Maksakirroosi ja mustelmat

Näin on.

Olen 56-v lapseton nainen. Sairastan kroonista neurologista sairautta.
Lääkkeittä on vuosien saatossa ollut säkeittäin.
Lisäksi käytän alkoholia, ajoittain runsaastikin. Lempparini on ollut olut.
Neur. sairauden kontrollien yhteydessä myös maksa-arvot tarkistetaan lääkityksen vuoksi.
Neurologi soitti ja sanoi, heti ea-poliklinikalle. Sisätauti-osastolle potilaaksi.
Olin kuulemma ryypännyt maksani paskaksi. Kaikki lääkitys seis. K-vitamiinia ja B-vitamiinia ruiskeina. Alat arvo oli 900.
Tänään sain kuulla eiliset arvot, kaikki normaaleja. Tuon tilanteen dg. oli lääke-aineiden ja alkoholin aiheuttama hepatiitti.
Diagnoosi oli varmasti oikea, sillä pidettyäni taukoa alkoholista ja lopettamalla lähes kaiken minulle määrätyn lääkityksen, painoni putosi kotona 5 kg viikossa eli nestettä poistui elimistöstä.
Nyt olen juonut 5 olutta (uhkarohkeasti), pelottaa, sillä alkoholisti ei uutta maksaa saa.

Tietääkö kukaan, miksi minulle nyt on alkanut tulla reisiin ja sääriin mustelmia? Liittyy varmasti alkavaan kiroosiin ja veren paksuuteen?

16

14166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huikauhia

      Tota, mikä tää mustelmajuttu on? Mulla on nimittäin alkanut tulla mustelmia jokapuolelle, mutta olen ajatellut että olen vaan kännispäiten telunnut itseni sinne tänne.
      Pariin kuukauteen en ole ottanut krapulaa vastaan, vaan juonut vanhan päälle ja sitä ennenkin olen korkeintaan selvinnyt viitenä päivänä viikossa about siihen kahdeksan tunnin ajanjaksoon mikä töissä pitää kestää.

      • Näin on.

        Alkoholisteilla veren hyytyminen hidastuu ja on jotenkin liian paksua. Tapasin sairaalassa ollessani nuorehkon naisen, jolta maksakirroosin vuoksi poistettiin nestettä vatsaontelosta. Koko vartalo oli verenhyytymisongelmien vuoksi mustelmilla, koko nainen oli lähes sininen...

        Nuo mustelmat minulla ovat säärissä ja reisissä, uusia tulee ilman kolauksia.
        Sairaalareissun jälkeen nestettä poistui vaa'an mukaan elimistöstäni lähes 5 kg verran. Hyvä laihdutuskuuri.

        Ei näin, tää ei voi olla näin...

        Tapasin myös naisen, joka sanoi olevansa alkoholisti, tosin oli ollut juomatta seitsemän viimeistä vuotta. Juomisen jälkeen hän oli saanut mm. paksunsuolen haavaisen tulehduksen, jota varten nyt jouduttiin laittamaan avanne eli uloste tulee pussiin vatsan alueelle.

        Maksa-ongelmani ei olisi tullut esiin ilman neurologiseen sairauteeni kuuluvan lääke/labrakontrollin kautta. En tajunnut juovani kohtuuttomasti. Viikonloppu-kännit, joita jatkan kaksi kolme päivää ja pelkkää olutta. Pe-, la-, ja su-. Viikot olen juomatta.

        Oikein rajusti juovalla alkoholistilla maksa-arvot voivat olla jopa "normaalit". Maksa on ruttuinen rusina, eli ei tuota verikokeeseen enään kuolleita soluja, kuten vielä meikäläiselle.

        Rohkeasti terveyskeskukseen maksa-arvoja testaamaan, vielä ei ole myöhäistä.


      • Ainavaanon
        Näin on. kirjoitti:

        Alkoholisteilla veren hyytyminen hidastuu ja on jotenkin liian paksua. Tapasin sairaalassa ollessani nuorehkon naisen, jolta maksakirroosin vuoksi poistettiin nestettä vatsaontelosta. Koko vartalo oli verenhyytymisongelmien vuoksi mustelmilla, koko nainen oli lähes sininen...

        Nuo mustelmat minulla ovat säärissä ja reisissä, uusia tulee ilman kolauksia.
        Sairaalareissun jälkeen nestettä poistui vaa'an mukaan elimistöstäni lähes 5 kg verran. Hyvä laihdutuskuuri.

        Ei näin, tää ei voi olla näin...

        Tapasin myös naisen, joka sanoi olevansa alkoholisti, tosin oli ollut juomatta seitsemän viimeistä vuotta. Juomisen jälkeen hän oli saanut mm. paksunsuolen haavaisen tulehduksen, jota varten nyt jouduttiin laittamaan avanne eli uloste tulee pussiin vatsan alueelle.

        Maksa-ongelmani ei olisi tullut esiin ilman neurologiseen sairauteeni kuuluvan lääke/labrakontrollin kautta. En tajunnut juovani kohtuuttomasti. Viikonloppu-kännit, joita jatkan kaksi kolme päivää ja pelkkää olutta. Pe-, la-, ja su-. Viikot olen juomatta.

        Oikein rajusti juovalla alkoholistilla maksa-arvot voivat olla jopa "normaalit". Maksa on ruttuinen rusina, eli ei tuota verikokeeseen enään kuolleita soluja, kuten vielä meikäläiselle.

        Rohkeasti terveyskeskukseen maksa-arvoja testaamaan, vielä ei ole myöhäistä.

        Epäileevät liikalihavuuden aiheuttamaa rasva maksaa. Tosin itse epäilen sen tulleen 3 v takaisesta rankasta lääkkeiden käytöstä. Nyt veieläkin joku arvo on koholla. En enäää käytä lähsekään niin paljon lääkettä vaan minimi määrän. Minulla ei ole mustelmia mutta nivel ja pääkipuja, mistä lie johtuu. Ja sellainen olo kuin olisi tiejyrä mennyt ruumiini yli. Tämä jokapäiväistä. Minua ei ole lähetetty mihkään sairaalaan. Syön benfotiamiinia tablettina. Onkohan tässä odoteltava että millon se seuraava vaihe tulee eli hepatiitti ja miten sen huomaa, ja siitä seuraava on se kirroosi. Eikö tosiaan ole mitään keinoa millä maksaa sais kuntoon päin. Onko K- vitamiinia tabletteina. Ja auttaako tuo tolosen benfotiamiini. Entä E-Epa ja karnosiini.


      • ...että pitää syödä...
        Ainavaanon kirjoitti:

        Epäileevät liikalihavuuden aiheuttamaa rasva maksaa. Tosin itse epäilen sen tulleen 3 v takaisesta rankasta lääkkeiden käytöstä. Nyt veieläkin joku arvo on koholla. En enäää käytä lähsekään niin paljon lääkettä vaan minimi määrän. Minulla ei ole mustelmia mutta nivel ja pääkipuja, mistä lie johtuu. Ja sellainen olo kuin olisi tiejyrä mennyt ruumiini yli. Tämä jokapäiväistä. Minua ei ole lähetetty mihkään sairaalaan. Syön benfotiamiinia tablettina. Onkohan tässä odoteltava että millon se seuraava vaihe tulee eli hepatiitti ja miten sen huomaa, ja siitä seuraava on se kirroosi. Eikö tosiaan ole mitään keinoa millä maksaa sais kuntoon päin. Onko K- vitamiinia tabletteina. Ja auttaako tuo tolosen benfotiamiini. Entä E-Epa ja karnosiini.

        maksamakkaraa.

        Mulle on yks paska hailee jos kuolo korjaa, mutta niin kauan kun kroppa jotenkin toimii, niin en tässä narun jatkoksikaan mene.


      • vähän aikaa sitten
        Ainavaanon kirjoitti:

        Epäileevät liikalihavuuden aiheuttamaa rasva maksaa. Tosin itse epäilen sen tulleen 3 v takaisesta rankasta lääkkeiden käytöstä. Nyt veieläkin joku arvo on koholla. En enäää käytä lähsekään niin paljon lääkettä vaan minimi määrän. Minulla ei ole mustelmia mutta nivel ja pääkipuja, mistä lie johtuu. Ja sellainen olo kuin olisi tiejyrä mennyt ruumiini yli. Tämä jokapäiväistä. Minua ei ole lähetetty mihkään sairaalaan. Syön benfotiamiinia tablettina. Onkohan tässä odoteltava että millon se seuraava vaihe tulee eli hepatiitti ja miten sen huomaa, ja siitä seuraava on se kirroosi. Eikö tosiaan ole mitään keinoa millä maksaa sais kuntoon päin. Onko K- vitamiinia tabletteina. Ja auttaako tuo tolosen benfotiamiini. Entä E-Epa ja karnosiini.

        ollut jossain lehdissä juttua, että magnesium auttaisi alkoholistien maksaa kuntoutumaan. Sitähän saa luontaistuotteena. Sen kanssa pitää ottaa myös kalkkia, jotta imeytyy paremmin.


      • Näin on.
        Ainavaanon kirjoitti:

        Epäileevät liikalihavuuden aiheuttamaa rasva maksaa. Tosin itse epäilen sen tulleen 3 v takaisesta rankasta lääkkeiden käytöstä. Nyt veieläkin joku arvo on koholla. En enäää käytä lähsekään niin paljon lääkettä vaan minimi määrän. Minulla ei ole mustelmia mutta nivel ja pääkipuja, mistä lie johtuu. Ja sellainen olo kuin olisi tiejyrä mennyt ruumiini yli. Tämä jokapäiväistä. Minua ei ole lähetetty mihkään sairaalaan. Syön benfotiamiinia tablettina. Onkohan tässä odoteltava että millon se seuraava vaihe tulee eli hepatiitti ja miten sen huomaa, ja siitä seuraava on se kirroosi. Eikö tosiaan ole mitään keinoa millä maksaa sais kuntoon päin. Onko K- vitamiinia tabletteina. Ja auttaako tuo tolosen benfotiamiini. Entä E-Epa ja karnosiini.

        Apteekissa myydään Konakion nimellä K-vitamiinitabletteja. Tabletit pitää pureskella tai imeskellä.
        Purkissa on 10 tbl/1 kpl per vrk. Alle 6 €.


      • still going on
        vähän aikaa sitten kirjoitti:

        ollut jossain lehdissä juttua, että magnesium auttaisi alkoholistien maksaa kuntoutumaan. Sitähän saa luontaistuotteena. Sen kanssa pitää ottaa myös kalkkia, jotta imeytyy paremmin.

        Parhaiten alkoholistin maksaa auttaa kuntoutumaan alkoholinkäytön totaalinen lopettaminen. Tämä on ainoa riittävän hyvä keino. JOskus sekään ei enää riitä, vaan maksakirroosi jatkaa etenemistään ja maksan toiminta heikkenee uhaten kokonaan loppua. Tällöin myös alkoholinkäytön vuoksi maksansa tuhonnut voi saada uuden maksan. Tähän on kuitenkin edellytyksenä, että on ollut täysin raittiina jo ainakin puoli vuotta, että on sitoutunut täysraittiuteen jatkossakin (ja saanut myös muut vakuuttuneeksi siitä) ja ettei alkoholikäyttö ole ehtinyt aiheuttaa muita vakavia elinvaurioita. Myös sosiaalinen verkosto ja psyyke on oltava hyvässä kunnossa, että on edellytyksiä toipua tästä vaativasta leikkauksesta.
        Joten hyvät ystävät, lopettakaa juominen ennen kuin maksanne on kokonaan tuhoutunut, jos näin käy, teillä ei ole enää aikaa tehdä elämänmuutosta, osoittaa sitoutumistanne ja sitten jos tarve on, odottaa sitä elämänkokoista lahjaa.
        Esimerkiksi, jos hyytymistekijät ovat matalat ja askitesta jatluvasti kerääntyy vatsaa, ovat ne jo merkkejä pitkälle edenneestä taudista, jonka kanssa ei ole leikkimistä.
        Ja lopuksi vielä haluaisin sanoa, että vielä saadakseen maksakirroosin, ei tarvitse juoda joka päivä, ei tarvitse juoda humalatilaan asti, ei tarvitse olla ns. rapajuoppo. Alkoholimaksakirroosin voi saada vaikka säännöllisesti jatkuvalla tissuttelulla tai säännöllisesti vuosia jatkuvalla viikonloppujuomisella pe-su. Toisille vain kehittyy se helpommin kuin toisille, se alttius saattaa olla jopa geeneissä.
        Voihan noita magnesiumia vaikka kokeilla, mutta ei kannata unohtaa sitä tärkeintä - juomisen lopettamista.


      • Näin on.
        vähän aikaa sitten kirjoitti:

        ollut jossain lehdissä juttua, että magnesium auttaisi alkoholistien maksaa kuntoutumaan. Sitähän saa luontaistuotteena. Sen kanssa pitää ottaa myös kalkkia, jotta imeytyy paremmin.

        En tiennyt magnesiumin ja kalsiumin auttavan. Olen nyt lopettanut (kolmisen viikkoa sitten) alkoholin käytön.
        Jostain syystä olen himolla juonut Lid'lin Classic (Saskia) kivennäisvettä, myöhemmin huomasin sen sisältävän magnesiumia, kalsiumia ja natriumia.
        Aloin juoda sitä vain saadakseni nestetasapaino kuntoon.
        Mukava kuulla, josko auttaa myös maksa-ongelmiin!


      • ...mutta ymmärtääkö kukaan ...
        still going on kirjoitti:

        Parhaiten alkoholistin maksaa auttaa kuntoutumaan alkoholinkäytön totaalinen lopettaminen. Tämä on ainoa riittävän hyvä keino. JOskus sekään ei enää riitä, vaan maksakirroosi jatkaa etenemistään ja maksan toiminta heikkenee uhaten kokonaan loppua. Tällöin myös alkoholinkäytön vuoksi maksansa tuhonnut voi saada uuden maksan. Tähän on kuitenkin edellytyksenä, että on ollut täysin raittiina jo ainakin puoli vuotta, että on sitoutunut täysraittiuteen jatkossakin (ja saanut myös muut vakuuttuneeksi siitä) ja ettei alkoholikäyttö ole ehtinyt aiheuttaa muita vakavia elinvaurioita. Myös sosiaalinen verkosto ja psyyke on oltava hyvässä kunnossa, että on edellytyksiä toipua tästä vaativasta leikkauksesta.
        Joten hyvät ystävät, lopettakaa juominen ennen kuin maksanne on kokonaan tuhoutunut, jos näin käy, teillä ei ole enää aikaa tehdä elämänmuutosta, osoittaa sitoutumistanne ja sitten jos tarve on, odottaa sitä elämänkokoista lahjaa.
        Esimerkiksi, jos hyytymistekijät ovat matalat ja askitesta jatluvasti kerääntyy vatsaa, ovat ne jo merkkejä pitkälle edenneestä taudista, jonka kanssa ei ole leikkimistä.
        Ja lopuksi vielä haluaisin sanoa, että vielä saadakseen maksakirroosin, ei tarvitse juoda joka päivä, ei tarvitse juoda humalatilaan asti, ei tarvitse olla ns. rapajuoppo. Alkoholimaksakirroosin voi saada vaikka säännöllisesti jatkuvalla tissuttelulla tai säännöllisesti vuosia jatkuvalla viikonloppujuomisella pe-su. Toisille vain kehittyy se helpommin kuin toisille, se alttius saattaa olla jopa geeneissä.
        Voihan noita magnesiumia vaikka kokeilla, mutta ei kannata unohtaa sitä tärkeintä - juomisen lopettamista.

        Alkoholismista parantuminen vaatii aina täydellistä elämänmuutosta. Yleensä tämä saadaan kuulostamaan jotenkin helpolta.
        Tosiasiassa se on yhtä vaikeaa kuin vaikkapa että päättäisi muuttua ihmisestä hirveksi.

        Minä olen yksinkertaisesti toivottoman laiska selvinpäin. En pääse sohvalta mihinkään.
        Joulupukkiin voin uskoa helpommin kuin siihen että elämänilon ilman viinaa voi saada joskus takaisin.


      • päivä kerrallaan
        Näin on. kirjoitti:

        Apteekissa myydään Konakion nimellä K-vitamiinitabletteja. Tabletit pitää pureskella tai imeskellä.
        Purkissa on 10 tbl/1 kpl per vrk. Alle 6 €.

        Kyllä noi vitamiinijutut ovat sivuseikka juomisessa. Turha niitä on napsia, jos ei alkoholista pääse eroon. Ne voi käydä sitten vasta jälkihoitona,kun juominen on loppunut. Alkoholismi on pään asia ei muun kropan, muu kroppa vaan siitä kärsii. AA-ryhmiin vaan rohkeesti, jos ei yksin pääse juomisesta eroon. Häpeän voittaminen on kova juttu,joka juomisesta aiheutuu ja taustallakin saattaa olla kovia häpeäkokemuksia, pelkoa, vihaa ja huonoa itsetuntoa, joten nekin saattavat olla syynä juomisen aloittamiseen joskus aikoinaan. Alkuperäinen syy on hyvä selvittää, jotta ymmärtäisi juomisensa syitä ja se on sitten sitä selvittelyä loppu elämä, turha tuijottaa pilleripurkkeihin, se johtaa vaan itsepetoksen lisääntymiseen ei ongelman ratkaisuun.


      • ccxx
        Ainavaanon kirjoitti:

        Epäileevät liikalihavuuden aiheuttamaa rasva maksaa. Tosin itse epäilen sen tulleen 3 v takaisesta rankasta lääkkeiden käytöstä. Nyt veieläkin joku arvo on koholla. En enäää käytä lähsekään niin paljon lääkettä vaan minimi määrän. Minulla ei ole mustelmia mutta nivel ja pääkipuja, mistä lie johtuu. Ja sellainen olo kuin olisi tiejyrä mennyt ruumiini yli. Tämä jokapäiväistä. Minua ei ole lähetetty mihkään sairaalaan. Syön benfotiamiinia tablettina. Onkohan tässä odoteltava että millon se seuraava vaihe tulee eli hepatiitti ja miten sen huomaa, ja siitä seuraava on se kirroosi. Eikö tosiaan ole mitään keinoa millä maksaa sais kuntoon päin. Onko K- vitamiinia tabletteina. Ja auttaako tuo tolosen benfotiamiini. Entä E-Epa ja karnosiini.

        ovat magnesium, riippuen juomisen määrästä 500-1000mg; tokoferoli (eräs E-vitamiinen osa, orgaaninen muoto), C-vit., E-EPA ja karnosiini.


      • AAAAAAA A
        päivä kerrallaan kirjoitti:

        Kyllä noi vitamiinijutut ovat sivuseikka juomisessa. Turha niitä on napsia, jos ei alkoholista pääse eroon. Ne voi käydä sitten vasta jälkihoitona,kun juominen on loppunut. Alkoholismi on pään asia ei muun kropan, muu kroppa vaan siitä kärsii. AA-ryhmiin vaan rohkeesti, jos ei yksin pääse juomisesta eroon. Häpeän voittaminen on kova juttu,joka juomisesta aiheutuu ja taustallakin saattaa olla kovia häpeäkokemuksia, pelkoa, vihaa ja huonoa itsetuntoa, joten nekin saattavat olla syynä juomisen aloittamiseen joskus aikoinaan. Alkuperäinen syy on hyvä selvittää, jotta ymmärtäisi juomisensa syitä ja se on sitten sitä selvittelyä loppu elämä, turha tuijottaa pilleripurkkeihin, se johtaa vaan itsepetoksen lisääntymiseen ei ongelman ratkaisuun.

        paskaa, kun olet niin hyvä ja viisas.


      • ***---***
        päivä kerrallaan kirjoitti:

        Kyllä noi vitamiinijutut ovat sivuseikka juomisessa. Turha niitä on napsia, jos ei alkoholista pääse eroon. Ne voi käydä sitten vasta jälkihoitona,kun juominen on loppunut. Alkoholismi on pään asia ei muun kropan, muu kroppa vaan siitä kärsii. AA-ryhmiin vaan rohkeesti, jos ei yksin pääse juomisesta eroon. Häpeän voittaminen on kova juttu,joka juomisesta aiheutuu ja taustallakin saattaa olla kovia häpeäkokemuksia, pelkoa, vihaa ja huonoa itsetuntoa, joten nekin saattavat olla syynä juomisen aloittamiseen joskus aikoinaan. Alkuperäinen syy on hyvä selvittää, jotta ymmärtäisi juomisensa syitä ja se on sitten sitä selvittelyä loppu elämä, turha tuijottaa pilleripurkkeihin, se johtaa vaan itsepetoksen lisääntymiseen ei ongelman ratkaisuun.

        "Kyllä noi vitamiinijutut ovat sivuseikka juomisessa. Turha niitä on napsia, jos ei alkoholista pääse eroon. Ne voi käydä sitten vasta jälkihoitona,kun juominen on loppunut."

        B1-vitamiinin puutos nopeuttaa maksan tuhoutumista ja viinahan kuluttaa tätä vitamiinia. Katkolla annetaan muutaman kerran viikossa piikkinä 200 mg B1:stä tuskin turhan takia. Ajatus, että ravinteita ei pitäisi juomisen aikana ottaa vaan sitten joskus kun ja jos on raitistunut, on väärällä pohjalla.


    • ei lääkäri

      Siihen se liittyy .Kannattaa nyt kertoa lääkärille kaikki.Ja mitä uuteen maksaan tulee mieti sitä,että jos maksoja on 60kpl ja siirtoa odottaa 2000kpl .Niistä osa nuoria jotka ovat menettäneet maksansa ilman omaa syytään ja paranevat täysin ennalleen siirron jälkeen.Ja joku pitää valita. Muuta syytä ei kai ole siihen ,että alkoholisti ei helposti uutta maksaa saa.

    • jukkkkkkkk

      on K-vitamiini vaje, joka aiheuttaa mustelmia.

    • niin se vaan on

      Sinun ei saisi juoda ollenkaan enään alkoholia . Sinulla arvot nousivat uudestaan siitä merkkinä mustelmat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe