teidän uskolla on Helluntailaisiin verrattuna? Olisin kiinnostunut tietämään. Olen kuullut että vietätte lauantaina sapattia ja teillä on silloin kirkonmenot, onko näin? Mitä muuta eroa on? Kiitos asiallisista vastauksista!
Mikä ero
32
823
Vastaukset
- alempaa...
Otsikko, joko sinulla on sapatti-sinetti.
- Ilmarinpoika
joo hämmästyin suuresti! En lainkaan tiennyt että uskonne on niin lähellä jehovalaisia, vai että jehovan henki. Luulin kyllä ihan muuta!
- samanlainen..
Ilmarinpoika kirjoitti:
joo hämmästyin suuresti! En lainkaan tiennyt että uskonne on niin lähellä jehovalaisia, vai että jehovan henki. Luulin kyllä ihan muuta!
harhaoppi se on, mitä jehovatkin, mutta ei ehkä yhtä paha!?
Rauhaa Ilmarinpoika!
Eroja on jonkinverran, yritän nyt ottaa joitakin kohtia, mitä muistan, joku toinen voi sitten jatkaa...
Uskomme, että kymmenen käskyä on muuttumattomana voimassa myös uudessa liitossa, seremonialaki (Mooseksen laki) lakkasi olemasta voimassa Jeesuksen kuollessa.
Ehtoollisella on käytössä jalkojen pesu, ennen viinin (rypälemehu) ja leivän tarjoilua.
Kymmenysjärjestelmä on käytössä, palautamme vapaaehtoisesti kymmenykset (pakkoa ei ole).
1 Kor.6:19 mukaan olemme Pyhän Hengen temppeleitä ja terveelliset elämäntavat ovat tärkeitä. Suosimme kasvispainoitteista ruokavaliota, emmekä käytä epäpuhtaita eläimiä ravinnoksi. Emme käytä myöskään tupakkaa, alkoholia, huumeita, kahvia tai teetä.
Uskomme, että taivaassa on pyhäkkö, jossa Jeesus, meidän ylipappinamme suorittaa tutkivaa tuomiota tällä hetkellä pelastettujen hyväksi.
Jeesuksen toinen tuleminen tapahtuu kristittyjen vainojen jälkeen. Jeesuksen tullessa takaisin vanhurskaat kuolleet herätetään ja yhdessä elossa olevien vanhurskaiden kanssa heidät kirkastetaan ja otetaan taivaaseen, mutta jumalattomat kuolevat.
Jumalalla yksin on kuolemattomuus. Ylösnousemukseen asti kuolema merkitsee kaikille ihmisille tiedottomuuden tilaa.
Emme usko ikuiseen helvettiin, vaan jokainen saa tekojensa mukaisen rangaistuksen helvetin tulijärvessä.
Uskomme, että lopun aikana, Jumala on kutsunut esiin jäännöksen, joka noudattaa Jumalan käskyjä ja uskoo Jeesukseen. Julistuksen vertauskuvina on Ilmestyskirjan 14 luvun kolme enkeliä.
Profetoimisen lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin ja se ilmeni Ellen Whiten palvelutyössä.
Emme usko maallisen Israelin olevan enää Jumalan kansa, vaan Jumalan lapset kuuluvat hengelliseen Israeliin.
Eroista ja samankaltaisuuksista voit vielä vilkaista opinkohdistamme!
Siunausta!
http://www.adventtikirkko.fi/opetus/oppi.html- Ilmarinpoika
ja hyvä vastaus! Tästä sain jo paljon tietoa. Vielä kyllä kiinnostaisi tietää, minkälaisia lauluja laulatte? Onko teillä käytössä Hengellinen laulukirja, tai joku muu,jos on, niin mikä?
Jumalan siunausta teille! armolahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin, samoin kuin muutkin armolahjat, (1Kor.12:7-11), niin miksi armolahjat eivät siis enää Ellenin jälkeen toimi laisinkaan adventistien kirkkokunnassa?
- Ilmarinpoika
stefanus kirjoitti:
armolahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin, samoin kuin muutkin armolahjat, (1Kor.12:7-11), niin miksi armolahjat eivät siis enää Ellenin jälkeen toimi laisinkaan adventistien kirkkokunnassa?
kysymys, mutta mikä on Elleni?
- tuolta.
Ilmarinpoika kirjoitti:
kysymys, mutta mikä on Elleni?
http://koti.mbnet.fi/kyti/ellen_whiten_lisaykset_ja_ristiriidat_raamatun_kanssa.htm
Ilmarinpoika kirjoitti:
ja hyvä vastaus! Tästä sain jo paljon tietoa. Vielä kyllä kiinnostaisi tietää, minkälaisia lauluja laulatte? Onko teillä käytössä Hengellinen laulukirja, tai joku muu,jos on, niin mikä?
Jumalan siunausta teille!Laulukirjamme nimi on "Seurakunta laulaa". Se on vähän kuin luterilaisen virsikirjan ja Hengellisen laulukirjan sekoitus, aika paljon samoja lauluja kuin Hengellisessä laulukirjassa. Jumalanpalveluksesta sen verran, että Raamattutunnilla käydään vuosineljänsittäin eri aiheita läpi. Tämän vuosineljänneksen aiheet ovat "Toivon lähettiläitä", joita otsikoiden mukaan näkyy olevan ainakin Paavali, Johannes Kastaja, Jeesus, Johannes ja Pietari. Loppuvuodesta käsitellään "Sovitus ja Kristuksen risti" aihetta. Yleensä ei-adventistit ovat tykänneet noista Raamattutunneista, koska niissä saa osallistua keskusteluun, vaikka Raamatuntulkinnasta ovatkin monesti eri mieltä,kun yleensä se ei vapaissa suunnissa ole mahdollista. Stefanus taisi epäillä etteikö armolahjat olisi käytössä, mutta ei se nyt niinkään ole. Esimerkiksi meidänkin pastorilla on parantamisen armolahja ja Pyhä Henki on parantanut joitakin ihmisiä hänen välityksellään, kiitos Herralle! Onhan niitä muitakin armolahjoja, mutta niistä ei niin paljon melua pidetä, ehkä vähän liiankin vähän ovat esillä... Mutta nyt on mentävä jo nukkumaan ja huomenna emme ole ennen iltaa kotona, mutta ehkä joku toinen vastailisi sinulle myös adventistien puolelta (kriitikoitahan täällä on enimmäkseen...).
Siunausta!- Ilmarinpoika
stefanus kirjoitti:
kysymys on tyhmä?
perusteella pidin kysymystäni tyhmänä, kun en itse tiennyt mikä/kuka on Ellen. En siis todellakaan tiennyt sitä, mutta nytpä tiedän senkin. Kysymällä viisastuu, tai ainakin pitäisi. :)
Meidän uskolla ja helluntailaisten uskolla ei ole
kerrassaan mitään eroa.
Gal. 3:28
Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi. [1. Kor. 12:13 ]
Ef. 4:5
Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!
Ef. 4:4
On vain yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin myös se toivo, johon teidät on kutsuttu, on yksi. [Room. 12:5; 1. Kor. 12:4,13,27]
Ef. 4:5
Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!
[4:5,6: 1. Kor. 8:4 : 1. Kor. 8:6, 12:13]
Ef. 4:6
Yksi on Jumala, kaikkien Isä! Hän hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa. [Room. 11:36]
1. Tim. 2:5
Jumala on yksi, ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus. [1. Kor. 8:4 | Gal.
Luterilainen- Ilmarinpoika
löytyy! Helluntailaiset uskovat esim: iankaikkiseen karotukseen, Adeventistit eivät usko että se olisi iäisyys. Ainakin näin olen asian ymmärtänyt. On varmaan muitakin eroavaisuuksia? Mistähän tälläiset eroavaisuudet mahtavat johtua, ja mikä sit mahtaa olla oikea tulkinta?
Ilmarinpoika kirjoitti:
löytyy! Helluntailaiset uskovat esim: iankaikkiseen karotukseen, Adeventistit eivät usko että se olisi iäisyys. Ainakin näin olen asian ymmärtänyt. On varmaan muitakin eroavaisuuksia? Mistähän tälläiset eroavaisuudet mahtavat johtua, ja mikä sit mahtaa olla oikea tulkinta?
nyt kadotusasian noin ymmärtänyt..
Tietenkin olet noin ymmärtänyt, koska olet adventisti, joka leikkii olevinaan 'tietämätöntä'..- Ilmarinpoika
stefanus kirjoitti:
nyt kadotusasian noin ymmärtänyt..
Tietenkin olet noin ymmärtänyt, koska olet adventisti, joka leikkii olevinaan 'tietämätöntä'..en ole Adventisti! Olen kyllä uskossa Jeesukseen ja uudesti syntynyt, olen myös Helluntaiseurakunnan jäsen. Siksi kyselen kun en tiedä teidän Adventistien uskonnosta kovinkaan paljon, ja kun se jostain syystä kiinnostaa minua.
Vielä siihen karotus asiaan palatakseni, minua kiinnostaisi se tulkina ja kohta Raamatusta, jossa sanotaan että karotus ei kestä iäisyyttä? En ole sellaista kohtaa itse löytänyt, olen kyllä löytänyt sellaisia kohtia jossa puhutaan iankaikkisesta karotuksesta. Voisitteko ystävällisesti kertoa, miten olette sellaiseen päätelmään tullut, että se kestäisi "vain" jonkin aikaa? - Autuas ja pyhä
Ilmarinpoika kirjoitti:
en ole Adventisti! Olen kyllä uskossa Jeesukseen ja uudesti syntynyt, olen myös Helluntaiseurakunnan jäsen. Siksi kyselen kun en tiedä teidän Adventistien uskonnosta kovinkaan paljon, ja kun se jostain syystä kiinnostaa minua.
Vielä siihen karotus asiaan palatakseni, minua kiinnostaisi se tulkina ja kohta Raamatusta, jossa sanotaan että karotus ei kestä iäisyyttä? En ole sellaista kohtaa itse löytänyt, olen kyllä löytänyt sellaisia kohtia jossa puhutaan iankaikkisesta karotuksesta. Voisitteko ystävällisesti kertoa, miten olette sellaiseen päätelmään tullut, että se kestäisi "vain" jonkin aikaa?on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa, heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa.
Jae.9. ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin, mutta tuli lankeaa alas taivaasta ja kuluttaa heidät.
Jae.14. ja kuolema ja tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema tulinen järvi. - Aramiz26
Ilmarinpoika kirjoitti:
Kestoaika: On lyhyitä iäisyyksiä ja on pitempiä, kuitenkin kaikki loppuu aikanaan kun tehtävä on loppuun suoritettu!
- Ilmarinpoika
Aramiz26 kirjoitti:
Kestoaika: On lyhyitä iäisyyksiä ja on pitempiä, kuitenkin kaikki loppuu aikanaan kun tehtävä on loppuun suoritettu!
ole tuollaistakaan selitystä, ennen kuullut! Vai että lyhenpiä ja pitenpiä iäisyyksiä? Minä olen kyllä käsittänyt iäisyydellä sen, että se ei lopu koskaan.
- oletkos
Ilmarinpoika kirjoitti:
en ole Adventisti! Olen kyllä uskossa Jeesukseen ja uudesti syntynyt, olen myös Helluntaiseurakunnan jäsen. Siksi kyselen kun en tiedä teidän Adventistien uskonnosta kovinkaan paljon, ja kun se jostain syystä kiinnostaa minua.
Vielä siihen karotus asiaan palatakseni, minua kiinnostaisi se tulkina ja kohta Raamatusta, jossa sanotaan että karotus ei kestä iäisyyttä? En ole sellaista kohtaa itse löytänyt, olen kyllä löytänyt sellaisia kohtia jossa puhutaan iankaikkisesta karotuksesta. Voisitteko ystävällisesti kertoa, miten olette sellaiseen päätelmään tullut, että se kestäisi "vain" jonkin aikaa?sää sitten jo kauan ollu uskossa?
- Raamatun
Aramiz26 kirjoitti:
mukaan iäisyydellä tarkoitetaan sitä, että se ei lopu koskaan, ei ikinä lopu! Kyl jämti on näin.
Ilmarinpoika kirjoitti:
Vielä siihen karotus asiaan palatakseni, minua kiinnostaisi se tulkina ja kohta Raamatusta, jossa sanotaan että karotus ei kestä iäisyyttä? En ole sellaista kohtaa itse löytänyt, olen kyllä löytänyt sellaisia kohtia jossa puhutaan iankaikkisesta karotuksesta. Voisitteko ystävällisesti kertoa, miten olette sellaiseen päätelmään tullut, että se kestäisi "vain" jonkin aikaa?adventisti enkä minkään muunkaan seurakunnan virallisessa kortistossa oleva uskova, mutta olen kuitenkin uskova ja pelastettu Kristuksen Jeesuksen sovitustyön kautta. Minut liitettiin uskovien upotuskasteen ohella erääseen vapaaseurakuntayhteisöön, mutta koska sen liittämisen sanottiin olevan vaan pelkkä muodollisuus eikä Jumalan tahto; asiaa heiltä tiedustellessani, niin erosin kyseisestä seurakunnasta, koska sen ei sanottu olevan Jumalan tahto..
Jumalan tahtoon liittyvistä asioista kysyttäessä vastauksen täytyy olla jämäkästi Raamatun sanan mukainen Jumalan tahto eikä mikään muodollisuus..
Kun olen Raamattua tutkistellut, niin en ole minäkään löytänyt sieltä ajatusta, joka tukisi adventistien selitystä saatanaa seuraavien jumalattomain tuhoutumisesta kokonaan, sillä eihän saatanakaan enkeleineen tuhoudu Kadotuksen tulikivijärvessä..
Mutta koska Kristuksessa kuolleitten uskovien paikkana ei ole Kadotuksen tulikivijärvi, niin sille on sen seurauksena ns. yks'hailee, missä iankaikkinen Kadotus Jumalan kasvojen edestä uskottomille jumalattomille sijaitsee..Ilmarinpoika kirjoitti:
Vielä siihen karotus asiaan palatakseni, minua kiinnostaisi se tulkina ja kohta Raamatusta, jossa sanotaan että karotus ei kestä iäisyyttä? En ole sellaista kohtaa itse löytänyt, olen kyllä löytänyt sellaisia kohtia jossa puhutaan iankaikkisesta karotuksesta. Voisitteko ystävällisesti kertoa, miten olette sellaiseen päätelmään tullut, että se kestäisi "vain" jonkin aikaa?Tässä joitakin kohtia (vanhoista viesteistäni) miksi en usko ikuiseen helvettiin:
Itse en ole ymmärtänyt koskaan ikuista helvettiä, joka kestäisi vuodesta tai vuosimiljoonasta toiseen. Jeesus kyllä käytti voimakasta kielikuvaa helvetistä ”kuolemattominen matoineen”. Sana helvetti on käännös kreikan sanasta ”geenna, gehenna” ja tämä geenna on peräisin heprean sanoista Ge Hinnom, Hinnomin laakso, jossa mm. poltettiin lapsia Moolokille. Jeesus käytti tätä Hinnomin tulta vertauskuvana helvetin tulesta.
Eiköhän Jeesuksen silloiset kuulijat ymmärtäneet, ettei Jeesus tarkoittanut vuosimiljoonia kestävää kidutusta?
Kreikankielessä on ainakin 3 eri sanaa, jotka tarkoittavat ”ikuista”. ”Aei” ja ”pantote” sanat ovat ikuisia ja päättymättömiä, mutta niitä ei käytetä kertaakaan Uudessa testamentissa silloin kun on kyse helvetistä. ”Aion” sanalla taas on monta eri merkitystä lyhyestä ajasta ikuisuuteen asti ja tätä ”aion” sanaa käytetään kun puhutaan jumalattomien vaivan kestosta helvetin tulijärvessä. Vanhan testamentin puolella vastaava sana on ”oolam”.
Jeesus ristinkuolemallaan sinetöi paholaisen kohtalon lopullisesti. Mutta Jeesukselle kyllä tuotti suurinta tuskaa tunne siitä, että ne synnit, jotka hän meidän puolestamme kantoi, erottavat hänet lopullisesti Jumalan yhteydestä. Ei jumalattomien rangaistuksessa ole pahinta tulessa palaminen, vaan se että joutuu eroon Jumalan yhteydestä.
Mutta sitten muutamia Raamatun kohtia helvetistä ja aion ja oolam sanojen käytöstä eri yhteyksistä:
Malakia 3: 19 (UKR) ja 4:1 (VKR): ”Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa.”
Psalmi 37: 20: Jumalattomat hukkuvat… he katoavat niin kuin savu.
68:3:… niin kuin savu hajoaa; niin kuin vaha sulaa tulen hohteessa, niin jumalattomat häviävät Jumalan kasvojen edessä.
92: 8: vaikka jumalattomat rehottavat kuin ruoho… he tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi. (Häviäminen ja katoaminen ei viittaa loputtomaan olemassaoloon)
Juuda 7: Samoin kuin Sodoma ja Gomorra ovat varoittavana esimerkkinä kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta.
2 Piet. 2: 6: Ja hän (Jumala) poltti poroksi Sodoman ja Gomorran kaupungit…
(Tässä on ”aioon” tulen rangaistus Sodomalle ja Gomorralle ja Pietarin mukaan Jumala poltti kaupungit poroksi, ne eivät enää pala)
Jesaja 34: 9,10: Edomin… maa tulee palavaksi pieksi. Ei sammu se yöllä eikä päivällä, iäti nousee siitä savu… (Eiköhän Edominkin tuli ole jo sammunut…)
Jer.17:27:… tuli tuhoaa Jerusalemin palatsit, eikä kukaan voi sitä sammuttaa.
2 Aikak.36:19: Babylonialaiset… polttivat kaikki sen palatsit ja tuhosivat sen kalleudet. (Tässäkin Babylonialaiset saivat poltettua ja tuhottua ”sammumattoman tulen”)
2 Moos 21: 6: .. ja hän olkoon hänen orjansa ainiaan. (tässä eliniän)
Joona 2: 7: Minä vajosin alas… maan salvat sulkeutuivat minun ylitseni iankaikkisesti. (3 päivää)
Ilm. 21: 4,5: …kaikki entinen on kadonnut. Uudeksi minä teen kaiken. (Tämäkään profetia ei voi kokonaan toteutua, jos helvetti on ikuinen. Jumala ei silloin pysy hävittämään syntiä ja syntisiä maailmankaikkeudesta koskaan.)
Ilm. 20: 9: tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.
2 Piet 3:10-12: Herran päivä on tuleva niin kuin varas. Silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty palavat… taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
(Näin valtavassa hehkussa kyllä luulisi jo syntispoloistenkin tuhoutuvan…)
Ilm. 20: 14: Toinen kuolema, tulinen järvi
Ilm. 20:10: … heitä vaivataan yöt ja päivät, aina ja iankaikkisesti.
Alkutekstissä tämä ajanmäärite kuuluu: ”eis tous aioonas toon aioonoon” eli kahden eri ajanjakson ”välissä” olisi yksi käännösehdotus. Tämän jakeen kohdalla tuhatvuotiskausi on juuri päättynyt ja uusi maa ei ole vielä alkanut ja tässä ”aioonien” risteyskohdassa olisi sitten tulijärven paikka ja aika.
Raamatussa puhutaan ”iankaikkisesta rangaistuksesta” ei ”ikuisesta rankaisemisesta” mikä kai olisi oikeampi termi, jos rangaistuksen kesto olisi siis vuosi miljardista toiseen kestävää.
Arkkipiispa William Templen lausunto helvetistä: ”Yhden asian voimme sanoa varmasti: ikuinen piina ei kuulu kuvaan. Jos ihmiset eivät olisi omaksuneet kreikkalaista ja epäraamatullista käsitystä yksilön sielun luontaisesta häviämättömyydestä ja sitten lukeneet Uutta testamenttia tuo käsitys valmiina mielessään, he olisivat omaksuneet siitä (Uudesta testamentista) opin annihilaatiosta eikä ikuisesta piinasta. Raamattu nimittää tulta ikuiseksi, ei siihen heitettyä elävää olentoa.” (Christian Faith and Life,1931,s.81)- IKUISTETAAN TÄMÄ HETKI !!
Aramiz26 kirjoitti:
Aramiz taitaakin olla valokuvaaja kun tommottin
ajattelee ikuisuudesta - - että se on samaa kuin
valokuvaan ikuistaa hyvä hetki.
Luulenpa, että ikuistaminen ei ole elämän filmin
pysäyttämsitä, vaan varsinaisen ELÄMÄN alkamista.
Tosi Uskova - Aramiz26
IKUISTETAAN TÄMÄ HETKI !! kirjoitti:
Aramiz taitaakin olla valokuvaaja kun tommottin
ajattelee ikuisuudesta - - että se on samaa kuin
valokuvaan ikuistaa hyvä hetki.
Luulenpa, että ikuistaminen ei ole elämän filmin
pysäyttämsitä, vaan varsinaisen ELÄMÄN alkamista.
Tosi UskovaMatkailemaan siellä pyhässä maassa Turistina, niin voisit kysyä siellä paikallisilta asukailta, siitä Sodoman ja Comoran iankaikkisesta tulesta, joka pitäisi palaa iänkaikkisesta iän kaikkiseen. Profeetta Joonan iänkaikkisuus oli kolme vuorokautta. Muub muassa tämä meidän aurinkommekaan ei ole iankaikkinen, koska tämän auringon valokin tulee joskus loppumaan. Sinun elämäsikään ei ole iänkaikkinen, koska sinäkin tulet kuolemaan. Siksi sana iänkaikkinen tarkoittaa määrätyn tapahtuman kestoaikaa. Raamatun kääntäjillä oli vain hieman hankaluutta tämän alkukielen merkityksen kääntämisessä. Kaikella on aikana auringon alla on aika heitellä kiviä ja on aika kerätä kiviä. Meillä on aika itkeä ja aika nauraa Iankaikkisesti!? Hyvä ystävä koeta käyttää hieman aivojasi, että ymmärtäisit mitä tarkoitetaan tapahtumasarjan kestoajalla, jos tämä ei käy sinun aivojesi älykerroksiin, niin minä en ainakaan ole siihen syyllinen. HYMYÄ HUULEEN IANKAIKKISESTI!?
- Ilmarinpoika
Aramiz26 kirjoitti:
Matkailemaan siellä pyhässä maassa Turistina, niin voisit kysyä siellä paikallisilta asukailta, siitä Sodoman ja Comoran iankaikkisesta tulesta, joka pitäisi palaa iänkaikkisesta iän kaikkiseen. Profeetta Joonan iänkaikkisuus oli kolme vuorokautta. Muub muassa tämä meidän aurinkommekaan ei ole iankaikkinen, koska tämän auringon valokin tulee joskus loppumaan. Sinun elämäsikään ei ole iänkaikkinen, koska sinäkin tulet kuolemaan. Siksi sana iänkaikkinen tarkoittaa määrätyn tapahtuman kestoaikaa. Raamatun kääntäjillä oli vain hieman hankaluutta tämän alkukielen merkityksen kääntämisessä. Kaikella on aikana auringon alla on aika heitellä kiviä ja on aika kerätä kiviä. Meillä on aika itkeä ja aika nauraa Iankaikkisesti!? Hyvä ystävä koeta käyttää hieman aivojasi, että ymmärtäisit mitä tarkoitetaan tapahtumasarjan kestoajalla, jos tämä ei käy sinun aivojesi älykerroksiin, niin minä en ainakaan ole siihen syyllinen. HYMYÄ HUULEEN IANKAIKKISESTI!?
asian tulkitsee noin, että mikään ei kestä iankaikkisesti, niin kauankos taivaassa sitten ollaan? Mitä on sitten sen jälkeen?
- elina2
Ilmarinpoika kirjoitti:
asian tulkitsee noin, että mikään ei kestä iankaikkisesti, niin kauankos taivaassa sitten ollaan? Mitä on sitten sen jälkeen?
taivaassa ollaan vastaan siihen että, kun vanhurskaat ovat menneet ylös ja jumalattomat ovat kuolleet Kristuksen tullessa niinkuin raamattu sanoo:
Herran surmaamia on oleva sinä päivänä maan äärestä maan ääreen. Jer.25:33.
Sillä Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä. Tess.2:8 kaikki syntiin ja laittomuuteen pitäytyneet.
Mutta senjälkeen kun vanhurskaat ovat menneet ylös ja jumalattomat ovat kuolleet, maa on semmoisessa tilassa kuin profeetta Jeremia sanoo.
Minä katselin maata,ja katso se oli autio ja tyhjä, ja taivasta,eikä siinä valoa ollut.
Minä katselin,ja katso,ei ollut yhtään ihmistä, ja kaikki taivaan linnut oli paenneet pois.Jer.4:23,25.
Johannes näki näyssä.Jä minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään.Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen,joka on perkele ja saatana,ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi, ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä,ettei hän enää kansoja villitsisi,siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, ja senjälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.Ilm.20.1-3.
Myös Sef,1:2,3 ennustaa. Totisesti minä otan kaiken maan pinnalta, sanoo Herra.Minä otan pois ihmiset ja eläimet, otan pois taivaan linnut ja meren kalat,viettelykset ja jumalattomat.
Minä hävitän ihmiset maan pinnalta, sanoo Herra.
Mutta tuhannen vuoden jälkeen Johannes sai nähdä Pyhän kaupungin uuden Jerusalemin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.Ilm.21:2.
Ja vihollisen viimeinen yritys epäonnistuu kun hän jumalattomien kanssa yrittää hävittää pyhien leirin, mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät. Ilm.20:9.
Mutta pelastuneiden joukko on hyvin pieni siihen verrattuna jumalattomien suureen joukkoon. Stork kirjoitti:
Tässä joitakin kohtia (vanhoista viesteistäni) miksi en usko ikuiseen helvettiin:
Itse en ole ymmärtänyt koskaan ikuista helvettiä, joka kestäisi vuodesta tai vuosimiljoonasta toiseen. Jeesus kyllä käytti voimakasta kielikuvaa helvetistä ”kuolemattominen matoineen”. Sana helvetti on käännös kreikan sanasta ”geenna, gehenna” ja tämä geenna on peräisin heprean sanoista Ge Hinnom, Hinnomin laakso, jossa mm. poltettiin lapsia Moolokille. Jeesus käytti tätä Hinnomin tulta vertauskuvana helvetin tulesta.
Eiköhän Jeesuksen silloiset kuulijat ymmärtäneet, ettei Jeesus tarkoittanut vuosimiljoonia kestävää kidutusta?
Kreikankielessä on ainakin 3 eri sanaa, jotka tarkoittavat ”ikuista”. ”Aei” ja ”pantote” sanat ovat ikuisia ja päättymättömiä, mutta niitä ei käytetä kertaakaan Uudessa testamentissa silloin kun on kyse helvetistä. ”Aion” sanalla taas on monta eri merkitystä lyhyestä ajasta ikuisuuteen asti ja tätä ”aion” sanaa käytetään kun puhutaan jumalattomien vaivan kestosta helvetin tulijärvessä. Vanhan testamentin puolella vastaava sana on ”oolam”.
Jeesus ristinkuolemallaan sinetöi paholaisen kohtalon lopullisesti. Mutta Jeesukselle kyllä tuotti suurinta tuskaa tunne siitä, että ne synnit, jotka hän meidän puolestamme kantoi, erottavat hänet lopullisesti Jumalan yhteydestä. Ei jumalattomien rangaistuksessa ole pahinta tulessa palaminen, vaan se että joutuu eroon Jumalan yhteydestä.
Mutta sitten muutamia Raamatun kohtia helvetistä ja aion ja oolam sanojen käytöstä eri yhteyksistä:
Malakia 3: 19 (UKR) ja 4:1 (VKR): ”Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa.”
Psalmi 37: 20: Jumalattomat hukkuvat… he katoavat niin kuin savu.
68:3:… niin kuin savu hajoaa; niin kuin vaha sulaa tulen hohteessa, niin jumalattomat häviävät Jumalan kasvojen edessä.
92: 8: vaikka jumalattomat rehottavat kuin ruoho… he tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi. (Häviäminen ja katoaminen ei viittaa loputtomaan olemassaoloon)
Juuda 7: Samoin kuin Sodoma ja Gomorra ovat varoittavana esimerkkinä kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta.
2 Piet. 2: 6: Ja hän (Jumala) poltti poroksi Sodoman ja Gomorran kaupungit…
(Tässä on ”aioon” tulen rangaistus Sodomalle ja Gomorralle ja Pietarin mukaan Jumala poltti kaupungit poroksi, ne eivät enää pala)
Jesaja 34: 9,10: Edomin… maa tulee palavaksi pieksi. Ei sammu se yöllä eikä päivällä, iäti nousee siitä savu… (Eiköhän Edominkin tuli ole jo sammunut…)
Jer.17:27:… tuli tuhoaa Jerusalemin palatsit, eikä kukaan voi sitä sammuttaa.
2 Aikak.36:19: Babylonialaiset… polttivat kaikki sen palatsit ja tuhosivat sen kalleudet. (Tässäkin Babylonialaiset saivat poltettua ja tuhottua ”sammumattoman tulen”)
2 Moos 21: 6: .. ja hän olkoon hänen orjansa ainiaan. (tässä eliniän)
Joona 2: 7: Minä vajosin alas… maan salvat sulkeutuivat minun ylitseni iankaikkisesti. (3 päivää)
Ilm. 21: 4,5: …kaikki entinen on kadonnut. Uudeksi minä teen kaiken. (Tämäkään profetia ei voi kokonaan toteutua, jos helvetti on ikuinen. Jumala ei silloin pysy hävittämään syntiä ja syntisiä maailmankaikkeudesta koskaan.)
Ilm. 20: 9: tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.
2 Piet 3:10-12: Herran päivä on tuleva niin kuin varas. Silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty palavat… taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
(Näin valtavassa hehkussa kyllä luulisi jo syntispoloistenkin tuhoutuvan…)
Ilm. 20: 14: Toinen kuolema, tulinen järvi
Ilm. 20:10: … heitä vaivataan yöt ja päivät, aina ja iankaikkisesti.
Alkutekstissä tämä ajanmäärite kuuluu: ”eis tous aioonas toon aioonoon” eli kahden eri ajanjakson ”välissä” olisi yksi käännösehdotus. Tämän jakeen kohdalla tuhatvuotiskausi on juuri päättynyt ja uusi maa ei ole vielä alkanut ja tässä ”aioonien” risteyskohdassa olisi sitten tulijärven paikka ja aika.
Raamatussa puhutaan ”iankaikkisesta rangaistuksesta” ei ”ikuisesta rankaisemisesta” mikä kai olisi oikeampi termi, jos rangaistuksen kesto olisi siis vuosi miljardista toiseen kestävää.
Arkkipiispa William Templen lausunto helvetistä: ”Yhden asian voimme sanoa varmasti: ikuinen piina ei kuulu kuvaan. Jos ihmiset eivät olisi omaksuneet kreikkalaista ja epäraamatullista käsitystä yksilön sielun luontaisesta häviämättömyydestä ja sitten lukeneet Uutta testamenttia tuo käsitys valmiina mielessään, he olisivat omaksuneet siitä (Uudesta testamentista) opin annihilaatiosta eikä ikuisesta piinasta. Raamattu nimittää tulta ikuiseksi, ei siihen heitettyä elävää olentoa.” (Christian Faith and Life,1931,s.81)juuri sitä, että Kadotukseen joutuva on poissa Jumalan kasvojen edestä, vaikka kärsiikin iankaikkista rangaistustaan Jumalan sanallaan luomassa tulikivijärvessä..
Jeesuksen uskovat vastaavasti ovat aina ja iankaikkisesti Jumalan kasvojen edessä..
Kumma juttu, että uskotaan iankaikkiseen elämään Jumalan kasvojen edessä, mutta vastaavasti ei uskota iankaikkiseen rangaistukseen tulikivijärvessä, vaikka molemmat ovat Jumalan Itsensä sanomia..stefanus kirjoitti:
juuri sitä, että Kadotukseen joutuva on poissa Jumalan kasvojen edestä, vaikka kärsiikin iankaikkista rangaistustaan Jumalan sanallaan luomassa tulikivijärvessä..
Jeesuksen uskovat vastaavasti ovat aina ja iankaikkisesti Jumalan kasvojen edessä..
Kumma juttu, että uskotaan iankaikkiseen elämään Jumalan kasvojen edessä, mutta vastaavasti ei uskota iankaikkiseen rangaistukseen tulikivijärvessä, vaikka molemmat ovat Jumalan Itsensä sanomia..Suomenkieli on vähän kankeaa ja olen useita kertoja ottanut noita alkuperäistekstejä esille. Sana "Aioon" tarkoittaa kaikkea mahdollista pienestä hetkestä ikuisuuteen asti. Kreikankielessä on myös niitä ikuisuussanoja, jotka tosiaan tarkoittavat päättymätöntä (Aei ja pantote ainakin), mutta niitä sanoja EI KOSKAAN käytetä, kun puhutaan kadotettujen rangaistuksen kestosta helvetissä. Jos Jeesus Jumalana olisi halunnut ottaa luulot pois, niin tottakai hän olisi käyttänyt noita sanoja, jotka tosiaan tarkoittavat päättymätöntä ikuisuutta. Ikuinen helvetti ja kuolematon sielu otettiin kristinuskoon mukaan pakanauskoinnoista joskus 200-300 luvulla, vaikka suurin osa ihmisistä ei sitä varmaan tiedäkään (tai halua tietää). Ikäväähän se on, että suurin osa kristityistä uskoo sadisti Jumalaan.
elina2 kirjoitti:
taivaassa ollaan vastaan siihen että, kun vanhurskaat ovat menneet ylös ja jumalattomat ovat kuolleet Kristuksen tullessa niinkuin raamattu sanoo:
Herran surmaamia on oleva sinä päivänä maan äärestä maan ääreen. Jer.25:33.
Sillä Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä. Tess.2:8 kaikki syntiin ja laittomuuteen pitäytyneet.
Mutta senjälkeen kun vanhurskaat ovat menneet ylös ja jumalattomat ovat kuolleet, maa on semmoisessa tilassa kuin profeetta Jeremia sanoo.
Minä katselin maata,ja katso se oli autio ja tyhjä, ja taivasta,eikä siinä valoa ollut.
Minä katselin,ja katso,ei ollut yhtään ihmistä, ja kaikki taivaan linnut oli paenneet pois.Jer.4:23,25.
Johannes näki näyssä.Jä minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään.Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen,joka on perkele ja saatana,ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi, ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä,ettei hän enää kansoja villitsisi,siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, ja senjälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.Ilm.20.1-3.
Myös Sef,1:2,3 ennustaa. Totisesti minä otan kaiken maan pinnalta, sanoo Herra.Minä otan pois ihmiset ja eläimet, otan pois taivaan linnut ja meren kalat,viettelykset ja jumalattomat.
Minä hävitän ihmiset maan pinnalta, sanoo Herra.
Mutta tuhannen vuoden jälkeen Johannes sai nähdä Pyhän kaupungin uuden Jerusalemin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.Ilm.21:2.
Ja vihollisen viimeinen yritys epäonnistuu kun hän jumalattomien kanssa yrittää hävittää pyhien leirin, mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät. Ilm.20:9.
Mutta pelastuneiden joukko on hyvin pieni siihen verrattuna jumalattomien suureen joukkoon.Syntisten kohtaloa pohdittaessa tällä palstalla aina pyöritään sen ympärillä, mitä Raamatun sana "ikuisuus" tarkoittaa tai ei tarkoita. Adventistit yrittävät väliin osuvasti ja väliin ontuvasti todistella, että Raamatun kielissä sanalla ikuisuus on laajempi merkityskenttä kuin suomen kielessä. Asianhan voisi aika helposti varmistaa kunnollisesta heprean tai kreikan teologisesta sanakirjasta.
Se, mikä tässä jää huomaamatta on, että jos me selitämme sanaa "ikuisuus" niin adventismin vastustajat selittävät sanaa "kuolema". Raamattuhan sanoo, että synnin palkka on kuolema. Kuitenkin ne, jotka uskovat ikuiseen piinaan uskovat samalla syntisten ikuiseen elämään ja joutuvat selittelemään, ettei kuolema tässä tarkoitakaan kuolemaa niinkuin me ymmärrämme, vaan eroa Jumalasta tms.
Olen itse päätynyt siihen kantaan, että jälkimmäinen selittely on Raamatun kokonaisopetuksen kannalta ontuvampaa kuin sanan ikuisuus selittäminen... mutta se olisi pitkä juttu, joten todetaan tässä vain, että kantoihan Jeesuskin synnin rangaistuksen meidän puolestamme, eikä riippunut ristillä ikuisesti.
Kaikki siis selittelevät jotakin. Ja on varmaan uskossa olevia niinkuin siitä osattomia selittelijöitä puolin jos toisin. Onneksi Herra ei ole asettanut pelastuksen ehdoksi sen enempää sanan "kuolema" kuin sanan "ikuisuus" selittämistä vaan uskon Herraan Jeesukseen, joten molemmista ryhmistä löytynee pelastettuja.
Varmaankin viimeisenä päivälnä on jokaisella sen verran yllätyksiä edessä, ettei tässä asiasta oikeassa tai väärässä olo iloa sumenna.
Kannattaakin vain näin yhteisesti toivoa sitä, että Herra itse suhtautuu huumorilla siihen, että olemme usein niin hillittömän tosissamme selitystemme kanssa ettemme alkuunkaan näe tai kuule, mitä vastakkaista näkökulmaa esittävä sanoo.
Iloa ja rauhaa kuitenkin toivottelen :)
Kai
- puuttuuu
Adventtikirkosta puuttuu Pyhä Henki ja sen myötä kaikki...
- sanansaattajat
puuttuu, nimittäin Jumalan totuus.
No, jos ajatellaan adventtiliikkeen ja
helluntailiikkeen eroa, niin erohan on
siinä, että adventtiliike näyttää tietä
ja helluntailiiek tulee nöyrästi perässä.
Kuten muutkin vapaat suunnat.
En tahdo ottaa tässä kantaa siihen, onko
se hyvä vai paha asia, sillä luterilaisena
tyydyn toteamaan, että ainakaan luterilaisuus
ei ole vielä siinä kelkassa, mikä johtaa
lauantaisapattipakkoon.
http://www.svkn.fi/?sid=11
Jos joku tahtoo udella, milloin lauantailakia
aletaan eduskunnalle ehdotella, niin odota
hiukaksen, sillä tuo suuri neuvosto tahtoo
viettää ansaittua lomaa heinäkuun puoliväliin
asti.
Minä olen valmis lauantailakiin, ei siitä
haittaakaan ole, joten en ole kiinnostunut
tiedustelemaan neuvostolta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1491777
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121631Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va301232Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1931161- 911113
- 74991
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta351951- 62839
- 49811
- 50796