Olen tässä miettinyt, että kuinka moni kotona lääkkeillä keskeytyksen tehneistä katsoo, mitä sieltä kohdusta putkahtaa?
Itse olen töissäni kohdannut lääkkeelliseen keskeytykseen sairaalaan tulevia potilaita. Ja sairaalassa sikiö kalvoineen ja istukkoineen tulee portatiiville, josta se poimitaan kaarimaljaan ja pistetään jääkaappiin ja sieltä edelleen tuhkattavaksi.
Mutta mites kotona... Aika karua, jos ja kun ihmissikiöiksi tunnistettavat sikiöt menevät vaan vessasta alas. Kiva varmaan, kun jätevesipuhdistamoissa sitten kelluu näitä pikkusikiöitä... Huh!
Kuinka moni on uskaltanut katsoa, mitä sieltä tulee, vai menitkö vaan pöntölle ja vedit sen katsomatta?
Ja joo, en vastusta aborttia vaan mielestäni naisella on täysi oikeus päättää omasta kehostaan. Nämä on vaan asioita, joita olen tässä viime aikoina vähän pohtinut.
Lääkkeellinen keskeytys
51
10738
Vastaukset
- silloin
tietää että sikiöitä ei abortoida kotona.
Jos ylipäätään abortoidaan, se tapahtuu sairaalassa.
Lääkkeellisessä keskeytyksessä verimassa ja raskausmateriaali on yhtä höttöä, täytyy olla pitkällä raskaus, jotta sen erottaisi.
Valtaosa keskeytyksistä tehdään ennen rv 7.
3 millimetrinen esim ei näy mihinkään vaan sekoittuu verihyytymien sekaan. Näin käy vaikka 3 senttiselle.
T. Alalla oleva, toisin kuin sinä ;)- -ap-
Ne keskeytykset, jotka ovat tulleet sairaalaan ovat tapauksia, jotka eivät ole onnistuneet lääkkeellä kotona. Rv 8 on pienin sikiö, jonka olen nähnyt ja kyllä se ihan selvä ihmisenalku on, kun se sieltä "verihötön" sisältä perataan. Hoitaja kun joutuu sen istukan ja kalvojen seasta etsimään, jotta raskaus voidaan todeta varmasti keskeytyneeksi.
Ja olen siis terveydenhuoltoalalla ja olen silloin tällöin tehnyt keikkaa naistentautien osastolla.. Päätyöni on leikkaussalissa. Sielläpä abortit tehdään imukaavinnalla, jolloin ulos kyllä tulee todellista verimössöä...
Ja mitä tarkoitit sillä, että sikiöitä ei abortoida kotona? Ne lääkkeethän haetaan sairaalasta ja otetaan kotona ja sairaalassa käydään jälkitarkastuksessa tai sinne tullaan sitten, jos keskeytys ei kotona onnistunut... - sikiöitä,
-ap- kirjoitti:
Ne keskeytykset, jotka ovat tulleet sairaalaan ovat tapauksia, jotka eivät ole onnistuneet lääkkeellä kotona. Rv 8 on pienin sikiö, jonka olen nähnyt ja kyllä se ihan selvä ihmisenalku on, kun se sieltä "verihötön" sisältä perataan. Hoitaja kun joutuu sen istukan ja kalvojen seasta etsimään, jotta raskaus voidaan todeta varmasti keskeytyneeksi.
Ja olen siis terveydenhuoltoalalla ja olen silloin tällöin tehnyt keikkaa naistentautien osastolla.. Päätyöni on leikkaussalissa. Sielläpä abortit tehdään imukaavinnalla, jolloin ulos kyllä tulee todellista verimössöä...
Ja mitä tarkoitit sillä, että sikiöitä ei abortoida kotona? Ne lääkkeethän haetaan sairaalasta ja otetaan kotona ja sairaalassa käydään jälkitarkastuksessa tai sinne tullaan sitten, jos keskeytys ei kotona onnistunut...ulkopuolisen huomio.
8 viikoinen myöskään ei ole sikiö.
Newsflash? - (alalle)
-ap- kirjoitti:
Ja mitä tarkoitit sillä, että sikiöitä ei abortoida kotona? Ne lääkkeethän haetaan sairaalasta ja otetaan kotona ja sairaalassa käydään jälkitarkastuksessa tai sinne tullaan sitten, jos keskeytys ei kotona onnistunut...kikkelis kokkelis vaan
- jos eivät ole sikiöitä?
sikiöitä, kirjoitti:
ulkopuolisen huomio.
Newsflash?Joo tulipahan vaan lähdettyä alalla ja olen käynyt "hätäapuna" heittämässä keikkaa naistentautien osastolla.
Tuleepa muuten yllätävän nihkeästi vastauksia tähän aloitukseen... - että olivatpa
jos eivät ole sikiöitä? kirjoitti:
Joo tulipahan vaan lähdettyä alalla ja olen käynyt "hätäapuna" heittämässä keikkaa naistentautien osastolla.
Tuleepa muuten yllätävän nihkeästi vastauksia tähän aloitukseen...sitten mitä tahansa, niin ainakin niillä on pää, kaksi kättä ja jalkaa. Eivätkä ole enää 8 viikolla todellakaan mitään katkarapuja.
- Naispuolinen nörtti
jos eivät ole sikiöitä? kirjoitti:
Joo tulipahan vaan lähdettyä alalla ja olen käynyt "hätäapuna" heittämässä keikkaa naistentautien osastolla.
Tuleepa muuten yllätävän nihkeästi vastauksia tähän aloitukseen...Kaikista ei ole terveydenhuollon alalle.En kyllä ihmettele, jos tulee nihkeästi vastauksia, oikein vatsaa väänsi kuvaamasi keskeytystavat. Kyllä nuo atk-järjestelmät ovat huomattavasti helpompia hoitaa.
- pilkkua?
sikiöitä, kirjoitti:
ulkopuolisen huomio.
Newsflash?Ehkä tässä kuitenkin niillä tarkotetaan yleisesti syntymättömiä? Kuten termi sikiönlähdetyskin kattaa ne alkiotkin.
- syöt,
että olivatpa kirjoitti:
sitten mitä tahansa, niin ainakin niillä on pää, kaksi kättä ja jalkaa. Eivätkä ole enää 8 viikolla todellakaan mitään katkarapuja.
syötkö ne kuorineen?
Viikoilla 6-7, jolloin suurin osa raskauden keskeytyksistä tehdään Suomessa, alkio on
Noin kuusi millimetriä pitkä.
Katkarapu on julmetun paljon suurempi.
Lähteenä vauva.fi odottajan kalenteri
"Viikot 6-7
Alkio on vasta kuutisen millimetriä pitkä, kun sen sydän alkaa jo epäsäännöllisesti sykkiä. Silmät, suu ja nenä hahmottuvat, jopa pikkuiset sieraimet. Käsien ja jalkojen alut kehittyvät."
http://www.vauva.fi/odotus_artikkeli?content-id=0565cc05-e3a4-40a3-92df-07b3e7265439 - -ap-
syöt, kirjoitti:
syötkö ne kuorineen?
Viikoilla 6-7, jolloin suurin osa raskauden keskeytyksistä tehdään Suomessa, alkio on
Noin kuusi millimetriä pitkä.
Katkarapu on julmetun paljon suurempi.
Lähteenä vauva.fi odottajan kalenteri
"Viikot 6-7
Alkio on vasta kuutisen millimetriä pitkä, kun sen sydän alkaa jo epäsäännöllisesti sykkiä. Silmät, suu ja nenä hahmottuvat, jopa pikkuiset sieraimet. Käsien ja jalkojen alut kehittyvät."
http://www.vauva.fi/odotus_artikkeli?content-id=0565cc05-e3a4-40a3-92df-07b3e7265439tuossa aloituksessani, että nuorin/pienin/mitä ikinä termiä siitä alkion iästä käytetäänkin, on ollut 8 viikkoinen. Ja silloin se ALKIO on kyllä olut ihan tunnistettava about 3 senttinen "eliö". Ja kyllä nykyään suositellaan lääkkeellistä keskeytystä ennemmin kuin tuota imukaavintaa elimistölle sopivampana vaihtoehtona. Joten 10 viikkoisiakin raskauksia voidaan keskeyttää lääkkeillä kotona. Tuon tunnistettavuuden takia yli 10 viikkoiset keskeytetään mieluummin sairaalassa. Tai siis ainakin meillä näin.
Mutta eipä taida kukaan haluta kertoa omasta lääkkeillä kotona tehdystä keskeytyksestään.
Poissa silmistä, poissa mielestä sopinee tähänkin. Ja mikäs siinä inhottava ja vaikea aihehan tämä on.... - ellei jokin
-ap- kirjoitti:
tuossa aloituksessani, että nuorin/pienin/mitä ikinä termiä siitä alkion iästä käytetäänkin, on ollut 8 viikkoinen. Ja silloin se ALKIO on kyllä olut ihan tunnistettava about 3 senttinen "eliö". Ja kyllä nykyään suositellaan lääkkeellistä keskeytystä ennemmin kuin tuota imukaavintaa elimistölle sopivampana vaihtoehtona. Joten 10 viikkoisiakin raskauksia voidaan keskeyttää lääkkeillä kotona. Tuon tunnistettavuuden takia yli 10 viikkoiset keskeytetään mieluummin sairaalassa. Tai siis ainakin meillä näin.
Mutta eipä taida kukaan haluta kertoa omasta lääkkeillä kotona tehdystä keskeytyksestään.
Poissa silmistä, poissa mielestä sopinee tähänkin. Ja mikäs siinä inhottava ja vaikea aihehan tämä on....hyvin erityinen syy ole kaavintaan.
Kannattaa opetella asiat, ennen kuin esittää ammattilaista ;)
http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/nuoret/tietopankit/raskaus/abortti/
Syynä ei ole tunnistettavuus, vaan esim alkion koko, joka vaatii kohdunsuun laajennusta. Myös naisen kiputilaa ajatellaan tässä tilanteessa ja koitetaan pitää se miniminä.
Kaavintaan tai sen saantiin ei vaikuta millään lailla esim se kokeeko lääkkeelisen vaikeaksi. Lääkkeellinen tehdään ja suositellaan aina jos viikot ovat alle 9. Lääkkeellinen on helpoin ja naiselle paras vaihtoehto. - ettäää
-ap- kirjoitti:
tuossa aloituksessani, että nuorin/pienin/mitä ikinä termiä siitä alkion iästä käytetäänkin, on ollut 8 viikkoinen. Ja silloin se ALKIO on kyllä olut ihan tunnistettava about 3 senttinen "eliö". Ja kyllä nykyään suositellaan lääkkeellistä keskeytystä ennemmin kuin tuota imukaavintaa elimistölle sopivampana vaihtoehtona. Joten 10 viikkoisiakin raskauksia voidaan keskeyttää lääkkeillä kotona. Tuon tunnistettavuuden takia yli 10 viikkoiset keskeytetään mieluummin sairaalassa. Tai siis ainakin meillä näin.
Poissa silmistä, poissa mielestä sopinee tähänkin. Ja mikäs siinä inhottava ja vaikea aihehan tämä on....missä päin, että tietää varoa, jos joutuu teillä päin hoitoon.
- mikkare
ellei jokin kirjoitti:
hyvin erityinen syy ole kaavintaan.
http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/nuoret/tietopankit/raskaus/abortti/
Syynä ei ole tunnistettavuus, vaan esim alkion koko, joka vaatii kohdunsuun laajennusta. Myös naisen kiputilaa ajatellaan tässä tilanteessa ja koitetaan pitää se miniminä.
Kaavintaan tai sen saantiin ei vaikuta millään lailla esim se kokeeko lääkkeelisen vaikeaksi. Lääkkeellinen tehdään ja suositellaan aina jos viikot ovat alle 9. Lääkkeellinen on helpoin ja naiselle paras vaihtoehto.Juupa juu, helpoin vaihtoehto.. Itse tein lääkkeellisen keskeytyksen 10vko sitten, rv 6. Siitä lähtien olen vuotanut jatkuvasti verta, kaksi kertaa joutunut sairaalaan tiputukseen ja punasolujen tankkaukseen kun kohdussa on ilmeisesti seinämä revennyt ja vuotaa verta kohtuun ja sieltä tietenkin painovoiman mukana ulos.. Verta olin vuotanut viime kerralla n. 1,2l ennen kun saatiin hyydytettyä lääkkeillä. Tämä kaikki alle tunnissa. Ja mitään ei voi asialle tehdä paitsi koittaa välttää asioita jotka saavat haavat aukeemaan. Ilmeisesti siis kohdun limakalvo niin ohut lääkkeiden seurauksena että sen alaiset verisuonet ovat vailla suojaa ja siksi hajoilevat. Alotin tosin abortin jälkeen heti minipillerit jotka ilmeisesti myös ohentavat limakalvoa.
Että se siitä helposta. Alunperin pyysin kaavintaa koska olen todella heikkohermoinen. Sanoivat että saat jos odotat kaksi viikkoa. Valitsin lääkkeellisen ja reseptin rauhottaville.
Ja muuten, maakunnissahan se usein tehdään kotona tuo lääkkeellinen. Tosi rankkaa sanon minä, itse olin sairaalan pedissä ja tosi kipeenä. Nyt odotellaan millon sitä elämä palautuisi normaaliksi. Kaikki fyysinen rasitus edelleenkin kiellettyä ja lääkäri totesi jo tähän mennessä kohtuun aiheutuneen paljon enemmän arpikudosta kuin kaavinta olisi ikinä aiheuttanut. - hmmmm
mikkare kirjoitti:
Juupa juu, helpoin vaihtoehto.. Itse tein lääkkeellisen keskeytyksen 10vko sitten, rv 6. Siitä lähtien olen vuotanut jatkuvasti verta, kaksi kertaa joutunut sairaalaan tiputukseen ja punasolujen tankkaukseen kun kohdussa on ilmeisesti seinämä revennyt ja vuotaa verta kohtuun ja sieltä tietenkin painovoiman mukana ulos.. Verta olin vuotanut viime kerralla n. 1,2l ennen kun saatiin hyydytettyä lääkkeillä. Tämä kaikki alle tunnissa. Ja mitään ei voi asialle tehdä paitsi koittaa välttää asioita jotka saavat haavat aukeemaan. Ilmeisesti siis kohdun limakalvo niin ohut lääkkeiden seurauksena että sen alaiset verisuonet ovat vailla suojaa ja siksi hajoilevat. Alotin tosin abortin jälkeen heti minipillerit jotka ilmeisesti myös ohentavat limakalvoa.
Että se siitä helposta. Alunperin pyysin kaavintaa koska olen todella heikkohermoinen. Sanoivat että saat jos odotat kaksi viikkoa. Valitsin lääkkeellisen ja reseptin rauhottaville.
Ja muuten, maakunnissahan se usein tehdään kotona tuo lääkkeellinen. Tosi rankkaa sanon minä, itse olin sairaalan pedissä ja tosi kipeenä. Nyt odotellaan millon sitä elämä palautuisi normaaliksi. Kaikki fyysinen rasitus edelleenkin kiellettyä ja lääkäri totesi jo tähän mennessä kohtuun aiheutuneen paljon enemmän arpikudosta kuin kaavinta olisi ikinä aiheuttanut.Paljo arpikudos saattaa tarkoittaa sitä, että et tule koskaan saamaan lapsia...
ellei jokin kirjoitti:
Kaavintaan tai sen saantiin ei vaikuta millään lailla esim se kokeeko lääkkeelisen vaikeaksi. Lääkkeellinen tehdään ja suositellaan aina jos viikot ovat alle 9. Lääkkeellinen on helpoin ja naiselle paras vaihtoehto.pitäskin aina tehdä lääkkeellinen keskeytys, niin eipä kovin moni uudestaan sitä enään tekisi!! vaikka sairaalalle se on kalliinpaa ja monimutkaisempaa, kun pitää odotella istukkaa jne.
- kerranki
hmmmm kirjoitti:
Paljo arpikudos saattaa tarkoittaa sitä, että et tule koskaan saamaan lapsia...
sitten toteutus oikeudenmukasuus...ei se nyt ihmekään ole jos noin käy kun aletaan ronkkia luonnon systeemejä! Ehkä tollasta ei kannattas tehä jos vieläpä on heikkohermonen.. lapsi varmaan nyt tulee kummitteleen sille uniinki joka yö!
- voidaan
ellei jokin kirjoitti:
Kaavintaan tai sen saantiin ei vaikuta millään lailla esim se kokeeko lääkkeelisen vaikeaksi. Lääkkeellinen tehdään ja suositellaan aina jos viikot ovat alle 9. Lääkkeellinen on helpoin ja naiselle paras vaihtoehto.ihan hyvin tehdä "lääkkeellinen" keskeytys. Suomalainen sairaalakäytäntö vain suosii noilla raskausviikoilla kaavintaa. "Lääkkeellinen" keskeytys voidaan tehdä millä raskausviikoilla vain, mutta edistyneessä raskaudessa se vaatii sairaalassa oloa ja muistuttaa jo enemmän synnytystä.
Suositukset muuttuvat jatkuvasti. Ratkaisevaa kai on, mikä tulee yhteiskunnalle halvimmaksi. Sairaalapäivät ovat kalliita. Kaavinta tehdään polikliinisesti. Aamulla kaavitaan, illalla jo pääsee kotiin. - kun tulos
kara81 kirjoitti:
pitäskin aina tehdä lääkkeellinen keskeytys, niin eipä kovin moni uudestaan sitä enään tekisi!! vaikka sairaalalle se on kalliinpaa ja monimutkaisempaa, kun pitää odotella istukkaa jne.
on haluttu ja toivottu.
Kuten ei estä synnyttäviä naisiakaan synnytyskivut, kyllä ne kestää vaikka monta kertaa jos vaan tarpeeksi lasta haluaa.
Sama juttu niillä, joille raskauden keskeytys on pääasia. Ei sillon haittaa kivut pätkääkään. - han se
voidaan kirjoitti:
ihan hyvin tehdä "lääkkeellinen" keskeytys. Suomalainen sairaalakäytäntö vain suosii noilla raskausviikoilla kaavintaa. "Lääkkeellinen" keskeytys voidaan tehdä millä raskausviikoilla vain, mutta edistyneessä raskaudessa se vaatii sairaalassa oloa ja muistuttaa jo enemmän synnytystä.
Suositukset muuttuvat jatkuvasti. Ratkaisevaa kai on, mikä tulee yhteiskunnalle halvimmaksi. Sairaalapäivät ovat kalliita. Kaavinta tehdään polikliinisesti. Aamulla kaavitaan, illalla jo pääsee kotiin.Muutama viikko, reippaasti alle 8 rv, muistuttaa synnytystä siinä, että tyyliin vahvimmat kipulääkkeet mitä ne vaa voi tollai määrätä ei auta,supistelee silti, sattuu nii perkeleesti, verta valuu, ihan ku joku isompikin juttu olis tullu ulos, no ei se mitää, mitään et voi enää tehdä, siinä yksin makaat, ihmettelee että nytkö minä kuolen, sitten toivot että kuolet,sitte että mahdollisimmman pian olis ohi ja kuolisin nyt jo pois...joku ainaki kuolee se on varma. Ja yksin mietiskelee sitte siinä että eikö siitä kundistakaan mitään hyötyy ois ollu ja ei . Tällä palstalla pyöriville varmaan turha sanoo, mutta yleisesti: KÄYTETÄÄN SITÄ KONDOMIA KÄYTETÄÄNHÄN!
- alku..
olet sentään alkanut jo pohtia näitä asioita...siitä on hyvä jatkaa! Ymmärrät pian tarkistaa kantaasi tuon 'kehosta päättämisoikeudenkin' (lue tappamisoikeuden) suhteen.
- satua
Ei sairaalassakaan kyllä ainakaan kaikissa aleta tutkailemaan hoitohenkilökunnan toimesta, mitä sielä ulos tulee. Ehkä sitä sitten tehdään myöhäisempien viikkojen ollessa kyseessä.
Itsellä keskeytys tehty rv 8 0, iso verihyytymä tuli, jota en lähtenyt "perkaamaan", kuten joku tuolla sanoi. "Palloteltua" sitä kyllä tuli, kun ei piru mennyt sinne pyttyyn. kovin helposti sitä siis ei tosiaan saa rikki ja alkiota esiin. (tosin aika pieniin osiin minun tapauksessani sen olisi joutunut pilkkomaan, että alkion olisi sieltä seasta nähnyt).
Siis ei olisi ollut merkitystä, tehtiinkö se sairaalassa vai kotona, tilanne oli täsmälleen sama ja yhtä monta ihmistä sinne housuihin katsoi.- -ap-
En tiedä, missä sairaalassa sinulle keskeytys tehtiin. Mutta periaate on se, olipa viikot mitkä tahansa, että kun se hyytymäklöntti ( istukka, sikiökalvot, alkio ja veri) sinne pöntöön (portatiiville) tulevat, niin kyllä hoitaja sen sitten huuhteluhuoneessa sieltä pöntöstä kaivaa ja etsii sieltä hyytymän joukosta sen alkion. Oli se sitten miten pieni tahansa, niin se on sieltä etsittävä, jotta raskaus voidaan todeta varmasti keskeytyneeksi ja potilas voidaan päästää kotiin. Ja tämä alkio lähetetään sitten tuhkattavaksi. Jos sinun alkiosi on mennyt sairaalassa vessanpyttyyn, niin se on sitten vahinko/moka, niin ei pitäisi käydä.
Ja epäilijööille tiedoksi, olen kyllä sairaanhoitaja mutta töissä leikkaussalissa ja näin ollen en ole ihan hirveästi perehtynyt naistentauteihin ja erityisesti raskauden keskeytyksiin. Nämä ovat tulleet vastaan vaan hankkiessani lisätienestiä paiskimalla keikkatöitä vuodeosastoilla. Mutta mitäpä mä nyt tätä teille selittelemään yleensä lähenkään.... - satua
-ap- kirjoitti:
En tiedä, missä sairaalassa sinulle keskeytys tehtiin. Mutta periaate on se, olipa viikot mitkä tahansa, että kun se hyytymäklöntti ( istukka, sikiökalvot, alkio ja veri) sinne pöntöön (portatiiville) tulevat, niin kyllä hoitaja sen sitten huuhteluhuoneessa sieltä pöntöstä kaivaa ja etsii sieltä hyytymän joukosta sen alkion. Oli se sitten miten pieni tahansa, niin se on sieltä etsittävä, jotta raskaus voidaan todeta varmasti keskeytyneeksi ja potilas voidaan päästää kotiin. Ja tämä alkio lähetetään sitten tuhkattavaksi. Jos sinun alkiosi on mennyt sairaalassa vessanpyttyyn, niin se on sitten vahinko/moka, niin ei pitäisi käydä.
Ja epäilijööille tiedoksi, olen kyllä sairaanhoitaja mutta töissä leikkaussalissa ja näin ollen en ole ihan hirveästi perehtynyt naistentauteihin ja erityisesti raskauden keskeytyksiin. Nämä ovat tulleet vastaan vaan hankkiessani lisätienestiä paiskimalla keikkatöitä vuodeosastoilla. Mutta mitäpä mä nyt tätä teille selittelemään yleensä lähenkään....Alkuraskaudessa hyytymäklönttiä ei täällä päin mihinkään portatiiville todellakaan kökitä, vaan siteeseen ja ihan normaaliin vessanpönttöön. Eikä kukaan puhunut sanaakaan, että niitä haluaisi tuijottelemaan tai kaivelemaan. Muistathan, että alkuraskaudessa, joissa yleensä keskeytykset tehdään (60% tehdään jo ennen rv 7) sen veren ja hyytymän määrä on MONIN kertainen verrattuna muutaman millin mittaiseen alkioon.
Ei todellakaan katsottu ja etsitty alkiota, eikä se ollut tarkoituskaan.
Puhut varmasti nyt oikeasti myöhäisemmistä keskeytyksistä, etkä ennen rv 9 tehtävistä, joita oikeasti valtaosa on. - toinen alalta
-ap- kirjoitti:
Ja epäilijööille tiedoksi, olen kyllä sairaanhoitaja mutta töissä leikkaussalissa ja näin ollen en ole ihan hirveästi perehtynyt naistentauteihin ja erityisesti raskauden keskeytyksiin. Nämä ovat tulleet vastaan vaan hankkiessani lisätienestiä paiskimalla keikkatöitä vuodeosastoilla. Mutta mitäpä mä nyt tätä teille selittelemään yleensä lähenkään....Ensinnäkin tätä kommentoineille; ammattikielessä sikiö-sanan käytön aloitus vaihtelee ja usein sitä käytetään puhekielessä jo esim. rv.6 lähtien, jolloin se pieni ihmisenalku on jo erotettavissa.
Ja kyllä; portatiivia käytetään/pitäisi käyttää!
Varsinaiseen asiaan;
tässä esimerkkejä kokemuksista niille, jotka eivät usko, että lääkkeellisen keskeytyksen yhteydessä on mahdollista nähdä alkio/sikiö- hoitaja löytää sen kyllä, ja sen voi myöskin nähdä itsekin abortin yhteydessä:
>>Kamalin tapahtui illalla vessassa. Siteeseeni oli tullut se pieni sikiö : /. Itkin sen jälkeen ihan hulluna poikaystävääni vasten. (sikiön vedin pöntöstä alas)>korpimaki1 - 25.8.2006 21:18 (ID 1008177985) (19/19)
Pönttöön :(
Olin töissä ja alkoi kovat vatsakivut. Menin vessaan ja pönttöön putosi paljon verta ja vauvanalku. Istuin ihan pöntön reunalla kippurassa ja alkio jäi laitaan kiinni eikä lillunut veressä pohjalla. Viikkoja oli kasassa yhdeksän. Se oli niin pieni, kädet ja jalat ja pää. Säikähdin ja vedin äkkiä vessan ja kaduin sitä samantien.
Vielä joskus mietin pikkuistani jonka menetin. Mutta en tiedä mitä olisin tehnyt alkiolle jos sen olisin mukaani ottanut. Haudannut varmaan kotipihaan johonkin rauhalliseen paikkaan.>matushka - 14.7.2006 17:49 (ID 1007793698) (4/19)
sain keskenmenon rv:lla 6
tunsin vessassa käydessäni kovaa painetta alapäässä, sitten lensi veret ja kun halusin pyhkia, WC-paperille tuli sikiö vesipussissa. Romahdin siinä vaiheessa lattialle, minusta oli ihmeellista ja pelottava nähdä että rv:lla 6 ihminen jo on oikean ihmisen näköinen.Mies kun tuli kotiin emme keksineet mitään parempaa vaihtoehtoa kun laittaa pienen ihmisalun pieneen kristallilasiin ja hautasimme hänet tontimme viereen,puun alle, jossa ei liiku kukaan muu kuin linnut. Ei puhetakaan että laittaisin omaa lastani pöntöstä alas. 6 viikkoinen alkio, eli rv.8)
http://www.perhe.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=3&_forum_WAR_perhe_action=viewThread&_forum_WAR_perhe_forumThreadId=1007792907
>>näin lapseni abortin jälkeen
Kirjoittanut: äiti70 9.6.2006 klo 16.58
Minulle tehtiin lääkkellinen keskeytys 8 6, sen seurauksena minut päästettiin sairaalasta heti, kun verta alkoi vuotamaan. En päässyt pitkälle kun, tunsin jonkin isomman siteessäni. Menin lähimpään vessaan, ja siinä hän oli. Minun tuleva vauvani, pienet kädet sormineen, jalat, pää. Menin shokkiin välittömästi, minä olin tappanut hänet. Vain minä tein sen ratkaisun.En vieläkään pysty hyväksymään asiaa. Olisin antanut mitä vain jotta olisin saannut asian tekemättömäksi. Mitä helvettiä ajattelin...
Muistan vain sen kuvottavan olon ja ahdistuksen tunteen ja paniikin odottaessani häntä. En osannut ajatella järkevästi. En anna tätä itselleni ikinä anteeksi ja se on rangaistukseni loppu elämäni.
En tuomitse muita, tämä on minun tarinani.>mulle kävi niin myös
Kirjoittanut: memmu 26.6.2006 klo 22.31
tein lääkkeellisen abortin, luullessani sen olevan ainoa vaihtoehto. Ja *piip* sanon mä.
otin ensimmäisen pillerin sairaalassa ja toiset emättimeen laitettavat laitoin kotona. kivut alkoi puolen tunnin sisällä ja olivat AIVAN KAMALAT!!! sitten meni muutamia tunteja, menin vessaan koska tunsin että nyt tulee jotain suurempaa ja siinä se oli.. elämäni järkyttävin kokemus ja silloin oikeasti ajatteli että mitä mä taas tajuan!! oli silloin ja on edelleen vakaa parisuhde, tosin ollaan opiskelijoita, mutta olisi sitä jollain ilveellä pärjätty. itselleni en anna ikinä anteekis enkä anna myös miehellenikään. joka ei tietenkään ole enää mahdollista -> josta seuraa mm. syvä epätoivo ja rankka syyllisyys. - toinen alalta
satua kirjoitti:
Alkuraskaudessa hyytymäklönttiä ei täällä päin mihinkään portatiiville todellakaan kökitä, vaan siteeseen ja ihan normaaliin vessanpönttöön. Eikä kukaan puhunut sanaakaan, että niitä haluaisi tuijottelemaan tai kaivelemaan. Muistathan, että alkuraskaudessa, joissa yleensä keskeytykset tehdään (60% tehdään jo ennen rv 7) sen veren ja hyytymän määrä on MONIN kertainen verrattuna muutaman millin mittaiseen alkioon.
Ei todellakaan katsottu ja etsitty alkiota, eikä se ollut tarkoituskaan.
Puhut varmasti nyt oikeasti myöhäisemmistä keskeytyksistä, etkä ennen rv 9 tehtävistä, joita oikeasti valtaosa on.ovat joko kaavintoja tai käynnistettyjä synnytyksiä, joita ei aloiteta koskaan kotona (aloittaja puhui muistaakseni mm. keskeytyksistä, jotka eivät ole onnistuneet kotona)!
- satua
toinen alalta kirjoitti:
ovat joko kaavintoja tai käynnistettyjä synnytyksiä, joita ei aloiteta koskaan kotona (aloittaja puhui muistaakseni mm. keskeytyksistä, jotka eivät ole onnistuneet kotona)!
lääkkeellisesti tehdystä keskeytyksestä sairaalassa, kuten sanoin. Siitähän hän kai omakohtaisia kokemuksia kyseli, eikö?
Toisilla paikkakunnilla niitä tehdään kotona, meillä sitä vaihtoehtoa ei tarjottukaan. - toinen alalta
satua kirjoitti:
lääkkeellisesti tehdystä keskeytyksestä sairaalassa, kuten sanoin. Siitähän hän kai omakohtaisia kokemuksia kyseli, eikö?
Toisilla paikkakunnilla niitä tehdään kotona, meillä sitä vaihtoehtoa ei tarjottukaan.etkös sinä juuri ehdotellut tuossa, että aloittaja puhuisikin myöhemmistä aborteista.. vaikka hän puhui mm. aborteista, jotka eivät onnistuneetkaan kotona. Myöhempiä keskeytyksiä ei koskaan aloitetakaan kotona.
- toinen alalta
satua kirjoitti:
Toisilla paikkakunnilla niitä tehdään kotona, meillä sitä vaihtoehtoa ei tarjottukaan.kysellyt sairaalassa tehdyistä aborteista, vaan kertoi kokemuksiaan niistä ja kyseli pääasiassa kotona tehdyistä...
- satua
toinen alalta kirjoitti:
kysellyt sairaalassa tehdyistä aborteista, vaan kertoi kokemuksiaan niistä ja kyseli pääasiassa kotona tehdyistä...
eroaa se, onko se keskeytys tehty sairaalassa vai kotona?
En ihan heti keksi yhtään muuta eroa, kuin että kotona ne pillerit laittaa itse ja sairaalassa joku muu laittoi. Muuten täsmälleen sama. Paitsi ettei ole kotivessassa vaan sairaalan vessassa ja makaa sairaalan sängyssä eikä omassa. - toinen alalta
satua kirjoitti:
eroaa se, onko se keskeytys tehty sairaalassa vai kotona?
En ihan heti keksi yhtään muuta eroa, kuin että kotona ne pillerit laittaa itse ja sairaalassa joku muu laittoi. Muuten täsmälleen sama. Paitsi ettei ole kotivessassa vaan sairaalan vessassa ja makaa sairaalan sängyssä eikä omassa.Kuka sanoi, että eroaisi? Kelaahan vähän, niin pääset ehkä kärrylle, mistä puhuttiinkaan. :D
Sinä sanoit aloittajan pyytäneen kokemuksia sairaalassa tehdyistä keskeytyksistä, ja minä totesin hänen kertoneen kokemuksistaan ja kysyneensä varsinaisesti kokemuksia kotona tehdyistä (vaikkakin varmasti ne sairaalassa tehdytkin kelpaavat). :D - satua
toinen alalta kirjoitti:
Kuka sanoi, että eroaisi? Kelaahan vähän, niin pääset ehkä kärrylle, mistä puhuttiinkaan. :D
Sinä sanoit aloittajan pyytäneen kokemuksia sairaalassa tehdyistä keskeytyksistä, ja minä totesin hänen kertoneen kokemuksistaan ja kysyneensä varsinaisesti kokemuksia kotona tehdyistä (vaikkakin varmasti ne sairaalassa tehdytkin kelpaavat). :Dluettuani, en nyt todellakaan ymmärrä, miksi minun vastaukseni ja henkilökohtainen kokemukseni ei siihen vastaisi.
Kerro toki, jos aloittaja haki jotain muuta. - satua
toinen alalta kirjoitti:
Kuka sanoi, että eroaisi? Kelaahan vähän, niin pääset ehkä kärrylle, mistä puhuttiinkaan. :D
Sinä sanoit aloittajan pyytäneen kokemuksia sairaalassa tehdyistä keskeytyksistä, ja minä totesin hänen kertoneen kokemuksistaan ja kysyneensä varsinaisesti kokemuksia kotona tehdyistä (vaikkakin varmasti ne sairaalassa tehdytkin kelpaavat). :Dsotkeutua toisiimme :D Tai ainakin minä :D
Siis puhuin yleisesti lääkkeellisestä keskeytyksestä riippumatta siitä tehdäänkö se sairaalassa vai kotona, koska niillä ei meillä ole mitään eroa.
Juu, lopulta tankattuani tarkemmin aloittajakin varmaan puhuu ennen rv tehdyistä keskeytyksistä, vaikkakin niissä nähtävästi on hyvin erilaisia tapoja tehdä ne, niin sairaalassa kuin kotonakin.
Meillä sairaalassa kaikki käyttivät samoja vessoja, joten sieltä ei todellakaan ole kukaan voinut käydä katsomassa, kenen sisältä mitäkin on ulos tullut.
Raskauden päättyminen varmistettiin omalla lääkärillä muutaman viikon päästä. - toinen alalta
satua kirjoitti:
sotkeutua toisiimme :D Tai ainakin minä :D
Siis puhuin yleisesti lääkkeellisestä keskeytyksestä riippumatta siitä tehdäänkö se sairaalassa vai kotona, koska niillä ei meillä ole mitään eroa.
Juu, lopulta tankattuani tarkemmin aloittajakin varmaan puhuu ennen rv tehdyistä keskeytyksistä, vaikkakin niissä nähtävästi on hyvin erilaisia tapoja tehdä ne, niin sairaalassa kuin kotonakin.
Meillä sairaalassa kaikki käyttivät samoja vessoja, joten sieltä ei todellakaan ole kukaan voinut käydä katsomassa, kenen sisältä mitäkin on ulos tullut.
Raskauden päättyminen varmistettiin omalla lääkärillä muutaman viikon päästä.Aloittaja kyseli _pääasiassa_ 'miten kotona, onko tullut kurkattua mitä löytyy' ja kertoi omia kokemuksiaan sairaalassa tehdyistä keskeytyksistä ja alkioiden/sikiöiden näkemisestä abortintekoon osallistuvan ammattilaisen näkökulmasta. Sinä taas sanoit hänen halunneen kokemuksia sairaalassa tehdyistä keskeytyksistä, jonka minä siis korjasin toteamalla aloittajan halunneen pääasiassa kokemuksia kotona tehdyistä, mutta en väittänyt missään, että sairaalassa tehdyt abortit olisivat sillä tavalla eri asia, ettei niistäkin voisi tässä kertoa. :D
Ja kyllä- aloittaja puhui alkuraskauden (tehdään muuten joskus jopa rv. 10, kuten aloittajakin muistaakseni totesi) keskeytyksistä. - osakari ol.
toinen alalta kirjoitti:
Ensinnäkin tätä kommentoineille; ammattikielessä sikiö-sanan käytön aloitus vaihtelee ja usein sitä käytetään puhekielessä jo esim. rv.6 lähtien, jolloin se pieni ihmisenalku on jo erotettavissa.
Ja kyllä; portatiivia käytetään/pitäisi käyttää!
Varsinaiseen asiaan;
tässä esimerkkejä kokemuksista niille, jotka eivät usko, että lääkkeellisen keskeytyksen yhteydessä on mahdollista nähdä alkio/sikiö- hoitaja löytää sen kyllä, ja sen voi myöskin nähdä itsekin abortin yhteydessä:
>>Kamalin tapahtui illalla vessassa. Siteeseeni oli tullut se pieni sikiö : /. Itkin sen jälkeen ihan hulluna poikaystävääni vasten. (sikiön vedin pöntöstä alas)>korpimaki1 - 25.8.2006 21:18 (ID 1008177985) (19/19)
Pönttöön :(
Olin töissä ja alkoi kovat vatsakivut. Menin vessaan ja pönttöön putosi paljon verta ja vauvanalku. Istuin ihan pöntön reunalla kippurassa ja alkio jäi laitaan kiinni eikä lillunut veressä pohjalla. Viikkoja oli kasassa yhdeksän. Se oli niin pieni, kädet ja jalat ja pää. Säikähdin ja vedin äkkiä vessan ja kaduin sitä samantien.
Vielä joskus mietin pikkuistani jonka menetin. Mutta en tiedä mitä olisin tehnyt alkiolle jos sen olisin mukaani ottanut. Haudannut varmaan kotipihaan johonkin rauhalliseen paikkaan.>matushka - 14.7.2006 17:49 (ID 1007793698) (4/19)
sain keskenmenon rv:lla 6
tunsin vessassa käydessäni kovaa painetta alapäässä, sitten lensi veret ja kun halusin pyhkia, WC-paperille tuli sikiö vesipussissa. Romahdin siinä vaiheessa lattialle, minusta oli ihmeellista ja pelottava nähdä että rv:lla 6 ihminen jo on oikean ihmisen näköinen.Mies kun tuli kotiin emme keksineet mitään parempaa vaihtoehtoa kun laittaa pienen ihmisalun pieneen kristallilasiin ja hautasimme hänet tontimme viereen,puun alle, jossa ei liiku kukaan muu kuin linnut. Ei puhetakaan että laittaisin omaa lastani pöntöstä alas. 6 viikkoinen alkio, eli rv.8)
http://www.perhe.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=3&_forum_WAR_perhe_action=viewThread&_forum_WAR_perhe_forumThreadId=1007792907
>>näin lapseni abortin jälkeen
Kirjoittanut: äiti70 9.6.2006 klo 16.58
Minulle tehtiin lääkkellinen keskeytys 8 6, sen seurauksena minut päästettiin sairaalasta heti, kun verta alkoi vuotamaan. En päässyt pitkälle kun, tunsin jonkin isomman siteessäni. Menin lähimpään vessaan, ja siinä hän oli. Minun tuleva vauvani, pienet kädet sormineen, jalat, pää. Menin shokkiin välittömästi, minä olin tappanut hänet. Vain minä tein sen ratkaisun.En vieläkään pysty hyväksymään asiaa. Olisin antanut mitä vain jotta olisin saannut asian tekemättömäksi. Mitä helvettiä ajattelin...
Muistan vain sen kuvottavan olon ja ahdistuksen tunteen ja paniikin odottaessani häntä. En osannut ajatella järkevästi. En anna tätä itselleni ikinä anteeksi ja se on rangaistukseni loppu elämäni.
En tuomitse muita, tämä on minun tarinani.>mulle kävi niin myös
Kirjoittanut: memmu 26.6.2006 klo 22.31
tein lääkkeellisen abortin, luullessani sen olevan ainoa vaihtoehto. Ja *piip* sanon mä.
otin ensimmäisen pillerin sairaalassa ja toiset emättimeen laitettavat laitoin kotona. kivut alkoi puolen tunnin sisällä ja olivat AIVAN KAMALAT!!! sitten meni muutamia tunteja, menin vessaan koska tunsin että nyt tulee jotain suurempaa ja siinä se oli.. elämäni järkyttävin kokemus ja silloin oikeasti ajatteli että mitä mä taas tajuan!! oli silloin ja on edelleen vakaa parisuhde, tosin ollaan opiskelijoita, mutta olisi sitä jollain ilveellä pärjätty. itselleni en anna ikinä anteekis enkä anna myös miehellenikään. joka ei tietenkään ole enää mahdollista -> josta seuraa mm. syvä epätoivo ja rankka syyllisyys.meneekö se sairaalassa noin kuin nimim. toksinen kirjoittaa Demin sivuilla. eli kopsaan sen tähän.
http://demi.fi/forum/lue/Tarinoita_Abortista/528801
"
Toksinen_ 9.3. 15:02 (4 / 124)
Kokemusta löytyy. Raskaaksi tulin raiskauksesta joten ainoa järkevä vaihtoehto oli abortti.
En muutenkaan olisi ollut valmis sitä lasta pitämään. 13. heinäkuuta 2007 menin osastolle jossa abortti suoritettiin. Kahdeksalta aamulla se helvetti sitten alkoi pillereitä työnnettiin joka suunnasta sisään ja kipu oli mitä kamalin, mutta pakko oli vain kestää. Välillä alkoi kyllä jo kyllästyttää, kun ei mitään alkanut tapahtumaan kipu vain yltyi yltymistään ja hoitajannappulaa sai painella tiuhaa tahtia. Siinä sitten illan suussa alkoi tapahtumaan, kun olin saanut jonkin ruiskeen takalistoon. Tunsin kuinka sikiö irottautui joka oli kamalin tunne ikimaailmassa. Kuumettakin nousi melkein 40 astetta, mutta laskikin aika nopeasti.
Siinä sitten oli yhtäkkiä pakko päästä käymään vessassa, kun tuli semmonen tunnen että kohta valuu jotain.
Yksin en sinne päässyt joten pyysin huonetoveria auttamaan minut vessaan. Oli muuten aika ystävällinen tapaus. Siinä sitten aika riensi ja lääkäri tuli käymään tykönäni ja kertoi, että voin lähteä kotiin kun kerta verta oli alkanut tulemaan. Soitin isälleni että nyt voit tulla hakemaan. Siinä sitten häntä odotellessa puin omat vaatteeni ja istuskelin sängyllä. Pois päästyäni olin erittäin väsynyt enkä edes jaksanut puhua mitään.
Kamalin tapahtui illalla vessassa. Siteeseeni oli tullut se pieni sikiö : /. Itkin sen jälkeen ihan hulluna poikaystävääni vasten. (sikiön vedin pöntöstä alas)
Toksinen_ 9.3. 15:18 (9 / 124)
susula: saanko kysyä kuinka pitkän ajan päästä raskaaksi tulosta teit abortin?
ja minkä kokoinen se sikiö sitten oli siinä siteessä..?
Aika pitkä aika siinä oli hmm.. 2kk ja tein terveyskeskuksessa.
n. 8cm.
(älä kysy miksi tein vasta 2kk päästä, koska en tajua itsekään.)
Toksinen_ 9.3. 15:19 (10 / 124)
Osaan taas lukea = D.. siis olin viikolla 12, kun tein abortin. "
Olenko minä ainoa, jonka mielestä vähän outo juttu? - satua
osakari ol. kirjoitti:
meneekö se sairaalassa noin kuin nimim. toksinen kirjoittaa Demin sivuilla. eli kopsaan sen tähän.
http://demi.fi/forum/lue/Tarinoita_Abortista/528801
"
Toksinen_ 9.3. 15:02 (4 / 124)
Kokemusta löytyy. Raskaaksi tulin raiskauksesta joten ainoa järkevä vaihtoehto oli abortti.
En muutenkaan olisi ollut valmis sitä lasta pitämään. 13. heinäkuuta 2007 menin osastolle jossa abortti suoritettiin. Kahdeksalta aamulla se helvetti sitten alkoi pillereitä työnnettiin joka suunnasta sisään ja kipu oli mitä kamalin, mutta pakko oli vain kestää. Välillä alkoi kyllä jo kyllästyttää, kun ei mitään alkanut tapahtumaan kipu vain yltyi yltymistään ja hoitajannappulaa sai painella tiuhaa tahtia. Siinä sitten illan suussa alkoi tapahtumaan, kun olin saanut jonkin ruiskeen takalistoon. Tunsin kuinka sikiö irottautui joka oli kamalin tunne ikimaailmassa. Kuumettakin nousi melkein 40 astetta, mutta laskikin aika nopeasti.
Siinä sitten oli yhtäkkiä pakko päästä käymään vessassa, kun tuli semmonen tunnen että kohta valuu jotain.
Yksin en sinne päässyt joten pyysin huonetoveria auttamaan minut vessaan. Oli muuten aika ystävällinen tapaus. Siinä sitten aika riensi ja lääkäri tuli käymään tykönäni ja kertoi, että voin lähteä kotiin kun kerta verta oli alkanut tulemaan. Soitin isälleni että nyt voit tulla hakemaan. Siinä sitten häntä odotellessa puin omat vaatteeni ja istuskelin sängyllä. Pois päästyäni olin erittäin väsynyt enkä edes jaksanut puhua mitään.
Kamalin tapahtui illalla vessassa. Siteeseeni oli tullut se pieni sikiö : /. Itkin sen jälkeen ihan hulluna poikaystävääni vasten. (sikiön vedin pöntöstä alas)
Toksinen_ 9.3. 15:18 (9 / 124)
susula: saanko kysyä kuinka pitkän ajan päästä raskaaksi tulosta teit abortin?
ja minkä kokoinen se sikiö sitten oli siinä siteessä..?
Aika pitkä aika siinä oli hmm.. 2kk ja tein terveyskeskuksessa.
n. 8cm.
(älä kysy miksi tein vasta 2kk päästä, koska en tajua itsekään.)
Toksinen_ 9.3. 15:19 (10 / 124)
Osaan taas lukea = D.. siis olin viikolla 12, kun tein abortin. "
Olenko minä ainoa, jonka mielestä vähän outo juttu?Oman kokemuksen mukaan ei tuo mitenkään erikoisen oudolta kuulostanut. Ainakin meidän sairaalassa tuon kuuloisesti toimitaan (tosin omakohtaista tietoa vain rv 8 keskeytyksestä, jolloin alkio paljon pienempi kuin tuossa).
Mitä siinä mietit? - oskari ol.
satua kirjoitti:
Oman kokemuksen mukaan ei tuo mitenkään erikoisen oudolta kuulostanut. Ainakin meidän sairaalassa tuon kuuloisesti toimitaan (tosin omakohtaista tietoa vain rv 8 keskeytyksestä, jolloin alkio paljon pienempi kuin tuossa).
Mitä siinä mietit?noin myöhäisessä vaiheessa.
- satua
oskari ol. kirjoitti:
noin myöhäisessä vaiheessa.
yleisesti on, että rv 9-12 tehtäisiin kaavinta ja sen jälkeen taas pelkästään lääkkeellisiä.
Mutta tosiaan joissakin paikkakunnilla suositaan lääkkeellisiä noilla "väli"viikoilla. Ei se mitenkään epätavallista ole. - oskari ol.
satua kirjoitti:
yleisesti on, että rv 9-12 tehtäisiin kaavinta ja sen jälkeen taas pelkästään lääkkeellisiä.
Mutta tosiaan joissakin paikkakunnilla suositaan lääkkeellisiä noilla "väli"viikoilla. Ei se mitenkään epätavallista ole.HUS ei tee lääkkeellisiä abortteja 9-12 viikoilla.
"Raskaudenkeskeytys voidaan tehdä joko lääkkeellisesti tai kaavinnalla. Mikäli raskauden kesto on alle 9 viikkoa, kumpikin vaihtoehto on mahdollinen. Kaavintatoimenpide on ainoa vaihtoehto, kun raskauden kesto on 9–12 viikkoa. "
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,570,646,807,4014,4017,5724 - satua
oskari ol. kirjoitti:
HUS ei tee lääkkeellisiä abortteja 9-12 viikoilla.
"Raskaudenkeskeytys voidaan tehdä joko lääkkeellisesti tai kaavinnalla. Mikäli raskauden kesto on alle 9 viikkoa, kumpikin vaihtoehto on mahdollinen. Kaavintatoimenpide on ainoa vaihtoehto, kun raskauden kesto on 9–12 viikkoa. "
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,570,646,807,4014,4017,5724asia johtuu noista käypähoidon sivuilta löytyvistä tutkimustuloksista lääkkeellisen keskeytyksen onnistumistodennäköisyyksistä raskauden keston mukaan.
Viikoilla 9-12 keskeytymisen onnistumisen tehokkuus on lääkkeellisillä aika huono, joten riski kaavintaan sen jälkeen on joka tapauksessa suuri. Siis helpommin sanottuna: jos keskeytys ei onnistu lääkkeillä, joudutaan se joka tapauksessa myös kaapimaan.
Lääkkeellisen keskeytyksen komplikaatioriskit ovat yleisesti pienemmät kuin kaavinnan (tiedot löytyvät myös tuolta samaiselta käypähoidon sivulta), mutta jos joka tapauksessa riski toiseen käsittelyyn nousee, on yhteiskomplikaatioden riski taas suurempi (yksi toimenpide vs. kaksi toimenpidettä).
http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi27050
"# Suomessa on kuitenkin 9. raskausviikko otettu laajasti varhaisen lääkkeellisen keskeytyksen ylärajaksi 3.
# Alle seitsenviikkoinen raskaus keskeytyy täydellisesti 95–98 %:ssa tapauksista 38, 39, 40.
# Raskausviikoilla 7–9 keskeytyy täydellisesti 93–98 % raskauksista 38, 39, 40.
# Raskauden kesto saattaa vaikuttaa lääkkeellisen keskeytyksen onnistumiseen C.
# Aiemmat synnytykset ja keskeytykset saattavat heikentää lääkkeellisen keskeytyksen onnistumista B.
# Keskeytyksen jälkitarkastuksessa raskauden on todettu jatkuneen alle 0.5 %:ssa tapauksissa 39, 40, 41.
# Lääkkeellinen raskaudenkeskeytys on mahdollista myös raskausviikoilla 9–12, jolloin täydellisten keskeytymisten osuus on 88–97 % B. Kuitenkin keskeytys on jonkin verran hitaampi ja misoprostolin anto joudutaan usein toistamaan. Haittavaikutuksia, kuten oksentelua, ripulia, huimausta ja alavatsakipua esiintyy noin 50–98 %:lla. Siten hoito osasto-olosuhteissa on aiheellista raskausviikoilla 9–12 tehtävissä lääkkeellisissä raskaudenkeskeytyksissä." - oskari ol.
satua kirjoitti:
asia johtuu noista käypähoidon sivuilta löytyvistä tutkimustuloksista lääkkeellisen keskeytyksen onnistumistodennäköisyyksistä raskauden keston mukaan.
Viikoilla 9-12 keskeytymisen onnistumisen tehokkuus on lääkkeellisillä aika huono, joten riski kaavintaan sen jälkeen on joka tapauksessa suuri. Siis helpommin sanottuna: jos keskeytys ei onnistu lääkkeillä, joudutaan se joka tapauksessa myös kaapimaan.
Lääkkeellisen keskeytyksen komplikaatioriskit ovat yleisesti pienemmät kuin kaavinnan (tiedot löytyvät myös tuolta samaiselta käypähoidon sivulta), mutta jos joka tapauksessa riski toiseen käsittelyyn nousee, on yhteiskomplikaatioden riski taas suurempi (yksi toimenpide vs. kaksi toimenpidettä).
http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi27050
"# Suomessa on kuitenkin 9. raskausviikko otettu laajasti varhaisen lääkkeellisen keskeytyksen ylärajaksi 3.
# Alle seitsenviikkoinen raskaus keskeytyy täydellisesti 95–98 %:ssa tapauksista 38, 39, 40.
# Raskausviikoilla 7–9 keskeytyy täydellisesti 93–98 % raskauksista 38, 39, 40.
# Raskauden kesto saattaa vaikuttaa lääkkeellisen keskeytyksen onnistumiseen C.
# Aiemmat synnytykset ja keskeytykset saattavat heikentää lääkkeellisen keskeytyksen onnistumista B.
# Keskeytyksen jälkitarkastuksessa raskauden on todettu jatkuneen alle 0.5 %:ssa tapauksissa 39, 40, 41.
# Lääkkeellinen raskaudenkeskeytys on mahdollista myös raskausviikoilla 9–12, jolloin täydellisten keskeytymisten osuus on 88–97 % B. Kuitenkin keskeytys on jonkin verran hitaampi ja misoprostolin anto joudutaan usein toistamaan. Haittavaikutuksia, kuten oksentelua, ripulia, huimausta ja alavatsakipua esiintyy noin 50–98 %:lla. Siten hoito osasto-olosuhteissa on aiheellista raskausviikoilla 9–12 tehtävissä lääkkeellisissä raskaudenkeskeytyksissä."valitsisi tässäkin halvemman vaihtoehdon eli pillerit. Siis, kaiketi kirurginen opraatio on kalliimpi vaihtoehto.
- satua
oskari ol. kirjoitti:
valitsisi tässäkin halvemman vaihtoehdon eli pillerit. Siis, kaiketi kirurginen opraatio on kalliimpi vaihtoehto.
vaikuttaakin, niin kuin raha yleensä tekee.
Tosiaan noissa samoissa sanottiin, että viikoilla 9-12 lääkkeellinen keskeytys on hitaampaa ja kivuliampaa naiselle ja vaatii siten aina hoitoa osasto-olosuhteissa. Siis kestää, vie sänkypaikkaa ja (kipu)lääkkeetkin maksaa.
Siis siinäkin mielessä, että jos jo lääkkeellinen vaatii osastolla oloa ja toisaalta riski joka tapauksessa kirurgiseen operaatioon sen lisäksi vielä nousee onnistumistodennäköisyyden laskiessa, kannattaa optimoinnin kannalta ehkä tehdä jo suoraan kaavintoja.
Spekulointia toki, kun en alalla ole, mutta ihan faktoihin perustuvaa :D - järkeilee
oskari ol. kirjoitti:
valitsisi tässäkin halvemman vaihtoehdon eli pillerit. Siis, kaiketi kirurginen opraatio on kalliimpi vaihtoehto.
että loppupeleissä tulee halvemmaksi tehdä suoraan kaavinta kaikille, jotta vältytään mahdollisilta kahden eri toimenpiteen kustannuksilta......
- oskari ol.
satua kirjoitti:
vaikuttaakin, niin kuin raha yleensä tekee.
Tosiaan noissa samoissa sanottiin, että viikoilla 9-12 lääkkeellinen keskeytys on hitaampaa ja kivuliampaa naiselle ja vaatii siten aina hoitoa osasto-olosuhteissa. Siis kestää, vie sänkypaikkaa ja (kipu)lääkkeetkin maksaa.
Siis siinäkin mielessä, että jos jo lääkkeellinen vaatii osastolla oloa ja toisaalta riski joka tapauksessa kirurgiseen operaatioon sen lisäksi vielä nousee onnistumistodennäköisyyden laskiessa, kannattaa optimoinnin kannalta ehkä tehdä jo suoraan kaavintoja.
Spekulointia toki, kun en alalla ole, mutta ihan faktoihin perustuvaa :Dkvittelin, että Suomessa ei lääkkeellisiä abortteja tehdä yli 9 viikkoisille, mikä osoittautui vääräksi luuloksi.
Faktat on muuten kivoja, paitsi että joutuu muuttamaan käsityksiään. Se on useimmille ikävä asia. - suositaan
järkeilee kirjoitti:
että loppupeleissä tulee halvemmaksi tehdä suoraan kaavinta kaikille, jotta vältytään mahdollisilta kahden eri toimenpiteen kustannuksilta......
lääkkeellistä keskeytystä kaikille alle 12 viikkoisille raskauksille. (ja tietysti yli 12 viikkoiset keskeytetään lääkkeellisesti). Viikoilla 10-12 tehtävät keskeytykset tehdään mieluusti osastolla, jossa potilas on niin kauan, että sikiö todistettavasti "syntyy". Pääsääntöisesti keskeytys saadaan kaikilla käyntiin ja harvoin tarvitsee mennä lääkkeistä huolimatta vielä kaavintaan. Keskeytyksen haluavilla on periaatteessa mahdollisuus valita joko lääkkeellinen keskeytys tai kaavinta, mutta lääkkeellistä suositaan kahden asian vuoksi. 1) se on naisen elimistölle huomattavasti pienempi rasite kuin nukutuksessa tehtävä imukaavinta ja 2) se on huo-mat-ta-vas-ti halvempaa kuin leikkaussalissa tehtävä kaavinta (siitäkin huolimatta, että joku aina joskus joutuu vielä kaavintaankin.)
- järkeile mitään
järkeilee kirjoitti:
vaan siellä toimitaan vielä monissa asioissa tosi vanhanaikaisesti. -> mitä isompi sairaala, sen hitaammin kaikki uudistukset tapahtuvat.
- minun kokemus
Minulle tehtiin lääkkeellinen keskeytys viikolla 7. Olin sairaalassa seurannassa useamman tunnin jolloin verinen vuoto ja hyytymien tulo alkoi. Vähän ihmettelen tuota mainitsemaasi vuodon tutkimista. Kyseisessä sairaalassa Uudellamaalla ei ainakaan kuulu käytäntöön tutkia vuotoa ja sitä mitä sieltä ulos tulee millään lailla. Sain luvan lähteä sairaalasta pois, eikä minulta mitenkään kyselty tai tutkittu että mitä siteeseen on vuotanut.
Vasta kotona vuoto alkoi erittäin rajuna ja koska vuoto tuli paksun siteen, alushousujen ja farkkujen läpi, oli mentävä kylpyhuoneeseen peseytymään.
Halusin ilman muuta katsoa, että mitä sieltä on vuotanut ja siteessä oli juuri sen näköinen alkio / sikiö / lapsi (miksi nyt kukakin haluaa kutsua) kuin mitä googlettamalla löytyy kuvia seitsemän viikkoisesta.
Voisin kuvitella että tuo näky voisi järkyttää syvästi esim. nuorta tyttöä / naista, tai henkilöä joka ei ole koskaan edes perehtynyt sikiön kehitykseen.
Minulla tämä tapahtuma oli helpotus eikä minua se järkyttänyt, koska olin keskeytyksen halunnut omasta vapaasta tahdosta, tiesin mitä keskeytyksessä tapahtuu ja tiesin miltä mikäkin sikiö minkäkin ikäisenä näyttää. En missään vaiheessa ajatellut, että siellä on "vain" joku epämääräinen lima-veriklöntti.- -ap-
ne hyytymät meillä tutkitaan huolellisesti ennenkuin potilas päästetään kotiin. Ja ei sitä siinä keskeytykseen tulleen edessä ruveta tonkimaan vaan osaston huuhteluhuoneessa. Kyllä niistä sinunkin tuotoksistasi olisi pitänyt jonkun olla kiinnostunut...
Ja menipä mielenkiitoiseksi keskustelu, en oikein enää itsekään tiedä mitä tällä avauksella lähdin hakemaan... Olisi ainakin pitänyt olla vähän huolellisempi sanavalinnoissa ja lauserakenteissa ;)
Mutta ilmeisesti käytännöt tämän lääkkeellisen keskeytyksen suhteen vaihtelevat eri sairaaloissa. Ja en minäkään 100% perillä ole kaikesta siitä, miten meillä toimitaan. Kuten sanoin, päätyöni on muualla.
Mutta muutamassa sairaalassa tapahtuneessa (syystä tai toisesta)lääkkeellisessä keskeytyksessä, jotka on tehty viikoilla 8-12 olen ollut mukana. Ja tuolloin on kyllä tuotokset tutkittu ja alkio/sikiö laitettu tuhkattavaksi. Ja kyllä niillä on jo pää ja raajat varpaineen ollut.
Tuo yksi vastaus, jossa oli kopioituna kokemuksia alkion/sikiön näkemisestä oli kyllä mielenkiintoinen.
Itse olen aiemmin, ennen tuota työskentelyä naistentaudeilla olut hyvin liberaali abortin suhteen. Ja olen aina ajatellut, että kun se tehdään niin aikaisessa vaiheess kuin ennen 12 vkoa, niin eihän siellä mitään tunnistettavaa vielä ole. No jatkossa en varmaan osaa suhtautua enää yhtä välinpitämättömästi kuin ennen leikkaussalissa tehtäviin imukaavintoihin. nyt kun tiedän, minkä kokoinen sikiö sieltä siihen ohueen imuun imetän, niin aika rajuahan se on.
No jokatapauksessa olen edelleen sitä mieltä, että naisella on oltava laillinen oikeus aborttiin. Sen kieltäminen kokonaan ei aja kenenkään etua. Mutta kriteereitä sen saamiseen olisi hyvä pitää tiukkoina/tiukentaa. Ja mielestäni on hyvä, että aborttia hakevalle selitetään ne tosiasiat siitä, millainen alkio sillä hetkellä on ja ihan hyvä on näyttää ultrakuvat ja kuunteluttaa sydänäänet, jos viikkoja on tarpeeksi.
No tämä ei ehkä ollut paras paikka avautua näiden pohdintojen kanssa, mutta osuipa vaan silmääni tämäkin keskustelupalsta... Kaikenkaikkiaan hankala aihe, eikä näihin ajatuksiin tosiaan ole yksiselitteisiä vastauksia. - Tämän takia...
"Minulla tämä tapahtuma oli helpotus eikä minua se järkyttänyt, koska olin keskeytyksen halunnut omasta vapaasta tahdosta, tiesin mitä keskeytyksessä tapahtuu ja tiesin miltä mikäkin sikiö minkäkin ikäisenä näyttää."
Tämän takia aborttia ei saa jättää kenenkään omantunnonkysymykseksi vaan se pitää kieltää lailla. Ei murhaajilta ja raiskaajiltakaan kysytä katuvatko he vai eivät, suurin osa ei varmaankaan kadu. Se, että katuuko jotakin vai ei, ei kerro mitään siitä onko jokin asia oikein vai ei. Vähitellen pitäisi päästä pois sellaisesta ajattelusta että nainen tietää mikä on parasta lapselleen. Ei tiedä eikä useinkaan välitä. Tasa-arvoa peliin. Lain tulee suojella kaltoin kohdeltuja lapsia aikuisten itsekkyydeltä. Huostaanottopäätös voitaisiin tehdä jo raskauden aikana. Nykylakikin sallii sen, että toisille vaaraksi olevaan voidaan kohdistaa tahdon vastaisia pakkotoimenpiteitä. - olet rehellinen
Se on jo hyvä alku katumukseen.
- muahaha
Tämän takia... kirjoitti:
"Minulla tämä tapahtuma oli helpotus eikä minua se järkyttänyt, koska olin keskeytyksen halunnut omasta vapaasta tahdosta, tiesin mitä keskeytyksessä tapahtuu ja tiesin miltä mikäkin sikiö minkäkin ikäisenä näyttää."
Tämän takia aborttia ei saa jättää kenenkään omantunnonkysymykseksi vaan se pitää kieltää lailla. Ei murhaajilta ja raiskaajiltakaan kysytä katuvatko he vai eivät, suurin osa ei varmaankaan kadu. Se, että katuuko jotakin vai ei, ei kerro mitään siitä onko jokin asia oikein vai ei. Vähitellen pitäisi päästä pois sellaisesta ajattelusta että nainen tietää mikä on parasta lapselleen. Ei tiedä eikä useinkaan välitä. Tasa-arvoa peliin. Lain tulee suojella kaltoin kohdeltuja lapsia aikuisten itsekkyydeltä. Huostaanottopäätös voitaisiin tehdä jo raskauden aikana. Nykylakikin sallii sen, että toisille vaaraksi olevaan voidaan kohdistaa tahdon vastaisia pakkotoimenpiteitä.milläköhän tää yhteiskunta, joka on muutenkin jo kusessa, ni kustantais 10000 lapsen huostaanotot. hyväl tsägäl 1000 niistä pääsis sijaisperheisiin tai adoptioon.
Ja mitenköhän ihminen voi muka tietää mikä on "oikein ja mikä ei" muuta kun omantunnon/vastaavan äänen kautta. mikä muu kun tunneperänen syy sulla on tohon mielipiteesees?!
mun mielestä mikään fysiologinen fakta tai muu rajoite ei tue väitettä et on väärin tappaa eläimiä/alkioita/ihmisiä. sitä on tehty siitä lähtien kun maapallolla syntyi ensimmäisen kerran elämää
- ei omakohtaista
kokemusta, mutta ystävättäreni kautta asiaa läpikäyneenä sanon muutaman sanan. Kuulostaa muuten erikoiselta, että sairaalassa tehdään lääkkeellisiä keskeytyksiä alkuraskaudessa. Useimmiten käsittääkseni raskaus keskeytyy kotona, lääkkeet tietenkin haetaan sairaalasta. Noh, mutta siihen asiaan.
Kun raksus keskeytyy ja verimassaa tulee siteeseen tai pönttöön, mieli myllertää ihan tarpeeksi ilman, että alkaa tiirailla tarkemmin sitä verimassaa. Kyllähän jokaiselal on sen verran mielikuvitusta, että siitä alkiosta "tunnistaa" sen ihmisalun, mikä se on. Fakta on kuitenkin se, että jos sinne pönttöön kurkistaa, siellä näkyy iahn samanlaista materiaa kuin runsaissa menkoissa, limoineen päivineen. Samoin siteessä, jos sitä tiirailee, eikö teillä ole koskaan menkkojen aikaan tullut "klimppejä"? Jos asia niin paljon kiinnostaa, että sitä oikein lähtee vielä pesemään ja ihmettelemään, olisi ehkä kannattanut miettiä vielä kerran ratkaisuaan.
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1742593Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2061204Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62865
- 53851
- 46849