Luin eilen, 21.7.2008, kirjastosta lainaamani William Jokisen kirjan Näky. Sivulla 86 Jokinen kertoo keskustelustaan enkeli Urielin kanssa taivaassa. Jokinen näki monenlaisia ihmisryhmiä ensin tuonelassa ja sitten paratiisissa.
Paratiisissa on yksi riemuitseva ihmisryhmä, josta Jokinen kysyy: "Onko tämä siis aadamillista kansaa?"
Uriel vastaa: "Nämä on saatettu Kristuksen riemuvoitossa alimmasta tuonelasta tänne. Sitten Uriel siteeraa 1. Piet.3:18-20 kohtaa siitä, kun Kristus saarnasi tuonelassa vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät olleet kuuliaisia.
Sitten Uriel jatkoi: "Kristus on saarnannut tuonelassa ja vapauttanut vuosituhansia siellä vankeudessa olleita, jotka eivät uskoneet eläessään, ja toi ne saaliinaan korkeuteen, tänne.
Olethan lukenut tämän: ”Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta (pimeyden valloilta) ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.” (Kol.2:15).
Voitto tapahtui jo Kristuksen ristillä ollessa ja hän siirtyi sitä julistamaan tuonelan vangituillekin. Riisuttuaan valonvihollisilta aseet siellä hän vapautti heidän saaliinsa.”
Aika huikea juttu!
Tämän mukaan saattaisi olla niin, että uskomattomien vankeus- ja rangaistusjakso tuonelassa kestää muutamia tuhansia vuosia, mutta sitten Kristuksen armo voi pelastaa heidät, kun he ovat valmiit uskomaan.
Ensimmäinen uskomattomien joukko on jo vapautunut tuonelasta eli ne, jotka elivät Aadamista Nooan aikaan. Samaan tapaan muutkin ihmisryhmät vapautuvat aikanaan, kun ovat ensin olleet tuonelassa joitakin tuhansia vuosia.
William Jokinen (1889-1958), Vapakirkon tunnettu saarnaaja, oli ilmeisesti jonkin sortin universalisti.
Minä uskon, että Jokisen kokemus taivaassa oli aito ja että Jumalan enkeli Uriel kertoi, että Nooan aikaisessa vedenpaisumuksessa hukkuneet jumalattomat ovat nyt paratiisissa, kun Kristus vei vankeja saaliinaan kirkkauteen, kuten Ef.4:8 todistaa.
Olen tutkinut ja miettinyt universalismia eli kaikkien pelastumisen oppia nyt noin puolentoista vuoden ajan. Olen tullut yhä vakuuttunemmaksi siitä, että ikuisen helvetin oppi ei ole raamatullinen oppi, vaan pakanallista alkuperää oleva roomalaiskatolinen oppi, joka pääsi valta-asemaan lähinnä Augustinuksen vaikutuksesta vasta 500-luvulla jKr. Tällöin ikuisen kidutuksen oppia alettiin käyttää ihmisten pelottelukeinona, jotta he pysyisivät alamaisina kirkon jäseninä.
Suomen kielellä ei ole olemassa lyhyttä mutta tiivistä selostusta raamatullisesta universalismista. Englannin kielellä sen
sijaan löytyy paljonkin aineistoa googlettamalla sopivia hakusanoja, kuten universalism, the salvation of all, the reconciliation of all tai apokatastasis.
Olenkin siksi suunnittelemassa lyhyehkön mutta riittävän kattavan peruskirjoituksen tekemistä universalismista.
Toivottavasti saan sellaisen valmiiksi lähiaikoina.
Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuvat ja koko maailman Pelastaja tulee niin myös tekemään, koska hänellä on
rakkaus kaikkien pelastamiseen ja koska hänellä on sekä voima että viisaus suunnitelmansa eli kaiken ennalleen
asettamisen toteuttamiseen ja täydelliseen päätökseen saattamiseen.
Tätä on todellinen evankeliumi, mikä tuo Jumalalle valtavasti kunniaa ja kiitosta.
Ikuisen helvetin oppi ei tuo Jumalalle kunniaa, vaan tekee Jumalasta luuserin, joka kadotti suurimman osan ihmiskuntaa kilpailijalleen Saatanalle.
Mutta näin ei siis asia ole, vaan Jumala on Voittaja, joka voittaa lopulta kaiken pahan niin, ettei maailmankaikkeuteen jää mitään pahaa mihinkään kolkkaan, ei myöskään yhtään vankia eikä vankilaa.
Väärää ikuisen helvetin oppia on julistettu oikeana oppina nyt jo noin 1500 vuoden ajan. Edes uskonpuhdistajat eivät
huomanneet puuttua tuohon harhaoppiin. Niinpä nyt on uuden uskonpuhdistuksen aika. Jumala on jo korkea aika
vapauttaa vääristä syytöksistä, että hän olisi joku kostonhimoinen ja armoton sadisti. Tämä Jumalan luonnetta karkeasti vääristävä ikuisen helvetin oppi on syntynyt Saatanan syvyyksistä ja se on estänyt monia ihmisiä uskomasta sellaiseen kiduttaja-Jumalaan.
Kun olen yrittänyt tuoda oikeaa raamatullista näkemystä (eli helvetti on, mutta se ei ole ikuinen) esille eri yhteyksissä, kuten eri keskustelufoorumeilla, niin olen saanut vastaani raivokasta vastustusta, varsinkin Netmissionissa, jossa minun
ei sallita opettavan tätä asiaa ja jossa on bannin uhka koko ajan päällä.
Toisaalta ymmärrän vastustajiani. Ajattelinhan minä itse vielä vähän aikaa sitten samalla tavalla.
Kaikkien pelastumisen oppi ei ole helppo ymmärtää, varsinkin, jos on koko ikänsä saanut toisenlaista opetusta.
Olen tullut myös siihen tulokseen, että apokatastasis (kaiken ennalleen asettaminen) -oppi on pitkälle myös Jumalan
salaisuus, vaikka oppi onkin luettavissa Raamatussa.
Jo alkuvuosisatoina jopa universalismin kannattajat välttivät toisinaan puhumasta asiasta, koska ihmiset eivät ymmärtäneet asiaa tai sitten he ymmärsivät koko asian väärin.
Asiaa tutkinut Kari Kuula kirjoittaa kirjassaan Helvetin historia:
"Apokatastasis-opin kannatuksen arvioimista vaikeuttaa se, että sitä ei julistettu avoimesti kaikille vastaantulijoille. Tätä oppia pidettiin teologisen viisauden viimeisenä salaisuutena, eräänlaisena aurinkona, joka lämmittää ihanasti, mutta saattaa turmella katsojan silmät. Sitä voivat tuhoutumatta katsoa vain hengellisesti ja moraalisesti vahvimmat kristityt."
Jouko Piho
William Jokinen ja universalismi
43
2933
Vastaukset
- ---xxx---
Kiitos Piho mielenkiintoisesta viestistä ja tervetuloa tälle palstalle jossa ufot vilahtelee ja jälleensyntyjät välähtelee.
Varmaa kuitenkin on että Jeesus Kristus on tie, totuus ja elämä.- ---xxx---
Tervetuloa raatelijoiden joukkoon. Katso, viestiäsi jo paloitellaan.
Minulle joka uskon annoit uudenlaista ruokaa maisteltavaksi mutta nämä muut mässäilevät. - Ateisti*
---xxx--- kirjoitti:
Tervetuloa raatelijoiden joukkoon. Katso, viestiäsi jo paloitellaan.
Minulle joka uskon annoit uudenlaista ruokaa maisteltavaksi mutta nämä muut mässäilevät.Voi kun te tekopyhät raukat puhuttekin niin muka hurskaasti :) Jos on uskovainen ei silti tarvitse puhua niin kuin raamatussa puhutaan..
- Erjuth
Pitkästa aikaa näkee jonkun kristityn, jolla sentään on sydän paikallaan! Oivallista päättelyä etenkin tässä kohdassa:
"Ikuisen helvetin oppi ei tuo Jumalalle kunniaa, vaan tekee Jumalasta luuserin, joka kadotti suurimman osan ihmiskuntaa kilpailijalleen Saatanalle."
Meille ei-kristityille apokatastasis-opin kannattajat ovat jo vähän enemmän ihmisiä ja vähemmän hirviöitä.- ---xxx---
Päästäksesi Jumalan valtakuntaan on sinunkin kuljettava sen "portin" läpi josta kaikki uskoon tulleet.
Sinun on ymmärrettävä että jatkuvaa jälleensyntymää ja karmaa ei ole. - Aritta
---xxx--- kirjoitti:
Päästäksesi Jumalan valtakuntaan on sinunkin kuljettava sen "portin" läpi josta kaikki uskoon tulleet.
Sinun on ymmärrettävä että jatkuvaa jälleensyntymää ja karmaa ei ole.jälleensyntymä ja karma ovat.
Jumalan valtakunta on sisällämme ihan niin kuin Jeesuskin sen meille kertoi. - Erjuth
---xxx--- kirjoitti:
Sinun on ymmärrettävä että jatkuvaa jälleensyntymää ja karmaa ei ole.jo katsonut sen kortin, mutta se ei ole minulle se kortti, jolla voitetaan.
- wängwäng
Aritta kirjoitti:
jälleensyntymä ja karma ovat.
Jumalan valtakunta on sisällämme ihan niin kuin Jeesuskin sen meille kertoi.Ettei jumalaan tai jeesukseen tarvitse uskoa, vaan itseensä ja rakkauteen. eikö?
- Aritta
wängwäng kirjoitti:
Ettei jumalaan tai jeesukseen tarvitse uskoa, vaan itseensä ja rakkauteen. eikö?
Jeesus ei käskenyt kenenkään alkaa palvoa häntä tai keksiä mitään uskontoa ympärilleen. Hän vain huomautti että Jumalan valtakunta on sisällämme eli olemme itse Jumalasta ja kaiken luojia.
- :-)
Uskoni kristinuskoon saattaa kaltaistesi ihmisten ansiosta vielä palautua! Noita helvetilläpelottelijoita riittää ja heidän typerä lätinänsä on saanut minut vakuuttuneeksi (ja päivä päivältä saa yhä enemmän ja enemmän) siitä, että kristinuskon Jumala on sadisti! Nyt sinä kerrot, ettei hän olekaan. Olet viisas mies!
- cybo-ceronimo-cabriel-61
Kyllä se siitä selkenee, kunhan pidät mielen avoimena ja rakkauden syömessäs.
//Tämän mukaan saattaisi olla niin, että uskomattomien vankeus- ja rangaistusjakso tuonelassa kestää muutamia tuhansia vuosia//
- Se onkin niin.
Tuon "säilytys'paikan" [joka on kammottava yksinäisyys] "salpoja" on raotettu nyt niin, että minäkin pääsin tänne helvetillisyyteen, jossa kierrän jälleen-syntymien kierossa, kunnes olen koeteltu ja puhdistettu, eli syntynyt Hengestä uudelleen[niiku raamatullisesti sanoen]. - Vesa
Ilmankos oletkin nähnyt unen kyydityksestä Venäjälle, eli joutunet eräänlaiselle sakkokierrokselle.
- Piho
Taidat sekoittaa johonkuhun toiseen, koska minä en ole nähnyt mitään unta kyydityksestä Venäjälle.
Jouko Piho
- ???
Kiitos hyvästä avauksesta.
"1. Piet.3:18-20 kohtaa siitä, kun Kristus saarnasi tuonelassa vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät olleet kuuliaisia. "
Tämä kohta on minua ennenkin hiukan kiinnostanut. Netissä olevassa raamatussa tuo kohta menee seuraavasti:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
---
1. Pietarin kirje 3
Kristuksen kärsimys ja korotus
18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. [Room. 5:6; Hepr. 9:24 | Room. 1:4; 2. Kor. 13:4]
19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, [1. Piet. 4:6]
20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana. [1. Moos. 6:5-8,17-22]
---
Eli tuossa ei puhuta tuonelasta mitään. Olisiko se jossain aikaisemmassa käännöksessä ja jätetty uudesta käännöksestä pois?- Piho
Vankeus on sama asia kuin tuonela eli tuonelan vaivanpaikka, ei Aabrahamin helma. Enkeli Uriel selitti, että kyse on tuonelasta.
Jouko Piho
- puhuu toisin
Esim. Ilm 20:10-13 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
11. Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
12. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
13. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
Eli sanat ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
Näitä sanan paikkoja on paljon, joka vain haluaa lukea niitä ja ottaa ne niin kuin ne on kirjoitettu.- Piho
Jos ja kun ottaa niin kuin on alunperin kirjoitettu, niin kreikaksi kohta kuuluu suomeksi sanottuna aikakausien aikakausiin. Suomalainen käännös, joka ei ole oikea, kääntää aina ja iankaikkisesti.
Kadotus kestää siis aikakausia, mutta ei loputtoman ikuisesti.
Jouko Piho - Hukassako?
Tuon kun lukee, niin sinne tulijärveen heitetään heidän villitsijänsä; perkele! Tämän lisäksi sinne heitetään peto ja väärä profeetta. En lue itseäni yhdeksikään noista, vaikken kristitty olekaan!
Elämän kirjan mukaan sitten meidät tuomitaan. Mutta ei tuossa ainakaan sanota, että vaihtoehtoina olisivat helvetti ja Taivas. Tuossa puhutaan ihan vaan tuomitsemisesta, joka myös minun uskoni mukaan tapahtuu, tosin heti kuoleman jälkeen. Ketään ei kuitenkaan helvettiin heitetä ikuisiksi ajoiksi. Tuomio on nimittäin se, että saamme itse kokea sen, mitä muille olemme täällä tehneet.
Raamattu ei siis ainakaan juuri tuossa nimenomaisessa kohdassa kerro kenenkään muun joutuvan helvettiin, paitsi itse perkeleen (joka siis on villitsijä), pedon ja väärän profeetan! - Kempiläinen
Jos luet jakeesta 9 lähtien, huomaat, että tuli taivaasta kuluttaa muut Jumalan kaupunkia vastaan hyökkäävät, ja vain perkele heitetään väärän profeetan ja pedon kanssa tulijärveen, jossa heitä vaivataan aikakausien aikakausiin asti (kr. 'eis aionas aionon'). 'Aina ja iankaikkisesti' on raamatunkääntäjien oma tulkinta.
Minä aloin ja yli 20 vuotta sitten epäilemään, että nykyinen kristillisyys (ja varsinkin protestanttiset kirkot) opettaa monista asioista aivan väärin. Raamattu esimerkiksi opettaa selvästi, että ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan, mutta nykyisten protestanttisten kristittyjen mukaan usko ratkaisee kaiken. Tätä oppia perustellaan monilla kohdilla, jotka ovat selviä käännösvirheitä. Esim. Markus 16:16 - kirkkoraamatun mukaan "...joka ei usko se tuomitaan kadotukseen" - on käännösvirhe. Alkuperäisessä kreikankielisessä tekstissä ei puhuta kadotuksesta mitään, siinä on vain verbi 'katakrinoo' = tuomita (syylliseksi). Aapeli Saarisalo onkin sanatarkassa suomennoksessaan kääntänyt kohdan oikein: "...joka ei usko, se tuomitaan".
Jeesus ei itse opettanut pelkästään uskosta pelastumista. Esimerkiksi nuorukaiselle, joka halusi tietää, mitä hänen olisi tehtävä periäkseen ikuisen elämän, Jeesus vastasi: "jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt." (Matt. 19:16-17). Lainoppineelle, joka kysyi samaa asiaa (Luuk. 10:25-28), Jeesus esitti vastakysymyksen: "Mitä laissa on kirjoitettuna". Kun lainoppinut vastasi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin Jeesus sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".
Johannes opettaa samasta asiasta:
1. Joh 4:7. Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan. 8. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
Kuinka paljon maailmassa onkaan sellaisia ihmisiä, jotka rakastavat lähimmäisiään ja myös Jumalaa, mutta eivät pysty uskomaan kristittyjen Jumalaan, koska kristityt ovat tehneet hänestä Hitleriäkin pahemman hirviön. Piho on oikeassa siinä, että tässä tarvittaisiin kipeästi uutta uskonpuhdistusta. Jos uskovat ymmärtäisivät tämän, niin tälläkään palstalla ei tarvitsisi käydä loputonta nokkapokkaa asiasta.
* * *
Onneksi Raamattu todellakin ilmoittaa, että Jumala lopulta asettaa kaiken ennalleen, hävittää kuoleman sekä kaiken kärsimyksen ja surun:
Jes. 25:8. Hän hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta maasta.
Ilm. 21:4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt. - ällikällä lyöty!
Kempiläinen kirjoitti:
Jos luet jakeesta 9 lähtien, huomaat, että tuli taivaasta kuluttaa muut Jumalan kaupunkia vastaan hyökkäävät, ja vain perkele heitetään väärän profeetan ja pedon kanssa tulijärveen, jossa heitä vaivataan aikakausien aikakausiin asti (kr. 'eis aionas aionon'). 'Aina ja iankaikkisesti' on raamatunkääntäjien oma tulkinta.
Minä aloin ja yli 20 vuotta sitten epäilemään, että nykyinen kristillisyys (ja varsinkin protestanttiset kirkot) opettaa monista asioista aivan väärin. Raamattu esimerkiksi opettaa selvästi, että ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan, mutta nykyisten protestanttisten kristittyjen mukaan usko ratkaisee kaiken. Tätä oppia perustellaan monilla kohdilla, jotka ovat selviä käännösvirheitä. Esim. Markus 16:16 - kirkkoraamatun mukaan "...joka ei usko se tuomitaan kadotukseen" - on käännösvirhe. Alkuperäisessä kreikankielisessä tekstissä ei puhuta kadotuksesta mitään, siinä on vain verbi 'katakrinoo' = tuomita (syylliseksi). Aapeli Saarisalo onkin sanatarkassa suomennoksessaan kääntänyt kohdan oikein: "...joka ei usko, se tuomitaan".
Jeesus ei itse opettanut pelkästään uskosta pelastumista. Esimerkiksi nuorukaiselle, joka halusi tietää, mitä hänen olisi tehtävä periäkseen ikuisen elämän, Jeesus vastasi: "jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt." (Matt. 19:16-17). Lainoppineelle, joka kysyi samaa asiaa (Luuk. 10:25-28), Jeesus esitti vastakysymyksen: "Mitä laissa on kirjoitettuna". Kun lainoppinut vastasi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin Jeesus sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".
1. Joh 4:7. Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan. 8. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
Kuinka paljon maailmassa onkaan sellaisia ihmisiä, jotka rakastavat lähimmäisiään ja myös Jumalaa, mutta eivät pysty uskomaan kristittyjen Jumalaan, koska kristityt ovat tehneet hänestä Hitleriäkin pahemman hirviön. Piho on oikeassa siinä, että tässä tarvittaisiin kipeästi uutta uskonpuhdistusta. Jos uskovat ymmärtäisivät tämän, niin tälläkään palstalla ei tarvitsisi käydä loputonta nokkapokkaa asiasta.
* * *
Onneksi Raamattu todellakin ilmoittaa, että Jumala lopulta asettaa kaiken ennalleen, hävittää kuoleman sekä kaiken kärsimyksen ja surun:
Jes. 25:8. Hän hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta maasta.
Ilm. 21:4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.Kirjoituksesi tuntui hyvältä luissa ja ytimissä saakka! Olen juuri yksi niistä, joka olen kääntänyt selkäni kristinuskolle. Juurikin tuon Hitlermäisen, julman ja epäreilun Jumalan vuoksi. Sinä laitoit yhdellä kirjoituksella palaset paikalleen! Tiedätkö mikä on hassuinta! Olen jotenkin sisälläni tämän kaiken tiennyt jo pitkän aikaa. Oikeastaan lapsesta lähtien. Muistan pikkutyttönä koulutiellä ihmetelleeni Jumalaa ja sitä, että miksi muissa kulttuureissa elävät eivät ole osallisia Jumalan armosta ja Taivaspaikasta! Uskontotuntien opetukset eivät vain oikein tuntuneet oikeilta, kun en voinut ymmärtää miksi hyviä ihmisiä syöstäisiin helvettiin vain muotoseikkojen (kuten palvonnan laatu ja oikeaoppisuus) vuoksi! Oikeastaan hylkäsin kristinuskon sellaisenaan jo tuolloin. Ajattelin, että asian on pakko olla toisin!
Kirjoituksesi mukaan kristinusko siis oikeasti onkin HYVÄ uskonto! Uskonto, joka ei syökse ihmisiä helvettiin, vaan puhuu rakkaudesta ja anteeksiannosta ja hyväksyy kaikki iästä, sukupuolesta, USKONNOSTA ja kulttuurista riippumatta! Kiitoksia sinulle Kempiläinen! Toivottavasti kirjoitat tänne vielä paljon näkemyksiäsi ja oikaiset näiden helvetillä uhkailijoiden vääriä käsityksiä! Osa näistä on jopa ylentänyt itsensä fiksummaksi kun me tavalliset tallaajat ja muistaa mainita olevansa meitä viisaampi useassakin käänteessä! Sinun kaltaisiasi OIKEASTI fiksuja ihmisiä kaivataan tänne lisää! - Anonyymi
Kempiläinen kirjoitti:
* * *
Ilm. 21:4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.Raamatussa tosin sanotaan, että jumalattomia ihmisiä vaivataan kuoleman tultua tulella ja tulikivellä Jumalan edessä aina ja iankaikkisesti. Jotkut uskoo maan päällä ihmisten yleiseen näkemykseen, jotkut Pyhään henkeen.
- ---xxx---
Wängwäneille arittoille ja muille jotka ovat sanoneet että Raamattu on satukirja.
Jeesus on tie, totuus ja elämä. Humanoidit, karma, sielunvaellusoppi ja jälleensyntyminen eivät ole tätä samaa.
Piho kirjoittaa lainaten Raamattua sekä William Jokisen kirjaa.
Jokisen mukaan Kristus saarnaa tuonelassa ja jotka Häneen uskovat Hän ne sieltä pelastaa.
Eli wängwäng( muut), jos et uskokaan elinaikanasi niin sinulla on vielä tuonelassa mahdollisuus pelastautua.
Piho:"Tämän mukaan saattaisi olla niin, että uskomattomien vankeus- ja rangaistusjakso tuonelassa kestää muutamia tuhansia vuosia, mutta sitten Kristuksen armo voi pelastaa heidät, kun he ovat valmiit uskomaan."
Oletko wängwäng( muut)valmis vielä silloinkaan uskomaan? Jättämään reinkarnaatiouskon, ufot ja sielunvaellusopin taaksesi ja uskomaan siihen mistä täällä on moni uskovainen viestitellyt?
Älkää enää poimiko vain itselle sopivia asioita. Piho ihan selvästi kirjoittaa että vain ne jotka ovat valmiit uskomaan pelastetaan.
Piholle.
Mitä tapahtuu niille jotka eivät ole koskaan valmiit uskomaan? Tietämykseni mukaan helvetti ei ole ikuinen vaan se tuhotaan jossakin vaiheessa. Tuhoutuvatko uskomattomat helvetin mukana?
Jos asia on todella niin että tuonelasta on mahdollisuus pelastautua oman uskon avulla niin se kertoo vain Jumalan suuresta rakkaudesta ihmistä kohtaan.
Ikävä kyllä moni lukee Pihon aloitusviestin näin: Helvettiä ei ole. Vain hengellisesti ja moraalisesti vahvimmat kristityt osaavat lukea mitä Piho kirjoitti.- ---xxx---
Eikö olekin Jumalan suuruutta ihmistä kohtaan myös se että uskomattomatkaan eivät joudu ikuisesti kärsimään vaan he pääsevät kärsimyksistään silloin kun helvetti tuhotaan.
- Erjuth
"- - Eli wängwäng( muut), jos et uskokaan elinaikanasi niin sinulla on vielä tuonelassa mahdollisuus pelastautua"
Tuo on pelkkää teologiaa, jolla ei ole mitään kosketusta todellisuuteen. Uskon asia ja sillä siisti.
"Oletko wängwäng( muut)valmis vielä silloinkaan uskomaan? Jättämään reinkarnaatiouskon, ufot ja sielunvaellusopin taaksesi ja uskomaan siihen mistä täällä on moni uskovainen viestitellyt?"
Sellaisesta tapahtumasta ei ole mitään varmuutta, mutta minulla ei ole vaikeuksia pyytää apuun vaikka Jeesusta, jos on hätä, koska en ole ylpeä.
"Älkää enää poimiko vain itselle sopivia asioita. Piho ihan selvästi kirjoittaa että vain ne jotka ovat valmiit uskomaan pelastetaan."
Ja minkähän takia luulet, että meikäläiset oikeasti välittävät, mitä kristityt luulevat tapahtuvan? Tuo Pihon teksti on sentään teologiaa, jolla ei ole mitään kokemuspohjaa. Kyllä seuraan mielelläni, kun teologia vähitellen menee humaanimpaan suuntaan. Vielä näemme päivän, jolloin kristitty myöntää olevansa vain yhdessä monista oikeista - tai paremminkin semi-oikeista - uskonnoista. - wängwäng
Minulle saarnaat mistään helvetistä. Ja JOS jotenkin oudosti olisi tuollainen helvetti utopia mahdollinen, olisin siellä mieluusti ikuisesti mielummin kuin jonkun sadisti jumalan vierellä.
- ääni kellossa!!!
Älä nyt taas nosta itseäsi ja omaa ymmärrystäsi muiden yläpuolelle. Pihon teksti poikkeaa suuresti siitä mitä täällä on kirjoiteltu. Ollaan hekumoitu ikuisella helvetillä, tulijärvillä ja vaikka millä! Nyt kun joku teitä fiksumpi tulee ja runttaa helvettiuskonne maan tasalle, niin jo alkaa selittely, että ette te tyhmät, tavalliset sitä oikeasti tajuta, kun se vaatii jotain henkistä ja moraalista vahvuutta... Ihan kun meillä sitä ei olisi!!!
Esimerkiksi minä en ole koskaan puhunut täällä sanaakaan karmasta tai ufoista! Olen kuitenkin melko selväsanaisesti monessa ketjussa kyseenalaistanut sen mahdollisuuden, että vain "oikeaoppiset" kristityt pääsisivät Taivaaseen. Olen kysynyt, että onko Jumala tosiaan niin julma, että heittää "vääräuskoiset" helvetin tulijärveen vain koska he nyt ovat sattuneet syntymään toiseen kulttuuriin ja toiseen maahan! Minulle olette te fiksut Raamatuntuntijat AINA vastanneet samalla lailla. Eli Taivaspaikka aukeaa vain ja ainoastaan teille, kun niin oikein osaatte Herraa ja Jeesusta palvoa. Hyväkin hindu, buddha, muslimi tai muu singotaan armotta helvetin tuliin. Nyt kun itsekin huomaatte olleenne väärässä, niin jo tuli kiire tulla vääntämään asiaa taas ihan päälaelleen. Jankatkaa nyt siitä helvetistänne, mistä aina niin paatoksella jaksatte vaahdota!
Ja voin muuten luvata, että helvetissä kaikki ovat uskovia! Kukaan ei ole niin tyhmä, että sinne joutuessaan ei tajua että nyt viimeistään on aika kokeilla kaikkia mahdollisia keinoja täältä pois päästäkseen. Jotenkin vain en usko Wängwängin tai muidenkaan täällä sinne joutuvan, sillä Rakkauteenhan hekin uskovat! Rakkaushan oli Jumala! Onko sillä Raamatuntuntemisella enää mitään väliä, jos on hyvä ihminen? - ####
---xxx--- kirjoitti:
Eikö olekin Jumalan suuruutta ihmistä kohtaan myös se että uskomattomatkaan eivät joudu ikuisesti kärsimään vaan he pääsevät kärsimyksistään silloin kun helvetti tuhotaan.
hehän siihen ikuiseen kärsimykseen uskovatkin.
- Aritta
---xxx--- kirjoitti:
jumalanne joka luo ihmisiä itselleen leluiksi.
- ---xxx---
ääni kellossa!!! kirjoitti:
Älä nyt taas nosta itseäsi ja omaa ymmärrystäsi muiden yläpuolelle. Pihon teksti poikkeaa suuresti siitä mitä täällä on kirjoiteltu. Ollaan hekumoitu ikuisella helvetillä, tulijärvillä ja vaikka millä! Nyt kun joku teitä fiksumpi tulee ja runttaa helvettiuskonne maan tasalle, niin jo alkaa selittely, että ette te tyhmät, tavalliset sitä oikeasti tajuta, kun se vaatii jotain henkistä ja moraalista vahvuutta... Ihan kun meillä sitä ei olisi!!!
Esimerkiksi minä en ole koskaan puhunut täällä sanaakaan karmasta tai ufoista! Olen kuitenkin melko selväsanaisesti monessa ketjussa kyseenalaistanut sen mahdollisuuden, että vain "oikeaoppiset" kristityt pääsisivät Taivaaseen. Olen kysynyt, että onko Jumala tosiaan niin julma, että heittää "vääräuskoiset" helvetin tulijärveen vain koska he nyt ovat sattuneet syntymään toiseen kulttuuriin ja toiseen maahan! Minulle olette te fiksut Raamatuntuntijat AINA vastanneet samalla lailla. Eli Taivaspaikka aukeaa vain ja ainoastaan teille, kun niin oikein osaatte Herraa ja Jeesusta palvoa. Hyväkin hindu, buddha, muslimi tai muu singotaan armotta helvetin tuliin. Nyt kun itsekin huomaatte olleenne väärässä, niin jo tuli kiire tulla vääntämään asiaa taas ihan päälaelleen. Jankatkaa nyt siitä helvetistänne, mistä aina niin paatoksella jaksatte vaahdota!
Ja voin muuten luvata, että helvetissä kaikki ovat uskovia! Kukaan ei ole niin tyhmä, että sinne joutuessaan ei tajua että nyt viimeistään on aika kokeilla kaikkia mahdollisia keinoja täältä pois päästäkseen. Jotenkin vain en usko Wängwängin tai muidenkaan täällä sinne joutuvan, sillä Rakkauteenhan hekin uskovat! Rakkaushan oli Jumala! Onko sillä Raamatuntuntemisella enää mitään väliä, jos on hyvä ihminen?Suosittelen sinulle lukemisen ymmärtämisharjoituksia.
Kukaan täällä ei ole kieltänyt sinulta taivasta, vain sinä itse.
Pihon mukaan Jeesus pelastaa sinut sinun omasta tahdostasi joko täällä maan päällä tai tuonelassa jos otat Jeesuksen sydämmeesi. Muista vain sinun omasta tahdostasi.
Täällä kaikki viestit kääntyy nurin joiden palstalaisten mielessä. Ei minun. - ---xxx---
wängwäng kirjoitti:
Minulle saarnaat mistään helvetistä. Ja JOS jotenkin oudosti olisi tuollainen helvetti utopia mahdollinen, olisin siellä mieluusti ikuisesti mielummin kuin jonkun sadisti jumalan vierellä.
Ei Jumala ole sadisti. Miksi sellaista kuvittelet?
Jos sinulla on suuri hätä, vaikkapa auto-onnettomuus ja ambulanssimiehet tulevat sinut pelastamaan sanotko heitäkin sadisteiksi?
Jos joku on itse masokisti niin ei pidä olettaa että kaikki muut ovat sadisteja.
Nämäkin asiat tulevat sinulle vielä joskus vastaan ja huomaat rukoilevasi apua.
(oliko tässäkin helvetillä pelottelua?) - wängwäng
---xxx--- kirjoitti:
Ei Jumala ole sadisti. Miksi sellaista kuvittelet?
Jos sinulla on suuri hätä, vaikkapa auto-onnettomuus ja ambulanssimiehet tulevat sinut pelastamaan sanotko heitäkin sadisteiksi?
Jos joku on itse masokisti niin ei pidä olettaa että kaikki muut ovat sadisteja.
Nämäkin asiat tulevat sinulle vielä joskus vastaan ja huomaat rukoilevasi apua.
(oliko tässäkin helvetillä pelottelua?)Ei kuulu enää periaatteisiini ja elämääni eikä totuudenkäsittelyyn jumala,jeesus,taivas,helvetti, enkelit,demonit,raamattu jne. Kaikki nuo on minulle juttuja satukirjasta. Joka pohjaa 2 muuhun satukirjaan. Gilgames ja siihen toiseen (en muista nimeä nyt)
- hohoho
---xxx--- kirjoitti:
Suosittelen sinulle lukemisen ymmärtämisharjoituksia.
Kukaan täällä ei ole kieltänyt sinulta taivasta, vain sinä itse.
Pihon mukaan Jeesus pelastaa sinut sinun omasta tahdostasi joko täällä maan päällä tai tuonelassa jos otat Jeesuksen sydämmeesi. Muista vain sinun omasta tahdostasi.
Täällä kaikki viestit kääntyy nurin joiden palstalaisten mielessä. Ei minun."Suosittelen sinulle lukemisen ymmärtämisharjoituksia."
Minä puolestani suosittelen sinulle ymmärtämisharjoituksia!
"Pihon mukaan Jeesus pelastaa sinut sinun omasta tahdostasi joko täällä maan päällä tai tuonelassa jos otat Jeesuksen sydämmeesi. Muista vain sinun omasta tahdostasi"
Niin, PIHON mukaan! KAIKKI uskikset täällä ovat aiemmin tolkuttaneet minun joutuvan helvettiin.´En ole koskaan Jumalaa hylännyt. Olen ainoastaan hylännyt sen Hitlermäisen Jumalan, joka sinkoaa ihmisiä helvetin tuliin typerien muotoseikkojen vuoksi! Aiemmin kyllä täällä minulle vastattiin, että minulle ei ole Taivaspaikkaa tiedossa, jos en usko juuri pilkuntarkalleen oikein. Kerrottiin, että tekojen merkitys elämäni aikana on olematon. Ihan sama autanko lähimmäisiäni jne, kunhan palvon pilkulleen oikein. Piho puolestaan nosti esille ihmisen tekojen merkityksen. Vaikeaahan se tietty on kirjaoppineiden nostaa se takapuolensa sieltä sohvalta ja mennä auttamaan ihmisiä, kun koko elämänsä on turvatunut helppoon tapaan ja palvonut "oikein" panematta rikkaa ristiin muiden auttamiseksi! Mukavaa se on kuvitella olevansa muita parempi, vaan pelkästään sen vuoksi, että osaa mielestään oikean tavan uskoa. Heti tulee vaikeuksia, kun pitäisi oikein jotakin tehdäkin!
"Täällä kaikki viestit kääntyy nurin joiden palstalaisten mielessä. Ei minun."
Edelleenkin suosittelen niitä ymmärtämisharjoituksia! - DeltaEssiivi
hohoho kirjoitti:
"Suosittelen sinulle lukemisen ymmärtämisharjoituksia."
"Pihon mukaan Jeesus pelastaa sinut sinun omasta tahdostasi joko täällä maan päällä tai tuonelassa jos otat Jeesuksen sydämmeesi. Muista vain sinun omasta tahdostasi"
Niin, PIHON mukaan! KAIKKI uskikset täällä ovat aiemmin tolkuttaneet minun joutuvan helvettiin.´En ole koskaan Jumalaa hylännyt. Olen ainoastaan hylännyt sen Hitlermäisen Jumalan, joka sinkoaa ihmisiä helvetin tuliin typerien muotoseikkojen vuoksi! Aiemmin kyllä täällä minulle vastattiin, että minulle ei ole Taivaspaikkaa tiedossa, jos en usko juuri pilkuntarkalleen oikein. Kerrottiin, että tekojen merkitys elämäni aikana on olematon. Ihan sama autanko lähimmäisiäni jne, kunhan palvon pilkulleen oikein. Piho puolestaan nosti esille ihmisen tekojen merkityksen. Vaikeaahan se tietty on kirjaoppineiden nostaa se takapuolensa sieltä sohvalta ja mennä auttamaan ihmisiä, kun koko elämänsä on turvatunut helppoon tapaan ja palvonut "oikein" panematta rikkaa ristiin muiden auttamiseksi! Mukavaa se on kuvitella olevansa muita parempi, vaan pelkästään sen vuoksi, että osaa mielestään oikean tavan uskoa. Heti tulee vaikeuksia, kun pitäisi oikein jotakin tehdäkin!
Edelleenkin suosittelen niitä ymmärtämisharjoituksia!>minulle ei ole Taivaspaikkaa tiedossa, jos en usko juuri pilkuntarkalleen oikein.>
Mitähän se pilkuntarkka uskominen oikein on?
>Ihan sama autanko lähimmäisiäni jne, kunhan palvon pilkulleen oikein.>
Jos noin luulet tai olet käsittänyt kristinuskon olevan, niin taistelet vääriä uskomuksia vastaan. Mikä on ihan turhaa energian tuhlausta.
Jumala lahjoittaa ihmiselle uskon, jonka seurauksena tulevat hyvät työt. Tekoja ei tehdä pelastuksen toivossa eikä pelkät hyvät työt ilman Jeesuksen sovitustyön vastaanottamista ketään pelasta.
Lyhyt yhteenveto aiheesta tuolla:
http://lindell.netmission.fi/pelastus.htm - ---xxx---
hohoho kirjoitti:
"Suosittelen sinulle lukemisen ymmärtämisharjoituksia."
Edelleenkin suosittelen niitä ymmärtämisharjoituksia!Lukemisen ja muunkin ymmärtäminen vieläkin hukassa sulla.
Miksi kuvittelet että minä en oikeasti olisi hyvä muille ihmisille?
Kirjoituksesi katkeruus osoittaa sinusta aivan toista kuin sanot olevasi. - Daaahhh!
---xxx--- kirjoitti:
Lukemisen ja muunkin ymmärtäminen vieläkin hukassa sulla.
Miksi kuvittelet että minä en oikeasti olisi hyvä muille ihmisille?
Kirjoituksesi katkeruus osoittaa sinusta aivan toista kuin sanot olevasi.No just ja kukahan se aloitti sen "sinä et ymmärrä"-hevonpeen...
- ---xxx--
Daaahhh! kirjoitti:
No just ja kukahan se aloitti sen "sinä et ymmärrä"-hevonpeen...
Varmaankin sinä, koska minä se en ollut.
- :-)
---xxx-- kirjoitti:
Varmaankin sinä, koska minä se en ollut.
Älä nyt kuitenkaan suutu ja nimittelemään ala, vaikka väärässä oletkin!
"Vain hengellisesti ja moraalisesti vahvimmat kristityt osaavat lukea mitä Piho kirjoitti."
Tuo on suora lainaus omasta viestistäsi, johon minä sitten kommentoin. Kokeile nyt edelleen ymmärtää, ettet ole sen fiksumpi kun kukaan muukaan! - ---xxx---
:-) kirjoitti:
Älä nyt kuitenkaan suutu ja nimittelemään ala, vaikka väärässä oletkin!
"Vain hengellisesti ja moraalisesti vahvimmat kristityt osaavat lukea mitä Piho kirjoitti."
Tuo on suora lainaus omasta viestistäsi, johon minä sitten kommentoin. Kokeile nyt edelleen ymmärtää, ettet ole sen fiksumpi kun kukaan muukaan!Naureskelen vaan...
Missä olen väärässä?
Tunnun olevan sinua fiksumpi. Älä siitä pahastu. - wängwäng
---xxx--- kirjoitti:
Naureskelen vaan...
Missä olen väärässä?
Tunnun olevan sinua fiksumpi. Älä siitä pahastu.Onkohan teistä lopulta kumpikaan fiksumpi.
- DeltaEssiivi
>Tämän mukaan saattaisi olla niin, että uskomattomien vankeus- ja rangaistusjakso tuonelassa kestää muutamia tuhansia vuosia, mutta sitten Kristuksen armo voi pelastaa heidät, kun he ovat valmiit uskomaan.>
Siis saattaisi olla. Mutta onko niin?
Onko Raamatusta löydettävissä oppia tuonelasta pelastumiseen?
Koska niillä ihmisillä, jotka elivät ennen Jeesusta, ei ollut mahdollisuutta kuulla Jeesuksen sovitustyöstä eläessään, heille Jeesus kävi saarnaamassa tuonelassa. Mutta ne jotka ovat eläneet jälkeen Kristuksen kuulevat sanoman täällä materiassa. Olen lukenut että koska lankeemus tapahtui fyysisessä olomuodossa, sovituksenkin on tapahduttava tässä elämässä [pois lukien tietysti ne eKr. eläneet].
Jeesus kyllä varoitti helvetistä ja seuraava Matteuksen kohta puhuu päinvastaista kuin että loppujen lopuksi kaikki pelastuisivat jollain tavalla. Jeesus ajaa pois luotansa osan ihmisistä.
"Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä."
Matt.25:41- <3<3<3<3<3
"Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä."
Matt.25:41
Kauniita sanija! Tuon pystyy sanomaan vain ja ainoastaan armollinen ja kaikkivoipa RAKKAUS!!! Kyllä oikeen sydäntä lämmittää lukea jotakin noin jalomielistä ja ihanaa. Voiko tuon parempaa tyyppiä enää edes kuvitella maailmaan? Hups! Mä just kuvittelin! Mä oikeesti ihan just kuvittelin mielessäni paremman tavan hoitaa tuo juttu ja olla vieläkin rakastavampi ja armollisempi... Voi ei! Tarkoittaako tämä, että te palvottekin HITLERIÄ???
(Te ette taida tietää mitä on armo ja rakkaus???)
- lukenut
missä voi julkaista tätä paskaa????
- Anonyymi
Kyllä Raamattu suoraan sanoo, että se piina jatkuu iankaikkisesti. Tässä muutama jae. Ilm. 20:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
Ilm. 14:11 Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279