Täällä ovat jotkut rienaajat irvailleet sillä kuinka uskovan perheen lapset saavat kärsiä sisarusten suuresta määrästä. Täytyy tietysti myöntää, ettei uskovalla lapsella välttämättä ole omaa kännykkää tai polkupyörää omasta huoneesta tai harrastuksista nyt puhumattakaan. Mutta uskovalla lapsella on paljon enemmän.
Toisen ääripään äänenkannattajat taas näkevät asian niin päin, että pienen uskovan perheen lapsi - varsinkin tyttö - voi jäädä ilman puolisoa, koska uskovat miehet haluavat itselleen hyvän synnyttäjän. Miehet siis pelkäävät sitä, että äidin huono synnytyskyky on peritynyt tytölle ja perhe jäisi pieneksi. Siksi nähdään, että on uskovan lapsen oman edun mukaista, että hän saa paljon sisaruksia. Ja onhan se vanhemmillekin rasittavaa, jos lapset asuvat vielä parikymppisinä kotona.
Kukapa haluaisi viedä lapseltaan mahdollisuuden avioliittoon? Ei ainakaan yksikään rakastava vanhempi.
Suuri perhe on lasten parhaaksi
138
30549
Vastaukset
- Suurperheistä
Itsekin olen vl-suurperheestä ja tiedän monia muitakin. Kaikkein epäsosiaalisin aines sikiää suurperheissä.
- Urologi.
epäsosiaalisin ja omavanhurskain ihmisjoukko on ne vanhoillislestadiolaiset, jotka uskovat SRK:n "vain me" -valheoppiin.
Heillä on kusta päässä huomattavasti enemmän kuin mitä lääkäri määrää. - Linkittäjä
Kaleva-lehdessä keskustellaan vl-liikeen kielloista ja kähminnöistä:
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?vastaa=1&keskustelu=1&kesexpand=1267804 - klokklok
Eikö tässä puhuttu suurperheistä, ei pelkästään VL-perheistä? Itsekin olen suhtkoht suuresta perheestä, lapsia meillä on kuusi. Sen voin ainakin sanoa, että koskaan ei ole pitänyt olla yksin. Tosin olen kaksonen, joten sanmanikäinen sisar on kulkenut aina mukana, mutta kuitenkin.
Suurissa perheissä kasvaneet lapset oppivat jakaman omastaan muiden kanssa, toisin kuin perheen ainoana lapsena kasvaneet.
Ja pikkusisaruksia hoitamalla oppii perusasiat lastenhoidosta, joten osaa sitten hoitaa omiakin lapsia jos niitä on. - pidetään esillä
Linkittäjä kirjoitti:
Kaleva-lehdessä keskustellaan vl-liikeen kielloista ja kähminnöistä:
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?vastaa=1&keskustelu=1&kesexpand=1267804Tämä juttuhan oli jo täällä mutta se hävisi samantien, kuten kaikki jutut jossa on hivenen asiaa vl toiminnasta.
Pistää miettiin kuka maksaa suomi24 työntekijöiden palkat loppujen lopuksi.
Sekin juttu missä sanottiin näiltä sivuilta saa vakoiluliitteen kylkiäisenä, pitää paikkansa.
- Isot perheet kunniaan
Eikä se silloin ollut mikään kummajainen. Nyt kun elintaso on vielä aivan toista kuin vaikka 50-luvulla, niin nyt sitten iso perhe on ihmetyksen ja aihe. Haloo !
- Kotona.
Älä jauha paskaa, Olen niin monta esimerkkiä nähnyt mihin suurperheessä kasvaminen johtaa.
- 18 -lapsisia perheitä
Eipä ihan noinkaan. Esim. 1800-luvulla oli aika harvinaista, jos lapsia oli yli kymmenen. Enemmän toki kuin nykyään, mutta mitään 15 - 20 lapsen perheitä ei ollut.
Tämän saa helposti selville tutkimalla tuon ajan nk. Lastenkirjoja, joihin pappi merkitsi kaikki seurakuntansa alueella syntyneet. - AnnaKaroliina
18 -lapsisia perheitä kirjoitti:
Eipä ihan noinkaan. Esim. 1800-luvulla oli aika harvinaista, jos lapsia oli yli kymmenen. Enemmän toki kuin nykyään, mutta mitään 15 - 20 lapsen perheitä ei ollut.
Tämän saa helposti selville tutkimalla tuon ajan nk. Lastenkirjoja, joihin pappi merkitsi kaikki seurakuntansa alueella syntyneet.Isoisäni mummo, Porvoon naisopiston käynyt (1800-l), ruotsinkielinen, puhui sujuvasti 7 kieltä paitsi suomea, synnytti miehelleen aikoinaan 18 lasta. Kyseessä ei ollut lestadiolainen tai helluntailainen. Isoisoisäni oli perheen nuorin. Karjalassa asuivat. Muualta tosin tulleet, mutta siellä kunnes lähtivät evakkoon. Ihan "normaaleita" kaikista lapsista tuli vaikka olivatkin suurperheestä. Itsekin olen tavallinen ev. lut. kirkon jäsen, mutta minulla ei ole täyssisaruksia yhtään, siskopuolet niin paljon vanhempia, ettei niistä ollut kaveriksi. Itse olisin kaivannut mielelläni sisaruksia enemmänkin.
- Isot perheet kunniaan
Kotona. kirjoitti:
Älä jauha paskaa, Olen niin monta esimerkkiä nähnyt mihin suurperheessä kasvaminen johtaa.
suurperheestä. Eipä tullut kenestäkään hulttiota. Tavallinen ei vl perhe. Samoinkun seuraan muita lähialueen vastaavia isoja pesueita, eivät kokemukset ole kyllä yhtään samanlaiset kuin sinulla.
- onhan se noinkin
Isot perheet kunniaan kirjoitti:
suurperheestä. Eipä tullut kenestäkään hulttiota. Tavallinen ei vl perhe. Samoinkun seuraan muita lähialueen vastaavia isoja pesueita, eivät kokemukset ole kyllä yhtään samanlaiset kuin sinulla.
Mutta se on äärimmäisen moraalitonta että jokainen ihminen painostetaan tekemään lapsia niin paljon kuin niitä vain tulee. Kaikista ei ole siihen. Jokaisella pitäisi olla valinnan vapaus siitä montako lasta haluaa yrittää tehdä.
- Asiaan perehtynyt
Tämän saa helposti selville tutkimalla tuon ajan nk. Lastenkirjoja, joihin pappi merkitsi kaikki seurakuntansa alueella syntyneet.Nykyajan äitiyshuolt ja lastenneuvolapalvelut sekä hyvä ravinto mahdollistavat jättimäisen oman lisääntymisensä maksimoinnin.
"Luonnollisissa" oloissa tällainen ei tietenkään olisi mahdollista. Savannilla tahi Jeesuksen ajan paimentolaisheimojen perheissä ei ylläpidetty 18 lasta aikuiseksi saakka. raamatun naisilal on useimmiten vain muutama lapsi. Miehillä oli lupa pitää useita vaimoja ja jalkavaimoja, joten synnytykset eivät keskittyneet yhden naisen kontolle. Mies otti usein jonon jatkoski 8-12-vuotiaita tyttöjä puolisokseen viel vanhalla iällä. - Näin minä näen...
Tämän saa helposti selville tutkimalla tuon ajan nk. Lastenkirjoja, joihin pappi merkitsi kaikki seurakuntansa alueella syntyneet.Herra pitää huolen, ettei vaikeina aikoina uskova äiti aivan ylikuormitu. Tässä se taas nähtiin! Siksi uskovan on lupa rauhallisin mielin ottaa vastaan se mitä Herra antaa ja ottaa.
- Näin minä näen...
AnnaKaroliina kirjoitti:
Isoisäni mummo, Porvoon naisopiston käynyt (1800-l), ruotsinkielinen, puhui sujuvasti 7 kieltä paitsi suomea, synnytti miehelleen aikoinaan 18 lasta. Kyseessä ei ollut lestadiolainen tai helluntailainen. Isoisoisäni oli perheen nuorin. Karjalassa asuivat. Muualta tosin tulleet, mutta siellä kunnes lähtivät evakkoon. Ihan "normaaleita" kaikista lapsista tuli vaikka olivatkin suurperheestä. Itsekin olen tavallinen ev. lut. kirkon jäsen, mutta minulla ei ole täyssisaruksia yhtään, siskopuolet niin paljon vanhempia, ettei niistä ollut kaveriksi. Itse olisin kaivannut mielelläni sisaruksia enemmänkin.
Noin suuren katraan olisi ollut syytä kasvaa Herran nuhteessa.
- Näin minä näen...
onhan se noinkin kirjoitti:
Mutta se on äärimmäisen moraalitonta että jokainen ihminen painostetaan tekemään lapsia niin paljon kuin niitä vain tulee. Kaikista ei ole siihen. Jokaisella pitäisi olla valinnan vapaus siitä montako lasta haluaa yrittää tehdä.
Tämä on yksi aidon uskon perusta.
- Kahden lapsen isä
Näin minä näen... kirjoitti:
kaksi kysymystä sinulle.
1. Jos Herra on kaikkivaltias Luoja, miten pieni ihminen VOI PUUTTUA Herran työhön? Sulla taitaa olla mitätön ja voimaton Jumala...
2. Kun Herra on luonut jollekin pariskunnalle /miehelle, naiselle/ lapsettomuuden, miksi siihen Herran tekoseen on sopivaa puuttua? - Näin minä näen...
Kahden lapsen isä kirjoitti:
kaksi kysymystä sinulle.
1. Jos Herra on kaikkivaltias Luoja, miten pieni ihminen VOI PUUTTUA Herran työhön? Sulla taitaa olla mitätön ja voimaton Jumala...
2. Kun Herra on luonut jollekin pariskunnalle /miehelle, naiselle/ lapsettomuuden, miksi siihen Herran tekoseen on sopivaa puuttua?Luepas vaikka kielletystä hedelmästä.
- Näin minä näen....
Kotona. kirjoitti:
Ajatteleppa niitä uskovia lapsia, jotka saisivat esim. maatilalla olla yksin ilman kaveria. Isossa perheessä löytyy aina kaveri, tuki ja turva.
- Nokia_lainen
Luepas vaikka kielletystä hedelmästä.
Et vastannut kysyjän kysymyksiin. Loppuiko eväät?
- Mumbain Matkailija
Herra pitää huolen, ettei vaikeina aikoina uskova äiti aivan ylikuormitu. Tässä se taas nähtiin! Siksi uskovan on lupa rauhallisin mielin ottaa vastaan se mitä Herra antaa ja ottaa.
"Herra pitää huolen, ettei vaikeina aikoina uskova äiti aivan ylikuormitu."
Miksi Herra ei pidä huolta että intialissen slummin 7-lapsisen perheen äiti ei "ylikuormitu" vaan menehtyy aliravitsemukseen ja raskauksien kompikaatioihin? - Perhetyöntekijä
Näin minä näen.... kirjoitti:
Ajatteleppa niitä uskovia lapsia, jotka saisivat esim. maatilalla olla yksin ilman kaveria. Isossa perheessä löytyy aina kaveri, tuki ja turva.
On totta, että silloin kun suuressa perheessä on vanhemmilla riittävästi resursseja, eli aikaa, taloudellista turvallisuutta ja viisautta sekä halua paneutua lasten kanssa olemiseen, lapset voivat hyvin. Mutta ikäväkyllä on paljon kokemuksia toisenlaisesta tilanteesta perheiden käytännön todellisuudessa.
Suuressa perheessä, jonka vanhemmat jättävät heitteille kiireissään, vallitsee todellisuudessa viidakon laki. Vahvimmat lapset pärjäävät, heikommat ja hiljaisemmat jäävät vaille perusturvallisuutta ja huomiota. Kun vanhemmilla ei ole aikaa ohjata ja kouluttaa lapsiaan , eivät lapset itsestään sellaisiksi kasva. Mni vanhempi valitettavasti luulee niin, niin moni ei -vl -vanhempi kuin lestadiolaisistakin moni. - nielaissut.
SRK:n aivopesun.
- tsaidan
Tätäpaitsi, Herra on maan herra joka meissä viljelee tietojaan.
Minulle Herra ei merkitse muuta kuin tyrannia. Jeesus siltaa, Luoja luomiselle omistautunutta, Jumala rakkautta, luottamusta ja ymmärrystä. Sillä meillä on osamme ihmiselämässä - olemme niin halunneet ja toivoneen sekä sopineet.
Jos jollekin sen ahneus, toiselle se on puute.
Jos jollekin se suvaitsevaisuus, toiselle vankila omassa kyltymättömyyden kammiossa.
Jos jollekin uskoa itseensä ja omaan tarpeellisuuteen, toiselle sen asian siirtämistä muille.
Näitä hiuksenhienosti toisistaan erottuvia "oikeaita" vastauksia kaikki. Mutta kuunnelkaa sisintänne - vain se kertoo TEIDÄN TODUUDEN, sen kun jotenkin havaitsette, löydätte kuin mehiläsipesäläiset koko pesän totuuden, siitä vielä pidemmälle absoluuttisen totuuden aisteja.
Mikään ei ole kuollut, mikään ei elä tahdosta, vaan kuollut on elävää uskossa. Mutta kuolemakin elää siinä: Uskonnot ja uskomukset palvelevat pahintaa virhettämme - Valitkaa. - urpojjj
Ei olla enään 50 luvulla torvi, menehän takas sinne seurapenkkiin, tai sen alle.
- uskonnoton äiti
Noin suuren katraan olisi ollut syytä kasvaa Herran nuhteessa.
voi teitä uskonnollisia ihmisiä, kun luokittelette toisenne tuohon sävyyn! kansakoulupohjalta tuo on epäjumalasta, mut nykyajan touhut on teiltäkin karannu käsistä!
- Matti E Simonaho
Helluntai(maa)lainen, Jehova(maa)lainen, Juuta(maa)lainen, Katoli(maa)lainen, Lestadio(maa)lainen, Lutheri(maa)lainen, Ortodoksi(maa)lainen j.n.e. j.n.e. j.n.e.
Paljon on "maita" joiden orjia Suomalaiset nykyään ovat, ja joille Suomalaiset vietellään siittämään lapsensa orjiksi. Uskonnot, ne ei Jumalan sanan mukaan kokoa ja yhdistä, vaan ne kaikki rikkoo ja särkee. Edellä mainittuja "maita" ei ole olemassa; Niitä ei ole Jumala antanut vaan paholainen. Mielenterveydellisistä ongelmista kärsivät ei tule mielenterveyslaitoksesta, vaan sen ulkopuolelta. Jos uskot että olet jotain mitä et voi olla, tai uskot että olet jotain mitä ei ole, olet harhaanjohdettu tai mielenvikainen. Ainut maa mikä Jumalan sanan mukaan Suomalaisille on totta, ja joka on kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa totuus, on Suomi, ja me olemme Suomalaisia. Valehtelenko minä, tai puhunko minä totta?- Näin minä näen...
Juuri uskon ansiosta maailmalla on vapauduttu orjuudesta.
- Matti E Simonaho
Kaikki pakanalliset uskonnot perustuu lähinnä siihen, että kansa orjuutetaan ja kansa tekee nille orjat (lapset), joista pakanallisen uskonnon tulot ovat peräisin. Mitä enemmän on perheissä lapsia, sitä suuremmat tulot pakanalliselle lahkolle. Lyhyesti kuvailtuna.
- Näin minä näen...
Kasvoin suuressa perheessä enkä kokenut itseäni "orjaksi". Tässä se taas nähtiin: onnellinen suuressa perheessä varttunut ihminen!
onkos sinulla sitten tietoa mikä uskonto ei ole pakanallinen lahko? Alkoi vain kiinnostamaan.
- vaan puhun
omasta kokemuksesta.
Etkä sinä minulta sitä voi pois ottaa. Ja jos voisit olisin ikionnellinen.
Minun kotini on vl ja meillä ei todellakaan ollut hyvä koti juuri sen vuoksi että vanhempieni oli pakko vain tehdä lisää niitä lapsia. Ja sehän johti kaikenmaailman ongelmiin, joita saa nyt aikuisena ihmetellä miten jotkut äijänkäppänät viitsivät syöttää tuollaista pajunköyttä ihmisille ja hiljentyä siitä miten rankkaa se voi olla ja joiden mielestä ei ole mitään väliä miten yksittäinen ihminen voi ja varsinkin lapsi.
Tajuatko!! Itken tätä kirjoittaessa. Kukaan ei halua kuulla meitä jotka olemme tuon uskonnon uhreja juuri noiden asioiden vuoksi joita mainitsin.- Yksi meistä
Meitä vl-kotivammaisia on varmasti tuhansia Suomen maassa.
- Näin minä näen...
Minulle tulee ensin mieleen se, että perheenne ongelmat ovat olleet uskonasioissa, siis siinä oliko perheessänne kuuliaisuus. Suuri perheen koko ei ole rasite, jos uskosta saa voimaa.
- nytkö väität
Minulle tulee ensin mieleen se, että perheenne ongelmat ovat olleet uskonasioissa, siis siinä oliko perheessänne kuuliaisuus. Suuri perheen koko ei ole rasite, jos uskosta saa voimaa.
ettei perheeni ollut uskovaisia oikealla tavalla ja muutat tuon asian hengelliseksi. Onko jokin Jumalan rangaistus jos ei perhe olekaan jaksanut?
Sama kun väittäisit ettei vl:llä ole masennusta.
Miksi muita sairauksia saa hoitaa muttei väsymystä ja masennusta?
- hullumpi luulis
vaikka asiaa on tutkittukin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000036265414- tekstistäsi!!!
Tuo toi paljon lohtua. On välillä vaikeaa aikuisenakaan ymmärtää että eihän se minun vika ollut miksi meillä oli kotona niin hankalaa. Me lapset pelkäämme vieläkin aina sitä jos jotain ongelmaa on, että voinko kertoa jollekin asiaa etten vain vaivaisi ketään. Kotona oppi seuraamaan milloin sai sanoa asioita ja milloin ei tai sitten hiljeni kokonaan, jottei rasittaisi vanhempia kun heillä oli muutenkin niin raskasta elämä, kuin ymmärränkin sen.
Mutta siihen se ei oikeuta että vanhemmat vaan saavat tehdä niitä lapsia ja lasten tulee vaan pärjätä jotenkin. - Näin minä näen...
tekstistäsi!!! kirjoitti:
Tuo toi paljon lohtua. On välillä vaikeaa aikuisenakaan ymmärtää että eihän se minun vika ollut miksi meillä oli kotona niin hankalaa. Me lapset pelkäämme vieläkin aina sitä jos jotain ongelmaa on, että voinko kertoa jollekin asiaa etten vain vaivaisi ketään. Kotona oppi seuraamaan milloin sai sanoa asioita ja milloin ei tai sitten hiljeni kokonaan, jottei rasittaisi vanhempia kun heillä oli muutenkin niin raskasta elämä, kuin ymmärränkin sen.
Mutta siihen se ei oikeuta että vanhemmat vaan saavat tehdä niitä lapsia ja lasten tulee vaan pärjätä jotenkin.Tuollaiset pikkumurheet ovat perhe-elämän arkea. Kyllä minulle sisarukset ovat tärkeämpi juttu kuin se, että ehtiikö äiti kuuntelemaan minua minuutin vai 20 sekuntia.
- jo loukkaannun.
Tuollaiset pikkumurheet ovat perhe-elämän arkea. Kyllä minulle sisarukset ovat tärkeämpi juttu kuin se, että ehtiikö äiti kuuntelemaan minua minuutin vai 20 sekuntia.
Sinä et ole ollut minun elämässäni ja näkemässä minkälainen elämä talossamme on ollut.
Koetat vain selittää asiat sillä ettei perheeni ole vl jos ongelmia on. Niinkuin vl:llä ei olisi mitään ongelmia ja jos on niin silloin ei ole vl. Helppoahan se on noin sanoa.
Äläkä vähättele mitä olen joutunut kokemaan!
- Naisilta ei kysytä
"uskovat miehet haluavat itselleen hyvän synnyttäjän."
Naisen esineellistäminen paljaimmillaan VL-liikkeen opissa.
naisella ei ole mitään ihmisarvoa vanhoillislestadiolaisuudessa.- Näin minä näen...
Käsittelen nimenomaan lapsen etua. Arvostan lapsen hyvinvoinnin edestä uurastavia perheen äitejä.
- miehet elättää ja elää vapa...
Käsittelen nimenomaan lapsen etua. Arvostan lapsen hyvinvoinnin edestä uurastavia perheen äitejä.
Tuoreen tutkimuksen mukaan vanhoillislestadiolaiset ison perheen isät jättävätkin kasvatuksen ja kotihommat näille äideille. Edes nuoret 6-7 lapsen isät eivät perusta tasa-arvoisesta kotitöiden jakamisesta.
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeessä vallitsee sukupuolijärjestelmä, jossa ytimenä on kotiäitiyden ja mieselättäjyyden ihanne.
Vanhoillislestadiolaisyhteisön mies- ja isyysihanteessa keskeistä on ajatus sukupuolierosta, joka suo miehille tiettyjä vapauksia. Äitiysihanne puolestaan lastaa vastuita ja velvollisuuksia naisten ja äitien kannettavaksi.
Antero Ruokokosken pro gradu:
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/18413/URN_NBN_fi_jyu-200805205342.pdf?sequence=1 - Naisilta ei kysytä
Kuulut siihen joukkoon, joka ylistää äitiysihannetta ja siten tekemällä ALISTAA meidät ahtaaseen, miesten ulkoa päin määrittelemään rooliin.
- Näin minä näen...
miehet elättää ja elää vapa... kirjoitti:
Tuoreen tutkimuksen mukaan vanhoillislestadiolaiset ison perheen isät jättävätkin kasvatuksen ja kotihommat näille äideille. Edes nuoret 6-7 lapsen isät eivät perusta tasa-arvoisesta kotitöiden jakamisesta.
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeessä vallitsee sukupuolijärjestelmä, jossa ytimenä on kotiäitiyden ja mieselättäjyyden ihanne.
Vanhoillislestadiolaisyhteisön mies- ja isyysihanteessa keskeistä on ajatus sukupuolierosta, joka suo miehille tiettyjä vapauksia. Äitiysihanne puolestaan lastaa vastuita ja velvollisuuksia naisten ja äitien kannettavaksi.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/18413/URN_NBN_fi_jyu-200805205342.pdf?sequence=1Etkös huomaa jo omasta kirjoituksestasi, että miehet käyvät töissä. Tunnen perheitä, joissa isä tekee keikkatyötä ja on kotona vain viikonloppuisin. Ei varmasti helppoa isälle, kun näkee perhettä vain pari päivää viikossa.
- Näin minä näen...
Naisilta ei kysytä kirjoitti:
Kuulut siihen joukkoon, joka ylistää äitiysihannetta ja siten tekemällä ALISTAA meidät ahtaaseen, miesten ulkoa päin määrittelemään rooliin.
Herra antoi naisen tehtäväksi kivulla synnyttää, kuten Raamatussa sanotaan. Ei ole ihmisen tekosia siis.
- Lukiolaistyttö (vl)
Etkös huomaa jo omasta kirjoituksestasi, että miehet käyvät töissä. Tunnen perheitä, joissa isä tekee keikkatyötä ja on kotona vain viikonloppuisin. Ei varmasti helppoa isälle, kun näkee perhettä vain pari päivää viikossa.
Haloo, nykyisin aika monet uskovaiset naiset hankkivat ammatin ja käyvät toissä. Mua hei vähän ärsyttää sun asenne meikäläisistä...
- Näin minä näen...
Lukiolaistyttö (vl) kirjoitti:
Haloo, nykyisin aika monet uskovaiset naiset hankkivat ammatin ja käyvät toissä. Mua hei vähän ärsyttää sun asenne meikäläisistä...
Kuitenkin jokaisen uskovaisen äidin on syytä muistaa, että se sielun vihollinen vaanii juuri siellä työelämässä. Kotona on paljon turvallisempaa. Ja rakastava äiti ei jätä lapsiaan kun nämä vielä ovat kotona.
- Kuuntele Luojaasi...
Kuitenkin jokaisen uskovaisen äidin on syytä muistaa, että se sielun vihollinen vaanii juuri siellä työelämässä. Kotona on paljon turvallisempaa. Ja rakastava äiti ei jätä lapsiaan kun nämä vielä ovat kotona.
Tässä on paljon perää. Liian vähän on puhuttu siitä miten lapset kärsii jos äiti jättää päiväkodin hoteiisin heidät. Ja työelämän kiusaukset tulee päälle. Moni äiti saattaisi jaksaa paremmin jos ei olisi niin paljon maailman kunnian ja raha-mammonan perään.
- chris_hitchens
Herra antoi naisen tehtäväksi kivulla synnyttää, kuten Raamatussa sanotaan. Ei ole ihmisen tekosia siis.
Arvelin kyllä, että VL (olettaen että olet VL) porukkaan mahtuu melkoisia sekopäitä mutta sinä viet kyllä voiton. Etkö itse näe sanoissasi sellaista kauhistuttavaa ylimielisyyttä jonka varmaan jokainen ulkopuolinen tunnistaa.
Ei naisen tehtävä ole olla "synnytyskone", ei kertakaikkiaan. Itse en voisi kuvitellakaan kohtelevani toista ihmistä tuollaisella hirvittävällä kylmyydellä - saati sitten ihmistä, jota olen vannonut rakastavani elämäni loppuun saakka. - Ole.
chris_hitchens kirjoitti:
Arvelin kyllä, että VL (olettaen että olet VL) porukkaan mahtuu melkoisia sekopäitä mutta sinä viet kyllä voiton. Etkö itse näe sanoissasi sellaista kauhistuttavaa ylimielisyyttä jonka varmaan jokainen ulkopuolinen tunnistaa.
Ei naisen tehtävä ole olla "synnytyskone", ei kertakaikkiaan. Itse en voisi kuvitellakaan kohtelevani toista ihmistä tuollaisella hirvittävällä kylmyydellä - saati sitten ihmistä, jota olen vannonut rakastavani elämäni loppuun saakka.Älä mene jumalan säätäämää järjestystä muuttamaan.
Miksi sitten Jumala on naisen määrännyt kivulla synnyttämään, jos se ei olisi tarpeellista. Lisäksi Jumala on määrännyt miehen naisen pääksi.
Näin on Jumala parhaaksi nähnyt. - chris_hitchens
Ole. kirjoitti:
Älä mene jumalan säätäämää järjestystä muuttamaan.
Miksi sitten Jumala on naisen määrännyt kivulla synnyttämään, jos se ei olisi tarpeellista. Lisäksi Jumala on määrännyt miehen naisen pääksi.
Näin on Jumala parhaaksi nähnyt.Kuvitellaanpa, että kristinuskon jumala olisi olemassa. Jos niin olisi niin mikä ihmeen motivaatio hänellä olisi antaa naiselle vähintään tasaveroiset kyvyt keksiä, luoda ja rakentaa asioita ja ajatuksia - ja sitten käskeä olemaan käyttämättä näitä keskittyen lastenkasvatukseen.
Tämä ei tarkoita sitä, että lasten kasvattaminen olisi jotenkin vähäarvoista vaan sitä, että naisella PITÄÄ olla oikeus toimia samanveroisen, yhteiskuntaa ja itseään kehittävänä yksilönä kuin meidän miestenkin. Minä en vaan kertakaikkiaan hyväksy enkä ymmärrä tuollaista patriarkaalista mentaliteettia. - Vl äiti
Kuvitellaanpa, että kristinuskon jumala olisi olemassa. Jos niin olisi niin mikä ihmeen motivaatio hänellä olisi antaa naiselle vähintään tasaveroiset kyvyt keksiä, luoda ja rakentaa asioita ja ajatuksia - ja sitten käskeä olemaan käyttämättä näitä keskittyen lastenkasvatukseen.
Tämä ei tarkoita sitä, että lasten kasvattaminen olisi jotenkin vähäarvoista vaan sitä, että naisella PITÄÄ olla oikeus toimia samanveroisen, yhteiskuntaa ja itseään kehittävänä yksilönä kuin meidän miestenkin. Minä en vaan kertakaikkiaan hyväksy enkä ymmärrä tuollaista patriarkaalista mentaliteettia.Jumala on nähnyt hvyäksi luonnollisen järjestyksen missä naisella on oma tärkeä tehtävänsä. Jumalan järjestys suojelee itse asiassa tulevaa polvea kun on aina äidin turvallinen hoiva lähellä. Eikö nykyään puhuta paljon siitä ettälapsilla on turvattomuutta? Kyllä se on tulos tästä että naiset eivät ota kasvattajan tehtäväänsä enää vakavasti. Kristillsyydessämme vallitsee elämää suojelevat arvot.
- se raamattu uudestaan
Vl äiti kirjoitti:
Jumala on nähnyt hvyäksi luonnollisen järjestyksen missä naisella on oma tärkeä tehtävänsä. Jumalan järjestys suojelee itse asiassa tulevaa polvea kun on aina äidin turvallinen hoiva lähellä. Eikö nykyään puhuta paljon siitä ettälapsilla on turvattomuutta? Kyllä se on tulos tästä että naiset eivät ota kasvattajan tehtäväänsä enää vakavasti. Kristillsyydessämme vallitsee elämää suojelevat arvot.
Vaikka raamatussa lukee että naisen tulee kivulla synnyttä, ei se tarkoita sitä että lapsia pitää synnyttää niin paljon kuin ikinä pystyy!
Tuo kohta kertoo vain sen että nais sukupuolella on tuo ominaisuus, mahdollisuus synnyttää.
Vl ja kasvattamisen moraali ovat asia erikseen. Niitä ei pidä sekoittaa uskontoon, koska joukossanne on kaikenlaisia kasvattajia niinkuin muissakin porukoissa. - Tyypillistä
Kuvitellaanpa, että kristinuskon jumala olisi olemassa. Jos niin olisi niin mikä ihmeen motivaatio hänellä olisi antaa naiselle vähintään tasaveroiset kyvyt keksiä, luoda ja rakentaa asioita ja ajatuksia - ja sitten käskeä olemaan käyttämättä näitä keskittyen lastenkasvatukseen.
Tämä ei tarkoita sitä, että lasten kasvattaminen olisi jotenkin vähäarvoista vaan sitä, että naisella PITÄÄ olla oikeus toimia samanveroisen, yhteiskuntaa ja itseään kehittävänä yksilönä kuin meidän miestenkin. Minä en vaan kertakaikkiaan hyväksy enkä ymmärrä tuollaista patriarkaalista mentaliteettia.Lähtö kohtaisesti tällä edustamallasi ajattelumallilla maailmakin ajautuu tuhoon. Omasta mukavuuden ja itsekkyyden halusta uhrataan, jopa lapset.
Se aika mitä lapset ovat pienia, ei ole kuin murto-osa siitä, kun he huolehtivat pääosin itse itsestään, eivät siis tule uusavuttomiksi.
Joilla on lapsia,he eivät todennäköisesti tulenäkemään yksinäistä ja hyljättynä olemisen vanhuutta.
Harva ihminen loppujenlopuksi voi toteuttaa itseään rajoituksetta teissä ei-vl vanhemmissakaan. - Kutsunut
se raamattu uudestaan kirjoitti:
Vaikka raamatussa lukee että naisen tulee kivulla synnyttä, ei se tarkoita sitä että lapsia pitää synnyttää niin paljon kuin ikinä pystyy!
Tuo kohta kertoo vain sen että nais sukupuolella on tuo ominaisuus, mahdollisuus synnyttää.
Vl ja kasvattamisen moraali ovat asia erikseen. Niitä ei pidä sekoittaa uskontoon, koska joukossanne on kaikenlaisia kasvattajia niinkuin muissakin porukoissa.Onko meillä silloin oikeus riistää tältä Jumalan kutsumalta ihmiseltä elämä?
- vauvavarastot
Kutsunut kirjoitti:
Onko meillä silloin oikeus riistää tältä Jumalan kutsumalta ihmiseltä elämä?
ei ole vauvavarastoja, mutta synnytä sinä ihan vapaasti niin paljon kuin haluat. Ja toivottavasti jaksat olla lapsillesi hyvä vanhempi.
- chris_hitchens
Tyypillistä kirjoitti:
Lähtö kohtaisesti tällä edustamallasi ajattelumallilla maailmakin ajautuu tuhoon. Omasta mukavuuden ja itsekkyyden halusta uhrataan, jopa lapset.
Se aika mitä lapset ovat pienia, ei ole kuin murto-osa siitä, kun he huolehtivat pääosin itse itsestään, eivät siis tule uusavuttomiksi.
Joilla on lapsia,he eivät todennäköisesti tulenäkemään yksinäistä ja hyljättynä olemisen vanhuutta.
Harva ihminen loppujenlopuksi voi toteuttaa itseään rajoituksetta teissä ei-vl vanhemmissakaan.Miksi ainoastaan naisten kuuluu "uhrata" oma mukavuutensa, sillä ilmeisesti viittasit haluun ja kykyyn luoda työuraa ja kehittyä ammatillisesti.
Minusta vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto on kylmin esimerkki vallankäytöstä mitä maa päällä kantaa. Olen onnellinen siitä, että minulla on sisaruksia samoin kuin lapsillani mutta ei tuo mikään itseisarvo ole. - Vastuuttomien
Ei naisen tehtävä ole olla "synnytyskone", ei kertakaikkiaan. Itse en voisi kuvitellakaan kohtelevani toista ihmistä tuollaisella hirvittävällä kylmyydellä - saati sitten ihmistä, jota olen vannonut rakastavani elämäni loppuun saakka.Ihmisten aikaansaamaa.
Kaikkein tärkeintä on, että synnytysehto tulee täytettyä muusta ei väliä.
Entäs ne äidit, jotka eivät jaksa kotona, vaikka kodin ulkopuolella viimeisillä voimillaan esittävät onnellista äitiä.
Entäs ne lapset sitten, kuinka heistä voi kasvaa tasapainoisia vastuuntuntoisia aikuisia tuollaisisa olosuhteissa.
Vuosikaupalla nämä lapset sitten aikuistuttuaan käydät terapiassa, jos sinne pääsevät ja elämä on todella tuskallista.
Verorahoilla niissä terapioissa suurin osa ihmisistä käy. Kalliiksi tulee myöskin kuntien kukkarolle.
Mihin unohtui lapsien ja aikuisten hyvinvointi ja terveys?
Suuret lapsimäärät kertovat elämää ymmärtäville ihmisille karua kieltä suomalaisen yhteiskunnan pahoista ja todella karuista, julmista epäkohdista ihmisoikeuksien saralla.
Millä ja miten yleensäkään koskaan voidaan kenellekään korvata nämä yksilöiden kokemat hurjat trageriat. Noita tosi raskaita ja vaikeita elämänkokemuksia kantaa ihminen sisällään koko elämänsä ajan. - Surusilmä
Vastuuttomien kirjoitti:
Ihmisten aikaansaamaa.
Kaikkein tärkeintä on, että synnytysehto tulee täytettyä muusta ei väliä.
Entäs ne äidit, jotka eivät jaksa kotona, vaikka kodin ulkopuolella viimeisillä voimillaan esittävät onnellista äitiä.
Entäs ne lapset sitten, kuinka heistä voi kasvaa tasapainoisia vastuuntuntoisia aikuisia tuollaisisa olosuhteissa.
Vuosikaupalla nämä lapset sitten aikuistuttuaan käydät terapiassa, jos sinne pääsevät ja elämä on todella tuskallista.
Verorahoilla niissä terapioissa suurin osa ihmisistä käy. Kalliiksi tulee myöskin kuntien kukkarolle.
Mihin unohtui lapsien ja aikuisten hyvinvointi ja terveys?
Suuret lapsimäärät kertovat elämää ymmärtäville ihmisille karua kieltä suomalaisen yhteiskunnan pahoista ja todella karuista, julmista epäkohdista ihmisoikeuksien saralla.
Millä ja miten yleensäkään koskaan voidaan kenellekään korvata nämä yksilöiden kokemat hurjat trageriat. Noita tosi raskaita ja vaikeita elämänkokemuksia kantaa ihminen sisällään koko elämänsä ajan.Kirjoitit vaikuttavasti yksilöiden tragedioista.
Psykologien ja psykiatrien tutkimusten mukaan fundamentalistiseen uskonlahkoon sosiaalistava kasvatus on lapselle psyykkisesti raskas ja vammauttava asia. Monet vl:t kokevat lapsuudessa heitteille jättöä kun vanhemmilla on voimiinsa nähden aivan liian suuri määrä lapsia. Lapset joutuvat näkemään äidin taakan jota he eivät voi helpottaa, vaan he syyllistyvät. Lapsethan ne vievät vanhempien voimat. Erityisesti suuren lapsikatraan vanhimpien keskuudessa on tunnistettu tämä läpi elämän jatkuva syyllisyys, joka syntyi kun piti kantaa aikuisen vastuuta aivan liian varhain.
Tässä mielessä laspen kokemusta voidaan verrata alkoholositikodin ristiriitoihin.
Erityisesti jos vanhempien pakkouskonto ei satukaan tuntumaan lapsen mielestä itselle sopivalta, seuraa ongelmia. Moni vl-lapsi joutuu käymään terapiassa aikuisiällä vuosikaudet.
Tämä ihmisryhmä on yhteiskunnassamme vaiettu, kun vl-liike osaa taitavasti markkinoida itseään niin että kirkon piispat ja talouselämän keulakuvat heitä kehuvat julkisuudessa.
Kukaan ei kuule sitä murhetta joka on kiillotetun julkisivun takana. Ihmisoikeuksien polkeminen, yksilöllisten oikeuksien ja henkilökohtaisen vakaumusen mitätöinti sekä hengellinen painostus ja kiusaaminen on erittäin yleistä.
Näistä ei puhuta julkisuudessa. Jehovan todistajien paljon pienempi ryhmä on herättänyt keskustelua, mutta ei tämä yli 100 000 ihmisen ihmisoikeuksia sortava usko. - Tragedioita nähnyt
Miksi ainoastaan naisten kuuluu "uhrata" oma mukavuutensa, sillä ilmeisesti viittasit haluun ja kykyyn luoda työuraa ja kehittyä ammatillisesti.
Minusta vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto on kylmin esimerkki vallankäytöstä mitä maa päällä kantaa. Olen onnellinen siitä, että minulla on sisaruksia samoin kuin lapsillani mutta ei tuo mikään itseisarvo ole."...vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto on kylmin esimerkki vallankäytöstä mitä maa päällä kantaa."
Asia on juuri näin. Suomessa ei mikään porukka riistä ihmisoikeuksia "laillisesti" yhtä hyytävällä tavalla kuin vanhoillislestadiolaiset.
Eikä piispoilla tee heikkookaan käydä antamassa kirkon siunasu liikkeelle suviseuroissa! :-( Pitäisiköhän tässä harkita kirkosta eroamista. - Vastunnotttomien
Surusilmä kirjoitti:
Kirjoitit vaikuttavasti yksilöiden tragedioista.
Psykologien ja psykiatrien tutkimusten mukaan fundamentalistiseen uskonlahkoon sosiaalistava kasvatus on lapselle psyykkisesti raskas ja vammauttava asia. Monet vl:t kokevat lapsuudessa heitteille jättöä kun vanhemmilla on voimiinsa nähden aivan liian suuri määrä lapsia. Lapset joutuvat näkemään äidin taakan jota he eivät voi helpottaa, vaan he syyllistyvät. Lapsethan ne vievät vanhempien voimat. Erityisesti suuren lapsikatraan vanhimpien keskuudessa on tunnistettu tämä läpi elämän jatkuva syyllisyys, joka syntyi kun piti kantaa aikuisen vastuuta aivan liian varhain.
Tässä mielessä laspen kokemusta voidaan verrata alkoholositikodin ristiriitoihin.
Erityisesti jos vanhempien pakkouskonto ei satukaan tuntumaan lapsen mielestä itselle sopivalta, seuraa ongelmia. Moni vl-lapsi joutuu käymään terapiassa aikuisiällä vuosikaudet.
Tämä ihmisryhmä on yhteiskunnassamme vaiettu, kun vl-liike osaa taitavasti markkinoida itseään niin että kirkon piispat ja talouselämän keulakuvat heitä kehuvat julkisuudessa.
Kukaan ei kuule sitä murhetta joka on kiillotetun julkisivun takana. Ihmisoikeuksien polkeminen, yksilöllisten oikeuksien ja henkilökohtaisen vakaumusen mitätöinti sekä hengellinen painostus ja kiusaaminen on erittäin yleistä.
Näistä ei puhuta julkisuudessa. Jehovan todistajien paljon pienempi ryhmä on herättänyt keskustelua, mutta ei tämä yli 100 000 ihmisen ihmisoikeuksia sortava usko.Sinä jatkoit merkittävällä panoksella tästä piilossa olevasta suuresta ongelmasta.
Vaikenemisella ei mikään ongelma korjaannu eikä poistu vain pahenee edelleen vieläkin pahemmaksi.
Yleeensä joku yksittäin ihminen nostaa, jonkun kuoliaaksi vaietun ongelman esiin. Yhä uudellen ja uudelleen näihän se asiat yleensä etenevät. Jokainen joka tietää näistä voi aina kun on mahdollista tuoda näitä ongelmia toisten ihmisten tietoisuuteen. Jatketaan edelleen tästä puhumista. - taiteppo
Ai että miehet syyllistävät asiasta Jumalan ja kieltytyvät kantamasta vastuun sanomalla laillasi, että vastuu on Jumalan eikä heidän ("Ei ole ihmisen tekosia")?
Minä en jotenkin usko, että sinä olet oikea kristitty... En usko sinua vanhoillislestadiolaiseksi... Oletko vanhoillislestadiolainen? - ex koti-isä
miehet elättää ja elää vapa... kirjoitti:
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/18413/URN_NBN_fi_jyu-200805205342.pdf?sequence=1Okei, ehkä tartun lillukan varsiin mut silti..
Tympii tollanen kirjoittelu josta saa sellasen kuvan että kaikissa vl-perheissä on semmonen tilanne niin kuin äsken kirjoitit.
Kyllä nuoremmassa polvessa on jo kuitenki vähä erilaista ajattelumallia olemassa.
Ite oon ollu koti-isänä 8kk ja osallistun todellaki kotitöihin..
-25v kahden lapsen isä - Nimetön
Mutta mitäs kiihkouskovaiset moraalista muutenkaan välittävät. Haluavat vain jauhaa mitä jauhavat ja pitää kiinni käsityksistään, olivat ne totta tai eivät. Totuus ei kiinnosta. Ja miksi ihmeessä kiinnostaisi kun ei tässä maailmassa kukaan näytä yleensä rankaisevan vaikka tekisi mitä väärää. Karmapoliisi ei jostain syystä hoida työtään. Tyhmien ei tarvitse ymmärtää mitään ja säästyvät näin omien tekojensa seurausten ymmärtämiseltä.
Nykyään on kipulääkkeitä ja keisarileikkauksia. Eli synnytys ei ole kivuliasta enää.
Onneksi en ole vl. Ei tarvitse ikinä olla synnytyskone!
- Riemuriihi
20 lasta nainen synnyttää sitä parempi äiti hän on ja sitä paremmin voi koko perhe.
- Työvaliokunta
ja masentuvat - tämä on pelkkää epäuskoisten panettelua. Epäuskoiset ovat kateellisia ja katkeria maailman ainoille oikeille uskovaisille eli vanhoillislestadiolaisille.
Vl-äidit eivät väsy!- arkielämään
Eihän se helppoa ole hoitaa hyvän uskovan äidin tehtäviä, mutta usko antaa voimaa.
- _Elina_ _
arkielämään kirjoitti:
Eihän se helppoa ole hoitaa hyvän uskovan äidin tehtäviä, mutta usko antaa voimaa.
Olin lapsuuden vl kolmikymppiseksi kunnes uskalsin jättää liikkeen. Koskaan en kokenut saavani uskosta voimaa mihinkään. En kertakaikkiaan ymmärtänyt miten siitä olisi voinut saada itselleen voimaa. Se porukkahan vain kyttää toinen toisaan. Yhtään ystävää tahi ystäväperhettä emme löytäneet ry:ltä. Siis selalisia ihmisiä ei ollut joiden kanssa olisi voinut jutella avoimesti mistä vaan. kaikiessa oli jokin ihme "kerros-kieli". Eli suomen kielen sanat tarkoittikin jotakin ihan muuta kuin mitä se näytti tarkoittavan. Semmosta vihjailua ja epämääräistä juoruilua.
Uskosta en saanut voimaa, mutta siitä sain ja paljon, että jaksoin alkaa elää omaa elämää.
- Kunkin perheen oma asia
tehdä lapsia niin paljon kuin haluaa niin antaa tehdä. Mitä se muille kuuluu.
Jos on jonkun puljun autuuden ehtona lapsimäärän maksimointi niin olkoon - eihän se Raamatun mukaan ole autuuden ehto, mutta jos joku kuvittelee niin kuvitelkoon.
Jos joku ei usko puljun oppeihin, niin pakkoko siellä on roikkua.
Pitäköön kukin omista asioista huolen. Pakkoko on aina päästä mestaroimaan toisten asioita.
Kaivakaa malka omasta silimästä ja olkaa vaiti.- Samaa mieltä
minäkin olen - niin helposti sorrutaan yleistyksiin tavalla tai toisella. Suurperhe on joko onnen ja autuuden tyyssija tai sitten pelkkä perhehelvetti! Molempia varmaan on olemassa.
Määritelkööt kukin perhe itse itsensä, jos siihen on tarvis!
Tässä maailmassa riittää surkuteltavia kyllä muuallakin kuin lestadiolaisten joukossa! - Minä vaan kysyn
haluaa vapaaehtoisesti synnyttää 10-20 lasta ilman SRK:n valheoppia "Raamattu kieltää ehkäisyn"?
Kuinka moni? - Kunkin perheen oma asia
Minä vaan kysyn kirjoitti:
haluaa vapaaehtoisesti synnyttää 10-20 lasta ilman SRK:n valheoppia "Raamattu kieltää ehkäisyn"?
Kuinka moni?SRK:n oppeihin niin mitä sitten - sehän on heidän valintansa. Pitäisikö muiden alkaa mestaroida sinun asioita ?
- Minä vaan kysyn
Kunkin perheen oma asia kirjoitti:
SRK:n oppeihin niin mitä sitten - sehän on heidän valintansa. Pitäisikö muiden alkaa mestaroida sinun asioita ?
moni?
- taiteppo
Kunkin perheen oma asia kirjoitti:
SRK:n oppeihin niin mitä sitten - sehän on heidän valintansa. Pitäisikö muiden alkaa mestaroida sinun asioita ?
Se on kunkin perheen oma asia. Erityisesti se on jokaisen naisen oma henkilökohtainen asia, eikä ainoastaan kunkin perheen asia.
Kuitenkin vanhoillislestadiolaisuudessa tulisi ääneen puhua ja kirjoittaa siitä, että ne, jotka kokevat ehkäisyn omalle kohdalle hyväksi asiaksi, ehkäisköön rauhassa, sillä ehkäisy ja ehäisemättömyys on kunkin perheen oma valinta, eikä siihen tule muiden vanhoillislestadiolaisten mennä mestaroimaan.
Jos siihen menee joku mestaroimaan, niin sillonhan se ei ole enää kunkin perheen oma asia, vaan silloin joku on vaikuttamassa tämän perheen sisäiseen asiaan, eikä se silloin enää olekaan heidän valintansa. - Pystyväkö
Ne vanhemmat, jotka haluavat ottaa vastaan maksimimäärän lapsia takamaan kaikille lapsille turvallisen terveellisen ja onnellisen lapsuuden?
Miettikööt kunkin perheen vanhemmat itse pystyvätkö he siihen vai eivät? Mikäli eivät kykene ehkäiskööt vaikka salaa, jos eivät muuten uskalla. Lapsilla on myös yleismaailmalliset oikeudet, ja näitä lapsen oikeuksia Suomikin on sitoutunut noudattamaan.
Täällä on todella paljon puhuttu SRK:n määräämästä synnytyskiellosta, mutta kuinka paljon täällä on keskusteltu lasten oikeuksista?
Kummman oikeudet ovat tärkeämmät lasten oikeudet vai SRK:n omat määräykset, jotka eivät edes perustu Raamattuun?
Kumpi on vanhemmille tärkeämpää noudattaa SRK:n ihmisoikeuksia rikkovaa ehkäisykieltoa vai omien lapsien oikeuksia?
Eli kumpi on merkittävämpi ja tärkeämpi asia terveellinen ja turvallinen lapsuus vai max. määrä lapsia, jolloin ei kenties lasten oikeudet voi toteutua?
>>Lapsen oikeuksien julistus
Periaate 1 Lapsen tulee saada nauttia kaikkia tässä julistuksessa määriteltyjä oikeuksia. Nämä oikeudet kuuluvat poikkeuksetta jokaiselle lapselle yhtäläisesti ja erottamatta katsomatta hänen tai hänen perheensä rotuun, ihonväriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen vakaumukseen, kansalliseen tai sosiaaliseen alkuperään, varallisuuteen tai syntyperästä taikka muusta johtuvaan asemaan.
Periaate 2 Lapsen tulee saada nauttia erityistä suojelua ja hänelle tulee lainsäädännöllä tai muulla tavoin suoda edellytykset ruumiillisesti, henkisesti, moraalisesti, sielullisesti ja sosiaalisesti terveeseen ja normaaliin kehitykseen vapaissa ja ihmisarvon mukaisissa oloissa. Säädettäessä tätä tarkoittavia lakeja lapsen etujen tulee olla tärkeimpänä näkökohtana.>>>
http://www.unicef.fi/lapsen_oikeuksien_julistus - Pystyvätkö
Pystyväkö kirjoitti:
Ne vanhemmat, jotka haluavat ottaa vastaan maksimimäärän lapsia takamaan kaikille lapsille turvallisen terveellisen ja onnellisen lapsuuden?
Miettikööt kunkin perheen vanhemmat itse pystyvätkö he siihen vai eivät? Mikäli eivät kykene ehkäiskööt vaikka salaa, jos eivät muuten uskalla. Lapsilla on myös yleismaailmalliset oikeudet, ja näitä lapsen oikeuksia Suomikin on sitoutunut noudattamaan.
Täällä on todella paljon puhuttu SRK:n määräämästä synnytyskiellosta, mutta kuinka paljon täällä on keskusteltu lasten oikeuksista?
Kummman oikeudet ovat tärkeämmät lasten oikeudet vai SRK:n omat määräykset, jotka eivät edes perustu Raamattuun?
Kumpi on vanhemmille tärkeämpää noudattaa SRK:n ihmisoikeuksia rikkovaa ehkäisykieltoa vai omien lapsien oikeuksia?
Eli kumpi on merkittävämpi ja tärkeämpi asia terveellinen ja turvallinen lapsuus vai max. määrä lapsia, jolloin ei kenties lasten oikeudet voi toteutua?
Periaate 1 Lapsen tulee saada nauttia kaikkia tässä julistuksessa määriteltyjä oikeuksia. Nämä oikeudet kuuluvat poikkeuksetta jokaiselle lapselle yhtäläisesti ja erottamatta katsomatta hänen tai hänen perheensä rotuun, ihonväriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen vakaumukseen, kansalliseen tai sosiaaliseen alkuperään, varallisuuteen tai syntyperästä taikka muusta johtuvaan asemaan.
Periaate 2 Lapsen tulee saada nauttia erityistä suojelua ja hänelle tulee lainsäädännöllä tai muulla tavoin suoda edellytykset ruumiillisesti, henkisesti, moraalisesti, sielullisesti ja sosiaalisesti terveeseen ja normaaliin kehitykseen vapaissa ja ihmisarvon mukaisissa oloissa. Säädettäessä tätä tarkoittavia lakeja lapsen etujen tulee olla tärkeimpänä näkökohtana.>>>
http://www.unicef.fi/lapsen_oikeuksien_julistusTuli paha painovirhepaholainen, kun kirjoitin synnytyskielto, kun piti kirjoittaa ehkäisykielto,
- ::::::::::::::::
Pystyväkö kirjoitti:
http://www.unicef.fi/lapsen_oikeuksien_julistus::::::::::
- Asiaan perehtynyt
Minä vaan kysyn kirjoitti:
Kuinka moni?Joka itse haluaa ison perheen, niin siitä vaan.
Mutta lisääntymisestä ei ole lupa tehdä autuuden ehtoa. - Se voi olla muilta pois
Miten muka perheen koko olisi pelkästään "perheen oma asia"??? Perheen koko on lähiympäristön ja koko yhteiskunnan asia. Jos äärimuslimeilla ja vanhoillislestadiolaisilla on hillittömästi lapsia ja muilla ei, niin jo se tarkoittaa sitä, että yhteiskunnan voimasuhteet muuttuvat. Verorahojen sijoituksessa taas ne joilla on vähän lapsia maksavat suuren osan myös jättiläisperheiden hyvinvoinnista - osaksi omien lastensa kustannuksella. Ne jotka lisääntyvät enisten käyttävät ja tarvitsevat myös enemmän resursseja ja jos niitä ei suoraan riitä, voi kyseeseen tulla jopa resurssien uusjako.
- tässä:
Mitä useammin vl-nainen ponnistaa, sitä varmempi on taivaspaikka.
- harvoin tarjolla?
Enpä ole ennen törmännyt näin hölmöön mielipiteeseen. Ettäkö tyttö/nainen jää ilman puolisoa kun miehet pelkäävät hänen oleva huono synnyttäjä? Herranjestas!! Eiköhän siin naima-asiassa paina ihan muut avut kuin mahdollinen sikiävyys. Rakkaus painaa takulla enemmän kuin epäilys lasten saamisesta.
- Pyyntö Oulusta
epäuskoinen olla hiljaa.
- Lumijoki
näyttää hienoa mallia tavallisille vanhoillislestadiolaisille avaajan kuvaamassa asiassa. Mutta minkähän takia KK otti hieman vaivautuneen näköisenä vastaan puoluetoveriensa (KEPU) onnitteluja puoluekokouksessa 18. lapsen syntymän jälkeen?
- Äänestäjä
pääse edes tiuhun? Heikko esitys.
- kansaedustajilla
Yhtä iso lapsilauma?
- Arkadianmäki
kansaedustajilla kirjoitti:
Yhtä iso lapsilauma?
ennätys.
- muilla
Arkadianmäki kirjoitti:
ennätys.
Sitten on voisitko kertoa?
Ja eikös tuolla Kyöstillä ole ainakin kaksi vaimoa ollut noita lapsia tekemässä? - kaikki.
muilla kirjoitti:
Ja eikös tuolla Kyöstillä ole ainakin kaksi vaimoa ollut noita lapsia tekemässä?ovat vl-kansanedustajia?
- ajatteli
- Karjulan lisäksi
kaikki. kirjoitti:
ovat vl-kansanedustajia?
Kerola, Inkeri
Tölli, Tapani
Onko muita?Kokoomuksesta?
Täältä muuten näet kaikkien vaalirahailmoitukset:
http://www.vaalit.fi/38761.htm - RKS:n agentti
Karjulan lisäksi kirjoitti:
Kerola, Inkeri
Tölli, Tapani
Onko muita?Kokoomuksesta?
Täältä muuten näet kaikkien vaalirahailmoitukset:
http://www.vaalit.fi/38761.htmnäyttäisi olevan vanhapiika ja Töllillä on vain 6 lasta. On varmaan käytetty ehkäisyä. Tästä pitää raportoida pääkonttorille heti huomisaamuna.
- Lumijokinen
muilla kirjoitti:
Ja eikös tuolla Kyöstillä ole ainakin kaksi vaimoa ollut noita lapsia tekemässä?Kyllä sillä Kyöstillä on ihan vaan yksi vaimo niitä lapsia pyöräytellyt, mistäköhän tuollainenkin juttu on peräisin että lapset olisivat kahden naisen kanssa. Onhan tuossa ollut aikaa lapsia saada. Sitä paitsi, avioliittoon mennessähän luvataan rakastaa toista kunnes kuolema erottaa, tätä VL:t kunnioittavat ahkerasti. Yleensä siis elämän aikana on vaan se yksi vaimo, jonka kanssa saadaan lapsia.
- uusi puoliso
Lumijokinen kirjoitti:
Kyllä sillä Kyöstillä on ihan vaan yksi vaimo niitä lapsia pyöräytellyt, mistäköhän tuollainenkin juttu on peräisin että lapset olisivat kahden naisen kanssa. Onhan tuossa ollut aikaa lapsia saada. Sitä paitsi, avioliittoon mennessähän luvataan rakastaa toista kunnes kuolema erottaa, tätä VL:t kunnioittavat ahkerasti. Yleensä siis elämän aikana on vaan se yksi vaimo, jonka kanssa saadaan lapsia.
Otetaan hyvin usein, kun entinen kuolee?
- ''Antakaa lasten tulla tykö...
Raamatussa kerrotaan kuinka ihmiset komensivat lapsia olemaan häiritsemättä Jeesusta. Tähän Jeesus sanoi: "Antakaa lasten tulla tyköni".
On siis tärkeää, että kaikki lapset saavat tulla uskoon ja näin Jeesusta lähelle.
Ja mitä suuren perheen kasvattamiseen tulee niin tottakai se on raskasta, mutta uskosta saa voimaa. Jos joku ääneen valittaa perheen hoitamisen raskautta, sopii kysyä onko uskonasiat kunnossa.- Joku tolkku
- Hah
Joku tolkku kirjoitti:
Täällä näköjään kateelliset kirjoittelevat. Karjulan Kyöstillä onnellinen perhe ja hyvä ammatti. Jatkakaa te täällä muiden mollaamista kateellisena, kun ette muuhun näytä pystyvän. Me jatkamme onnellista elämää..
- Näin on
Hah kirjoitti:
Täällä näköjään kateelliset kirjoittelevat. Karjulan Kyöstillä onnellinen perhe ja hyvä ammatti. Jatkakaa te täällä muiden mollaamista kateellisena, kun ette muuhun näytä pystyvän. Me jatkamme onnellista elämää..
Kaikki vl-herätysliikkeen järjettömyyksiä ihmettelevät ovat kateellisia ja katkeria.
- Jumalan valtakunta...
Joku tolkku kirjoitti:
...löydät kohdat joissa miestä ja vaimoa neuvotaan liittymään "yhdeksi lihaksi" sekä olemaan hedelmällisiä, lisääntymään ja täyttämään Maa.
Onko vielä jotain epäselvää.
Se ainakin on epäselvää, että em. kohtien kieltäminen on Herran kieltämistä. - edelleenkin..
Hah kirjoitti:
vaalirahailmoitus täydentämättä?
- Joku tolkku
Jumalan valtakunta... kirjoitti:
...löydät kohdat joissa miestä ja vaimoa neuvotaan liittymään "yhdeksi lihaksi" sekä olemaan hedelmällisiä, lisääntymään ja täyttämään Maa.
Se ainakin on epäselvää, että em. kohtien kieltäminen on Herran kieltämistä.siinä raamatunkohdassa, että maan täyttäminen on lähinnä vl-naisten tehtävä? Jos nämä uupuvat, väsyvät ja mahdollisesti kuolevat kesken kaiken, niin ainahan vl-mies voi ottaa uuden ja nuoremman vaimon sekä jatkaa maan täyttämistä?
- miten..
Joku tolkku kirjoitti:
siinä raamatunkohdassa, että maan täyttäminen on lähinnä vl-naisten tehtävä? Jos nämä uupuvat, väsyvät ja mahdollisesti kuolevat kesken kaiken, niin ainahan vl-mies voi ottaa uuden ja nuoremman vaimon sekä jatkaa maan täyttämistä?
mies voisi synnyttää?
- Joku tolkku
miten.. kirjoitti:
mies voisi synnyttää?
niin?
- ihmettä
miten.. kirjoitti:
mies voisi synnyttää?
sinä horiset?
- itsensä hengiltä
Jumalan valtakunta... kirjoitti:
Se ainakin on epäselvää, että em. kohtien kieltäminen on Herran kieltämistä.Näin on totisesti tehty. Joka puolella maailmaa, riippumatta siitä minkä kansantarukokoelman oppeja on noudatettu. Nyt olemme siinä tilanteessa, että ylikansoitus on tuhoamassa ekosysteemin ja luonnonvarat loppuvat.
Tämä on minulle erittäin epäselvää: Mahtaako kaikkivaltiaalla jumalalla olla ylikansoitusongelmaan ratkaisu? Onko raamatussa ohjeita? Sataako taivaasta ruokapaketteja, kun maalliset varastot loppuvat?
Mytologian kieltäminen ihmislajin tulevaisuuden turvaamiseksi on jokaisen vastuullisen ihmisen moraalinen velvollisuus.
- Sandra.s
asiaan puuttumatta, suuressa perheessä hiljaisena tyttönä jäin toisten jalkoihin. Se siitä riemusta. Minulla oli kivoja lempinimiä, kuten penikka...jne
- Jalkoihin jäänyt
Meitä sisaruksia ei ollut suurperheeksi asti, mutta silti kävi niin ettei aikuisina voida edes samassa huoneessa olla. Vanhemmat loivat uraa, tekivät hartiavoimin töitä silloin kun me olimme lapsia. Näin ollen meidän lasten kesken vallitsi omat säännöt, ja vanhimmat lapset määräsivät tahdin. Nyt he pitävät meitä nuorempia syypäänä heidän lyhyeksi jääneeseen lapsuuteensa, ja aina kun elämässä on vaikeaa, voimme olla varmat siitä että puhelin soi ja huutoa saadaan. Varsinkin kuopus on niin pahoin peloteltu että ei välillä kykene toimimaan maailmassa. Älkää hankkiko lapsia yli voimienne, laskun maksavat lapset sitten aikuisena!
- tsaidan
avioon. Ihan itsensä ja oman täydentävän kumppaninsa kanssa. Mahtavaa.
Mitähän sekoa, mitä oikeasti halusit sanoa?
Sotketteko te morsiammen Jumalan morsiameen?
Pelko on asia jota ei tarvitse kenenkään elättää omassa maailmassaan, koska juuri pelko saa ihmiset tekemään mitä hulluimpia ratkaisuja ja päätöksiä.
Ei minusta ole rasittavaa, vaikka lapseni asui yli 20 vuotiaina kotona!
Mutta avioliittoa pahempi varastaminen on lastenteko mahdollisuuksien omiminen, tekeminen jälkeläisiä omista itsekkkäistä syistä. Se on pois joko omilta lapsilta, ( johon viittasitkin pelkoinesi) tai muilta. Meri ei kuohu, ellei sitä vaivattaisi, ei syliänsä avaisi, ellei sitä pyydettäisi. Tämän pyynnön voi tehdä yhtähyvin äitimaa kuin luontokin. Heilläkin on näet vapaa tahto ja oikeus puolustaa itseään.... Kuin ihmisilläkin. - ÄITI vm -71
Minä ainakin toivon hartaasti, ettei tyttäreni hurahda keneenkään vanhoillislestadiolaiseen mieheen!!!
Toivon, että tyttäreni löytää sopivan "tavallisen" miehen jonka kanssa jakaa rakkautensa ja toivottavasti myös saa lapsen/lapsia oman jaksamisensa mukaan.
Muttei lapsettomuuskaan ole mikään katastrofi. Kodittomia lapsia on maailma täynnä odottamassa sitä omaa perhettä.- tsaidan
Mutta kun on näin; ihminen kerätessään tarpeeksi paljon ymmärtämättömyyden taakkaa, ei voi tekojen vaikutuksia itse enää polttaa. Sen tekee joku tai jotkut muut!
Hienoa delegointia, elämän vaikeimmassa asiassa. Siitä on varmasti syntynyt byrokraattinen tapa toimia.
Lapsettomuus ei aina ole valinta. Mutta sitä ajatusta helpottaa ajatus jonkun muun saamasta mahdollisuudesta. Uskon, että läheskään joka tapauksessa ihminen ei ymmärtäisi, ken on sydäntään lähinnä. - Äidin ja isän rakkautta on opeteltava, sen opettaa lapsi, mutta vain kun saa siihen omanlaisensa- näköisensä tilaisuuden.
Me aikuiset emme ole lastemmme opettajia, olemme vain tukijoita. Avoinna lapsillemme tai sitten emme,.
Katsoessaan vaikka hyskykoiraa silmiin, joku voi nähdä ja lukea hyvin paljon asioita. Tai vaikka katsoessaan luontoa..
Mikä tuottaakaan lapselle suurinta tuskaa? Se että hänen tehtävänsä, oppiläksynsä elinoidaan vain vanhempien "kaikki tietäväisyyden käsissä, nimittämällä aivan vääriä asioita Jumalan tahdoksi.
Kysyn kuka teistä tietää Jumalan tahdon? Etenkin Vl:set? Ette ole edes vaivautuneet miettimään sitä. Kun on muut kiireet mielessä...
Ihminen on valinnut syntymäpaikkansa, ympäristönsä ja kuten aikasemminkin mainitsin, aina ei valinnat ole ihmissilmin katsottuna parhaita mahdollisuuksia. Pienikin liekki parempaan houkuttaa vastuullista sielua yrittämään ... tietyin ehdoin. Aikuisten tulee muistaa --- he ovat vastuussa syntyvän ihmisen mukana tuomasta lahjasta, tai sitten he availevat joululahjapakettejaan jo vuosia eteen päin. Miksi? Koska ahneus on viekas ja tehokas opettaja, huono tuhoisa isäntä, palvelijana viisas. Ahneuden kaksi valintamahdollisuutta ovat: Suominen, tai syöminen - tuhkaakaan ei pesään jää!
Et näin. Uskaltakaapa haastaa ahneus kertomaan toimintatavoistaan! Palkitsee, mutta rankaisee, eikä rankaisu ole rakkaudenJumalasta, vaan omista valinnoista syntyvä kakku! - mitensennytottaa
tsaidan kirjoitti:
Mutta kun on näin; ihminen kerätessään tarpeeksi paljon ymmärtämättömyyden taakkaa, ei voi tekojen vaikutuksia itse enää polttaa. Sen tekee joku tai jotkut muut!
Hienoa delegointia, elämän vaikeimmassa asiassa. Siitä on varmasti syntynyt byrokraattinen tapa toimia.
Lapsettomuus ei aina ole valinta. Mutta sitä ajatusta helpottaa ajatus jonkun muun saamasta mahdollisuudesta. Uskon, että läheskään joka tapauksessa ihminen ei ymmärtäisi, ken on sydäntään lähinnä. - Äidin ja isän rakkautta on opeteltava, sen opettaa lapsi, mutta vain kun saa siihen omanlaisensa- näköisensä tilaisuuden.
Me aikuiset emme ole lastemmme opettajia, olemme vain tukijoita. Avoinna lapsillemme tai sitten emme,.
Katsoessaan vaikka hyskykoiraa silmiin, joku voi nähdä ja lukea hyvin paljon asioita. Tai vaikka katsoessaan luontoa..
Mikä tuottaakaan lapselle suurinta tuskaa? Se että hänen tehtävänsä, oppiläksynsä elinoidaan vain vanhempien "kaikki tietäväisyyden käsissä, nimittämällä aivan vääriä asioita Jumalan tahdoksi.
Kysyn kuka teistä tietää Jumalan tahdon? Etenkin Vl:set? Ette ole edes vaivautuneet miettimään sitä. Kun on muut kiireet mielessä...
Ihminen on valinnut syntymäpaikkansa, ympäristönsä ja kuten aikasemminkin mainitsin, aina ei valinnat ole ihmissilmin katsottuna parhaita mahdollisuuksia. Pienikin liekki parempaan houkuttaa vastuullista sielua yrittämään ... tietyin ehdoin. Aikuisten tulee muistaa --- he ovat vastuussa syntyvän ihmisen mukana tuomasta lahjasta, tai sitten he availevat joululahjapakettejaan jo vuosia eteen päin. Miksi? Koska ahneus on viekas ja tehokas opettaja, huono tuhoisa isäntä, palvelijana viisas. Ahneuden kaksi valintamahdollisuutta ovat: Suominen, tai syöminen - tuhkaakaan ei pesään jää!
Et näin. Uskaltakaapa haastaa ahneus kertomaan toimintatavoistaan! Palkitsee, mutta rankaisee, eikä rankaisu ole rakkaudenJumalasta, vaan omista valinnoista syntyvä kakku!
- Kahden lapsen isä
Jokainen suomalainen tuottaa 15 tonnia hiilipäästöjä vuodessa. Siis henkeä kohden VUODESSA!
Jos sulla on 10 lasta, ja he tekevät edelleen 10 lasta, sinun vastuullasi on joka vuosi 1650 tonnia lastesi ja lastenlastesi päästöjä.
Jos olet tuottanut vain kaksi lasta ja nämä tuottavat edelleen 2 lasta, olet vastuussa vain 90 tonnin päästöistä vuosittain.
90 tonnia vuodessa on paljon vähemmän kuin 1650 tonnia vuodessa.
Itsesi tuottamien päästöjen lisäksi.- tähän...
asiaan täytyisi EHDOTTOMASTI VL-uskovaisten perehtyä. Kysymys on koko ihmiskunnan säilymisestä!
- sanoi Seppo Lohi
tähän... kirjoitti:
asiaan täytyisi EHDOTTOMASTI VL-uskovaisten perehtyä. Kysymys on koko ihmiskunnan säilymisestä!
Vanhoillislestadiolainen pappi Seppo Lohi on todennut lehtihaastattelussa, että kysymys on vanhoillislestadiolaisuuden säilymisestä. Hän väitti, että jos ehkäisykielto kumotaan, silloin on "kuolema liikkeen padassa". Eli vl-liike sammuu.
Ihmiskunnan säilymisestä hän ei puhunut mitään! - Humanistilikka.
Nykyaikana ihmisellä on käytössään tutkittua tietoa oman toimintansa tuhovaikutuksista tällä Telluksellamme. Vastuullinen ja tiedostava ihminen ymmärtää, ettei enää ole oikein maksimoida omaa lisääntymistään, koska siten riistää muiden ihmisten ja luonnon elinmahdollisuuksia. Ilamstonmuutos ja ravinnon väheneminen uhkaavat jo välittömässä lähitulevaisuudessa ihmiskuntaa. Meidän lapsemme kamppailevat jo arjessaan niiden ongelmien keskellä. Meidän tehtävämme on toimia NYT niin vastuullisesti kuin mahdollista ja pyrkiä lieventämään katastrofia, jossa lapsemme tulevat elämään. Kenen omatunto silloin hyväksyy itselle suurperheen?
On totta, että halu saada omia biologisia lapsia on ihmisessä voimakas. Mutta riittäisikö, että niitä biologisia olisi vain pari, ja sen jälkeen loput suurperheen lapset adoptoidaan, tai tarjotaan oma koti sijoituskodiksi vaikeassa elämäntilanteessa elävile lapsille. Kyllä silläkin tavalla saa itselleen haluamansa vl-suurperheen. Ja se olisi kestävän kehityksen mukainen tapa!
VL-vanhemmat voivat kasvattaa nämä adoptoidut tai sijoituslapset sitten vanhoillislestadiolaisiksi. Kasvaahan se uskonliike näinkin, Lohen toivomalla tavalla sisältäpäin!
- hjk2kse
Lapset eivät saa rakkautta tarpeeksi kun lapsia on 10 ja vanhempien aika menee töitä tehdessä ja taloutta hoitaessa. Ei riitä että lapset ovat mukanakin töissä.
On todettu että vanhimmalla lapsella on suurempi riski saada skitsofrenia jos toinen lapsi syntyy vuoden sisällä ensimmäisen syntymästä.
Lisäksi, jos vanhemmat ovat niin pelokkaita, etteivät uskalla ajatella omilla aivoillaan ja menevät vain massan mielipiteen mukana, miten paljon heillä yleensäkään on antaa lapsilleen järkevää mallia ihmisyydestä.- lapset tarvitsevat hellyyttä
Yhdyn samaan mielipiteeseen. Meidän naapurustossa paljon suurperheitä,itselläni 3 lasta ja olen työssä ala-asteella. Tulee surku kun näiden perheiden lapset tulevat leikkimään, kun tilanne ei ole ns.normaali. Lapset kulkevat perässäni huomiota hakien ja jatkuvasti syliin pyrkien. Leikkimisestä ei tietoakaan. Omani pettyneitä koska ei he leikikkään. Isommat taasen haluaisivat katsoa tv:tä. Se on varma että sitä syliä ei saa niin paljon kun tarvitsisi. Myöskin kouluelämän puolesta kuri puuttuu monelta. Välillä tuntuu että kaikkea muuta saa sanoa,tehdä kuin tavallisia asioita.
En pidä itseäni täydellisenä ollenkaan ja perhettäni,mutta nämä seikat olen huomannut monesti. - vl-tyttönen
lapset tarvitsevat hellyyttä kirjoitti:
Yhdyn samaan mielipiteeseen. Meidän naapurustossa paljon suurperheitä,itselläni 3 lasta ja olen työssä ala-asteella. Tulee surku kun näiden perheiden lapset tulevat leikkimään, kun tilanne ei ole ns.normaali. Lapset kulkevat perässäni huomiota hakien ja jatkuvasti syliin pyrkien. Leikkimisestä ei tietoakaan. Omani pettyneitä koska ei he leikikkään. Isommat taasen haluaisivat katsoa tv:tä. Se on varma että sitä syliä ei saa niin paljon kun tarvitsisi. Myöskin kouluelämän puolesta kuri puuttuu monelta. Välillä tuntuu että kaikkea muuta saa sanoa,tehdä kuin tavallisia asioita.
En pidä itseäni täydellisenä ollenkaan ja perhettäni,mutta nämä seikat olen huomannut monesti.iso perhe on rikkaus..minulla on monta sisarusta enkä niistä ketään antaisi pois..on ollut aina leikkikavereita ja tukea aikuisena omasta perheestä--ja kaikki ovat vanhemmille yhtä rakkaita..monesti hieman säälittää pienet perheet...ei-uskovaiset...voivat olla hyvin yksinäisiä ja jos vanhemmatkin ovat eronneet.. niin ei hyvä asia..Toivon itselle suurta perhettä myös...on hieman raskasta olla vl., jos ei itsellä isoa perhettä..voi jäädä syrjään...kun ollaan niin perhekeskeisiä.
- jineka
vl-tyttönen kirjoitti:
iso perhe on rikkaus..minulla on monta sisarusta enkä niistä ketään antaisi pois..on ollut aina leikkikavereita ja tukea aikuisena omasta perheestä--ja kaikki ovat vanhemmille yhtä rakkaita..monesti hieman säälittää pienet perheet...ei-uskovaiset...voivat olla hyvin yksinäisiä ja jos vanhemmatkin ovat eronneet.. niin ei hyvä asia..Toivon itselle suurta perhettä myös...on hieman raskasta olla vl., jos ei itsellä isoa perhettä..voi jäädä syrjään...kun ollaan niin perhekeskeisiä.
No jos luette raamattua niin kuin siellä sanotaan, että lisääntykää ja täyttäkää maa, mikäs sen estää?
Ei me kaikki pieniperheisetkään olla uskonnottomia vai mikä on se lapsiluvun raja?
Vai luuletteko että se on teidän tehtävänne?
Kyllä ison perheen (yli 5 lasta) äiti joutuu koville kun koko ajan joutuu lapsia työntämään tai on raskaana.
Lukekaa anatomiaa. - ootta
vl-tyttönen kirjoitti:
iso perhe on rikkaus..minulla on monta sisarusta enkä niistä ketään antaisi pois..on ollut aina leikkikavereita ja tukea aikuisena omasta perheestä--ja kaikki ovat vanhemmille yhtä rakkaita..monesti hieman säälittää pienet perheet...ei-uskovaiset...voivat olla hyvin yksinäisiä ja jos vanhemmatkin ovat eronneet.. niin ei hyvä asia..Toivon itselle suurta perhettä myös...on hieman raskasta olla vl., jos ei itsellä isoa perhettä..voi jäädä syrjään...kun ollaan niin perhekeskeisiä.
AAMEN!
- SEXXY
ootta kirjoitti:
AAMEN!
Entäs jos lääkäri kieltää hankkimasta lisää lapsia äidin terveyden takia itsellä 2 lasta molemmat keisarileikkauksella. En minä ainakaan tee lapsia oman henkeni kustannuksella.Vaikka Jumala antaisikin uuden vaimon.Ei ihmishenki voi olla niin arvoton.Ehkä miehet ajattelevat noin ,saavathan uuden naisen.ME OLIMME MIEHEN KANSSA SAMAA MIELTÄ ETTÄ 2RIITTÄÄ
- muori vm. -58
vl-tyttönen kirjoitti:
KRISTINUSKO !! Höpö höpö !!! Ajattelehan asioita tyttönen !
- kun...
Tuskin voit vastata toisten puolesta tuohon asiaan! Yksilöitä on.
Ja kamalaa jos pakotetaan johonkin uskontokuntaan, jossa on omat vaaransa. Erilaisissa uskonnoissa voi olla vaarojakin vaikka näyttää niin "valkoiselta", enkä puhu pelkästään tästä aihepiiristä. Uskoa voi sydämessä. - EX lessu
Olen VL- suurperheestä, en esimmäisiä enkä viimeisimpiä lapsia, vaan "yksi muiden joukossa".
Haluaisin hieman kommentoida muutamia juttuja joita on tullut esille keskusteluissa,
Arvostan vanhempieni uskontoa ja arvoja, kuten myös sisaruksia jotka vielä ovat uskossa,
oma henkilökohtainen mielipiteeni kuitenkin tuosta kyseisestä uskonnosta nyt vuosien kuivilla olon jälkeen on se, että uskonto tuottaa toisaalta mielettömän hyvänolon tunteen, johon ei pysty kuin harvat huumeet, "luulisin", lisäksi se saa ihmiset tuntemaan itsensä paremmaksi kuin muut.
Itse kärsin masennuksesta, syinä tähän ovat pitkälti huono itsetunto, suunnaton itsekkyys , huomionhakuisuus, mieletön kunnianhimoisuus "vaik kaikki on vaan maallista" ym. ym..
Olen myös joutunut koulukiusatuksi josta olen kärsinyt vanhempieni uskon takia koko kouluikäni, jäänyt vaille koulutusta koska sitä pidetään uskoa vähempi arvoisena asiana, ym..ym..
Olen vahvasti erimieltä väitteestä, että suurperheenlapset ovat onnellisempia, suurperheen vanhemmilla ei ole antaa kaikille lapsille huomiota samalla tapaa, joka näkyy kaikessa tämän lapsen kasvaessa aikuiseksi, ja vielä paljon sen jälkeenkin, enkä ole ainoa joka ajattelee minunkin sisaruksistani samalla tavalla.
Nim. Itsekkäintä on hankkia isoperhe, ja jättää lapset oman onnensa varaan, lessu tai ei!- ei olisi
jos vanhempasi eivät olisi uskovaisia. Kiitä Jumalaa että vanhempasi ovat uskovaisia ja että he ovat antaneet Jumalan tehtäväksi määritellä montako lasta heillä on ja näin sinäkin olet olemassa. Minulla ei ainakaan ole rohkeutta alkaa "Jumalaksi" ja määrittelemään itse kuinka monta lasta haluan. Turvallisinta on antaa itse Jumalan hoitaa se tehtävä.
- on biologiaa
ei olisi kirjoitti:
jos vanhempasi eivät olisi uskovaisia. Kiitä Jumalaa että vanhempasi ovat uskovaisia ja että he ovat antaneet Jumalan tehtäväksi määritellä montako lasta heillä on ja näin sinäkin olet olemassa. Minulla ei ainakaan ole rohkeutta alkaa "Jumalaksi" ja määrittelemään itse kuinka monta lasta haluan. Turvallisinta on antaa itse Jumalan hoitaa se tehtävä.
Meidän ihmisten - kuten kaikkien muidenkin eläinlajien - lisääntyminen on aivan perusbiologiaa. Seksuaalivietti varmistaa lajin jatkuvuuden. Ei siinä jumalia tarvita.
Ihminen on kuitenkin ainoa laji, jonka lisääntyminen on täysin riistäytynyt käsistä, vaikka olemme myös ainoa laji, joka pystyy tämän asian hahmottamaan ja on kykeneväinen perhesuunnitteluun. Toivottavasti jumala lukuisten lasten lisäksi lähettää meille ruoka-avustuksia, kun nykyiset, alati hupenevat luonnonvarat on ahnehdittu loppuun.
- Nimetön
Luettuani viestiketjun loppuun asti-huh huh-totesin heti alkuun avauksen suurperheen kyseenalaisesta autuudesta menevän hakoteille eli väittelyksi vl-perheen ja muiden uskonnon aivopesemien perheiden lisääntymisoikeudesta....mikä keskustelunavaajalle sopi hyvinkin.Säälittävää että näillä sivuilla näköjään jo niin monessa keskusteluketjussa vatvotaan näitä vl-pimahtaneiden tekemisiä ja tekemättä jättämisiä-uskoa voi mitä tahtoo ja siitä voi jopa tulla autuaaksikin mutta millä hinnalla ja kenen sieluilla?...härre gud!
- erityisesti
myös vanhempien parhaaksi. Pieni taivaan taimen, syntynyt uusi lapsi, on kuin suojelusenkeli koko perheelle. Ja isovanhempien paras turva on omat lapset ja lastenlapset.
Kirjoitettu on sananlaskuissa: "Vanhuksen kunnian kruunu on lastenlapset."- Lapsen hyväksikäyttö
Sinä et ymmärrä että jokainen syntynyt lapsi on itseään varten, ei vanhempia varten. Jokaisella lapsella on hänen oma elämänsä.
Sinä pidät lasta VÄLINEENÄ, vanhempien hyväksikäytön välineenä.
Pieni kielellinen huomautus:
"Pieni taivaan taimen, syntynyt uusi lapsi..."
"Taimen" on kala. Lapseta sanotaan usein vl-uskon piirissä, etäthän on "taivaan TAIMI". Ei siis kala vaan taimi. Kuten kasvin taimi. Ymmärsitkö eron? - Ekologinen jalanjälki
Nykypäivänä suurperhe on ympäristörikos.
- Rikos lastemme tulevisuutta...
Ekologinen jalanjälki kirjoitti:
Nykypäivänä suurperhe on ympäristörikos.
Jos VL-perheessä on kymmenen lasta, tämä ei ole ilmaston muutoksen kannalta ratkaiseva, vaan se, että nämä kymmenen tuottavat jokainen taas uudet kymmenen lasta kuluttamaan ja tuhoamaan maailman ilmakehää.
Yhden lapsen kasvattaminen aikuiseksi länsimaalaisessa elämäntavassa kuluttaa luonnonvaroja valtavasti. Entä kun näitä lastenlapsia on 10x 10 eli sata?
Helsingin Sanomissa oli ennen joulua vl-uskovaisen eläkeläispariskunnan haastattelu. Heillä oli 116 lastenlasta, ja lisää tulossa.
Nämä kaksi ihmistä ovat aiheuttaneet valtavan kuormittavan jalanjäljen ympäristöön omalla itsekkäällä elämäntavallaan.
Hyvinvointivaltiossa lähes kaikki lapset selvitytyvät aikuiseksi jatkamaan sukua. Kun ehkäisy on teillä VL-uskovaisilla synti, tulokset tuntuvat Suomen ja koko maailman luonnossa ja elinympäristössä.
Vertaa:
VL-uskovainen pari: 2 aikuista -> 8 lasta -> 116 lastenlasta.
tai Ei-VL pari: 2 aikuista -> 2 lasta -> 4 lastenlasta.
Ero on valtava. - joskus pakolliseksi?
Rikos lastemme tulevisuutta... kirjoitti:
Jos VL-perheessä on kymmenen lasta, tämä ei ole ilmaston muutoksen kannalta ratkaiseva, vaan se, että nämä kymmenen tuottavat jokainen taas uudet kymmenen lasta kuluttamaan ja tuhoamaan maailman ilmakehää.
Yhden lapsen kasvattaminen aikuiseksi länsimaalaisessa elämäntavassa kuluttaa luonnonvaroja valtavasti. Entä kun näitä lastenlapsia on 10x 10 eli sata?
Helsingin Sanomissa oli ennen joulua vl-uskovaisen eläkeläispariskunnan haastattelu. Heillä oli 116 lastenlasta, ja lisää tulossa.
Nämä kaksi ihmistä ovat aiheuttaneet valtavan kuormittavan jalanjäljen ympäristöön omalla itsekkäällä elämäntavallaan.
Hyvinvointivaltiossa lähes kaikki lapset selvitytyvät aikuiseksi jatkamaan sukua. Kun ehkäisy on teillä VL-uskovaisilla synti, tulokset tuntuvat Suomen ja koko maailman luonnossa ja elinympäristössä.
Vertaa:
VL-uskovainen pari: 2 aikuista -> 8 lasta -> 116 lastenlasta.
tai Ei-VL pari: 2 aikuista -> 2 lasta -> 4 lastenlasta.
Ero on valtava.Saas nähdä mitä tuo ruokapula maailmassa ja G-8-kokousten päätökset vielä poikivatkaan. Ehkä josku maailomassa ruvetaan painostamaan syntyvyyden sääntelyyn kuten Kiinassa. Mutta siinä on vielä monta kantoa kaskessa kuten Mekan imaamit ja Rooman paavi ym.
- muori vm. 58
Tehdään lapsia, eikä ole vaatetta eikä ruokaa. Eräällä kylällä lesti-isä keräsi kyläläisiltä vaatetta ja ruokaa suurelle pesueellen ja jotkut jopa säälivät. MIKSI tehdä lapsia, kun ei ole rahaa elättää ??! Itsellä tuolloin kaksi lasta ja arvalaina maksussa, oli tosi tiukkaa, saatikka, jos olisi ollu 10 lasta !
- muori vm. -58
turva ei tänä päivänä ole lapset eikä lastenlapset, vaan joku oikea YSTÄVÄ. Maailma on ihan sairas ja seko ! muori vm. -58
- Neljän lapsen äiti
Ottamatta sen enempää kantaa suuren perheen paremmuuteen lasten kasvuympäristönä, en voi ymmärtää, että jokin yhteisö päättäisi perhekoosta. Jokaisella perheellä pitää olla itsellään mahdollisuus päättää lasten lukumäärä omien voimavarojensa mukaan. Äidin sekä henkinen että ruumiillinen terveys on yksi tärkeimmistä vaalittavista asioista niin suuressa kuin pienessäkin perheessä. Jos mies ehdottomasti haluaa suuren perheen, etsiköön terveen ja halukkaan synnyttäjän lapsilleen. Olen nähnyt perheitä, joissa äidin terveys on jokaisen raskauden ja synnytyksen aikana uhattuna, silloin pitäisi viimeistään hälytyskellojen soida ja pystyä ottamaan terve maalaisjärki käyttöön.
- SRK rules
ja antaneet avoimen valtakirjan, niin lirissä ollaan.
Jos ei muksuja ala kuulumaan niin SRK:sta tulee ruma mies koivenpitelyyn - alkaa tapahtua.
- lapsilisillä kännykkä
hey?
- muori vm. 58
eivät ole oikeita uskovia. Ev.lut ja vapaakirkkolaiset ja helluntalaiset ja ortodoksit ovat oikeita ja niinpä heille Luoja onkin antanut järjen päähän, ettei mammarukka vallan kuole moniin synnytyksiin. Näin ajattelee ev.lut muori vm. 58
- oli/on
perheensä 52 lapsesta 17. Ja niin tasapainoinen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1202081
- 1561977
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h281926Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue141192- 51987
- 85946
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To23875- 114834
Minä tunnen sinut
Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell50811Mihin olet kadonnut kaivattuni?
Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon33789