Jeesuksen vangitseminen, Mark. 14:43-52

JEESUKSEN VANGITSEMINEN
Mark.14:43-52
(Rinnakkaisteksti; Matt.26:47-56)
--
14:43 Ja heti, hänen vielä puhuessaan, Juudas, yksi niistä kahdestatoista, saapui, ja hänen mukanaan joukko ylipappien ja kirjanoppineiden ja vanhinten luota, miekat ja seipäät käsissä.

14:44 Mutta se, joka hänet kavalsi, oli sopinut heidän kanssaan merkistä, sanoen: "Se, jolle minä suuta annan, hän se on; ottakaa hänet kiinni ja viekää tarkasti vartioituna pois".

14:45 Ja tultuaan hän kohta astui hänen luoksensa ja sanoi: "Rabbi!" ja antoi hänelle suuta.

14:46 Silloin he kävivät häneen käsiksi ja ottivat hänet kiinni.

14:47 Mutta eräs niistä, jotka lähellä seisoivat, veti miekkansa, iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois korvan.

14:48 Niin Jeesus puhui heille ja sanoi: "Niinkuin ryöväriä vastaan te olette lähteneet minua miekoilla ja seipäillä vangitsemaan.

14:49 Joka päivä minä olen ollut teidän luonanne opettaen pyhäkössä, ettekä ole ottaneet minua kiinni. Mutta tämä tapahtuu, että kirjoitukset kävisivät toteen."

14:50 Niin he kaikki jättivät hänet ja pakenivat.

14:51 Ja häntä seurasi eräs nuorukainen, jolla oli ympärillään liinavaate paljaalle iholle heitettynä; ja he ottivat hänet kiinni.

14:52 Mutta hän jätti liinavaatteen ja pakeni alastonna.

2

339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juudaksen johtamana joukko miekoin ja seipäin varustautuneina saapuu vangitsemaan Jeesusta (43).
      Pelättiin aseellista vastarintaa.
      Merkkinä vangitsijoille Juudas antaa Jeesukselle suuta (45) näin esiintyen mukamas ystävänä.
      Tämä osoittaa petoksen räikeyttä: vastakohta sydämen ja ulkokuoren välillä on suuri.
      Matteus sanoo, että Juudas suuteli Jeesusta kiihkeästi (Matt. 26:49). Sen inhottavuus on jäänyt historiaan, kun hyvin yleisesti puhutaan ”juudaksensuudelmasta”.

Kiinniottajat käyvät käsiksi Jeesukseen ja vangitsevat hänet. (Johannes mainitsee välitapauksen, miten kiinniottajat peräytyvät ja kaatuvat maahan; Joh.18:6).

Eräs Jeesuksen kanssa ollut veti miekkansa, iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois korvan (47).
      Johanneksen mukaan lyöjä oli Pietari (Joh.18:10).
      Jeesus nuhtelee lyöjää: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat” (Matt.26:52).
      Opetuslapset jättävät Jeesuksen ja pakenevat paikalta, Pietari mukaanlukien (50-52).

Jeesus arvostelee kiinniottajien pidättämisen tapaa ja ajankohtaa, mutta suostuu vangitsemiseen, ”että kirjoitukset kävisivät toteen” (48,49).

• Virsi 80
        --
        1.
        Rakkauden, armon lähde
        Jeesus ompi pohjaton!
        Ken ois kuollut synnin tähden,
        niin kuin Jeesus kuollut on?
        Ken ois eestä pilkkaajainsa,
        vainoojainsa, murhaajainsa
        käynyt kovaan kuolohon?

2.
        Jeesus on sen yksin tehnyt,
        yksin hän, ei kukaan muu.
        Hän on vaivat, tuskat nähnyt,
        joit ei kertoa voi suu.
        Nöyränä hän kaiken kantoi,
        nöyränä hän henkens antoi
        vuoteenansa ristinpuu.

3.
        Minkä tähden kaiken vaivan
        Jeesus kärsinyt on niin?
        Rakkaudestansa aivan
        meihin kurjiin syntisiin
        Jeesus astui kuolon vaivaan
        avatakseen meille taivaan,
        meidän tähden kärsi niin.   

4.
        Miksi tuskan kalvaa annat
        sieluas, sä syntinen?
        Miksi syntein taakkaa kannat?
        Katso, Kristus kantoi sen!
        Sovitusta saarnatahan,
        rohkaistu siis uskomahan
        anteeksanto syntien.

5.
        Armo kuuluu sulle juuri,
        sulle, raukka kurjinkin,
        vaikka rintaas tuska suuri
        kalvaa liekein polttavin.
        Kaikkein synnit Jeesus kantoi,
        kaikkein tähden itsens antoi
        ristiin, kärsimyksihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      45
      3703
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      465
      3554
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2989
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      88
      2105
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      150
      1759
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1700
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      122
      1475
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1410
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1202
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1085
    Aihe