Siis millä kaavalla tuo lasketaan milloinkin?
Hoitelen tässä tieosuuskunnan sihteerin virkaa ja kaikki maajussit ja esim. joku tieosuuskuntamme hiekan toimittaja ym.tällaiset liikkeenharjoittajat laskevat tuon alvin (sen 22%) siihen perustyöpalkan päälle, eli kaavalla: palkka 22 jaettuna 100:lla.
Näin olen tottunut itsekin tekemään, kun olen toiminut käsityöläisenä, eli lisännyt tuon 22% arvonlisäveron hintoihin.
Nyt sain kuitenkin tutustua toisenlaiseen laskentakaavaan, kun mieheni perusti oman firman toiminimellä (tekee rakennus- ja remonttihommia).
Löysin veroviraston sivuilta tällaisen:
Palkka 22 jaettuna 122:lla.
Eli juuri tämän kaavan mukaan oli miehen ekan palkan arvonlisävero laskettu ja siis korjattu (kun olin itse laittanut sen alkuun tuolla edellisellä lisäyssysteemillä) laskuun firmassa, jolle on nyt tehnyt hommia.
Miksi se on nyt siis laitettu sisältymään palkkaan, eikä sen päälle?
Tällä tyylillähän hän ei siis oikeasti saa sitä tuntipalkkaa, mitä tuohon laskuun on laittanut.
Arvonlisäveron laskeminen
10
6985
Vastaukset
- sekavaa tarinaa
Mitä tekemistä palkalla on alvin kanssa?
- ap.
Siis palkalla tarkoitan nyt sitä palkkiota, jonka työn tekijä (tässä siis yrittäjä) saa työstään, eli on määrännyt tietyn tuntipalkan työlleen, jonka päälle tulee vielä aina lisättäväksi tuo alv. Tarkoitushan ei lienee, että alvin maksaisi tuo yrittäjä, vaan palvelun ostajallehan se kuuluu.
Olen ainakin kuvitellut näin ja sanotaanhan tuo asia tuolla alv-oppaassakin.
En siis ymmärtänyt tuota, kun nyt tuo firma, jolle mies tekee töitä, on sisällyttänyt tuon veron työstä maksettavaan tuntipalkkaan.
Outoa. Jos tuntipalkka on heidän mielestään liian suuri, olisivat siitä sitten voineet sanoa, mutta eivät ole kommentoineet mitenkään.
- riittää
Missä verottajan sivuilla kyseinen ohje mahtaisi olla. Lienee nyt kyseessä väärinkäsitys.
22% alv lisätään aina verottoman hinnan päälle aivan kuten olet aiemminkin toiminut. Kun kaavalla 22/122 kerrotaan loppuhinta saadaan ALV selville. Tai vastaavasti jaetaan loppuhinta 1,22 saadaan veroton hinta.
Kannattaa vääntää rautalangalla asia selväksi sille firmalle jolle miehesi tekee töitä.- ap.
Oli muistaakseni jossain alv-tiedotteessa (tiedostomuotoinen selvitys ko. verosta).
- sanon mä
veroton palkkio x 1,22 = verollinen palkkio.
Verollinen palkkio - veroton palkkio = alv.
Siis rautalangasta sama:
100€ x 1,22 = 122€.
122€ - 100€ = 22€. - sopimuksen tehnyt?
Jos on sovittu joku tuntihinta esim. 40€ alv hinta alvin kanssa 48,80€ tai
40€ sis. alv. Silloin alviton tuntihinta on 32,79 ja alvillinen 40€.
Laskukaava on 40x100/122
Tarkkana sopimuksia tehdessä.- edellistä
Eli ekaksi tarkistat sopimuksesta miten on sovittu! Sisältääkö sovittu tuntihinta alv:n vai ei? Jos sisältää, maksaja on oikeassa, jos taas ei, sinä olet oikeassa. Jos ei ole sovittu mitään, sitten on neuvottelun paikka...
- mitä alunperin on sovittu
Jos on sovittu tuntihinnasta mainitsematta onko se alvillinen vai alviton, on ostajalla oikeus olettaa, että mainittu hinta sisältää jo arvonlisäveron. Jos taas on mainittu hinnan olevan alviton, on laskuttajalla oikeus lisätä arvonlisävero hintaan. Kaikki sopimukset on tänä päivänä syytä tehdä kirjallisesti, niin ammatinharjoittajan kuin yrityksenkin, koska vain niin vältytään epäselvyyksiltä.
- aivan niin
Eli siis kirjallisena: tarjouspyyntö -> tarjous (hintoineen alveineen)-> tilaus -pohjalta.
Eipä jää epäselvyyksiä.
- välisessä
kaupanteossa käytetään yleensä aina alv0% hintoja ja jos tilaaja on yksityishenkilö niin 22% hintoja. Tarjouksiin on helppo loppuun lisät, hinnat alv0% tai sis alv22% nämä on tietenkin aina mainittava, koska muuten maksaja aina tulkitsee tietenkin itselleen edullisemman vaihtoehdon, niinhän itsekkin tekisit vai mitä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802