Nyt on kirkastussunnuntai

Kirkastussunnuntain vietto alkoi Syyriassa joskus
400-luvulla jKr.

Jumalan kalenterissa kirkastussunnuntai on sen
muistamiseksi, että laki ja profeetat luovuttivat
vallan Kristukselle ja Kristus meille uskoville.

Kuuden päivän reissu Hermon-vuorelle rukoilemaan,
se suotiin vain Jaakobille, Pietarille ja
Johannekselle, uskotuille seurakunnan pylväille.

Siellä "laki ja profeetat" ilmestyivät Mooseksen
ja Elian myötä noille Jeesuksen seuralaisille.
Ja Jumala toisti sanansa: "Tämä on minun rakas
poikani, kuulkaa HÄNTÄ!"
Jeesuksen valta-asema tuli selväksi apostoleille.
Muistamme Johannes Kastajankin toimineen
"Elian hengessä". Ja nyt sitten Mooseksen ja
profeettain osoittamaa Jeesusta tulee totella!

Mooseksen todistus Jeesuksesta:

5.Moos.8:15
Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni; häntä kuulkaa.

Johannes Kastaja Elian hengessä todistaa:

Joh. 1:27
Hän on se, joka tulee minun jälkeeni ja jonka kengänpaulaa minä en ole arvollinen päästämään."

Joh. 3:30
Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.

Luuk 7:26-30 (Jeesus todistaa J.Kastajasta)
26
Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta.
27
Hän on se, josta on kirjoitettu: -- Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien. [Mark. 1:2 ]
28
"Minä sanon teille: yksikään naisesta syntynyt ei ole Johannesta suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on Jumalan valtakunnassa, on suurempi kuin hän. [Luuk. 1:15]
29
"Kaikki, jotka kuulivat Johannesta, publikaanitkin, taipuivat tunnustamaan, että Jumalan vaatimus oli oikea, ja ottivat Johannekselta kasteen. [Matt. 21:32; Luuk. 3:12, 18:14, 19:9]
30
Mutta fariseukset ja lainopettajat asettuivat Jumalan tahtoa vastaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta. [Ap. t. 1:5 ]

Luuk 16:16-18
16
"Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne.
* [Jakeen loppu voidaan kääntää myös: "ja jokainen tunkeutuu väkisin sinne."] [Matt. 11:12,13 | Luuk. 9:2,60]
17
Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa. [Jes. 40:8; Bar. 4:1; Matt. 5:18; Luuk. 21:33]
18
Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee aviorikoksen, ja samoin tekee aviorikoksen se, joka nai miehensä hylkäämän naisen. [Matt. 5:31 ]

Vääryys on vääryyttä edelleen, vaikka lain
tuomion sijaan on astunut armo uskon kautta
Jeesus-nimeen.

KIRKASTUSVUORELLA
Kristuksen kirkastuminen - Matt 17:1-8
1
Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen.
[17:1-8: Mark. 9:2-8; Luuk. 9:28-36 : 2. Piet. 1:16-18]
2
Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo. [2. Moos. 34:29,30]
3
Samassa heille ilmestyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat Jeesuksen kanssa.

4
Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: "Herra, on hyvä, että me olemme täällä.
Jos tahdot, teen tänne kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle."
5
Pietarin vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni:
"Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!"
[Ps. 2:7; Matt. 3:17 | 5. Moos. 18:15]
6
Kun opetuslapset kuulivat äänen, he heittäytyivät maahan kasvoilleen suuren pelon vallassa.

7
Mutta Jeesus tuli heidän luokseen, kosketti heitä ja sanoi: "Nouskaa, älkää pelätkö."
8
Ja kun he nostivat katseensa, he eivät nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.

KIRKASTUSVUORIKOKEMUKSEN JÄLKEISTÄ ELÄMÄÄ
Matt 17:9
Kun he laskeutuivat vuorenrinnettä, Jeesus sanoi heille: "Älkää kertoko tätä näkyä kenellekään ennen kuin Ihmisen Poika on herätetty kuolleista." [17:9-13: Mark. 9:9-13 : Matt. 16:20]
10
Opetuslapset kysyivät häneltä: "Miksi lainopettajat sanovat, että Elian pitää tulla ensin?" [17:10,11: Mal. 3:23,24]
11
"Elia kyllä tulee", hän vastasi, "ja panee kaiken taas kohdalleen. [Luuk. 1:17]
12
Ja minä sanon teille, että Elia on jo tullut. Ihmiset vain eivät tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle mitä tahtoivat. Samoin he tulevat tekemään Ihmisen Pojalle."
[Matt. 11:14 | Matt. 14:9,10]

ELIA JA - MOOSES? - (tai Elia ja Eenok) tulevan vielä
toistamiseen "laittamaan kaiken kohdalleen".
Jeesus itse asiassa viittasi siihenkin Elian
osalta. Rauhanajan valmisteluun liittyen.

KAKSI TODISTAJAA PEDONAJASSA - Ilm 11:1-14
- ns. kuduennen enkelin aikoihin

1 Sitten minulle annettiin mittakeppi, joka oli kuin sauva, ja minulle sanottiin: "Mene mittaamaan Jumalan temppeli ja alttari ja laske ne, jotka siellä rukoilevat. [Hes. 40:5]
2 Temppelin ulompaa esipihaa älä kuitenkaan lue mukaan, jätä se mittaamatta, sillä se on annettu vieraiden kansojen haltuun. Ne polkevat pyhää kaupunkia neljänkymmenenkahden kuukauden ajan. [Dan. 7:25, 12:7; Luuk. 21:24]

3 "Minä annan kahdelle todistajalleni tehtäväksi julistaa sanaani säkkivaatteeseen pukeutuneina tuhat kaksisataakuusikymmentä päivää." [Matt. 11:21; Ilm. 6:12]
4 Nämä todistajat ovat ne kaksi oliivipuuta ja kaksi lampunjalkaa, jotka seisovat maan Herran edessä. [Sak. 4:2,3,11,14]

5 Jos joku aikoo tehdä heille pahaa, heidän suustaan lähtee tuli, joka nielee heidän vihollisensa. Näin on kuoleva jokainen, joka aikoo heille pahaa. [Jer. 5:14]
6 Heillä on valta sulkea taivas, niin ettei tule sadetta koko sinä aikana, jona he sanaa julistavat. Heillä on myös valta muuttaa vedet vereksi ja piinata maata kaikenlaisilla vitsauksilla niin usein kuin haluavat. [1. Kun. 17:1; Jaak. 5:17 | 2. Moos. 7:20,21]

7 Kun he ovat päättäneet todistajantyönsä, käy syvyydestä nouseva peto taisteluun heitä vastaan, ja se voittaa heidät ja tappaa heidät. [Dan. 7:21; Ilm. 13:1]
8 Heidän ruumiinsa lojuvat sen suuren kaupungin kadulla, jota profeettojen puheissa kutsutaan Sodomaksi ja Egyptiksi ja jossa heidän Herransa ristiinnaulittiin. [Jes. 1:9,10 | Mark. 10:33,34; Luuk. 13:33,34]

9 Kolmen ja puolen päivän ajan käy ihmisiä eri kansoista, heimoista, kielistä ja maista katselemassa heidän ruumiitaan, eikä niitä anneta haudata. [Ps. 79:2,3]
10 Maan asukkaat iloitsevat heidän kohtalostaan, pitävät juhlia ja lähettävät toisilleen lahjoja, sillä nuo kaksi profeettaa olivat pahoin vaivanneet maan asukkaita. [Est. 9:19,22; Joh. 16:20]

11 Mutta noiden kolmen ja puolen päivän kuluttua tuli profeettoihin elämän henki, jonka Jumala oli lähettänyt, ja he nousivat jaloilleen. Kauhu valtasi kaikki, jotka sen näkivät. [Hes. 37:5]
12 He kuulivat, kuinka taivaasta huudettiin kovalla äänellä: "Nouskaa tänne!", ja vihollistensa nähden profeetat nousivat pilven kannattelemina taivaaseen. [Ilm. 4:1 | Mark. 14:62 | 2. Kun. 2:11; Ap. t. 1:9]

13 Samalla hetkellä tuli ankara maanjäristys. Kymmenesosa kaupungista sortui, ja järistyksessä sai surmansa seitsemäntuhatta ihmistä.
Muut kauhistuivat ja taipuivat kunnioittamaan taivaan Jumalaa. [Hes. 38:19,20; Ilm. 6:12]
14 Toinen voi-huuto on ohi. Mutta kolmas tulee pian. [Ilm. 8:13, 9:12].

TOKI TAHDOT TIETÄÄ 7. ENKELIN MERKKISOITON TARKOITUKSEN MYÖS ?

Ilm 11. luku jatkuu - Seitsemäs merkkisoitto

15 Seitsemäs enkeli puhalsi torveensa. Taivaassa kajahti monien äänten huuto: -- Koko maailman kuninkuus on nyt tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellulleen. Hän on hallitseva aina ja ikuisesti. [Ilm. 10:7]
16 Silloin ne kaksikymmentäneljä vanhinta, jotka istuivat Jumalan edessä valtaistuimillaan, lankesivat kasvoilleen ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan [Ilm. 4:4,10, 5:8, 7:11]

17 sanoen: -- Me kiitämme sinua, Herra Jumala, Kaikkivaltias, sinua, joka olet ja joka olit! Sinä panit liikkeelle suuren voimasi ja otit käsiisi kuninkuuden.
[Ilm. 1:4,8, 4:8 | Ps. 93:1; Jes. 52:7]
18 Kansat ovat vihan vallassa, mutta nyt on sinun vihasi hetki. On tullut kuolleiden tuomion aika, aika palkita profeetat, sinun palvelijasi, ja kaikki pyhät ja kaikki jotka kunnioittavat sinun nimeäsi, pienet ja suuret. On aika tuhota ne, jotka tuhoavat maata.
[Ps. 2:1,2, 46:7 | Dan. 7:9,10; Matt. 20:8; Room. 2:5; Ilm. 6:17]

19 Taivaassa avattiin Jumalan temppeli, niin että temppelissä oleva liitonarkku voitiin nähdä. Salamat leimusivat, ukkonen jylisi, maa järähteli ja raemyrsky riehui.
[2. Moos. 25:9; Hepr. 9:4 | 2. Moos. 19:16; Ilm. 4:5, 8:5].

Sisäisen ja ulkoisen rauhan puolesta

3

137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ristin uhri Golgatan

Joh. 12:28
      Isä, kirkasta nimesi!" Silloin kuului taivaasta ääni: "Minä olen sen kirkastanut ja kirkastan jälleen."

Joh. 17:1
      Tämän puhuttuaan Jeesus nosti katseensa kohti taivasta ja sanoi: "Isä, hetki on tullut. Kirkasta Poikasi, että Poika kirkastaisi sinut. [Joh. 12:23]

Joh. 17:5
      Isä, kirkasta sinä nyt minut, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä.

• Olen kovasti piinattu yhden kirjoittelijan toimesta.
      Olen todella vaivaantunut hengessäni hänen puolestaan.
      Luultavasti hän kuvittelee voivansa kasteen avulla
      voivansa paeta tulevaista vihaa. Entisaikojen
      tekopyhätkin tiesivät, että Jumalan vihainen
      tuomio tulee aikanaan:

Matt. 3:7
      Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?

## Ei PITÄIS Antin valittaa
      Kirjoittanut: kun itse uskoo 6.7.2008 klo 12.51
      Ikuiseen piinaan. Kyllä on pientä jos uskoo että tulee pyhiottää joku päivä Jumalalle kuin että sieluja kidutetaan ikuisesti. ##

On korkea aika, sinunkin, piinaaja, antaa Hengen
      uudestisynnyttää sinut elävään uskoon Kristuksessa.
      Sillä jokainen Herran sana on totta. Muista, että
      Johanneksen Ilmestyksen näkijä oli mukana myös
      kirkastusvuorella ja vakuuttui Jeesuksesta, kun
      Jumala puhui pilvestä samalla tavalla kuin
      muinaisille israelilaisille.
      Eivät pelastuneet sillä, että "saivat kasteen
      Mooseksen pilvessä". Ainoastaan Jeesuksen usko
      pelastaa.

Se oli Kristus, joka puhui jo ammoisina aikoina:

1.Kor 10:1-4
      1
      Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
      2
      ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
      3
      ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
      4
      ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

Uskon kautta silloinkin pelastuttiin ja epäusko
      kadotti.

Room. 11:20
      Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.

ÄLKÄÄMME PILKATKO JUMALAN IKUISIA TUOMIOITA, VAAN
      LIITTOUTUKAAMME ARMON HERRAN KANSSA!
      - Hepr. 10:31
      Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.

Ef. 5:6
      Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia;

2. Tess. 1:9
      Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,

Ilm 14:10-11 (ns. kolmannen enkelin sanoma)
      10
      niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan,
      ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.
      11
      Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti,
      eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä,
      heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.

Jeesusta piinattiin, ettei yksikään ihminen
      joutuisi häpeällä kerran iankaikkisuudessa
      karkotetuksi iäksi pois Herran kasvojen
      läsnäolosta!!!

Jes 53:7
      Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
      Jes 53:10
      Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.

Armo ja rauha lisääntyköön palstan viesteissäkin Herran Jeesuksen tuntemisen kautta!

• voiman salaisuus

Kohta kirkastusvuorelta laskeuduttua innokkaat
      opetuslapset pettyivät itseensä, kun ei heillä
      ollutkaan voimaa tehdä hyvää.
      Jeesus nuhteli ankarasti - - epäuskoisuudesta.
      Elämän tarkoitus on uskoa voimallisesti uuteen
      liittoon Jeesuksen veressä.
      Tällöin ei ole mitään väliä sillä, että me,
      heikompi liittokumppani, olemme aivan heikkoja.

Luukas 9.

40 Pyysin opetuslapsiasi karkottamaan sen, mutta eivät he pystyneet."
      41 Silloin Jeesus sanoi: "Voi tätä epäuskoista ja kieroutunutta sukupolvea! Kuinka kauan minun vielä on oltava teidän keskuudessanne ja kestettävä teitä? Tuo poikasi tänne." [5. Moos. 32:5]
      42 Vielä pojan tullessakin henki paiskasi hänet maahan ja kouristi häntä. Mutta Jeesus käski ankarin sanoin saastaista henkeä poistumaan, paransi pojan ja antoi hänet isälle takaisin. [Luuk. 7:15]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      176
      1219
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      748
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      47
      644
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      305
      562
    7. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      559
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      232
      557
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      51
      539
    10. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      510
    Aihe