Jos joku nyt ei vielä tiedä, niin minulla on jo vuosikymmenien ja yli 3 milj. ajokilometrin kokemus takanani. Kuitenkaan koskaan en ole ollut osallisena, enkä edes nähnyt vakavaa liikenneonnettomuutta, jonkun pienen kolhun vain. Aina olen ihmetellyt sitä, että mitä ihmettä voi mennä niin pahoin vikaan, jotta paha onnettomuus saadaan aikaiseksi?
Noo, ajelin torstain ja just päättyneen perjantain "putkeen", yön kuitenkin leväten. Torstaina iltapäivällä etelää kohti ajaessani edelläni meni vanha matkailuauto ja sen edellä rekka. Oltiin Äänekosken pohjoispuolella. Ohituspaikkaahan sen kämppäauton kuski yritti rekasta katsella, mutta eihän niitä siellä aivan helposti ole löydettävissä. Sitten ihmeekseni lähti ylämäessä katkokeltaisen jo päättymässä täysin sokko-ohitukseen. Siitä vaan rekan rinnalle ja kauan rinnalla mäkeä ylös vastaantulijoiden kaistaa! Ehdin jo toivoa, että tulis sieltä mäennyppylän takaa toinen rekka vastaan, jotta näkis mitä kämppäauton kuski on vastaantulijoiden varalle keksinyt siinä tilanteessa. Olis voinut onnistua itsemurhayrityksessään, piilopaikat oli aika katselussa. Tuuria kuitenkin oli, eikä just silloin tullut ketään vastaan. Mulla aika hyvä rekkarimuisti, YFR-???, loppua en kerro, mutta aika läheltä liippaa erään bemun mallinumeroa.
Just kuluneena perjantaina ajelin sitten viitostietä pohjoiseen ja kyttäilin ohituspaikkaa edelläni ajaneesta rekasta (taisi olla osuvasti lähellä Pöljää). Takanani tuli joku vihreä pikkuauto ja aivan yllättäen lähti sulkuviivan yli ilmeisesti ohitusyritykseen ainakin minusta ja ehkäpä samalla siitä rekastakin. Vastaan oli kuitenkin tulossa autoja, joten joutui kiivaasti palaamaan takaisin omalle kaistalleen ja edelleen taakseni. Pakko sille oli näyttää jotain käsimerkkejä, eikä heppu enää kehdannut tulla lähietäisyydelle, vaan jättäytyi.
Nuo tapaukset taisivat sitten valottaa osaltaan tuota mainitsemaani ja mieltäni askarruttanutta kysymystä, "miten liikenneonnettomuus tapahtuu".
Poliisitkin olivat poikkeuksellisesti läsnä viitostien liikenteessä, minäkin suoritin onnistuneen puhalluksen ja renkaani tutkittiin peräti kolmen poliisin toimesta, mikäli oikein ehdin miesvahvuuden laskea. Ihan kiva, nuo on tärkeitä asioita, jotka pitää aina olla kunnossa. Joskus kuitenkin toivois, että se poliisi istuis vaikka kyydissä katsomassa sitä liikenettä, mitä ei aina poliisiautosta näe.
Renkaista vielä sen verran, että rengasliikkeiden käytettyjen renkaiden kasoja katsellessa siellä on hyvin vähän liikenteeseen kelvollisia laillisia renkaita. Jos autot ovat seisseet kotipihoilla ja parkkipaikoilla, niin renkaat tuskin ovat päässeet siellä niin loppuun kulumaan. Suomessa siis ajetaan luvattoman paljon liian kuluneilla renkailla. Rengasliikkeiden kasoihin verrattuna minun renkaani olivat lähes virheettömät.
Ai niin, en saanut sakkoja renkaistani ja ne mitattiin kyllä tarkaan, mutta vaihtoon ne menevät nyt muutenkin, vaikka kymmenysosamilli laittomuuteen olisikin vielä jäljellä.
Liikenteessä Suomessa
9
437
Vastaukset
- Tiellä pysynyt
Kovaa on touhu kiireisen ja noita läheltä menneitä näkee onneksi useimmin, kuin niitä osuneita. Vaaralliset ohituksia voisi olla vähemmän, jos olisi teitä, joilla niitä ohituksia voisi tehdä turvallisesti. Kuten kerroit, ei auta kieltää ohitus (keltainen viiva), sillä esim. lasikuitulaatikko on saatava perille nopeasti, sillä vaimon kuukautissuoja saattaa olla siinä pisteessä, että kannattaa ottaa riski koko perheen kuolemasta parin säästetyn minuutin takia.
Itse tutkiskelin joskus nuita onnettomuus tilastoja ja siellähän komeilee LUISTUMISET suuressa roolissa. Suomessa se tarkoittaa AINA liian kovaa vauhtia. Totta mutta tuo vauhti ei välttämättä olisi liian kova pidon häviämiseen, jos renkaat olisi kunnossa.
Olinkin kovin yllättynyt kertomastasi, että ketään kiinnostaa renkaat jolla ajaa, koska renkaitani ei ole ikinä ratsattu autosta. MP:n renkaat tarkastetaan poliisin toimesta joka toinen viikko. Itse ajelin köyhinä opiskeluaikoina vuosikausia nahkakaljuilla, eikä ketään kiinnostanut hengenvaarallinen menopelini. Jos ei olisi ollut tuuri ja taidot kohdalla, olisin voinut suistua monet kerran kinnerini kanssa vastaan tulevaan virtaan. Onneksi ei livennyt.
Lain säätämä minimi tarkoittaa rengasta, joka on kesärenkaan osalta sateella ajokelvoton ja talvirenkaista varsinkaan kitkarenkaista liukkaalla, ei kannata edes puhua. Nämä ajokelvottomat renkaat ei kuitenkaan osoittaudu onnettomuus tilastoihin, koska ovat laillisia. Olisiko autolijat valmiit nostamaan esim kaksi milliä kulutusrajaa, jos sillä saataisiin nopeusrajoitusta ylemmäksi? Itse olisin mutta tämän suomalaisten marjastelun tuntien, vanhat renkaat ja riittävän tappava nopeus voittaa vähän suuremmalla nopeudella ajetun turvallisemman matkan teon.
Hyvän otannan autoilijoiden renkaista saa esim megamarketin parkkiksella. Lohduton näky, varsinkin lopputalvesta loskakelin yllätettyä tai syksyllä kun vettä tulee, kuin esterin persiistä... Kitkakumit kesäkäytössä ovat muuten ...
Noh, koska Suomessa ei voida korjata teitä, eikä kalliin autoilun takia ole varaa ostaa renkaita, jotka ovat se ratkaiseva elementti auton ja tien välillä, pitää laskea nopeudet ajokuntoiselle menopelille kuivalla säällä naurettavan alhaisiksi. Siitä onneksi seuraa turvallista ylinopeusliikennettä hyvällä säällä, jolla saadaan rahaa valtion kassaan ja kaikki on tyytyväisiä, jopa liikenneturha, joka saa kailottaa ylinopeuden vaaroista.Hyvä kitkarengas on talvirenkaana aivan kelvollinen ja onpa kitkarenkailla eräässä testissä voitettu jo nastarenkaatkin pidossa jäällä (jarrutus ja ympyräkoe). Kesärenkaana se on huono, mutta kyllä minä kuluneet kitkat ajan kuitenkin loppuun mieluummin kesällä kuin talvella.
Suomen tiestö olisi kyllä jättiremontin tarpeessa, mutta lienee turha moista ihmettä odottaa.Kairakettu kirjoitti:
Hyvä kitkarengas on talvirenkaana aivan kelvollinen ja onpa kitkarenkailla eräässä testissä voitettu jo nastarenkaatkin pidossa jäällä (jarrutus ja ympyräkoe). Kesärenkaana se on huono, mutta kyllä minä kuluneet kitkat ajan kuitenkin loppuun mieluummin kesällä kuin talvella.
Suomen tiestö olisi kyllä jättiremontin tarpeessa, mutta lienee turha moista ihmettä odottaa.Jotkut kitkarenkaat eivät toimi hyvin joidenkin autojen ABS-jarrujen kanssa ja jarrutusmatka venähtää piiiiiitkäksi.
- Kokemusta on...
Kairakettu kirjoitti:
Jotkut kitkarenkaat eivät toimi hyvin joidenkin autojen ABS-jarrujen kanssa ja jarrutusmatka venähtää piiiiiitkäksi.
Kitkarenkaiden loppuunajo pitäisi oikeasti kieltää. Renkaat pahimmassa tapauksessa sulaa alle ja pito on kuin kesärenkaalla sadekelillä. Kulunut kitkarengas toimii talvella yhtä hyvin kuin kesärengas, jolla ei kuitenkaan saa ajaa talvella.
Aja millä ajat mutta jos liikenne turvallisuutta haluttaisiin yleisellä tasolla parantaa, tulisi renkaiden käyttöön ja niiden valvontaan oikeasti panostaa. Tämä kuuluisa tilannenopeus tai nopeus, jolloin auton pito irtoaa tiestä, riippuu todella olennaisesti ajonopeuden lisäksi kitkakertoimesta, joka vallitsee tien ja renkaan välillä. Siihen voidaan vaikuttaa olennaisesti renkaalla. Kokemusta on... kirjoitti:
Kitkarenkaiden loppuunajo pitäisi oikeasti kieltää. Renkaat pahimmassa tapauksessa sulaa alle ja pito on kuin kesärenkaalla sadekelillä. Kulunut kitkarengas toimii talvella yhtä hyvin kuin kesärengas, jolla ei kuitenkaan saa ajaa talvella.
Aja millä ajat mutta jos liikenne turvallisuutta haluttaisiin yleisellä tasolla parantaa, tulisi renkaiden käyttöön ja niiden valvontaan oikeasti panostaa. Tämä kuuluisa tilannenopeus tai nopeus, jolloin auton pito irtoaa tiestä, riippuu todella olennaisesti ajonopeuden lisäksi kitkakertoimesta, joka vallitsee tien ja renkaan välillä. Siihen voidaan vaikuttaa olennaisesti renkaalla."Kulunut kitkarengas toimii talvella yhtä hyvin kuin kesärengas, jolla ei kuitenkaan saa ajaa talvella."
??????????????????
Olen ajanut sileiksikin kuluneilla kitkarenkailla talvella ja jarrua polkaistessa auto suorastaan ankkuroitui paikoilleen (ei ollut minun auto). Hämmästyttävä pito oli. Nastarengas huononee muuten nopeammin kuin kitkarengas, 20 000 km ajettu nastarengas on jo melkoisen lipsu uuteen vastaavaan verrattuna (nastojen päät pyöristyvät ja nastat hölskyy koloissaan. Kumiseos kovempi kuin kitkoissa).
Keväällä, kun tiet ovat sulat, niin kitkat on hyvä ajaa loppuun nastojen karhentamalla asfaltilla ja kun tietää mitä on tekemässä, niin mitään vaaraa kitkarenkaat eivät aiheuta kenellekään.
Renkaiden valvontaan panostamisesta olen samaa mieltä.
- riittää tuuria
Eihän sodassakaan kaikki kuole eikä edes haavoitu. Liikenteessäkin voi onnistua kaahaamaan ilman onnettomuuksia.
Tällä kertaa ei ihan sakkoja tullut, vaikka ajoit aivan surkeilla renkailla.Lopuillaanhan ne renkaat jo olivat ja olisin vaihtanutkin ne jo ennen reissua, mutta eipä sattunut myyjällä olemaan sitä kokoa varastossa.
Iisalmen ja Pulkkilan välillä sattui sitten sellainen vesisade, jollaiseen en olekaan Suomessa ennen joutunut. Vettä tuli aivan kaatamalla ja näkyvyys heikkeni paljon, pyyhkijätkään eivät täydellä nopeudella ehtineet kunnolla mukaan veden tuloon. Kuluneilla renkaillani ainoa vaara olisi ollut vesiliirto, mutta, kun en ollut laittanut alle valmistajan määrittelemää ylileveää rengasta, niin eipä yrittänytkään lähteä liirtoon. Muut autoilijat olivat pysähtyneet levikeille ja pysäkeille odottelemaan sateen laantumista, mutta minä jatkoin ajamista, hieman hitaammin tietenkin. Nuo pitoasiat on tullut testailtua jo niin moneen kertaan, että nyt voi jo kehua ne osaavansa.- ovatten
Kairakettu kirjoitti:
Lopuillaanhan ne renkaat jo olivat ja olisin vaihtanutkin ne jo ennen reissua, mutta eipä sattunut myyjällä olemaan sitä kokoa varastossa.
Iisalmen ja Pulkkilan välillä sattui sitten sellainen vesisade, jollaiseen en olekaan Suomessa ennen joutunut. Vettä tuli aivan kaatamalla ja näkyvyys heikkeni paljon, pyyhkijätkään eivät täydellä nopeudella ehtineet kunnolla mukaan veden tuloon. Kuluneilla renkaillani ainoa vaara olisi ollut vesiliirto, mutta, kun en ollut laittanut alle valmistajan määrittelemää ylileveää rengasta, niin eipä yrittänytkään lähteä liirtoon. Muut autoilijat olivat pysähtyneet levikeille ja pysäkeille odottelemaan sateen laantumista, mutta minä jatkoin ajamista, hieman hitaammin tietenkin. Nuo pitoasiat on tullut testailtua jo niin moneen kertaan, että nyt voi jo kehua ne osaavansa.Niin, varmaan ne sokko- ym. ohittelijatkin kehuis ne ohitushommat jo osaavansa. Suomalaisista (mies)autoilijoistahan 90 % on (omasta mielestään) keskivertoa parempia autolijoita, homma hanskassa. Hanskat vaan joskus hukassa.
ovatten kirjoitti:
Niin, varmaan ne sokko- ym. ohittelijatkin kehuis ne ohitushommat jo osaavansa. Suomalaisista (mies)autoilijoistahan 90 % on (omasta mielestään) keskivertoa parempia autolijoita, homma hanskassa. Hanskat vaan joskus hukassa.
Vaikka kuinka harjoittelisit, niin et koskaan oppisi tietämään milloin ja mikä mäennyppylän takaa vastaasi ilmestyy, vai jääkö ilmestymättä.
Kokeilemalla oppii valitsemaan oikeat renkaat ja pidon oppii tunnistamaan eri keleille.
Sinulla vielä ne hanskat hukassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921806- 851272
- 1101133
- 73987
- 105909
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56838- 36752
- 47751
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47691- 33673