8000 minkkiä

rikos

Taas päästivät jonkun aktivistiryhmän toimesta 8000 minkkiä häkeistään luontoon.

Tuon pahempaa luontorikosta, ei sitten öljypäästön jälkeen olekkaan ja tuo oli harkittua ja tahallista.

Tuollainen määrä minkkejä irrallaan luonnossa, ei niitä kaikkia sieltä kiinni saada ja osa jää metsiin lisääntymään, loppujen paleltuessa ruuanpuutteeseen talven pakkasissa.

Vastaavia vahingontekoja esiintyy vuosittain, suomen oikeuslaitoksen langettamat tuomiot on olleet naurettavi ja jopa kannustavia.

Sakkorangaistuksen tai ehdollisen vankeustuomion langettaminen on tuollaiselle ryhmälle turhaa.
Varattomiksi tekeytyviltä ei sakottamalla ja korvauksia määräämällä saada mitään ja ehdollistuomio aiheuttaa vain oikeuslaitosta ja yleistä moraalikäsitystä pilkaavat hörönaurut.

Suomen oikeuslaitoksen on nyt aika ryhdistäytyä ja lopettaa rikollisten hyysääminen.
No aina vedotaan vankilapaikkojen kalleuteen ja varojen riittämättömyyteen, sitähän se on, mutta rikollisryhmän aiheuttamat vahingotkaan ei halpoja ole.

Ehdotankin, kun suomella on saatavia neuvostoliitolta , eli valtion velkaa, voitaisiin niitä kuitata ostamalla sieltä vankeinhoitopalveluja.
Neuvostoliiton kriminaalihuollon kustannustehokkuus on omaa luokkaansa ja samalla rahalla sieltä saisi useammalle vankilapaikan, tai vastaavasti pitemmän tuomion ja siellä opetetaan jopa ruumillista työtäkin tekemään.

Toivonkin, että vahingon aiheuttanut ryhmä sekä tekijät saadaan kiinni ja heille määrätään rangaistus, joka ei naurata.

42

2061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aamu-ilona

must toi on vaa helvetin hyvä että niitä lasketaan vapaaks! kaikilla on oikeus vapauteen! tosin toi vapaaksi laskeminen ei ole paras ratkaisu, mutta tuota parempi on vain minkkitarhauksen todellinen lopettaminen, joka kielletään lailla!

vaikka minkkejä kuolee todella suuri osa luonnossa, kaikille täytyy antaa MAHDOLLISUUS elää! häkeissä ne kuolee monen vuoden kärsimyksen jälkeen , jonka jälkeen joku leväperä mummo tunkee sen päälleen! mutta kun ne lasketaan vapauteen, ne saa ainakin maistaa vapautta ja tuntea kerran elämässään, kuinka ne voi juosta vapaana ja pyydystää oikeaa ruokaa!

joten: LOPETTAKAA MINKKI TARHAUS, NI ME LOPETAMME VAPAUTTAMISEN!

-eläkää vapaasti-

p.s minkkien tappaminen on murha, turkin käyttäminen kuolleen häpäistystä, ja niistä molemmista rangaistaan, joten olkaa vain onnellisia että teillä on näkö, kuulo, ja elämä talella!

ajatelkaa te jos joku päivä kuljen kadulla esittelemässä uutta ihmistakkiani.

• pete

ei ole oikein minkeille sekään että porkkanan purijat murhas ne sillä että päästi vapaaksi

• Rontti.

Pidä omasta minkintupsusta huolta äläkä
        lässytä!

• Hertta

Terrorista voi kyllä käyttää sen oikeaa nimitystä.

• yhteyttä

"joten: LOPETTAKAA MINKKI TARHAUS, NI ME LOPETAMME VAPAUTTAMISEN!"

Sisäministeri Kari Rajamäki on sanonut, että kyseisen terroriteon jälkeen asia otetaan esille valiokunnissa suojelupoliisin kanssa.

Tunnustaminen täällä tuskin on liventävä asianhaara.

• Hertta
        yhteyttä kirjoitti:

"joten: LOPETTAKAA MINKKI TARHAUS, NI ME LOPETAMME VAPAUTTAMISEN!"

Sisäministeri Kari Rajamäki on sanonut, että kyseisen terroriteon jälkeen asia otetaan esille valiokunnissa suojelupoliisin kanssa.

Tunnustaminen täällä tuskin on liventävä asianhaara.

Turkistarhaajat harjoittavat Suomen lain mukaista elinkeinoa. Vaikka heidän elinkeinonharjoittamisessaan ilmenisi esim. eläinsuojelullisia rikkeitä tai kirjanpitorötöksiä, ei ole yksityisten henkilöiden tai järjestöjen asia ryhtyä uhkailemaan ja/tai tuhoamaan. Myös teurastamot ja broilerinkasvattamot riistävät elämän lukemattomilta eläimiltä - en ole kuitenkaan kuullut, että niihin olisi hyökätty eläinten vapauttamiseksi.

Lain ottaminen omiin käsiin ei kuulu sivistysvaltion tuntomerkkeihin. Kaikilla mielipideryhmillä on demokratiassa oikeus ja mahdollisuus hakea asialleen niin laajaa kannatusta, että lakeja muutetaan heidän toivomallaan tavalla.

• Pate

Jaa, että sinä se olitkin. Tai ainakin yksi heistä. Saadaanpahan edes yksi rosvo kiinni! Kuulustelujesi jälkeen ehkä loputkin.

• aamu-ilona
        Pate kirjoitti:

Jaa, että sinä se olitkin. Tai ainakin yksi heistä. Saadaanpahan edes yksi rosvo kiinni! Kuulustelujesi jälkeen ehkä loputkin.

...niin tyhmä oli että tulisin tänne ilmiantamaan itteni, jos olisin jotai tehny...mutta en ole!! ja vaikka olisinki ette te ikinä ketää löytäis tietokoneen välityksellä...

musta on vain niin helvetin oikein että jotku ihmiset vapauttaa niitä eläimiä ja ajattelee muutakin kuin omaa napaansa!

no jos suomessa kerran on laillista rääkätä, tappaa ja häpäistä kuolleita, ni mä ryhdyn samaan! ei mua mikään estä tappamasta paria itsekeskeistä paskaa ihmistä saastuttamasta toisten eläinten maailmaa!!! jos olisin varma että sillä tavalla saan toisille eläimille sen rauhan mikä niillä oli joskus kauan aikaa sitten!

ihminenkin on eläin ja kaikilla eläimillä tulee olla samanlaiset oltavat ja kaikkia pitää kunnioittaa saman verran!!!
        kokoon tai ulkonäköön katsomatta!!!!!!

-tasavertasuutta pyydän!

• aikuinen
        aamu-ilona kirjoitti:

...niin tyhmä oli että tulisin tänne ilmiantamaan itteni, jos olisin jotai tehny...mutta en ole!! ja vaikka olisinki ette te ikinä ketää löytäis tietokoneen välityksellä...

musta on vain niin helvetin oikein että jotku ihmiset vapauttaa niitä eläimiä ja ajattelee muutakin kuin omaa napaansa!

no jos suomessa kerran on laillista rääkätä, tappaa ja häpäistä kuolleita, ni mä ryhdyn samaan! ei mua mikään estä tappamasta paria itsekeskeistä paskaa ihmistä saastuttamasta toisten eläinten maailmaa!!! jos olisin varma että sillä tavalla saan toisille eläimille sen rauhan mikä niillä oli joskus kauan aikaa sitten!

ihminenkin on eläin ja kaikilla eläimillä tulee olla samanlaiset oltavat ja kaikkia pitää kunnioittaa saman verran!!!

-tasavertasuutta pyydän!

"vaikka olisinki ette te ikinä ketää löytäis tietokoneen välityksellä... "

Sinä tunnistit rikoksen ja sisäministeri Kari Rajamäki ottaa asian
        käsittelyyn suojelupoliisin kanssa.

Oletko tosiaan niin naivi pikkutyttö, että luulet ettei suomalaisen
        keskustelufoorumin ylläpito paljastaisi yhteyttäsi suojelupoliisille,
        poliisin sitä pyytäessä?

Toivottavasti sitten, vaikka pikkutyttö oletkin, tajuat asian merkityksen.

• juristi
        aamu-ilona kirjoitti:

-tasavertasuutta pyydän!

Sinulla on sananvapaus, mutta sinulla on myös VASTUU omista sanoistasi ja teoistasi.

Sanasi viittaavaat siihen, että olet vannoutunut minkkitarhauksen vastustaja. Poliisi voisi varmistaa sinun tapauksesi, sillä terroristeilla on tapana käydä mainostamassa julkisesti tekosiaan!

• tunnustit
        aamu-ilona kirjoitti:

-tasavertasuutta pyydän!

yksiselitteisesti syyllisyytesi turkistarhaiskuihin. Mikäli pelleilit
        kyseisellä tunnustuksella, se ei enää auta. Ilmoitustasi verrataan
        ilkivaltaiseen hätänumeroon soittamiseen: Ilmoituksesi tutkitaan
        viranomaistaholta. Jos ilmoitus aiheellinen, se johtaa tarkempiin
        tutkimuksiin. Jos aiheeton sinun maksettavaksi jää aiheettomasta
        tutkimuksesta aiheutuneet kulut.

• aamu-ilona

...että sanoin oman kantani tähän asiaan!

mä en ikinä menisi LASKEMAAN eläimiä vapaiksi, koska se ON väärin! kyllä mä sen myönnän...
        mutta on myös väärin pitää viettomia eläin kappaleita vankeina! joten olen enemmän niiden vapauttajien kannalla ja ymmärrän myös niitä miks ne tekee jotain tollasta... mutta on paljon parempiakin tapoja auttaa eläimiä, kuin eläinten vapaaksilaskeminen jotka ei osaa elää vapaana...

vaikka mä olen noiden vapauttajien puolella enemmän mitä turkistarhaajien, niin en silti kuulu edes mihinkään eläin yhdistykseen, mä en edes tunne yhtäkään joka olis... ja ton voin aivan vapaasti sanoa myös poliiseille jos ne sitä vaatii... turhaa te mua pelottelette poliiseilla ym, koska mä uskon vielä sen verran suomenoikeuden mukaisuuteen eikä syyttömiä rankaista. mä voin nyt sanoa ihan kaikille tän ihan tällei julkisesti: minä en tiedä yhtään mitään tuosta turkistarha iskusta ja kuulinkin/luin siitä ekan kerran tällä palstalla ja sanoin sitten mielipiteeni asiasta ja nyt pahoittelen tätä tilannetta, koska olen aiheuttanut jollekkin jotain harhaluuloja...

noi kaikki voin sanoa poliisille (jos tarve vaatii), koska mulla ei ole mitään salattavaa, kuten jo sanoin. oletan että toi isku on tapahtunut lähi aikoina, joten mulla on myös todistajia siitä että olen ollut kotona mm.sisko, äiti ym...

no mut jos haluutte kysyy viel jotain muuta ni kysykää kyllä mä vastaan... =)

• aamu-ilona
        tunnustit kirjoitti:

yksiselitteisesti syyllisyytesi turkistarhaiskuihin. Mikäli pelleilit
        kyseisellä tunnustuksella, se ei enää auta. Ilmoitustasi verrataan
        ilkivaltaiseen hätänumeroon soittamiseen: Ilmoituksesi tutkitaan
        viranomaistaholta. Jos ilmoitus aiheellinen, se johtaa tarkempiin
        tutkimuksiin. Jos aiheeton sinun maksettavaksi jää aiheettomasta
        tutkimuksesta aiheutuneet kulut.

saanko kysyä miten tunnustin iskun? ja miten voi tunnustaa jotain mitä ei ole tehnyt?

mä sanon nyt sulle vielä. noi kaikki mitä minä olen kirjoittanut on vain ja ainoastaan mun mielipiteitä... ihan samanlailla ku te sanotte että noitten vapaaksilaskeminen on väärin ja se on sun mielipide. ni mä sanon mun mielipiteen, vai onko sekin kiellettyä?
        pitääkö muka kaikki mitä kirjoittaa ni miettiä niin tarkasti ja miettiä että tuleekohan tästä nyt taas uus "ongelma", kun nyt tän oman mielipiteeni kirjoitan...

ja kun kirjoitin joten "JOS TE LOPETATTE TURKIS..." tai jotain tonne päin ni emmä nyt sitä tarkottanu että "ME" tarkottais mua... pidätsä todellaki mua noin tyhmänä...

• pakkohoitoon

Kuuluisit pakkohoitoon, typerä teini.

• kysymykseesi
        aamu-ilona kirjoitti:

saanko kysyä miten tunnustin iskun? ja miten voi tunnustaa jotain mitä ei ole tehnyt?

mä sanon nyt sulle vielä. noi kaikki mitä minä olen kirjoittanut on vain ja ainoastaan mun mielipiteitä... ihan samanlailla ku te sanotte että noitten vapaaksilaskeminen on väärin ja se on sun mielipide. ni mä sanon mun mielipiteen, vai onko sekin kiellettyä?
        pitääkö muka kaikki mitä kirjoittaa ni miettiä niin tarkasti ja miettiä että tuleekohan tästä nyt taas uus "ongelma", kun nyt tän oman mielipiteeni kirjoitan...

ja kun kirjoitin joten "JOS TE LOPETATTE TURKIS..." tai jotain tonne päin ni emmä nyt sitä tarkottanu että "ME" tarkottais mua... pidätsä todellaki mua noin tyhmänä...

Kyllä pidän.

• aamu-ilona
        pakkohoitoon kirjoitti:

Kuuluisit pakkohoitoon, typerä teini.

jos nyt lähetään tollaselle syyttely linjalle ja muutenki kaikki mitä täällä sanotaan otetaan niin todesta. ni mähän voisin syyttää sua vaikka kunnian loukkaamisesta, kun sanoit että mun pitäis mennä pakkohoitoon jonne kuulluu pahasti sairaat...

mä oon aina luullu että edes netissä saa sanoa rehellisen mielipiteensä, mutta näköjään siitäkin jo joutuu epäillyksi... joten taidampa pitää pienen turpani kiinni tästälähtien aina... niin kaikilla olis varmasti parempi elää,olla ja ajatella. eikä poliisien tarttis enää jahdata henkilöitä jotka sanoo oman mielipiteensä netissä jossa muutenkin kaikki puhuu mitä sattuu ja mitä nyt sattuu päässä liikkumaan...

• kokenut

mäkin oon ollut tollanen kakara joskus.
        mieti näitä sun mielipiteitäs muutaman vuoden päästä niin naurat itselles. muuten mä olen sitä mieltä , et jos tuntisin sut niin vetelisin turpiin.

• Minttu

Ei se vapaaksi pääseminen ole minkeille ym. sitä, mitä sinä luulet. Ei se koko ikänsä häkissä elänyt minkki osaa kuvitella, että "voi kun saisi elää joskus vapaana".

Tässä sinulle otteita eri lehdistä ym. niin voit miettiä, että onko se vapaaksi päästäminen niin hieno juttu:

- Minkit pääsevät vapaaksi. Ne tappavat toisiaan.
        - Kun niitä kerätään, niiden häkkijärjestys menee sekaisin ja ne saattavat taas tappaa toisiaan.
        - Häkissä elänyt minkki EI osaa pyydystaa ruokaa.
        - Niitä kuolee nälkään ja kylmyyteen.
        - Vapaaksi päästäminen ja se hässäkkä, joka siitä pyydystämisestä syntyy, on minkille erittäin stressaavaa.
        - Kuinkahan monta tuhatta minkkiä on jo kuollut stressiin?
        - Minkki tappaa kaiken, mitä tielle sattuu. Esim. lehdessä luki, että kissa oli poikinut latoon ja minkki oli käynyt tappamassa kaikki poikaset. Muutenkin kissoja on tapettu sillä alueella paljon.
        - Minkki on utelias eläin ja niitä olisi mennyt taloihin sisälle, jos niitä ei olisi saatu kiinni.
        - Jos niitä ei olisi saatu kiinni, olisi täytynyt antaa "minkkivaroitus", jotta vauvoja ei jätettäisi pihalle rattaisiin nukkumaan (minkki olisi käynyt raatelemassa ne)
        - Eläimet ovat tuollaisen kokemuksen jälkeen väsyneitä ja janoisia ja nälkäisiä.
        - Minkkejä on jäänbyt autojen alle ja kuollut tappeluissa ja stressiin. Katsoitkos uutisista, kun kuolleita ja verisiä minkkejä, jotka olivat kokeneet erittäin tuskallisen ja stressaavan kuoleman (verrataan vaikka siihen, että sinut ensin raiskattaisiin ja kidutettaisiin, lähtisit pakoon juoksemaan ja sinut saataisiin kiinni ja mkidutettaisiin lisää ja sitten tapettaisiin)
        - Minkillä on erittäin suuri saalistusvietti: se tappaa kymmeniä eläimiä tunnissa, vaikka ei edes söisi niitä, Jossakin minkki tappoi tunnissa 34 kanaa ja kaksi muuta lintua.

Eli minkille ja muille tämä ei ole "helvetin hyvä asia, että ne päästetään vapaaks" ja "saavat edes kerran elämässään kokea vapauden", vaan niille se on tuskaa ja kärsimystä, jos tajuat, mitä tässä moni on yrittänyt selittää.

En itsekään kannata turkistarhausta, mutta olen kyllä eläinrakas, joten ajattelen tätä asiaa myös minkkien ja muiden eläinten kannalta.
        Enkä myöskään ajattele itsekeskeisesti, ja osaan ajatella, mitä kärsimystä minkeille vapauttaminen tuottaa.

• luettua
        aamu-ilona kirjoitti:

-tasavertasuutta pyydän!

"Rikoskomisario Erkki Kerola Kokkolan poliisista vahvistaa sen, että
        poliisi on ollut yhteydessä MTV3 Mobiiliin asian tiimoilta. Lisäksi poliisi
        on seurannut internetissä olevia keskustelupalstoja sekä asiaan
        liittyviä kotisivuja."

Joko poliisi on ottanut yhteyttä?

• aamu-ilona
        luettua kirjoitti:

"Rikoskomisario Erkki Kerola Kokkolan poliisista vahvistaa sen, että
        poliisi on ollut yhteydessä MTV3 Mobiiliin asian tiimoilta. Lisäksi poliisi
        on seurannut internetissä olevia keskustelupalstoja sekä asiaan
        liittyviä kotisivuja."

Joko poliisi on ottanut yhteyttä?

ei ole vielä ottanut yhteyttä, mut se olis kyl sika siistii jos ottais... koska musta poliisit on niin söpöjä! ja mulla ei ole mitään salattavaa, joten voin huoletta kertoa ihan kaiken mitä tiedän... tosin siitä ei oo paljoo oo niille apuu, koska tiedän vain että minkkejä on laskettu vapaaks n8000kpl... ja veikkaaan että myös ne tietää sen... ainii mä oon myös kuullu sen että se minkki tarha oli ollu kai keski-suomessa... mut sanokaa jos oon väärässä! mä nimittäin haluan tietää, koska tälläset eläinasiat kiinnostaa mua...

ainii ja koska mä aijon isona poliisiks ni onhan se ihan sika hienoo tietää miten ne kuulustelee jne...=)

• aamu-ilona
        kokenut kirjoitti:

mäkin oon ollut tollanen kakara joskus.
        mieti näitä sun mielipiteitäs muutaman vuoden päästä niin naurat itselles. muuten mä olen sitä mieltä , et jos tuntisin sut niin vetelisin turpiin.

mut tiätsä mitä mä voin syyttää sua nyt uhkailusta!! ettäs tiiät, joten varo sanojas...=)

enkämä usko että pilvissä asun, koska asun ihan vaa suomessa(jos oot kuullu tälläsestä paikasta)... olishan se kyl varmaa siistii asuu pilvissä, vois haa hyppii ja kaatuu eikä satu yhtään=)

• muuttui
        aamu-ilona kirjoitti:

ei ole vielä ottanut yhteyttä, mut se olis kyl sika siistii jos ottais... koska musta poliisit on niin söpöjä! ja mulla ei ole mitään salattavaa, joten voin huoletta kertoa ihan kaiken mitä tiedän... tosin siitä ei oo paljoo oo niille apuu, koska tiedän vain että minkkejä on laskettu vapaaks n8000kpl... ja veikkaaan että myös ne tietää sen... ainii mä oon myös kuullu sen että se minkki tarha oli ollu kai keski-suomessa... mut sanokaa jos oon väärässä! mä nimittäin haluan tietää, koska tälläset eläinasiat kiinnostaa mua...

ainii ja koska mä aijon isona poliisiks ni onhan se ihan sika hienoo tietää miten ne kuulustelee jne...=)

ääni kellossa teinillä. Ensin uhotaan että tehdään iskuja ja sitten
        kun asiaa aletaan selvittämään ollaan niin viattomia niin viattomia.

Sinulla on tapana lopettaa juttusi tyylin: "pidätsä mua ihan
        tyhmänä" ja " olet sä ihan tyhmä".

Eli sanomattakin selvää on, että olet teini. Lisäksi koet jonkinlaista
        syndroomaa älykkyytesi suhteen.

• aamu-ilona
        Minttu kirjoitti:

Ei se vapaaksi pääseminen ole minkeille ym. sitä, mitä sinä luulet. Ei se koko ikänsä häkissä elänyt minkki osaa kuvitella, että "voi kun saisi elää joskus vapaana".

Tässä sinulle otteita eri lehdistä ym. niin voit miettiä, että onko se vapaaksi päästäminen niin hieno juttu:

- Minkit pääsevät vapaaksi. Ne tappavat toisiaan.
        - Kun niitä kerätään, niiden häkkijärjestys menee sekaisin ja ne saattavat taas tappaa toisiaan.
        - Häkissä elänyt minkki EI osaa pyydystaa ruokaa.
        - Niitä kuolee nälkään ja kylmyyteen.
        - Vapaaksi päästäminen ja se hässäkkä, joka siitä pyydystämisestä syntyy, on minkille erittäin stressaavaa.
        - Kuinkahan monta tuhatta minkkiä on jo kuollut stressiin?
        - Minkki tappaa kaiken, mitä tielle sattuu. Esim. lehdessä luki, että kissa oli poikinut latoon ja minkki oli käynyt tappamassa kaikki poikaset. Muutenkin kissoja on tapettu sillä alueella paljon.
        - Minkki on utelias eläin ja niitä olisi mennyt taloihin sisälle, jos niitä ei olisi saatu kiinni.
        - Jos niitä ei olisi saatu kiinni, olisi täytynyt antaa "minkkivaroitus", jotta vauvoja ei jätettäisi pihalle rattaisiin nukkumaan (minkki olisi käynyt raatelemassa ne)
        - Eläimet ovat tuollaisen kokemuksen jälkeen väsyneitä ja janoisia ja nälkäisiä.
        - Minkkejä on jäänbyt autojen alle ja kuollut tappeluissa ja stressiin. Katsoitkos uutisista, kun kuolleita ja verisiä minkkejä, jotka olivat kokeneet erittäin tuskallisen ja stressaavan kuoleman (verrataan vaikka siihen, että sinut ensin raiskattaisiin ja kidutettaisiin, lähtisit pakoon juoksemaan ja sinut saataisiin kiinni ja mkidutettaisiin lisää ja sitten tapettaisiin)
        - Minkillä on erittäin suuri saalistusvietti: se tappaa kymmeniä eläimiä tunnissa, vaikka ei edes söisi niitä, Jossakin minkki tappoi tunnissa 34 kanaa ja kaksi muuta lintua.

Eli minkille ja muille tämä ei ole "helvetin hyvä asia, että ne päästetään vapaaks" ja "saavat edes kerran elämässään kokea vapauden", vaan niille se on tuskaa ja kärsimystä, jos tajuat, mitä tässä moni on yrittänyt selittää.

En itsekään kannata turkistarhausta, mutta olen kyllä eläinrakas, joten ajattelen tätä asiaa myös minkkien ja muiden eläinten kannalta.
        Enkä myöskään ajattele itsekeskeisesti, ja osaan ajatella, mitä kärsimystä minkeille vapauttaminen tuottaa.

mä sanoin että vapaaksi laskeminen ei ole paras tapa osoittaa eläin rakkauttaan! mutta ymmärrän myös vapauttajien kantaa. jos mä rupeisin laskemaan minkkejä vapaiksi tekisin sen vain ja ainoastaan siksi että antaisin edes pienen mahdollisuuden elää, koska tarhoilla ne tapetaan 100prosenttisesti!

mä toivon myös että vapauttajat ajattelevat samoin, koska muuten en voi mitenkään olla heidän puolellaan...

joku vuosi mä toivon että suomaiset henkilöt ajattelevat järkevästi ja kieltävät turkistarhaukset, vaikka se onkin joidenkin ihmisten elinkeino, mutta ei kukaan saa mielestäni tappaa muita elättääkseen itsensä.

MUISTAKAA! niin kauan kuin ihmisiä rankaistaan siitä että ne tappavat ja pahoinpitelevät toisiaan, pitäisi myös rankaista turkistarhaajia, koska ihminen on eläinlaji aivan niikuin koira tai minkkikin ja me kaikki olemme maapallolla tasavertaisia! jos koira puree ihmistä se tapetaan, mutta jos ihminen tappaa koko koira perheen siitä ei tule mitää, koska koira on ihmisen omaisuutta!!! mutta kun ei ole!! ei eläimiä voi omistaa niikun emme mekään voi omistaa poikaystävää/tyttöystävää! ei eläviä olentoja voi omistaa, niitä täytyy kunnioittaa ja auttaa, hoitaa ja ruokkia! ei tappaa tai pitää koristeena!

• aamu-ilona
        muuttui kirjoitti:

ääni kellossa teinillä. Ensin uhotaan että tehdään iskuja ja sitten
        kun asiaa aletaan selvittämään ollaan niin viattomia niin viattomia.

Sinulla on tapana lopettaa juttusi tyylin: "pidätsä mua ihan
        tyhmänä" ja " olet sä ihan tyhmä".

Eli sanomattakin selvää on, että olet teini. Lisäksi koet jonkinlaista
        syndroomaa älykkyytesi suhteen.

mä voin syyttää sut oikeuteen! täällä näköjään muutenki haastetaan kaikki oikeuteen niin miks en mäkin?

jos totta puhutaan niin pidän mä itsekin itseäni tyhmänä, mut se johtuu vaa geeneistä... ja kaverit sanoo mua tyhmäks ku oon yrittäny kai kolmesti itsarii, syöny myrkkysieniä, viiltäny ranteet ja hukuttautua, mutta dääm! ei oo vielä onnistunu aina joku hiivatin kusipää häiritsee mun elämää! mun piti kyl mennä käymään psykologilla mutta en viittiny ku se olis vaa häirinny sen elämää... mä oon jopa yrittäny saada mun tutut ampuu mua, mut eii oo onnistunu! ja nyt mä oon keksiny että jos joskus vedän oikee kunnon kännit meen helsinkiin haastan riitaa tai jotain muuta, ni toivottavsti ees poliisi ampuia mut!

no mä nyt kerron sulle tällei ihan kaikki!
        mä olen tyhmä, teini,ruma,läski, idiootti, paska, ajattelematon,huora, kusipää, lehmä... joko riitti! keksiskös joku taas jonku syyn haastaa mut oikeuteen? kertokaa mullekki! olis han se nyt hienompaa kuolla sen jälkeen jos eka näkyis turpa lehissä...=)

-mä oon lentävä lehmä, joka synnyttää ufoja-

• heikko itsetuntosi?
        aamu-ilona kirjoitti:

mä voin syyttää sut oikeuteen! täällä näköjään muutenki haastetaan kaikki oikeuteen niin miks en mäkin?

jos totta puhutaan niin pidän mä itsekin itseäni tyhmänä, mut se johtuu vaa geeneistä... ja kaverit sanoo mua tyhmäks ku oon yrittäny kai kolmesti itsarii, syöny myrkkysieniä, viiltäny ranteet ja hukuttautua, mutta dääm! ei oo vielä onnistunu aina joku hiivatin kusipää häiritsee mun elämää! mun piti kyl mennä käymään psykologilla mutta en viittiny ku se olis vaa häirinny sen elämää... mä oon jopa yrittäny saada mun tutut ampuu mua, mut eii oo onnistunu! ja nyt mä oon keksiny että jos joskus vedän oikee kunnon kännit meen helsinkiin haastan riitaa tai jotain muuta, ni toivottavsti ees poliisi ampuia mut!

no mä nyt kerron sulle tällei ihan kaikki!
        mä olen tyhmä, teini,ruma,läski, idiootti, paska, ajattelematon,huora, kusipää, lehmä... joko riitti! keksiskös joku taas jonku syyn haastaa mut oikeuteen? kertokaa mullekki! olis han se nyt hienompaa kuolla sen jälkeen jos eka näkyis turpa lehissä...=)

-mä oon lentävä lehmä, joka synnyttää ufoja-

Kyllä ihan oikeesti kannattais varata aika ammattiauttajalta.

• aamu-ilona
        heikko itsetuntosi? kirjoitti:

Kyllä ihan oikeesti kannattais varata aika ammattiauttajalta.

mä oon elämäni kunnossa, jos ajattelen vain pilvilinnoja ja lentäviä lehmiä... heheheeehe...

• jesse
        aamu-ilona kirjoitti:

mä sanoin että vapaaksi laskeminen ei ole paras tapa osoittaa eläin rakkauttaan! mutta ymmärrän myös vapauttajien kantaa. jos mä rupeisin laskemaan minkkejä vapaiksi tekisin sen vain ja ainoastaan siksi että antaisin edes pienen mahdollisuuden elää, koska tarhoilla ne tapetaan 100prosenttisesti!

mä toivon myös että vapauttajat ajattelevat samoin, koska muuten en voi mitenkään olla heidän puolellaan...

joku vuosi mä toivon että suomaiset henkilöt ajattelevat järkevästi ja kieltävät turkistarhaukset, vaikka se onkin joidenkin ihmisten elinkeino, mutta ei kukaan saa mielestäni tappaa muita elättääkseen itsensä.

MUISTAKAA! niin kauan kuin ihmisiä rankaistaan siitä että ne tappavat ja pahoinpitelevät toisiaan, pitäisi myös rankaista turkistarhaajia, koska ihminen on eläinlaji aivan niikuin koira tai minkkikin ja me kaikki olemme maapallolla tasavertaisia! jos koira puree ihmistä se tapetaan, mutta jos ihminen tappaa koko koira perheen siitä ei tule mitää, koska koira on ihmisen omaisuutta!!! mutta kun ei ole!! ei eläimiä voi omistaa niikun emme mekään voi omistaa poikaystävää/tyttöystävää! ei eläviä olentoja voi omistaa, niitä täytyy kunnioittaa ja auttaa, hoitaa ja ruokkia! ei tappaa tai pitää koristeena!

Raamatussa Jumala sanoo: "Kaikki villieläimet ja taivaan linnut, kaikki maan päällä liikkuvat eläimet ja meren kalat pelkäävät ja säikkyvät teitä; ne on annettu teidän valtaanne." (1.Moos.9:2)
        Ihminen on siis eläimen yläpuolella, aivan kuten Jumala on ihmisen yläpuolella. Eikä maailma ole tästä muuttunut vuosituhansien saatossa.
        Jos et vielä rippikoulua ole käynyt tai et kristinuskoa tunnusta, niin voit myös tutustua Raamatun Kymmenen käskyn lakiin ja miettiä kuinka montaa niistä olet sanoillasi uhmannut?

• aamu-ilona
        jesse kirjoitti:

Raamatussa Jumala sanoo: "Kaikki villieläimet ja taivaan linnut, kaikki maan päällä liikkuvat eläimet ja meren kalat pelkäävät ja säikkyvät teitä; ne on annettu teidän valtaanne." (1.Moos.9:2)
        Ihminen on siis eläimen yläpuolella, aivan kuten Jumala on ihmisen yläpuolella. Eikä maailma ole tästä muuttunut vuosituhansien saatossa.
        Jos et vielä rippikoulua ole käynyt tai et kristinuskoa tunnusta, niin voit myös tutustua Raamatun Kymmenen käskyn lakiin ja miettiä kuinka montaa niistä olet sanoillasi uhmannut?

jos sä sekotat nyt tähän jonku vitun jumalanki ni huh huh...

kyllä olen käynyt riparin, muutama vuos sitten, mutta jumalaan en usko vaikka vaikka se päälleni istuis ja pierasis...

mut kyllä mäkin sen verran tiedän raamatusta, että se on tavallisten tallaajien kirjottama ja ne on ne itse keksinytki...

jos ihmis-eläimet on jumalan lapsia (raamatunmukaan), niin on myös toisetkin eläimet... tai sitten jumala oli rasistinen paska!

• harrastus

Turkisterroristeissa on herrojen kakaroita ja eihän niitä voi pistää vankilaan

• dll

"MINKKI JA MYYTIT
      (Teksti julkaistu alunperin Muutoksen kevät -lehden numerossa 6, 1997)

Minkit nähdään usein vaarallisina tuhoeläiminä, jotka saattavat alueelle levittäytyessään tuhota linnut, pieneläimet, kalat kaikkineen. Minkki ei näet ole ollut Suomen luonnossa kuin pääasiassa sodan
      jälkeisen ajan. Kuitenkin nykyään tämä Pohjois-amerikoista tuotu eläin on kuitenkin levittäytynyt koko maahan, kun turkistarhoilta pakoon päässeet karkulaiset alkoivat sopeutua uuteen ympäristöönsä. Kaikki Suomen minkit ovat turkistarhoilta peräisin.

Kun eläinten vapauttajat ovat nyt iskeneet minkkitarhoille jo useaan otteeseen päästäen minkkejä karkuun ympäröivään luontoon, on pysähdyttävä pohtimaan, minkäläinen eläin minkki todella on ja voiko se todella olla uhka ympäröivälle luonnolle. Muutoksen kevät haastatteli aiheesta todellista minkkien tuntijaa, Tvärminnen eläintieteellisen aseman toiminnanjohtajaa, Helsingin yliopiston tutkijaa tohtori Jouko Pokkia. Hän on erityisesti tutkinut minkkien ravintoa.

Heti aluksi on sanottava, että vapautettujen eläinten määrä on ollut suhteellisen pieni. Mitä luultavammin vain noin kymmenesosa minkeistä selviytyy tarhoja ympäröivän suoja-aidan lävitse. Ulkomailla aktivistit
      ovat leikanneet lukusia ulospääsyreittejä aitaan, mutta silti vain pieni osa minkeistä pääsee karkuun. Nyt Suomessa sattuneista iskuista ei ole tarkempaa tietoa, kuin lehtitiedot ja iskuryhmien omat lyhytsanaiset ilmoitukset Raportit -uutistoimistoon. Näistä ei käy ilmi, että aktivistit olisivat leikanneet ulosmenoreittejä aitaan. Parkanossa sattuneessa iskussa tarhan takaportti oli jätetty auki, jotta minkit
      voisivat karata tarhaajan käsien ulottumattomiin.

Vapautettu minkki

Koko Suomen minkkikanta on alunperin peräisin turkistarhoilta. Nämä villiintyneet karkulaiset ovat kuitenkin nyt täysin riippumattomia tarhatuista lajitovereitaan, eikä niiden häkkihistoria näy enää missään ja kanta on nyt elinvoimainen. Suomessa on tällä hetkellä n 1/2 - 1 miljoonaa minkkiä. Pelkästään metsästäjät verottavat minkkikantaa n. 80 000 yksilöä vuosittain.

Näistä syistä tutkija Jouko Pokin mukaan vapautusiskut eivät vaikuta Suomen minkkikantaan mitenkään, eivätkä juurikaan edes paikalliseen minkkikantaan. “Korkeintaan keväällä voi syntyä mielenkiintoisia väriyhdistelmiä, jos ne safiiriminkit lisääntyvät villiminkkien kanssa”.

Äkkiä tarhaajat ovat olleet huolissaan ympäristö hyvinvoinnista. Useissa haastatteluissa tarhaajat ovat kertoneet, kuinka minkit aiheuttavat laajoja tuhoja ympäristölleen. Jouko Pokin mukaan minkit ovat jo tuhonsa tehneet ja nyt minkin “vaarallisuus” ympäröivälle luonnolle vaihtelee suuresti alueittain. Lisäksi hänen mukaansa jonkun sadan minkin vapauttaminen ei vaikuta luontoon juuri mitenkään.

“Tärkeää on sekä minkin sopeutuminen ympäristöön, että ympäristön sopeutuminen minkkiin”, sanoo Pokki. “Kun minkki tuli Ruotsin länsirannikolle, pelättiin sen aiheuttaneen ekokatastrofin, kun
      haahkakanta romahti. Kuitenkin kanta palautui varsin nopeasti vanhalle tasolle. Nyt 80-luvulla tehtiin aiheesta tutkimus, jonka mukaan nykyään minkillä on vain hyvin vähäinen vaikutus haahkan kantaan.”

Koska minkki on levinnyt Suomessa jo kaikkialle, joutuvat vapautetut minkit etsimään itselleen elintilaa villien lajitovereidensa keskuudesta. “Minkki on luonteeltaan territoriaalinen eläin, jolla on oma tontti, jolle ei ole muilla urosminkeillä tulemista. Reviiri saattaa olla jopa 1-3 km laaja. Jos alueet, joille minkit on vapautettu, on jo varattu, joutuvat tarhoilta irti lasketut minkit heikompina tyytymään marginaalisempiin alueisiin,” sanoo Pokki. Tästä syytä hän arvio, että n. 1/10 vapautetuista minkeistä selviäisi kevääseen. Normaalisti n. 1/4 minkkien poikueesta selviytyy koettelevan talven yli.

Pokki uskoo, että tarhoilta irti lasketut minkit ovat tietyllä tavalla villejä lajitovereitaan tyhmempiä ja eivät osaa aluksi metsästää. Metsästys on näet opittu ominaisuus, eivätkä tarhaminkit ole siihen tottuneet. Eläimet tulevat aluksi näkemään nälkää ja siksi niitä on helppo pyydystää. Kuitenkin ajan myötä metsästysvaistot alkavat herätä, ja minkki alkaa löytämään ravintoa itselleen.

Minkin ravinto

Minkit ovat mainettaan parempia, mutta sitkeitä otuksia. Tutkija Jouko Pokki kertoo, että “minkit ovat ravintotottumuksiltaan opportunistisia, eli hyvin laajaruokaisia ja käyttävät ravintonaan mitä eteen sattuu
      tulemaan ja mitä luonnossa on kulloinkin tarjolla. Esimerkiksi Turun saaristossa tehdyissä tutkimuksissa oli havaittu, että ensimmäisen vuoden aikana minkkien ravinto koostui pääasiassa peltomyyristä. Kun seuraava vuosi ei ollut niin hyvä peltomyyrävuosi, oli minkin pääasiallinen ravinnon lähde kivinilkka (pieni kala).” Kevät - kesäisin minkille kelpaavat myös haahkojen ja lokkien poikaset.

Se, että vapautukset ovat tapahtuneet alueilla, joilla on vesistöjä suhteellisen lähellä, on Pokin mukaan eduksi minkille. Tähän aikaan vuodesta vesistöissä on nimittäin paljon minkille kelpaavaa ravintoa.

“Minkit saalistavat sekä maalla että vedessä”, sanoo Pokki. “Tämä lisää sen mahdollisuuksia selviytyä. Kun pikkunisäkkäät käyvät talvisin vähiin, ovat kärppä ja lumikko vaikeuksissa, mutta minkki saalistaa
      silloin mieluummin talvikohmeisia kaloja, erityisesti särkikaloja”

Riistakannoille minkit aiheuttavat Pokin mielestä vain vähän vahinkoa. Eniten minkin tulemisesta Suomen luontoon kärsivät ruokilinnut, jotka pesivät kallionhalkeamissa rannikoilla ja syövät kalaa. Tällöin niiden pesäkin haisee kalalle, joka puolestaan houkuttaa minkin paikalle. Lisäksi ruokilinnuilla on pieni poikuekoko. Kuitenkin tuhot ovat pääosin jo tapahtuneet viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana."

• Rontti.

Sikäli kun näitä tuholaisia kiinni saadaan,
      eikun vaan tyhjään minkin häkkiin ja pari
      kuukautta samoilla sapuskoilla kuin edelliset
      asukkaat.Sitten laskettaessa vapauteen ajetaan
      karvat pois missä niitä kasvaakaan!

• pakkohoitoon

Pistää niin vihaksi nämä ns. eläinsuojelijat, viherpiipertäjät ynnä muut kettutytöt.
      Siitä, että päästää 8000 eläintä vapaaksi, jotka kuolevat luomtoon, jäävät iolman ruokaa, tappavat toisensa, liiskaantuvat autojen alle ja pelkäävät ja kärsivät, on eläinten suojelu KAUKANA!

Onko niillä nyt hyvä mieli, kun "jes nä vähän vapautin minkkejä. oho, kato tuolla tien poskessa on liiskaanut Anssi-minkki ja kato, sen suolet ja aivot on tuossa verisen raadon vieressä. Vähänx mulla on nyt hyvä mieli, kun olen tehnyt minkkien hyväksi jotain!!!"

Pistää todella vihaksi nämä kettutytöt, joilla on pahasti aivoissa vikaa, kun pitää maailmankaikkeuden inhottavimmalla tavalla pilata eläimien elämä ja RÄÄKÄTÄ niitä ja kaiken lisäksi tuohota toisen ihmisen ammatti ja työ!

Nämä tarhaeläintenvapauttajat ovat sairaita ja he kuuluisivat pakkohoitoon. Kukaan tervejärkinen eläitensuojelija ei tapa eläimiä, toisin kuin nämä viherpiipertäjä kettutytöt, joilkla on sairas käsitys eläintensuojelusta.

• aamu- ilona

jos täällä ei saa vapaasti sanoa mielipidettää ilman että siitä joutuu vaikeuksiin. ni miks helvetissä kukaan edes ikinä kysyy mitään, koska aina joku käsittää asiet eri tavalla kuin toinen on tarkoittanut!
      no mutta kun en saa sanoa mielipidettä joka on vapaaksipäästämisen "puolella" ni sanompa sitten sitä vastaan, mutta te tosin keksitte siitäkin jotain valitettavaa ja epäilyttävää, mutta kokeillaan!

MUN MIELESTÄ ON IHAN SAIRASTA LASKEA HÄKKI ELÄIMIÄ VAPAAKSI! NEHÄN KUITENKIN KUOLEE! JA KUN NE KUOLEE HÄKISSÄ NIITTEN HIENO, SILEÄ JA LÄMMITTÄVÄ TURKKI VOIDAAN KYNIÄ IRTI JA JOKU ELÄKELÄINEN SAA SITTEN LÄMMITTÄÄ SILLÄ HAURAITA LUITAAN... TOLLASET VAPAUTTAJAT PITÄIS TUNKEA VIIKOKSI SAMAAN HÄKKIIN KUIN MISSÄ MINKIT OLIVAT JA SEN JÄLKEEN TUNKEÄ LAATIKKOON JOSSA MINKKIENKIN HENKI LÄHTEE! SE OLIS NIILLE OIKEIN!

KUN ME ELÄINTENYSTÄVÄT AJATTELEMME VAIN MINKIEN PARASTA KUN ANAMME NIIDEN ELÄÄ KOKO ELÄMÄNSÄ PIKKUHÄKISSÄ JA SITTEN VAA HUPSKEIKKAA TAPETAAN NE, EIHÄN NE TUNNE EES KIPUA JOTEN ME OLEMME NE OIKEAT ELÄINYSTÄVÄT!! JA MITÄ TURHAA TOIVOA ON ANTAA MINKEILLE KOSKA KUOLEEHAN NE KUITENKIN PARINVIIKON SISÄLLÄ KUN NE ON LASKETTU VAPAUTEEN...=) JOTEN VAPAUTTAJAT HÄKKIIN!

-EI ENÄÄ ELÄINTEN PUOLESTA!

• linda

toi on väärin, ettäniitä vapautetaan!

• aamu-ilona

jos voi niin paljon maksaisi minkin poikanen? onko tarhoilla elävät minkit yleensä kilttejä vai äkäisiä? onko niillä paljon sairauksia?
      missä päin suomea olisi tarha josta voisi ostaa? jos sellaisia paikkoja edes on?
      onko etelä-suomessa minkkitarhoja? missä?

• minkkejä

Miksi nämä eläintarhaaja-aktivistit eivät osta niitä eläimiä vapaaksi, niin kenelläkään ei olisi siihen mitän sanomista. Saattaa jopa tulla halvemmaksi ostaa muutama minkki vapauteen, kuin maksaa loppuelämänsä rötösvelkoja! Voisitte järjestää vaikka yhteisiä rahakeräyksiä minkin ostotalkoisiin! Minulla on pari kultakalaa akvaariossa. Haluatteko ostaa ne vapaaksi ja päästää ne järveen?

• aamu-ilona
        minkkejä kirjoitti:

Miksi nämä eläintarhaaja-aktivistit eivät osta niitä eläimiä vapaaksi, niin kenelläkään ei olisi siihen mitän sanomista. Saattaa jopa tulla halvemmaksi ostaa muutama minkki vapauteen, kuin maksaa loppuelämänsä rötösvelkoja! Voisitte järjestää vaikka yhteisiä rahakeräyksiä minkin ostotalkoisiin! Minulla on pari kultakalaa akvaariossa. Haluatteko ostaa ne vapaaksi ja päästää ne järveen?

kuule tota kultakala asiaa sun pitää ihan kysyä jotain joka tietää jotain kaloista tai vaikka joltain eläimaktivistilta joka haluaa ne...

mitäs meet ottamaan eläimiä jos et kykene itsekkyydeltäsi niitä hoitamaan!!! typerä äpärä!

ei eläimiä oteta vain koska ne on kauniita, halpoja tai hetken mielijohteesta! jopa kultakalallakin on tunteet! vai ootko liian tyhmä tajuumaan sitä!

• minkkejä
        aamu-ilona kirjoitti:

kuule tota kultakala asiaa sun pitää ihan kysyä jotain joka tietää jotain kaloista tai vaikka joltain eläimaktivistilta joka haluaa ne...

mitäs meet ottamaan eläimiä jos et kykene itsekkyydeltäsi niitä hoitamaan!!! typerä äpärä!

ei eläimiä oteta vain koska ne on kauniita, halpoja tai hetken mielijohteesta! jopa kultakalallakin on tunteet! vai ootko liian tyhmä tajuumaan sitä!

Nyt et ymmärtänyt asian ydintä tai sitten et haluakaan ymmärtää sitä. Kultakalan päästäminen järveen eläintensuojelemiseksi on melkein verrattavissa minkin päästämisessä luontoon.

• aamu-ilona
        minkkejä kirjoitti:

Nyt et ymmärtänyt asian ydintä tai sitten et haluakaan ymmärtää sitä. Kultakalan päästäminen järveen eläintensuojelemiseksi on melkein verrattavissa minkin päästämisessä luontoon.

en sinnäkin sun täytyy edelleen puhua tosta jollekkin eläinaktivistille!

mut mä sanon mun kantani: minkit on vankeina vain koska ne tapetaan! (jos oot joskus kuullut), mutta kultakala ei ole sitä varten! et sä tee sitä mitään tarpeetonta turkkia tai laukkua! eikä sitä tartte vapauttaa jos sillä on hyvät olot, hoidat, annat ruokaa, sillä on seuraa ym...

• minkit
        aamu-ilona kirjoitti:

en sinnäkin sun täytyy edelleen puhua tosta jollekkin eläinaktivistille!

mut mä sanon mun kantani: minkit on vankeina vain koska ne tapetaan! (jos oot joskus kuullut), mutta kultakala ei ole sitä varten! et sä tee sitä mitään tarpeetonta turkkia tai laukkua! eikä sitä tartte vapauttaa jos sillä on hyvät olot, hoidat, annat ruokaa, sillä on seuraa ym...

Kerropa mikä juuri minkeistä tekee niin suojeltavan pyhimyksen?

Kalakasvattamoissa kalat ovat vankeina -> ne tapetaan ja ne tuleva ruokapöytäämme.

Sikaloissa siat ovat vankeina -> ne tapetaan ja ne tuleva ruokapöytäämme.

Minkkitarhoilla minkit ovat vankeina -> ne tapetaan ja niiden turkit tulevat lämmittämään meitä kylmältä.

Loppujen lopuksi, eikö turkiseläinten kasvatus ole erittäin lähellä ihmisen primäärisiätarpeita!

Niin kauan kuin ihminen syö ja käyttää vaatteita, olkoon turkiseläinten kasvatus sallittua ja antakaa siitä elantonsa saavien ihmisten olla rauhassa. Kiitos.

• aamu-ilona
        minkit kirjoitti:

Kerropa mikä juuri minkeistä tekee niin suojeltavan pyhimyksen?

Kalakasvattamoissa kalat ovat vankeina -> ne tapetaan ja ne tuleva ruokapöytäämme.

Sikaloissa siat ovat vankeina -> ne tapetaan ja ne tuleva ruokapöytäämme.

Minkkitarhoilla minkit ovat vankeina -> ne tapetaan ja niiden turkit tulevat lämmittämään meitä kylmältä.

Loppujen lopuksi, eikö turkiseläinten kasvatus ole erittäin lähellä ihmisen primäärisiätarpeita!

Niin kauan kuin ihminen syö ja käyttää vaatteita, olkoon turkiseläinten kasvatus sallittua ja antakaa siitä elantonsa saavien ihmisten olla rauhassa. Kiitos.

tyhmä mikä tyhmä!

aivan niiku sanoit kalat syödään, siat syödäät mutta ihminen ei voi elää ilman ruokaa!, mutta ilman turkkeja se voi elää! ja jos muka minkeillä on vain ja ainoastaan lämmittämis tarkoitus niin miksi niitten turkista otetaan vain pieni ja kaunein osa ja loput heitetään pois?! minkeillä ei tässä maailmassa ole enää tarkoitus lämmittää vain ne ovat täällä "kaunistamassa" itsekkäitä ihmisiä! mun mielestä ihminen jolla on toisen turrki päällä on murhaaja ja sellaiset ihmiset pitäisi heittää vankilaan suorintatietä! sitä paitsi nurkki ihmisen päällä lihottaa aivan älyttömästi! jos ihmiset luulevat kerran olevan niin helvein viisaita ni miks ne ei keksi sellasta kangasta joka lämmittää kuin turkis?!

maailmassa on jo tarpeeksi lämmittäviä kankaita, kuten villa! ja kun villa otetaan lampaalta pois ei lammas kärsi!!! se on paljon kauniimpikin eikä haise raadoilta!!

• Anonyymi
        minkkejä kirjoitti:

Ei niitä ainakaan vapauteen kannata päästää. Niillä ei ole Suomessa luontaisia vihollisia. Minkki on haitallinen vieraseläin. Sen saa tappaa yhtä lailla kuin rotan tai lutikan.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5740
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5150
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2944
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2424
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2098
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2048
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      30
      1768
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1593
    Aihe