Tuoksuvattu

Pipa

Tarvitsisin neuvoa tuoksuvatun leikkaamisesta.
Vatut kasvavat kesällä tosi korkeiksi ja olen leikannut ne keväällä ennen lehtien tuloa n. 30-40 senttisiksi.
Nyt kukinta on huonoa. Onko niin, ettei niitä
saisi leikata keväällä niin paljon?

9

4278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syksyllä

      Itse olen leikannut aina syksyllä,joten en tiedä miten käyttäytyvät kevätleikkauksessa.
      Marjoja eivät tee muuta kuin vanhoihin varsiin. Itse leikkaan maasta asti aina syksyllä ja nyt kukkivat komeasti.

    • Tuoksuvatukonomaava

      Tuoksuvatukoista leikataan kuihtuneet kukinnot pois syksyllä tai keväällä, sillä ei ole niin merkitystä. Mutta vain kuolleet varret leikataan pois, koska vatukka tekee kukat edellisen vuoden varteen.

      • tekee

        Kyllä tekee kukat samanvuoden varsiin,ainakin meillä.Leikkaan syksyllä alas.


      • puutarhuri.
        tekee kirjoitti:

        Kyllä tekee kukat samanvuoden varsiin,ainakin meillä.Leikkaan syksyllä alas.

        Jos tuoksuvatun alasleikkaa (ihan sama tekeekö sen syksyllä vai keväällä) se ei kuki.

        Vattu on kaksivuotinen kasvi. Se kukkii toisen vuoden versoilla (kuten joku jo selitti), kukkineet versot kuolevat syksyllä.

        Tuoksuvatusta voi leikata joko kuolleet versot alkukesällä, tai kukkineet versot loppukesällä/syksyllä. Nuoret versot on syytä jättää, jos haluaa sen kukkivan hyvin.


      • juttu tämä on
        puutarhuri. kirjoitti:

        Jos tuoksuvatun alasleikkaa (ihan sama tekeekö sen syksyllä vai keväällä) se ei kuki.

        Vattu on kaksivuotinen kasvi. Se kukkii toisen vuoden versoilla (kuten joku jo selitti), kukkineet versot kuolevat syksyllä.

        Tuoksuvatusta voi leikata joko kuolleet versot alkukesällä, tai kukkineet versot loppukesällä/syksyllä. Nuoret versot on syytä jättää, jos haluaa sen kukkivan hyvin.

        Olkoot vaikka viisivuotinen, mutta tunnen kyllä tuon leviäjän ja meillä se kukkii joka vuosi,vaikka leikaan syksyllä alas.Onko sitten niin otollinen maa ja pakka että näin tekee. Tämä jutttu on TOSI.

        Tällainen se on:

        http://www.hevosmaailma.net/Sirpa/Grafiikat/Valokuvat/2005/Kasveja/tuoksuvadelma.jpg


    • varjomorelli

      vai tuoksuvattua, joka on koristepensas? Ei ole kokemusta vadelmien kasvatuksesta pihalla, mutta tuoksuvatusta on. Tuoksuvatun voi leikata melkein koska vain ihan alas asti. Kun niin tekee, se kasvattaa suuret lehdet, pieniä vaaleanpunaisia kukkia ja on hyvin peittävä kasvi. Jos sitä ei leikkaa, lehdet jäävät pienemmiksi, vaan kukinta tulee runsaammaksi. Itse voi valita, kumman haluaa.
      Vadelmapensaitten kasvattaminen onkin jo toinen juttu, paljon vaikeampi, koska siitä pitää saada satoakin. Naapurin näen asettaneen tukilankoja keppien väliin, ja hyvin näyttävät kasvavan. En ole nähnyt koskaan hänen niitä leikkaavan.

      • siitä puhutaan

        Nyt on koko ajan puhuttu Tuoksuvatukasta,joka on sen oikea nimi.Ei mistään tavallisesta vadelmasta.Tähän tuoksuvatukkaan tulee myös marjoja,joita voi syödä.

        http://images.google.fi/images?hl=fi&q=tuoksuvatukka&btnG=Etsi kuvia&gbv=2

        Tavallisista vadelmista katkotaan vanhat marjoneet varret pois, syksyllä tai keväällä.
        Jos uudet kasvaneet varret ovat liian pitkiä,niistäkin voi leikata keväällä latvoja pois,marjoja tulee leikkauksesta huolimatta.


      • Varjomorelli
        siitä puhutaan kirjoitti:

        Nyt on koko ajan puhuttu Tuoksuvatukasta,joka on sen oikea nimi.Ei mistään tavallisesta vadelmasta.Tähän tuoksuvatukkaan tulee myös marjoja,joita voi syödä.

        http://images.google.fi/images?hl=fi&q=tuoksuvatukka&btnG=Etsi kuvia&gbv=2

        Tavallisista vadelmista katkotaan vanhat marjoneet varret pois, syksyllä tai keväällä.
        Jos uudet kasvaneet varret ovat liian pitkiä,niistäkin voi leikata keväällä latvoja pois,marjoja tulee leikkauksesta huolimatta.

        että myös tuoksuvatukkaan tulee marjoja! Uusi juttu ainakin minulle. Ei ole tullut mun pensaisiini, vai olisivatko sitten urospuolisia. ;)


      • nitusa
        Varjomorelli kirjoitti:

        että myös tuoksuvatukkaan tulee marjoja! Uusi juttu ainakin minulle. Ei ole tullut mun pensaisiini, vai olisivatko sitten urospuolisia. ;)

        Ihan uusi juttu että tuoksuvatukkaan tulee marjoja! ?? Meillä on ollut tuoksuvatukkaa yli 20vuotta eikä koskaan ole marjoja tullut. Tuoksuvatukan ja tavallisen marjovan vadelman leikkaus ohjeet ovat samat. Eli ne oksat poistetaan joihin ei sinä vuonna tule lehtiä. Jos olet oikein näppärä niin voit syksyllä poistaa kukkineet oksat tuoksuvatuksata, mutta minusta itsestäni helpointa on aina poistaa vain ylivuotiset kuivat oksat, joissa ei ole lehtiä. Sama ohje kirjoitettu kahdella tavalla, ja tehty toinen syksyllä toinen kesällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe