Usko ja pelastus

Julle_-

Muutamia ajatuksia on herännyt pohtiessani uskoa ja pelastumista.

Jos usko on ainut "tie" pelastua, niin eikä tämä jo kategorisesti sulje pois kaikki sellaiset, jotka ovat saaneet "varmuuden" J(j)umalasta? Kaikki jotka ovat nähneet enkeleitä, joiden rukouksiin on vastattu, jotka ovat nähneet ihmeparantumisia jne ... hehän ovat silloin jo menetettyjä sieluja.
Tällöin heillä on "tieto" J(j)umaluudesta, eikä tällä paljon mainostetulla "uskolla" ole enää samaa merkitystä...yritän siis sanoa, että jos tietää J(j)umalan olevan ei tarvitse enää uskoa.

Toinen kysymys: Miksi kristillisyyteen on pelastumisen ehdoksi otettu nimenomaan usko?
Egyptiläisethän punnitsivat sydämen painoa (hyvä/paha), joka lähtökohtaisesti kuulostaa paljon inhimillisemmältä ja järkevämmältä. Miksi siis "usko" johonkin on niin tärkeää, miksi J(j)umalalle olisi tärkeää, että joku uskoo häneen? Onko yksinkertaisin vastaus tässäkin paras vastaus...jos kukaan ei usko, jumalaa ei enää ole?

12

339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chrysanteemi

Sinulla on mielenkiintoisia pohdintoja...

Itse ajattelisin näin: Taivaaseen ei pääse mitään epäpyhää. Tie Taivaaseen käy Kristuksen sovintoveren kautta. Kukaan ei ole täydellinen, ja vain se joka suostuu nöyrtymään ristin juurelle voi saada syntinsä anteeksi. Tällöin Jumala ei näe ihmistä enää syntisenä, vaan ikään kuin Kristuksen kautta: Kristuksen puhtauden puhdistamana ja Hänen täydellisyytensä täydelliseksi tekemänä. Eikö juuri tämä ole tie Taivaaseen?

Sanassa sanotaan, että vain syntymällä uudesti ihminen voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Siinä ei välttämättä ole kyseessä pelkkä usko, vaan myös katumus ja oman syyllisyyden tunnustaminen. Uudestisyntynyt ihminen saa sinetiksi Jumalan Pyhän Hengen, ja tästä Herra tunnistaa omansa eli ne jotka pelastuvat.

Tietäähän saatanakin Jumalan olevan olemassa ja Raamatussa sanotaan myös, että riivaajatkin uskovat Häneen ja vapisevat. Riivaajat eivät voi kuitenkaan pelastua, sillä ne eivät kadu pahuuttaan ja syyllisyyttään (niin ei ainakaan ole todistettavasti koskaan tapahtunut).

Ei yhdenkään ihmisen sydämessä voisi olla niin paljon hyvää luonnostaan, että hän olisi kelvollinen sellaisenaan täydellisen Jumalan täydelliseen Taivaaseen. Sen vuoksi tuollainen sydämen painon punnitseminen ei olisi kovin käyttökelpoinen vaihtoehto.

Ajatellaan, että joku on todellakin täydellisen vakuuttunut Jumalan olemassaolosta ja elää läheisessä yhteydessä Häneen, kaipaa Hänen läsnäoloaan ja jopa rakastaa Häntä. Heittäisikö Jumala tällaisen ihmisen helvettiin?

Toivon sinulle löytämistä ja sisäistä varmuutta! :)

• Julle_-

En tosiaan tiedä mikä on tie taivaaseen, eikä sitä todennäköisesti tiedä kukaan muukaan. Itse omaan aika ateistisen maailmankatsomuksen ja olen enemmänkin kiinnostunut ihmisten ajattelutavoista kuin "vastauksista".
        "
        Tietäähän saatanakin Jumalan olevan olemassa ja Raamatussa sanotaan myös, että riivaajatkin uskovat Häneen ja vapisevat. Riivaajat eivät voi kuitenkaan pelastua, sillä ne eivät kadu pahuuttaan ja syyllisyyttään (niin ei ainakaan ole todistettavasti koskaan tapahtunut)."
        -En täysin ymmärrä mitä tarkoitat riivaajilla, toisaalta se että "saatana" tietää jumalan olevan olemassa sopisi tuohon määritelmään, että vain "uskovat" pelastuvat :)

"
        Ei yhdenkään ihmisen sydämessä voisi olla niin paljon hyvää luonnostaan, että hän olisi kelvollinen sellaisenaan täydellisen Jumalan täydelliseen Taivaaseen. Sen vuoksi tuollainen sydämen painon punnitseminen ei olisi kovin käyttökelpoinen vaihtoehto."
        - Mitenkäs sitten pikkulapset? Eivätkö he voi pelastua, koska ovat syntisiä ja pahoja?
        Mielestäni uskoa parempi "pelastustie" voisi olla esimerkiksi rakkaus. En halua erottaa yksittäisiä raamtunkohtia konteksteistaan, mutta tällainen ajatusrakennelma herää väkisinkin mieleen:
        Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta, ja usko, toivo ja rakkaus josta tärkein on rakkaus -> mielestäni tästä voidaan johtaa seuraavaa: pikkulapsella ei käytännössä ole muutakuin rakkaus (äitiään kohtaan) ja rakkaus menee toivon ja uskon yli, joten mielestäni "pelastutie" on rakkaus. Ja siis aivan tavallinen rakkaus, ei mikään yliaistillinen rakkaus jumalaa kohtaa, koskas lapsi ei voi tätä ymmärtää. Rakkaus on myös sellainen universaali käsite johon jopa paatunut ateistikin pystyy samaistumaan ja hyväksymään tämän hyvän elämän perustaksi.

"
        Ajatellaan, että joku on todellakin täydellisen vakuuttunut Jumalan olemassaolosta ja elää läheisessä yhteydessä Häneen, kaipaa Hänen läsnäoloaan ja jopa rakastaa Häntä. Heittäisikö Jumala tällaisen ihmisen helvettiin?"
        -Tätä pitäisi kysyä jumalalta. Jos usko on ainut tie pelastukseen, niin vastaus olisi; kyllä, edellä mainituilla seikoilla ei olisi mitään tekemistä pelastumisen kanssa.

"
        Toivon sinulle löytämistä ja sisäistä varmuutta! :)"
        - kiitos toivotuksista :)
        vastauksesi perusteella olen vakuuttunut, että keskustelu tällä palstalla on huomattavasti järkevämpää kuin ateistipalstalla, jonne on näyttänyt pesiytyneen molempien suuntien kuona-aines ;)

• kiinnostaa.
        Julle_- kirjoitti:

En tosiaan tiedä mikä on tie taivaaseen, eikä sitä todennäköisesti tiedä kukaan muukaan. Itse omaan aika ateistisen maailmankatsomuksen ja olen enemmänkin kiinnostunut ihmisten ajattelutavoista kuin "vastauksista".
        "
        Tietäähän saatanakin Jumalan olevan olemassa ja Raamatussa sanotaan myös, että riivaajatkin uskovat Häneen ja vapisevat. Riivaajat eivät voi kuitenkaan pelastua, sillä ne eivät kadu pahuuttaan ja syyllisyyttään (niin ei ainakaan ole todistettavasti koskaan tapahtunut)."
        -En täysin ymmärrä mitä tarkoitat riivaajilla, toisaalta se että "saatana" tietää jumalan olevan olemassa sopisi tuohon määritelmään, että vain "uskovat" pelastuvat :)

"
        Ei yhdenkään ihmisen sydämessä voisi olla niin paljon hyvää luonnostaan, että hän olisi kelvollinen sellaisenaan täydellisen Jumalan täydelliseen Taivaaseen. Sen vuoksi tuollainen sydämen painon punnitseminen ei olisi kovin käyttökelpoinen vaihtoehto."
        - Mitenkäs sitten pikkulapset? Eivätkö he voi pelastua, koska ovat syntisiä ja pahoja?
        Mielestäni uskoa parempi "pelastustie" voisi olla esimerkiksi rakkaus. En halua erottaa yksittäisiä raamtunkohtia konteksteistaan, mutta tällainen ajatusrakennelma herää väkisinkin mieleen:
        Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta, ja usko, toivo ja rakkaus josta tärkein on rakkaus -> mielestäni tästä voidaan johtaa seuraavaa: pikkulapsella ei käytännössä ole muutakuin rakkaus (äitiään kohtaan) ja rakkaus menee toivon ja uskon yli, joten mielestäni "pelastutie" on rakkaus. Ja siis aivan tavallinen rakkaus, ei mikään yliaistillinen rakkaus jumalaa kohtaa, koskas lapsi ei voi tätä ymmärtää. Rakkaus on myös sellainen universaali käsite johon jopa paatunut ateistikin pystyy samaistumaan ja hyväksymään tämän hyvän elämän perustaksi.

"
        Ajatellaan, että joku on todellakin täydellisen vakuuttunut Jumalan olemassaolosta ja elää läheisessä yhteydessä Häneen, kaipaa Hänen läsnäoloaan ja jopa rakastaa Häntä. Heittäisikö Jumala tällaisen ihmisen helvettiin?"
        -Tätä pitäisi kysyä jumalalta. Jos usko on ainut tie pelastukseen, niin vastaus olisi; kyllä, edellä mainituilla seikoilla ei olisi mitään tekemistä pelastumisen kanssa.

"
        vastauksesi perusteella olen vakuuttunut, että keskustelu tällä palstalla on huomattavasti järkevämpää kuin ateistipalstalla, jonne on näyttänyt pesiytyneen molempien suuntien kuona-aines ;)

kuka Jeesus on, niin helpoin tapa on selvittää se ryhtymällä Hänen lapsekseen ja siitä saa vielä palkinnoksi taivas paikan. Jos ajattelee, että Jeesus on kuin kirja, jonka sisältö kiinnosta, mutta se ei selviä ennenkö tekee ratkaisun ja ottaa kirjan käteen ja alkaa sivukerrallaan tutustua aiheeseen joka avautuu vähän kerrallaan.

• muutenvaantaasmie
        kiinnostaa. kirjoitti:

kuka Jeesus on, niin helpoin tapa on selvittää se ryhtymällä Hänen lapsekseen ja siitä saa vielä palkinnoksi taivas paikan. Jos ajattelee, että Jeesus on kuin kirja, jonka sisältö kiinnosta, mutta se ei selviä ennenkö tekee ratkaisun ja ottaa kirjan käteen ja alkaa sivukerrallaan tutustua aiheeseen joka avautuu vähän kerrallaan.

Jeesus halusi Raamatun mukaan, että uskovaiset tunnistaisi siitä, että heillä olisi keskinäinen rakkaus, ja rakkaus on suurin käskyistäkin. Jeesus sanoi lapsista, että heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta, ja siunasi niitä lapsia.

• Chrysanteemi
        Julle_- kirjoitti:

"

"

"

"

"En täysin ymmärrä mitä tarkoitat riivaajilla, toisaalta se että "saatana" tietää jumalan olevan olemassa sopisi tuohon määritelmään, että vain "uskovat" pelastuvat"

- En ollut varma, tunnetko Raamattua, ja siksi käytin varmaankin aika raamatullisia ilmauksia vastauksessani... Riivaajat ovat siis pahoja henkiä, demoneita.

- Mietin myös sitä, voiko ihminen koskaan aivan ehdottoman varmasti tietää Jumalan olevan olemassa. Ehkä se "tietäminen" on kuitenkin lopulta uskoa, vaikka omassa elämässäni on tapahtunut uskoontulon myötä niin suuri ja merkittävä muutos parempaan, etten voi oikein olla uskomatta hyvään ja rakastavaan Jumalaan.

"Mitenkäs sitten pikkulapset? Eivätkö he voi pelastua, koska ovat syntisiä ja pahoja?"

- Minun oikeustajuni mukaan pikkulapset eivät ymmärrä asioita vielä riittävän hyvin voidakseen tehdä mitään selkeää uskonratkaisua. En oikein jaksa uskoa, että he joutuisivat helvettiin (millainen paikka se sitten lieneekin...)

"Mielestäni uskoa parempi "pelastustie" voisi olla esimerkiksi rakkaus."

- Kun ihminen syntyy uudesti, Jumalan rakkaus valtaa hänen sydämensä. Itse koen, että uskoni on rakkaussuhde Jumalan kanssa. Hän rakastaa minua ja minä rakastan häntä sillä rakkaudella, jonka hän on minulle lahjoittanut. Siinä mielessä ajatuksessasi voisi hyvinkin olla perää. Se on kaunis ajatus! En esitä mitään teologisia oppilauselmia, joiden väitän pitävän ehdottomasti paikkaansa, mutta olet varmasti ainakin oikeilla jäljillä. Tärkeintä on varmasti, että ihminen tuntee Jumalan, jotta tietää, ketä hän rakastaa ja kuka rakastaa häntä. Kun ihminen syntyy uudesti, hän ilmaisee samalla halunsa oppia tuntemaan Jumalan ja halunsa elää Hänen yhteydessään.

"Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta"

- Tällä tarkoitetaan mielestäni myös lastenkaltaisia aikuisia. Uskoisin, että nämä Jeesuksen sanat viittaavat tietynlaiseen lapsen avoimuuteen ja vastaanottavaisuuteen, ehkä myös tarvitsevuuteen. Niinkuin lapsi tarvitsee äitiään ja luottaa häneen, niin myös Jumalan lapsi tarvitsee Taivaallista Isäänsä ja luottaa häneen.

"vastauksesi perusteella olen vakuuttunut, että keskustelu tällä palstalla on huomattavasti järkevämpää kuin ateistipalstalla, jonne on näyttänyt pesiytyneen molempien suuntien kuona-aines"

- Ateistipalstalla en ole käynyt pitkiin aikoihin, joten siitä en osaa sanoa mitään, mutta minustakin on hienoa, että sinä olet valmis keskustelemaan ja pohtimaan asioita järkevästi! Sellainen lämmittää aina mieltä! Kiitos sinullekin asiallisuudestasi! :)

• miettiinmie

Sen takia usko on tärkeää, kun Jumala antoi Jeesuksen tulla tänne sovittamaan ihmisten synnit, maksamaan niistä sillä ristin kuolemallansa. Koska kysymyksessä ei ole kuka tahansa, vaan kaikkivaltiaan Jumalan Poika, on usko asetettu vaaatimukseksi. Jeesus kysyi: Onko olemassa suurempaa rakkautta kuin että antaa henkensä ystäviensä edestä?

• Julle_-

Mielestäni tuollainen marttyyriyden ihannointi ei ole kovin terveellistä. Merkkejähän tästä nähdään jatkuvasti uutisissa. Nämä "sankarit" kirjaimellisesti antavat henkensä ystäviensä puolesta...
        Jotenkin en pysty sisäistämään sitä, että jonkun muun kuolema ja usko siihen, että hän on kuollut minun puolestani voisi johtaa pelastukseen. Siinä ei vain ole mitään järkeä :)

• mieihmettelen
        Julle_- kirjoitti:

Mielestäni tuollainen marttyyriyden ihannointi ei ole kovin terveellistä. Merkkejähän tästä nähdään jatkuvasti uutisissa. Nämä "sankarit" kirjaimellisesti antavat henkensä ystäviensä puolesta...
        Jotenkin en pysty sisäistämään sitä, että jonkun muun kuolema ja usko siihen, että hän on kuollut minun puolestani voisi johtaa pelastukseen. Siinä ei vain ole mitään järkeä :)

Muslimit kyllä luulevat pääsevansa suoraan parempaan paikkaan, ja heille väitetään että se on sankarillista ja hienoa.

• Kaikki ihmisen keksimät jumalat lakkaavat olemasta, kun ihminen lakkaa uskomasta niihin. Sehän tässä niin iso juttu onkin, että Jumalaa on ja ilmoittaa itsensä niille, jotka etsivät häntä koko sydämestään.

Usko raamatullisessa mielessä on Jumalan ihmiselle antama ilmestys, joka saa ihmisen vakuuttuneeksi mm siitä, että Hän on.

• Raamatun mukaan

Raamatun ajan kielenkäytössä usko tarkoitti vakuuttumista ja varmuutta. Raamatussa ei kehoteta uskomaan sellaiseen mistä ei voi vakuuttua. Kun Jeesus sanoo, uskokaa minuun, voit ihan oikeaoppisesti kääntää sen: vakuuttukaa minusta.

• Kempiläinen

Nykyiset protestanttiset kristityt ovat asettaneet sekä pelastuksen että tuomion perustaksi uskon, mutta tälle näkemykselle ei löydy täyttä tukea Raamatusta.

Pelastukseen johtava rakkaus löytyy itse asiassa Raamatustakin. Luukkaan evankeliumissa (Luuk 10:25) yksi lainoppinut kysyy Jeesukselta:
      "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?" Jeesus vastaa hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?" Lainoppinut sanoo: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
      Tällöin Jeesus vastaa hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".

• Trubaduuri

Uskoa sana on synonyymi sanalla luottaa! Siksi siis, eli jos et luota, niin et voi uskoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      541
      2055
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      385
      1662
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1476
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1388
    5. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      118
      1057
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      56
      1052
    7. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1046
    8. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      818
    9. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      813
    10. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      11
      804
    Aihe