Galluppi puhallutusratsioista

Lee-

Pistetäänpäs tähän välin pystyyn pieni galluppi. Kysymys kuuluukin, että kuinka monta kertaa olet päässyt puhaltamaan viimeisen vuoden sisällä? Tarkalleenottaen ajankohtana on siis 20.7.07-20.7.08. Mainitse vielä vartailun vuoksi asuinpaikkakuntasi. Kyselen tätä ihan mielenkiinnosta, sillä satuinpa jonkin aikaa sitten keskustelemaan asiasta työtoverini kanssa ja hän sanoi joutuneensa ratsiaan viimeksi noin kahdeksan vuotta sitten.

Itse olen vuoden sisään päässyt puhaltamaan jo viisi kertaa, kuudes kerta oli tänä perjantaina lähellä, mutta jostain syystä eivät ottaneet minua, vaan vastaantulijan. Tarkalleenottaen nuo kaikki kerrat ovat tapahtuneet puolen vuoden sisällä, sillä ensimmäinen kerta taisi olla joskus maaliskuussa.

Asun Espoossa ja kaikki ratsiat yhtä lukuunottamatta ovat olleet täällä. Tämä yksi muista poikkeava ratsia oli Ähtärissä pari viikkoa sitten noin klo 02.

Toisinsanoen minulle on siis turha tulla väittämään, etteikö rattijuoppoja seulottaisi, kaikki vaan osu paikalle ratsian aikaan näkemään tätä seulontaa, mikä ei liene järin ihmeellistä. Itse ajan paljon yöaikaan ja viikonloppuisin, joten sinällään siinä, että joudun puhaltamaan normaalia useammin, ei ole mitään ihmeellistä.

Ajankohdista voisin vielä sen verran mainita, että ensimmäinen oli lauantain ja sunnuntain välisenä yönä noin klo 01, toinen tiistai-iltana noin klo 22, kolmas lauantaiaamuna koulujen päättäjäispäivänä noin klo 9, neljäs lauantai-iltana noin klo 22 ja viimeinen tosiaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä Ähtärissä noin klo 02.

Joka kerralla mittari näytti tietenkin minun kohdallani täyttä nollaa, viimeisellä kerralla matkustajat olisivat saattaneetkin saada jo suurempia lukemia. Käyttivät nimittäin koko viiden tunnin matkan alkoholin nauttimiseen. Eipä poliisikaan vaikuttanut yhtään ennakkoluuloisemmalta kuin normaalisti, vaikka auton ikkunan avaamisen yhteydessä jonkinlainen viinanhaju hänenkin nenänsä varmasti tavoitti.

17

444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kepittäjä

ole joutunut puhallusratsiaan. Poliisi puhallutti minut kun olin osallisena kolarissa. Asun Vantaalla. Ajot vähäisiä.

• yökuski

olen joutunut puhallusratsiaan viimeisen vuoden sisällä, kaksi kertaa kaiken kaikkiaan... Viimeksi oli ratsia sataman lähellä, puhalluttivat laivalta tulijoita. Että ei sitten sen enempää, vaikka olen jo monta vuotta ajanut autoa työkseni, ja paljon ilta- ja yöaikaan.

• Luvut sekaisin

En ole pitänyt tarkkaa lukua, mutta viimeisen vuoden aikana olen puhaltanut ainakin neljä kertaa. Kaikki pääkaupunkiseudulla ja Nurmijärvellä. Yleensä työmatkoilla.

Joskus on mennyt vuosi ilman ainuttakaan puhallusta, mutta kerran pääsin puhaltamaan saman päivän aikana kolme kertaa, Aina eri paikassa, mutta sama partio. Antoivat jo oman pillin muistoksi.

• Turvaton karkulainen

Tänä kesänä puhallutettiin Eurajoella tuossa kesäkuun lopulla arkiaamuna. Sitä ennen 8-tiellä välillä Turku-Rauma joitain kertoja 2000-luvulla, en ole laskenut. Mutta siis kerran vuoden sisällä.

• Kizza

Kyseisenä ajanjaksona nolla kertaa. Ajokortti on ollut jo 24 vuotta, ja puhallutuksia on ollut yhteensä viisi kertaa. Eli karkeasti laskien joka viides vuosi on joutunut pilliin puhaltamaan.

...mutta ajonopeuteni tutkataan/mitataan lähes joka päivä. Pientä epäsuhtaa?

• Autoilija 1958

Kyllä näyttävistä puhallusratsioista paljon puhutaan ja niitä ehkä joskus onkin.
      Mutta mutta, kun se ensimmäinen rattijuoppo löytyy niin ratsia loppuu siihen.
      Minulla ollut kortti siis 32 vuotta. Ja tuona aikana ajokilometrejä hieman yli miljoonan.
      Kaikenkaikkiaan olen puhaltanut viisi kertaa.

Tarkennan vielä ajojani, eli paljon omalla autolla, nuoruuden hulluttelua, kesäreissuja pohjoiseen.
      Edelleenkin näinä vuosina sellaisia lyhyitä viikonlopun matkoja n. 300 km päähän.
      Iso osa kilometreistä on tullut linja-auton ratissa, jossa olen puhaltanut yhden ainoan kerran, uudenvuodenpäiväaamuna.
      Nykyisin ajan pientä kylmäkuljetuspakua, jossa ei edes päälle näy että se on kylmäauto tai ammattiliikenteessä.
      Ei firman nimiä missään, ei keltareunaisia kilpiä.

Kaiketi on tuuria vaan että puhallukset on jääneet niin vähiin.

Asunpaikka: Salo

• cartisti..

Kokonaista viisi kertaa oon puhaltanut vuoden sisään. Kyllä Raahessa puhallellaan!

• Anonyymi

Olen puhaltanut vuoden aikana kolmasti ja ekalla kerralla oli vaan 0,4 promillee. Silloin antoivat luvan jatkaa ajoa, ne paskalakit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen puhaltanut vuoden aikana kolmasti ja ekalla kerralla oli vaan 0,4 promillee. Silloin antoivat luvan jatkaa ajoa, ne paskalakit

Eihän nykyisin paljon puhallusratsioita ole.
        Satakunnassa asun, ja viimeksi olen puhaltanut Turussa kesällä 2016 matkalla pojanpojan rippiäisiin. Kaupungissa, jossa asun, en ole puhaltanut kertaakaan vuodesta 2011 alkaen, jolloin seudulle muutin. Tämä nyt ei puhallutuksiin liity, mutta jotain kertonee se, että en ole kertaakaan näinä vuosina nähnyt poliisimiestä tai -naista pysähtyneen maijan ulkopuolella,
        vaikka hyvin paljon eläkeläisenä liikun "kylillä".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän nykyisin paljon puhallusratsioita ole.
        Satakunnassa asun, ja viimeksi olen puhaltanut Turussa kesällä 2016 matkalla pojanpojan rippiäisiin. Kaupungissa, jossa asun, en ole puhaltanut kertaakaan vuodesta 2011 alkaen, jolloin seudulle muutin. Tämä nyt ei puhallutuksiin liity, mutta jotain kertonee se, että en ole kertaakaan näinä vuosina nähnyt poliisimiestä tai -naista pysähtyneen maijan ulkopuolella,
        vaikka hyvin paljon eläkeläisenä liikun "kylillä".

Pari kertaa viimeisen vuoden aikana olen asuinpaikkakunnallani joutunut puhallusratsiaan.,

"että en ole kertaakaan näinä vuosina nähnyt poliisimiestä tai -naista pysähtyneen maijan ulkopuolella,"
        Ei se poliisin perse siitä volkkari maijan penkistä kovinkaan helposti nouse, liimaako siinä penkissä lienee vai poliisein perse niin painava ettei sitä jaksa tai halua penkistä nostaa. Toki ainakin nuoremmilla naispuolisilla poliiseilla tuo ahteri on kasvanut niihin mittoihin ettei ole mikään ihme ettei sitä se aseman kahvinkeittäjä ja panopuu satunnaisesti partioon jouduttuaan pysty tai edes halua, väljistä haalareista huolimaatta maijan ulkopuolella yleisesti esitellä.

• Anonyymi

2008-07-20 15:40:39 AIHE

No nyt 2023 niin kerran muistellen ammattiajossa että on puhallutettu, työura alkoi 2009. Piipaalla eli hälytysajoneuvolla ei pysäytetty koskaan eikä siviiliajossakaan muistellen mutta ajoin satunnaisesti muuta ammattiajoa niin siinä oli se yhden kerran, sanotaan nyt että kaksi kertaa on puhallutettu 25 vuoden ammattiajon aikana niin ei paljoa ainakaan valehtele. Ylinopeuttakin kun ajoi joskus niin polliisi vaan laski föönin alas ja hymyili.. kun ajoin piipaa autolla, en siis hälytysajoa mutta ylinopeutta kuitenkin vähän, pitäähän se mittarivirhe piipaa autossakin ottaa huomioon ja kuun asento ja maapallon kierronnopeus ja vaikka mitä jotta on uskottava henkilö jolla ei ole pienuus ongelmia ja on vaha persoona hyvällä itseluottamuksella.

Ei mul sit muuta, myöhäisiin vilkun räpsimisiin...

• Anonyymi

Liikkuvan poliisin lakkauttaminen on tehnyt tosi huonoa suomalaiselle liikennekulttuurille. Kun ei ole edes teoreettista vaaraa kärähtää perseilystä liikenteessä, miksi välitettäisiin..?

Oma ajokortti on vuodelta 1979 ja käsittääkseni olen ollut puhallutuksessa huikean kolme kertaa. Kerrat ovat olleet Helsingin ulosmenotiellä, Oulussa yhdellä kaupungin pääkaduista ja Käsivarren tiellä jollain satunnaisella levähdysalueella. Kaikissa näissä tapauksissa ihan jokainen paikalle tulija pysäytettiin ja puhallutettiin. Viimeisin näistä on noin vuodelta 2002.

• Anonyymi

Ihmisten asennevamma on tehnyt tosi huonoa liikenteelle. Kyllä ihmisten pitää osata toimia oikein ja sääntöjen mukaan, ilman että joku on jatkuvasti kyttäämässä ja valvomassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmisten asennevamma on tehnyt tosi huonoa liikenteelle. Kyllä ihmisten pitää osata toimia oikein ja sääntöjen mukaan, ilman että joku on jatkuvasti kyttäämässä ja valvomassa.

Ja mitä annettavaa täysin asiasta sivussa olevalla asenteellisella kommentillasi katsot tai toivot olevan gallup kyselyyn puhallusratsioihin joutumisesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja mitä annettavaa täysin asiasta sivussa olevalla asenteellisella kommentillasi katsot tai toivot olevan gallup kyselyyn puhallusratsioihin joutumisesta.

Minä olen joutunut viimeksi puhallusratsiaan 1990-luvulla. Ajan autolla kyllä melko vähän noin 30tkm vuodessa. Viimeisen kahdeksan vuoden aikana kilometrejä on tullut 219tkm. Eipä niitä poliisejä juurikaan näe taajamien ulkopuolella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen joutunut viimeksi puhallusratsiaan 1990-luvulla. Ajan autolla kyllä melko vähän noin 30tkm vuodessa. Viimeisen kahdeksan vuoden aikana kilometrejä on tullut 219tkm. Eipä niitä poliisejä juurikaan näe taajamien ulkopuolella.

No niin tulihan se vastaus aihetta koskien, toki kiemurtelun jälkeen mutta kuitenkin.
        Ja tuolla poliisien puuttumisella jossain taka Hikiällä ei ole muuta kuin positiivinen vaikutus paikalliseen elämänmenoon.

• Anonyymi

Minut on puhallutettu ainoastaan 2 kertaa koko 80-luvun lopulta alkaneen ajourani aikana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40