Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Epilepsia ja Diabetes yhdessä?

melisas

Itselläni on epilepsia ja diabetes molemmat.onko kellään muulla vastaavaa ja millaisia verensokeriarvoja teillä on?tuleeko usein kohtauksia vs mennessä alas?Itselleni on suunniteltu epilepsia leikkausta, onko kellään tietoa kyseisestä leikkauksesta ja onko toiminut?kuinka kauan olette saaneet odottaa aikaa?

14

4187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen 37v.

      Minulla ei ole Diabetesta mutta Epilepsia kohtauksen saan kun verensokerit laskevat. Syömättä jättäminen aiheuttaa takuuvarmasti kohtauksen. Epilepsia on paikallis alkuinen, johtuu aivoverenvuodosta (osa aivoista siis "tuhoutunut") Sinun kannattaa vältää verensokerin laskua, se ainakin on riski kohtaukselle.

    • mulla myös

      Mulla on myös epilepsia ja diabetes. Aika yllätys et meitä on muitakin. Mulla on ollut ihan ok verensokeriarvoja, ei epilepsia tai epilääkkeet oo niihin vaikuttanut. Eikä mulla esim. tuu kohtausta kun vs laskee tai vastaavaa. Oikeastaan epi ja diabetes ovat aika lailla täysin erillään toisistaan.

    • leikkauspotilas

      lähes neljä vuotta sitten ja se meni oikein hyvin. Olen leikkauksen jälkeen ollut kohtaukseton.

      Kohtauspesäke sijaitsei oikealla ohimolohkolla.

    • Hugo.

      On vielä erinomainen muusikko. Näin olen ainakin muistavinani. Tulee Helsinkiin kiertueellekin, mutta tuskin häneltä asiaa saa tiedusteltua. Voithan tietenkin yrittää kysyä, että miten hän on niin hyvässä kunnossa ko. todennäköisti faktoista huolimatta. Otettakoon vielä huomioon, että rokkarin elämä on rasittavaa keikkailunkin takia ja Neil Youngillakin taitaa olla ikääkin jo aika paljon... veikkaisin 60 v.

      • melisas

        no niin..itselläni tulee kohtauksia vs laskiessa ja lääkityksenä tällä hetkellä trileptal, Keppra ja deprakine. kohtauksia tulee silti silloin tällöin ja nyt on tullut väsymys noista lääkkeistä, onko normaalia? Insuliinipumpun saan syksyllä kun kinusin sen itselleni jotta voisin keskittyä itseeni ja molempien sairauksien hoitoon, muuten on mennyt hyvin. Itselläni epi todettiin vasta 2007 alkukeväällä mutta lääkitystä haetaan vieläkin, joten leikkaus on varmaan ainut keino tähän hätään?kiitos kovatsi vastauksista. yht voi ottaa myös [email protected]


    • on meitä muitakin

      Minulla on myös tämä yhdistelmä. Luin Epilepsialiiton sivuilta että epilepsian voi aiheuttaa aineenvaihdunnan häiriöt. Itse sairastuin aikuisiällä eikä sairauden syytä ole saatu selville. Voisikohan diabetes olla vaikuttanut epilepsian saamiseen? Diabetes on ollut lapsesta asti, nuorena hoitotasapaino oli huono mutta lapsena ja parikymppisestä eteenpäin hyvä.

    • meemuski

      Mulla taas tuli epilepsia kun olin 7v ja diabetes kun olin 9v. Mutta tosiaankin aika jännä tällain huomata että samanlaisia on useampiakin. Vaikka siis eihän tämä tietenkään mikään harvinainen yhdistelmä ole, mutta en ole tähän mennessä törmännyt kehenkään toiseen tällaisen yhdistelmän omaavaan.

      Itsellä molempien hoito sujuu ihan hyvin, eivätkä ne vaikuta toisiinsa millään tavalla. Hypokohtauksia ei ole tullut ikinä, eikä epikohtauksia ainakaan seitsemään vuoteen :)

    • Le70

      nyt on kysyttävä että miten tuo epilepsialeikkaus? onko mahdollista kysyä moiseen ihan vain menemällä sairaalaan ja sanovansa moiseen haluavansa? minulla kun on myös diabetes ja epilepsia ja kohtauskia tulee aina välillä kun sokerit laskevat liian alas ja emt olenko ainoa mutta minulla on myös alituiseen huono olo kun syö epilepsia ja diabeteslääkkeitä yhtäaikaa. vai olisiko syytä vaan tarkata lääkkeet jolloin huono olo katoaisi? mutta tuo leikkaus jos joku voisi antaa vinkkiä miten hakeudutaan ja selvitetään auttaako niiin olisin kiitollinen

      • tutk.tarpeet

        Kyllä ensin katsotaan kliinisin tutkimuksin, että voidaanko epilepsian häiriöpesäke poistaa vai ei. Sijainnilla on ratkaiseva vaikutus kirjoitusten mukaan. Esim. aistikeskukset ja limbinen järjestelmä pitää huomioida. Jos esim. EEG, S-EEG, PET, SPECT, MRI ja/tai MEG osoittavat hyvän sijainnin, ollaan sairaalasta yhteydessä KYS:n neurokirurgeihin (epilepsiakirurgian erikoisosaaminen).

        Useammalla alhainen verensokeri (hypoglykemia) on aiheuttanut kohtauksia. Pitää unohtaa karppaaminen ja lisätä kaloreita. Samoin lääkitys voi laskea natriumia (hyponatremia) ja kaliumia. Lääkepitoisuudet ja suolat ainakin kannattaa tarkistaa riittävän usein, sekä epilepsia- että diabeteslääkityksen osalta.

        Aina yksi vaihtoehto on väärä lääkitys esim. häiriöpesäkkeen sijaintiin verrattuna. Tuo on omasta kokemuksestani karu totuus, kunnes Vaajasalo löytyi asiantuntijoineen.Siellä otsalohkon lääkitys vaihdettiin ohimolääkitykseen ja se tuotti tulosta.


    • finnpowerrrr

      juu pitää kyllä seuraavassa epilepsia kontrollissa sanoa tuosta jos vaihtaisi lääkitystä TAI sitten diabetes kontrollissa jsoko olisi lääkkeen vaihdon aika toisaalta diabeteslääkitys on kohdallaan nyt pysyy kurissa pelkällä insuliinilla paitsi silloin jos viikonloppuna vetää kunnon rännit. eli viinakset pois ja pelkän isnuliinin voimalla ja voisi tuota epi lääkettä pian korjata. kuulostaako kauhealle suunnitelmalle

    • PAREMMASSA KUNNOSSA

      hei mul on epi ollu 12 vuotiaasta asti nut 39 nuoruusiän diabetes puhkes 34 vuotiaana molemmilla lapsillani on epi hekin ovat sairastuneet epiin tuossa 10-12 vuotiaana minulla on 3 serkku joilla myös on epi ja jokainen sairastu noin 10-13 vuotiaana eli meidän suvussa on geneettinen epilepsia ja minulla ainakin diabetes laitoi elämäni kokonaan sekaisin sain toonis kloonisia kohtausia 3-4 kpl kuukaudessa melkein 4 vuoden ajan kunnes sokeritautini saatiin kohdalleen mutta näistä vuosista en muista juuri mitään mutta sanon näin että jokainen epileptikko on yksilö toisiin asiat vaikuttavat toisin kuin toisiin

    • 5+6

      D3-vitamiinilisä voi vähentää epilepsiakohtauksia kolmessa kuukaudessa jopa 40 prosenttia, ilmenee uudesta unkarilaisesta tutkimuksesta. Potilaat saivat yhtenä annoksena 1 000–5 000 mikrogrammaa (µg) D3-vitamiinia (Sic!). D-vitamiini on siis turvallinen ja tehokas lisähoito epilepsiaan.

      Aineistona oli 13 potilasta, iältään 10–42 v, joilla lääkitys ei ollut antanut toivottua tulosta. Seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) oli ollut keskimäärin 30 nmol/l (hajonta 10–85). Valtaosa poti siis vakavaa puutosta, sillä nykyinen viitearvo on 75–150 nmol/l. D-vitamiiniannoksen jälkeen S-D-25 nousi keskimäärin 95 nmoliin/l (hajonta 58–113). Nämäkin pitoisuudet ovat vielä matalahkoja tavoitetasoon (150–160 nmol/l) nähden, mutta silti johtaukset vähenivät huomattavastti, eniten niillä potilailla, joiden S-D-25 oli ollut pieni. Pitoisuuden nosto vieläkin korkeammaksi olisi voinut vähentää kohtauksia vieläkin enemmän.

      D-vitamiinihoidon jälkeen 10 potilaan kohtaukset vähenivät (kolmella ei). Viiden potilaan kohtaukset vähenivät yli 50 %. Vaikuttavin tulos saatiin potilaalla, jonka S-D-25 oli ollut 10 nmol/l ja hänellä oli ollut 450 kohtausta edellisten 3 kuukauden aikana ennen D-vitamiinihoitoa. Se nosti hänen S-D-25:nsa 108 nmoliin/l, jolloin kohtaukset vähenivät 30:een seuraavien kolmen kuukauden aikana.

      Ennestään tiedetään, että epileptikoilla on usein D-vitamiinin puutostila, sillä epilepsialääkkeet estävät D-vitamiinin aineenvaihduntaa. D-vitamiini on itse asiassa hermoston toimintaa säätävä steroidihormoni, joka vaikuttaa lähes 3 000 geeniin elimistössä. Aivoissa ja selkäytimessä on runsaasti D-vitamiinin vastaanottimia (reseptoreja), jotka ilmeisesti tarvitsevat D-vitamiinia, jotta keskushermosto toimisi normaalisti.

      Suosittelen, että epilepsiaa sairastavien S-D-25 mitattaisiin ja pitoisuus nostettaisiin tasolle 150–160 nmol/l. Siihen saatetaan tarvita vähintään 100 mikrogrammaa D3-vitamiinia päivässä.


      http://personal.inet.fi/koti/remeli/diabetes.htm

    • Anonyymi

      Eivät kuin nostavat tablettien määrää jos puhut kohtauksista.
      Eikä päähän halua moni mennä niin potilas kuin lääkärikään. En uskalla kertoa kohtauksista oikein enää kellee. Kohta 70v .Antaa olla näin.
      Onhan tv häiriöitä muutenkin. Se harmittaa kun linja‐autossa väki pysähtyy eikä kukasn puhu. Ajan ohi pysäkeistä jää johonkin katson missä ollaa ja kotiin. Moi siunausts.

    • Anonyymi

      Hei,minulle tuli ensimmäinen epilepsiakohtaus 68v kun sokeriarvot laski 3,9. Milloin voin saada ajokortin takaisin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe