JEESUS RUKOILEE GETSEMANESSA
Mark.14:32-42
(Rinnakkaisteksti;Matt. 26:36-46)
--
14:32 Ja he tulivat maatilalle, jonka nimi on Getsemane; ja hän sanoi opetuslapsillensa: "Istukaa tässä, sillä aikaa kuin minä rukoilen".
14:33 Ja hän otti mukaansa Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen; ja hän alkoi kauhistua ja tulla tuskaan.
14:34 Ja hän sanoi heille: "Minun sieluni on syvästi murheellinen, kuolemaan asti; olkaa tässä ja valvokaa".
14:35 Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi maahan ja rukoili, että, jos mahdollista, se hetki menisi häneltä ohi,
14:36 ja sanoi: "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!"
14:37 Ja hän tuli ja tapasi heidät nukkumasta ja sanoi Pietarille: "Simon, nukutko? Etkö jaksanut yhtä hetkeä valvoa?
14:38 Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko."
14:39 Ja taas hän meni pois ja rukoili sanoen samat sanat.
14:40 Ja tullessaan hän taas tapasi heidät nukkumasta, sillä heidän silmänsä olivat käyneet kovin raukeiksi; ja he eivät tienneet, mitä hänelle vastaisivat.
14:41 Ja hän tuli kolmannen kerran ja sanoi heille: "Te nukutte vielä ja lepäätte! Jo riittää! Hetki on tullut; katso, Ihmisen Poika annetaan syntisten käsiin.
14:42 Nouskaa, lähtekäämme; katso, se, joka kavaltaa minut, on lähellä."
Jeesus rukoilee Getsemanessa, Mark.14:32-42
8
482
Vastaukset
Jeesus menee opetuslapsineen Getsemane-nimiseen puutarhaan.
Hän ottaa erikseen Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen ja menee heidän kanssaan rukoilemaan.
Juuri samaiset opetuslapset olivat olleet Jeesuksen kirkastumisen todistajia. Kirkastumisen kokeneille varataan usein myös Getsemanen kokemukset.
Jeesuksen tuska vähitellen kiihtyy (33). Jeesus on syvästi murheellinen. (34).
Jeesus kaipasi yhteyttä ja osanottoa.
Jeesus esiintyy tosi-ihmisenä. Mutta opetuslapset nukkuvat (37). Heistä ei ole "myötäeläjiksi".
Kolme kertaa toistuu sama: opetuslapset nukkuvat.
He osoittivat hengellistä heikkoutta. Paitsi yön aika , niin rukouksen puute vaivutti heidät uneen.
Luukas kertoo myös, että opetuslapset nukkuivat murheen tähden (Luuk. 22:45).
Jeesus rukoilee kolme kertaa samoin sanoin: ” : "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!" (36).
Kärsimys kauhistaa Jeesusta.
Jeesus pysyi kuitenkin Isän tahdon täyttäjänä loppuun saakka, vaikka anomuksensa esittikin.
--
Isä Meidän-rukouksessa mekin anomme: ”Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa”.Virsi 315
--
1.
Valvoa mun, Jeesus, anna
aina ristis juurella
ja niin joka päivä kuolla
synneistäni kaikista.
Suo myös kuolla maailmasta,
kuolla itsestänikin,
että kaiken elämäni
sinulle vain eläisin.
2.
Auta, että ristin tiellä
kuljen askeleissasi.
Eksymästä, horjumasta
estä, Jeesus, jalkani.
Uskoa ja rakkautta,
toivoani lisää myös.
Anna voimaa kilvoitukseen,
täytä alkamasi työs.
3.
Rauhan virran anna vuotaa
sydämeeni kaipaavaan.
Kasvojesi pyhä kuva
paina sieluun loistamaan.
Ääretöntä rakkautta
mihin voisin verrata?
Syvä on se niin kuin meri,
väkevä kuin kuolema.
4.
Ristissäsi, haavoissasi
armon löydän ikuisen.
Kaikki muu on turhaa aivan,
kun vain niitä katselen.
Rakas Jeesus, haavoihisi
minut kätke kokonaan,
kätke siksi, kunnes noudat
minut taivaan kunniaan.- alex-kasi
että Jeesus teki oman valintansa itse, ilman ihmisten tukea. Kysymys oli kaiken aikaa siitä että hän säilytti viattomuutensa Jumalan edessä.
Jeesus itse sanoi kuinka pieni asia voisi turmella hänen työnsä - Vain yksi synti ja se olisi turmellut koko hänen tehtävänsä ja hän ei olisi voinut sanoa ristillä "se on täytetty" - vain yksi lankeaminen ja hän ei olisi se Kristus mikä hän on.
Tämä on suurta sille joka sen ymmärtää. alex-kasi kirjoitti:
että Jeesus teki oman valintansa itse, ilman ihmisten tukea. Kysymys oli kaiken aikaa siitä että hän säilytti viattomuutensa Jumalan edessä.
Jeesus itse sanoi kuinka pieni asia voisi turmella hänen työnsä - Vain yksi synti ja se olisi turmellut koko hänen tehtävänsä ja hän ei olisi voinut sanoa ristillä "se on täytetty" - vain yksi lankeaminen ja hän ei olisi se Kristus mikä hän on.
Tämä on suurta sille joka sen ymmärtää.Hebr. 2:18
"..sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa".
Hebr. 4:15
"Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä".- voi Kristus
Tapio522 kirjoitti:
Hebr. 2:18
"..sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa".
Hebr. 4:15
"Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä".meitä auttaa - koska hän täytti Jumalan lain.
Jos här ei olisi pitänyt kiinni Isästä vaan langennut syntiin kuin me - kuka silloin voisi meitä auttaa? - ?????
voi Kristus kirjoitti:
meitä auttaa - koska hän täytti Jumalan lain.
Jos här ei olisi pitänyt kiinni Isästä vaan langennut syntiin kuin me - kuka silloin voisi meitä auttaa?sitoo kristinuskon synti- ja sovitusoppi, hänen olisi varmaan pitänyt lähettää joku toinen pojistaan olemaan kuuliainen ja tulemaan tapetuksi?
Jeesus kehoitti opetuslapsiaan valvomaan ja rukoilemaan (38).
Tämä kehoitus koskee myös meitä.
VALVOMINEN (Matt. 25:1-13)
Teksti kertoo kymmenestä neitsyestä, Jeesuksen paluusta sekä valvomisen tärkeydestä.
Vain viidellä neitsyeistä oli öljyä lampuissaan; heidän uskonliekkinsä paloi.
Miten järkyttävää; toiset viisi taas olivat vain nimeltään kristittyjä ja he jäivät oven toiselle puolen (j.10-12).
Jeesuksen paluun odotus on merkki valvovasta seurakunnasta ja mainitaanhan se uskontunnustuksessammekin:
”Minä uskon Jeesukseen Kristukseen, joka…istuu Jumalan, Isän, kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.”
Jeesuksen paluusta Raamattu puhuu hyvin paljon, kuten edellä olemme lukeneet (Mark. 13.luku).
Opetuslapset olivat kiinnostuneita Jeesuksen tulemuksesta ja maailman lopun merkeistä.
Lopun aika merkitsee suurten eksytysten aikaa. Silloin on paljon vääriä profeettoja liikkeellä ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
Muita lopunajan merkkejä ovat sodat, nälänhätä, maanjäristykset ja vainot sekä laittomuus. Mutta toisaalta myös evankeliumia saarnataan kaikessa maailmassa.
Lopun ajan kristityt näkevät myös antikristuksen ilmestymisen pyhään paikkaan.
Kun tutkimme päivän lehtiä tai seuraamme muita uutisvälineitä, huomaamme, että näitä lopun ajan merkkejä on paljon nähtävissä.
Valvova kristitty seuraa ajan merkkejä. Hän ei ole myöskään toimeton vaan tekee valmisteluja; Hän huolehtii siitä, että hänen lampussaan on öljyä.
Hän vaalii uskovien yhteyttä ja rukousta sekä pitäytyy Jumalan Sanassa.
Myös ehtoollinen on hänelle voiman lähde (Apt. 2:42).
Näin Jumala saa hoitaa meitä ja pitää lamppumme palamassa.
Kun ylkä tulee, olemme valmiit Karitsan hääjuhliin.
--
”Minua tutki, Jumala,
ja sydämeni paljasta.
Syvimmät aivoitukseni
taivuta, Herra, tahtoosi.
Jos lienen tiellä pahalla,
niin oikealle taluta”.
(virsi 394:8)- ?????
ei vielä tiedetty etä maankuori liikkuu, jos ei liikkuisi elämä maapallolla olisi mahdotonta. Maanjäristyksiaä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Jos kuoren jännitys on kasvanut suureksi tietyllä alueella, järistyksiä on enemmän ja suurempia, jännityksen taas lauettua vähemmän.Sodat ovat vähentyneet meidän aikanamme, muinaisuudesa joka ainoa kansojen, heimojen tai hallitsijoiden välinen kiista ratkaistiin sodalla, nyt on jo 2 maanosaa joissa sodat ovat kokonaan loppuneet.
Levottomuutta ja nälkää on ollut aina, mutta jälkimmäinen saadaan tieteen avulla voitettua kokonaan.Suomessakin kuoli 1800- luvulla suuri osa kansaa nälkään, vastaava ei enää ole mahdollista.
Odottaa toki saa, aikojen todelliseen loppuun, aurinkomme sammumiseen tai ehkä sitä ennen kohtaavan muuhun katastrofiin.Mikään laji tällä pallola ei ole ikuinen, kaikki ovat aikanaan kadonnet, myös me katoamme. Sukupuutto on elämän normali kulku.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433504Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4372944Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan222801Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831867- 871497
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541370- 921145
- 1011117
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721113Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.31930