Kaytettiin tyokaverin kanssa tyopaivaa jarkevasti ja mietittiin mika on golfmailan varren painon merkitys mailan paan nopeuteen. Mina vaitin etta koska mailan paino on kevyempi ja painopiste vahemman keskella saa mailanpaa samalla voimalla kiihdytettaessa suuremman nopeuden lyonnin maksimissa. Osaako joku vastata olinko oikeassa?
mailan paan nopeus
9
2797
Vastaukset
sen hitaammin maila kiihtyy. Jos kädensija painaisi mielettömästi, mailasi kiihtyisi tosi hyvin nykymailoihin verrattuna. Golfmailan pää painaa tietysti paljon koska juuri se osuu palloon, muualla olevasta painosta on vain haittaa, koska maila iskisi sitten käteen. Pesäpallomaila on toisen muotoinen koska pallo osunee noin kolmasosan päähän mailan päästä. jolloin liikkuvan massa tasapainonkin on oltava siellä. Jos pesispallo osuu lähemmäksi rannetta, maila lyö käsille, jos taas mailankärki osuu palloon mailanvarsi lähtee nopeasti eteenpäin, ja sekin tuntuu käsissä. Kokeile iskeä kevyesti kirveellä siten että puu osuukin varteen, varo ettei varsi katkea, massan on oltava osuma kohdassa.
Tietysti oletin että kyse on samanpainoisista mailoista. Mailat jotka painaa samanverran, kiihtyy se maila hitaammin mitä kauempana massa on.
- asdliufenbweu
airfoil kirjoitti:
Tietysti oletin että kyse on samanpainoisista mailoista. Mailat jotka painaa samanverran, kiihtyy se maila hitaammin mitä kauempana massa on.
Jep, paadyin eilen kotimatkalla samaan etta jos painopiste on kauempana niin silloin karjen liikuttamiseen tarvitaan enemman voimaa. Mutta tarkkalukuinen huomaa etta nythan ei olekkaan kysymys samanpainoisista mailoista kun vain varrenpainoissa on eroa. Eli painavammalla varrella massa lisaantyy jolloin tarvitaan enemman voimaa mutta toisaalta painopiste siirtyy lahemmas pelaajaa joka taas vahentaa voiman tarvetta.
Hiphei. En ole laskenut mitaan kauppalaskua monimutkaisempaa varmaan kymmeneen vuoteen. Tietaisiko joku mista loytais apua jos haluais koittaa laskea miten tuo paino vaikuttaa mailan nopeuteen/voiman tarpeeseen.
Sen verran vois laskua yksinkertaistaa etta kyynarvarsien ja ranteiden liiketta ei laskisi ollenkaan. Onkohan painovoimalla merkittavaa osuutta? Ilmanvastuksella tuskin on koska voidaan olettaa etta se olisi sama molemmilla mailoilla. Mitas viela? - mix ihmeessä
asdliufenbweu kirjoitti:
Jep, paadyin eilen kotimatkalla samaan etta jos painopiste on kauempana niin silloin karjen liikuttamiseen tarvitaan enemman voimaa. Mutta tarkkalukuinen huomaa etta nythan ei olekkaan kysymys samanpainoisista mailoista kun vain varrenpainoissa on eroa. Eli painavammalla varrella massa lisaantyy jolloin tarvitaan enemman voimaa mutta toisaalta painopiste siirtyy lahemmas pelaajaa joka taas vahentaa voiman tarvetta.
Hiphei. En ole laskenut mitaan kauppalaskua monimutkaisempaa varmaan kymmeneen vuoteen. Tietaisiko joku mista loytais apua jos haluais koittaa laskea miten tuo paino vaikuttaa mailan nopeuteen/voiman tarpeeseen.
Sen verran vois laskua yksinkertaistaa etta kyynarvarsien ja ranteiden liiketta ei laskisi ollenkaan. Onkohan painovoimalla merkittavaa osuutta? Ilmanvastuksella tuskin on koska voidaan olettaa etta se olisi sama molemmilla mailoilla. Mitas viela?haluat laskea jotain tuollaista ? Noita varsiahan yritetään koko ajan keventää - draiverin varret alkaa olla jo suuruusluokassa 60 g. Vastaan tulee tietenkin se, että jossain vaiheessa varsi menee välittömästi särki. Tää on tällainen materiaalitekninen probleemi. Jos nyt välttämättä haluat jotain laskea, niin katso jostain wikipediasta sopivanmuotoisten mötiköiden hitausmomentteja (moment of inertia) (ja Steinerin sääntö) jolloin saat koko mötikän hitausmomentin. Sitten voit arvioida kulmakiihtyvyyttä ja vastaavaa momenttia - tai jotain sinnepäin.
- mix ihmeessä
mix ihmeessä kirjoitti:
haluat laskea jotain tuollaista ? Noita varsiahan yritetään koko ajan keventää - draiverin varret alkaa olla jo suuruusluokassa 60 g. Vastaan tulee tietenkin se, että jossain vaiheessa varsi menee välittömästi särki. Tää on tällainen materiaalitekninen probleemi. Jos nyt välttämättä haluat jotain laskea, niin katso jostain wikipediasta sopivanmuotoisten mötiköiden hitausmomentteja (moment of inertia) (ja Steinerin sääntö) jolloin saat koko mötikän hitausmomentin. Sitten voit arvioida kulmakiihtyvyyttä ja vastaavaa momenttia - tai jotain sinnepäin.
tarkemmin ajatellen toi tsydeemihän ei oo puhtaassa kulmaliikkeessä kun kädetkin liikkuu, joten toi lasku menee aika kuralle. Mutta saanet siitä suuruusluokan. Gravitaatiota tuskin kannattaa huomioida jos vertailet esim. 80g ja 60g varsia keskenään.
- asdliufenbweu
mix ihmeessä kirjoitti:
haluat laskea jotain tuollaista ? Noita varsiahan yritetään koko ajan keventää - draiverin varret alkaa olla jo suuruusluokassa 60 g. Vastaan tulee tietenkin se, että jossain vaiheessa varsi menee välittömästi särki. Tää on tällainen materiaalitekninen probleemi. Jos nyt välttämättä haluat jotain laskea, niin katso jostain wikipediasta sopivanmuotoisten mötiköiden hitausmomentteja (moment of inertia) (ja Steinerin sääntö) jolloin saat koko mötikän hitausmomentin. Sitten voit arvioida kulmakiihtyvyyttä ja vastaavaa momenttia - tai jotain sinnepäin.
No oikeastaan ihan huvin vuoksi vaan (Huvinsa kai kullakin). ;)
Mita tuolla laskulla kaytannossa sais toivottavasti selville olis etta paljonko varren paino ja painopisteen siirtyminen vaikuttaa lavan nopeuteen kun mailaa 'svingataan' samalla tyomaaralla. Kaytannossa en tietenkaan usko etta erot on kauhean suuria.
Taytyy cryptata tuo sinun viesti noitten hitausmomenttien ja Steinerin saantojen osalta. - asdliufenbweu
asdliufenbweu kirjoitti:
No oikeastaan ihan huvin vuoksi vaan (Huvinsa kai kullakin). ;)
Mita tuolla laskulla kaytannossa sais toivottavasti selville olis etta paljonko varren paino ja painopisteen siirtyminen vaikuttaa lavan nopeuteen kun mailaa 'svingataan' samalla tyomaaralla. Kaytannossa en tietenkaan usko etta erot on kauhean suuria.
Taytyy cryptata tuo sinun viesti noitten hitausmomenttien ja Steinerin saantojen osalta.ei kun siis tietenkin dekryptata...
- mix ihmeessä
asdliufenbweu kirjoitti:
ei kun siis tietenkin dekryptata...
Sellanen tuli mieleen, että kokonaisliike kai jotenkin voidaan ajatella koostuvan kulmaliikkeestä ja suoraviivaisesta liikkeestä. Joten ne vois tietenkin laskea erikseen ja vertailla voimaa ja kiihtyvyyttä ja sitten momenttia ja kulmakiihtyvyyttä. Yksinkertaisinta lienee unohtaa kulmakiihtyvyys ja laskea vaan F=ma. Jos F vakio ja varren painoa pudotetaan 30g ja koko tsydeemin paino on vaikka 300g niin kiihtyvyyshän kasvaisi kertoimella 300/270=1.111
ja kun sitä integroidaan ajan suhteen niin nopeuskin kasvaisi 11%, meneekö väärin ? Mailaahan ei liikuteta suoraviivaisesti ja todellisuudessahan kiihtyvyys ei ole vakio ja varsinkaan amatöörillä voima tai momentti ei ole rajoittava tekijä. Lisäksi varrella on muita ominaisuuksia kuten jäykkyys, taipumapiste, pituus. - mix ihmeessä
mix ihmeessä kirjoitti:
Sellanen tuli mieleen, että kokonaisliike kai jotenkin voidaan ajatella koostuvan kulmaliikkeestä ja suoraviivaisesta liikkeestä. Joten ne vois tietenkin laskea erikseen ja vertailla voimaa ja kiihtyvyyttä ja sitten momenttia ja kulmakiihtyvyyttä. Yksinkertaisinta lienee unohtaa kulmakiihtyvyys ja laskea vaan F=ma. Jos F vakio ja varren painoa pudotetaan 30g ja koko tsydeemin paino on vaikka 300g niin kiihtyvyyshän kasvaisi kertoimella 300/270=1.111
ja kun sitä integroidaan ajan suhteen niin nopeuskin kasvaisi 11%, meneekö väärin ? Mailaahan ei liikuteta suoraviivaisesti ja todellisuudessahan kiihtyvyys ei ole vakio ja varsinkaan amatöörillä voima tai momentti ei ole rajoittava tekijä. Lisäksi varrella on muita ominaisuuksia kuten jäykkyys, taipumapiste, pituus.että toi lasku on selvästi äbaut dekadin pielessä. Jos mailanpään nopeus on 100 mph niin ei varmana kasva 111 mph tolla tempulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058