Liikennesääntökysymys

Penttimies

Itse olen jo autokoulun suorittanut, mutta eräs asia on silti epäselvä.

Jos ajetaan maantiellä (rajoitus ehkä 80km-100km/h) ja oikealta tulee auto, pitääkö tätä väistää? Tämä on minulle epäselvä tilanne, koska en käsittääkseni tule Etuajo-oikeutettu tie -merkin takaa, hänellä ei näy olevan kolmiota ja lisäksi joskus tiellä on vielä kadunviittakin. Säännön mukaan kai siis pitäisi väistää, mutta onko siinä käytännössä mitään järkeä lyödä 100km/h jarrut pohjaan?

13

3786

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko Mörkö

Tässä lainaus tieliikennelaista:

" 14 §
      Väistämisvelvollisuus

Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.

Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (5.5.2006/343)

Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)

Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku."

Eiköhän tarkoittamassasi tapauksessa ole kysymys tuosta muusta vähäisestä tiestä. Hölmöä kyllä tienpitäjältä jättää kolmio laittamatta, jos paikka näyttää yhtään tulkinnanvaraiselta.

Mun mielestä ei ole järkeä lyödä jarruja pohjaan kun ei sieltä ennenkään ole ketään eteen tullut ;)

• Puti

Tasa-arvoisia risteyksiä saa olla tiellä jolla on
        40 km/h nopeusrajoitus, 50 km/h vain silloin kun sinulla on ennen risteystä varoitusmerkki risteyksestä. Laki tullut v oimaan 2002. Eli sinun tarkoittamallasi tiellä sivusta tuleva tulee tienulkopuoliselta alueelta. Yksityistien risteyksissä on tielaitoksen huolehdittava kolmiot.

• Merkit
        Puti kirjoitti:

40 km/h nopeusrajoitus, 50 km/h vain silloin kun sinulla on ennen risteystä varoitusmerkki risteyksestä. Laki tullut v oimaan 2002. Eli sinun tarkoittamallasi tiellä sivusta tuleva tulee tienulkopuoliselta alueelta. Yksityistien risteyksissä on tielaitoksen huolehdittava kolmiot.

Laki on sinänsä yksiselitteinen, mutta jos tienpitäjä on vain unohtanut kolmion. Voi olla,että merkki on jopa kaatunut, tai pöllitty.

Siis jos ajat vaikka 80km/h risteykseen, jossa oikealta tuleva katu, tai tie on nimetty, niin kumpi väistää, jos kolmio sieltä oikealta tulevalta puuttuu.

• inssi'
        Merkit kirjoitti:

Laki on sinänsä yksiselitteinen, mutta jos tienpitäjä on vain unohtanut kolmion. Voi olla,että merkki on jopa kaatunut, tai pöllitty.

Siis jos ajat vaikka 80km/h risteykseen, jossa oikealta tuleva katu, tai tie on nimetty, niin kumpi väistää, jos kolmio sieltä oikealta tulevalta puuttuu.

Sinun kuvaamasi tilanne ei ole tästä maailmasta. Ei ole tasa-arvoista risteystä tuolla nopeusrajoitusalueella.

Tiellä ajava ei ole vastuussa tienpitäjän huolimattomuudesta tai luonnonvoimista, jos liikennemerkkiä ei sivutien risteyksessä ole. Viimekädessä oikeus ratkaisee, maksaako sivutieltä tulija vai tienpitäjä korvaukset perikunnallesi.

• Sakot & Kuolema
        inssi' kirjoitti:

Sinun kuvaamasi tilanne ei ole tästä maailmasta. Ei ole tasa-arvoista risteystä tuolla nopeusrajoitusalueella.

Tiellä ajava ei ole vastuussa tienpitäjän huolimattomuudesta tai luonnonvoimista, jos liikennemerkkiä ei sivutien risteyksessä ole. Viimekädessä oikeus ratkaisee, maksaako sivutieltä tulija vai tienpitäjä korvaukset perikunnallesi.

yli 50km rajoitus alueella niin on varoitettava liikennemerkki nr.161
        http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/kuvat_ai_wmf/161.wmf

• Tonkija...
        Puti kirjoitti:

Viitasit lakiin, joka tullut 2002.
        Laittaisitko ystävällisesti linkin, kun en löydä tuota.
        Tuolla joku heittää, että se on vain tiellä, jossa 60km/t tai enemmän. Mitäs siihen sanot?

• tasa-arvoisia

Suomessa ei saa olla tasa-arvoisia risteyksiä, jos nopeusrajoitus on 60km/h tai enemmän. Ulkomailla voi olla.

• Puti

Kun haluat tietoa lisää hae tielaki joka on tullut voimaan vuonna 97 ja siirtymä 2002.
        Sieltä löydät pykälät. Kaikki liikenteeseen
        löytyvä ei ole TLL:ssä.

• autoasentajanoppilas

Muistakaa, että ns. päätie voi jossakin kohdassa yhtyä (katkaista) risteävän jonkun muun ns. päätien.
      Jos ei ole merkkejä, toimii oikealta tulevan sääntö, muutoin edellä mainitut asiat.
      Jos oikealta tuleva tulee valkoisten katkoviivojen yli, hän tulee yleiseltä tieltä.
      Jos auto taasen tulee ehjän valkoisen viivan yli, hän tulee yksityisalueelta.
      Kumpaisesakin tapauksessa oikelta tuleva väistää.
      Tilustieltä, tai vähäliikenteiseltä tieltä tuleva väistää aina.

• Ai..Jaa

Ei ol viivoja

• Nekku80

Missä päin Suomea tämä tämmöinen risteys on?

• Penttimies

Onhan näitä risteyksiä Suomessa vaikka millä mitalla. Monilla teillä, jossa nopeusrajoitus on 80km/h tai yli, saattaa kääntyä oikealle joku pienehkö metsätie tms. Joskus niillä tosiaan on kadunviitta, mutta ei kolmiota. Luulenpa kuitenkin, että tuo juuri on sellainen vähäinen tie, josta tulevaa ei tarvitse väistää.

• Lain tulkinta
        Penttimies kirjoitti:

Onhan näitä risteyksiä Suomessa vaikka millä mitalla. Monilla teillä, jossa nopeusrajoitus on 80km/h tai yli, saattaa kääntyä oikealle joku pienehkö metsätie tms. Joskus niillä tosiaan on kadunviitta, mutta ei kolmiota. Luulenpa kuitenkin, että tuo juuri on sellainen vähäinen tie, josta tulevaa ei tarvitse väistää.

TLL 14§

...Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (5.5.2006/343)...

Jos tiellä tai kadulla on nimi, niin onko se vähäinen tie. En lähtisi itse jaottelemaan teitä niiden kunnon perusteella.
        Fakta on se, että nimi tekee tien tasa-arvoiseksi. Sitä ei kumota kuin liikennemerkeillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe