kokemuksia AA toiminnasta

bila

Olen päättänyt mennä ensi kertaa elämässäni AA-kokokseen. Haluaisin kuulla kokemuksia. Oletteko saaneet apua sitä kautta?

36

1259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosin faktaakin.

      lähinnä kokemusta tuosta niitten markkinointi strgediasta. palstat puolillaan lähinnä aa. n ylistystä. eli kaaitpa siitä joillekin on jotain hyätyä ollut.

      tullut vuosia stäkin lueskeltua, mielestäni asiassa on sivuvaituksensa siinäkin. ihmiset vaikuttavat melko fanaattisilta ja ahdasmielisiltä. voihan se olla joillekin ihan luontaistakin ja juopottelu kyllä muuttaa ihmisluonnetta.

      niiä kokouksiaan kutsutaaan muuten palavereiksi. sitä en oikein ymmärrä kun niissä tunnutaan laahkattavan useampi kerta viikossa. voi titenkin olla että juopolla oikein paljon kavereita ole.

      hae googlella niitten saitti ja lueskele sieltä niitä on muuten kaksi eri kuppikuntaa jotka ei oikein tuu toimeen keskenään, jotain oppiristiriitoja. noh on siis valinnan varaa.

      niin kehuja niistä kirjoittaa jotka ovat koukkuuntuneet, sitä mitä ne sanovat jotka ovat lähteneet kirkuen karkuun, niitäkinhän täytyy olla.

      niin googlailemalla löytyy helpolla tietoa muista vastaavista toimijoista, niitäkin on suuret määrät suomessa. nniistä ei tavallaan jutella täälläkään juuri koskaan. aa masinoi täällä kun tämä on ilmaista. noilla muilla on erilaiset markkinointi tavat.t

    • ggmies

      Oletteko saaneet apua sitä kautta?
      -----

      kyllä. se oli hyvin, hyvin tärkeä osa raitistumista. ilman sitä juominen olisi taas jatkunut hurjan kärvistelyn jälkeen, jos vaan hengissä olis pysyny.


      vanha totuus on, että jos haluat vilpittömästi raitistua ja haluat sitä enemmän kuin koskaan mitään muuta, niin onnistut.
      et sinä ole siitä poikkeus :)

      mene sinne, jos sulla on a-ongelma.
      mene avoimin mielin. kaikki siellä on vaan ehdotuksia( paitsi selvänä pitää mennä ja vaitiolovelvollisuus ulkopuolisille on ehdoton).

      jos ehdotukset ei miellytä eli et sittenkään ole valmis raitistumaan, niin ota aikalisä.

      juo lisää. mietiskele, katsele ja kuuntele ympärillesi.
      mitä vaihtoehtoja vielä löytyy ?
      etsi ja kokeile kaikkea mahdollista, kunnes olet tyytyväinen löytämääsi.




      nuo "toisen käden tiedot".

      mitä ne on ?
      juoruja, ennakkoluuloja, pelkoa raitistumisesta, toivoa raitistumisesta ja asiallista tietoa. kaikki sotkettuna kirjoittajan oman, sen hetkisen elämäntilanteen/ alkoholisoitumisasteen mukaan mieleisekseen.
      sitä kai se on.

      • kehnoin provo pitkiin aikoi...

        jos provoaa, pitäisi kyllä tehdä hyvä sellainen. no vastaan kuitenkin kun on aikaa. muutamia kommentteja.

        esittämäni tiedot olen hankkinut po.järjestöjen sivustoilta skä etenkin tältä palstalta, täällähän siitä jauhetaan po. yhdistysten jäsenten toimesta päivittäin.

        tuo ehdoton vaitiolo velvollisuus vakuttaa kyllläkin oleva kuollut sääntö, ainakin tällä palstalla.toisekseen ei edes oikein kuulu nykyaaikaan. lakeja, liikennesääntöjä ja vaikka mitä pitää tarkastaa aikaajoin. milloin lie noita sääntöjä ajantasaistettu ja liekö niissä eroja eri kulttuurien välillä. kästtääkseni aa kuitenkin on globaali järjestö.

        ja aina jaksan kummastella tuota anonyymiteettiä. pienemmillä paikkakunnilla kaikki tuntevat toisensa. ja muutenkin ihmiset oppivat jokatapausessa tuntemaan ajanoloon toisensa. kyllä tuossa anonyymiteetti on täysin harkitsematon markkinointi keino tällaisessa pienessä maassa, itseasiassa jopa harhaanjohtava...

        jokainen elää elonsa sen mukaan miten ajattelee ja toimii. ei sen mukaan mitä heille koitetaan tuputtaa. tuo loppuosa viestissä oli mielestäni täyttä potaskaa ja taas perusteetonta yleistämistä.

        aa varmaankin sopii joillkin ihmisille nykyaikanakin. mutta uusiutumisen puuttuessa pienemmälle joukolle. ihmisten sivistys ja tietotaso ovat kkasvaneet, samaten kulttuuri ja olosuteet ovat muuttuneet.

        niin en ole juonut elämässäni tarpeeksi, tulen käyttämään nautintoainetta vielä paljonki eloni aikana. mutta se on oma valintani. tuollaisella valistuksen sijaan propagandaan perustuva markkinointi ei ole edes antimainontaa, pelkästään vastenmielistä.

        niin olen viiskymmppinen ukonallku, tähän mennessä neljännes vuosisata takana mainosalalla. suosittelisin vahvasti aa,n kääntyvän jonkun laadukkaan mainostoimiston puoleen ilmiselvien markkinointi ongelmiensa kanssa.

        jäi muuten vähän epäselväksi miten tuo palopuhe palveli aloittajaa, ties vaikka sai muuttamaan mielensä.........


      • voipytty
        kehnoin provo pitkiin aikoi... kirjoitti:

        jos provoaa, pitäisi kyllä tehdä hyvä sellainen. no vastaan kuitenkin kun on aikaa. muutamia kommentteja.

        esittämäni tiedot olen hankkinut po.järjestöjen sivustoilta skä etenkin tältä palstalta, täällähän siitä jauhetaan po. yhdistysten jäsenten toimesta päivittäin.

        tuo ehdoton vaitiolo velvollisuus vakuttaa kyllläkin oleva kuollut sääntö, ainakin tällä palstalla.toisekseen ei edes oikein kuulu nykyaaikaan. lakeja, liikennesääntöjä ja vaikka mitä pitää tarkastaa aikaajoin. milloin lie noita sääntöjä ajantasaistettu ja liekö niissä eroja eri kulttuurien välillä. kästtääkseni aa kuitenkin on globaali järjestö.

        ja aina jaksan kummastella tuota anonyymiteettiä. pienemmillä paikkakunnilla kaikki tuntevat toisensa. ja muutenkin ihmiset oppivat jokatapausessa tuntemaan ajanoloon toisensa. kyllä tuossa anonyymiteetti on täysin harkitsematon markkinointi keino tällaisessa pienessä maassa, itseasiassa jopa harhaanjohtava...

        jokainen elää elonsa sen mukaan miten ajattelee ja toimii. ei sen mukaan mitä heille koitetaan tuputtaa. tuo loppuosa viestissä oli mielestäni täyttä potaskaa ja taas perusteetonta yleistämistä.

        aa varmaankin sopii joillkin ihmisille nykyaikanakin. mutta uusiutumisen puuttuessa pienemmälle joukolle. ihmisten sivistys ja tietotaso ovat kkasvaneet, samaten kulttuuri ja olosuteet ovat muuttuneet.

        niin en ole juonut elämässäni tarpeeksi, tulen käyttämään nautintoainetta vielä paljonki eloni aikana. mutta se on oma valintani. tuollaisella valistuksen sijaan propagandaan perustuva markkinointi ei ole edes antimainontaa, pelkästään vastenmielistä.

        niin olen viiskymmppinen ukonallku, tähän mennessä neljännes vuosisata takana mainosalalla. suosittelisin vahvasti aa,n kääntyvän jonkun laadukkaan mainostoimiston puoleen ilmiselvien markkinointi ongelmiensa kanssa.

        jäi muuten vähän epäselväksi miten tuo palopuhe palveli aloittajaa, ties vaikka sai muuttamaan mielensä.........

        tarkoittaa, että emme esiinny AA:n jäseninä lehtien palstoilla, radiossa, TV:ssä elokuvissa tms. omalla nimellämme emmekä tunnistettavilla kuvilla.
        Jos joku haluaa, voi tietenkin tutustua toisiin AA:n jäseniin ja heidän perheisiinsä. 16.8. on Tampereella 60-vuotisjuhlamme, jossa voit tavata suuren joukon ihan eläviä raittiita alkoholisteja.


      • tietämättömyys...
        kehnoin provo pitkiin aikoi... kirjoitti:

        jos provoaa, pitäisi kyllä tehdä hyvä sellainen. no vastaan kuitenkin kun on aikaa. muutamia kommentteja.

        esittämäni tiedot olen hankkinut po.järjestöjen sivustoilta skä etenkin tältä palstalta, täällähän siitä jauhetaan po. yhdistysten jäsenten toimesta päivittäin.

        tuo ehdoton vaitiolo velvollisuus vakuttaa kyllläkin oleva kuollut sääntö, ainakin tällä palstalla.toisekseen ei edes oikein kuulu nykyaaikaan. lakeja, liikennesääntöjä ja vaikka mitä pitää tarkastaa aikaajoin. milloin lie noita sääntöjä ajantasaistettu ja liekö niissä eroja eri kulttuurien välillä. kästtääkseni aa kuitenkin on globaali järjestö.

        ja aina jaksan kummastella tuota anonyymiteettiä. pienemmillä paikkakunnilla kaikki tuntevat toisensa. ja muutenkin ihmiset oppivat jokatapausessa tuntemaan ajanoloon toisensa. kyllä tuossa anonyymiteetti on täysin harkitsematon markkinointi keino tällaisessa pienessä maassa, itseasiassa jopa harhaanjohtava...

        jokainen elää elonsa sen mukaan miten ajattelee ja toimii. ei sen mukaan mitä heille koitetaan tuputtaa. tuo loppuosa viestissä oli mielestäni täyttä potaskaa ja taas perusteetonta yleistämistä.

        aa varmaankin sopii joillkin ihmisille nykyaikanakin. mutta uusiutumisen puuttuessa pienemmälle joukolle. ihmisten sivistys ja tietotaso ovat kkasvaneet, samaten kulttuuri ja olosuteet ovat muuttuneet.

        niin en ole juonut elämässäni tarpeeksi, tulen käyttämään nautintoainetta vielä paljonki eloni aikana. mutta se on oma valintani. tuollaisella valistuksen sijaan propagandaan perustuva markkinointi ei ole edes antimainontaa, pelkästään vastenmielistä.

        niin olen viiskymmppinen ukonallku, tähän mennessä neljännes vuosisata takana mainosalalla. suosittelisin vahvasti aa,n kääntyvän jonkun laadukkaan mainostoimiston puoleen ilmiselvien markkinointi ongelmiensa kanssa.

        jäi muuten vähän epäselväksi miten tuo palopuhe palveli aloittajaa, ties vaikka sai muuttamaan mielensä.........

        sairaudesta ja sen hoidosta voi tuottaa näin ala-arvoista tekstiä.

        Käy jossakin AA-palaverissa. Siellä asiat selviää. Itse kuitenkin päätöksesi teet. Tykkäät tai et...


      • Anonyymi
        kehnoin provo pitkiin aikoi... kirjoitti:

        jos provoaa, pitäisi kyllä tehdä hyvä sellainen. no vastaan kuitenkin kun on aikaa. muutamia kommentteja.

        esittämäni tiedot olen hankkinut po.järjestöjen sivustoilta skä etenkin tältä palstalta, täällähän siitä jauhetaan po. yhdistysten jäsenten toimesta päivittäin.

        tuo ehdoton vaitiolo velvollisuus vakuttaa kyllläkin oleva kuollut sääntö, ainakin tällä palstalla.toisekseen ei edes oikein kuulu nykyaaikaan. lakeja, liikennesääntöjä ja vaikka mitä pitää tarkastaa aikaajoin. milloin lie noita sääntöjä ajantasaistettu ja liekö niissä eroja eri kulttuurien välillä. kästtääkseni aa kuitenkin on globaali järjestö.

        ja aina jaksan kummastella tuota anonyymiteettiä. pienemmillä paikkakunnilla kaikki tuntevat toisensa. ja muutenkin ihmiset oppivat jokatapausessa tuntemaan ajanoloon toisensa. kyllä tuossa anonyymiteetti on täysin harkitsematon markkinointi keino tällaisessa pienessä maassa, itseasiassa jopa harhaanjohtava...

        jokainen elää elonsa sen mukaan miten ajattelee ja toimii. ei sen mukaan mitä heille koitetaan tuputtaa. tuo loppuosa viestissä oli mielestäni täyttä potaskaa ja taas perusteetonta yleistämistä.

        aa varmaankin sopii joillkin ihmisille nykyaikanakin. mutta uusiutumisen puuttuessa pienemmälle joukolle. ihmisten sivistys ja tietotaso ovat kkasvaneet, samaten kulttuuri ja olosuteet ovat muuttuneet.

        niin en ole juonut elämässäni tarpeeksi, tulen käyttämään nautintoainetta vielä paljonki eloni aikana. mutta se on oma valintani. tuollaisella valistuksen sijaan propagandaan perustuva markkinointi ei ole edes antimainontaa, pelkästään vastenmielistä.

        niin olen viiskymmppinen ukonallku, tähän mennessä neljännes vuosisata takana mainosalalla. suosittelisin vahvasti aa,n kääntyvän jonkun laadukkaan mainostoimiston puoleen ilmiselvien markkinointi ongelmiensa kanssa.

        jäi muuten vähän epäselväksi miten tuo palopuhe palveli aloittajaa, ties vaikka sai muuttamaan mielensä.........

        Minut AA pelasti koska vaihtoehtona oliPitäjän kirkon hautausmaa. Takana oli 40 vuotta alkoa joista 2 viimeistä vedin kaksin käsin kotona. Kiitos AA nyt 4,5 vuotta raittina


    • voipytty

      En halunnut enää juoda ja silloin päätin sinun laillasi mennä ensimmäiseen AA-kokoukseen. Nyt olen ollut raittiina siitä lähtien. Raittiuden lisäksi olen saanut elämääni monenlaista näkyvää hyvää: perhe säilynyt, tovereita, ystäviä, raittiuteni tukijoita, toimintaa nuorempien AA:n jäsenten kanssa, sukulaiset ovat muuttuneet mukavammiksi. Talous on tervehtynyt, fyysinen kunto kohentunut ja säilynyt, uusia harrastuksia ja luottamustehtäviä ilmestynyt. Työtkin hoituneet.
      Sokerina pohjalla: elämä vaan on muuttunut paremmaksi, jopa odottamattomalla tavalla.

    • vanemoinen

      Vertaa, kummalla porukalla on enemmän myönteistä kerrottavaa AA:sta, juovilla vaiko raitistuneilla.

      Eihän siinä ole enää kyse kuin siitä, kumpaan porukkaan haluat kuulua.

      Kokeile. Ei pääsyvaatimuksia, ei pääsymaksuja. Juomaan saat lähteä koska vain. Saattaa tietenkin käydä niin, ettet koskaan lähde.

    • tänään ennen

      palaveriin lähtöä soittaa AA:n auttavaan puhelimeen 09-750200.

    • amanda..

      ollut raittiina AA:n avulla yli 30 v, mutta se tietenkin edellyttää sitä, että itsellä on halu raitistua ja opetella elämään ja ajattelemaan toisin kuin ennen.

    • tuntuu tilanteesi

      tänään?

    • lissu11

      voi pytty!
      kiitos kommentista!olen ollut 6kk,raittiina,aa,n avulla ja ansiosta.Ihanaa elämää!
      Vanhemmat herrat antoivat 6,isoa ruusua,minun juhlapäivän kunniaksi.Nyt elämä on elämisen arvoista!Ei kun mukaan jos on viinan kans vaikeuksia!"Täällä et menetä muuta,kuin kurjuutesi!"

      • t. voipytty

        Onneksi olkoon!


    • 2+6

      Älä näitä palstan neropatteja usko. Käy avoimin mielin katsomassa. Mieluummin parissa, kolmessa eri ryhmässä. Silloinhan näet onko AA sinua varten. Hävittäväähän ei ole.

    • juomari6565656

      ei oo kokemusta mutta monikaaa absolutisti parempi ihminen oo ku alkkiskaan.. ne vaan luulevat olevansa parempia.. alkoholismi on vaa yksin kertaisesti sairaus siinä missä muutkin.. itse raitistuin taannoon omasta tahdosta ja elämä luistaa jälleen.. absolutisti on pahempi ku alkoholisti koska absolutisti ei parane koskaa

    • dek

      Ekan kerran kävin tänään. Jännitti aika kovasti ja hyvä kun uskalsin mennä. Tuntui kuin kotiin olisi tullut, niin mukava ja lämmin vastaanotto oli. En uskaltanut paljon puhua mutta kuuntelin muiden juttuja ja teki hyvää. Aion mennä huomenna uudestaan.

      • pala veriin

        Kiva että sait hyvän kokemuksen. Huomenna keskiviikkona pääsen palaveriin.


    • Olen jojo

      Itse olen ollut 15-vuotisen aa-historiani ajan jojo, eli ees taas raittiina ryhmissä ja siten kerran pari vuodessa juomassa etanolia yhden päivän ajan kerrallaan. En vaan ole pystynyt saamaan pysyvää otetta eli vain yhden 1-vuotisjuhlapäiväni kakun kera olen saanut viettää aa:ssa.

      En tiedä mistä se johtuu. Olen jotenkin niin sairastunut jo lapsena tunne-elämältäni, että se varmaan osasyy. Huono itsetunto, persoonallisuushäiriö varmaan löytyisi, krooninen masennuksentapainen; ehkä ne tekevät osaltaan sen että ajan kanssa alkaa aina aa-palaverit tökkimään. Etenkin vakiryhmässäni olevat pari vanhempaa jäsentä jorisevat aina sen 20-30 minuutin puheenvuoron vaikka palaverissa olisi 25 ihmistä ja kaikkien pitäisi ehtiä puhumaan -itsekkyyttä pahimmillaan ja se risoo. No, sitten on joukossa aina niitä ihme arvostelijoita jotka keskittyvät vain toisten puheenvuoroista poimimaan joitakin asioita (poliittinen mielipide, tai mikä tahansa asia) josta he sitten nälvivät ja kuittailevat omassa puheenvuorossaan -pahimmat jopa eivät koskaan puhu itsestään vaan toisista. Nämä ovat itseni saaneet aina turhautumaan ja suuttumaan, ja se on osaltaan johtanut sitten viinan ottamiseen.

      Nytkin on juuri se turhautuminen päällä. Viinanhimo on nyt ajatuksissa jylläämässä, olin lähellä eilen illalla painella pubiin ottamaan 10 kaljatuoppia. Onneksi sain katkaistua itse ajatuksen; olin menossa aa-palaveriin alkuilllasta vaan käännyin ovelta takaisin kun näin yhden arvostelevan tyypin siellä ja ajatuksiini tuli heti "ota kalja, ota kalja". Onneksi en ottanut.

      On tämä pirullista. AA sinänsä on mahtava, ohjelma toimii, mutta jotenkin tuntuu että nykyisin esim, perinteitä ei lueta ja käydä läpi palaverissa, ja agressiivinen toisia arvosteleva tunnelma on läsnä aiempaa enemmän. Myös itsekkyys on lisääntynyt; omien ylipitkien puheenvuorojen lisäksi se näkyy mm siinä ettei palvelutehtäviin löydy enää halukkaita. Siksi pääkaupunkiseudullakin on suljettu aiempaa enemmän ryhmiä.

      • Pankin asiakas

        Olen huomannut samoja asioita ryhmien toiminnassa. Täällä pääkaupunkiseudulla on onneksi paljon palavereja, joten voi valita asiallisia paikkoja. Puheajan rajoitus on tärkeä tasa-arvon toteutumisessa. Ehdota omassa ryhmässäsi sellaista. Tai jos on valinnan varaa, käy vaikka kauempanakin perinteitä kunnioittavassa ryhmässä.
        Onko sulla itselläsi jokin palvelutehtävä? Tai palaverin ulkopuolella toimivia kaverisuhteita, puhelinkontakteja, kummisuhde.
        Hieno juttu joka tapauksessa että vältit kiusauksen.


      • en kerro ; )
        Pankin asiakas kirjoitti:

        Olen huomannut samoja asioita ryhmien toiminnassa. Täällä pääkaupunkiseudulla on onneksi paljon palavereja, joten voi valita asiallisia paikkoja. Puheajan rajoitus on tärkeä tasa-arvon toteutumisessa. Ehdota omassa ryhmässäsi sellaista. Tai jos on valinnan varaa, käy vaikka kauempanakin perinteitä kunnioittavassa ryhmässä.
        Onko sulla itselläsi jokin palvelutehtävä? Tai palaverin ulkopuolella toimivia kaverisuhteita, puhelinkontakteja, kummisuhde.
        Hieno juttu joka tapauksessa että vältit kiusauksen.

        "olen jojo" Olen kanssasi samaa mieltä että porukasta löytyy niitä hengenpilaajia. Perus käytöstapoihin ei missään kuulu toisten lyttääminen eikä pjaskanpuhuminen. Elvistelijöitä myös riittää..
        Eikä tämä koske vain AA:ta vaan ihan jo ns tavisten elämääkin.
        Se kenellä on vuoronveto on velvollinen keskeyttämään asiattoman puheen ja yhtälailla kertomaan kuinka kauan on jokaisella puheenvuoro aikaa.
        Silti vaikka kuka sanoisi tai tekisi mitä tahansa niin juomisen päätät sinä itse.
        Olen itsekin lähtenyt monet kerrat vettuuntuneena pois mutta kun olen miettinyt syitä tarkemmin niin olo rauhoittunut.
        On oikeasti vapauttava kokemus kun oppii käsittelemään negatiivisia tunteita ja rauhoittumaan ilman alkoa.
        Ryhmän vaihto auttaa usein tai hetken etäisyyden otto.


      • Olen jojo
        Pankin asiakas kirjoitti:

        Olen huomannut samoja asioita ryhmien toiminnassa. Täällä pääkaupunkiseudulla on onneksi paljon palavereja, joten voi valita asiallisia paikkoja. Puheajan rajoitus on tärkeä tasa-arvon toteutumisessa. Ehdota omassa ryhmässäsi sellaista. Tai jos on valinnan varaa, käy vaikka kauempanakin perinteitä kunnioittavassa ryhmässä.
        Onko sulla itselläsi jokin palvelutehtävä? Tai palaverin ulkopuolella toimivia kaverisuhteita, puhelinkontakteja, kummisuhde.
        Hieno juttu joka tapauksessa että vältit kiusauksen.

        Olin aikoinaan kahvinkeitossa ja vedin pari kertaa ryhmääkin sijaisena.

        Kahvinkeitto loppui siihen kun ryhmän "johtaja" (eli besserwisser-johtajaleikki-mies) vinoili että aa-taulut ovat eri järjestyksessä kuin hän haluaa (ryhmän alussa aa-slogan-tauluja ripustettiin kokouksen ajaksi seinälle koukkuihin). Mulla keitti päässä ja homma loppui siihen.

        Ryhmänvedossa totesin ettei mulla riitä karisma ja auktoriteetti pistämään porukkaa järjestykseen: sanoin kuuluvasti samalla pöytääkin koputtaen että no niin palaveri alkaa ja lopetetaan jutustelu. Ei meinannut kukaan uskoa. Lopulta mulla meni usko siihen että kykenisin vetämään ryhmää.


      • en kerro ; )
        Olen jojo kirjoitti:

        Olin aikoinaan kahvinkeitossa ja vedin pari kertaa ryhmääkin sijaisena.

        Kahvinkeitto loppui siihen kun ryhmän "johtaja" (eli besserwisser-johtajaleikki-mies) vinoili että aa-taulut ovat eri järjestyksessä kuin hän haluaa (ryhmän alussa aa-slogan-tauluja ripustettiin kokouksen ajaksi seinälle koukkuihin). Mulla keitti päässä ja homma loppui siihen.

        Ryhmänvedossa totesin ettei mulla riitä karisma ja auktoriteetti pistämään porukkaa järjestykseen: sanoin kuuluvasti samalla pöytääkin koputtaen että no niin palaveri alkaa ja lopetetaan jutustelu. Ei meinannut kukaan uskoa. Lopulta mulla meni usko siihen että kykenisin vetämään ryhmää.

        "Olen jojo" Juupa..luulisi jannulle riittäneen että taulut ovat seinillä.. Vääntäköön taulut mieleisekseen silloin kun itse vetää ryhmää. Jotkut niin pilkunviilaajia että pienikin asia ärsyttää. Olen itse suoraan sanonut että jos liikaa kirraa, ei kannata kärvistellä vaan vetää perseet. Yleensä vaikenivat rutisijat.
        Eihän maailma voi pyöriä yhden ihmisen tahdon mukaan!
        Kyllä olet kykenevä vetämään ryhmää mutta kyllä se useinkin vaatii pitkää pinnaa ja monet lopettavat.
        Onneksi voit itse päättää haluatko tehdä vetovuoroja tai kahvinkeittoa.
        Sun oma raittius on ykkönen ja siihen ei pjaskoja fiiliksiä tarvitse tulla ryhmän taholta. Ole sinäkin itsekäs ja vastaa samalla mitalla takaisin, älä kerää negatiivisia tunteita sisällesi. Se joka ei halua ymmärtää sua niin pidä ainakin hajurako. Rakentava keskustelu ja kysymykset puheenvuorosi aikana voisi selvittää asioita. Itsekin olen tätä tehnyt.
        Kaikista ihmisistä vain ole noudattamaan sääntöjä ja kunnioittamaan toisia. Tällaista elämä vain on..


      • Pankin asiakas
        Olen jojo kirjoitti:

        Olin aikoinaan kahvinkeitossa ja vedin pari kertaa ryhmääkin sijaisena.

        Kahvinkeitto loppui siihen kun ryhmän "johtaja" (eli besserwisser-johtajaleikki-mies) vinoili että aa-taulut ovat eri järjestyksessä kuin hän haluaa (ryhmän alussa aa-slogan-tauluja ripustettiin kokouksen ajaksi seinälle koukkuihin). Mulla keitti päässä ja homma loppui siihen.

        Ryhmänvedossa totesin ettei mulla riitä karisma ja auktoriteetti pistämään porukkaa järjestykseen: sanoin kuuluvasti samalla pöytääkin koputtaen että no niin palaveri alkaa ja lopetetaan jutustelu. Ei meinannut kukaan uskoa. Lopulta mulla meni usko siihen että kykenisin vetämään ryhmää.

        Hei, toivon, että jaksat hankaluuksista huolimatta käydä palavereissa.


    • Pankin asiakas

      Viikonvaihteessa oli mukavaa, kun saimme syödä maittavaa kakkua vuosipäiväpalaverissa.

    • Aika säälittävää

      Aika kuolut palsta, kuus vuotta vanha aloitus, joku valopää keksinyt nostattaa ikivanhat mainosketut ylös.

    • tinde123m

      Karmea paikka. Ei koskaan enää.

    • tuikku156d

      Miehet eivät anna olla naisten rauhassa. Menkää naiset naisten ryhmiin.

    • Palaveeraaja

      Hienoa että joku on nostanut vanhan ketjun uudestaan . Silloin vielä keskusteltiin. Poistettu törkyviestit. Ylläpito toimii. Terv. Raitis AA lainen 10 V

      • sairasyhteisö

        "Hienoa että joku on nostanut vanhan ketjun uudestaan . Silloin vielä keskusteltiin. Poistettu törkyviestit. Ylläpito toimii. Terv. Raitis AA lainen 10 V"

        Todennäköisesti "törkyviestit" ovat olleet aa:ta arvostelevia kirjoituksia, joita silloinen aa:lainen sheriffi innokkaasti poisteli.


    • Ominvoimin

      En lukenut ketjua... tuskin edes aloittajan tekstiä. Kysymykseni on: Paasataanko siellä AA.ssa uskonnosta? Meneekö homma jeesusteluksi ja uskotaanko joulupukkiin tms.? En ala jos noin on!

      • AA-mambojambo

        Korkeampi voima sellaisena kuin sinä sen koet. Olkoon vaikka lämpöpatteri tai puu ulkona. Jumalasta ei puhuta nimenä kuin kesäoppaan 12. luvussa. Jokainen puhuu asiasta sitten katsomuksena mukaan.


      • Rahalla_raittiiksi
        AA-mambojambo kirjoitti:

        Korkeampi voima sellaisena kuin sinä sen koet. Olkoon vaikka lämpöpatteri tai puu ulkona. Jumalasta ei puhuta nimenä kuin kesäoppaan 12. luvussa. Jokainen puhuu asiasta sitten katsomuksena mukaan.

        Korkeampiin voimiin ym. huuhaa juttuihin uskovat ovat helposti höynäytettävää porukkaa ja niitähän AA:ssa riittää.

        http://yle.fi/uutiset/aa-ryhman_vetaja_huijasi_alkoholistilta_yli_40_000_euroa/8428806


      • VäärinRaitistunut
        Rahalla_raittiiksi kirjoitti:

        Korkeampiin voimiin ym. huuhaa juttuihin uskovat ovat helposti höynäytettävää porukkaa ja niitähän AA:ssa riittää.

        http://yle.fi/uutiset/aa-ryhman_vetaja_huijasi_alkoholistilta_yli_40_000_euroa/8428806

        Niinpä... Sitä vaan ihmettelen, että mihin menevät ne ryhmien "7. perinteen" ylijäämärahat, jotka lähetetään sinne "AA-keskuskomiteaan"...

        Jokuhan ne voitot tässäkin tapauksessa kerää - vai kuinka on?


    • aa-veteraani

      AA toveripiirissä anaaliin yhtyminen erittäin yleistä. Myös palaveripaikan penkit usein haisevat ulosteella.

    • Anonyymi

      Pari kertaa aikoinaan AA:ssa riitti. Miehet ja naiset samassa porukassa. Tuntui heti ensimmäisellä kerralla että jonkinlainen marssijärjestys oli. Ei saanut keskeyttää ja puhua piti vaikka itse ei olisi halunnut kun jännitti uusi tilanne ja tuntemattomat ihmiset. Yksi kerrallaan järjestyksessä kertomaan karuja juttuja elämästä viinan kanssa.Ei todellakaan innostanut. Ja sellainen pikku hierarkia systeemi eli se, kuka on ollut rapajuopoin oli aina se pääpuhuja oli se besserwissen vai miksi sitä nyt kutsutaankin.Ja lopuksi keräännyttiin ympyrään käsi kädessä kiroamaan viinan hengellisten toteamuksien kautta...vaikkakin uskon Jumalaan. Tunsin itseni ulkopuoliseksi. Tämä ei ollut mitä hain. Toisen kerran menin ja sama meininki. Ei, ei...

    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe