjensä perusteella tulevan toimialansa ja uransa valita. Tämän seurauksena varsinkin nuoret jotka eivät vanhemmiltaan saa tässä asiassa viisaampia neuvoja sitten helposti lähtevät uraansa pelkästään tällä perusteella valitsemaankin. Tällaisille nuorille ikävä todellisuus voi sitten paljastua heidän kannaltaan turhan myöhään vasta siinä vaiheessa kun pitäisi opintoja vastaavalle alalle töihin päästä.
      Parempi olisi vaan reilusti tehdä selväksi lapsille jo peruskoulussa, että ei sitä ihan niin tasa-arvoisia olla näiden tulevien ammattiuravalintojen kanssa.
      Ei kai siitäkään voida lähteä, että tieten paukutetaan lasten päähän tasa-arvoaatetta jotta nämä sitten vaan sen pohjalta tämän aatteen myös toteuttaisivat ja läpi löisivät. Tällainen on aivan kohtuuton ja mahdotonkin vaatimus nuorille ja erityisesti heikossa asemassa oleville tai sellaiseen päätyville nuorille.

• työnhakijana

ollessa ei voi tienata pätkääkään sen vaikuttamatta etuuksiin. opiskelijalle maksetaan opintotuen ohella myös koulutus, jos on päässyt unohtumaan. opiskelija voi käydä töissä tietyn määrän ja kohentaa näin toimeentuloaan. työttömänä tätä mahdollisuutta ei ole. työttömän tulee saada kokoaikainen työ, taloudellisen kannattavuuden tähden. tämäkin on "oma näkemys".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      57
      2960
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2741
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2549
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      38
      2451
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1569
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1287
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1213
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe