Ainoa oikea köyhä: Opiskelija

muuten ei köyhyytä ole

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200807217980569_uu.shtml
21.7.2008 6:07 Opintolainojen ottaminen vähenee tasaisesti,

Noo tuo ei ole uutinen, opiskelijat ovat keskustelu palsoitta käyneet ahkeraan ilmoittamassa etteivät ota lainaa.
Suomi 24 köyhyyspalstalla he ilmoittautuvat, ainoina oikeina köyhinä, Suomen niemellä, käyttäen eläkkeitä ja ansiosidonnaista työttömyyskorvausta vertauksena.
Eläke on työssä oloaikana ansaittua sosiaaliturvaa samoin ansiosidonnainen työttömyyskorvaus.

Opintoraha pitäisi sitoa Opintolainaa.
Opintorahaa ei saisi edes antaa kuin heille jotka ovat tosissaan opiskelemassa. Kesken jätetty opiskelu olisi kriteerinä opintorahan takaisin perimiseen, valtion velka ei vanhene.
Opinnot tähtäävät tutkinnon suorittamiseen, kestää pisimmillään 3-5 vuotta. Oppivuodet ovat kriteerinä korkeamman palkan vaatimisessa.
Esimerkkinä vaikka sairaanhoitaja
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sairaanhoitaja
Opintojen laajuus on 210 opintopistettä ja ohjeellinen kestoaika on 3,5 vuotta.
Palkkaus 2007 on kunta-alan työnantajan mukaan nyt 2400€kk ( lisät vuorotyöstä) on 28 800 €/vuosi.

Edellisen vuoden tilastoa 2006;
http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html
53,7 % kansasta elää alle 19 000 €/vuosi.

Yhden ihmisen Toimeentulotuki on alle 390 €/ kk.
Keskiverto eläke 2007 on 1074 €/ kk.
Kansaneläke 524 €/ kk. Nyt 2008; 558 €/kk.
Opiskelijat ovat voimakkain ja suurin sosiaaliturvaa murentava ryhmä.

http://www.taloussanomat.fi/raha/2008/05/19/elaketta-karttunut-jo-sadoille-tuhansille-opiskelijoille/200813530/139
”Neljännesmiljoona suomalaista opiskelijaa on jo kartuttanut tulevaa eläketurvaansa opiskelemalla. Eläkettä karttuu opiskeluajalta saman verran kuin palkkatöistä 588 euron kuukausipalkalla.”

Opiskelua voisi verrata talon rakentamiseen, keskeneräiseen taloon ei muuteta asumaan.
Ihme ja kumma kuitenkin opiskelijan vaativat rakennustyömaalla on elettävä “normaalisti” verraten naapurin valmiisiin taloihin ja varsinkin rintamiestaloihin.
Opiskelija rakentamaan taloaan 4-5 kertaa suuremmaksi kuin vertailunsa kohteet ovat, se siis kuuluu hänelle koska hän rakentaa…

25

1767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallion tyttönen

Opiskelija kituuttaa alle tonnilla kuukaudessa
      16.5.2008 17:32
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/200805167663837_uu.shtml

Yksin asuvat nuoret ovat Suomen pienituloisin väestöryhmä.

Opiskelijatalouksiin kuuluvista yli 80 prosenttia jäi toissa vuonna pienituloisuusrajan alapuolelle, kertovat Tilastokeskuksen perjantaina julkaisemat tilastot.

- Se ei ole opiskelijoille, opiskelijoiden elämää tunteville eikä edes opetusministeriölle mikään yllätys, kommentoi Suomen ylioppilaskuntien liiton SYL:n sosiaalipoliittinen sihteeri Johanna Nuorteva.

Hänen mukaansa opiskelijat ovat nykyisin kovassa ristipaineessa. Heitä patistellaan valmistumaan ja siirtymään työelämään entistä nopeammin. Opintoaikoja rajoitetaan, mutta samaan aikaan kannustetaan hankkimaan lapsia jo opiskeluaikana.

Toisaalta on pakko käydä töissä, jos aikoo elättää itsensä.

- Jos todellisuus on se, että keskivuokra avoimilla markkinoilla on 400 euroa ja opintoraha asumislisineen 430 euroa, opiskelijoiden on pakko priorisoida työssäkäynti ja opiskella työssäkäynnin ehdoilla.

SYL:n mielestä vähintä, mitä opiskelijoiden ahdingon parantamiseksi voitaisiin tehdä, olisi opintorahan nostaminen vähintään työmarkkinatuen tasolle.

• työtön yms...

No kukaa ei kiistä kenenkää toiseen köyhyyttä, jos yleisesti tietää kussakin elämän tilateessa olevan pienen tulotason riittävyyden elämiseen.

Mutta opiskelijalla on yleensä valoa tunnelin päässä, ja muutamassa vuodessa tilanne alkaa korjaantuu ... ja sen tietää, että yleiset tukijärkät ei auta paljoa.

Mutta sit ku on työikänen ja vaikka terveys hidastaa työntekoa tai estää sitä, nii sit se o kiva.... ku käteen jää muutama satanen kuussa, ja tilanne aika vakio kymmenne vuotta...

Mut ei lannistutta... mitäs me pienestä... ei kiva niilläkää joilla o verotettavaa tuloa vuodessa yli 50000e ja talous -200 000e, ku o isot asuntolainat. Ne ne on ne oikeet köyhät... varsinki ku se laina o annettu 20 vuodeksi ja sit ku korko heilahtaa vajaan prosentin ja lainaaika pitenee 30 vuoden mittaiseksi....

JA EN MUUTE OO YHTÄÄÄ VAHINGONILOINEN, EN!!!!!!

• ei ole velkaa

mieti nyt vähän.

Mikään firma ei tuolla periaatteella tuotaisi ikinä mitään.

Siis, jos otat velkaa ostaaksesi omaisuutta olet KÖYHÄ.

Kun tulosi (eläke tai työttömyyskorvaus) eivät riitä joka päiväiseen elämiseen olet.....

• miten se on
        ei ole velkaa kirjoitti:

mieti nyt vähän.

Mikään firma ei tuolla periaatteella tuotaisi ikinä mitään.

Siis, jos otat velkaa ostaaksesi omaisuutta olet KÖYHÄ.

Kun tulosi (eläke tai työttömyyskorvaus) eivät riitä joka päiväiseen elämiseen olet.....

tämän velka-asian kanssa jo paljolti siitäkin kun pankit eivät ainakaan edullisempia tai matalakorkoisempia lainojaan edes myönnä muuta kuin vauraammille ihmisille, ja enimmäkseen vielä vain kohteisiin jotka kelpaavat panttina takaamaan velan.

• varallisuuden vaikutuksesta

A) Miten köyhyys rajoittaa arkielämääsi.
      B) Vaikuttaako köyhyys sosiaalisiin suhteisiisi?
      Vaikeinta:
      a) taloudellinen vähävaraisuus
      b) talouden asettamat rajat henkilösuhteissa
      c) vapaa-ajan käytön ja viihteen tarjonnan hyödyntämisen rajoittuminen, talouden vuoksi
      d) Joutuminen yhteiskunnassa toisen luokan kansalaisen kastiin pienituloisuuden vuoksi.

• maarää elämääni

En tiedä tarkoititko kysymysksesi vastattavaksi.
        Saan työkyvyttömyyseläkkeeni kuun alussa, tosin siitä ei kyllä jää ensi kuussakaan laskujen (tv-lupa, puhelin , sähkö ja netti), vuokran ja lääkkeiden jälkeen käyttörahaa muutamaa kymppiä enempää.
        a) Tällä hetkellä tuoretuotteet lopussa, imurin pussit lopussa, tiskiaine lopussa, siteet lopussa, osa lääkkeistä loppuu ennen kuin saan rahaa.
        Voin mennä kotoani vain kävelymatkan päähän, koska ei ole varaa bussikyytiin.

b) Sosiaaliset suhteet ovat lähes loppuneet, koska ei ole varaa matkustaa tuttavien ja sukulaisten luokse (mm. häät, hautajaiset).
        Harrastukset maksaisivat, joten ei ole varaa niihin. Joudun torjumaan kutsut kahvilassa, jäätelöllä ja kaikkiin pääsylipun sisältäviin tapahtumiin.
        Olen ollut jopa tilanteessa, jossa muun seurueen menessä päivän matkalla syömään, jouduin jäämään autoon odottamaan, koska minulla ei ollut varaa moiseen.
        En löydä seurustelukaveria, koska minulla ei ole varaa mennä mihinkään, eikä järjestää tarjoilua kotona.

• menee
        maarää elämääni kirjoitti:

En tiedä tarkoititko kysymysksesi vastattavaksi.
        Saan työkyvyttömyyseläkkeeni kuun alussa, tosin siitä ei kyllä jää ensi kuussakaan laskujen (tv-lupa, puhelin , sähkö ja netti), vuokran ja lääkkeiden jälkeen käyttörahaa muutamaa kymppiä enempää.
        a) Tällä hetkellä tuoretuotteet lopussa, imurin pussit lopussa, tiskiaine lopussa, siteet lopussa, osa lääkkeistä loppuu ennen kuin saan rahaa.
        Voin mennä kotoani vain kävelymatkan päähän, koska ei ole varaa bussikyytiin.

b) Sosiaaliset suhteet ovat lähes loppuneet, koska ei ole varaa matkustaa tuttavien ja sukulaisten luokse (mm. häät, hautajaiset).
        Harrastukset maksaisivat, joten ei ole varaa niihin. Joudun torjumaan kutsut kahvilassa, jäätelöllä ja kaikkiin pääsylipun sisältäviin tapahtumiin.
        Olen ollut jopa tilanteessa, jossa muun seurueen menessä päivän matkalla syömään, jouduin jäämään autoon odottamaan, koska minulla ei ollut varaa moiseen.
        En löydä seurustelukaveria, koska minulla ei ole varaa mennä mihinkään, eikä järjestää tarjoilua kotona.

a) Tällä hetkellä kuivainkaappi kolisee tyhjyyttään.
        lääkkeistä loppuu ennen kuin saan rahaa. isoissa myyntierissä aina 3kk ja 60 euroa.

b) Sosiaaliset suhteet ovat lähes loppuneet,
        koska ei ole varaa matkustaa tuttavien ja sukulaisten luokse
        (mm. häät, hautajaiset).
        Harrastukset maksaisivat, joten ei ole varaa niihin.
        Joudun torjumaan kutsut kahvilassa,
        jäätelöllä ja kaikkiin pääsylipun sisältäviin tapahtumiin.

Olen ollut jopa tilanteessa, jossa muun seurueen mennessä päivän matkalla syömään,
        jouduin jäämään autoon odottamaan,
        koska minulla ei ollut varaa moiseen.
        Tuossa tilanne omalla kohdallani kääntyi vielä syyllisen häpeäksi muun seurueen vaatiessa minua mukaansa.

Kaverit alkavat unohtamaan olemassa oloni, koska minulla ei ole varaa mennä yhteisiin retkiin /esityksiin ja illan istujaisiin, eikä järjestää tarjoilua kotona.

• .............
        menee kirjoitti:

a) Tällä hetkellä kuivainkaappi kolisee tyhjyyttään.
        lääkkeistä loppuu ennen kuin saan rahaa. isoissa myyntierissä aina 3kk ja 60 euroa.

b) Sosiaaliset suhteet ovat lähes loppuneet,
        koska ei ole varaa matkustaa tuttavien ja sukulaisten luokse
        (mm. häät, hautajaiset).
        Harrastukset maksaisivat, joten ei ole varaa niihin.
        Joudun torjumaan kutsut kahvilassa,
        jäätelöllä ja kaikkiin pääsylipun sisältäviin tapahtumiin.

Olen ollut jopa tilanteessa, jossa muun seurueen mennessä päivän matkalla syömään,
        jouduin jäämään autoon odottamaan,
        koska minulla ei ollut varaa moiseen.
        Tuossa tilanne omalla kohdallani kääntyi vielä syyllisen häpeäksi muun seurueen vaatiessa minua mukaansa.

Kaverit alkavat unohtamaan olemassa oloni, koska minulla ei ole varaa mennä yhteisiin retkiin /esityksiin ja illan istujaisiin, eikä järjestää tarjoilua kotona.

Miksi Teidän kaverit eivät kutsu Teidät syömään? Kun he olisivat kunnon kavereita niin kun tietävät tilanteenne, olisivat maksaneet puolestane ja kutsuneet syömään ravintolaan.

• työttömäksi
        ............. kirjoitti:

Miksi Teidän kaverit eivät kutsu Teidät syömään? Kun he olisivat kunnon kavereita niin kun tietävät tilanteenne, olisivat maksaneet puolestane ja kutsuneet syömään ravintolaan.

niin ensin entiset kaverit ja tutut jotka ovat palkkatyössä alkavat vaikuttaa vaivautuneelta(mm. ylimääräistä yskimistä ja kieroon katsomista alkaa esiintyä). Jossain vaiheessa kummasti alat kartella heitä ja niin myös he sinua. Pidemmän päälle he alkavat vihata ja halveksia sinua kun katsovat sinun olevan kelvoton ihminen siksi kun et ole työllistynyt palkkatyöhön.

• halua....
        ............. kirjoitti:

maksaa toista loppuikäänsä. Tarjoaminen perustuu yleensä vastavuoroisuuteen, mihin köyhällä ei ole varaa. Jos pystyisi terveydeltään korvaamaan muulla tavalla, mutta kun sekään ei onnistu.

Muistan kun minulle esitettiin kutsu ravintolaan:
        "mentäisiin syömään hyvin. Saisit sinäkin kerrankin...". Ei muuten kovin kivalta tuntunut tuon loppulauseen takia.

• .............
        halua.... kirjoitti:

maksaa toista loppuikäänsä. Tarjoaminen perustuu yleensä vastavuoroisuuteen, mihin köyhällä ei ole varaa. Jos pystyisi terveydeltään korvaamaan muulla tavalla, mutta kun sekään ei onnistu.

Muistan kun minulle esitettiin kutsu ravintolaan:
        "mentäisiin syömään hyvin. Saisit sinäkin kerrankin...". Ei muuten kovin kivalta tuntunut tuon loppulauseen takia.

Te voitte syödä ravintolassa ilmaisesti ja vastapalveluksi tarjoa kotona ruokaa. Kun laita ruoka itse se on halvempi. Ravintolassa pihvi maksaa noin 20euroa, kotona 2 euroa, ja heti olis varaa kotona laitaa ruokaa, leipoa vaikka kakku, tarjoa kahvit, ja halvalla pääsee. Itse järjestän lähes kaikki juhlat kotona ja kokkaan itse.

• eilen...
        ............. kirjoitti:

Te voitte syödä ravintolassa ilmaisesti ja vastapalveluksi tarjoa kotona ruokaa. Kun laita ruoka itse se on halvempi. Ravintolassa pihvi maksaa noin 20euroa, kotona 2 euroa, ja heti olis varaa kotona laitaa ruokaa, leipoa vaikka kakku, tarjoa kahvit, ja halvalla pääsee. Itse järjestän lähes kaikki juhlat kotona ja kokkaan itse.

paljonko kakun tekeminen maksaisi, koska mieleni olisi tehnyt mansikkakakkua. Olen pienellä paikkakunnalla ja kauppojen hinnat on se mikä on.

Kun ostaa jauhot, sokerin, munat, kerman ja mansikat tulee siitä liki 10 €. Se on kolmen päivän ruoka hygienia vaate virkistys -käyttööni tuleva summa.

• .............
        eilen... kirjoitti:

paljonko kakun tekeminen maksaisi, koska mieleni olisi tehnyt mansikkakakkua. Olen pienellä paikkakunnalla ja kauppojen hinnat on se mikä on.

Kun ostaa jauhot, sokerin, munat, kerman ja mansikat tulee siitä liki 10 €. Se on kolmen päivän ruoka hygienia vaate virkistys -käyttööni tuleva summa.

Normaal-ihmiset 3 päivää ruoka-hygiena-virkistys on tuo noin 60euroa. Ei voi olla, että joku on niin köyhä, että ei voi kakkua leipoa.

• työkyvyttömyyseläkeläinen
        ............. kirjoitti:

Normaal-ihmiset 3 päivää ruoka-hygiena-virkistys on tuo noin 60euroa. Ei voi olla, että joku on niin köyhä, että ei voi kakkua leipoa.

Kun vielä maksat 400 €:sta vuokraa 100 €, reseptivapaita lääkkeitä noin 50 €, puhelimen, TV-luvan ja netin käytön muut satunnaiset terveydenhoitomenot.
        Sitten kun sosiaalihuolto on nöyryyttänyt tarpeeksi, etkä enää hae sieltä apua (oman ja muiden turvallisuuden vuoksi). Maksat itse sähkölaskusi sekä kelakorvattavien lääkkeiden omavastuun kuukaudessa, joutuu niihinkin nipistämään muutaman kympin perustoimeentulotuen osasta eli tuosta 400 €:sta.

Tällä tavalla eläminen on yhtä helvettiä ja sitä pitäisi olla vielä kymmeniä vuosia jäljellä.

• .............
        työkyvyttömyyseläkeläinen kirjoitti:

Kun vielä maksat 400 €:sta vuokraa 100 €, reseptivapaita lääkkeitä noin 50 €, puhelimen, TV-luvan ja netin käytön muut satunnaiset terveydenhoitomenot.
        Sitten kun sosiaalihuolto on nöyryyttänyt tarpeeksi, etkä enää hae sieltä apua (oman ja muiden turvallisuuden vuoksi). Maksat itse sähkölaskusi sekä kelakorvattavien lääkkeiden omavastuun kuukaudessa, joutuu niihinkin nipistämään muutaman kympin perustoimeentulotuen osasta eli tuosta 400 €:sta.

Tällä tavalla eläminen on yhtä helvettiä ja sitä pitäisi olla vielä kymmeniä vuosia jäljellä.

Eläkettä pitää vain nostaa, miksi ei kukaan Teistä, eläkeläisistä protestoi? Ennen kun tulin Suomeen, luulin että täällä ovat varakkaat ihmiset, ja palkkataso iso. Ainakin palkkataso on 3 kertaa isompaa kun esim. Prahassa, mistä tulin. Töitä en Suomessa saanut, mutta on mulla puoliso.

• ei ole elämisen arvosta
        työkyvyttömyyseläkeläinen kirjoitti:

Ei ole elämisen arvosta tuo teidän elämänne kyllä. Mielummin vaikka itsari tuossa tilanteessa. En omastakaan osaa sanoa aika köyhää on tämäkin. Teen ihan mitä tahansa että tuohon tilanteeseen ei joudu. Rupean vaikka rikolliseksi/tapan itteni mielummin.

• suunnitelma
        ei ole elämisen arvosta kirjoitti:

Ei ole elämisen arvosta tuo teidän elämänne kyllä. Mielummin vaikka itsari tuossa tilanteessa. En omastakaan osaa sanoa aika köyhää on tämäkin. Teen ihan mitä tahansa että tuohon tilanteeseen ei joudu. Rupean vaikka rikolliseksi/tapan itteni mielummin.

Kyllä se niin kuule on, että kun pääsen tilanteeseen, ettei minulla ole ketään huollettavaa, päätän päiväni.
        Joskus on käynyt mielessä sekin, että laitan koko sakin sileäksi, niin helpottaa.

• tosissaan opiskellut

"Opintoraha pitäisi sitoa Opintolainaa.
      Opintorahaa ei saisi edes antaa kuin heille jotka ovat tosissaan opiskelemassa."

Opintorahahan samoin kuin opintolaina on jo iät ja ajat ollut sidottu opinnoissa edistymiseen. Eli jos opinnot eivät edisty, opintorahan saaminen ennen pitkää katkeaa.

Ihan heti sitä ei aina katkaista, koska yhteiskunnalle tulee paljon halvemmaksi maksaa opintorahaa, kuin toimeentulotukea tai työmarkkinatukea, jotka ovat opintorahaa paljon suuremmat. Mutta selittelemään ja perustelemaan opintotukiviranomaisille opintojensa hidastumista kyllä joutuu. Sen sijaan jos loisia tahtoo, ei kannata ängetä opiskelemaan, työttömänä "ansaitsee" paremmin.

Opintoraha katkeaa ja myös jo saatua opintorahaa joutuu palauttamaan, jos opiskelija tekee paljon töitä opiskeluaikana. Paljon töitä tekevä opiskelija siis jää ilman tukia ja päinvastoin maksaa veronmaksajana muidenkin tukia. Totta kai valmistuminen silloin yleensä viivästyy. Opiskelija antaa kuitenkin tällöin panoksensa yhteiskunnalle työllänsä, josta saa usein myös tulevan työllistymisen kannalta tuikitärkeää työkokemusta.

Edes korkeakoulututkinto ei aina takaa kohtuullista palkkaa tai edes säännöllisiä tuloja. Itse en ainakaan aikoinaan uskaltanut ottaa opintolainaa, koska niitä ei huonosti palkatuilla pätkätöillä helposti maksella.

"Kesken jätetty opiskelu olisi kriteerinä opintorahan takaisin perimiseen, valtion velka ei vanhene."

Vaihdoin aikoinaan alaa, osittain koska alkuperäisen opiskelualani työllisyysnäkymät olivat muuttuneet huonoiksi. Miksi minun olisi pitänyt valmistua työttömäksi opintorahan takaisinmaksun uhalla, vain siksi, että mm. oppilaitokseni oli aiemmin antanut virheellistä tietoa alani tulevista työllisyysnäkymistä?

Halusin opiskella työllistyäkseni, enkä vain saadakseni tutkinnon, joka oli menettänyt arvonsa työmarkkinoilla. Näin pääsen sitten veronmaksajana maksamaan koulutustani takaisin yhteiskunnalle.

Sain sitä paitsi uusissa opinnoissa vapaavalintaiset opinnot korvattua aiemman opiskelualani opinnoilla, että eivät ne ihan hukkaan menneet.

• Ja jonot kasvaa

Käytpä sitten pääkaupungissa tai missä tahansa suuressa yliopistopaikkakunnalla, opiskeleva nuoriso jonottaa 3pv viikossa ravintoloihin, puolenyön aikaan.

taksien suuri käyttäjäryhmä aamuyöllä on nimenomaan opiskelijat.

niin on ollut ennen ja niin on nyt.
        Jos juhlisi vähemmän, niin rahatkin riitäisi paremmin.

• aina ollut
        Ja jonot kasvaa kirjoitti:

Käytpä sitten pääkaupungissa tai missä tahansa suuressa yliopistopaikkakunnalla, opiskeleva nuoriso jonottaa 3pv viikossa ravintoloihin, puolenyön aikaan.

Opiskelijat ovat aina äänessä valittamassa rahapulaansa ja vaatimassa lisää, vaikka heillä hyvin näyttää olevan rahaa yökaudet ravintoloissa ryypätä ja takseilla ajella.

• .............
        aina ollut kirjoitti:

Opiskelijat ovat aina äänessä valittamassa rahapulaansa ja vaatimassa lisää, vaikka heillä hyvin näyttää olevan rahaa yökaudet ravintoloissa ryypätä ja takseilla ajella.

Kaikki nuoret haluavat pitää hauskaa, ja nuoruus-aika on vain kerran, siitä pitää nautia.

• opiskelijoita
        Ja jonot kasvaa kirjoitti:

Eivät kaikki opiskelijat juhli koko ajan. Itse en opiskeluaikoina ravintoloissa käynyt kuin pari kertaa vuodessa, enkä silloinkaan paljon juonut saati taksilla ajellut.

Opiskelijoita vain on niin paljon varsinkin isoilla yliopistopaikkakunnilla, että mukaan mahtuu varallisuudeltaankin monenlaista porukkkaa. Osa opiskelijoista saa lisärahaa työnteosta, osa vanhemmilta, osa ottaa lainaa. Kaikilla eivät kuitenkaan vanhemmat pysty/halua tukea lastensa opiskelua, työtä ei joka paikkakunnalta löydy ja lainaa ei useinkaan uskalla ottaa, jos oman alan palkka tai työllisyysnäkymät eivät ole kovin hyviä.

• nyt ottaa päähän..

Minä saan opintorahaa 233 euroa kuussa käteen. Enkä muuta. Poikaystävän tulot vaikuttavat. KELAn mielestä hänen pitää minut elättää. Opintolainaa on pakko ottaa, eli sitä ei lasketa kun se täytyy kuitenkin maksaa takaisin. Kevään opintolainaerä meni suoraan poikaystävän tilille omiin vuokraosuuksiini, että edes katosta päänsä päällä ei tarvitse hävetä.

Maksapa itse eläminen ja kirjat 233 eurolla! Koko raha menee poikaystäväni tilille, jotta hän maksaa kesällä vuokraani ja pystyn edes osallistumaan ruokalaskuihin, jne. Opintolainan korkoja pitää maksaa, kun vaihdoin alaa. Kotivakuutus on oltava.

En ole juonut alkoholia sitten vuoden 2002, uusia vaatteita ostin lainarahalla tammikuussa, kun neljä vuotta vanha kirpputorilta ostettu takki meni rikki. Kengät oli pakko uusia, kun kantapää hajosi ja suutari sanoi ettei kannata korjata.

ETTÄ KUKA TÄSSÄ ON KÖYHÄ? AVOLIITOSSA ELÄVÄ TYÖTÖN OPISKELIJA!

Käsketkö töihin? 43 työhakemusta viime vuonna. 3 haastattelua. Tässä kaupungissa pääsee töihin vain suhteilla.

Tänä vuonna tähän mennessä 58 työhakemusta. Kaksi haastattelua. Enkä ole edes nirso, vaan hakenut kaikkia, mihin ei tarvita tutkintopapereita. En koodaa javaa enkä voi siivota eikä minulla ole alkoholipassia -> ei pääse yleisimmin tarjolla oleviin hommiin.

Että repikää siitä.

• .............

Mies pitää elätää Teidät. Itse olen naimisissa, opiskelen, ja puolisoni elätää mua. Ei ole opintorahaa olenkaan, eikä päivärahaa, en saa mitään tukea. Puolisolta saan noin 500 euroa kuussa. Asunto ja auto maksaa hän( mun mies), mä ostan vain ruoat ja bisset. En ollu Suomessa töissä vielä olenkaan, nyt olen yliopistossa (Suomesa asun 10v), mutta elintasoni on hyvä. Teidän miehella on elätusvelvollisuus!! Tai pitää vaihda puolisoa rikkampaan...Itse kyllä juhlin, olutta juon päivittäin ja polttan tupakkaa

• ilman tukia opiskellut

Ihme märinää aina noista opintotukiasioista, ilmankin pärjää, nähty ja koettu minä ja muut. Tehkää ilta ja viikonlopputöitä. Tietysti sitten kun vaan bailaamaan pitää päästä niin eihän se sitten työt käy...haittaavat "opiskelua" jooojoopajoo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53