Leeviläisviha jatkuu - entinen on ihmisen luonto

Pöyristyttävää loanheittoa

Syväälle suomi on vaipunut antikristuksen valtakuntaa kun täällä herjataan L.K ja E.M :lää,
vaikka oma pesäkään ei ole puhdas (lausuttu vääriä
todistuksia em. henkilöistä).

32

1910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saanut tehtävän näiltä tarkoittamiltasi henkilöiltä ryhtyä heidän kunniansa puolustamiseen?

      Eikö sanan mukaan pitäisi kiittää siitä, että on saanut armon Herran silmissä nähdä' vaivaa Jeesuksen nimen tähden!

      • teutatess

        Kyllä, on sanan mukaan niin, että on saanut armon, Herran silmissä nähdä vaivaa Jeesuksen nimen tähden. Ja Uskoo Herran nimeen kaikki muukin teille annetaan .


    • tapahtunut??

      Kerro ihmeessä lisää! On hauska lueskella.
      Herjaamista en ole huomannut. Kai se on ollut sääliä.

    • Voi yhden kerran

      Voin sanoa ettei varmasti vihaa. Mutta sitä saatanallista omavanhurskautta jota te levitätte, vihaa vanhurskas Jumala joka rakkauternsa tähden antaisi armosta lahjaksi vanhurskauden teillekin, jos se vain kelpaisi.

      • vihanpitoa Suames

        ´Kauhee leeviläisviha on vallannut Suamen kansan.
        Tänäänkin monet miehet kulki ilman lippalakkia. Kaupungilla oli naisia ilman esiliinaa, vaikka Leevi Älvgren lujasti saarnasi Suomessa monet kerrat oikeaa oppia: "esiliinaton emäntä on niinku hännätön koira". Kyllä tää vihanpito saisi jo lakata.


      • Älähän vielä
        vihanpitoa Suames kirjoitti:

        ´Kauhee leeviläisviha on vallannut Suamen kansan.
        Tänäänkin monet miehet kulki ilman lippalakkia. Kaupungilla oli naisia ilman esiliinaa, vaikka Leevi Älvgren lujasti saarnasi Suomessa monet kerrat oikeaa oppia: "esiliinaton emäntä on niinku hännätön koira". Kyllä tää vihanpito saisi jo lakata.

        Pitkä musta viitta päälle, ja nasiireiksi koko porukka. Niin johan lakkaa Leevien vihanpito.
        ;-))

        Pyrkimys itse itsensä vanhurskauttamiseen on riivannut ja vaivannut kristikuntaa jo useiden tuhansien vuosien ajan. Helpotusta ei näy vieläkään, vaikka 2000 luku on jo hyvällä alulla.

        Tämä on Jeesuksen vanhurskauden lahjaksi saaneelle aivan käsittämätöntä, ettei Jumalan rakkaudenlahja, Kristuksen vanhurskaus, kelpaa syntisille lahjaksi, vaikka hätä on näin suuri.


    • maailma kallellaan

      Jokseekinn kummallista puhua vainosta. Enemmänkin on kummastuksen sormi hämmästyksen suussa, kun seuraa noiden tyyppien toimintaa. Puhutaan tiukasta lain saarnasta, mutta kuitenkin laki lievennetään sellaiseksi, että ihminenkin voi sen täyttää omalla voimallaan. Kuitenkin Kristuksen laki ja uskominen tehdään heidän puheissaan tarpeettomaksi.
      Kaikkein kummallisin asia on noiden tyyppien kohdalla lappiin muuttaminen, että saataisiin "lapin vanhimpien" arvo, jokseenkin outo tulkinta vuosisadan vaihteen hajaannuksien jälkeisestä esikoisuuden seurakuntaoppiviritelmästä, eipä henki juuri noiden sydämessä vaikuta, ainakaan ei Pyhä henki.
      Eipä voi muuta todeta, kuin toivottavasti saavat parannuksen armon, ennekuin on liian myöhä...

    • uskon asioista

      Enpä jaksa uskoa, että E.M tai L.K. olisivat ketään lähettäneet mainettaan puolustamaan tänne nettipalstoille. Päinvastoin, mikäli oikein olen ymmärtänyt, on leeviläisille sanottu, että Suomi24 palstat ei ole oikea paikka uskonkeskusteluille.

      • mitäs teet?

        leeviläisen ei kannata keskustella kenenkään muun kuin Laurin ja Eeron kanssa. koko maapallo vihaa niin julmetusti.


      • Ade

        Olet oikeassa: täällä ei kannata keskustella uskonasioista. Vaikea on joskus pitää näitä ihmisiä, jotka täällä pistelevät toisiaan ivan veitsillä, uskovinakaan.(En ole varma, olenko itsekään aivan pulmunen tässä suhteessa. Omat syntinsä unohtaa kovin helposti).
        Seuroissa sen sijaan kannattaa käydä. Minua ovat alkaneet leeviläis-esikoisten seurat kiinnostaa muiden esikoisten seuroja enemmän.
        Onko muille esikoisille jokin narsistinen loukkaus, että leeviläiset ovat 1960-luvulla erkaantuneet heistä ja alkaneet pitää omia kokouksiaan, eri seuroja? En ensinkään ymmärrä sitä ivallista pistelyä, jolla muut esikoiset usein kohtelevat leeviläisiä.
        Tässä suhtautumisessa on jotakin samaa kuin on ainakin aiemmin ollut vanhoillisten suhtautumisessa esikoisiin, joka eriytyminen syntyi ensimmäisissä hajaannuksissa viime vuosisadan alussa.
        Ehkä toinen koetaan uhkaksi omalle yhteisöidentiteetille? Eli ollaan eri suuntia edustavina lestadiolaisina kuitenkin aivan liian samanlaisia, että voitaisiin turvallisesti kaveerata - ja silti säilyttää oma yhteisöidentiteetti?
        Näin olen funtsinut, kun olen henkilökohtaisella tasolla kohdannut jonkinlaista tylyä tai jopa vihamielistä asennetta vanhoillisten taholta. Niinpä en hevin mene ärsyttämään ketään vanhoilliseksi tietämääni kristittyä kertomalla hänelle, että esikoisia tässä ollaan - itse asiassa jo useammassa polvessa. Olen huomannut näet, että vanhoilliset ovat yleensä ihmisinä oikein mukavia, symppiksiäkin - jos eivät tiedä minusta kaikkea.

        Luultavasti kaikenlainen nettihaukkuminen on tuttua leeviläisten nokkamiehille Lauri Koistiselle ja Eero Mäkelälle. Tuskinpa he näillä palstoilla (minun laillani) aikaansa tuhlaavatkaan. Jos joku pyrkii olemaan erilainen, vaikkapa vain elävä kristitty tapauskovaisten seassa, niin kyllä sen helposti nahoissaan tuntee. Suomi24:n palstat eivät minunkaan mielestäni ole oikea paikka uskonkeskusteluille. Ei kenellekään, joka haluaa uskonelämässään rakentua. Täällä keskustelu tapahtuu pelkällä järjen tasolla, kun taas yhteisössä - vaikka seuroissa - uskoasioiden käsittely tapahtuu monella muullakin tasolla: muun muassa tunteiden ja aistien tasolla, intuitiota ja vaikutelmia pois sulkematta. Näitä kaikkia lähteitähän ihminen usein käyttää muodostaessaan käsityksiä, uskonasioistakin.

        Täällä on kristitynkin helppoa nimettömyyden varjolla näyttää kaikki pimeimmät puolet itsestään, olla ilkeä, häijy, parjata, pistellä, tuottaa toisille mielipahaa. Kun taas seuroissa ihmiset ovat yleensä ystävällisiä ja vähintään suopeita toisilleen.


      • ?mitämitä
        Ade kirjoitti:

        Olet oikeassa: täällä ei kannata keskustella uskonasioista. Vaikea on joskus pitää näitä ihmisiä, jotka täällä pistelevät toisiaan ivan veitsillä, uskovinakaan.(En ole varma, olenko itsekään aivan pulmunen tässä suhteessa. Omat syntinsä unohtaa kovin helposti).
        Seuroissa sen sijaan kannattaa käydä. Minua ovat alkaneet leeviläis-esikoisten seurat kiinnostaa muiden esikoisten seuroja enemmän.
        Onko muille esikoisille jokin narsistinen loukkaus, että leeviläiset ovat 1960-luvulla erkaantuneet heistä ja alkaneet pitää omia kokouksiaan, eri seuroja? En ensinkään ymmärrä sitä ivallista pistelyä, jolla muut esikoiset usein kohtelevat leeviläisiä.
        Tässä suhtautumisessa on jotakin samaa kuin on ainakin aiemmin ollut vanhoillisten suhtautumisessa esikoisiin, joka eriytyminen syntyi ensimmäisissä hajaannuksissa viime vuosisadan alussa.
        Ehkä toinen koetaan uhkaksi omalle yhteisöidentiteetille? Eli ollaan eri suuntia edustavina lestadiolaisina kuitenkin aivan liian samanlaisia, että voitaisiin turvallisesti kaveerata - ja silti säilyttää oma yhteisöidentiteetti?
        Näin olen funtsinut, kun olen henkilökohtaisella tasolla kohdannut jonkinlaista tylyä tai jopa vihamielistä asennetta vanhoillisten taholta. Niinpä en hevin mene ärsyttämään ketään vanhoilliseksi tietämääni kristittyä kertomalla hänelle, että esikoisia tässä ollaan - itse asiassa jo useammassa polvessa. Olen huomannut näet, että vanhoilliset ovat yleensä ihmisinä oikein mukavia, symppiksiäkin - jos eivät tiedä minusta kaikkea.

        Luultavasti kaikenlainen nettihaukkuminen on tuttua leeviläisten nokkamiehille Lauri Koistiselle ja Eero Mäkelälle. Tuskinpa he näillä palstoilla (minun laillani) aikaansa tuhlaavatkaan. Jos joku pyrkii olemaan erilainen, vaikkapa vain elävä kristitty tapauskovaisten seassa, niin kyllä sen helposti nahoissaan tuntee. Suomi24:n palstat eivät minunkaan mielestäni ole oikea paikka uskonkeskusteluille. Ei kenellekään, joka haluaa uskonelämässään rakentua. Täällä keskustelu tapahtuu pelkällä järjen tasolla, kun taas yhteisössä - vaikka seuroissa - uskoasioiden käsittely tapahtuu monella muullakin tasolla: muun muassa tunteiden ja aistien tasolla, intuitiota ja vaikutelmia pois sulkematta. Näitä kaikkia lähteitähän ihminen usein käyttää muodostaessaan käsityksiä, uskonasioistakin.

        Täällä on kristitynkin helppoa nimettömyyden varjolla näyttää kaikki pimeimmät puolet itsestään, olla ilkeä, häijy, parjata, pistellä, tuottaa toisille mielipahaa. Kun taas seuroissa ihmiset ovat yleensä ystävällisiä ja vähintään suopeita toisilleen.

        Kinaa itsensä kanssa?


      • mutta olen eri mieltä!
        Ade kirjoitti:

        Olet oikeassa: täällä ei kannata keskustella uskonasioista. Vaikea on joskus pitää näitä ihmisiä, jotka täällä pistelevät toisiaan ivan veitsillä, uskovinakaan.(En ole varma, olenko itsekään aivan pulmunen tässä suhteessa. Omat syntinsä unohtaa kovin helposti).
        Seuroissa sen sijaan kannattaa käydä. Minua ovat alkaneet leeviläis-esikoisten seurat kiinnostaa muiden esikoisten seuroja enemmän.
        Onko muille esikoisille jokin narsistinen loukkaus, että leeviläiset ovat 1960-luvulla erkaantuneet heistä ja alkaneet pitää omia kokouksiaan, eri seuroja? En ensinkään ymmärrä sitä ivallista pistelyä, jolla muut esikoiset usein kohtelevat leeviläisiä.
        Tässä suhtautumisessa on jotakin samaa kuin on ainakin aiemmin ollut vanhoillisten suhtautumisessa esikoisiin, joka eriytyminen syntyi ensimmäisissä hajaannuksissa viime vuosisadan alussa.
        Ehkä toinen koetaan uhkaksi omalle yhteisöidentiteetille? Eli ollaan eri suuntia edustavina lestadiolaisina kuitenkin aivan liian samanlaisia, että voitaisiin turvallisesti kaveerata - ja silti säilyttää oma yhteisöidentiteetti?
        Näin olen funtsinut, kun olen henkilökohtaisella tasolla kohdannut jonkinlaista tylyä tai jopa vihamielistä asennetta vanhoillisten taholta. Niinpä en hevin mene ärsyttämään ketään vanhoilliseksi tietämääni kristittyä kertomalla hänelle, että esikoisia tässä ollaan - itse asiassa jo useammassa polvessa. Olen huomannut näet, että vanhoilliset ovat yleensä ihmisinä oikein mukavia, symppiksiäkin - jos eivät tiedä minusta kaikkea.

        Luultavasti kaikenlainen nettihaukkuminen on tuttua leeviläisten nokkamiehille Lauri Koistiselle ja Eero Mäkelälle. Tuskinpa he näillä palstoilla (minun laillani) aikaansa tuhlaavatkaan. Jos joku pyrkii olemaan erilainen, vaikkapa vain elävä kristitty tapauskovaisten seassa, niin kyllä sen helposti nahoissaan tuntee. Suomi24:n palstat eivät minunkaan mielestäni ole oikea paikka uskonkeskusteluille. Ei kenellekään, joka haluaa uskonelämässään rakentua. Täällä keskustelu tapahtuu pelkällä järjen tasolla, kun taas yhteisössä - vaikka seuroissa - uskoasioiden käsittely tapahtuu monella muullakin tasolla: muun muassa tunteiden ja aistien tasolla, intuitiota ja vaikutelmia pois sulkematta. Näitä kaikkia lähteitähän ihminen usein käyttää muodostaessaan käsityksiä, uskonasioistakin.

        Täällä on kristitynkin helppoa nimettömyyden varjolla näyttää kaikki pimeimmät puolet itsestään, olla ilkeä, häijy, parjata, pistellä, tuottaa toisille mielipahaa. Kun taas seuroissa ihmiset ovat yleensä ystävällisiä ja vähintään suopeita toisilleen.

        On täällä tietenkin ilkeitä kirjoituksia ja pahoja puheita, mutta kaikista et voi niin sanoa!

        Itse asiassa tällainen palsta voisi toimia hyvänä keskustelukanavana juuri nimettömyytensä takia. Ja voihan se eikä vain VOISI!

        Omaan arvoonsa voi jättää ilkeilyt ja inhottavat kommentit. Kyllä niitä voi kuulla sitä paitsi ihan nokakkainkin.

        Luulisin, ettei ihminen ole paljonkaan erilainen täällä kuin esim. seuroissa - sama ihminenhän hän on siellä sekä täällä! Täällä hän vain ehkä paremmin paljastaa itsensä.

        Jos hän esimerkiksi julistaa, että hän "oikeasti" on oikein mukava ja ystävällinen ja täällä kylvää keljuja kommentteja puoleen ja toiseen, voi tuollaiset omat arviot jättää huomiotta.

        Minusta tämän palstan seuraaminen on ollut mielenkiintoista ja valaisevaa.


      • Älähän vielä
        Ade kirjoitti:

        Olet oikeassa: täällä ei kannata keskustella uskonasioista. Vaikea on joskus pitää näitä ihmisiä, jotka täällä pistelevät toisiaan ivan veitsillä, uskovinakaan.(En ole varma, olenko itsekään aivan pulmunen tässä suhteessa. Omat syntinsä unohtaa kovin helposti).
        Seuroissa sen sijaan kannattaa käydä. Minua ovat alkaneet leeviläis-esikoisten seurat kiinnostaa muiden esikoisten seuroja enemmän.
        Onko muille esikoisille jokin narsistinen loukkaus, että leeviläiset ovat 1960-luvulla erkaantuneet heistä ja alkaneet pitää omia kokouksiaan, eri seuroja? En ensinkään ymmärrä sitä ivallista pistelyä, jolla muut esikoiset usein kohtelevat leeviläisiä.
        Tässä suhtautumisessa on jotakin samaa kuin on ainakin aiemmin ollut vanhoillisten suhtautumisessa esikoisiin, joka eriytyminen syntyi ensimmäisissä hajaannuksissa viime vuosisadan alussa.
        Ehkä toinen koetaan uhkaksi omalle yhteisöidentiteetille? Eli ollaan eri suuntia edustavina lestadiolaisina kuitenkin aivan liian samanlaisia, että voitaisiin turvallisesti kaveerata - ja silti säilyttää oma yhteisöidentiteetti?
        Näin olen funtsinut, kun olen henkilökohtaisella tasolla kohdannut jonkinlaista tylyä tai jopa vihamielistä asennetta vanhoillisten taholta. Niinpä en hevin mene ärsyttämään ketään vanhoilliseksi tietämääni kristittyä kertomalla hänelle, että esikoisia tässä ollaan - itse asiassa jo useammassa polvessa. Olen huomannut näet, että vanhoilliset ovat yleensä ihmisinä oikein mukavia, symppiksiäkin - jos eivät tiedä minusta kaikkea.

        Luultavasti kaikenlainen nettihaukkuminen on tuttua leeviläisten nokkamiehille Lauri Koistiselle ja Eero Mäkelälle. Tuskinpa he näillä palstoilla (minun laillani) aikaansa tuhlaavatkaan. Jos joku pyrkii olemaan erilainen, vaikkapa vain elävä kristitty tapauskovaisten seassa, niin kyllä sen helposti nahoissaan tuntee. Suomi24:n palstat eivät minunkaan mielestäni ole oikea paikka uskonkeskusteluille. Ei kenellekään, joka haluaa uskonelämässään rakentua. Täällä keskustelu tapahtuu pelkällä järjen tasolla, kun taas yhteisössä - vaikka seuroissa - uskoasioiden käsittely tapahtuu monella muullakin tasolla: muun muassa tunteiden ja aistien tasolla, intuitiota ja vaikutelmia pois sulkematta. Näitä kaikkia lähteitähän ihminen usein käyttää muodostaessaan käsityksiä, uskonasioistakin.

        Täällä on kristitynkin helppoa nimettömyyden varjolla näyttää kaikki pimeimmät puolet itsestään, olla ilkeä, häijy, parjata, pistellä, tuottaa toisille mielipahaa. Kun taas seuroissa ihmiset ovat yleensä ystävällisiä ja vähintään suopeita toisilleen.

        Sinulla jos kenellä on kuvottava järkiusko. Siinä menee omavanhurskaus ja Kristuksen vanhurskaus sekaisin kuin Huttusen mytty.

        Näyttää että sinulle on yhdentekevää kenen vanhurskaudella ihminen tulee autuaaksi??!!

        Jumalalle ei kelpaa mikään muu vanhurskaus kun Kristuksen vanhurskaus!! Paina tämä pieneen mieleesi!! Ja sitä sinä et voi minkään nimisiltä kauppamiehiltä ostaa. Sen saat ainostaan lahjaksi Jumalalta, hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta Pyhän Hengen välityksellä. Edellyttäen että saat Jumalalta uskon, jolla voit ottaa lahjan vastaan!!!


      • kenellä on kuvottava järkiusko
        Älähän vielä kirjoitti:

        Sinulla jos kenellä on kuvottava järkiusko. Siinä menee omavanhurskaus ja Kristuksen vanhurskaus sekaisin kuin Huttusen mytty.

        Näyttää että sinulle on yhdentekevää kenen vanhurskaudella ihminen tulee autuaaksi??!!

        Jumalalle ei kelpaa mikään muu vanhurskaus kun Kristuksen vanhurskaus!! Paina tämä pieneen mieleesi!! Ja sitä sinä et voi minkään nimisiltä kauppamiehiltä ostaa. Sen saat ainostaan lahjaksi Jumalalta, hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta Pyhän Hengen välityksellä. Edellyttäen että saat Jumalalta uskon, jolla voit ottaa lahjan vastaan!!!

        Olet kuitenkin itse pahin arvostelija.


      • Älähän vielä
        kenellä on kuvottava järkiusko kirjoitti:

        Olet kuitenkin itse pahin arvostelija.

        Mieti sitä, ja rukoile Jumalalta uskoa jolla voisit ottaa lahjaksi Jumalan täydellisen vanhurskauden.

        Saisit itsekin minun laillani Hengen lahjan arvostella oppeja ja opwetuksia Pyhän Hengen valossa ja kirkkaudessa.


      • [sini}
        Ade kirjoitti:

        Olet oikeassa: täällä ei kannata keskustella uskonasioista. Vaikea on joskus pitää näitä ihmisiä, jotka täällä pistelevät toisiaan ivan veitsillä, uskovinakaan.(En ole varma, olenko itsekään aivan pulmunen tässä suhteessa. Omat syntinsä unohtaa kovin helposti).
        Seuroissa sen sijaan kannattaa käydä. Minua ovat alkaneet leeviläis-esikoisten seurat kiinnostaa muiden esikoisten seuroja enemmän.
        Onko muille esikoisille jokin narsistinen loukkaus, että leeviläiset ovat 1960-luvulla erkaantuneet heistä ja alkaneet pitää omia kokouksiaan, eri seuroja? En ensinkään ymmärrä sitä ivallista pistelyä, jolla muut esikoiset usein kohtelevat leeviläisiä.
        Tässä suhtautumisessa on jotakin samaa kuin on ainakin aiemmin ollut vanhoillisten suhtautumisessa esikoisiin, joka eriytyminen syntyi ensimmäisissä hajaannuksissa viime vuosisadan alussa.
        Ehkä toinen koetaan uhkaksi omalle yhteisöidentiteetille? Eli ollaan eri suuntia edustavina lestadiolaisina kuitenkin aivan liian samanlaisia, että voitaisiin turvallisesti kaveerata - ja silti säilyttää oma yhteisöidentiteetti?
        Näin olen funtsinut, kun olen henkilökohtaisella tasolla kohdannut jonkinlaista tylyä tai jopa vihamielistä asennetta vanhoillisten taholta. Niinpä en hevin mene ärsyttämään ketään vanhoilliseksi tietämääni kristittyä kertomalla hänelle, että esikoisia tässä ollaan - itse asiassa jo useammassa polvessa. Olen huomannut näet, että vanhoilliset ovat yleensä ihmisinä oikein mukavia, symppiksiäkin - jos eivät tiedä minusta kaikkea.

        Luultavasti kaikenlainen nettihaukkuminen on tuttua leeviläisten nokkamiehille Lauri Koistiselle ja Eero Mäkelälle. Tuskinpa he näillä palstoilla (minun laillani) aikaansa tuhlaavatkaan. Jos joku pyrkii olemaan erilainen, vaikkapa vain elävä kristitty tapauskovaisten seassa, niin kyllä sen helposti nahoissaan tuntee. Suomi24:n palstat eivät minunkaan mielestäni ole oikea paikka uskonkeskusteluille. Ei kenellekään, joka haluaa uskonelämässään rakentua. Täällä keskustelu tapahtuu pelkällä järjen tasolla, kun taas yhteisössä - vaikka seuroissa - uskoasioiden käsittely tapahtuu monella muullakin tasolla: muun muassa tunteiden ja aistien tasolla, intuitiota ja vaikutelmia pois sulkematta. Näitä kaikkia lähteitähän ihminen usein käyttää muodostaessaan käsityksiä, uskonasioistakin.

        Täällä on kristitynkin helppoa nimettömyyden varjolla näyttää kaikki pimeimmät puolet itsestään, olla ilkeä, häijy, parjata, pistellä, tuottaa toisille mielipahaa. Kun taas seuroissa ihmiset ovat yleensä ystävällisiä ja vähintään suopeita toisilleen.

        vuosia sitten palstaa viimeksi seuranneena googlen kautta tulin unohdetuille sivuille, ja tutkailin muutamaa kommenttia. Havaintoni perusteella voin yhtyä täysin riveihisi.
        Toki joillakin on asiallisuutta kommenteissa. Yleensä ottaen asioita halutaan käännellä sinne tänne mistä raosta suinkin pääsisi nokkailemaan.

        Palsta taitaisi olla asiallisempi, jos kommentointi edellyttäisi tarkan rekisteröitymisen ja näkymisen omalla nimellään.
        Täällähän keskustellaan muiden nimiä väännellen.
        (Ei toki kaikki)

        Kannatan tutustumista ihmisiin kasvotusten, eikä täällä solvailujen kautta! Ihmisiin on kyllä helppo vaikuttaa......


      • T. Tietävä
        [sini} kirjoitti:

        vuosia sitten palstaa viimeksi seuranneena googlen kautta tulin unohdetuille sivuille, ja tutkailin muutamaa kommenttia. Havaintoni perusteella voin yhtyä täysin riveihisi.
        Toki joillakin on asiallisuutta kommenteissa. Yleensä ottaen asioita halutaan käännellä sinne tänne mistä raosta suinkin pääsisi nokkailemaan.

        Palsta taitaisi olla asiallisempi, jos kommentointi edellyttäisi tarkan rekisteröitymisen ja näkymisen omalla nimellään.
        Täällähän keskustellaan muiden nimiä väännellen.
        (Ei toki kaikki)

        Kannatan tutustumista ihmisiin kasvotusten, eikä täällä solvailujen kautta! Ihmisiin on kyllä helppo vaikuttaa......

        Ihmisiin ei ole helppo vaikuttaa silloin, kun heitä kehoitetaan uskomaan Kristuksen tähden itsensä armosta autuaiksi. Piru tulee heti väliin valheineen, ja niin valtaa taas epäilys etsivän mielen.

        Hepr. 10:14   Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
        Hepr. 10:15   Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
        Hepr. 10:16   "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
        Hepr. 10:17   ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista."
        Hepr. 10:18   Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
        Hepr. 10:19   Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
        Hepr. 10:20   jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
        Hepr. 10:21   ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija",
        Hepr. 10:22   niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
        Hepr. 10:23   pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;
        Hepr. 10:24   ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin;


      • Ade
        Älähän vielä kirjoitti:

        Sinulla jos kenellä on kuvottava järkiusko. Siinä menee omavanhurskaus ja Kristuksen vanhurskaus sekaisin kuin Huttusen mytty.

        Näyttää että sinulle on yhdentekevää kenen vanhurskaudella ihminen tulee autuaaksi??!!

        Jumalalle ei kelpaa mikään muu vanhurskaus kun Kristuksen vanhurskaus!! Paina tämä pieneen mieleesi!! Ja sitä sinä et voi minkään nimisiltä kauppamiehiltä ostaa. Sen saat ainostaan lahjaksi Jumalalta, hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta Pyhän Hengen välityksellä. Edellyttäen että saat Jumalalta uskon, jolla voit ottaa lahjan vastaan!!!

        Kuvottavaa tai ei, monissa asioissa tosiaan uskon järjen käyttöön, ja pyrin käyttämäänkin sitä, parhaani mukaan.

        Mutta uskonasiat ovat asia erikseen. Esimerkiksi sellaista mystistä kokemusta kuin Pyhän Hengen läsnäolo, jota voi toisinaan seuroissa tuntea, ei täältä palstalta saa, vaikka miten minua siitä "Huttusen mytystä" soimaisit.

        Muutenkaan en edes yritä määritellä muiden uskoa, vaan se mitä kirjoitan, pohjautuu nimenomaan omiin kokemuksiini tästä palstasta. Sinulla tuntuvat eri vanhurskauden lajit olevan mielessäsi hyvässä järjestyksessä, niin silti jotakin tärkeää puuttuu, jotakin, mitä seuroissa saa, kuin lihaa luiden päältä, käytännön sovellutuksia, tunteita.

        Kristuksen oppi on yksinkertaista ja selkeää lähimmäisenrakkautta: rakasta lähimmäistä kuin itseäsi ja Jumalaa yli kaiken. Tässä on kaikki laki ja kaikki profeetat, Raamattu sanoo (muistinvaraisesti sitä siteeraten).

        Mutta sinun käsittelyssäsi siitä tulee niin monimutkaista, että kaltaiseni ihminen aivan sekoaa. (Järjen äänikin alkaa minulle kohta varoittaa, ettei näissä teologisissa teorioissa ole hyvä kovin pitkään rypeä - tai ei hyvää seuraa).


      • Älähän vielä
        Ade kirjoitti:

        Kuvottavaa tai ei, monissa asioissa tosiaan uskon järjen käyttöön, ja pyrin käyttämäänkin sitä, parhaani mukaan.

        Mutta uskonasiat ovat asia erikseen. Esimerkiksi sellaista mystistä kokemusta kuin Pyhän Hengen läsnäolo, jota voi toisinaan seuroissa tuntea, ei täältä palstalta saa, vaikka miten minua siitä "Huttusen mytystä" soimaisit.

        Muutenkaan en edes yritä määritellä muiden uskoa, vaan se mitä kirjoitan, pohjautuu nimenomaan omiin kokemuksiini tästä palstasta. Sinulla tuntuvat eri vanhurskauden lajit olevan mielessäsi hyvässä järjestyksessä, niin silti jotakin tärkeää puuttuu, jotakin, mitä seuroissa saa, kuin lihaa luiden päältä, käytännön sovellutuksia, tunteita.

        Kristuksen oppi on yksinkertaista ja selkeää lähimmäisenrakkautta: rakasta lähimmäistä kuin itseäsi ja Jumalaa yli kaiken. Tässä on kaikki laki ja kaikki profeetat, Raamattu sanoo (muistinvaraisesti sitä siteeraten).

        Mutta sinun käsittelyssäsi siitä tulee niin monimutkaista, että kaltaiseni ihminen aivan sekoaa. (Järjen äänikin alkaa minulle kohta varoittaa, ettei näissä teologisissa teorioissa ole hyvä kovin pitkään rypeä - tai ei hyvää seuraa).

        1. Uskoa henkilökohtaisesti ja elää uskonsa todeksi lähimmäisten keskellä.

        2. Pyrkiä määrittelemään omasta ahdasmielisestä näkökulmastaan muiden uskoa, muiden tunteita, muiden henkilökohtaisia kokemuksia, halveksia toisten uskoa, julistaa ihmisoppeja, pyrkiä määrittelemään oma uskonsa toisten uskoa todellisemmaksi ja aidommaksi, etc. etc.

        Neuvoni on:

        Mene muiden tunnustavien kristittyjen pariin, niin ei mene kauaa kun häpeä täyttää sinut.

        Huomaat kuinka kuiva, laiska ja saamaton olet hengellisesti, kuinka kiitoksesi ja ylistyksesi on olematonta, kuinka rukouksesi on ehkä vieläkin olemattomampaa,kuinka vähän uhraat evankelioimistyöhön omasuuttasi, etc.

        Voisin luetella päivän ajan syitä tälle palstalle miksi sinun tulee tänä päivänä pukeutua säkkiin hengellisen ylpeytesi ja laiskuutesi kanssa ja sirotella tuhkaa pääsi päälle.

        Häpeä rontti itsekeskeisyyttäsi, sairasta vahvuuttasi ja muiden uskovien halveksuntaasi, jos osaat!!!


      • Ade
        Älähän vielä kirjoitti:

        1. Uskoa henkilökohtaisesti ja elää uskonsa todeksi lähimmäisten keskellä.

        2. Pyrkiä määrittelemään omasta ahdasmielisestä näkökulmastaan muiden uskoa, muiden tunteita, muiden henkilökohtaisia kokemuksia, halveksia toisten uskoa, julistaa ihmisoppeja, pyrkiä määrittelemään oma uskonsa toisten uskoa todellisemmaksi ja aidommaksi, etc. etc.

        Neuvoni on:

        Mene muiden tunnustavien kristittyjen pariin, niin ei mene kauaa kun häpeä täyttää sinut.

        Huomaat kuinka kuiva, laiska ja saamaton olet hengellisesti, kuinka kiitoksesi ja ylistyksesi on olematonta, kuinka rukouksesi on ehkä vieläkin olemattomampaa,kuinka vähän uhraat evankelioimistyöhön omasuuttasi, etc.

        Voisin luetella päivän ajan syitä tälle palstalle miksi sinun tulee tänä päivänä pukeutua säkkiin hengellisen ylpeytesi ja laiskuutesi kanssa ja sirotella tuhkaa pääsi päälle.

        Häpeä rontti itsekeskeisyyttäsi, sairasta vahvuuttasi ja muiden uskovien halveksuntaasi, jos osaat!!!

        Taidat projisoida minuun omia piirteitäsi? Omaa itsekeskeisyyttäsi, laiskuuttasi ynnä muita "rontin" elkeitäsi? Mikäli näin on, ongelmat ovat sinun, eivät minun. Ehkä opettamalla minua jäsennät asioita itsellesi?

        Elämme kumpikin omaa elämäämme ja tiedämme toisistamme varsin vähän. Siksi olen aika varovainen tekemään samalla tavalla diagnooseja sinusta kuin sinä teet minusta.

        "Mene muiden tunnustavien kristittyjen pariin, niin ei mene kauaa kun häpeä täyttää sinut", neuvot.

        Menisitkö itse sellaisten ihmisten joukkoon, joista jo etukäteen tietäisit, että heidän kanssaan sinulle tulee huonot fiilikset? Tuskin.

        En minäkään. Tosin en usko kaikkea, mitä sanot, enkä ota kaikkia neuvojasi varteen, koska pidän niitä huonoina. Erilaisuus ei ole minulle muuten mikään häpeän aihe, ei hengellinenkään erilaisuus. Mutta epäsosiaalisuus on.

        Mistä päättelet, että "halveksin" muiden uskoa?
        Uskoa voi olla paljon tai vähän ja se voi olla pinnallista tai syvällistä. Usko on kuitenkin lahjana saatu elämänvoima, ja ajatus, että joku halveksisi toisen uskoa, on lähinnä kummallinen.


      • Älähän vielä
        Ade kirjoitti:

        Taidat projisoida minuun omia piirteitäsi? Omaa itsekeskeisyyttäsi, laiskuuttasi ynnä muita "rontin" elkeitäsi? Mikäli näin on, ongelmat ovat sinun, eivät minun. Ehkä opettamalla minua jäsennät asioita itsellesi?

        Elämme kumpikin omaa elämäämme ja tiedämme toisistamme varsin vähän. Siksi olen aika varovainen tekemään samalla tavalla diagnooseja sinusta kuin sinä teet minusta.

        "Mene muiden tunnustavien kristittyjen pariin, niin ei mene kauaa kun häpeä täyttää sinut", neuvot.

        Menisitkö itse sellaisten ihmisten joukkoon, joista jo etukäteen tietäisit, että heidän kanssaan sinulle tulee huonot fiilikset? Tuskin.

        En minäkään. Tosin en usko kaikkea, mitä sanot, enkä ota kaikkia neuvojasi varteen, koska pidän niitä huonoina. Erilaisuus ei ole minulle muuten mikään häpeän aihe, ei hengellinenkään erilaisuus. Mutta epäsosiaalisuus on.

        Mistä päättelet, että "halveksin" muiden uskoa?
        Uskoa voi olla paljon tai vähän ja se voi olla pinnallista tai syvällistä. Usko on kuitenkin lahjana saatu elämänvoima, ja ajatus, että joku halveksisi toisen uskoa, on lähinnä kummallinen.

        Sanoin, mene muiden uskovien pariin, niin häpeäsi paistaa kuin aurinko. Pois selitteleminen vain pahentaa asiaasi.

        Minä tunnen lestadiolaiset kuin omat taskuni, mutta Jumalan armosta olen saanut tutustua läheisesti myöskin muihin uskoviin. Siksi tiedän mistä kirjoitan.


      • Ade
        Älähän vielä kirjoitti:

        Sanoin, mene muiden uskovien pariin, niin häpeäsi paistaa kuin aurinko. Pois selitteleminen vain pahentaa asiaasi.

        Minä tunnen lestadiolaiset kuin omat taskuni, mutta Jumalan armosta olen saanut tutustua läheisesti myöskin muihin uskoviin. Siksi tiedän mistä kirjoitan.

        Vai yritän minä luistella? Mistä ja mihin? Et kai vain kuvittele, että sinun, pyhyyden prototyypin, lempeistä kynsistä?

        Itse asiassa olet oikeassa: koen sinut ärtsynä kuin vihainen muurahainen. Summanmutikassa koetat purra ja pistää minua, saada näykättyä jostakin. Vaikka en ole tehnyt sinulle yhtikäs mitään. Vaan ollut tällä yleisellä kirjoituspalstalla vain jotakin mieltä.

        Sinä voit tuntea lestadiolaiset - tai suomalaiset "kuin omat taskusi". Mutta kun tällä tavalla yleistät, et ehkä tunne juuri keitään yksittäisiä lestadiolaisia kovin hyvin. Et ainakaan minua.

        Koska häpeäntunteet näyttävät sinusta olevan uskonelämässä niin keskeisen tärkeitä, että palaat niihin yhä uudelleen, niin mikä estää sinua ryhtymästä minulle puolestahäpeäjäksi? Häpeät eläytyvästi joka päivä puoli tuntia posket punottaen puolestani, niin eiköhän ala jo vähitellen helpottaa? Kuten kukkokaan ei käskien laula, en minäkään osaa käskien hävetä. Varsinkaan kun en näe mitään syytä.

        Vai pitäisikö minun muka teeskennellä ja esittää aitoina tunteita, joita en todellisuudessa tunne? Phyi, phyi. Tällaisesta valheellisuudesta voisi sisikunnassani kummuta jo aivan aitoakin häpeää. Moista kaksinaamaisuutta.


      • Älähän vielä
        Ade kirjoitti:

        Vai yritän minä luistella? Mistä ja mihin? Et kai vain kuvittele, että sinun, pyhyyden prototyypin, lempeistä kynsistä?

        Itse asiassa olet oikeassa: koen sinut ärtsynä kuin vihainen muurahainen. Summanmutikassa koetat purra ja pistää minua, saada näykättyä jostakin. Vaikka en ole tehnyt sinulle yhtikäs mitään. Vaan ollut tällä yleisellä kirjoituspalstalla vain jotakin mieltä.

        Sinä voit tuntea lestadiolaiset - tai suomalaiset "kuin omat taskusi". Mutta kun tällä tavalla yleistät, et ehkä tunne juuri keitään yksittäisiä lestadiolaisia kovin hyvin. Et ainakaan minua.

        Koska häpeäntunteet näyttävät sinusta olevan uskonelämässä niin keskeisen tärkeitä, että palaat niihin yhä uudelleen, niin mikä estää sinua ryhtymästä minulle puolestahäpeäjäksi? Häpeät eläytyvästi joka päivä puoli tuntia posket punottaen puolestani, niin eiköhän ala jo vähitellen helpottaa? Kuten kukkokaan ei käskien laula, en minäkään osaa käskien hävetä. Varsinkaan kun en näe mitään syytä.

        Vai pitäisikö minun muka teeskennellä ja esittää aitoina tunteita, joita en todellisuudessa tunne? Phyi, phyi. Tällaisesta valheellisuudesta voisi sisikunnassani kummuta jo aivan aitoakin häpeää. Moista kaksinaamaisuutta.

        Älä enää selittele! En koeta purra, vaan kerron muita uskovia halveksivan lestauskovan kuvottavan elämäntarinan. Eipä ole sinullakaan muuta esittää.

        Se on pitkä tie Jeesuksen seurassa, ennen kuin lestaliikkeessä opituista kaavoista pääsee eroon ja käsittää sydämellisen rakkauden kaikkia Jeesukseen uskovia kohtaan.


      • Ade
        Älähän vielä kirjoitti:

        Älä enää selittele! En koeta purra, vaan kerron muita uskovia halveksivan lestauskovan kuvottavan elämäntarinan. Eipä ole sinullakaan muuta esittää.

        Se on pitkä tie Jeesuksen seurassa, ennen kuin lestaliikkeessä opituista kaavoista pääsee eroon ja käsittää sydämellisen rakkauden kaikkia Jeesukseen uskovia kohtaan.

        Sinäpä olet kova määräilemään.

        Taidat unohtaa, että kumartaessasi uusille - muka paremmille - uskovien kööreillesi pyllistät toisille, nyt ilmeisesti lestadiolaisille.

        Jos halveksit muita ihmisiä, se on sinun ongelmasi: jäät omien uskojesi ja ennakkoluulojesi vangiksi. Lienet jo jäänyt, koska kohtelet minuakin kuin joidenkin merkillisesti vääristävien silmälasien läpi katsoen.

        Minua ei vähääkään häiritse, jos joku sanoo olevansa ainoan oikeassa olevan uskon haltija.
        Näyttää siltä kuin tämä oikeassaolemisen tarve olisi yleisinhimillistä. Paistaahan se sinunkin kirjoituksestasi jotenkin rivien läpi.

        Itse olen tavannut muitakin ainoina oikeina uskovina itseään pitäviä kuin vain lestakristittyjä, esimerkiksi erään roomalaiskatolisen miehen, jolle oma kirkko oli ainoa oikeassa oleva ja kaikki muut poiseksyneitä - jos uskovia ensinkään, hänen tarkoittamallaan tavalla. Eikö jo Ortodoksisen kirkon nimikin kerro omaa kieltään siitä, että sielläkin uskotaan omaan oikeassa olemiseen?

        Voit kyllä päästä lestadiolaisen identiteetistä eroon, kun aikasi harjoittelet, ja omaksua tilalle uusia, mielestäsi parempia identiteettejä. Ja hyvä on, jos ne kantavat sinua elämässä, ei vain onnessa, vaan myös surujen ja menetysten keskellä.

        Olipa mikä inhimillinen yhteisö hyvänsä, siellä vallitsevat aina omat lakinsa, sääntönsä, norminsa, tapansa, kaavansa, käytäntönsä, tapakulttuurinsa. Ne luovat järjestystä ja tuovat turvallisuuden tunnetta yhteisön jäsenille. Koska kaikilla kristityillä on yhteisenä ohjekirjana Raamattu, liittyy heihin ihmisinä samankaltaisia odotuksia. Eli kaikilla kristityillä on myös yhteisiä, kaikille ominaisia "kaavoja". Mistä muuten luulet johtuvan, että maailmassa on satoja kristillisiä kirkkokuntia? Ehkä yksi selitys on juuri tämä oikeassa olemisen halu ja yritys tulkita ja soveltaa Raamatun opetuksia nykykäytäntöön, mistä syntyy erimielisyyksiä.


    • Tyyppiesimerkki

      Tässä on tyypillinen esimerkki siitä, kuinka lahkolaiset pitävät joukkojaan tiiviisti
      "turvallisessa" kasassa pelon häpeän ja syyllisyyden avulla.

      Luodaan kuulijoille riittävästi yhteisön ulkopuolella olevia uhkakuvia, joilta sitten yhteisön ymmärtäväiset suojaavat seurakuntaansa hidän neuvoillaan.

      Ihmisen psyyke on todella hauras ja herkkä manipulaatioille, kun iankaikkisuusasioissakin voidaan viedä harhaan noin yksinkertaisilla psykologisilla konsteilla isojakin joukkoja.

      Älvegrenin porukka on toki pieni, mutta muun muassa es.lest. porukka on mennyt aika isolta osalta aivan samaan ansaan. Vaarallisia uhkakuvia on paljon, niitä luodaan koko ajan lisää, kieltoja ja käskyjä satelee joka hetki toinen toisensa perään, ja sitten ihmeelliset pelastajat tulevat apuun tietyltä paikkakunnalta.

      Kuinka voi olla mahdollista että ihmisiä huijataan pois tällä tavalla luottamasta turvalliseen ikiaikojen Jumalan sanaan. Tilalle asetetaan eri nimiset lihajumalat, aikojen saatossa muodostuneet traditiot ja edesmenneiden kristittyjen patsaat Jeesuksen tilalle.

      Tiedämme varsin hyvin, että nämä edesmenneet ovat turvanneet hekin Kristuksen sanaan, miksi heistä tehdään "kalliita" ja parhaita patsaita
      Jumalan sanan rinnalle? Ja heitä kukin sopivasti tulkitsemalla saadaan aikaan käsittämätöntä sekametelisoppaa.

      Hyvät veljet ja sisaret, herätkää lukemaan ja tutkimaan Jumalan sanaa Raamatuistanne, sen rukouksen kanssa, että löytäisitte omakohtaisen Jumalan armon ja anteeksiantamuksen Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesuksessa Kristuksessa saisitte tuon ymmärrystä ylemmän rauhan, ilon ja Hengen vapauden sydämiinne, jonka vain Jeesus Kristus, Jumalan elävä Sana voi antaa. Jumalan rauhaa rukoilemme, niin seurakuntaan kuin yksityuistenkin elämään.

      Jeesus Kristus Jumalan Poika Vapahtaja. Hänessä ja hänen kauttaan saamme Jumalöan lapsina kaiken ravinnon mitä tarvitsemme, - Jumalan rakkaudenlahjana. Armoa ei kukaan voi ansaita. Me rakastamme sillä Jumala on rakastanut ensin meitä. Lain alla pelossa elävä ei tiedä Jumalan rauhasta vielä mitään.

      • vlkykrst

        Outoja kirjoittelet!
        Älvgrenin porukka ei ole uhkakuva, kun sitä ei ole ollut 30 vuoteen olemassakaan.
        Muutama lakiin seonnut jeppe leikkimässä profeettaa, mikä uhka he voisivat olla? Lapsellinen ajatuskin!

        Jos jotakuta nyppii, nyppii heidän korni pelinsä. Oppihan on p:seestä, sen kaikki tietävät. Monia tympii porukan valheellisuus. Mooseksen lakia seurataan, mutta tasavallan laki ja hyvät tavat heitetään yli laidan.


      • Tyyppiesimerkki
        vlkykrst kirjoitti:

        Outoja kirjoittelet!
        Älvgrenin porukka ei ole uhkakuva, kun sitä ei ole ollut 30 vuoteen olemassakaan.
        Muutama lakiin seonnut jeppe leikkimässä profeettaa, mikä uhka he voisivat olla? Lapsellinen ajatuskin!

        Jos jotakuta nyppii, nyppii heidän korni pelinsä. Oppihan on p:seestä, sen kaikki tietävät. Monia tympii porukan valheellisuus. Mooseksen lakia seurataan, mutta tasavallan laki ja hyvät tavat heitetään yli laidan.

        En ole kirjoittanut sanaakaan Älvegrenin porukasta kenekään uhkakuvana.

        Sen sijaan kirjoitin siitä kuinka heikot ja Jumalan sanaa tuntemattomat johtajat pitävät joukkojaan koossa, luomalla runsaasti uhkakuvia heidän ympärilleen ja esiintymällä sitten itse pelastavana enkelinä joukoilleen.


      • teutatess
        Tyyppiesimerkki kirjoitti:

        En ole kirjoittanut sanaakaan Älvegrenin porukasta kenekään uhkakuvana.

        Sen sijaan kirjoitin siitä kuinka heikot ja Jumalan sanaa tuntemattomat johtajat pitävät joukkojaan koossa, luomalla runsaasti uhkakuvia heidän ympärilleen ja esiintymällä sitten itse pelastavana enkelinä joukoilleen.

        Siitä varmaankin se johtuu.
        Vanhimpamme (jos heitä niin sanotaan ) käyttävät aivan samoja kriteereitä ja seikkoja. Olen joskus sanonut, että täällä kannattaisi olla rekiseripakko, vaikka se nimimerkillä olisikin. Se voisi puhdistaa kirjoittelu sävyjä! Ja ainakin jokainen olisi helpommin tavoitettavissa, jos ylilyöntejä sattuu.


      • Tyyppiesimerkki
        teutatess kirjoitti:

        Siitä varmaankin se johtuu.
        Vanhimpamme (jos heitä niin sanotaan ) käyttävät aivan samoja kriteereitä ja seikkoja. Olen joskus sanonut, että täällä kannattaisi olla rekiseripakko, vaikka se nimimerkillä olisikin. Se voisi puhdistaa kirjoittelu sävyjä! Ja ainakin jokainen olisi helpommin tavoitettavissa, jos ylilyöntejä sattuu.

        ... on valitettavasti aina ahdas ja puutteellinen.

        Jokainen kirjoittaa tavallaan ja asiat tulevat anonyymina puitua pohjamutia myöden.

        Rekisteröitymispakko estäsi tunteita ja vapaan mielipiteen muodostamisen sanoiksi, silloin esimerkiksi vuosikymmeniä muhinut viha ja katkeruus jäisivät käsittelemättä, muhimaan sisikuntaan.

        Live-elämässä ei ole paljon paikkoja joissa voisi käsitellä vaikeita tunteita joita syntyy suljetussa salailevassa yhteisössä paljon.


      • olla aatteellinen
        Tyyppiesimerkki kirjoitti:

        ... on valitettavasti aina ahdas ja puutteellinen.

        Jokainen kirjoittaa tavallaan ja asiat tulevat anonyymina puitua pohjamutia myöden.

        Rekisteröitymispakko estäsi tunteita ja vapaan mielipiteen muodostamisen sanoiksi, silloin esimerkiksi vuosikymmeniä muhinut viha ja katkeruus jäisivät käsittelemättä, muhimaan sisikuntaan.

        Live-elämässä ei ole paljon paikkoja joissa voisi käsitellä vaikeita tunteita joita syntyy suljetussa salailevassa yhteisössä paljon.

        Puhdas ja aatteellinen - ahdas ja puutteellinen??

        Mitä tuokaan on muuta kuin apinamaisesti toistettu hokema. Se ei sisällä mitään totuutta.
        Sen ovat keksineet kaikkiruokaiset, joiden mielestä Jumalan sanassa ei ole mitään selvää totuutta, vaan kukin fiilaa sen mieleisekseen.

        Suomen Evlut kirkko näytää, mihin tämän fraasin keksijät ovat kirkon vieneet!


        Aatteellisuus (ja puhtaus) on kunnioitettavaa. Kaikki ihmiset ovat puutteellisia huolimatta siitä, onko heillä aatteita tai ei.
        Aatteettomuus tekee ihmisestä varmasti vielä puutteellisemman, samoin epäpuhtaus.

        On tietysti saivartelijoita, jotka aloittavat viikon kestävän kinaamisen siitä, ettei ihmisen tule tavoitella puhtautta. Puhtaudesta huolehtiminen on kuitenkin kannatettavaa, vaikka epäpuhtaiden aforismien hylkääminen.


      • Tyyppiesimerkki
        olla aatteellinen kirjoitti:

        Puhdas ja aatteellinen - ahdas ja puutteellinen??

        Mitä tuokaan on muuta kuin apinamaisesti toistettu hokema. Se ei sisällä mitään totuutta.
        Sen ovat keksineet kaikkiruokaiset, joiden mielestä Jumalan sanassa ei ole mitään selvää totuutta, vaan kukin fiilaa sen mieleisekseen.

        Suomen Evlut kirkko näytää, mihin tämän fraasin keksijät ovat kirkon vieneet!


        Aatteellisuus (ja puhtaus) on kunnioitettavaa. Kaikki ihmiset ovat puutteellisia huolimatta siitä, onko heillä aatteita tai ei.
        Aatteettomuus tekee ihmisestä varmasti vielä puutteellisemman, samoin epäpuhtaus.

        On tietysti saivartelijoita, jotka aloittavat viikon kestävän kinaamisen siitä, ettei ihmisen tule tavoitella puhtautta. Puhtaudesta huolehtiminen on kuitenkin kannatettavaa, vaikka epäpuhtaiden aforismien hylkääminen.

        Häneltä puuttuu täysin todellinen kuva itsestään ja omista heikkouksistaan. Ennen puhuttiin luulotaudista tällaisten ihmisten kohdalla.

        Jokaista tällaista ihmistä tulee kavahtaa ja kiertää kaukaa. Sitä valheen syvyyttä jossa hän elää on rehellisen ihmisen vaikea kuvata.

        Jumala haluaa totuutta salatuimpaan asti. Valehtelijat teeskentelijät ja pelleilijät kadotetaan, Jumala näkee tällaisen ihmisen sydämen todellisen tilan, (hän ei halua valoon ettei hänen tekojansa tuomittaisi).

        Nämä tulevat valoon ajan oloon. Muun muassa tällaisten "hurskaiden" ihmisten aikuiset lapset kertovat millaisessa helvetissä he joutuivat lapsuutensa elämään.


      • Tyyppiesimerkki
        olla aatteellinen kirjoitti:

        Puhdas ja aatteellinen - ahdas ja puutteellinen??

        Mitä tuokaan on muuta kuin apinamaisesti toistettu hokema. Se ei sisällä mitään totuutta.
        Sen ovat keksineet kaikkiruokaiset, joiden mielestä Jumalan sanassa ei ole mitään selvää totuutta, vaan kukin fiilaa sen mieleisekseen.

        Suomen Evlut kirkko näytää, mihin tämän fraasin keksijät ovat kirkon vieneet!


        Aatteellisuus (ja puhtaus) on kunnioitettavaa. Kaikki ihmiset ovat puutteellisia huolimatta siitä, onko heillä aatteita tai ei.
        Aatteettomuus tekee ihmisestä varmasti vielä puutteellisemman, samoin epäpuhtaus.

        On tietysti saivartelijoita, jotka aloittavat viikon kestävän kinaamisen siitä, ettei ihmisen tule tavoitella puhtautta. Puhtaudesta huolehtiminen on kuitenkin kannatettavaa, vaikka epäpuhtaiden aforismien hylkääminen.

        Puhtaus ei myöskään pyri eristäytymään muista ihmisistä. Lestadiolaisuudessa on paljon sairasta asennoitumista muita ihmisiä kohtaan. Sen huomaa vasta sitten kun on itse päässyt etäämmälle tästä "virtahevosta".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      101
      2029
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      242
      1658
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1040
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      935
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      84
      924
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      845
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      781
    8. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      775
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      744
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      719
    Aihe