Terijoensalavan pallukat

kyskys

Terijoensalavan lehtiin on ilmestynyt punaisia pallukoita, noin 1 cm pituisia. Preparoin pallukkaa, ja siellä on sisällä pieni vihreä mato. Kuka tietää, mikä on ja millä lähtee?

6

2297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hintainen

      Sama juttu meidän salaisissa. Onko vaarallista?

    • xao1

      Eikö kukaan tiedä noista? Meidän 3 puuta on TÄYNNÄ noita. Ois kiva tietää mitä on ja millä lähtee?!

    • bioloogikko

      Jonkinsortin äkämäpistiäinen luultavimmin. Ei kasville varsinaisesti haitallinen, onpahan vaan esteettinen haitta. Äkämä (kasvin kasvattama ylimääräinen kudos, jota toukka syö) suojelee sisällä asustavaa pistiäistoukkaa mm. myrkyiltä, eli ei niitä poiskaan saa, ellei käy yksitelleen nyppimässä paukuraisia lehtiä irti - siinä sivussa tulisi vahingoittaneeksi kasvia paljon enemmän kuin äkämät.

      Neuvoni siis on, että antaa olla vaan. Se on sitä luontoa.

    • bioloogikko
      • bioloogikko

        Ja itse itseäni korjaten, kuvassa kyseessä on siis lehtipistiäisen (ei äkämäpistiäisen) aiheuttama äkämä.... :P. Piti höpöttää lehtipistiäisistä jo aiemmassakin viestissä... Meni senat sakaisin.

        Äkämäpistiäiset ovat sen verran pieniä, että äkämissä olisi useampi toukka, lehtipistiäiset ovat isompia, siksi toukkia on vain yksi tai muutama/ äkämä, kuten kuvailtiin.

        Mutta pistiäisheimosta riippumatta mitään tuolle ei oikein voi.


    • Anonyymi

      Tänä kesänä myös meidän pari vuotta sitten ostetussa ja istutetussa Teerijoensalavassa oli kyseisiä punaisia pallukoita. Koska puu on vielä kohtalaisen pieni, niin otin tonget ja puristelin niillä jokaisen pallukan niin, että vahingoitin itse lehtä mahdollisimman vähän. Kävin juuri katsomassa, miten puu voi, niin pallukat ovat kuivuneet lehdille, eli niiden sisässä ollut pieni vihreä mato oli kuollut eikä enää voinut loisia puun lehdissä virtaavista nesteistä. Nesteet ovat tärkeät puulle itselleen, jotta se pystyy kasvamaan häiriöttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe