"tukehduttaako" maanpeitekasvit muut perennat?

musti

voiko istuttaa vaikka pikkutalviota, alaskankleitonia ym. maanpeitekasveja ja vaikka iriksiä, akilleijoja ym. kukkasia sekaisin? Onnistuuko? Jääkö muut kukat "jalkoihin" maanpeitekasveille??

5

1842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R. Tiarella

      En muista tiedä, mutta mun puutarhassa oli entisen omistajan jäljiltä ihan pikkutalviolta näyttävää kasvia ja revin pari vuotta sitä pois. Se teki aika syvälle juuria ja kuristi juurillaan muitten kukkasten juuripaakut, ettei ne juuri ollenkaan päässeet kasvamaan. Jos se on sama vähän kovalehtinen kasvi, en laittaisi sitä missään nimessä muitten kukkien sekaan, sen rautalankamaisia vahvoja juuria oli ihan paakkuina maassa, ei meinanneet irti lähteä millään. Vieläkin joskus pulpahtaa pintaan joku alku, jonka revin niin syvältä pois, ettei ala kasvaa taas.

      Rönsytiarella on kaunis, kevyt pintajuurinen maanpeittokasvi, sitä voin ainakin suositella. Se kukkii alkukesästä, sitä on valko- ja vaaleanpunakukkaisena. Ei sovi kuitenkaan erittäin auringonpaahteiseen paikkaan, vähän varjoa pitää olla, muuten lehdet kärsivät.
      Aluskasvit ovat toisaalta aina osan päivää varjossa.

    • mitään

      Noiden alle en laittais muuta kuin korkeintaan matalaa suikeroalpia.Itselläni on sitä, mutta nyt en laittaisi mitään, jos vain saisin sen kaikki sieltä pois.Kyllä sekin tukahduttaa ja samaa mieltä olen edellisen kanssa, ei talvioo alle.

    • mapee

      Maanpeitekasvi voi kasvaa niin vahvana, että siinä on hätää kärsimässä jopa pensaatkin. Meillä akankaali on niin vanhassa kasvussa, että sitä on pakko suitsia poistamalla jossain määrin. Sama koskee muitakin lajeja eli silmällä on pidettävä ja autettava muita.

      Toisaalta jos tahtoo huolettoman kukkapenkin cottage-tyyliin niin maanpeitekasvit ovat oiva lisä perennoille ja pensaille ja hoitovapaa on luvassa. Se joka pärjää saa kasvaa ja joka ei katoaa pois. Vahvat säilyy jos antaa luonnon hoitaa lajivalinnan kyseiseen paikkaan.

      Iirikset kyllä pärjää kunhan ovat kasvussa kunnolla jo ihan rakenteensa takia. Sama koske emuitakin joillaon vahva kasvutapa tai ryhmä on suhteellisen tiivis ja kookas.

      Niin j aosa maanpeitekasveistahan myös kiipeää eli jos maa loppuu kesken ne nousevat muiden kasvien varsille ja rungoille ylöspäinkin.

    • Hietatähkä

      Istuta kukkasi sen verran tieheään, ettei maanpeitekasveja tarvitse, mutta ei kuitenkaan liian tiheään, ettei tarvitse kohta alkaa jakamaan taimia.
      Yksivuotisia kesäkukkia on satoja, niitä voi sopivia kylvää väleihin, kunnes perennat tuuhettuvat.

    • hjkiuy

      sen huomasin itse tänä kesänä että minun kurjenpolveni matalat sellaiset meinasi tukehtua keltaisen alpi kivikkokukan juuriin, jouduin siirtämään kurjenpolven pois

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 135
      3933
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      109
      3589
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2525
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      88
      1471
    Aihe