PÄÄSIÄISATERIA
Mark.14:12-21
(Rinnakkaisteksti; Matt. 26:17-29).
--
14:12 Ja ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä, kun pääsiäislammas teurastettiin, hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: "Mihin tahdot, että menemme valmistamaan pääsiäislampaan sinun syödäksesi?"
14:13 Niin hän lähetti kaksi opetuslastaan ja sanoi heille: "Menkää kaupunkiin, niin teitä vastaan tulee mies kantaen vesiastiaa; seuratkaa häntä.
14:14 Ja mihin hän menee, sen talon isännälle sanokaa: 'Opettaja sanoo: Missä on minun vierashuoneeni, syödäkseni siinä pääsiäislampaan opetuslasteni kanssa?'
14:15 Ja hän näyttää teille suuren huoneen yläkerrassa, valmiiksi laitetun; valmistakaa meille sinne."
14:16 Niin opetuslapset lähtivät ja tulivat kaupunkiin ja havaitsivat niin olevan, kuin Jeesus oli heille sanonut, ja valmistivat pääsiäislampaan.
14:17 Ja kun ehtoo tuli, saapui hän sinne niiden kahdentoista kanssa.
14:18 Ja kun he olivat aterialla ja söivät, sanoi Jeesus: "Totisesti minä sanon teille: yksi teistä kavaltaa minut, yksi, joka syö minun kanssani".
14:19 He tulivat murheellisiksi ja rupesivat toinen toisensa perästä sanomaan hänelle: "En kaiketi minä?"
14:20 Hän sanoi heille: "Yksi teistä kahdestatoista, se, joka kastaa vatiin minun kanssani.
14:21 Niin, Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt."
Pääsiäisateria/Ehtoollinen; Mark.14:12-25
34
592
Vastaukset
Pääsisäislammas syötiin perhekunnittain.
Jeesus muodosti kahdentoista opetuslastensa kanssa yhden perhekunnan ja niinpä he nauttivat tämän aterian yhdessä.
He saavat käyttöönsä erään talon yläkerrassa sijaitsevan suuren huoneen (12-16).
Pääsiäislampaat teurastettiin puolenpäivän jälkeen temppelissä, josta ne sitten tuotiin ateriapaikkaan.
Aterialla Jeesus ilmoittaa nyt, että yksi hänen opetuslapsistaan, ”joka kastaa vatiin minun kanssani” (20), tulee kavaltamaan hänet (18). Aterioitsijat kastoivat leipäpalansa yhteisessä vadissa, jossa kastike oli.
Petoksen kamaluutta lisää se, kun pettäjä on niin läheinen ystävä, että käyttää samaa vatia. Psalmin kirjoittaja sanoo:
”Ystävänikin, johon minä luotin, joka minun leipääni söi, nostaa kantapäänsä minua vastaan” (Ps. 41:10).- terveisiä lomilta
nimessä syöty leipää vaan matsaa, Ps 41:ssä vihollinen syö leipää(lechem).Psalmi kertoo syntisestä ihmisestä joka anoo armoa, eikö kristillinen teologia tee Jeesuksesta nuhteettoman? Pääsiäslammas ei muuten ollut syntiuhri vaan muistouhri joka syötiin. Ryhmä ei-sukulaismiehiä ei ole perhekunta. Yhteistä vatia käyttivät tuolloin kaikki, yhteisessä astiassa kastettiin matsa ja niin tehdään muuten pääsiäsaterilla yhä. Miksi runoilla tapahtumiin omia lisiä joilla ei ole mitään pohjaa missään?
JEESUS ASETTAA EHTOOLLISEN
Mark.14:22-25
(Rinnakkaisteksti; Matt. 26:26-29)
--
14:22 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini".
14:23 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä.
14:24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
14:25 Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."Aterian yhteydessä Jeesus ”ottaa leivän, siunaa ja murtaa sen ja antaa opetuslapsilleen ja sanoo: ”Ottakaa, TÄMÄ ON MINUN RUUMIINI” (22). Jeesus ensin siunaa leivän.
Sitten Hän antoi kunkin ottaa murtamansa palan. Saman leivän osallisuus muistuttaa apostoleja siitä, että he ovat saman ruumiin jäseniä (1.Kor.10:17).
Syömisessä ei ole kysymys vain vertauskuvasta, vaan todellisesta ”osallisuudesta Kristuksen ruumiiseen” (1.Kor.10:16).
Sen jälkeen Jeesus ottaa maljan, kiittää ja antaa heille. Kaikki joivat siitä (23). Hän sanoi heille: "TÄMÄ ON MINUN VERENI, LIITON VERI, joka vuodatetaan monen edestä” (24).
Malja on ”osallisuus Kristuksen vereen” (1.Kor.10:16).
Vanhan lakiliitto Siinailla solmittiin eläinuhrin verellä (2.Moos.24:8).
Uusi armoliitto (Jer.31:31-33, Sak.9:11) solmitaan Jeesuksen verellä (vrt. Hebr.,10:29, 13:20).
Liiton ateria on samalla toivon ateria; kerran me saamme nauttia yhdessä Jeesuksen kanssa taivaassa .
--
Ehtoollisen Jeesus sääti toistuvaksi sanoessaan ensimmäisessä ehtoollisjuhlassa: ”Tehkää se minun muistokseni” (Luuk. 22:19).
Jokaisella ehtoollisella julistetaan Herran kuolemaa, siihen asti kuin Hän (Jeesus) tulee (1. Kor. 11:26).
--
Kysymys:
Mitä ehtoollinen sinulle merkitsee?Tapio522 kirjoitti:
Aterian yhteydessä Jeesus ”ottaa leivän, siunaa ja murtaa sen ja antaa opetuslapsilleen ja sanoo: ”Ottakaa, TÄMÄ ON MINUN RUUMIINI” (22). Jeesus ensin siunaa leivän.
Sitten Hän antoi kunkin ottaa murtamansa palan. Saman leivän osallisuus muistuttaa apostoleja siitä, että he ovat saman ruumiin jäseniä (1.Kor.10:17).
Syömisessä ei ole kysymys vain vertauskuvasta, vaan todellisesta ”osallisuudesta Kristuksen ruumiiseen” (1.Kor.10:16).
Sen jälkeen Jeesus ottaa maljan, kiittää ja antaa heille. Kaikki joivat siitä (23). Hän sanoi heille: "TÄMÄ ON MINUN VERENI, LIITON VERI, joka vuodatetaan monen edestä” (24).
Malja on ”osallisuus Kristuksen vereen” (1.Kor.10:16).
Vanhan lakiliitto Siinailla solmittiin eläinuhrin verellä (2.Moos.24:8).
Uusi armoliitto (Jer.31:31-33, Sak.9:11) solmitaan Jeesuksen verellä (vrt. Hebr.,10:29, 13:20).
Liiton ateria on samalla toivon ateria; kerran me saamme nauttia yhdessä Jeesuksen kanssa taivaassa .
--
Ehtoollisen Jeesus sääti toistuvaksi sanoessaan ensimmäisessä ehtoollisjuhlassa: ”Tehkää se minun muistokseni” (Luuk. 22:19).
Jokaisella ehtoollisella julistetaan Herran kuolemaa, siihen asti kuin Hän (Jeesus) tulee (1. Kor. 11:26).
--
Kysymys:
Mitä ehtoollinen sinulle merkitsee?Virsi 225:1,4
--
1)Jeesus, luona armopöydän,
sinut löydän,
Siinä mulla kyllin on.
Siellä armo, rauha, ilo,
siellä elo,
Sieltä löydän ravinnon.
4)Matkalla on ruokanani,
juomanani
ruumiisi ja veresi.
Hengen nälkä kasvaa yhä,
Herra pyhä,
antimista pöytäsi.- muikkumies
mitä enemmän asetat sanoja,ajatuksia itsesi ja luojasi eteen sitä etäämpänä aina olet hänestä.
muikkumies kirjoitti:
mitä enemmän asetat sanoja,ajatuksia itsesi ja luojasi eteen sitä etäämpänä aina olet hänestä.
huolehtisit enemmän omasta läheisyydestäsi Jumalaan kuin toisten etäisyydestä!
muikkumies kirjoitti:
mitä enemmän asetat sanoja,ajatuksia itsesi ja luojasi eteen sitä etäämpänä aina olet hänestä.
"mitä enemmän asetat sanoja,ajatuksia itsesi ja luojasi eteen sitä etäämpänä aina olet hänestä".
--
Laittaisitko jonkun esimerkin, jolloin "asetan sanoja,ajatuksia itseni ja luojani eteen"!- Jeesuksen sanoja
ehtoollisen asettamisesta ja sanoo, ketkä voivat
osallistua ehtoolliselle:
1 Kor 11:23-29
"Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä olen
teille tiedoksi antanut...
Koetelkoon siis ihminen itseänsä ja niin syököön tätä leipää ja juokoon täsätä maljasta,sillä joka syö ja juo, erottamatta Herran ruumista muusta,
syö ja juo tuomioksensa.
Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomita".
Ehtooliselle voivat siis osallistua vain sellaiset,
jotka kykenevät tutkimaan ja tuomitsemaan itsensä.
Tämä sulkee pois sellaisen mahdollisuuden, että
alkuseurakuntaan olisi kuulunut vauvoja tai
että näille olisi annettu ehtoollista. - muikkumies
Tapio522 kirjoitti:
"mitä enemmän asetat sanoja,ajatuksia itsesi ja luojasi eteen sitä etäämpänä aina olet hänestä".
--
Laittaisitko jonkun esimerkin, jolloin "asetan sanoja,ajatuksia itseni ja luojani eteen"!näet varpusparven,pidät sitä niin itsestään selvänä että se ei kiinosta pätkääkään koska tiedät miksi niitä nimitetään ja mitä ne syö.oletetaan että näet parven ilman että tiedät mitä ne on ja miten ne elää.Eikö silloin sinun suhtautumisesi ole silloin automaattisesti vain ihmettelyä ja kummastelua ja näet jopa linnun eikä vain parvea.Samoin voit nähdä jumalan kun lakkaat nimeämästä ja asettamasta omia käsityksiäsi tai matkit toisten luomia käsityksiä.
muikkumies kirjoitti:
näet varpusparven,pidät sitä niin itsestään selvänä että se ei kiinosta pätkääkään koska tiedät miksi niitä nimitetään ja mitä ne syö.oletetaan että näet parven ilman että tiedät mitä ne on ja miten ne elää.Eikö silloin sinun suhtautumisesi ole silloin automaattisesti vain ihmettelyä ja kummastelua ja näet jopa linnun eikä vain parvea.Samoin voit nähdä jumalan kun lakkaat nimeämästä ja asettamasta omia käsityksiäsi tai matkit toisten luomia käsityksiä.
muikkumies: "...voit nähdä jumalan kun lakkaat nimeämästä ja asettamasta omia käsityksiäsi tai matkit toisten luomia käsityksiä".
---
Kertoisitko tarkemmin, missä kohden olen "nimennyt tai asettanut omia käsityksiä".
Pari esimerkkiä riittää alkuunsa.
---
Kumpaan käsitykseen(1. vai 2.) sinä yhdyt, mikä tässä ketjussa on tullut esiin:
Jeesus sanoo leivästä: "...,tämä ON minun ruumiini.." (Mark.14:22).
1.Itse uskon, niinkuin Jeesus sanoo: "Tämä ON..."
2.Toinen taas sanoo, että leipä KUVAA Jeesuksen ruumista.
Kumpi nyt lisää omia käsityksiään Jumalan Sanaan?
kaikki sakramentit ovat verrattavissa "etumaiseen majaan", joka puolestaan kuvaa vain erilaisia lihan sääntöjä, ruokia, juomia ja kasteita, joissa ei ole itse asian olemus vaan sen esikuva;
Heprealaiskirje 9
8 "Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti."
"Uusi järjestys" elämässämme tulee voimaan vasta silloin, kun opimme arkielämässämme noudattamaan Jeesuksen jälkiä ja kiittämään jopa silloin, kun meitä petetään.
Luukas 6
22 "Autuaita olette te, kun ihmiset vihaavat teitä ja erottavat teidät yhteydestään ja herjaavat teitä ja pyyhkivät pois teidän nimenne ikäänkuin jonkin pahan-Ihmisen Pojan tähden.
23 Iloitkaa sinä päivänä, riemuun ratketkaa; sillä katso, teidän palkkanne on suuri taivaassa; sillä näin tekivät heidän isänsä profeetoille."
1. Korinttolaiskirje 11
23 "Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, [11:23-25: Mark. 14:22-25]
24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: »Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni.»"Ekivaari: "Olen ymmärtänyt että kaikki sakramentit ovat verrattavissa "etumaiseen majaan", joka puolestaan kuvaa...
Lainaat 1. Kor.11:23,24 jossa sanotaan leivästä: "Tämä ON minun ruumiini,...".
--
Tarkoitatko, että "on" ei olekkaan "on", vaan jotain muuta?
(Toisin sanoen leipä mielestäsi "kuvaa" jotain...)- kl..
Tapio522 kirjoitti:
Ekivaari: "Olen ymmärtänyt että kaikki sakramentit ovat verrattavissa "etumaiseen majaan", joka puolestaan kuvaa...
Lainaat 1. Kor.11:23,24 jossa sanotaan leivästä: "Tämä ON minun ruumiini,...".
--
Tarkoitatko, että "on" ei olekkaan "on", vaan jotain muuta?
(Toisin sanoen leipä mielestäsi "kuvaa" jotain...)Leipä kuvaa,
-tämä on minun ruumiini,
-Kristuksen ruumis.
-ensimmäinen ihminen luotiin,
-maan tomusta.
ja leipä kasvaa maasta.
kuoltuamme olemme maata.
elämän kiertokulkua.
Viini/veri taas on omansa "kiertokulussa". - ruumiini, vereni
Tapio522 kirjoitti:
Ekivaari: "Olen ymmärtänyt että kaikki sakramentit ovat verrattavissa "etumaiseen majaan", joka puolestaan kuvaa...
Lainaat 1. Kor.11:23,24 jossa sanotaan leivästä: "Tämä ON minun ruumiini,...".
--
Tarkoitatko, että "on" ei olekkaan "on", vaan jotain muuta?
(Toisin sanoen leipä mielestäsi "kuvaa" jotain...)monet yrittävät selittää kiusalliset kohdat pelkäksi vertauskuvaksi ja symboliikaksi kun eivät usko selvää sanaa ja uskominen niihin ei ole heidän oppinsa mukaista
- minun ruumiini"
Tapio522 kirjoitti:
Ekivaari: "Olen ymmärtänyt että kaikki sakramentit ovat verrattavissa "etumaiseen majaan", joka puolestaan kuvaa...
Lainaat 1. Kor.11:23,24 jossa sanotaan leivästä: "Tämä ON minun ruumiini,...".
--
Tarkoitatko, että "on" ei olekkaan "on", vaan jotain muuta?
(Toisin sanoen leipä mielestäsi "kuvaa" jotain...)Eihän tuo leipä, joka oli Jeesuksen kädessä voinut olla konkreettisesti Hänen ruumiinsa, koska Hän
itse seisoi vieressä. Hänen ruumiinsa oli EHJÄ.
Ei sitä oltu vielä murrettu!
Järkeäkin on lupa käyttää.
Katolinen kirkkohan kehitti tuon mystisen leipä=
ruumis vertauksen, mutta eiväthän opetuslapsetkaan alkaneet syödä Jeesuksen ruumista konkreettisesti
vaan vertauskuvallisetsi söivät leipää!!
1. Kor 11 lukuhan sanoo, että "TEHKÄÄ TÄMÄ MINUN MUISTOKSENI". - oikeasti
minun ruumiini" kirjoitti:
Eihän tuo leipä, joka oli Jeesuksen kädessä voinut olla konkreettisesti Hänen ruumiinsa, koska Hän
itse seisoi vieressä. Hänen ruumiinsa oli EHJÄ.
Ei sitä oltu vielä murrettu!
Järkeäkin on lupa käyttää.
Katolinen kirkkohan kehitti tuon mystisen leipä=
ruumis vertauksen, mutta eiväthän opetuslapsetkaan alkaneet syödä Jeesuksen ruumista konkreettisesti
vaan vertauskuvallisetsi söivät leipää!!
1. Kor 11 lukuhan sanoo, että "TEHKÄÄ TÄMÄ MINUN MUISTOKSENI".Raamatussa sanat ovat niiden alkuperäisessä merkityksessä, jos muuta ei sanota.
Jeesus asettaa ehtoollisen
26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." [26:26-30: Mark. 14:22-26; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25]
27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. [1. Kor. 10:16]
28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28] - Jeesuksen ruumiista
oikeasti kirjoitti:
Raamatussa sanat ovat niiden alkuperäisessä merkityksessä, jos muuta ei sanota.
Jeesus asettaa ehtoollisen
26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." [26:26-30: Mark. 14:22-26; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25]
27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. [1. Kor. 10:16]
28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28]tuo leipä oli tehty?
minun ruumiini" kirjoitti:
Eihän tuo leipä, joka oli Jeesuksen kädessä voinut olla konkreettisesti Hänen ruumiinsa, koska Hän
itse seisoi vieressä. Hänen ruumiinsa oli EHJÄ.
Ei sitä oltu vielä murrettu!
Järkeäkin on lupa käyttää.
Katolinen kirkkohan kehitti tuon mystisen leipä=
ruumis vertauksen, mutta eiväthän opetuslapsetkaan alkaneet syödä Jeesuksen ruumista konkreettisesti
vaan vertauskuvallisetsi söivät leipää!!
1. Kor 11 lukuhan sanoo, että "TEHKÄÄ TÄMÄ MINUN MUISTOKSENI".enkä pysty avaamaan kenenkään sydämen silmiä ja ymmärtämään tätä. Kerron vain sen, miten itse olen tämän asian ymmärtänyt. Tämä ei ole minun keksintöäni, vaan syvällisesti Raamattua tunteva henkilö on tämän kirjoittanut 'sakramenteistä';
Hepr. 9:8
"Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
9 TÄMÄ ON NYKYISTÄ AIKAA TARKOITTAVA VERTAUSKUVA, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti."
Jos tahdotte jäädä vertauskuvien tasolle, se on jokaisen oma asia, mutta ymmärrän sen tarkoittavan samaa kuin jos joku laatii rakennussuunnitelman ja piirustukset (kuvat), mutta jättää itse rakennuksen rakentamatta.
Jumalasta syntyneet syövät ja juovat eroa maailmasta, mutta väärintekijätkin syövät ja juovat eroa Kristuksesta, sillä:
Sananl. 4:17
"Niin he syövät leipänään jumalattomuutta, juovat viininään väkivallan tekoja."
Todellinen ehtoollinen nautitaan joka päivä ja ihan arkielämässä, jossa leipänä on jumalisuus ja viininä Kristuksen rakkaus;
1. Korinttolaiskirje 11
23 "Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä YÖNÄ, JONA HÄNET KAVALLETTIIN, otti leivän,
24 KIITTI, mursi ja sanoi: »TÄMÄ ON MINUN RUUMIINI, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni».
25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa."
1. Piet. 2:21
"Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä",- hengellinen
Jeesuksen ruumiista kirjoitti:
tuo leipä oli tehty?
Lasaruskin oli jo mätänemistilassa, mutta kuuli Jeesuksen puheen ja tuli ulos haudasta.
Uskotko sen todeksi?
43 Ja sen sanottuansa hän huusi suurella äänellä: "Lasarus, tule ulos!"
44 Ja kuollut tuli ulos, jalat ja kädet siteisiin käärittyinä, ja hänen kasvojensa ympärille oli kääritty hikiliina. Jeesus sanoi heille: "Päästäkää hänet ja antakaa hänen mennä". minun ruumiini" kirjoitti:
Eihän tuo leipä, joka oli Jeesuksen kädessä voinut olla konkreettisesti Hänen ruumiinsa, koska Hän
itse seisoi vieressä. Hänen ruumiinsa oli EHJÄ.
Ei sitä oltu vielä murrettu!
Järkeäkin on lupa käyttää.
Katolinen kirkkohan kehitti tuon mystisen leipä=
ruumis vertauksen, mutta eiväthän opetuslapsetkaan alkaneet syödä Jeesuksen ruumista konkreettisesti
vaan vertauskuvallisetsi söivät leipää!!
1. Kor 11 lukuhan sanoo, että "TEHKÄÄ TÄMÄ MINUN MUISTOKSENI"."Järkeäkin on lupa käyttää".
--
Itse en kannata järkeisoppeja.- kristinuskon
oikeasti kirjoitti:
Raamatussa sanat ovat niiden alkuperäisessä merkityksessä, jos muuta ei sanota.
Jeesus asettaa ehtoollisen
26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." [26:26-30: Mark. 14:22-26; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25]
27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. [1. Kor. 10:16]
28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28]keskeisin riitti on kannibalismi.
kristinuskon kirjoitti:
keskeisin riitti on kannibalismi.
"Toisin sanoen kristinuskon keskeisin riitti on kannibalismi".
--
Jeesus puhuu ennakoivasti ehtoollisesta:
Joh. 6:53-57
--
“Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.”
--
Veren juominen oli juutalaisten laissa ehdottoman kiellettyä.
Eipä siis ihme,että monet Jeesuksen opetuslapsista loukkaantuivat häneen (Joh.6:60,61) ja vetäytyivät pois (66).
He eivät ymmärtäneet, mistä on kyse.
1.Kor. 2:13
"... siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti".
--
Tämä ON...ei lisätä tai oteta mitään pois Jumalan Sanasta (Ilm.22:18,19).- selittää asiat
Tapio522 kirjoitti:
"Toisin sanoen kristinuskon keskeisin riitti on kannibalismi".
--
Jeesus puhuu ennakoivasti ehtoollisesta:
Joh. 6:53-57
--
“Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.”
--
Veren juominen oli juutalaisten laissa ehdottoman kiellettyä.
Eipä siis ihme,että monet Jeesuksen opetuslapsista loukkaantuivat häneen (Joh.6:60,61) ja vetäytyivät pois (66).
He eivät ymmärtäneet, mistä on kyse.
1.Kor. 2:13
"... siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti".
--
Tämä ON...ei lisätä tai oteta mitään pois Jumalan Sanasta (Ilm.22:18,19).hengellisesti, niin ei Jeesuskaan käske tekemään
sellaista, mikä on VASTOIN JUMALAN SANAA!!!
Kannibalismi on kiellettyä!
Söikö Jeesuskin omaa ruumistaan?
Höpö, höpö!
Sanotaanhan seurakunnastakin, että SE ON KRISTUKSEN
RUUMIS!!!!
Ei kai kukaan ole niin tollo, että kuvittelee sen
olevan lihaa ja verta!!!!! Vastaus KariHenrikille (ja muille).
---
1.Mitä ehtoollinen ON?
Ehtoollisessa on kahdenlaiset asiat;
-Näkyväiset: Leipä ja viini
-Näkymättömät: Kristuksen ruumis ja veri
2.Mitä ehtoollisessa saamme?
"Siunattu malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka me murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?" (1.Kor.10:16).
3. Miten on mahdollista, että Kristus antaa meille ruumiinsa ja verensä syödä ja juoda?
Me emme voi tätä käsittää omalla järjellämme. Se on salaisuus.
Oikeina kristittyinä saamme sen yksinkertaisesti uskoa, epäilemättä Jeesuksen omia sanoja:"Tämä ON MINUN RUUMIINI...Tämä ON MINUN VERENI" (Mark.14:22,24).
4. Entä jos nauttii ehtoollista ilman uskoa?
Ilman uskoa ehtoollisen nauttiminen tulee enemmän tuomioksi kuin autuudeksi (1.Kor.11:27-31)
5.Voidaanko sanoa, että leipä ja viini MERKITSEVÄT Kristuksen ruumista ja verta?
Ei voida!
Kristus ei ole ehtoollisessa antanut meille ruumistaan ja vertansa niinkuin poissa olevaisten paljaina merkkeinä, vaan itse olennon: TOTISEN RUUMIINSA JA VERENSÄ.
6. MUUTTUVATKO leipä ja viini Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (kuten katoliset opettavat)?
Eivät muutu.
Ehtoollisessa saadaan leivässä ja viinissä TOTINEN KRISTUKSEN RUUMIS JA VERI.
7. Mitä hyvää meillä on ehtoollisessa?
-Meidän uskomme tulee siinä vahvistetuksi ja vakuutetuksi syntien anteeksisaamisesta (Matt.26:28).
-Tulemme Kristuksen kanssa yhdistetyiksi.
8. Kuinka usein ehtoolliselle pitäisi mennä?
Ei ainoastaan kerran vuodessa, vaan niin USEIN (1. Kor.11:26), kuin omatunto lohdutukseksensa ja vahvistukseksensa vaatii.
9. Mikä kehoittaa meitä käymään ehtoollisella?
-Jeesuksen Kristuksen käsky
-Hänen armollinen lupauksensa
-oma tarpeemme, heikkoutemme ja kiusaukset, joille aina olemme alttiita.
10. Ketkä ovat kelvollisia ehtoolliselle?
-Jotka koettelevat itsensä ja sydämestään katuvat syntejään.
-Jotka uskovat, että Jumala Kristuksen tähden antaa heille synnit anteeksi
-Joilla on sovinnollinen mieli lähimmäisiään kohtaan
-Joilla on vakaa ja totinen aikomus ja tahto tehdä parannusta elämässään.
Kelvoton on se, joka ei näistä pidä vaarin, vaan menevät sinne vain tavan vuoksi, ulkonaisen muodon tähden ja ulkokullatusta sydämestä.; he syövät ja juovat itsellensä tuomion ja kadotuksen.
1. Kor.11:28
Matt. 5:23,24- asia valjennut
Mielestäni sinulle KariHenrik on Pyhä Henki avannut kasteen merkityksen, mutta ehtoollisen merkitystä vastaan taistelet. Miksi. Onko niin, että sinulla ei ole mahdollisuutta käydä esim. lut.kirkossa ehtoollisella periaatteen vuoksi, jos olet eronnut kirkosta?
Sana tulee lihaksi niin kasteessa kuin ehtoollisessa materiaalisten aineiden kautta. Kaanaan häissäkin Jeesus olisi voinut tehdä varmaan viiniä tyhjästäkin, mutta hän pyysi ensin täyttämään astiat vedellä. Samoin Naemanin piti sukeltaa 7 kertaa Jordaniin puhdistuakseen spitalista. Jumala käyttää verta, vettä, leipää, viiniä,öljyä, lintuja, jne. omien ihmeidensä välikappaleena. minulle tie, totuus, elämä, oikeamielisyys, viisaus, pyhitys, lunastus, elämän puu ja ylösnousemus, [Joh. 11:25 | 1.Kor.1:30].
Jaak. 2:22
"Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja (Jumalan) teoista USKO tuli TÄYDELLISEKSI;"
1. Joh. 2:5
"Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on JUMALAN RAKKAUS totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme."
1. Joh. 4:12
"Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me RAKASTAMME toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut TÄYDELLISEKSI meissä."
1. Joh. 4:17
"Näin on RAKKAUS tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa."
1. Joh. 4:18
"Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen RAKKAUS karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa."
Kristuksessa olevien ehtoollinen on käänteinen tälle Kristuksesta eroon kuolevien ehtoollisen kanssa;
Sananl. 4:17
"Niin he syövät leipänään jumalattomuutta, juovat viininään väkivallan tekoja."- selvinnyt se
tosiasia, että alkuseurakuntaan ei kuulunut vauvoja, joten väite siitä, että vauvoja olisi
kastettu, ei pidä paikkaansa!
Hän kirjoittaa:
"10. Ketkä ovat kelvollisia ehtoolliselle?
-Jotka koettelevat itsensä ja sydämestään katuvat syntejään.
-Jotka uskovat, että Jumala Kristuksen tähden antaa heille synnit anteeksi
-Joilla on sovinnollinen mieli lähimmäisiään kohtaan
-Joilla on vakaa ja totinen aikomus ja tahto tehdä parannusta elämässään.
UT:han todistaa, että kaikki kastetut nauttivat
ehtoollista. Ap 2:42. - kuului
selvinnyt se kirjoitti:
tosiasia, että alkuseurakuntaan ei kuulunut vauvoja, joten väite siitä, että vauvoja olisi
kastettu, ei pidä paikkaansa!
Hän kirjoittaa:
"10. Ketkä ovat kelvollisia ehtoolliselle?
-Jotka koettelevat itsensä ja sydämestään katuvat syntejään.
-Jotka uskovat, että Jumala Kristuksen tähden antaa heille synnit anteeksi
-Joilla on sovinnollinen mieli lähimmäisiään kohtaan
-Joilla on vakaa ja totinen aikomus ja tahto tehdä parannusta elämässään.
UT:han todistaa, että kaikki kastetut nauttivat
ehtoollista. Ap 2:42.Kyllä ne niiden kaikkien viiden erikseen mainitun ruokakunnan kaikki jäsenet sanotaan kastetun välittömästi isäntäväen uskon ja tahdon mukaisesti. Jos niihin viiteen perheeseen kuului vauvoja niin heidät tietenkin kastettiin kristityiksi.
Ja sitten kun kastettuun perheeseen syntyi lisää lapsia heidät tiedetään kastetun heti vauvoina.
Lapsien kastamista vastustavia ja vihaavia hurmahenkisiä uskonlahkojan syntyi vasta 1400-luvulla ensimmäisiä. Ks.googlella anabaptismin synty. - käsittää, kuka
kuului kirjoitti:
Kyllä ne niiden kaikkien viiden erikseen mainitun ruokakunnan kaikki jäsenet sanotaan kastetun välittömästi isäntäväen uskon ja tahdon mukaisesti. Jos niihin viiteen perheeseen kuului vauvoja niin heidät tietenkin kastettiin kristityiksi.
Ja sitten kun kastettuun perheeseen syntyi lisää lapsia heidät tiedetään kastetun heti vauvoina.
Lapsien kastamista vastustavia ja vihaavia hurmahenkisiä uskonlahkojan syntyi vasta 1400-luvulla ensimmäisiä. Ks.googlella anabaptismin synty.oli kelvollinen ehtoollispöytään!
Lueppas se vielä kerran! - näin?
käsittää, kuka kirjoitti:
oli kelvollinen ehtoollispöytään!
Lueppas se vielä kerran!Tunnen ihmisen, jota ei ole kastettu, käynyt rippikoulua,tai tietäisi ja tuntisi kristittyjen opit ja silti on paikkakuntansa kirkonkirjoilla maksamassa kirkollisveroa. Hänet minä vein kirkkoon ehtoolliselle ja hän koki tilaisuuden hienona. Saiko hän mennä ehtoolliselle? Minun mielestäni sai!
- Parempi uskoa tohon ensimmä...
näin? kirjoitti:
Tunnen ihmisen, jota ei ole kastettu, käynyt rippikoulua,tai tietäisi ja tuntisi kristittyjen opit ja silti on paikkakuntansa kirkonkirjoilla maksamassa kirkollisveroa. Hänet minä vein kirkkoon ehtoolliselle ja hän koki tilaisuuden hienona. Saiko hän mennä ehtoolliselle? Minun mielestäni sai!
Joo, luin poliisista päivää, Ilkka iivarin jutut.Hyvää jatkoa teille.
kuului kirjoitti:
Kyllä ne niiden kaikkien viiden erikseen mainitun ruokakunnan kaikki jäsenet sanotaan kastetun välittömästi isäntäväen uskon ja tahdon mukaisesti. Jos niihin viiteen perheeseen kuului vauvoja niin heidät tietenkin kastettiin kristityiksi.
Ja sitten kun kastettuun perheeseen syntyi lisää lapsia heidät tiedetään kastetun heti vauvoina.
Lapsien kastamista vastustavia ja vihaavia hurmahenkisiä uskonlahkojan syntyi vasta 1400-luvulla ensimmäisiä. Ks.googlella anabaptismin synty.Miten Jeesus suhtautui lapsiin:
http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html
--
Uudelleenkastamisesta:
http://japo.fi/~ekallio/sala.htm- linkkejä:
Tapio522 kirjoitti:
Miten Jeesus suhtautui lapsiin:
http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html
--
Uudelleenkastamisesta:
http://japo.fi/~ekallio/sala.htmMatt 18:3
"totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lapsen kaltaiseksi, ette
pääse taivasten valtakuntaan."
Jae 10
"Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä, sillä heidän enkelinsä taivaassa näkee
aina minun Isäni kasvot."
Jae 14
"Niin ei ole myöskään teidän taivaallisen Isänne
tahto, että yksikään näistä pienistä joutuisi
kadotukseen."
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433404Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172632Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762536Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821757- 861405
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541080SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70985- 74955
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.27779Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4734