mailan paan nopeus

asdliufenbweu

Kaytettiin tyokaverin kanssa tyopaivaa jarkevasti ja mietittiin mika on golfmailan varren painon merkitys mailan paan nopeuteen. Mina vaitin etta koska mailan paino on kevyempi ja painopiste vahemman keskella saa mailanpaa samalla voimalla kiihdytettaessa suuremman nopeuden lyonnin maksimissa. Osaako joku vastata olinko oikeassa?

9

2808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen hitaammin maila kiihtyy. Jos kädensija painaisi mielettömästi, mailasi kiihtyisi tosi hyvin nykymailoihin verrattuna. Golfmailan pää painaa tietysti paljon koska juuri se osuu palloon, muualla olevasta painosta on vain haittaa, koska maila iskisi sitten käteen. Pesäpallomaila on toisen muotoinen koska pallo osunee noin kolmasosan päähän mailan päästä. jolloin liikkuvan massa tasapainonkin on oltava siellä. Jos pesispallo osuu lähemmäksi rannetta, maila lyö käsille, jos taas mailankärki osuu palloon mailanvarsi lähtee nopeasti eteenpäin, ja sekin tuntuu käsissä. Kokeile iskeä kevyesti kirveellä siten että puu osuukin varteen, varo ettei varsi katkea, massan on oltava osuma kohdassa.

      • Tietysti oletin että kyse on samanpainoisista mailoista. Mailat jotka painaa samanverran, kiihtyy se maila hitaammin mitä kauempana massa on.


      • asdliufenbweu
        airfoil kirjoitti:

        Tietysti oletin että kyse on samanpainoisista mailoista. Mailat jotka painaa samanverran, kiihtyy se maila hitaammin mitä kauempana massa on.

        Jep, paadyin eilen kotimatkalla samaan etta jos painopiste on kauempana niin silloin karjen liikuttamiseen tarvitaan enemman voimaa. Mutta tarkkalukuinen huomaa etta nythan ei olekkaan kysymys samanpainoisista mailoista kun vain varrenpainoissa on eroa. Eli painavammalla varrella massa lisaantyy jolloin tarvitaan enemman voimaa mutta toisaalta painopiste siirtyy lahemmas pelaajaa joka taas vahentaa voiman tarvetta.

        Hiphei. En ole laskenut mitaan kauppalaskua monimutkaisempaa varmaan kymmeneen vuoteen. Tietaisiko joku mista loytais apua jos haluais koittaa laskea miten tuo paino vaikuttaa mailan nopeuteen/voiman tarpeeseen.


        Sen verran vois laskua yksinkertaistaa etta kyynarvarsien ja ranteiden liiketta ei laskisi ollenkaan. Onkohan painovoimalla merkittavaa osuutta? Ilmanvastuksella tuskin on koska voidaan olettaa etta se olisi sama molemmilla mailoilla. Mitas viela?


      • mix ihmeessä
        asdliufenbweu kirjoitti:

        Jep, paadyin eilen kotimatkalla samaan etta jos painopiste on kauempana niin silloin karjen liikuttamiseen tarvitaan enemman voimaa. Mutta tarkkalukuinen huomaa etta nythan ei olekkaan kysymys samanpainoisista mailoista kun vain varrenpainoissa on eroa. Eli painavammalla varrella massa lisaantyy jolloin tarvitaan enemman voimaa mutta toisaalta painopiste siirtyy lahemmas pelaajaa joka taas vahentaa voiman tarvetta.

        Hiphei. En ole laskenut mitaan kauppalaskua monimutkaisempaa varmaan kymmeneen vuoteen. Tietaisiko joku mista loytais apua jos haluais koittaa laskea miten tuo paino vaikuttaa mailan nopeuteen/voiman tarpeeseen.


        Sen verran vois laskua yksinkertaistaa etta kyynarvarsien ja ranteiden liiketta ei laskisi ollenkaan. Onkohan painovoimalla merkittavaa osuutta? Ilmanvastuksella tuskin on koska voidaan olettaa etta se olisi sama molemmilla mailoilla. Mitas viela?

        haluat laskea jotain tuollaista ? Noita varsiahan yritetään koko ajan keventää - draiverin varret alkaa olla jo suuruusluokassa 60 g. Vastaan tulee tietenkin se, että jossain vaiheessa varsi menee välittömästi särki. Tää on tällainen materiaalitekninen probleemi. Jos nyt välttämättä haluat jotain laskea, niin katso jostain wikipediasta sopivanmuotoisten mötiköiden hitausmomentteja (moment of inertia) (ja Steinerin sääntö) jolloin saat koko mötikän hitausmomentin. Sitten voit arvioida kulmakiihtyvyyttä ja vastaavaa momenttia - tai jotain sinnepäin.


      • mix ihmeessä
        mix ihmeessä kirjoitti:

        haluat laskea jotain tuollaista ? Noita varsiahan yritetään koko ajan keventää - draiverin varret alkaa olla jo suuruusluokassa 60 g. Vastaan tulee tietenkin se, että jossain vaiheessa varsi menee välittömästi särki. Tää on tällainen materiaalitekninen probleemi. Jos nyt välttämättä haluat jotain laskea, niin katso jostain wikipediasta sopivanmuotoisten mötiköiden hitausmomentteja (moment of inertia) (ja Steinerin sääntö) jolloin saat koko mötikän hitausmomentin. Sitten voit arvioida kulmakiihtyvyyttä ja vastaavaa momenttia - tai jotain sinnepäin.

        tarkemmin ajatellen toi tsydeemihän ei oo puhtaassa kulmaliikkeessä kun kädetkin liikkuu, joten toi lasku menee aika kuralle. Mutta saanet siitä suuruusluokan. Gravitaatiota tuskin kannattaa huomioida jos vertailet esim. 80g ja 60g varsia keskenään.


      • asdliufenbweu
        mix ihmeessä kirjoitti:

        haluat laskea jotain tuollaista ? Noita varsiahan yritetään koko ajan keventää - draiverin varret alkaa olla jo suuruusluokassa 60 g. Vastaan tulee tietenkin se, että jossain vaiheessa varsi menee välittömästi särki. Tää on tällainen materiaalitekninen probleemi. Jos nyt välttämättä haluat jotain laskea, niin katso jostain wikipediasta sopivanmuotoisten mötiköiden hitausmomentteja (moment of inertia) (ja Steinerin sääntö) jolloin saat koko mötikän hitausmomentin. Sitten voit arvioida kulmakiihtyvyyttä ja vastaavaa momenttia - tai jotain sinnepäin.

        No oikeastaan ihan huvin vuoksi vaan (Huvinsa kai kullakin). ;)

        Mita tuolla laskulla kaytannossa sais toivottavasti selville olis etta paljonko varren paino ja painopisteen siirtyminen vaikuttaa lavan nopeuteen kun mailaa 'svingataan' samalla tyomaaralla. Kaytannossa en tietenkaan usko etta erot on kauhean suuria.

        Taytyy cryptata tuo sinun viesti noitten hitausmomenttien ja Steinerin saantojen osalta.


      • asdliufenbweu
        asdliufenbweu kirjoitti:

        No oikeastaan ihan huvin vuoksi vaan (Huvinsa kai kullakin). ;)

        Mita tuolla laskulla kaytannossa sais toivottavasti selville olis etta paljonko varren paino ja painopisteen siirtyminen vaikuttaa lavan nopeuteen kun mailaa 'svingataan' samalla tyomaaralla. Kaytannossa en tietenkaan usko etta erot on kauhean suuria.

        Taytyy cryptata tuo sinun viesti noitten hitausmomenttien ja Steinerin saantojen osalta.

        ei kun siis tietenkin dekryptata...


      • mix ihmeessä
        asdliufenbweu kirjoitti:

        ei kun siis tietenkin dekryptata...

        Sellanen tuli mieleen, että kokonaisliike kai jotenkin voidaan ajatella koostuvan kulmaliikkeestä ja suoraviivaisesta liikkeestä. Joten ne vois tietenkin laskea erikseen ja vertailla voimaa ja kiihtyvyyttä ja sitten momenttia ja kulmakiihtyvyyttä. Yksinkertaisinta lienee unohtaa kulmakiihtyvyys ja laskea vaan F=ma. Jos F vakio ja varren painoa pudotetaan 30g ja koko tsydeemin paino on vaikka 300g niin kiihtyvyyshän kasvaisi kertoimella 300/270=1.111
        ja kun sitä integroidaan ajan suhteen niin nopeuskin kasvaisi 11%, meneekö väärin ? Mailaahan ei liikuteta suoraviivaisesti ja todellisuudessahan kiihtyvyys ei ole vakio ja varsinkaan amatöörillä voima tai momentti ei ole rajoittava tekijä. Lisäksi varrella on muita ominaisuuksia kuten jäykkyys, taipumapiste, pituus.


      • mix ihmeessä
        mix ihmeessä kirjoitti:

        Sellanen tuli mieleen, että kokonaisliike kai jotenkin voidaan ajatella koostuvan kulmaliikkeestä ja suoraviivaisesta liikkeestä. Joten ne vois tietenkin laskea erikseen ja vertailla voimaa ja kiihtyvyyttä ja sitten momenttia ja kulmakiihtyvyyttä. Yksinkertaisinta lienee unohtaa kulmakiihtyvyys ja laskea vaan F=ma. Jos F vakio ja varren painoa pudotetaan 30g ja koko tsydeemin paino on vaikka 300g niin kiihtyvyyshän kasvaisi kertoimella 300/270=1.111
        ja kun sitä integroidaan ajan suhteen niin nopeuskin kasvaisi 11%, meneekö väärin ? Mailaahan ei liikuteta suoraviivaisesti ja todellisuudessahan kiihtyvyys ei ole vakio ja varsinkaan amatöörillä voima tai momentti ei ole rajoittava tekijä. Lisäksi varrella on muita ominaisuuksia kuten jäykkyys, taipumapiste, pituus.

        että toi lasku on selvästi äbaut dekadin pielessä. Jos mailanpään nopeus on 100 mph niin ei varmana kasva 111 mph tolla tempulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe