Kirjoitin joskus viime keväällä omasta elämästäni tänne ja ihmettelen vieläkin sitä negatiivista ja "haista sinä vittu"- asennetta.
Tämä meikäläisen elämä eteni niin, että 20-vuotiaana olin kiinnostunut enempi juopottelusta ja notkumisesta kuin itseni elättämisestä. Mikä oli ollessa kun sossusta sai pikkurahaa kunhan jaksoi sinne vääntäytyä. Ei työnteko kiinnostanut tippaakaan kun sossu maksoi vuokrat, vaatteet ja kaiken mahdollisen. Käteenkin sai muutaman satasen kerran kuussa ja kyllähän sillä nyt pari päivää dokasi ja ajeli taksilla pitkin kyliä.
Sitten meni kämppä alta. Alkoi kauhea haloo kun kaupunki ei järjestänytkään asuntoa. Kaikki muut olivat syyllisiä asunnottomuuteeni kuin minä itse. Oikein hävettää vieläkin ne typerät selitykset miten oli yhteiskunnallinen ongelma se, että meikä reppana ei saanut asuntoa ja rahaa elämiseen (dokaamiseen) tarpeeksi.
Lopuksi olin ihan pohjalla. Nukuin pensaikossa ja kävin ruikuttaan kohtaloani Sörkässä asunnottomien palvelukeskuksessa. Saihan siellä pestä vaatteet ja seurustella ymmärtäväisen henkilökunnan kanssa. Saunan jälkeen oli taas johtajaolo ja muutama markka taskussa.
Kävi kuitenkin niin, että kerran taas kun heräsin pensaasta kuset ja paskat housussa kauheassa kankkusessa ajattelin että voi helvetti tätä elämää. Kävin nolona pesettämässä vaatteeni ja pallit siellä Sörkän pökiöpäiden keskuksessa. Kun istuin saunassa ja odottelin vaatteiden kuivumista niin kuuntelin niitä toisten samanlaisten juttuja ja mietin, että pitääkö sitä ihmisen tosiaan olla vähä tyhmä, että elää tällaista elämää kun tarjolla vois olla muutakin.
Kävelin sitten seuraavana yön ja päivän aikana Tuusulaan yhden häkkiautokauppiaan luo ja sanoin suoraan, että ei oo rahaa. Kerroin suoraan, että oon ihan joutomies, mutta nyt olis haluja päästä katuojasta ylös. Ja että ilman autoa se ei onnistu. Autokauppias uskoi minua ja sain alleni parin tonnin, nykyrahassa tuollaisen 400 euron tötterön. Soppari oli, että maksan vähintään 100 markkaa kuussa.
Siitä piti lähteä. Ensimmäinen yöni autossa oli hmm... jokseenkin harras. Olin tyytyväinen, että oli taas kunnon yöpaikka tiedossa. Tein selvät suunnitelmat tulevaisuudesta...työtä ja työtä, jos sitä tarjotaan. Seuraavana päivänä ajelin työkkäriin ja etsin kaikki mahdolliset duunit, jonne tällainen kouluttamaton palikka voisi päästä. Pääsin yhteen siivousfirmaan töihin jo kahden (!) päivän päästä. 8h per päivä paskapalkalla, mutta silti palkkani oli parempi kuin mitä olin koskaan saanut jostain sossusta. kAhvirahoja ne.
Tuosta on nyt reilu 10 vuotta ja olen vaihtanut siivoushommat rakennushommiin. 8-9 kuukautta asuin autossani, jonka maksoin jobbarille kuten sovittiin. Sitten hommasin pienen kämpän. JOskus kun näkee vanhoja juoppokavereita entisestä elämästä niin ne yrittää jotenkin syyllistää mua, että olisin ikäänkuin voittanut lotossa tms. Tai että olisin jotenkin pettänyt ne juoppopiirit ja alkanut luopioksi.
Nyt jos miettii asiaa, niin en mistään hinnasta lähtisi takaisin siihen surkeaan ja köyhään pulielämään. Teen 8h päivässä työtä ja saan siitä korvaukseksi joka toinen perjantai reilu 700 euroa käteen. En tiedä onko se hyvä vai huono palkka, mutta mulle se riittää. Sillä saa vuokran, vähän bensaa, prepaidiin puheaikaa yms. Kaljaa ei tee mieli, vaikka olen pari kertaa vetänyt kännin... ihan vain muistaakseni, että pohjalle on lyhyt matka.
Tiedän, että suurin osa porukasta haukkuu minua. Yhden mielestä olen juureni unohtanut ja toisen mielestä motiivini kirjoitukselle on halveksia köyhiä. Tai muuta sellaista, että yritän ylpeillä. Mutta enpä tiedä... juuriani en unohda ihan vain siksi, että en halua enää herätä aamuisin kuset ja paskat housussa jostain perkeleen pusikosta. Mieluummin herään aamukuudelta lähteäkseni töihin. Enkä tiedä miksi tässä pitäisi halveksia köyhiä juoppoja- sellaisia kuin itsekin olen ollut- ... he halveksivat itse itseään jo ihan tarpeeksi ruinaamalla sen sijaan, että itse tekisivät asian eteen jotain. Kyllä mä röökin ja euron annan jos joku pyytää, mutta en voi tehdä muuta. En voi muuttaa toisen ihmisen elämää vaikka haluaisinkin, sillä ihmisen on itse muututtava. Ihmisen on itse tehtävä päätös elämän suunnasta.
Köyhyyttä muka
300
54798
Vastaukset
- ...
Kaikki nuoret tai työttömät eivät ole alkoholisteja sun muuta. Turha yleistää.
- ja...
Oikealla köyhällä, jolla myös ei ole edes läheisiä apuna ei ole varaa ostaa 400 e autoa niinkuin sulla oli.
- se sai...
ja... kirjoitti:
Oikealla köyhällä, jolla myös ei ole edes läheisiä apuna ei ole varaa ostaa 400 e autoa niinkuin sulla oli.
sen auton ilmaiseksi.
Ja silloinhan se taisi kävellä keskustasta Tuusulaan sitä autoa hakemaan.
Aika kova suoritus hyväkuntoiseltakin, saati sitten kuukausia ryypänneeltä rappioalkoholistilta.
Kovin uskottavia juttuja, juu. - ja raitista elämääni
EN VAIHTAISI MIHINKÄÄN MUUHUN !
- ukulelee
ja... kirjoitti:
...pääsee ilman autoakin, jos haluaa.
- aikuinen nainen
ukulelee kirjoitti:
En kylläkään ymmärrä mikä pakkomieli on hakata jo hakattua.. Täällä te ns. aikuiset kerrotte ihmiselle joka on itse kokenut enemmän kymmenessä vuodessa ku te reppanat koko ikänänne tuutte edes kokemaan. Helppo on sellaisten lasten itkee joiden isi ja äiti on ostaneet kaiken mahdollisen ja jos jollain on hiukan vaikeampaa ollut niin siitä kertominen on täysin kiellettyä. Tää Suomi on niin syvältä.. vaikka olen täysin suomalainen ja ylpeä siitä mut en uskoisi koskaan tollaista kuulevani. Itsellä ei ollut helppo lapsuus/nuoruus niin vähän irtoo sääliä tollaseen mut sit on nää äpärät jotka tietävät kaikesta kaiken vaikkei mistään mitään tiedäkkään.
- missähän
tuossa tekstissä yleistettiin???? Luin sen läpi syvää kunnioitusta tuntein kertojaa kohtaan enkä yleistystä havainnut missään vaiheessa. Te pellet, ette nykypäivänä ymmärrä paskaakaan elämästä, uskallatte täällä loksuttaa ja halveksia etoisia mutta munaa ei ole edes avaimen reikään. Saatanan Matti Vanhasen luuseri kaverit.
Kunhan koette jotain elämässänne niin voitte ymmärtää aloittajan matkan, ei se ole saatan tehty yhtä helposti kuin hanasta kääntäisi kylmän lämpimälle. Vittu että minä vihaan tämän maan surkeita itsekeskeisiä ns. kaikkivoipia matoja. - alkoholistiperheenlapsi
aikuinen nainen kirjoitti:
En kylläkään ymmärrä mikä pakkomieli on hakata jo hakattua.. Täällä te ns. aikuiset kerrotte ihmiselle joka on itse kokenut enemmän kymmenessä vuodessa ku te reppanat koko ikänänne tuutte edes kokemaan. Helppo on sellaisten lasten itkee joiden isi ja äiti on ostaneet kaiken mahdollisen ja jos jollain on hiukan vaikeampaa ollut niin siitä kertominen on täysin kiellettyä. Tää Suomi on niin syvältä.. vaikka olen täysin suomalainen ja ylpeä siitä mut en uskoisi koskaan tollaista kuulevani. Itsellä ei ollut helppo lapsuus/nuoruus niin vähän irtoo sääliä tollaseen mut sit on nää äpärät jotka tietävät kaikesta kaiken vaikkei mistään mitään tiedäkkään.
älä muuta sano..jotkut saa elämän vähän turhan helpolla joten helppo arvostella muita..arvostettavaa on se että sieltä katuojasta noustaan ylös eikä jäädä makaamaan ja säälimään itseään...oma tahto on se aino millä tuolta noustaan eikä ihminen ole huono tuollaisen kokemuksen jälkeen, jotkun vain ovat hieman heikompia kuin toiset..peukut pystyyn alkuperäisen viestin kirjoittajalle
- juhailkka
Ei kai yleistetä, mutta jos nuori on työtön niin eiköhän suurin syy ole koulutuksen puute tai ei ruumiillinen työ kiinnosta.Töitähän aina löytyy tekevälle joskin ammattitaidottomalle ehkä pienemmällä palkalla ja työssäoppimiset ovat nykypäivää josta voi kouluttautua aina parempaan suuntaan...Niinhän sitä sanotaan että jokainen on oman onnensa seppä!
- Valitut Palat
alkoholistiperheenlapsi kirjoitti:
älä muuta sano..jotkut saa elämän vähän turhan helpolla joten helppo arvostella muita..arvostettavaa on se että sieltä katuojasta noustaan ylös eikä jäädä makaamaan ja säälimään itseään...oma tahto on se aino millä tuolta noustaan eikä ihminen ole huono tuollaisen kokemuksen jälkeen, jotkun vain ovat hieman heikompia kuin toiset..peukut pystyyn alkuperäisen viestin kirjoittajalle
Tajutkaa jo että tuo viesti on huijausta! Se on pyörinyt täällä eri versioina jo aiemmin! Tiettävästi alunperin Valituista Paloista plagioitu. Ettekö ole koskaan lukeneet Valittuja Paloja? Tarinan ongelma on siinä autossa. Yhdysvalloissa se autotemppu saattaa pultsarilta onnistua, mutta SUOMESSA AUTOILU ON KALLIIMPAA! Tavan puliukolla ei ole Suomessa edes ajokorttia, mikä sekin on Suomessa kalliimpi hankinta kuin yhdysvalloissa.
- capcap
Valitut Palat kirjoitti:
Tajutkaa jo että tuo viesti on huijausta! Se on pyörinyt täällä eri versioina jo aiemmin! Tiettävästi alunperin Valituista Paloista plagioitu. Ettekö ole koskaan lukeneet Valittuja Paloja? Tarinan ongelma on siinä autossa. Yhdysvalloissa se autotemppu saattaa pultsarilta onnistua, mutta SUOMESSA AUTOILU ON KALLIIMPAA! Tavan puliukolla ei ole Suomessa edes ajokorttia, mikä sekin on Suomessa kalliimpi hankinta kuin yhdysvalloissa.
Olla oikeassa.
Mutta ilman autoa on monia tällaisia tapauksia olemassa suomenmaassa.
Tarkkaile ympäristöasi, kaikki eivät selviä elämässä, vaan monet sortuvat huumeisiin tai alkoholiin.
Huumeet/alkoholi on huono isäntä, mutta hyvä renki.
Tarina saattaa olla tosi tai vale, vain kirjoittaja tietää?
Mutta jokatapauksessa talläisia ihmiskohtaloita on Suomenmaassa olemassa. - viinasta irti päässeet
capcap kirjoitti:
Olla oikeassa.
Tarkkaile ympäristöasi, kaikki eivät selviä elämässä, vaan monet sortuvat huumeisiin tai alkoholiin.
Mutta jokatapauksessa talläisia ihmiskohtaloita on Suomenmaassa olemassa.eivät koe tarvetta mollata muita, koska tietävät, missä viina vie.
Tuo ketjun aloittanut maassa makaavien potkija on ihan oma rotunsa, jolle ei maailmassa ole sijaa. - nainen myös
olen alkoholisti jolla 2 v. raittiutta takana, olen samaa mieltä päähän potkimisesta. Olen nyt ihan ok. duunissa mut en leveile työkavereille menneisyydestäni (pelaan varman päälle). On ihanaa kun saa sen tilin ja voi ostella jotain joka ennen ei ollut mahdollista, oman elämän hallinta tuntuu hyvältä. Yritetään muistaa että ollaan kaikki yhtä arvokkaita ihmisiä!!
- nainen kans
capcap kirjoitti:
Olla oikeassa.
Mutta jokatapauksessa talläisia ihmiskohtaloita on Suomenmaassa olemassa.Jos on valetta Suomessa mitäpä tuosta, juttu on hyvä ja antaa toivoa ja rohkeutta muille!!
- SINULLE VERSIO
se sai... kirjoitti:
sen auton ilmaiseksi.
Ja silloinhan se taisi kävellä keskustasta Tuusulaan sitä autoa hakemaan.
Aika kova suoritus hyväkuntoiseltakin, saati sitten kuukausia ryypänneeltä rappioalkoholistilta.
Kovin uskottavia juttuja, juu.HEI. LIITÄN TÄHÄN KIRJOITUKSENI,JONKA KIRJOITIN TUONNE JONON JATKOKSI,MUTTA HALUAN LIITTÄÄ SEN MYÖS HETI TÄHÄN ALKUUN, NIMENOMAAN SINULLE EPÄILEVÄ IHMINEN,KOSKA LIITTYY MYÖS SINUN KIRJOITUKSEEN.
SILTI YSTÄVÄLLISELLÄ MIELELLÄ JA SINULLEKIN KAIKKEA HYVÄÄ TOIVOEN:
IHANAA HUOMENTA KAIKILLE.
OTSAKE SUOMI24 SIVULLA SAI MINUT LUKEMAAN TUON TARINAN.OLI SE SITTEN TOSI TAI EI,AIVAN KUULKAA SAMA, PERUSAJATUS SIITÄ VÄLITTYI AIVAN YKSINKERTAISEN SELVÄSTI. AIVAN SAMA ONKO KÄVELLYT,ONKO OSTANUT JA MITÄ OSTANUT,MUTTA SANOMA ON TÄYSIN TOTTA. AINOASTAAN OMILLA TOIMILLAAN IHMINEN,JOKAINEN JOLLA ON KAIKKI RAAJAT TALLELLA JA EI OLE AIVAN RAMPAUTTAVAA SAIRAUTTA,PYSTYY LAITTAMAAN ELÄMÄNSÄ KUNTOON.
VALINTA ON TÄYSIN OMA!
KUKAAN EI SINUA PAKOTA JUOMAAN PISARAAKAAN. KOVIN USEIN SELLAISTAKAAN EI TAPAHDU, ETTÄ TYÖ KÄVELEE KOTIOVELLE KYSYMÄÄN,HALUATKO TEHDÄ TÄTÄ TYÖTÄ.
KYLLÄ SE VAIN ON NIIN, ETTÄ OMALLA TAHDOLLA TÄÄLLÄ PÖRRÄTÄÄN JA TEHDÄÄN TÄYSIN OMIA VALINTOJA.
KOHTUULLISEN ELÄMÄN VOI ITSELLEEN SAADA,EN SANO, ETTÄ MEIDÄN KAIKKIEN ELÄMÄ VOI OLLA RAHARIKASTA, MUTTA SE VOI OLLA KOHTUULLISEN LAADUKASTA. KUINKA IHANA ONKAAN, JOS TYÖPÄIVÄN JÄLKEEN SINULLA ON KATTO PÄÄN PÄÄLLÄ JA VÄHÄN APETTA PÖYDÄSSÄ.JA JOS VIELÄ ON JOKUNEN LÄHEINEN JA EHKÄ MUUTAMA YSTÄVÄ.JOSSAIN VAIHEESSA SINULLA VOI JOPA OLLA SELLAINEN TILANNE, ETTÄ VOIT SUODA ITSELLESI JOTAIN YLIMÄÄRÄISTÄKIN NAUTINTOA.
TYÖ TUO RYHTIÄ ELÄMÄÄN,SE RYTMITTÄÄ PÄIVÄN JA ANTAA LISÄARVOA VAPAA-AJALLE,JOSTA NAUTTIIKIN AIVAN ERI TAVALLA TYÖPÄIVÄN JÄLKEEN.
TUNTUU IHANALTA MENNÄ KOTIIN PÄIVÄN TÖIDEN JÄLKEEN JA SUODA ITSELLEEN ANSAITTU LEPO JA RENTOUTUMINEN.
JATKUVA JOUTENOLO UUVUTTAA IHMISEN JA VIE ELÄMÄSTÄ ILON JA SITTEMPÄ ONKIN KOVIN HOUKUTTELEVAA OTTAA VÄHÄN JA SITTEN VÄHÄN ENEMPI JOTAIN ILOLIENTÄ TAI VASTAAVAA AINETTA JA SAADA EDES HETKEKSI HILPEYTTÄ.
KIRJOITUKSEN SANOMA ON KUULKAA AIVAN TOTTA, EI SITÄ TARVITSE ALKAA RIEPOTTELEMAAN. OLI SE SITTEN VALITUISTA PALOISTA,TOLKIEN TARINOISTA,ANNA-LEHDESTÄ YMS. SE ON KUITENKIN KERTOMUS ELÄVÄSTÄ ELÄMÄSTÄ!
SANOMA ON TÄYSIN SELKEÄ:ITSE ME OLEMME OMAN ELÄMÄMME RAKENTAJIA JA TEEMME AIVAN ITSE VALINTOJA, OLIPA MEILLÄ ELÄMÄSSÄ TAPAHTUNUT MITÄ TAHANSA, ETEENPÄIN PAHOISTAKIN PÄIVISTÄ VIEVÄN TIEN VALINNAT TEEMME AIVAN ITSE.
EN SITTEN OLE KULTALUSIKKA SUUSSA SYNTYNYT, ENKÄ TOSIAANKAAN HELPOLLA ELÄMÄSSÄNI PÄÄSSYT,MUTTA SINNIKKÄÄLLÄ ASENTEELLA OLEN JOTENSAKIN PÄRJÄNNYT. EN OLI RAHARIKAS JA KOVASTI PITÄÄ PONNISTELLA TYÖNTEON ETEEN,KOSKA OLEN VUOSIEN SAATOSSA SAIRASTUNUT JA KIPUJA ON PALJON. EN SILTIKÄÄN HALUA JÄÄDÄ LAAKEREILLENI,VAAN YRITÄN VIELÄ JAKSAA, ETTÄ SAISIN HIEMAN TURVATTUA ELÄKEPÄIVIÄNI.
OLLAAN HEI YSTÄLLISIÄ TOISILLEMME JA POSITIIVISIA.
EI LATISTETA,VAAN ANNETAAN KIRJOITTAJAN SANOMAN VAIKUTTAA MYÖNTEISESTI,SIITÄHÄN JOKA TAPAUKSESSA JOKU VOI SAADA SEN PIENEN USKONPISARAN, ETTÄ HÄNENKIN ELÄMÄNSÄ VOI MUUTTUA.
JA TOSIAANKIN ÄIDINKIELENOPETTAJAT VOI AIVAN RAUHASSA KESKITTYÄ KORJAILEEN KOKEITA SIELLÄ KOULUMAAILMASSA, TÄNNE SAA JOKAINEN KIRJOITTAA AIVAN RAUHASSA,AIVAN SYDÄMENSÄ KYLLYYDESTÄ JA EI TARVITSE VÄLITTÄÄ ÄIDINKIELEN OPETTAJISTA EIKÄ MUISTAKAAN ITSENSÄPÖNKITTÄJISTÄ. JÄTETÄÄN HEIDÄT OMAAN ARVOONSA,VIISASTELEMAAN.
OIKEIN PALJON VOIMIA KAIKILLE JA MAHDOLLISIMMAN HYVÄÄ ELÄMÄÄ. - tuossa mitään
yleistetty, kun kertoi vain oman tarinansa. Aika ihme vaan, että sai auton ilmaiseksi, ei onnistuisi nykyään. Mutta nykyään on kyllä kaikenlaisia asuntoloita, oli kyllä kymmenen vuotta sittenkin..
- sinunkin sitten
nainen myös kirjoitti:
olen alkoholisti jolla 2 v. raittiutta takana, olen samaa mieltä päähän potkimisesta. Olen nyt ihan ok. duunissa mut en leveile työkavereille menneisyydestäni (pelaan varman päälle). On ihanaa kun saa sen tilin ja voi ostella jotain joka ennen ei ollut mahdollista, oman elämän hallinta tuntuu hyvältä. Yritetään muistaa että ollaan kaikki yhtä arvokkaita ihmisiä!!
ilmeisesti pitää tulla vaurastumisellasi leventelemään köyhille työttömille ja eläkeläisille kun työssäkäyvien palkansaajien seassa on sinulla komplekseja vaurautesi suhteen.
Muuten sen verran minäkin arvaan alkoholistien käyttäytymistä, että heillä tuskin riitä kärsivällisyys mihinkään nettipalstojen seuraamiseen, eivätkä he mihinkään palstoille kirjoittele. - lukea?
ja... kirjoitti:
Tyyppihän sanoi että maksoi auton osamaksulla!!!! Lue tarkemmin hölmö.
- tarkemmin...
lukea? kirjoitti:
Tyyppihän sanoi että maksoi auton osamaksulla!!!! Lue tarkemmin hölmö.
"Kävelin sitten seuraavana yön ja päivän aikana Tuusulaan yhden häkkiautokauppiaan luo ja sanoin suoraan, että ei oo rahaa."
Tuo kävely keskustasta Tuusulaan olisi kova suoritus hyväkuntoisellekin, saati sitten vuosia rappiolla olleelle...
Ja kun menet autojobbarille sanomaan, että ei ole rahaa, bisnekset loppuvat siihen. - Varvastossunkuluttaja
Tuntuu siltä, että enemmistö kommentoijista keskityy pohtimaan alkuperäisen kirjoituksen todenperäisyyttä. Onko se lopulta näissä sfääreissä edes olennaista? Eihän tarina Lumikista tai Rumasta Ankanpoikasestakaan mitään faktaa ole. Mutta silti niistäkin voi jotain oppia. Eikö?
Kokemuksesta (omastakin!) tiedän, että ihminen voi ottaa itseään ns. niskasta kiinni. Tai olla ottamatta. Se kumman tien valitsee, määrää loppuelämän suuntaa ratkaisevasti. Moni asia vaatii tahdonlujuutta. Kyllä sitä jokaisessa ihmisessä on, se vain täytyy saada esille. Sitä paskaoloa ilman viinaa (tai röökiä!) pystyy kyllä kestämään, jos tosissaan haluaa yrittää. Ei siihen kuole ja se huonoin vaihe on ohimenevää.
Apuakin nykyään saa, jos itse haluaa tsempata. Peukut vann pystyyn kaikille, joilla uskallusta riittää! - miksette lue huolella
ukulelee kirjoitti:
auton "kodikseen" ei työhön menoon.
voi vittu ku on negatiivistä jengiä.
must toi oli hyvä kirjotus. totta tai ei.
mä oon samaa mieltä, menkää pummit hommiin vaikka kerää käpyjä jos ette muuhun pysty. - näillä sivuilla
Varvastossunkuluttaja kirjoitti:
Tuntuu siltä, että enemmistö kommentoijista keskityy pohtimaan alkuperäisen kirjoituksen todenperäisyyttä. Onko se lopulta näissä sfääreissä edes olennaista? Eihän tarina Lumikista tai Rumasta Ankanpoikasestakaan mitään faktaa ole. Mutta silti niistäkin voi jotain oppia. Eikö?
Kokemuksesta (omastakin!) tiedän, että ihminen voi ottaa itseään ns. niskasta kiinni. Tai olla ottamatta. Se kumman tien valitsee, määrää loppuelämän suuntaa ratkaisevasti. Moni asia vaatii tahdonlujuutta. Kyllä sitä jokaisessa ihmisessä on, se vain täytyy saada esille. Sitä paskaoloa ilman viinaa (tai röökiä!) pystyy kyllä kestämään, jos tosissaan haluaa yrittää. Ei siihen kuole ja se huonoin vaihe on ohimenevää.
Apuakin nykyään saa, jos itse haluaa tsempata. Peukut vann pystyyn kaikille, joilla uskallusta riittää!ei paljon rappioalkoholismin valinneita tai muutoin tieten elämässään yrittämisen läskiksi lyöneitä juuri esiinny. Eniten on varmaan pienillä eläkkeillään alati nousevien elinkustannusten kanssa kamppailevia jotka usein ovat jo yrittäneet ja tehneet elämässään ties mitä.
Sitten on ns. paskatöissä pyöriviä jotka tekevät vajaita työaikoja ja tilapäiskeikkoja pienellä palkalla.
Työttömiä on myös ja monet heistä jo kouluttautuneetkin, mutta eivät ole saaneet mitään työtä saati koulutustaan vastaavaa työtä.
Tällaisille kun kirjoittelee opettavaisia tarinoita siitä miten kaiken laiminlyönyt voi nousta vaurauteen, niin ei ole ihme jos he sen propakadistisena työttömien negatiivisella tavalla leimaamisena kokevat.
- on ihan
väärä paikka tänne tuollaisia tarinoita kirjoitella.
Nekin joita kirjoittamasi kaltainen joko fiktiivinen tai todempi tarina mahdollisesti kiinostaa tuskin haluavat lukea ihan samanlaista tarinaa aina toistamiseen.
Jos olisit vähän lukenutkin näitä sivuja niin tuskin tuollaista tarinaa tänne tunkisit. Vai haluatko sitten tuolla tarinallasi osoittaa, että kaiken yrittämisen läskiksi lyömisen ja vuosikausiksi kaljan juomiseen keskittymisen kautta voi hyvinkin päätyä menestyksekkäämmälle uralle kuin mitä turhalla yrittämisellä ja pingottamisella.
Voisi joku huono-onnisempi tuollaisella tyylillä hyvinkin olla päätynyt paremmalle uralle kuin mitä on päätynyt, mutta ei siitä miksikään yleisneuvoksi ole. Mitä siitäkin tulisi jos isommat joukot nuoria ja vanhempiakin ihmisiä löisi tuolla tavalla läskiksi.- ei mene tuo ihan läpi
Mikä tuossa kirjoituksessasi oli nyt niin pointtina, melkein vois luulla uskovaisen puheeksi?
Ei meinaan paljoa puutu.
Vähän niinkuin taas katsos muita alas kun olet itseksesi päässyt ylös?
Vai muistutatko itseäsi säännöllisesti tällä kertomuksella ettet vaan valuisi takaisin alas?
Tuo autojuttu oli hiukan outo, voi olla tottakin en sano, maailmassa on paljon outoja juttuja jotka ovat tosia. - se kyllä
ei mene tuo ihan läpi kirjoitti:
Mikä tuossa kirjoituksessasi oli nyt niin pointtina, melkein vois luulla uskovaisen puheeksi?
Ei meinaan paljoa puutu.
Vai muistutatko itseäsi säännöllisesti tällä kertomuksella ettet vaan valuisi takaisin alas?
Tuo autojuttu oli hiukan outo, voi olla tottakin en sano, maailmassa on paljon outoja juttuja jotka ovat tosia.on ihan käsittämätöntä jos minun kirjoitustani on tarkoituksesi kommentoida.
- kirjoittaa tänne
tämä sinua arvosteleva "tiitiäinen" ei tiedä mistään mittään,mutta häntä lohduttanee tieto ,että hän ei ole yksin .
Tuollaisia tiitiäisiä on tämä maa täysi ! - kokematon!!
Ei meinaan paljoa puutu.
Tuo autojuttu oli hiukan outo, voi olla tottakin en sano, maailmassa on paljon outoja juttuja jotka ovat tosia.Kyllä, se on hyvä että kaveri muistuttaa itseään elämässä tehdyistä virheistä, niin kuuluisi muidenkin tehdä ettei tarvitse hakata päätään seinään, eikö jumalauta muuta arvosteltavaa ole kaverin rehellisyydestä, no, ihmiset vain ovat sellaisia että helpompi tuomita ja arvostella kun kiittää, itse sanon mkatuojasta nousseelle että tämän arvostelijan kaltaiset siihen tuskuin pystyvät, äätä pystyyn ja jatka duuneja ja raittiutta, tärkeintä on että sun elämä on kunnossa, sun ei tarvitse miellyttää tällaisia mulkkuja kun tämä arvostelija, elä itsellesi, hyvä!
- kiksu23
Ei meinaan paljoa puutu.
Tuo autojuttu oli hiukan outo, voi olla tottakin en sano, maailmassa on paljon outoja juttuja jotka ovat tosia.tänne jos minne saa kirjoittaa mitä haluaa!! toinen juttu on ettei niitä tarvi lukee jos ei kiinnosta ;) kukaan ei pakota nimittäin!! nostan hattua ihmisille jotka on nousee pohjalta ja osaa arvostaa elämän pieniä iloisia asioita :)
- kun ajattelin
Ei meinaan paljoa puutu.
Tuo autojuttu oli hiukan outo, voi olla tottakin en sano, maailmassa on paljon outoja juttuja jotka ovat tosia.ton tekstin luettuani että sen tarkoitus oli kertoa että pohjaltakin pääsee ylös jos oma tahto riittää.. Yleistystä en nähny missään kohti. En tosin ole lukenut sitä aikaisempaa tekstiä joten en tiedä mitä siinä on lukenut.
- ?!?!?!?!?!
Kyllä mua risoo ihmisten skeptisyys.. tai kai toi jo menee kateuden puolelle!!
miksi ihmeessä ette voi olla iloisia että tälläkin palstalla on välillä onnistumisista... haluatte aina rypeä omissa eritteissä ettekä edes yritä!!! Ainaista valitusta tarinoiden todenperäisyydestä... ihan sama tapahtui minulle kun ensimmäistä kertaa tänne kirjoitin tarinani!! En ymmärrä mihin on kadonnut teidän inhimillisyys, se on ilmainen joten sitä teidän ei tarvitse ostaa sossun rahoilla!!! ja jos teitä oikeesti noin paljon ärsyttää lukea ihmisten kertomuksia niin laittaa sitten netin kiinni...ei ole pakko lukea jos ei kestä totuutta että vain itse tekemällä voi saada muutoksia aikaan!!! ja se että jos ei ole mitään rakentavaa sanottavaa niin ÄLÄ KULUTA RASITTUNEITA SORMIASI TOISEN MOLLAAMISEEN!!!!
En voi muuta kuin nostaa tälle miehelle hattua...ja olen vilpittömästi onnellinen puolestasi!!!- ihan vaan
sekin, että kaltaisesi ei ole ainakaaan vielä onnistunut minua niin tyhjäksi nylkemään, että vielä sossusta mitään saisin ja tuskin tulen mistään sossusta mitään koskaankaan hakemaan. Kyllä minä sen tiedän mitä todennäköisesti siinä vaiheessa tekisin jos ihan puliukoksi asti päätyisin, en minä itseäni tappaisi ellen ihan sairaassa kunnossa olisi.
'inhimillisyys se on ilmainen, joten sitä ei teidän tarvitse ostaa sossun rahoilla!!!'
Tuossa syytät mollaamisesta, ja tämäkö ei sitten sinun mielestäsi ole mollaamista, tai ainakin sellaisen yritystä.
'haluatte aina rypeä omissa eritteissä ettekä edes yritä!!!'
Mitä rakentavaa tarkoitusta pitäisi sinun mielestäsi vaikkapa jonkun vanhemman pienellä eläkkeellä nykyinflaation oloissa sinnittelevän tulkita tästäkin lauseestasi.
Ei ole ihme jos huonossa asemassa olevat eivät ole innokkaita lukemaan toisten ihmisten menestystarinoita tai näiden vauraasta elämänmenosta, vaikka nämä tarinat olisivat ihan aitoja ja tosiakin. Minusta tällaista ihan kannattaakin välttää mahdollisuuksiensa mukaan, kun sitä tunkee jatkuvasti silmille ihan liikaa muutenkin. Mikä sitävastoin kiinostaisikin varmaan monia on mahdollisimman yksityiskohtaiset konkreettiset neuvot ja tiedot siitä miten omaa taloudellista tilannettaan saisi korjattua paremmaksi. Yleiset neuvot oikeista asenteista moraalista sun muusta eivät myöskään huonossa asemassa olevaa liioin kiinnosta, sillä hän on usein jo joutunut alistumaankin ties mihin. ihan vaan kirjoitti:
sekin, että kaltaisesi ei ole ainakaaan vielä onnistunut minua niin tyhjäksi nylkemään, että vielä sossusta mitään saisin ja tuskin tulen mistään sossusta mitään koskaankaan hakemaan. Kyllä minä sen tiedän mitä todennäköisesti siinä vaiheessa tekisin jos ihan puliukoksi asti päätyisin, en minä itseäni tappaisi ellen ihan sairaassa kunnossa olisi.
'inhimillisyys se on ilmainen, joten sitä ei teidän tarvitse ostaa sossun rahoilla!!!'
Tuossa syytät mollaamisesta, ja tämäkö ei sitten sinun mielestäsi ole mollaamista, tai ainakin sellaisen yritystä.
Mitä rakentavaa tarkoitusta pitäisi sinun mielestäsi vaikkapa jonkun vanhemman pienellä eläkkeellä nykyinflaation oloissa sinnittelevän tulkita tästäkin lauseestasi.
Ei ole ihme jos huonossa asemassa olevat eivät ole innokkaita lukemaan toisten ihmisten menestystarinoita tai näiden vauraasta elämänmenosta, vaikka nämä tarinat olisivat ihan aitoja ja tosiakin. Minusta tällaista ihan kannattaakin välttää mahdollisuuksiensa mukaan, kun sitä tunkee jatkuvasti silmille ihan liikaa muutenkin. Mikä sitävastoin kiinostaisikin varmaan monia on mahdollisimman yksityiskohtaiset konkreettiset neuvot ja tiedot siitä miten omaa taloudellista tilannettaan saisi korjattua paremmaksi. Yleiset neuvot oikeista asenteista moraalista sun muusta eivät myöskään huonossa asemassa olevaa liioin kiinnosta, sillä hän on usein jo joutunut alistumaankin ties mihin.Luovu julkisen liikenteen käytöstä ja hanki polkupyörä.
- osaltani
Pre_Kaarina kirjoitti:
Luovu julkisen liikenteen käytöstä ja hanki polkupyörä.
olenkin jo toteuttanut tuon ja siinä todella säästää merkittävästi ja silti pääsee erityisen hyvin liikkumaan ainakin kaupunkimaisemissa, ja tavaroitakin pyörällä saa vielä paljon kulkemaan.
Jos varaa olisi vähän enemmän satsata niin moposkootteri polkupyörän lisäksi tulisi sekin vielä selvästi halvemmaksi kuin julkinen liikenne, edellyttäen että asuu paikalla missä tuota ajopeliään voi pitää niin ettei se joudu ilkivallan kohteeksi. Tuollaisella mopolla pääsisi kesäaikaan nopeasti kaupungista ulos ja vaikka johonkin uimarannalle. Polkupyörällä jos lähtee uimareisulle ja matkaa on useamman kymmentä kilommetriä yhteen suuntaan niin ei sillä reisulla sitten kyllä enää paljon uida jaksakkaan kun vielä paluumatkakin pitää jaksaa.
Minulla on ollut tuossa auto tai Lada1500-91 jolla en juuri mitään aja, mutta kuitenkin pakollisen liikennevakuutuksen ja käyttömaksun ja katsastusmaksut siitä maksan. Jos ei minulla olisi satunnaista huoltoajotarvetta ja peräkärryä autolleni, niin ilman muuta heti kokonaan autosta luopuisin. Olen nyt vähän ajatellut syksyllä hankkia tuollaisen halvemman moposkootterin jos vielä tarjouksella myyvät. Pääsee sitten vähän kokeilemaan ja kenties vaikka jostain kaukempaakin puolukoita pakastimeen kerämään. Minulla on tässä sikäli hyvä että on ulkona koppi jossa ajopelejä huollan ja voin niitä säilyttää.
No ei tähän enempää kun taitaa tämäkin mennä jo turhaksi rehvasteluksi, kun ei näitä säilytyspaikkojakaan saati huoltopaikkaa ainakaan kerrostalossa asuvalla niin vaan aina ole. - samaa mieltä
Tunnen itsekin henkilön, joka onnistui nousemaan jaloilleen vielä. Elää nykyisin raitista, tavallista perhe-elämää.
Kaveri oli ollut jo köyttä rasvailemassa, kunnes tajusi, että ei tää voi näin mennä. - mietin vaan..
ihan vaan kirjoitti:
Ei ole ihme jos huonossa asemassa olevat eivät ole innokkaita lukemaan toisten ihmisten menestystarinoita tai näiden vauraasta elämänmenosta, vaikka nämä tarinat olisivat ihan aitoja ja tosiakin. Minusta tällaista ihan kannattaakin välttää mahdollisuuksiensa mukaan, kun sitä tunkee jatkuvasti silmille ihan liikaa muutenkin. Mikä sitävastoin kiinostaisikin varmaan monia on mahdollisimman yksityiskohtaiset konkreettiset neuvot ja tiedot siitä miten omaa taloudellista tilannettaan saisi korjattua paremmaksi. Yleiset neuvot oikeista asenteista moraalista sun muusta eivät myöskään huonossa asemassa olevaa liioin kiinnosta, sillä hän on usein jo joutunut alistumaankin ties mihin.Vähä tuossa vilkaisin ihmisten puheita ja ompa outoa tekstiä... Eikö se ole ihan sama, onko tarina fiktiota vai faktaa, tai uskovaisen puhetta jos se voi jollekin toiselle tuottaa iloa, yhteenkuuluvuuden tunnetta tai mahdollisen tunteen onnistumisesta tässä elämässä? Kaikilla on tilaisuus valita...vaikkakin se ei aina ole helppoa tässä elämässä, joka on nykyään niin vaativaa... että herkemmät voi pudota kyydistä...enkä tarkoita äskeistä pahalla, koska itsekään en koe täyttäväni muiden ja "maailman" odotuksia, ja se tuottaa tuskaa.
minä en kokenut että asialla pröystäillään("ryysyistä rikkauksiin-tyyliin)" kunhan tulee pärjäämään.ja on siihen tyytyväinen) mitenkään, ehkä se on katkeran ihmisen puhetta, joka niin tuntee. Tuskin köyhyydestä noussut ihminen halveksuu niitä joilla on huonommin... aina ei elämä mene niin kuin haluaa :( mutta kyllä siihen oma tahto aika paljon vaikuttaa. Vilpittömästi kaikkea hyvää ihan kaikille.!
Ja.. kyllä "huono-osaisella"/köyhällä/juopollakin voi olla sanottavaa. Ei asema heistä tyhmempiä tee.. - ..paha mieli..
osaltani kirjoitti:
olenkin jo toteuttanut tuon ja siinä todella säästää merkittävästi ja silti pääsee erityisen hyvin liikkumaan ainakin kaupunkimaisemissa, ja tavaroitakin pyörällä saa vielä paljon kulkemaan.
Jos varaa olisi vähän enemmän satsata niin moposkootteri polkupyörän lisäksi tulisi sekin vielä selvästi halvemmaksi kuin julkinen liikenne, edellyttäen että asuu paikalla missä tuota ajopeliään voi pitää niin ettei se joudu ilkivallan kohteeksi. Tuollaisella mopolla pääsisi kesäaikaan nopeasti kaupungista ulos ja vaikka johonkin uimarannalle. Polkupyörällä jos lähtee uimareisulle ja matkaa on useamman kymmentä kilommetriä yhteen suuntaan niin ei sillä reisulla sitten kyllä enää paljon uida jaksakkaan kun vielä paluumatkakin pitää jaksaa.
Minulla on ollut tuossa auto tai Lada1500-91 jolla en juuri mitään aja, mutta kuitenkin pakollisen liikennevakuutuksen ja käyttömaksun ja katsastusmaksut siitä maksan. Jos ei minulla olisi satunnaista huoltoajotarvetta ja peräkärryä autolleni, niin ilman muuta heti kokonaan autosta luopuisin. Olen nyt vähän ajatellut syksyllä hankkia tuollaisen halvemman moposkootterin jos vielä tarjouksella myyvät. Pääsee sitten vähän kokeilemaan ja kenties vaikka jostain kaukempaakin puolukoita pakastimeen kerämään. Minulla on tässä sikäli hyvä että on ulkona koppi jossa ajopelejä huollan ja voin niitä säilyttää.
No ei tähän enempää kun taitaa tämäkin mennä jo turhaksi rehvasteluksi, kun ei näitä säilytyspaikkojakaan saati huoltopaikkaa ainakaan kerrostalossa asuvalla niin vaan aina ole.Hyvä mieli tuli tarinaa lukiessani.
Paha mieli siitä, että niinkuin saitin joka ikisessä keskustelussa tuntuu käyvän, ihmiset ottavat itseensä ja rupeat napisemaan vastauksia.
Mutta minä en napise. Tämä tarinasi olkoon sitten tosi sellaisenaan, väritetty tai laimennettu, miten vaan, piristi perjantaitani entisestään ja minä kiitän että sen kerroit. - ..vaan ei näppärät sormet
..paha mieli.. kirjoitti:
Hyvä mieli tuli tarinaa lukiessani.
Paha mieli siitä, että niinkuin saitin joka ikisessä keskustelussa tuntuu käyvän, ihmiset ottavat itseensä ja rupeat napisemaan vastauksia.
Mutta minä en napise. Tämä tarinasi olkoon sitten tosi sellaisenaan, väritetty tai laimennettu, miten vaan, piristi perjantaitani entisestään ja minä kiitän että sen kerroit.Tämän ei siis pitänyt olla vastaus ylläolevaan viestiin vaan siihen alkuperäiseen tarinaan. toim huom. perjantaisormet.
- tikka22
..paha mieli.. kirjoitti:
Hyvä mieli tuli tarinaa lukiessani.
Mutta minä en napise. Tämä tarinasi olkoon sitten tosi sellaisenaan, väritetty tai laimennettu, miten vaan, piristi perjantaitani entisestään ja minä kiitän että sen kerroit.Hei niinhän se on että kehenkä kapula kolahtaa ,sieltä ulinaa kuuluu.Leikin itse viinan kanssa ja syövyttelin ihmis suhteet asunnot ja kaiken ympärilläni olevan .ns. hyvän.Miksi joku onnetonta kärsinyt ihminen ei saisi kertoa karua totuutta, mitä viina saa aikaan.Kaikki ei altistu aineelle niin nopeasti, kuin toiset.Minun periaatteeni on ,että en syyllistä juovaa ihmistä,enkä myöskään raitistunutta joka on siitä helvetistä irti päässyt,silloinhan kadehtisin toisen hyvää elämän tapaa,ja toisin oman heikkouteni esille.Oma osani oli armoton juonti joka jäi n 12v sitten Kalliolan kuntoutus keskuksen toimesta ja minulle sattuvasta ohjauksesta pois.Ja takaisin en kaipaa entiseen juovaan elämääni.Minuakin pilkattiin juonti aikanani ,tein toitä viina palkalla, ja ei tämän pidempää aikaa kuin 12 v jonka raittius on kestänyt.On moni pilkkaajistani melkein niissä lähtö kuopissa missä itsekkin olin aikanaan.Osat vaihtuu mutta kun tunnen viinan voiman en herjaa heitä,eikä nykyisin hekään minua.Elän tasapainoista elämää ja jos viina juohtuu mieleen ,ei tarvitse kuin katsoa elämän päiväkirjasta sivun takapuolta,niin mieli muuttuu uuteen ja parempaan aikaan ja se on tätä päivää raittiina päivä kerrallaan.
- pulppi
ihan vaan kirjoitti:
Ei ole ihme jos huonossa asemassa olevat eivät ole innokkaita lukemaan toisten ihmisten menestystarinoita tai näiden vauraasta elämänmenosta, vaikka nämä tarinat olisivat ihan aitoja ja tosiakin. Minusta tällaista ihan kannattaakin välttää mahdollisuuksiensa mukaan, kun sitä tunkee jatkuvasti silmille ihan liikaa muutenkin. Mikä sitävastoin kiinostaisikin varmaan monia on mahdollisimman yksityiskohtaiset konkreettiset neuvot ja tiedot siitä miten omaa taloudellista tilannettaan saisi korjattua paremmaksi. Yleiset neuvot oikeista asenteista moraalista sun muusta eivät myöskään huonossa asemassa olevaa liioin kiinnosta, sillä hän on usein jo joutunut alistumaankin ties mihin.Tässä sinulle yksinkertainen konkreettinen neuvo jolla voit parantaa taloudellista tilannettasi:
1. Mene töihin
2. Jos olet jo töissä ja tienaat liian vähän mielestäsi, hae parempipalkkaista työtä
3. Jos et ole tarpeeksi pätevä parempipalkkaiseen työhön, hanki tarvittava koulutus
Näin yksinkertaista se on. Tässä maassa ei kenelläkään ole mitään esteitä taloudelliseen pärjäämiseen. Sydänkirurgiksikin pääseen kun opiskelee lääkiksen kirjat ja opiskelee...ja yhteiskunta maksaa opiskelun, eli köyhät olot ei ole este. - mrs.unknown
SINUN ASENTEESI OIKEA!Noin pitää suhtautua jonkun onnistumiseen,Suomi kun on kateellisten ihmisten maa!
- niina73
ihan vaan kirjoitti:
Ei ole ihme jos huonossa asemassa olevat eivät ole innokkaita lukemaan toisten ihmisten menestystarinoita tai näiden vauraasta elämänmenosta, vaikka nämä tarinat olisivat ihan aitoja ja tosiakin. Minusta tällaista ihan kannattaakin välttää mahdollisuuksiensa mukaan, kun sitä tunkee jatkuvasti silmille ihan liikaa muutenkin. Mikä sitävastoin kiinostaisikin varmaan monia on mahdollisimman yksityiskohtaiset konkreettiset neuvot ja tiedot siitä miten omaa taloudellista tilannettaan saisi korjattua paremmaksi. Yleiset neuvot oikeista asenteista moraalista sun muusta eivät myöskään huonossa asemassa olevaa liioin kiinnosta, sillä hän on usein jo joutunut alistumaankin ties mihin.eikös tämä ole kaikkia warten?????
kuka täällä määrää mistä saa kirjoittaa ja mist ei? tein puheiden mukaan.... herää jos joku haluaa kertoa elämästään so..ei se ole pal pois sun elämästäs,siks toisekseen miksi pitää ain rupee aukoo päätään jokaisten kirjoituksill???
mä ain luen näit kun kerkiin jokaisell on oikeus kirjoittaa jos tahtoo ei ain pitäs aukoo päätään tääll....
wiestin kirjoittajall hienoa ett olet selwint
tsemppiä elämääsi!!!! - on pommittanut
tätä samaa juttua pikkuisen vaihtelevilla yksityiskohdilla kohta vuoden verran eri palstoille, hyvin uppoaa mielisairaan tuotokset lukijoihin ;)
- jo ikämies
pulppi kirjoitti:
Tässä sinulle yksinkertainen konkreettinen neuvo jolla voit parantaa taloudellista tilannettasi:
1. Mene töihin
2. Jos olet jo töissä ja tienaat liian vähän mielestäsi, hae parempipalkkaista työtä
3. Jos et ole tarpeeksi pätevä parempipalkkaiseen työhön, hanki tarvittava koulutus
Näin yksinkertaista se on. Tässä maassa ei kenelläkään ole mitään esteitä taloudelliseen pärjäämiseen. Sydänkirurgiksikin pääseen kun opiskelee lääkiksen kirjat ja opiskelee...ja yhteiskunta maksaa opiskelun, eli köyhät olot ei ole este.ja laman myötä työelämästä kortistoon saneerattu ja siitä pienelle eläkkeelle.
Kyllä minä uskon että noita sinun luettelemiasi työelämään kouluttautumisia ja valmentautumisia olen vähintään yhtä paljon harrastanut kuin sinäkin. Olisipa minulla heittää tuohon vielä muutama merkittävää lisäjuttuakin, mutta olkoon.
Sinä se vaaan toistelet 'Tässä maassa ei kenelläkään ole mitään esteitä .......paja paja paja' En jumalauta jaksa tuollaiseen mitään kommentoida. - pidä....
pulppi kirjoitti:
Tässä sinulle yksinkertainen konkreettinen neuvo jolla voit parantaa taloudellista tilannettasi:
1. Mene töihin
Näin yksinkertaista se on. Tässä maassa ei kenelläkään ole mitään esteitä taloudelliseen pärjäämiseen. Sydänkirurgiksikin pääseen kun opiskelee lääkiksen kirjat ja opiskelee...ja yhteiskunta maksaa opiskelun, eli köyhät olot ei ole este.paikkaansa. Tyttäreni opiskeli lääkäriksi ja vielä erikoistui silmälääkäriksi. Köyhät vanhemmat eivät voineet rahoittaa kirjoja ym..ym..,joten aikamoinen lainanmaksu on tulevaisuudessa maksettavana!
Ei opiskelu ole ilmaista. - amr5
pulppi kirjoitti:
1. Mene töihin
Näin yksinkertaista se on. Tässä maassa ei kenelläkään ole mitään esteitä taloudelliseen pärjäämiseen. Sydänkirurgiksikin pääseen kun opiskelee lääkiksen kirjat ja opiskelee...ja yhteiskunta maksaa opiskelun, eli köyhät olot ei ole este.ja pahasti. Ei sitä sairas ihminen töihin pysty saati itseään kouluttaa. Että semmosta.
- ja homoilen sun kaa
on pommittanut kirjoitti:
tätä samaa juttua pikkuisen vaihtelevilla yksityiskohdilla kohta vuoden verran eri palstoille, hyvin uppoaa mielisairaan tuotokset lukijoihin ;)
MUT SÄÄ OOT ALAIKÄNEN!
- olen kannustamassa
Sinua pysyttelemään raittiina ja työelämässä.
Ei itsellenikään kukaan leipää suuhun laittanut,siivous-tehdas-ja kassatyötä olen tehnyt,eikä niissä palkkapäivänä juuri ilo kumpuillut,mutta välttämättömän elämiseeni sain ja 2 lapselleni.
Kun olen pienellä palkalla tullut aina toimeen,en osaa edes kaivata ylellisyyksiä,päinvastoin nythän saan käyttää eläkkeeni ihan vain itseeni ja antaa vaikka 20€ lapsenlapsilleni syntymäpäivänään.
Sinulle toivotan kaikkea hyvää,äläkä välitä noista mollaavista kirjoituksista,näillä ihmisillä on tosi paha olo itsensä kanssa ja Sinä olet oiva kohde purkaa sitä Heidän oman elämänsä vaikeutta.- mutta onnea nyt vaan
Sana on vapaa tässäkin foorumissa, eikä nähdäkseni kukaan ole kovinkaan kummoisesti haukkunut tätä rappiollista ihmistä joka on kuin noussut tuhkasta upouutukaiseksi kansalaiseksi.
Hänellä on yhtä suuri oikeus julistaa rakettimaista nousuaan raittiiksi kelvolliseksi yhteiskunnan jäseneksi kuin noilla muilla jotka hämmästelevät siinä sivussa tätä ihmettä.
Kaikki kunnia hänelle asia on OK.
Jokaisella on yksi elämä ja sen saapi ihan rauhassa tärvätä tai sitten elellä miten tykkää.
Oman elämänsä vaikeuksia näköjään puretaan kun toivotetaan ensin onnea ja sitäsun tätä ja sitten kiljuen hypätään omaa elämää mainostamaan kuinka onkaan tehty siivoutehdaskassatyötä ja jne. Juujuu kamalaa on ollut.
Samaa kuin joku kertoisi että mulla on käsi poikki ja tää seuraava toivottaa paranemisia ja sitten mulla onkin ollut käsi poikki kyllä seitsemän kertaa seitsemän.
Todistat oikeaksi sen, mitä minä olen kuullut muualta. Jos työtön hakee töitä ja sanoo haastattelussa olleensa aktiivinen ja hakeneensa koko ajan, niin ei palkata. Sen sijaan jos sanoo juopotelleensa, tärppää.
Minä taas olen entinen katuhuora ja nykyään teen siivoushommia.- jännä juttu
nuo rooliodotukset.
Työtön mies otetaan paremmin johonkin varasto/teollisuusaputyöhön jos hän osaa antaa itsestään sellaisen vakutelman, että hän on pitkään ryypännyt ja pyörinyt kadulla.
Työtön nainen taas pääsee paremmin siivoustyöhön jos hän osaa antaa itsestään sellaisen vaikutelman että hän on pyörinyt katuhuorana.
Siis ei kannata antaa itsestään mitään tunnollisen ja säntillisen ihmisen vaikutelmaa ainakaan jos mielii työttömänä tuollaisiin töihin päästä.
Ne on nuo rooliodotukset hämmästyttävänkin tiukkoja ja niitä ihan kaikissa alakulttuureissa tai luokissa myös niiden sisällä tarkkaan vaaditaan noudatettavaksi.
Hyvänä esimerkkinä käy tästä vakkapa näilläkin sivuilla aina jonkun ilmeisen halventavassa tarkoituksessa puuttuminen sellaisiin kirjoittajan käyttämiin käsitteisiin, sanoihin tai fraaseihin, jotka poikkeavat hänen oletetusta roolistaan tai yleensä trendien mukaisesta ilmaisutyylistä tai muutoin tyylistä palstalla. Tällaisissa asioissa ihmiset ovat hämmästyttävän tarkkoja eivätkä juurikaan voi sietää poikkeamia.
Lyhyesti murjaisen tähän että kyllä ne tuollaiset ahdasmielisyydet vähän karsiutuisivat, jos vaikka muutaman vuoden jossain jenkeissä
pyörisi. Jenkeissä nimittäin ei niin kummaksuttaisi vaikka joku pultsritasoinen puhuisi Riemannin Hypoteesista ja vielä asiallisestikkin ja ymmärtäen, tosin harva tuollaisista asioista kiinnostunut olisi kun ei niistä mitään ymmärtäisi eikä niistä taalojakaan olisi kehiteltävissä. Eikä kukaan nyt yksinään pitkään viitsi puhua asioista joista toiset eivät ole kiinnostuneita tai eivät ymmärrä, sehän on vähän sama kun molottaisi jotain eksoottista kieltä yksinään.
- 10 pistettä!
Onneksi olkoon!
Pohjalle on helpompi päästä kuin sieltä ylös. Hyvä saavutus - ja oli palstalaisten mielestä provo tai ei - annan täydet kymmenen pistettä.
:) - vauhdissa ;D
Muuta nyt edes vähän enemmän näitä satujas, mulla on jo kolmesta kopio, turhaa paperin haaskausta, kun puustakin on pulaa.
Paljonko saat palkkaa näistä saduista?
Teet keskustelujen aloituksia useilla eri saiteilla, joten pakkohan sinun on eniron palkkalistoilla olla, ei kukaan täysijärkinen muutoin roiku eri vuorokauden aikohin saiteilla. Siis vuorotyölisät, tulee ja sitten muutama vapaa.
Hauskaa näitä on bongata, minulle se on viihdettä, sinulle työtä.
Olet vain liian nopeasti nykyisin samat sadut laittanut.
Haluatko päivämääriä, ja nickejäsi tähän?
Hyvää kesää ;D- ?!?!?!?!?!
...eihän kukaan oikeasti voi olla selvinny!! eihän kellään oikeasti voi olla asiat hyvin tuollaisen jälkeen!!
Voi luoja sun kans... miksi pitää kaikkea epäillä!
eikö sullakaan ole muuta tekemistä kun kirjoitella muiden tarinoita ylös...
ja vertailla mitkä muistuttaa toisiaan!!
HANKI ELÄMÄ!!!! - napin painallus
?!?!?!?!?! kirjoitti:
...eihän kukaan oikeasti voi olla selvinny!! eihän kellään oikeasti voi olla asiat hyvin tuollaisen jälkeen!!
Voi luoja sun kans... miksi pitää kaikkea epäillä!
eikö sullakaan ole muuta tekemistä kun kirjoitella muiden tarinoita ylös...
ja vertailla mitkä muistuttaa toisiaan!!
HANKI ELÄMÄ!!!!Tulostin syöttää ulos. Ei tarvitse kynää, ja kirjoittaa.
Onhan ihmisillä kummallisempiakin harrastuksia.
Toiset juoksee, tanssii, kävelee.
Toiset lukee, pelaa, jopa istuvat terassilla.
Harrastuksia on monia, minulla on tämä.
Suomi on vapaa maa, täällä saa harrastaa erilaisia asioita.
Eikö?
Sinä joko kirjoitat työksesi, mihin vakaasti alan päätymään, tai sitten se on harrastuksesi. Mutta,,,, jos harrastus, niin miksi ei uusia tarinoita, vaan samat.
Viet pongaamisen ilon, uusinnoillasi.
Siitähän ihmiset valittaa kun tvstä tulee uusintoja, minä valitan näiden juttujen uusintaa, tvtä kun ei ole. ;D - haisoooooooo
napin painallus kirjoitti:
Tulostin syöttää ulos. Ei tarvitse kynää, ja kirjoittaa.
Onhan ihmisillä kummallisempiakin harrastuksia.
Toiset juoksee, tanssii, kävelee.
Toiset lukee, pelaa, jopa istuvat terassilla.
Harrastuksia on monia, minulla on tämä.
Suomi on vapaa maa, täällä saa harrastaa erilaisia asioita.
Eikö?
Sinä joko kirjoitat työksesi, mihin vakaasti alan päätymään, tai sitten se on harrastuksesi. Mutta,,,, jos harrastus, niin miksi ei uusia tarinoita, vaan samat.
Viet pongaamisen ilon, uusinnoillasi.
Siitähän ihmiset valittaa kun tvstä tulee uusintoja, minä valitan näiden juttujen uusintaa, tvtä kun ei ole. ;DKirjoittajalla valtava tarve kertoa jotain ja se on kyhännyt monesta eri lukemastaan tarinasta ja lisännyt joitain omia kokemuksiaan ja toi soppa on luettavissa.
Entien työkaverini oli pikkaisen samanlainen. Ääni muuttui ja tarinat tulivat eriskummalliksiksi ja silloin taas ajattelin että nyt taas alkoi pulputus.
Toisilla on tarve. - Propagandaa?
haisoooooooo kirjoitti:
Kirjoittajalla valtava tarve kertoa jotain ja se on kyhännyt monesta eri lukemastaan tarinasta ja lisännyt joitain omia kokemuksiaan ja toi soppa on luettavissa.
Entien työkaverini oli pikkaisen samanlainen. Ääni muuttui ja tarinat tulivat eriskummalliksiksi ja silloin taas ajattelin että nyt taas alkoi pulputus.
Toisilla on tarve.On ihan selvää, että kaveri sepittelee omiaan, ja herääkin kysymys miksi.
Hänellä on ilmeisesti aika uusliberalistinen maailmankatsomus ja kirjoitusten tarkoitus on yrittää muokata ihmisten mielipiteitä siihen suuntaan. Hänen mielestään näemmä se on itsestä kiinni, jos et pärjää ja yhteiskunnan tuet pois köyhiltä.
Ei ole varmaan mies koskaan eläessään ollut köyhä tai päihderiippuvainen. Tunnen muutamiakin entisiä päihderiippuvaisia, enkä vielä koskaan ole tavannut yhtäkään, joka ongelmista selvittyään halveksisi kohtalotovereitaan niinkuin tämä herra näemmä. - sussu_21
keh....et taida itse tehdä mitään muuta kuin roikkua chatissä kun sulla on aikaa löytää mukavas toisen kirjotuksia monista paikoista...hanki elämä
- jotain tietävä
Propagandaa? kirjoitti:
On ihan selvää, että kaveri sepittelee omiaan, ja herääkin kysymys miksi.
Hänellä on ilmeisesti aika uusliberalistinen maailmankatsomus ja kirjoitusten tarkoitus on yrittää muokata ihmisten mielipiteitä siihen suuntaan. Hänen mielestään näemmä se on itsestä kiinni, jos et pärjää ja yhteiskunnan tuet pois köyhiltä.
Ei ole varmaan mies koskaan eläessään ollut köyhä tai päihderiippuvainen. Tunnen muutamiakin entisiä päihderiippuvaisia, enkä vielä koskaan ole tavannut yhtäkään, joka ongelmista selvittyään halveksisi kohtalotovereitaan niinkuin tämä herra näemmä.Henkistä kasvua on jäljellä pitkä tovi. 12:askel kokonaan ottamatta.
- jahaa....että noin..
Propagandaa? kirjoitti:
On ihan selvää, että kaveri sepittelee omiaan, ja herääkin kysymys miksi.
Ei ole varmaan mies koskaan eläessään ollut köyhä tai päihderiippuvainen. Tunnen muutamiakin entisiä päihderiippuvaisia, enkä vielä koskaan ole tavannut yhtäkään, joka ongelmista selvittyään halveksisi kohtalotovereitaan niinkuin tämä herra näemmä.Sitä minäkin ihmettelin ,kuin oli onnistunut noin vain katkaisemaan juomis kierteen,ettei enää kalja maistu. Hyvä jos asia näin on todellisuudessa,mut itä itse olen pannut merkille,tahtoo kestää jonkin aikaa ennenkuin pysyy täysin kuivilla ja työ kuntoinen. Onneksi tällä kaverilla oli onnea,auto velaksi,vaikka ei tuloja. työpaikka järjestyi heti,vaikka toiset hakee kuukausia,asunto järjestyi. Että onneks olkoon, samaa menestystä eteenpäin...
- nyt korostetaan
taloudessa ja kulttuurissa laajemminkin kamppailua vuorovaikutussuhteena, predator-pray suhteen ollessa enemmän taka-alalla ja yhteistyösuhteen kutakuinkin out paitsi siltä osin mitä sitä metsästysjengien sisällä välttämättömyyssyistä tietenkin esiintyy.
Miksi kamppailukulttuurissa elävä pyrkisi houkuttelemaan lisää väkeä omille metsästysmailleen, ellei sitten houkutellakseen heidät johonkin ansaan ja tuhotakseen heidät siellä. Ansa voi olla myös yksinkertaisesti sellainenkin että hänen maillaan ei juuri metsästettävää ole tai sieltä riista on ehtymään päin.- edellisestä mitään.
hmmm.....11.40 ei vielä keskipäivän paahde ole porottanut ja saanut pääkköäsi kuumaksi.
Muuten ei tuoda vuodatusta k ä s i t ä kuin voimakkaalla auringonsäteellä saadulla auringonpistoksella.
Eihän eilenkään vielä paistanut aurinko, eihän. - se menee,
edellisestä mitään. kirjoitti:
hmmm.....11.40 ei vielä keskipäivän paahde ole porottanut ja saanut pääkköäsi kuumaksi.
Muuten ei tuoda vuodatusta k ä s i t ä kuin voimakkaalla auringonsäteellä saadulla auringonpistoksella.
Eihän eilenkään vielä paistanut aurinko, eihän.ei tässä paljon muunkaan laisia kommentteja viitsi tuollaisiin provosepustuksiin kirjoitella.
Muuten kommentistasi tulkitsen sinun hyvinkin ymmärtäneen mitä tuossa kirjoitin, vaikka siihen kieltämättä tuo predator-prey tulikin kirjoitettua ja vielä näköjään prey tuli kirjoitettua pray (joten siitähän hauskempaakin kommentoitavaa olisi luullut lohkeavan). Niin tuo predator-prey olisi tietenkin pitänyt kirjoittaa suomeksi saalistaja-uhri/saalis tai jotain sellaista.
Jokaka tapauksessa nykytrendin mukaisen keskenäisen kamppailun tärkeyden taloudessa ja kulttuurissa laajemminkin korostumisen huomioon ottamista, ja sen pohjalta tuon provon kirjoittajan mahdollisien motiivien arvailuja ja pähkäilyjä tuossa kommentissani esille oli tarkoitukseni tuoda. - minä tässä taas
se menee, kirjoitti:
ei tässä paljon muunkaan laisia kommentteja viitsi tuollaisiin provosepustuksiin kirjoitella.
Muuten kommentistasi tulkitsen sinun hyvinkin ymmärtäneen mitä tuossa kirjoitin, vaikka siihen kieltämättä tuo predator-prey tulikin kirjoitettua ja vielä näköjään prey tuli kirjoitettua pray (joten siitähän hauskempaakin kommentoitavaa olisi luullut lohkeavan). Niin tuo predator-prey olisi tietenkin pitänyt kirjoittaa suomeksi saalistaja-uhri/saalis tai jotain sellaista.
Jokaka tapauksessa nykytrendin mukaisen keskenäisen kamppailun tärkeyden taloudessa ja kulttuurissa laajemminkin korostumisen huomioon ottamista, ja sen pohjalta tuon provon kirjoittajan mahdollisien motiivien arvailuja ja pähkäilyjä tuossa kommentissani esille oli tarkoitukseni tuoda.joo, oot sä kyllä hyvä :)
Tulin muuten itse justiinsa kaupungilta ennenkuin rustasin tuon aurinkokertomuksen,sopi kuvaan ja oma pää oli kuin tulipallo, jalat turvonneet ämpärit.
- Katuojasta noussut
Tiesin kyllä, että suurin osa aloitusviestiini vastanneista suhtautuvat vihamielisesti koko asiaan.
Motiiviksi yritetään selittää mitä kummallisinta soopaa. Mutta ei minulla ole mitään sen kummempia motiiveja tai fiksaatioita, että haluaisin päteä. On vaan sellainen ero, että eläessäni pulielämää ja nykyistä elämää, niin niissä on vissi ero. Nuorempana olin sippiukko, asunnoton juoppo pässi, jonka omaisuus mahtui takataskuun. Mulla ei ollut yhtään mitään. Paskat ja kuset housussa aamuisin. Mutta kyllästyin sellaiseen touhuun.
Loppujen lopuksi ei ollut edes vaikea vaihtaa suuntaa. En hakenut mitään ensiasuntoja tai sosiaalin tukiryhmiä, vaan lähdin siitä liikkeelle mihin kykeni. Toiset ihmiset auttoivat paljon, kuten esim se autojobbari, joka myi auton velaksi. En lähtenyt siis edes yrittään mitään asuntoa kaupungilta tai luottotiedottomana yksityinen olisi ollut ihan turhaa. Auto oli monta kuukautta mulle koti ja se on sata kertaa parempi ratkaisu kuin rappukäytävä.
Samoin työn saanti ei ollut vaikeaa. Oikeastaan ällistyin miten helppoa se oli. Mutta eipä mulla kyllä ollut mitään vaatimuksia sen suhteen. Riitti, että sai työtä.
Köyhyyden ensimmäinen vaatimus on, että tyssää kaikki ajatukset jo alkuunsa. Näin ei pääse yhtään eteenpäin ja on kuin se jutun mies, että pitäkää tunkkinne perkele.- Oikeesti!
Voisin kirjoittaa (lähes) samanlaisen elämäni tarinan! Olet osunut tasan oikeaan: OMA on elämäsi. Jokaisella.
Kuitenkin sanon vielä: UNELMOI SUURIA!
En ole mikään 'sossu' enkä ala olemaan.
Etsin heitä, ketkä etsivät meitä.
Mikä erottaa menestyneet 'taviksista'?
He uskaltavat olla eri mieltä suurten massojen kanssa. Jos olet tavis ja teet kuten kaikki muutkin tekevät - mitä sinusta tulee?
Tuleeko muuta kuin heistä kaikista? Tavis.
JOS sinulla on unelma muusta - ihan suurista - ole rohkea ja tartu Omaan Unelmaasi! Et minun, etkä kenekään muun.
Miten, oletko rohkea ja otat selvää vaikka minulta?
Ystävällisin terveisin
[email protected]
- ölölölölöl
tämä teksti. Tainnu lukee saman selostuksen aikaisemminkin.
- Tomi 30v.
Itsekin nousin pohjalta huipulle. Aloitin peruskoulusta, siirryin lukioon, sitten yliopistoon ja nykyisin vedän ekonomin papereilla 4500e/kk ja vuosittain bonusta tulee lisäksi n. 7000-15000e.
- Beavis_75
Niinpä, elämä ei ole vaaleanpunainen päiväuni monellekaan ja vaatii että itse tekee päätöksiä asioiden parantamiseksi - muut kun eivät voi sitä tehdä. Ja kateellisia kyllä riittää tässä maassa aina.
Hyvää jatkoa. - köyhyyys
niin minäkin joskus löysin työn joka elätää ei sosialihuolto johon luulin nyt elän työn kautta ja kiitos sille
- Liikuttunut
Aloin itkeä kun luin kirjoituksesi! Se ol iniin koskettava.olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä.Masennus seuranani.Kaikki sanovat,kyllä sinä selviät jos menisit töihin välillä,mutta en usko itseeni.Vaikka olin hyvä ja ahkera työntekijä. 20 vuotta. Ja sain paljon tunnustusta ja kehuja.Mutta sitten kaikki romahti.Kaikki on mennyt minulta.En jaksa uskoa enää mihinkään.En työssäselviytymiseen.En elämässä selviytymiseen.En rakkauteen. Mutta kirjoituksestasi sain voimaa.Jospa kuitenkin.Jospa kuitenkin olisi joku jossa voisin olla hyödyksi.Kiitos sinulle ja onnitteluni kun olet selviytynyt.Upeaa!!!!!
- hienoa homma.
Pääsit jaloillesi, opit jotain todella tärkeää elämästä, mitä monet eivät tajua eivätkä ymmärrä. Eivätkä koskaan saa tilaisuutta kypsyä kuten sinä.
Säilytä viisautesi ja myötätuntosi. Ne ovat tärkeitä.
Hyvää ja onnellista loppuelämää vaan :)- oppinut olen toimeeen tulevaa
OLIN masentunut JA varaton MENIN aina TYÖKKÄRIIIN myt EN löytäntyt OMIAAN. hajin YKSITYISILEKIN aina ei MUT kaupungilta JUUU TUU TÖIHIN MENI 19 V HAKEA JA RISAT MIETI SITÄ OLLA KÖYHÄ
- Katuojasta noussut
Kiitämme.
- sinusta mallia
Tällä hetkellä nimittäin pelottaa, etten koskaan saa töitä. Koulutus on, mutta sekö sitten aiheuttaa sen, etten pääse "huonompiin" hommiin, vaikka niitä olisin valmis tekemään? Olen todella pettynyt itseeni, tähän yhteiskuntaan ja kaikkeen. Alkaa vaitoehdot olla vähissä. Kai tästä olisi pääkaupunkiseudulle lähdettävä kohta, vaikka kerrostaloasuminen ja kaupunkielämä kauhistuttaa.
Mutta onnea sinulle. Toivon tosissani, että pystyn samaan kuin sinä.- tyttö21
mulle vierasta tollanen, mut onnea sun elämääsi nicki katuojasta noussut ja hyvää kesää :)
- TOIVOTAA SIUN MYÖS ONNEA
EI SOSIAALIHUOLTOON . ETSI NIIN KU MINULLE SANOTIIN HANKI OMA ELÄMÄ
- Työtön DI
...
- Katuojasta noussut
että jos asut muuallapäin suomea, niin ei pääkaupunkiseutu ole pelkkää kerrostaloelämää ja kaupunkia. Kyllä täältä löytyy maaseutua jo alle 30 km päästä. Se tosiasia tietenkin muutossa on, että kaikki vanha jää taakse... mutta itse olen niin monta kertaa jättänyt kaiken taakse, etten sillee siitä hätkähdä.
Kannattaa miettiä tarkkaan sitä, että jääkö jollekin kituvalle paikkakunnalle vain sen takia, että on syntynyt ja asunut siellä. Vai muuttaako muualle jo ihan peruselämisen ehtojen perässä. Kaverit jää sinne, mutta aina löytyy uusia. - ammatinope
Kerronpa nyt jotain kokemuksistani. Kuka tahansa pärjää ja menestyy. Tarvitaan vain 2 asiaa: Unelma ja Päätös tehdä se.
Kunhan se syy, unelma, tavoite, halu jotain saavuttaa - mikä se itse kullakin on, kunhan sen näkee itse tarpeeksi suurena ja päättää haluta toteuttaa se - menestyy ja onnistuu. Varmasti!
Miksi joku menestyy sillä, että valmistaa epäterveellistä ruokaa? Heillä on systeemi!
Systeemi on suurempi kuin yksikään tänne kirjoittava ns suuren massan edustaja.
Kuunteletko heitä? JOS, olet kuin he.
JOS haluat saada menestystä elämässäsi, mene menestyjien seuraan. 'Nurkissa norkoillen' tuskin saavutat muuta kuin norkoilemista nurkissa.
Olen auttanut satoja nuoria ja vanhoja menestymään. Enkä ota heiltä mitään maksua. Ei nyt, enkä koskaan. Jos vain purnaat,OK.
JOS haluat menestystä, voin auttaa - jos haluat auttaa itseäsi.
Terveisin
[email protected]
ammatinopetusta yli 20 v
- jah-76
Miksi siis on ollut pakko olla sellainen menijä nuoresta pitäen että alkoholia yms??
ja onhan näitä koulutuksii ja kaikkee mahdollista ihan yllin kyllin tarjolla joten niittenkään suhteen ei olisi tarvinnut jäädä riman kantajaksi.
nykyään on työkkärissä aika hyvin koulutuksia,esim maansiirto alalle yms kiinnostaviin juttuihin,joten elämää on osattava katsoa sekä elääkkin,mutta loppu pelissä jokainen itse on itsensä herra eikä sitä voi kukaan muukaan ohjailla.. - Esimerkki olet
Olipa mukava lukea tarinasi!! Tsemppiä !! ja toivottavasti pularit voisivat lukea juttusi kannettavasta katuojassa...
- Katuojasta, Elämään
Hyvä Ystävä!
Kirjoituksesi oli, lähes uskomaton tapaus nyky- ajan elämässä - ja sen paineissa! Tässä tuli todistetuksi se, että ihmisellä on olemassa uskomattomat voimavarat - jos hän tahtoo ottaa nuo voimavaransa vain käyttöön! Olen oikein ylpeä sinusta, nuori mies! Kirjoita tai puhu vain siitä, mitä sinulle tapahtui! Se ehkä pistää muutkin samanlaisessa tilanteessa ajattelemaan omaa, elämänsä surkeutta! Jatka siis vain samaan tyyliin, vai oletko ajatellut - Että pystyisitkö vielä parantamaan tilannettasi tulevaisuudessa!- Katuojasta noussut
Mulle riittää tämä mitä nyt on. Saan mielestäni kohtuullista palkkaa työstä, jota teen siksi, että saan tiettyjä hyödykkeitä kuten ruokaa. Mulle riittää, että saan maksettua 10vuotta vanhasta autostani osamaksut ja prepaidiin puheaikaa. Vähän bensaa ja joskus sukkaparin. Läppäri oli käytetty ja tv:tä ei ole eikä tule. Vähän laitan rahaa jemmaan, sillä mulla on pieni unelma, jonka toteutan loppuvuodesta.
- PASKAA!
Kova tarinankertoja olet, mutta monesta kohtaa jutustasi paljastuu, ettet edes tiedä mitä on köyhyys ja työttömyys!
- peiliin
Näköjään kova paikka tuollaisille vellihousuille, jos jollain on selkäranka, ja osaa puhua!
- Puolestavälin ponnistanut.
Valmistuin 92 pitkäaikaistyöttömäksi. En koskaan juopotellut, enkä polttanut tupakkaakaan, joten työttömyyskorvaus riitti kyllä elämiseen ja vuokralla asumiseen, joten pohjalla siis en ollut.
Työttömyys stressasi minua kuitenkin niin paljon että menetin yöuneni ja energisyyteni aika totaalisesti.
Jaksoin kuitenkin hakea uuteen koulutuspaikkaan alalle jossa oli mahdollisuus päästä töihin. Vuodesta 2001 saakka olen puurtanut työelämässä, olen saanut hankituksi asunnon ja maksanutkin sen, eli leivänsyrjään on päästy kiinni.
Terveys tosin ei ole vieläkään paras mahdollinen sillä nukun edelleenkin yöni lääkkeen voimalla ja olen usein aika poikki töissäkin.
Hyvää vointia ja jaksamista sekä työn iloa myös sinulle! - sivusta seuraaja
Onnea sinulle. Toivoa vaan sopii, että samanlainen järki tulisi useamman "reppanan" päähän. Jatka samaan malliin!
- TOIVOTAN
TÄLLÄISIÄ MINÄ MIELUUMMIN LUEN... kuin jonkun teinivanhemman "elämää suurempia" ongelmia.
- hyvä!!!
Joskus onni voi potkaista ja saa uuden mahdollisuuden, kuten sinä sait.
Luulempa, että olet saanut yläkerran Herralta apua tähän tilanteeseen.
Todella mahtava juttu, onnea! - boikotti
Tulin muutaman muunkin tavoin erittäin iloiseksi tarinasi luettua. Koko elämä todellakin on itsestä kiinni :) Onnea uuteen elämään!
- 3942949294
Ei vittu, kyllä tää palsta on täynnä idiootteja sen huomaa, jätkä on pystynyt hankkimaan "kunnon" elämän spurgun sijaan, ja porukka vaa dissaa.
Onks se sitä suomalaisten kateutta vai mikälie?
Dont be a hater. - mitä..
korjotit on totta, niin nostaisin hattua jos sellasen omistaisin mutta kun en omista niin sitten niiata niksautan ja toivotan onnee jatkossa.
- mies vailla tasa-arvoa
Varmaan esimerkin kaltaisia tapauksia on olemassa mutta kyllä ne ovat poikkeuksia... Harva joka herää pensaikosta pasot housuissa ynm on sillä tavalla tasapainoinen, että sen jälkeen vaan menee suihkuun ja koviin töihin parin vrk päästä autossa asuen...tutkitusti alkoholisteilla on erittäin usein muita vakavia ongelmia elämässä esim syvää masennusta, ahdistushtäiriötä ynm ja usein alkoholia käytetään lääkkeenä tähän...
T:urheilullinen, poikkeuksellisen skarpisti elävä 30v. Suomen mies joka mm omistaa muutaman asunnon ja äänestää joka vaaleissa kokoomusta jne -mutta ymmärtää yhä paremmin minkälaisissa ongelmissa yhä useampi suomen mies painii...- Nimetön
heitit kyllä mielestäni niin omahyväistä läppää textissäsi ettei mitään rajaa....opi arvostamaan heikommin menestyneitä kuin itsesi, ja korostamaan ítseäsi vähemmän. Se on rikkautta ;)
- ...........
Nimetön kirjoitti:
heitit kyllä mielestäni niin omahyväistä läppää textissäsi ettei mitään rajaa....opi arvostamaan heikommin menestyneitä kuin itsesi, ja korostamaan ítseäsi vähemmän. Se on rikkautta ;)
"mutta ymmärtää yhä paremmin minkälaisissa ongelmissa yhä useampi suomen mies painii..."
Mahdatko olla nainen naisenlogiikkoinesi ja mahtoiko oma vastauksesi olla ennemminkin naurettava? tekstissä johon vastasit kun puolustettiin minkä ehdittiin juuri vähäosaisia miehiä (toisin kuin aloituksessa jossa yritettiin yleistää, että syy on heissä itsessään ja tollaisista oloista noustaan yhtäkkiä vaan kunhan on tahtoa) - vielä mainostaakin
........... kirjoitti:
"mutta ymmärtää yhä paremmin minkälaisissa ongelmissa yhä useampi suomen mies painii..."
Mahdatko olla nainen naisenlogiikkoinesi ja mahtoiko oma vastauksesi olla ennemminkin naurettava? tekstissä johon vastasit kun puolustettiin minkä ehdittiin juuri vähäosaisia miehiä (toisin kuin aloituksessa jossa yritettiin yleistää, että syy on heissä itsessään ja tollaisista oloista noustaan yhtäkkiä vaan kunhan on tahtoa)tuollaista kaiken yrittämisen läskiksi lyömistä.
On täysin selvää, että joku epäonninen joka paljosta yrittämisestä ja kouluttautumisesta huolimatta ei ole saanut ensimmäistäkään oman alansa työpaikkaa tai sitten joku pahimmassa kesi-iässä työpaikastaan saneeratuksi tullut olisi hyvinkin voinut päätyä menestyksekkäämmälle uralle jos yrittämisensä sijaan olisi lyönyt kaiken läskiksi ja vaikka vankilakierteeseen itsensä ajanut, sillä tällaisia retkahtaneita myös vielä tuetaankin erityisohjelmin. Mutta entä sitten jos suuremmat joukot nuoria ja vanhempiakin löisi samalla tavalla läskiksi.
Minäkin tulin saneeratuksi 45 vuotiaana, ja uskon että olisin taloudellisesti paremmin menestynyt, jos en koskaan olisi mitään sen enempää edes yrittänyt. vankilakerrekkään ei olisi ollut pahempi juttu kun siellä ammattikouluttavatkin esim. joillekkin kuljetusaloille joissa on työnantajia paljon ja itsenäiseksi yrittäjäksikin on suht. helppo päästä. Ei olisi tarvinnut olla ison firman, ja sieltä saamansa työpaikan varassa koko elämä.
- Nimetön
Hyvinpä olet tuon elämänmuutoksesi kirjannut....avoimesti ja rehellisen kuuloisesti, siksipä itsekkin pienoisen kokemuksen tähän laittelen luettavaksi.
Itselläni mieltä kiinnostivat nuorena enemmän huumeet ja rikokset kuin alkoholi, mutta samaan jamaan joutui niidenkin kanssa, vaikka paikka missä pesin pallini ja kävin saunassa, ei ollut kuitenkaan ihan sama, vaan tein niin eri vankiloissa ympäri suomen. Olin istunut 6 eri tuomiota vankilassa ennen kuin täytin 28 vuotta....asuntoa en hirveen usein siis edes tarvinnut muualta, enkä tiedä olisiko sitä aina edes järjestynyt, ehkä olisi, sillä pienellä paikkakunnalla mistä olen, nuo on helpommassa kuin isommassa. Pääni sain huumeita kiskomalla uskomattoman sekaisin ja huonoon kuntoon noiden vuosien aikana, mitään omaisuutta ei jäänyt käteen, kaikki meni mitä jostain sai varastettua, tuo elämä oli aika raskasta "työntekoa", 24/7 piti miettiä mistä saa aineita, mistä niihin saa rahaa, ja miten pää pysyy kasassa seuraaviin vetoihin saakka. tuli varastettua äidiltä, tutuilta, muilta sukulaisilta, tuntemattomilta....kaikilta. Ei tuollaista menoa kuitenkaan minun pääni loputtomiin kestänyt, jossain vaiheessa tuli pohja vastaan ja kädet nousivat pystyyn ja katse maahan.
Halusin apua kun tajusin että yksin en sieltä pois pääse, en osaa muuta kuin tehdä väärin, normaali-elämästä en tiedä mitään...
Hakeuduin siis päihdehoitoon. Se olikin pitkä ja kivinen tie nöyrtymisen kautta uuden minän rakentamiseen pala palalta, mutta se miten hyvältä se tuntui kun kerrankin teki jotain oikein, oli sanoinkuvaamaton, Sitä hyvää oloa ei saanut aikaan piri, ei cannabis, ei opiaatit, ei harhat ja kuvitelmat, vaan minä itse tekemällä kerrankin jotain itseni eteen. olin hoidossa kaikkiaan n 2 vuotta, sieltä yli vuoden tukiasuntoasumiseen, ja sen jälkeen pikkuhiljaa työelämään. Kivutonta ja ruusuilla tanssimista elämä ei huumeiden ja rikosten lopettamisen jälkeenkään ole ollut, mutta aina se huumehelvetin on voittanut. nyt teen päihde-ja vankilatyötä vertaistukipohjalta. Autan niitä jotka ovat samassa pisteessä kuin itse olin n. 5 vuotta sitten.- Katuojasta noussut
Kyllä mäkin kävin tuossa pulielämäni aikana muutamaan otteeseen linnassa, mutta se kuuluu siihen entiseen. Kamasta en osaa sanoa oikein mitään, koska itse olin sellainen perus kuset-housuissa-juoppo... mutta siltikin mulla oli aina joku perusväre, että eihän tätä elämää jumalauta näin pidä elää. Mä aina haaveilin, että joskus vielä mulla on esim oma auto(!) tai että ihan vaan sais nukkua jossain muualla kuin jossain perkeleen pensaassa. Saman värinän luulen olleen sullakin.
Itsekin olen joskus miettinyt, että voisin muutaman sanasen sanoa nuorille hörhäkkeille, mutta toisaalta en tiedä muuta sanoa kuin että juokaa ja vetakää kamaa niin paljon, että kyllästyttää.
- Erw
Tunnen ylpeyttä tekojasi kohtaan ja niin kaikkien tulisi kunnioittaa sinun tekojasi. Jos joku pystyy nousemaan noin pohjasta työelämään, niin hän pystyy melkein mihin tahansa. Se on hyvin vaikeaa nostaa katseensa oikeaan elämään sellaisesta lävästä mitä olet käynyt läpi. Jossain vaiheessa elämässäni asuin valtiossa jota ei voinut kutsua valtioksi, sillä siellä oli ja on aina sota ja kukaa ei välitä toisesta. ihmiset varastelevat toisiltaan eikä ole valtiota tai poliiseja joille valittaa. Mietin aina silloi että miten tuollaisesta elämästä voi selvitä. mutta yrittämällä itse ja asettamalla tavoitteita elämäänsä pystyy mihin vain, kunhan ponnistaa ja yrittää päästä tavoitteisiinsa.
Jos suomen juopot lähetettäisiin esim. irakin tapaiseen valtioon niin jos ne ei pitäis huolta itestään niin ne kuolis ja ihmiset tappais ne. ja siellä pelkästään eläminen on kuin tämän maan armeija joka kasvattaa lasta mieheksi. tosin siellä ei ole lapsia, ne syntyessään aikuistuvat ja taistelevat elämästä ja kuolemasta. neuvoni kaikille on että älä koskaan hemmottele lapsesi liikaa, muuten hän ei kykene itse koskaan yrittämään mitään, ja sellainen ihminen ei ole minkään arvoinen, ei edes elämän.
Onnea sinulle ja ajattele sillä mielellä että sinulla on uus elämä alkanu ja edellisessä elämässäsi näit maailman toisella tavalla. mutta nyt mikään ei ole tielläsi, eikä koskaan ennenkään ole ollut, ei sitä vain ole huomannut. Jaksamisia ja onnea elämään! - peräkammarin liisa
Siinä olis monelle mietittävää !! Hieno selviytymis tarina . Se vaatii lujaa luonnetta ja sulla sitä näyttää olevan ! Kyllähän se elämä on antosampaa ilman päihteitä. Kyllähän sitä voi välillä irrotella , kunhan se vaihe ei jää päälle =) Tsemppiä !
- ...Tsayu
.... jos tää tarina on totta ei muutakuin Onnea nykyiseen elämään !!!! toi on todellinen saavutus ja vaatii tsemppiä - sitä ei helposti vaan jaksa ja keskeyttää....
Tottahan se on, kukaan ei voi muuttaa toisen elämää. - Pohjalta ponnistanut
Sä voit olla todella ylpeä itsestäsi ja siitä miten olet ottanut järjen käteesi ja vastuun omasta elämästäsi. Tosi hieno homma :)
Sitä saa, mitä tilaa... - Rapparin nähny
Ton kirjottaja ei ole kokenut mitään katuojaa siinä mielessä kuin rappioalkoholistit sen tekee.
On suorastaan rienausta satuilla täällä tuohon malliin. Tai noi mitään satuja edes ole: Pelkkiä kliseitä lueteltu. Ja niin pyhäkoulumaisella tyylillä ettei rantojen miehet onnistuis mitenkään omaa kurjuuttaan kuvatessaan.
Syventyisit edes hiukan aiheeseen.
Että ottaa pannuun. Olin pankinjohtajana 1980-90 luvulla.Sitten iski lama ja minulta meni kaikki.Velkaa jäi n 400000e
Siis mahdoton yhtälö.Nyt vaan odottelen että velat
vanhenee, toisaalta vanhenen itsekin. Sellaista se on- VALEHTELIJAKSI!
Reilu kahden tuhannen markan (400 euroa) auto oli vielä viime kevään kirjoituksessasi 900 markkaa :)
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001889&posting=22000000035129899#22000000035129899
Näkeehän muutenkin, että kirjoituksesi on provo, etkä tiedä työn saannin vaikeuksista mitään. Sitten hirmuinen läjä omia vastauksiasi avaukseesi. Mihin oikein pyrit tuolla propagandalla?- joka kerta
Vähän lisää uusinnassa. Vähän uutta ja vanhaa ja sinistä kuin entisen likan häissä.
Aivan kuin elämä olis erinomaisemmin hankittu kuin muilla.
ei ole elämä tartan.
- fireguitar
en tiedä miksi ihmiset haukkuvat asioita tai väittävät jotain sontaa jos ihmisellä on rohkeutta kertoa jokin hyvin nolo asia ni mä nostan hattua ja kaikki on elämässä jollakin tavalla mahdollista toivon että jotkut ymmärtävät tuota ihmistä kuka tietäää puhuuko totta mutta mie ainakin uskon että puhuu totta kuka vaivautus kirjottaa noin ison valeen huvin vuoksi...toivotan hyvää elämää ja siunausta ja mitä pahaa vaikka olisi tullut uskoon parempi se kuin alkaa tappaa tai itse tappaa itseään....hyvää kesää kaikille =)
- jepjepjep
Minunkin puolestani onnittelut!! Ihanaa, kun olet oivaltanut omasta elämästäsi jotain tärkeää. Muut ovat vain kateellisia, kun ei heidän oma itsekuri pysty kaltaiseesi suoritukseen..
- Jukka
Pakko aloittaa että nostan sulle hattua!!!!!!
Olen monta juoppoo/narkkia nähny eikä niitä kiinnosta muuttaa elämää.
Kun luin sun tarinan niin kyllähän tässä näkee miten elämää voi muuttua jos sitä itse haluaa!!Enkä huomannu mitään halveksumista muita kohtaa ym shaissee.Jos sulle sellaisia kommentteja tulee niin se on aikapitkälti mustasukkaisten ihmisten köyhä elämä.
Tsemppiä tulevaisuuteen ja muista pidä lippu korkealla. - Nimetön
No toi jos joku on asiaa. Hyvä että oot saanu elämäsi asiat kuntoon. On meinaan kokemusta. T. Yx 37v nainen ja asiat ok.
- sussu_21
Niin kuin otsikkoni jo kertoo, olet mielestäni todellinen sankari. Se on vaan niin helvetin hieno juttu, että olet itse tajunnut mitä paskaa elit ja mitä tärkeintä teit asialle jotain.
Olen monesti kuullut ja itsekkin joskus sanonut lauseen että vittu ei mun elämä mitään helppoa ole, mutta sun kertomuksen kun luin niin osittain elämäni on ollut aika ruusuilla tanssimista.
Toivon, että joku joka elää tällä hetkellä sitä sinun vanhaa elämääsi ( puliukkona ) tekisi samanlaisen päätöksen minkä sinä olet tehnyt.
Toivottavasti et koskaan enää ajaudu tuolle puliukko meiningille...vaan jaksat pitää itsesi selvillä......kaikke hyvää sulle =) - 2000mk:n autoksi
Heh. Keväällä provoilit samalla viestillä, mutta silloin autosi oli 900mk hintainen, nyt lipsahti hinnaksi yli 2000mk.... valheella on lyhyet jäljet. Kerropa vielä se autoliike, josta juoppo työpaikaton saaa velaksi auton, mennään tarkistamaan asia.
- Nimetön
Olisikohan tämä nykyhallituksen puoluetoimistosta lähetetty, kannustamaan työttömiä ottamaan kaikki "paskatyö" vastaan millä palkalla tahansa ja vaikka asumaan autossa, kumma kun ei perhekin asunut autossa. Minä en valitettavasti ole niin sinisilmäinen että uskoisin tämän tarinan olevan tosi.
- Lontoon_trendit
Nimetön kirjoitti:
Olisikohan tämä nykyhallituksen puoluetoimistosta lähetetty, kannustamaan työttömiä ottamaan kaikki "paskatyö" vastaan millä palkalla tahansa ja vaikka asumaan autossa, kumma kun ei perhekin asunut autossa. Minä en valitettavasti ole niin sinisilmäinen että uskoisin tämän tarinan olevan tosi.
Kyllä tätä samaa hegemoniaa jauhetaan riittävästi mediassakin. Isoilla kansainvälisillä firmoilla on palkattuna alihankkijoita, joiden työntekijät roikkuvat kaiket päivät netin keskustelupalstoilla ja blogeissa kirjoittelemassa työnantajan piikkiin. Miksei sitten tietyillä poliittisilla piireilläkin olisi porukkaa 5 Euron tuntipalkalla polkemassa työttömiä täällä Suomi24:ssa? Mutta, mitens sitten kun niiltä itseltä lähtee työpaikka alta?
- Katuojasta noussut
Lontoon_trendit kirjoitti:
Kyllä tätä samaa hegemoniaa jauhetaan riittävästi mediassakin. Isoilla kansainvälisillä firmoilla on palkattuna alihankkijoita, joiden työntekijät roikkuvat kaiket päivät netin keskustelupalstoilla ja blogeissa kirjoittelemassa työnantajan piikkiin. Miksei sitten tietyillä poliittisilla piireilläkin olisi porukkaa 5 Euron tuntipalkalla polkemassa työttömiä täällä Suomi24:ssa? Mutta, mitens sitten kun niiltä itseltä lähtee työpaikka alta?
Kerro kerro kuule missä maksetaan 5 e tunti. Sano firman nimi niin soitan heti vaikka liittoon nyt aluksi niin homma selviää...
- oman elämänsä herra
ketään muuta kuin itseä et voi muuttaa.nähtävästi olet siis muuttanut itseäsi.kun ihminen menee tarpeeksi alas on vain elämässä yksi suunta siis ylös.onnittelen olet siinä onnistunut.meille annetaan vain yksi elämä,kyllä se kannattaa elää selvinpäin.aurinkoista kesää sinulle.
- julkaistaankin!
Heh. Kaikkea paskaa sitä julkaistaankin, että oikein yli 2000mk:n auto juopolle työttömälle velaksi :)
Ja tällä "raksamiehellä" on aikaa kirjoitella nettiin kaiket päivät...- sitä onkaan
En edes lukenut kaikkia viestejä mitä seurasi pääkirjoittajan jälkeen. Varmasti en jääny ku paskasta paitsi! Yks mulle läheinen ihminen (tai oli ainaki ennen) on lähes samanlaisessa jamassa kun tämä mies, ei asunnoton mutta siellä pohjalla mistä ei pääse ku ylämäkeen. Siellä varmaan pysyy kun vajoo alas aina uudelleen. Se on ihan totta, että jotkut eivät pääse siitä kierteestä pois ja se on ihan sitä ku ei oo tarpeeks tahtoa. Ei siitä sen enempää!
- Andy´
Olipa hienoa lukea kertomuksesi! Koskaan ei pidä määritellä itseään ja omaa elämäänsä lopullisesti, olipa tilanne mikä hyvänsä. Mahdollisuuksia on kätkössä meille kaikille ja elämänhallintaa voi oppia. Kaikkea hyvää sinulle!
- firewalkwithme
On tosi heinoa että sait elämäsi mallilleen ja pidät sen myös samalla radalla.Tänä päivänä se ei ole helppo.Mä tiedän sen ite.Niin kuin siinä laulussakin menee että miten nopeasti kaikkoaakaan rahat ja maine.Väillä tuntuu että yrittää mitä tahansa niin aina tulee paskaa kouraan.Pidä vain kummiskin pintasi.Aina tulee sitten niitä parempiakin jaksoja.Eläkä välitä tuollaisista huonoista palautteesta.Aina löytyy niitä joitten pitää marista.Kuljet vaan ite lippu korkeella mutta muista ette kummiskaan ylpisty:)
- että miksi
ihmisten pitää haukkua ja mollata?
Olen itse nähnyt monta elämän alkua jotka ovat pilanneet elämän ja eivät edes itse halua siihen minkäänlaista muutosta. Kuten eräs ystäväni joka pikäaikaistyötön. Valittaa kun ei sitä työtä ole, ja eipä hän sitten sen eteen tee yhtään mitään..paitsi sitä ainaista valitusta. Eihän se työ tule kotiovelle kolkuttamaan. ja sitten odotetaan että saadaan joku oikein uskomattoman hieno ja hyvä palkkainen työ...
Ketjunaloittaja huomasi itse minkä virheen hän oli elämässään tehnyt ja paransi sen hienosti. Vaikka hän olisi muistanut sen auton hinnan edellisessä kirjoituksessa/tai tässä väärin niin so what? ketä kiinnostaa..
stemppiä - firewalkwithme
että miksi kirjoitti:
ihmisten pitää haukkua ja mollata?
Olen itse nähnyt monta elämän alkua jotka ovat pilanneet elämän ja eivät edes itse halua siihen minkäänlaista muutosta. Kuten eräs ystäväni joka pikäaikaistyötön. Valittaa kun ei sitä työtä ole, ja eipä hän sitten sen eteen tee yhtään mitään..paitsi sitä ainaista valitusta. Eihän se työ tule kotiovelle kolkuttamaan. ja sitten odotetaan että saadaan joku oikein uskomattoman hieno ja hyvä palkkainen työ...
Ketjunaloittaja huomasi itse minkä virheen hän oli elämässään tehnyt ja paransi sen hienosti. Vaikka hän olisi muistanut sen auton hinnan edellisessä kirjoituksessa/tai tässä väärin niin so what? ketä kiinnostaa..
stemppiäTuota tarkoititko tuon viestin minulle?Kun sitten ilmeisesti käsitit väärin tai minä kirjoitin jotenkin epäselvästi.Tarkoitukseni oli oikeesti kannustaa ja rohkaista ketjun aloittajaa kun jaksoi rappiolta nousta.En kokenut haukuvani häntä vaan ihmettelin just samaa että miksi pitää toista mollata.
- pyramidin huipulla@cash-$$$
Hei kaikki nyt oikeata rahaa tienmaan netissä sano ei pyramidi huijauksille (netissä surfamalla -bux.to sivulle rekisteröitymällä) clickkaa : http://bux.to/?r=Jarde512
http://bux.to/?r=Jarde512
http://bux.to/?r=Jarde512 - osaa olla...
Minä onnittelen suuresti sinua. Ihmettelen suuresti joittenkin ihmisten kirjoituksia täällä... huoh. Asenneongelmia kenties... älä välitä! Tarinasi voi antaa voimia samassa jamassa oleville... aurinkoista kesää
- puolestasi,
että olet kokenut sen "ahaa" elämyksen, joka tarvitaan, jotta muutos olisi mahdollinen.
Sinulle on sattunut kohdalle ihmisiä, jotka ovat uskoneet sinuun.
Kirjoituksesi on hyvä, eikä siinä ole provosointia, kuten joku täällä kirjoitti ja peräti valehtelustakin syytti.
Älä siitä välitä, se on katkeruutta näiltä ihmisiltä, joiden mielestä kenenkään muunkaan asiat eivät saisi olla kunnossa, kun omatkaan ei ole.
Harvassa on ne, jotka ovat valmiit uskomaan ja tukensa antamaan, kun alkoholististakin kyse on.
Voit olla ylpeä ja myös kiitollinen, että pystyit muuttamaan elämäsi suunnan, sillä päätös oli Sinun, eikä kukaan muu olisi voinut tehdä sitä puolestasi. - elämään
Olen onnellinen puolestasi ja läheistesi puolesta. Tunnen henkilökohtaisesti kaksi pohjasta noussutta tänään hyvää arkea elävää miestä. He ovat olleet noin kymmenen vuotta ilman viinaa. Ei elämä heille pelkkää aurinkoa ole mutta he illalla tietävät mihin mennä nukkumaan. Eikä aamu herätessä ole pelottava edellisen päivän "pimeydestä". Siunausta sinun ja läheistesi arkeen.
- mievaan00
Hieno homma sulle! saat varmasti olla ylpee ittestäsi että löysit voimia nousta pohjalta. Mulla eno kuoli parikuukautta sitten alkoholismiin tuonne kempeleen mettään. Kaikki ei oo niin onnekkaita ku sä.
- tai ei
Vaikka olisit moneenkin kertaan saman tarinan toistanut, osui se nyt ensimmäistä kertaa silmiini.
Kerrot ylpeänä omasta onnistumisestasi nousta pohjalta ylös. Onneksi olkoon, se on hieno suoritus.
Kumminkin kirjoituksestasi tulee sellainen sävy, että halveksisit muita köyhiä/työttömiä. Jo otsikkosi antaa sellaisen vaikutelman. Kirjoituksestasi korostuu, se kuinka oma juopottelusi oli vapaaehtoinen valintasi kurjaan elämään. Eikä sinulla ole koskaan ollut kummoinen kunnianhimo. Olet tyytyväinen melko rankkaan työhön, josta saat pientä palkkaa. Mitään varmuutta huomisesta sinulla ei ole noilla tuloilla. Ei tarvita kuin sairaus tai onnettomuus, ja saat taas olla halveksimiesi työttömien kanssa samassa soppajonossa.
Et voi kuitenkaan yleistää omia kokemuksiasi muiden köyhien/työttömien elämään. Ei kaikki työttömät ole juoppoja, tai päinvastoin. Monilla työttömillä on koulutus, sekä mahdollisesti sitä vastaava ura takana, ja siten toiveet paremmasta työstä kuin siivoaminen.
Oletko sitä mieltä, ettei tahtomattaan työttömäksi joutuneen tulisi olla kunnianhimoinen? Että hänen tulisi oitis tarttua nöyrästi luudanvarteen, ja unohtaa urahaaveet, tai uudelleen kouluttautuminen?
Valitettavasti monet työnantajat katsovat kieroon, jos hyvillä papereilla työtä hakeva laittaa CV:seen hanttihommia. Tulee heti vaikutelma, että kyseessä on luuseri, joka menee siitä yli, jossa aita on matalin. Tästä kilpailuhenkisestä työmaailmasta sinulla ei tietenkään ole mitään käsitystä, sillä et ole koskaan siihen itse kuulunut. (Tämä ei ole halveksuntaa, vain toteamus osoittamaan, ettet voi yleistää omien kokemuksiesi perusteella).
Valitettavasti elämme aikaa, jossa jokainen ihminen tuntuu olevan oman onnensa seppä. Maksamme kaikki palkastamme (korkeita) veroja hyvinvointivaltion ylläpitämiseen, mutta mitä tapahtuukaan ihmiselle silloin kun työpaikka lähtee alta, ja tilalle tulee naurettavan pienillä tuloilla kitkuttelu, ja yleinen halveksunta. Ikäänkuin itse olisit syypää kohtaloosi. Mitä vastinetta maksamilleen veroille saa tuo ihminen? Nykyään ei juuri mitään. Hyvinvointivaltio on vain kaukainen muisto. - Mephisto
Olipa muuten sitten jumalauta hyvin kirjoitettu. Ei nyt itsellä ole kokemusta katuojasta, mutta muutoin kovia on tullut koettua, mutta on se mukavampaa tehdä jotain järkevää ja vaikka hikeäkin vuodattaa, kun olla tukka silmillä vaan päivästä toiseen. Jokainen sitä on oman onnensa seppä ja turha rueta rutiseen, jos asiat menee perselleen, avain parempaan löytyy itsestä.
- Ja katkerat valittaa...
Onhan noita vastaavia kokemuksia nähty paljon. Se mikä tässä on karmaisevinta on tuo enemmistön ketjuun kirjoittaneista edustama järjettömän katkera ja kaunainen asenne.
Mikä mättää ihmisessä silloin kun toisen nousu normaaliin elämään kolauttaa omaa itsetuntoa noin pahasti kuin niin monella kirjoittajalla näyttää tehneen? - skarppaahan lisää
Tuossa on aika paljon liian yliampuvaa. Oikeastaan tuosta puuttui vain se että ostamasi autonromun takakontista löytyi käteisenä miljoona markkaa.
Kirjoittajalla itsellä on ns."haista vittu"-asenne- Hyvästi paljon huvittunut
Työssäni näen ja koen vastaavia elämäntarinoita. Eivät ne niin harvinaisia ole. Sekin on, hämmästyttävää kyllä, totta että maailmassa on paljon ihmisiä jotka ovat valmiit auttamaan toisen uuteen alkuun muutaman satasen autonraadolla.
Sitten on tietysti se suuri suomalainen katkera enemmistö, joka ei koskaan voita lotossa, jonka elämän päätehtävänä on toisen nujertaminen.
Sinä edustat juuri tätä henkisesti köyhää ja kurjaa enemmistöä. Sorry, mutta vituttaako se että minäkin nousin pohjalta, perustin yrityksen, sain sen menestymään, ja hiljan myin sen 20 miljoonalla eurolla? Nyt nautin eläkepäivistä.
Minuakin autettiin alussa, ja sitä kiitollisuudenvelkaa en unohda koskaan. Enkä sitä katkeruutta mitä kaltaisesi mitättömyydet suorastaan pursuivat; heidän mielestään kun oli NIIIIN VÄÄRIN että sieltä pohjalta noustiin ja ihan oikeasti onnistuttiin.
Heikoissa on teikäläisen itsetunto. Tai sitä ei ole lainkaan. - lentää :)
Hyvästi paljon huvittunut kirjoitti:
Työssäni näen ja koen vastaavia elämäntarinoita. Eivät ne niin harvinaisia ole. Sekin on, hämmästyttävää kyllä, totta että maailmassa on paljon ihmisiä jotka ovat valmiit auttamaan toisen uuteen alkuun muutaman satasen autonraadolla.
Sitten on tietysti se suuri suomalainen katkera enemmistö, joka ei koskaan voita lotossa, jonka elämän päätehtävänä on toisen nujertaminen.
Sinä edustat juuri tätä henkisesti köyhää ja kurjaa enemmistöä. Sorry, mutta vituttaako se että minäkin nousin pohjalta, perustin yrityksen, sain sen menestymään, ja hiljan myin sen 20 miljoonalla eurolla? Nyt nautin eläkepäivistä.
Minuakin autettiin alussa, ja sitä kiitollisuudenvelkaa en unohda koskaan. Enkä sitä katkeruutta mitä kaltaisesi mitättömyydet suorastaan pursuivat; heidän mielestään kun oli NIIIIN VÄÄRIN että sieltä pohjalta noustiin ja ihan oikeasti onnistuttiin.
Heikoissa on teikäläisen itsetunto. Tai sitä ei ole lainkaan.heh. 20 miljoonaa yrityskaupoilla tienannut kirjoittelee tällaiselle foorumille :) oho...tuosta lensi juuri lehmä ohi :)
- firmanmyynti
Heikoissa on teikäläisen itsetunto. Tai sitä ei ole lainkaan.kuin se,että sossurahasta jää muutama satanen humputteluun.Ks. Kela/toimeentulotuki
Valehtelun SM sulla ja hopea aloittajalla.
Hei,tossakin lensi oikein lehmä-aura !
Mikä ihme tuo on,kuinkahan monta raitistunutta Suomesta löytyy.Et ole harvinainen,etkä edes käynyt pohjalla,kunhan kirjoittelet ja kadetut jotain juoppoa kaveriasi.Pst.ei kannata. - Hyvästi hämmstynyt taas
Heikoissa on teikäläisen itsetunto. Tai sitä ei ole lainkaan.Ei ole kovin harvinainen minunkaan tarinani. Tuttu kaveri sai firmastaan rutosti enemmän, ja aloitti vielä alempaa kuin minä.
Tartuin tuohon aloituksen ihan siksi että nyt kun on aikaa ja varallisuutta niin osallistun aktiivisesti vapaehtoiseen päihdetyöhön.
Kyllä nämä lehmiä jutuissaan lennättävät kateelliset katkerikot elämä vielä koulii. Tiedoksi nappuloille etten onnettomimpinakaan aikoina käynyt sossussa. Enkä ole koskaan nostanut työttömyyskorvauksia. Enkä asumistukea. Enkä käyttänyt sairaalapalveluita. Enkä ole ollut putkassa enkä linnassa.
Takaan että olen tullut yhteiskunnalle halvemmaksi kuin kumpikaan yllä asiaa kommentoineesta katkerikosta. Jaloilleni päästyäni työllistin parhaimmilla 60 äijää. Veroja olen maksanut enemmän kuin katkerikot koskaan ehtivät maksaa.
Taitaa noiden nappuloiden päänupeissa lennellä vaaleanpunaisia lehmiä...
- marko_73
Sun tarinas on tuttu mullekin. Voimia vaan sulle. Nykyään kun sitä uskaltaa elää, niin vaikka tulee takaiskuja, niin yhtä tappiota seuraa kuitenkin kaksi voittoa. Pärjäilehän !
- kukkua!
Ihan kiva tarina. Tuo kaveri vaan kirjoittelee tuota stooriaan ajoittain tänne ja tarina vaihtelee. Keväällä auto oli vielä 900mk:n auto, nyt se oli jo 400 euron auto, jonka sai ilman takaajia ja työpaikkaa autoliikkeestä :)
Ja siivousfirmat ei muuten ota hommiin jotain 20v juoppoa, jolla ei ole kokemusta tai koulutusta alan työhön.
- Otit vastuuta omasta elosta.
Tykkään tällaisista selviytymistarinoista.
Ihan tulee hyvä mieli. Toivottavasti tällainen olisi tarttuvaa......... - suurinpiirtein menee..
jossei satummankaupalla syntyisi lääkäriperheeseen..
- niimeetön
Toivottavasti jatkat samaan suuntaan :)
- awas
siis älyttömän hienosti selvitty. elämään ja ylös.
sanohan miten sossusta annetaan pultsareille rahaa kouraan kun ei anneta lapsiperheelle jos tulee yht äkkinen taloudellinen lasku.
me ei olla saatu siinä tilanteessa. mitkä ovat syyt mihin vetoatte? kerta kaikkiaan kun ei saa pankista rahaa eikä lainaamalla kavereilta eikä sossusta. niin mistä sitten? - FatCat66
Luin tekstisi ja pakko kommentoida jotenkin. En tunne sinua, mutta olen iloinen sekä ylpeä jos niin voi sanoa siitä että tajusit muuttaa elämäsi suunnan. Itse en ole koskaan kokennut tuota juopottelua, mutta tiedän miltä tuntuu köyhän perheen lapsena päästä eteenpäin elämässä. Eteenpäin pääseminen ei tarkoita materiaa ja pintakiiltoa. Raha ei tee onnelliseksi mutta helpottaa elämistä. Onnellisuus koostuu monista pienistä asioista esim. mainitsemastasi töihin lähdöstä aamulla. Kirjoituksesi ansiosta muistan taas jonkin aikaa olla tyytyväinen siihen että Ma aamuna on työpaikka jonne lähteä. Tosin se ei houkuta näin kauniina päivänä mutta kuitenkin. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa ja keskustella pitkäänkin mutta tässä lyhykäisyydessään ensimmäiset ajatukset aiheesta. Hyvää jatkoa Sinulle!
- Sainatar
Hei vaan katuojasta noussut. Halusin kiittää kannustavasta kirjoituksestasi ja asenteestasi, jotka antoivat minulle tsemppiä sopeutua nykyiseen tilanteeseeni ja etsiä uusia tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Itse koen välillä olevani syrjäytynyt ja että millään ei ole väliä, kun ei 'kelpaa' paljosta ja laaja-alaisesta kouluttautumisesta huolimatta minnekkään oman alan töihin, mikä johtunee myös siitä, että alalla ei ole paljoa työpaikkoja tarjolla ja saatavilla olevat työt ovat satojen kilometrien päässä kotoa.
Taidan siis siirtyä toiselle alalle ja unohtaa oppilaitoksen mielestäni vastuuttomasti antamat mielikuvat hohdokkaasta ja vauraasta tulevaisuudesta omalla alallani, jolla olen yrittänyt pysyä jo liian pitkään.- provo!
Tuo avaaja kirjoittelee tuota samaa tarinaa uudestaan vähän väliä. Keväällä auto oli vielä 900mk:n hintainen, nyt se oli noussut jo yli 2000mk:n arvoiseksi.
- Rehti pummi
Nyt kerron sarkastisesti, mikä on tämän viestiketjun yleisasenne siihen, jos itse alkaa menestyä ja luopuu alkoholista.
-Mää elän vain yhteiskunnan verorahoilla ja huijaan rahaa samanaikaisesti kymmeneltä soskulta väärillä henkilötiedoilla. Jos joku esim. KEHTAA maalata taulun ja myy sen esim. tonnilla, niin SELLAINEN on TOSI LUUSERI, joka pitäisi viedä Siperiaan. Mää oon tyypillinen suamalainen viinanjuoja, joka hakkaan kaduilla kaikkea mikä liikkuu, ja saan vain ehdollisia tuomioita, eli vankilaan en mene lainkaan. VALTIO maksaa mun viinanjuonnin eikä se mua rankaise mun rikoksista millään lailla, päinvastoin kannustaa kaikkeen siihen tuollaisella kaikensallivalla alkoholi- ja oikeuspolitiikallaan.
-Jos joku KEHTAA luopua työttömyydestä ja alkaa elättää itsensä TYÖLLÄ, niin hyi hitto millainen luuseri se onkaan! Tahallinen työttömyys on elämän ylin arvo, ja luopioduunarit saunan taakse niskalaukaukselle, koska tässähän eletään katsokaas vieläkin vuotta 1918, eiks jeah. Telkussakin haastatellaan työttömiä, jotka muistelee Suomen sotaa vuodelta 1809, määkin muistan ne ajat, kyll ne oli aikoja ne. Muistan myös nuijasodan keskiajalta, olin mää sielläkin ehtiny heilua, kato hei.
-Mut kyl pelkän soskurahan varassa elelevätkin on luusereita, koska niillä ei oo pokkaa ryästää Fort Knoxin kultavarantoja, arvoltaan muutama triljoona dollaria. TOSI SUAMALAINEN ryästää Fort Knoxin ja muita vastaavia mestoja, mutta se, ettei suamalaiset oo sitä viäl ryästäneet, osoittaa todeksi sen, että ryästön toteuttaminen vaatis LIIKA PALJON DUUNIA, ja silloin vois saada LUOPION LEIMAN, jos iltapäivälehdissä lukis, että ryästäjä oli jopa kehdannut SUUNNITELLA keikkaa LIIAN KAUAN, jolloin ryästäjä tulee poispotkituksi pummikastista.
-Terveisin Rehti Pummi Ainoalla Oikealla Pummiasenteella varustettuna
PS. Oletko asennettani vastaan? Silloin et kuulu suomi24:n Pummikastiin. - Rehti pummi
Rehti pummi kirjoitti:
Nyt kerron sarkastisesti, mikä on tämän viestiketjun yleisasenne siihen, jos itse alkaa menestyä ja luopuu alkoholista.
-Mää elän vain yhteiskunnan verorahoilla ja huijaan rahaa samanaikaisesti kymmeneltä soskulta väärillä henkilötiedoilla. Jos joku esim. KEHTAA maalata taulun ja myy sen esim. tonnilla, niin SELLAINEN on TOSI LUUSERI, joka pitäisi viedä Siperiaan. Mää oon tyypillinen suamalainen viinanjuoja, joka hakkaan kaduilla kaikkea mikä liikkuu, ja saan vain ehdollisia tuomioita, eli vankilaan en mene lainkaan. VALTIO maksaa mun viinanjuonnin eikä se mua rankaise mun rikoksista millään lailla, päinvastoin kannustaa kaikkeen siihen tuollaisella kaikensallivalla alkoholi- ja oikeuspolitiikallaan.
-Jos joku KEHTAA luopua työttömyydestä ja alkaa elättää itsensä TYÖLLÄ, niin hyi hitto millainen luuseri se onkaan! Tahallinen työttömyys on elämän ylin arvo, ja luopioduunarit saunan taakse niskalaukaukselle, koska tässähän eletään katsokaas vieläkin vuotta 1918, eiks jeah. Telkussakin haastatellaan työttömiä, jotka muistelee Suomen sotaa vuodelta 1809, määkin muistan ne ajat, kyll ne oli aikoja ne. Muistan myös nuijasodan keskiajalta, olin mää sielläkin ehtiny heilua, kato hei.
-Mut kyl pelkän soskurahan varassa elelevätkin on luusereita, koska niillä ei oo pokkaa ryästää Fort Knoxin kultavarantoja, arvoltaan muutama triljoona dollaria. TOSI SUAMALAINEN ryästää Fort Knoxin ja muita vastaavia mestoja, mutta se, ettei suamalaiset oo sitä viäl ryästäneet, osoittaa todeksi sen, että ryästön toteuttaminen vaatis LIIKA PALJON DUUNIA, ja silloin vois saada LUOPION LEIMAN, jos iltapäivälehdissä lukis, että ryästäjä oli jopa kehdannut SUUNNITELLA keikkaa LIIAN KAUAN, jolloin ryästäjä tulee poispotkituksi pummikastista.
PS. Oletko asennettani vastaan? Silloin et kuulu suomi24:n Pummikastiin.Joku koettaa saada mua ja mun kulmakunnan jengiä luopumaan työttömydestä ja ryyppäämisestä, koska se kirjotti toisaalle täällä suomi24.fi:ssä pitkän tekstin, jota minä, Rehti Pummi ja Ylin Pummiörveltäjä, en siedä. Lukekaa kaikki te suomi24.fi:n lukijat ja te minun Luuseriuttani palvovat kunnonpummikansalaiset tämä hirvee teksti jonka löysin:
TÄMÄ ON MAAMME-LAULU
Kerron erään miehen tarinan, maamme yleisimmän "laulun", jonka soisi kulkevan varoittavana esimerkkinä sukupolvelta toiselle:
"Mä en haluu mennä kouluun, vaan pidän opettajinani kadunkulman jengiä. He ovat niin rohkeita hakatessaan mummoja ja kaataessaan hautakiviä. Heiltä saa viinat ja huumeet, ja mä tunnen silloin olevani tärkeä ja arvostettu, kun he pyytävät minua pöllimään autoista stereoita, jotka myytyämme saamme lisää rahaa viinaan ja huumeisiin.
Sitte ku täytin 18, mä menin kapakkaan ettimään ittelleni puolisoa. "Rakkautemme" pohjautui täysin seksiin. Kun olimme olleet aviossa viikon, alkoi puolison jäkätys ja nalkutus. Sitten jo pahoinpitelimme toisiamme. Seuraavalla viikolla tuli ero. Mutta hups, puoliso tulikin jo raskaaksi, ja mä joudun pulittamaan muksuille elatusrahoja seuraavat 18 vuotta! Ahdistaa. Eukko sai mulle lähestymiskiellon, enkä siis saa tavata muksujani vuoteen, enkä senkään jälkeen kuin ainoastaan valvotusti kerran vuodessa tunnin ajan.
Sitte mä palasin kulmakunnan jengiin, jonka elämänohjeita noudattamalla päädyin vankilaan. Sieltä päästyäni ei ollut asuntoakaan. Sekoilin pahasti eräässä supermarketissa, päässäni pimahti, kaadoin hyllyt maahan ja jouduin pakkohoitoon mielisairaalaan.
Mielisairaalassa minun tuli luettua sanomalehtiä ja aikakauslehtiä. Havaitsin, että Suomessa hakataan henkihieveriin kymmeniä ihmisiä joka ikinen päivä. Monet heistä ovat hakkaajalleen entuudestaan täysin tuntemattomia, ja monet pahoinpitelyt tehdään keskellä arkipäivää. Ihmisiä tapetaan useita joka ikinen viikko kautta valtakunnan.
Päästyäni mielisairaalasta aloin tarkkailla ympäristöäni enemmän objektiivisesti, ja kuinka ollakaan - joka kolmas vastaantulija kireä ilme naamallaan tuntuu kävelevän kohti nyrkit ojossa kuin surmatakseen. Näen grillijonossa puukotuksen sadan metrin päästä. Ravintoloista ulos hoippuvat äijät ja akat huutelevat kännissä tappouhkauksia kaikelle, mikä ylipäätään liikkuu.
Sosiaalinen täydellinen kontrolli. Suomi on pelkkä sarvikypäriin ja turkiksiin pukeutunut Attilan hunnibarbaarijoukkio. Elisabethrehnit ja muut vastaavat luovat aamutelkussa meille illuusiota siitä, kuinka Suomessa vallitsee samanlainen idylli kuin 1950-luvun suomenruotsalaisten satukirjoissa.
Terveyskeskuksissa näkee toista. Akkaa ja äijää lappaa sinne ambulanssin paareilla hakattuina verisinä möykkyinä tai kuolemankielissä korisevina umpihumalaisina. Satoja tuollaisia potilaita joka ikinen yö. Se on valtiovallan kravattiherrojen tarkoituskin. He myyvät monopolillaan halpaa viinaa, ja kouluissa opettajia estetään opettamasta nuorisolle vaihtoehtoisia raittiita elämäntyylejä virasta erottamisen uhalla, koska kaikkien on palvottava Lordi-bändiä, tai muuten on maanpetturi. Suomalainen on luopio, ellei hän ylistä sitä, kun Mr. Lordi polttaa esiintymislavoilla lapsen näköisen nuken ja viskaa sen liekehtivänä täysillä permantoon. Se on Moolok-demonijumaluuden rituaali suoraan Raamatusta, sillä erotuksella, että oikean lapsen tilalla on nukke. Kuitenkin oikeita lapsia uhrataan Suomessa Moolokille erilaisissa eliittisalaseuroissa, joihin on pääsy vain rikkailla.
Tämän tosiasian peittääkseen New World Orderin maailmanlaajuisessa omistuksessa oleva media iltapäivälehtineen revittelevät "Toijalan saatananpalvontatapausta" tosiasiana kuukausien ajan! Jokainenm täysi-ikäinen kansalainen, joka sattuu vahingossa hipaisemaan kaupan kassajonossa päivää vaille 18-vuotiasta, on vähintäänkin Belgian Detroux tai Jammu. Suomen hallituksen viinalla tuhoamat ja työttömäksi tekemät kansalaiset saadaan sitten hakkaamaan toisiaan puukoin ja puntarein.
Kansalaiset aivopestään liittymään NATOON, jotta Suomen nuoret miehet voidaan uhrata Bushin, Cheneyn ja muiden 911-iskujen järjestäjien öljyetuja puolustaville alttareille. Vastalahjaksi saa sen upean ja kunniakkaan MANNERHEIMIN RITARIRISTIN.
Sinkkiarkussa Suomen perheiden pojat takaisin kotiin palasina, pöh, TOKIHAN se on Manskuristin ARVOISTA, jotta 911-järkkääjät RIKASTUVAT ja Suomen perheet entuudestaan KÖYHTYVÄT, humpabbaraa, humpabbaraa, soi sotilasmarssi kutsunnoissa sekä Suomen hallituksen NATO-propagandaleffoissa telkussa, eikä kansalta kysytä mitään, vaan NATOON liitytään ilman kansanäänestystä sen jälkeen, kun kansa on pumpattu täyteen sitä propagandaa, ettei Suomen ongelmat johdu Suomen vallankahvassa olevista sadisteista, vaan jossain Afganistanin Toraboravuorilla telttailevasta vatsatautia potevasta yhdestä erirotuisesta ihmisestä." - vähän neuvoa...
Rehti pummi kirjoitti:
PS. Oletko asennettani vastaan? Silloin et kuulu suomi24:n Pummikastiin.minua miten saisin oikeutta kun tuo oikeusjärjestelmä ei oikein toimi ja noikeuas ei ole 13v tapahtunut...olen tullut siihen tulokseen että vaIN RAAKA VOIMA TOIMII...mutta vaatii hyvän suunnittelun...ja rahaakin siitä saa jos osaa hyvin suunnitella...;)
- Rehti pummi
vähän neuvoa... kirjoitti:
minua miten saisin oikeutta kun tuo oikeusjärjestelmä ei oikein toimi ja noikeuas ei ole 13v tapahtunut...olen tullut siihen tulokseen että vaIN RAAKA VOIMA TOIMII...mutta vaatii hyvän suunnittelun...ja rahaakin siitä saa jos osaa hyvin suunnitella...;)
Kannattaa poistua tästä maailmasta sillä lailla, että kävelee yöllä missä päin tahansa Suomen kaupungeista aseettomana ja yksin. Takuuvarmasti raivokkaat mukiloitsijajoukkiot löytävät öisen kulkijan ja käyttävät raakaa voimaa tuntemattoman yökävelijän teloittamiseen. Miksi siis kannattaa sallia muiden tehdä itselle surma? Vastaus tässä:
Suomessa on tehty mahdottomaksi tienata rahaa ja saada pysyvää työtä tai asuntoa. Suomessa on mahdotonta saada elämänkumppania, joka ei olisi jonkin salaseuran ansasyötti, tai pettäjä, raivohullu, narkkari tai juoppo. Suomesta ei pääse köyhyyden takia muuttamaan pois. Joten eiku vaan kävelemään öisin minkä tahansa kaupungin kaduille, ja sitten pääsee raivokkaiden mukiloitsijajoukkioiden murhaamana tältä planeetalta pois.
Jos taas ei halua tulla murhatuksi, niin vaihtoehdoksi jää yleensä soskun tukiaisten varassa eläminen köyhänä pakkoerakoitettuna työttömänä syrjäytyjänä, ellei omaa taiteellisia tai kirjallisia taipumuksia, joiden avulla voi luomistyöllä säilyttää itsensä koossa, vaikka köyhä olisikin. - Nimetön
Rehti pummi kirjoitti:
Kannattaa poistua tästä maailmasta sillä lailla, että kävelee yöllä missä päin tahansa Suomen kaupungeista aseettomana ja yksin. Takuuvarmasti raivokkaat mukiloitsijajoukkiot löytävät öisen kulkijan ja käyttävät raakaa voimaa tuntemattoman yökävelijän teloittamiseen. Miksi siis kannattaa sallia muiden tehdä itselle surma? Vastaus tässä:
Suomessa on tehty mahdottomaksi tienata rahaa ja saada pysyvää työtä tai asuntoa. Suomessa on mahdotonta saada elämänkumppania, joka ei olisi jonkin salaseuran ansasyötti, tai pettäjä, raivohullu, narkkari tai juoppo. Suomesta ei pääse köyhyyden takia muuttamaan pois. Joten eiku vaan kävelemään öisin minkä tahansa kaupungin kaduille, ja sitten pääsee raivokkaiden mukiloitsijajoukkioiden murhaamana tältä planeetalta pois.
Jos taas ei halua tulla murhatuksi, niin vaihtoehdoksi jää yleensä soskun tukiaisten varassa eläminen köyhänä pakkoerakoitettuna työttömänä syrjäytyjänä, ellei omaa taiteellisia tai kirjallisia taipumuksia, joiden avulla voi luomistyöllä säilyttää itsensä koossa, vaikka köyhä olisikin.jos olet viittä vaille valmis opiskeluissasi et saa edes sosiaalitoimistosta apua, siksi kun et ole valmistunut ja et pääse ikinä valmistumaan kun ei ole rahaa...näin tämä yhteiskunta hoitaa asiat täällä suomessa...suosittelen heidän murhaamistaan ja oikein monikossa...ei joiden elämän he pistää pipariksi...joten alkaakaamme välittömästi julkinen lahtaaminen ja eiköhän se muutaman tuhannen sosiaalityöntekijän jälkeen oikeuskin pikkuhiljaa tapahdu...ja voi olla että se varsin turha ryhmä poistuu ikuisesti ...;)
- Valtio on rasistinen
Valtion johto on rasistinen köyhällistöä kohtaan ja kiihottaa rikkaita ja palkkatyössä käyviä vihaan köyhällistöä kohtaan.
EI KAIKKI OLE SAANUT SAMANLAISIA LÄHTÖKOHTIA ELÄMÄÄN EIKÄ TULE SAAMAAN MUTTA KAIKILLE KUULUU LOUKKAAMATTOMAT IHMISOIKEUDET.
Vaikka oikeisto on ne jo rikkonut, muutamien hallitusten aikana.
Valtion suorittamat rangaistustyöt, velvoitetyöt ja orjatyöt ovat vastoin kansainvälisiä ihmisoikeuksia.
-----------------------
VIERASKYNÄ
Riittävä sosiaaliturva kuuluu ihmisoikeuksiin
Julkaistu: 21.7.2008 00:00
maija sakslin
Myös sosiaaliturvan varassa eläville on turvattava osuus hyvinvoinnin kasvusta, kirjoittaa Maija Sakslin.
Riittävä sosiaaliturva kuuluu ihmisoikeuksiin
Julkisuudessa käydyn keskustelun valossa vaikuttaa siltä, että sosiaaliturvaa ja sosiaali- ja terveys- palveluja koskeva päätöksenteko olisi vain taloudellista ja poliittista. Kysymykset ovat kuitenkin myös oikeudellisia. Sosiaaliset perus- ja ihmisoikeudet on otettava huomioon taloudellisessa ja poliittisessa päätöksenteossa, ja ne velvoittavat lainsäätäjää, hallintoa sekä tuomioistuimia.
Perustuslakimme takaa kansalaisille verrattain kattavat sosiaaliset perusoikeudet, kuten oikeuden välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon, oikeuden perustoimeentuloon esimerkiksi työttömyyden, sairauden ja vanhuuden aikana sekä oikeuden riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin.
Keskeiset sosiaaliset oikeudet on turvattu myös EU:n perusoikeuskirjassa. Lisäksi Suomi on sitoutunut useisiin terveyttä ja sosiaalisia oikeuksia turvaaviin YK:n, ILO:n ja Euroopan neuvoston sopimuksiin. Näiden asiakirjojen perusteella Suomella on oikeudellinen velvollisuus kehittää sosiaaliturvajärjestelmäänsä käytettävissä olevien voimavarojen puitteissa.
Toimeentulon ja huolenpidon turvaaminen tämän päivän Suomessa vaatii enemmän kuin vain hengissä säilymisen kannalta välttämättömän tason. Perustuslain vaatimus oikeudenmukaisuudesta edellyttää, että tulojen ja elintason noustessa myös sosiaaliturvan varassa elävien henkilöiden elintasoa ja palvelujen laatua parannetaan.
Perusoikeudet ja ihmisoikeudet eivät määrittele yksityiskohtaisesti toimeentuloa turvaavien etuuksien tasoa, hyvän hoidon sisältöä tai sosiaali- ja terveyspalvelujen riittävyyttä. Ne kuitenkin velvoittavat lainsäätäjää turvaamaan jokaiselle toimeentulon silloin, kun hän ei kykene sitä itse hankkimaan esimerkiksi työttömyyden tai työkyvyttömyyden aikana.
Lainsäädännöllä on myös huolehdittava sosiaali- ja terveyspalveluiden riittävyydestä ja niiden saatavuudesta. Esimerkiksi asiakasmaksuja ei voida määrätä niin suuriksi, että ne vaarantaisivat perustuslain turvaaman toimeentulon tai mahdollisuuden käyttää sosiaali- tai terveyspalveluja. Yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteet on kirjattava lakiin yksiselitteisesti.
Kun kunnat velvoitetaan huolehtimaan sosiaalisista oikeuksista, valtion tulee huolehtia siitä, että kunnilla on taloudelliset mahdollisuudet selviytyä tehtävästä. Toisaalta kuntien tulee talousarvioita laatiessaan huolehtia siitä, että sosiaali- ja terveyssektorille annetaan riittävästi voimavaroja.
Sosiaaliset oikeudet eivät ole vain poliittisia tavoitteita; ne ovat sekä hallinnossa että tuomioistuimissa sovellettavaa oikeutta.
Hallinnollisessa päätöksenteossa perusoikeuksien tuntemus on usein riittämätöntä tai niitä ei oteta vakavasti. Hoitopäätöksen tekevä lääkäri ja sosiaalietuudesta tai palvelusta päättävä sosiaalityöntekijä ovat kuitenkin velvollisia toteuttamaan perusoikeuksia ja noudattamaan lakia.
Perustuslain mukaista oikeutta ei voi jättää toteuttamatta sillä perusteella, että tarkoitukseen ei ole varattu riittävästi varoja. Toisaalta, vaikka kysymyksessä olisi harkinnanvarainen etuus, hakijoita on kohdeltava yhdenvertaisesti.
Vaikka muutoksenhakulautakunnat ja tuomioistuimet ovatkin usein valmiimpia soveltamaan sosiaalisia perus- ja ihmisoikeussäännöksiä kuin hallinto, myös muutoksenhakujärjestelmään liittyy ongelmia.
Asioiden käsittely on hidasta, ja suullisia käsittelyjä järjestetään harvoin. Muutoksenhakulautakuntien ja vakuutusoikeuden kokoonpano, riippumattomuus ja objektiivisuus sekä muutoksenhakukiellot herättävät toistuvasti epäilyksiä oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumisesta.
Apua tai tukea tarvitseva saattaa olla liian sairas tai muutoin kyvytön turvautumaan muutoksenhakuun. Ratkaisut tulevat myöhässä tai ne ovat riittämättömiä, sillä tuomioistuimilla ei ole keinoja vastata sosiaalisiin ongelmiin, eivätkä ne esimerkiksi voi vaikuttaa terveyspalvelujen riittävyyteen.
Oikeuksien toteutumisen kannalta eduskunnan oikeusasiamiehen ja oikeuskanslerin toiminta onkin tärkeää. Perus- ja ihmisoikeuksien sisältö on konkretisoitunut heidän kannanottojensa kautta ja niiden perusteella on käynnistetty lainsäädännön uudistuksia. Valitettavasti lainvalvojatkin voivat vain harvoin auttaa yksittäistapauksissa.
Kun sosiaali- ja terveyspalveluja yksityistetään ja muutetaan markkinaehtoisiksi, tarve valvoa perusoikeuksien toteutumista kasvaa. Erityisesti palvelujen tuotannon sirpaloituminen saattaa vaarantaa perusoikeuksien toteutumisen, jos riittävästä perus- ja ihmisoikeusosaamisesta ei huolehdita ja vastuu oikeuksien toteuttamisesta katoaa eri toimijoiden välille.
Hoidon, hoivan tai tuen tarpeessa olevat henkilöt eivät läheskään aina pysty itse valvomaan oikeuksiensa toteutumista.
Juuri tässä on julkisen vallan velvoitteiden ydin: sosiaaliset perus- ja ihmisoikeudet velvoittavat niin lainsäädännössä, hallinnossa kuin tuomioistuimissakin – myös taloudellisessa ja poliittisessa päätöksenteossa.
Kirjoittaja on oikeudellisesta tutkimuksesta vastaava tutkija Kelan tutkimusosastossa
sekä Ihmisoikeusliiton varapuheenjohtaja.
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Riitt%C3%A4v%C3 %A4 sosiaaliturva kuuluu ihmisoikeuksiin/1135238010299
Lisää linkeistä
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001889&posting=22000000036679361
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001889&posting=22000000036662399
Valtiolla on velvollisuuksia ei pelkäästään oikeuksia. Lisää YK:n laista.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000036769871
http://www.ykliitto.fi/useinkysyttya/etusivu#io-sopimukset%20ja%20valitukset
http://www.ykliitto.fi/useinkysyttya/etusivu#suomeasitovat
KAIKKI EI OLE YHTÄ VAHVOJA JA KAIKILLE EI ASIAT ONNISTU HETI ja samalla tavoin kuin yhdelle jonka oikeisto eniro nosti etusivulle .
JA ON TURHA LUULLA ETTÄ IHMISTEN PITÄISI ODOTELLA ISTUMASSA KUN VALTIO JOHTAJAT ISTUU PÖYTIENSÄ ÄÄRELLÄ JE TEKEE KÖYHÄLLISTÖN MURHAA LAKEJA KIRJOITTAMALLA. HE OVAT OSA SYYLLISIÄ KANSAINVÄLISTEN LAKIEN MUKAAN JA NE RIKOKSET EIVÄT VANHENE.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001889&posting=22000000036755736- Sinulle..
Voi suuri kiitos sinulle
ps.piilorasismi näkyy selvästi
- kipi22
Moi olipa se tarina se mutta tiedän, koska olen itsekin ollut en ihan noin huonossa jamassa mutta viina vei kaiken meni asunnot perhe ym ym nyt olen kohta ollut raitiina kolme vuotta ja meinaan jatkaakin olen töissä nyt ja kaikki on suht koh hyvin ei voi valitaa,kun vertaa edelliseeen sossun kautta piti hakea jos jotaikin ja kaikki kirkolliset avut ym että sai edes jotain.sinulle Toivotan onnea vielä ja ei kun jaksamista. Aina on kattelisia joitaka ei usko näitä juttuja mutta eipä anneta niiden vaikutaa meihin.Jaksamista vaan vielä kerran
- työläisjannu
Kiva kuulla, että sinulla on käynyt noin hyvin. Toivottavasti näitä tapahtuu enemmänkin.
Itselläni on vähän samanlainen tarina.
Muutama vuosi sitten reilu parikymppisenä tein runsaasti erilaisia pätkähommia. Muuttelin aina paikasta toiseen töitten perässä. Jossain vaiheessa huomasin, että vapaa-aika rupeaa kulumaan vähän liikaa alkoholin ja tupakan varassa ja se syömäpuolikin on mitä on, yleensä aika epäterveellistä. Ystävienkin laita oli vähän niin ja näin. Oikeita ystäviä ei oikein tahtonut olla, vaan jotain "ryyppykavereita". Tein monenlaisia pätkätöitä, metalli ja elektroniikkateollisuudessa, varastohommia jne. Aina pistettiin pihalle, kun tuli hiukankin hiljasemmat ajat. Jossain vaiheessa tapahtui burn-out. Väsyin elämänmenoon, uusi työpaikka, opettelet uudet hommat, uudet työkaverit, vapaa-ajan kaverit, ei oikeita harrastuksia. Sitten tapahtui eräänä jouluna, sain joululahjaksi lopputilin, kun firmassa tuli kuulemma 15% tuotantovähennys, saisin ehkä töitä taas n.3kk:n kuluttua.
Pari kuukautta meni, ei mitään töitä, tosin en aivan hirmuaktiivisesti hakenutkaan. Sitten tein pari viikko lasitehtaalla jotain likasempia hommia, mitä toiset ei viittineet tehdä, se homma tuli valmiiksi, sitten taas kuukausi työttömänä kattellen seiniä ja aina 3-4 pvänä viikossa pahaa oloa karkuun oluen ja viinan avulla. Taas pari päivää kaupassa jotain hyllytys hommia. Ei mitään, tuli kesä, ei mistään mitään hommia, ei pikkupaikkakunnalta niin vaan töitä saa. Auto hajosi, joten sitä ei pystynyt korjaamaan, koska rahat eivät riittäneet. Pian huomasin, että ei edes enään jaksanut etsiä töitä. Kotona lorvin päivät, aikani lorvittuani sain häädön, kun vuokrasopimus loppui ja asuntoon piti saada omistajan sukulaismies asumaan. Kotiin porukoiden nurkkiin asumaan väliaikaisesti melkein 30v mies. Häpeä oli suunnaton.
Asuin porukoiden nurkissa, esitin hakevani töitä ja ehkä kerran kuussa soitinkin jonnekin ja taisin yhdessä haastattelussakin käydä, mutta kun paljastin, miten kauan olin työttömänä jo ollut, niin ääni muuttui kellossa ja tipuin mappi ööhön.
10 kk oli kulunut viimeisestä työkeikastani...itsetuhosia ajatuksia tuli melkein päivittäin, itkeskelin päivisin, joskus heräsinkin omaan itkuuni. Eristäydyin, sosiaalinen elämäni jäi suurinpiirtein lauantaiseen baarireissuun, mihin juuri ja juuri oli varaa, koska vanhempieni luona säästyi rahaa, vaikka pienen korvauksen heille maksoinkin. Olin siis ollut markkinatuella koko tämän ajan.
reilun vuoden päästä viimeisestä keikasta laitettiin jollekin höpöhöpökurssille työkkäristä, siellä luuserikerhossa havahduin, että toisilla siellä oli maatilat sun muut, mutta työkkäristä nostettiin rahaa. Toisilla mua nuoremmilla oli perheet ja lapsia. Meikäläisellä ei edes polkupyörää. Terveys prakasi, lainasin rahaa ja selvittelin selvityksiä sossuun ja kelalle ja työkköriin. Terveyttä yritin saada kuntoon, lopetin tupakanpolton, koska siihenkään ei ollut varaa, viinanakäyttö pieneni kertaan viikossa. Aloin kuntoilla, puntteja ja lenkillä päivittäin, uimassa sillon tällöin. Sitten eräänä päivänä yhdestä työvoimaavuokraavasta firmasta soitettiin, jonne olin ilmottautunut muutamaa kk aikaisemmin ja sanottiin, että olisi "kokoonpanotöitä" paikallisessa metallipajassa ja ei tarvinnut osata hitsaamista. Matkaa reilu kilometri. Menin töihin. Homma ei hääviä ollut ja palkka ei kaksinen, mutta 5pvää viikossa 7,5t töitä. Itsetunto rupesi kohoamaan, kunto muutenkin. Tota hommaa tein 6kk ja keräsin takuuvuokrarahoja. PAM! Jouluaaton aattona kerrottiin, että kun muut tulevat joulun jälkeen töihin, minä ja muut vuokramiehet jäävät kotiin. Oli kuulemma Pomon vene ja uusi talo maksaneet sen verran, että tehdään pienemmällä työntekijämäärällä alkuvuosi hommia. Kovasti kiitettiin työpanoksesta ja toivotettiin työhönhakuun onnea!
Syvä masennnus, viinaa, viinaa, viinaa, tulehtuneet välit porukoihin, muihin sukulaisiin, johtuen räyhäämisestäni yksillä 60v synttäreillä, koska omanarvontuntoni oli mennyt niin huonoksi, että otin parin ihmisen voivottelut turhan vakavasti jne.
Taas yksi 4 vkon kurssi työkkärin luuserikerhossa. Luvattiin töitä kurssin suorittaneille. Kurssin jälkeen kukaan meistä ei saanut töitä, mutta kas kummaa, paikallisesta lehdestä saimme lukea, että olosuhteista johtuen, 14 Puolalaista ja 10 virolaista työmiestä tulee tekemään ne samat hommat, joita meille oli luvattu 4kk opettelun jälkeen.
Taas lääkärissäkäyntiä. Onnekseni sain sukulaisen kautta mahdollisuuden muuttaa pieneen yksiöön, lähes ilmaiseksi. Sitten soitettiin firmasta, josta olin jouluna saanut potkut, että olisi hommia. En lähtenyt, koska olin suivaantunut viimekertaisesta. Samalla viikolla sain kuitenkin soiton firmasta, josta olin useasti kysellyt töitä ja sain aluksi vähäpätöisiä hommia tyyliin 3pvää/vko, sitten parin kk:n päästä pääsin tekemään jo täyttä 40t/vko. Tätä tein 7kk ja sain asiani kondikseen, mutta kun tuli seuraavat potkut "heikon tulevaisuusnäkymien" takia, niin päätin sanoa markkinataloudelle hyvästit ja hakeutua opiskelemaan hoitoalaa. Täällä ollaan, lähes valmis sairaanhoitaja. Töitä on, kohtuusurkea palkka, pätkätöitä, mutta saa olla ihmisten kanssa ja ei tarvii tehdä kenellekään herralle rahaa, vaan AUTTAA ihmisiä. 10v hypittyäni markkinatalouden heiteltävänä tai oikeastaan 15v, koska aloitin työurani jo 15-vuotiaana, En voi sanoa muuta, kuin että en nyt voi sanoa olevani voittaja, mutta en tee ainakaan rahaa kenellekään pukumiehellekään, joka paskat välittää työntekijöistään ja uskokaa tai älkää, mutta se on pääpiirteittäin ihan ok! Aurinko paistaa risukasaankin, kun vaan jaksaa uskoa!- LUE SINÄKIN !
On vielä taatusti totta ja esimerkiksi monille.Kunpa tämä löytäisi "näkyville" noiden höpöhöpöjuttujen seasta.
Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle !
Lämpimin ajatuksin kohtalotoverisi äiti
- mal.3:5
Sosiaaliturvaa tarvitaan ja jos te otatte porvarit sen pois niin....
"kollaa kestää ja totuus ei pala tulessakaan"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001889&posting=22000000036777492- Meinaako ne
Mitä. Ei kai sosiaalitukea van meinata ottaa pois. Aivan hirveää. Jotkut kun ei kykene nousemaan ylös mistään ojan pohjalata. Voimat ja jaksaminen on niin loppu. Olet oikeassa tämä on kuin provo. Et niiku niskast ittee kii, mut moni ei enää kykene kun on jo niin syvällä.
- vierestä seurannut
Turha kuunnella syyllistäjiä, hienon työn olet tehnyt ja ansaitset kaiken sen mitä sen myötä olet saanut itsellesi. Oman tilan myöntäminen ja siitä ulos ponnistelu ovat todella isoja askelia. Voimia ja loistavaa jatkoa uuteen elämään toivottaa juopottelijan tytär ja ex-vaimo
- Vapaat ajattelijat
"Köyhät teillä on keskuudessanne aina, ei uutta aurinkon alla rikkaat sortaa köyhiä"
Mutta aina on Jumalan tahtoa että köyhistä ja heikoista pidettäsiin huolta ja palkkaa maksetaan työmiehelle eikä palkkalaisen palkaa pidätetä palkan maksu aikana (mal.3:5).
"Voi hallitsijaa joka pidättää kaiken viljan itsellään, vanhurskaus kansakunnan nosti/nostaisi synti on häpeä (ahneus tappaa heikkoja)." - raamattu
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000036769871- Linkeistäsi
Tarpeen tuli
- Retkuilija
mitäs jos kirjoitettaisiin taas orjatöistä?
- tanja.
joillain on selkärankkaa ja ei siinä katkaisu-hoidot hyödytä se on omasta päästä kiinni. hienoa olen kokenut samaa.
- Juristit ja tutkijat
Rikkoo kansainvälisiä ihmisoikeuksia ja töiden teettäjät siis alihankkijat, syyllistyy rikokseen ihmisyyttä vastaan kansainvälisten ihmisoikeus lakien mukaan.
Yksilön valtiokoneistossa ja johtajien vastuu ei näissä rikoksissa poistu.
Rikokset eivät myöskään vanhene. - Jos haluaa
Mun täytyy myöntää että tollainen on todella hienoo luettavaa miten joku on käynyt noin pohjalla ja noussut sieltä rapakosta ylös omille jaloilleen. Tollainen vaatii päättäväisyyttä ja itsekuria todella paljon. Toivoisin todella että monet jotka ovat samassa jamassa missä sinäkin olet ollut lukisivat sinun juttusi ja miettisivät elämän tilannetta pienen hetken kessu kädessä että haluaako jotain parempaa vai haluaako tyytyä nykyiseen.
Joka päivä saattaa olla sellainen millon ihmisen elämä voi muuttua jos haluaa, ei sitä pidä odotella vaan se pitää tehdä todelliseksi
Saatan ehkä tuntea pikkusen itseäni tuossa kirjoituksessa vaikka sikäli en ole käyny todellakaan noin pohjalla.
Hyvää elämän jatkoa ja jatka samaan rataan :) - Homma!!
Kyllä pohjaltakin voi nousta jos haluaa. Itselläkin vähän samanlaisia kokemuksia! Kaikkea hyvää elämääsi!
- Retkuilija
kuulostat paskapuheinesi.
- Nimetön
paikallaan. Motiivitkin löytyy. Hyvä olet kirjoittamaan. Lienee harrastus?
- ukulelee
Rehellinen ja hyvä tarina.
- Jadejadejade
Aivan uskomaton selvitymistarina, ja varmasti tosi. Minä olen iloinen sinun puolestasi ! Näin voi selvitä elämään ihan tyydytttävää ja palkitsevaa elämää. Olen työvoimatoimistossa työssä ja kunnioitan ja ihailen Sinua vilpittömästi. Toivon tapahtumista rikasta elämää ja huikeita haaveita ja miellyttättäviä kokemuksia elämääsi. Olet ne todellakin ansainnut. Kaikki, mitä me toivomme, ei todellakaan todeksi tule, mutta kannattaa kokeilla, Sinun tarinasi todistaa sitä. Hyvää jatkoa, taistelija !!
- voittaja74
oikeeta puhetta paitsi että kyllä nollia voi halveksia koska ne on nollia ja jos siitä haluaa ylös niin tässä esimerkki että kyllä se onnistuu
ja olisi onnistunut ilman autoakin mutta se oli hyvä päämäärä - neilikka
Puhut asiaa.Itse oen alkoholisti perheestä,minä ajattelin joskus nuorena etten minä ainakaan ryhdy juopoksi,minulle ei käy noin.Mutta kuinkas ollakkaan olin alkkis ennekuin huomasinkaan.Kuinka kipeää se teki,minulla ei ole juoppokavereita vaan suku on aina ruinaamassa viinaa/rahaa,ja syyllistäminen se se vasta on rankkaa.Aina kun saan rahaa ,suku on kokoajan keksimäsä jos jonninlaista syytä miksi he justiinsa nyt tarvii ne mun rahat.Tätäkun on katellu koko ikänsä.Mutta nyt olen saannut elämäni ystävän henkilön joka on tukennut minua ja olen alkanut toipua ,suku ei tahdo millään hyväksyä sitä että olen ottanut ohjakset omiin käsiini.Alkoholi on oma ratkaisu elämässä,siinä olet oikeassa,Mutta hyvän ystävän tuki on aina paikallaan.Joku vieressä sanoo olet arvokas.
- ystävän
... apu on aina paras apu mitä voi saada
- Rehti pummi
Tässä taas Ylin Pummiörveltäjä, joka teille kirjoitan, moi. Olen työ- ja opiskeluhaluton tyrannikunkku, joka vaadin, että työtätekevien on verorahoistaan maksettava sekoiluni ja sikailuni. Mää löysin tällasen meikäläisen hianoo elämäntyyliä KRITISOIVAN kirjoituksen netistä. Kaikki pummialamaiseni, PAHEKSUKAAMME kunnioitettavan elämäntyylimme kritisoijia. Tässä nyt on seuraavaksi se kriittinen teksti:
"Keskiajan kuninkaat syöstiin lopulta vallasta siksi, että ne vaan ryyppäs ja teloitti porukkaa mielivaltaisesti, ja kunkkujen sikailut rahoitti orjatyötä tekevä feodaaliköyhälistö.
Nykyajan tyrannikunkut ovat työ- ja opiskeluhaluttomat soskuelätit, jotka vaativat, että rahvaan pitää tehdä pienipalkkaiset orjatyöt, ja sitten nämä nykypummikunkut käärivät itselleen rahvaan selkänahasta revityn veron sosiaalitukien muodossa voidakseen ostaa viinaa ja sitten kännin tuottaman estottomuuden vaikutuksesta teloittaa tuntemattomia vastaantulevia kaduilla."
Nyt minun, rehdin pummin kommentti tässä:
Äläkää alakako meitä tyrannipummikunkkuja kritisoimaan, koska kaikki te työtätekevät olette VELVOITETTUJA ylläpitämään keskiaikaisen diktatuurimeininkimme kaduilla. Poliisilaitoksia poistetaan maamme nykyisestä 90:stä 24:ään, jotta myö tyrannipummikunkut saamme entistä enemmän esteittä terrorisoida kansaa kännissä.
Kansa maksaa meille soskutukien muodossa tämän keskiaikaisen tyrannijärjestelmän palauttamisen maahamme - eli me voimme ryypätä ja hakata kansaa, kun työtätekevät maksaa meidän viinat ja valtiovalta lakkauttaa poliisilaitokset ja tällä tavalla suo meille omankädenmielivaltaoikeusvallan.
Keskiaikaisen feodaalivallan paluu tekee itse asiassa meistä hakkaajapummeista RITAREITA valtiovallalle, tiedättehän kaikki ne Robin Hood -legendat jne., vaikka me kyll hakataan kännissä kaikkee mikä liikkuu, mutta se ei vois valtiovaltaa vähempää kiinnostaa.
Mun ryyppykaveri Reiskakin suunnitteli todistettavasti murhaa vuoden ajan ja kidutti uhriaan hitaasti silpomalla viikon, mutta oikeuden mielestä kyseessä oli "tahaton kuolemantuottamus", josta Reiska sai viikon ehdollisen tuomion. Oikeus totesi, ettei Reiska ollut vakaasti harkiten murhannut eikä kohdistanut uhriinsa poikkeuksellista raakuutta eikä julmuutta.
Reiska on surmannut jo muutama sata ihmistä, mutta se ei vois oikeuslaitosta vähempää kiinnostaa, koska he vain totesivat:
"Hehheeh, on se hyvä että Reiska saa toteuttaa itseään, mäkin katoin sen uuden "Texas Chainsaw Massacre - The Beginning" -leffan Suomen Pankissa mun eliittikavereiden kanssa, ja ai kun meitä sitten nauratti! Reiskakin on sellainen samanlainen huumorimies, joten ei me haluta aiheuttaa Reiskalle turhia huolia oikeusprosesseilla."
Niin että Suomen työtätekevät ja työttömät, palvelkaa minua ja minun tyrannipummikunkkukavereitani, kuten Reiskaa. Kaikki työtätekevät mielellään kustantavat kaiken sekoilumme ja sikailumme, ja työttömät ihalievat meitä muuten vaan.
-Tämä kirjoitus oli sarkastinen. Tsekatkaa wikipediasta, jos ette tiedä sanan merkitystä.
- Antikaaleppis
tyytyväinen, kun sai vihdoin viimein oikein Suomi24 etusivulle typerän spämmiviestinsä. Jota se on postittanut monen monta kertaa esim Potkut ja työttömyys palstalle.
Täytyy myöstää, että tämän kirjoituksen laatija on varmasti loppujen lopuksi keksinyt koko jutun.
Perusteena voisin sanoa jutun jatkuvan spämmäämisen Suomi24 palstoille. Ja nyt sitten se pääsee vielä spämmillänsä Suomi24 etusivulle.
En keksi mitä järkeä on spämmätä tätä samaa juttua vain hieman muunneltuna, jollei se ole täysin keksitty juttu. Jolla on tarkoitus vain ärsyttää, provota ja solvata rivien välistä ihmisiä, joilla menee oikeasti huonosti elämässä.
Oikeasti Suomi24 kannattaisi jo vähän katsoa mitä roskaa laittaa etusivuillensa. Tämmöstä sontaa etusivuille, niin itse alan ainakin vähentämään Suomi24 käyttöä. - amalia
Onnittelut sulle ja onnea elämääsi! Hyvä lukea joskus rehellinen kirjoitus elämästä ja siitä kuinka olet selviytynyt. Olen itse nuoren aikuisen miehen äiti ja toivon sydämestäni, että hänkin oivaltaisi, että joskus se on myös itsestä kiinni kuinka tämä elämä menee. Vaikka koti antaa tukensa ja yritetetään auttaa ei toisen puolesta voi tehdä mitään jos ei hän itse halua. Tsemppiä siis jatkossakin.
- :o)
Oli hienoa lukea tarinasi. Hienoa miten tajusit tilasi ja lähdit ponkimaan kohti parempia oloja. Moni samassa jamassa ei jaksaisi tai osaisi lähteä etenemään elämässään enää mihinkään suuntaan. Onnea loppuelämällesi :)
- Itsekin joskus juopotellut
Hieno homma. Olen itsekin joskus "harrastanut" vähän samanlaista elämää, en nyt ihan katuojassa ole ollut, mutta oisin niitä rahoja monesti voinu parempaankin paikkaan laittaa kuin viinaan ja kuppilaan. Hienoa, että sinäkin olet selvinnyt ja laittanut elämäsi kuntoon, jatka samaan malliin!
- Nimetön
Hieno elämän tarina, jos ei muuta niin ainakin värikäs. Hyvä että pääsit jaloilles, kaikkea hyvää jatkoon =)
- Minä!
Mikä ihme meitä vaivaa kun joku kertoo tarinan, totta tai ei niin me aletaan vittuilemaan vaan. Kirjoittajalle vaan peukut pystyyn, kun olet elämäsi raiteilleen saanut.
- Työtön, ei juoppo
Saitko työpaikan suhteilla? Mulle ei tipu töitä, ei sitten millään.
- ja toimeentuloa
Työtön, ei juoppo kirjoitti:
Saitko työpaikan suhteilla? Mulle ei tipu töitä, ei sitten millään.
Oikeesti?
Otahan yhteys - vaikka jostain syystä tiedän, että et ota. Kunhan purnaat..
[email protected] - esiin!
ja toimeentuloa kirjoitti:
Oikeesti?
Otahan yhteys - vaikka jostain syystä tiedän, että et ota. Kunhan purnaat..
[email protected]Epämääräinen "työntarjoaja", kun on pelkkä sähköpostiosoite esillä. Haiskahtaa verkostomarkkinoinnilta tai joltain muulta huijaukselta.
Jos on oikeaa työtä ja palkkaa tarjolla, niin jokainen rehellinen ihminen ja firma voi laittaa esiin reilusti firman nimen, yhteyshenkilön ja työn sekä vaatimukset työntekijälle.
- barrett2
helvetin hyvä juttu!
itse olen 33-v ja pari vuotta sitten suunnilleen samanlaisesta pohjasta ponnistanut. pääsin alkon nurkalta omaan asuntoon ja metsurin hommiin joissa viihtyy. jyllä se on niin paljon kiinni siitä että minkälainen omatunto ja selviytymisen halu sitä ihmisellä on. jotkut vaan luovuttaa ja syyttää yhteiskuntaa. totta kyllä on että rappiotilaankin juoneille tarrvitaan ymmärrystä. puliparat on jo juoneet aivonsa niin jauhoksi, ettei niillä enää ole mitään aloitekykyä tai edes tietoa paremmasta. tsemppiä kaikille jotka haluavat paremman elämän! ilman viinaa se onnistuu! - gefa
Tosi tai provo, mutta oikeaa asiaa silti, sillä on paljon ihmisiä, jotka pärjäisivät ihan jossakin muussakin, kuin siinä, että pitävät Koffin osakkeet hyvässä huudossa.
Tosin tuon autojobbarin, jolla on Costarican yliannostuksesta johtuva Äiti-Teresa syndrooma, voisit kyllä jättää väliin tuosta tarinasta, se kun ei mene oikein läpi.
Onhan tietysti mahdollista, joku on työntänyt sitä koslaa väkisin vaihdossa ja jobbari halusi säästyä viemästä sitä romulaan, se kun oli yhdessä vaiheessa maksullista hupia, se romulaan vienti, ennen noita nykyisiä kierrätyssäännöksiä.
Oli miten oli, provo tai ei, tuossa jutussa on paljon sellaista, joka varmaan on tuttua monelle laitapuolen kulkijalle. - On kivempaa
Kuin työelämässä, minä säälin sinua.
- *s24lukija08*
Mun mielestä on hieman tyhmää, että ihmiset kyseenalaistaa onko tuo totta vai ei. Mitähän sillä olisi väliä teidän kannalta? Ei se teidän elämää muuta. Kun taas toisia, joilla voi mennä hieman kehnosti voivat ajatella jo siinä vaiheessa ettei ainakaan alemmas haluisi enää vajota, ja saattavat jopa ryhdistäytyä jo ennen kuin ryyppäämisen takia menettävät kämppänsä.
Itelläkään elämä ei oo aina ihan ruusuista ollut. Olen vasta lähiaikoina oppinut sen että mitään ei tipu ilmaiseksi, ja oikeesti pitää tehdä jotain jos jotain haluaa. Itelläni meni aika pahaa alamäkeä pari vuotta sitten, joka päivä olut maistui, ja olihan toki pari päivää selvänä silloin tällöin. Tietysti en 24/7 juonut, eli päivät selvinpäin (mitään tekemättä) ja illalla olutta. Sit tuli lopetettua duuni kun se ei enää innostanut, ja elettyä sossun rahoilla. Mitähän sieltä.. muistaakseni vuokran maksoivat sekä 150e/kk vuokran jälkeen (siitä sitten internet, gsm, oluet ja välillä ruokaa). En tiedä mistä sitä rahaa aina riitti, mutta olutpulloja tuli joka viikko parilla kympillä vietyä että asi lisää. Töistä en kyllä ollut poissa onneksi kuin puoli vuotta, jonka jälkeen menin toiseen työpaikkaan että saisi vähän edes rytmiä elämään.. eikä nuku siihen iltaan asti että saa taas olutta.. Ryyppääminen jatkui.. mutta kävin töissä ja saatoin päivällä tehdäkin jotain.
Noh, tuntuu jotenkin hölmöltä kirjoittaa tällästä kun tietää että itsehän aiheutettua tuokin paska oli, täysin omaa laiskuutta ja aikaansaamattomuutta. Mut kuitenkin, tällä hetkellä käyn ihan normaalisti töissä, paskapalkalla. Mut enpähän ryyppää.. jopa 3 kuukautta ollut selvinpäin. Eikä tee edes mieli enää olutta. Toivottavasti ny joku edes lukee ja miettii jos asiat on huonosti ettei kannata antaa mennä vaan ja odottaa et rahaa tippuis postiluukusta ja kaikki ois hyvin... pitää tehdä jotain sen hyväks. sekavaa tekstiä mut oon onnellisempi omaan tilanteeseeni kuin koskaan.. lainaahan on, mutta hiljalleen sen lyhentää pois..
kyl tää tästä.
- Retkuilija
Minua alkoi ahdistamaan työelämän jatkuva kiire ja vaatimusten kasvu.Palkkaan ei ollut suurentuneella työmäärällä vaikutusta.Jatkuva rehkiminen hajotti selän (myös kamelin henkisen sellaisen)
Eli itselleni on sopivampaa maata ympärihumalassa pihalla, kuin ravata materia paskan perässä otsasuoni kyrvistellen.Jos kanssaihmiset näkevät asiasta vaivaa, vika on heidän fakkiutuneessa maailmankatsomuksessaan.- lapsetonkin??
Typeryytesi voi lukea viestissäsi, ehkä olet munaton ehkä et, mutta miten on? Kuka asuntosi jossa asut tai vaatteesi tai sänkysi tai viinasi on aikaansaanut? SIIVELLÄ ELÄJÄ OLET! Lennä kuuhun! Kuka viitsisi edestäsi vaivaa nähdä, niin makaa kuin petaa tai... Lapsia tai ihanaa sussua ei taida olla, entä kavereita? ... :-(
- Reetu
lapsetonkin?? kirjoitti:
Typeryytesi voi lukea viestissäsi, ehkä olet munaton ehkä et, mutta miten on? Kuka asuntosi jossa asut tai vaatteesi tai sänkysi tai viinasi on aikaansaanut? SIIVELLÄ ELÄJÄ OLET! Lennä kuuhun! Kuka viitsisi edestäsi vaivaa nähdä, niin makaa kuin petaa tai... Lapsia tai ihanaa sussua ei taida olla, entä kavereita? ... :-(
Miksi sinun pitää olla katkera ja kateellinen?
Jos joku on todella pohjasta noussut niin onhan
se elämän tämänhetkisistä asioista ja ehkä saavutuksista merkittävä.Jos joku on auttanut nousuun mitä silläkään on väliä pääasia jos on päässyt pois ojasta.On varmasti paljon ihmisiä joita
ovat läheiset auttaneet eivätkä ole selvineet.Viimeiseksi vielä,jos tarina on kyseisen henkilön mielikuvitustarina antaa sitten olla. - kunnioitettavaa
Reetu kirjoitti:
Miksi sinun pitää olla katkera ja kateellinen?
Jos joku on todella pohjasta noussut niin onhan
se elämän tämänhetkisistä asioista ja ehkä saavutuksista merkittävä.Jos joku on auttanut nousuun mitä silläkään on väliä pääasia jos on päässyt pois ojasta.On varmasti paljon ihmisiä joita
ovat läheiset auttaneet eivätkä ole selvineet.Viimeiseksi vielä,jos tarina on kyseisen henkilön mielikuvitustarina antaa sitten olla.ihan tosi, toisilla on selkärankaa kunnioittaa itseään.oikeesti elämä on!
- Retkuilija
lapsetonkin?? kirjoitti:
-Sitä se oravanpyöräelämä teettää.
- 10 vuotta?
Miksi kirjoitit sitten vuosi sitten kertomasi mukaan tänne palstalle haistateluviestejä, jos jo 10 v sitten tajusit, että syy oli itsessäsi ja nousit katujasta? Imeelliseltä vaikuttaa.
- mitä tilaa
Itse en ole käynyt ns. pohjalla, mitä nyt kukin sillä tarkoittaa.
Uskon vahvasti, että ihmisen asenne, arvot, suhtautuminen elämään sekä tavoitteet ovat avainasemassa oman elämänsä piirroksessa.
Kantani on, että töitä saa, jos haluaa. Viina maistuu jos antaa maistua. Omaa terveyttään voi vaalia vaikkei rahaa paljoa olisikaan, siitä se ei ole kiinni.
Niin paljon on kiinni tahdosta, kuinka antaa elämän heitellä. Alkuelämässä muodostuneet arvot on helppo unohtaa tai kumota, mutta ne voi palautua mieliin tai niitä voi pyrkiä parantamaan.
Olipa alkuperäisen viestin kirjoittaneen tarina faktaa tai ei, mielestäni siinä on pohjaa. Sitä saa mitä tilaa.
En ole todellakaan kultalusikka suussa syntynyt. Sisaruksia löytyy, olen oppinut jakamaan, huomioonottamaan ja pettymään.
Itse olen saanut aina töitä, kun olen malttanut vaivalla hakea, se palkitaan. Työtäkin on monenlaista, riippuu mitä on valmis tekemään. Aina on suunta ylöspäin. Myös elämässä.
Itsensä kehittäminen on hyvä lähtökohta.
Ruikuttamisella ei pääse eteenpäin.
Ihmissuhteita voi kadottaa, mutta niitä ei välttämättä menetä.
Lähtökohtia on monia, loppujen lopuksi ne eivät ole ratkaisevina tekijöinä tulevaisuudelle.
- Stormy24
Ottakaa esimerkkiä ja unohtakaa valittaminen.
Miettikää mitä oikeasti haluatte elämältä ja mitä olette valmiita tekemään sen eteen ja muistakaa, että kukaan ei voi saada kaikkea. Arvot täytyy laittaa tärkeys järjestykseen ja sitten voi keskittyä elämiseen. Eläminen tuntuu sen jälkeen varmasti elämisen arvoiselta.- AAA+
ja sontaa, jota on postitettu ja esimerkiksi Potkut ja työttömyys palstalle vähän väliä. Nytkin tuo kirjoitus on lähinnä hieman muunneltu. Ja kuten vastauksista huomaat, niin moni asiasta tietävä ihmettelee kovin, miten esim 900mk auto onkin nyt jo 2000mk.
Kirjoitus on minusta ja monesta muusta keksittyä sontaa, jolla on oikeasti vain tarkoitus solvata ja herja rivien välistä ihmisiä, joilla menee oikeasti huonosti. Samaisen viestin spämmääminen ja muuntelu tuon minusta todistaa täysin.
Eli viesti on käytännössä roskaa spämmiä ja provoa. Itse en sille mitään muuta arvoa anna. Vaikka monet pitääkin sitä ekaa kertaa lukiessaan hienona juttuna. Mutta eivät tiedä, että samaa roskaa on spämmätty jo monen monta kertaa esim Potku ja työttömyys palstalle. Vain hieman muunneltuna.
- hienoa...
jos olet todellakin noussut pohjasta...olithan itse omalla käytöksellä päässyt sinne...minun exäni teki minulle velkaa 1,5 miljoonaa ja vei lisäksi lapseni etten voisi vaatia elatusmaksuja...joten olen maksellut hänen velkojaan 13vuotta eikä loppua näy eikä kukaan auta oikaisemaan...minä en juonut, enkä polttanut mutta rakastin lapsiani ja sittenkään en ole yhtään normaalia tapaamista saanut...tälläinen yhteiskunta meillä ja kuukaudessa vaikka teen 16 tuntisia työpäiviä käteen jää 559 euroa joten kun en pysty maksamaan vuokriani työnantaja maksaa ja minä en saa aina edes ruokarahaa...ja ainut rikkomukseni oli että rakastin lapsiani ja riitelin heistä ja en suostunut sosiaaliviranomaisten vartoituun tapaamiseen sillä olin aina vastannut lasteni hoidosta kun exäni kävi vieraissa, mutta hän unohti sen asian ja vain minä olin syyllinen joskaan en tiedä mihin vielä tänäkään päivänä...olen AMK suorittanut ja hyvin pärjäsin joten en edes ole erityisen tyhmä, mutta jos et osaa nuolla sosiaaliviranomaisten pyllyköitä niin olet todella liemessä...joten ei se oikeus näytä tässä hyvinvointivaltiossa olevan erikoisen oikea kaikille vain kieroille ja epärehellisille...enkä suostu ikinä muuta uskomaankaan...
- Näin sitä pitää
Voi että kuulostat ihanalta tyypiltä. Kaikkea hyvää ja onnea sun elämään
- sivistymättömät
juopon roikaleet pitäisi laittaa narun jatkeeksi. Mitä ideaa valtion on elättää tuollaisia säälityksiä? Tuhlaavat vain rehellisten kansalaisten verorahoja. Itsehän ovat itsensä ajaneet tuonne "pohjalle". Miksi niiden kusipää ääliö juoppojen eläminen pitää maksaa verorahoilla? Mitä siitä saamme vastineeksi? Kaikki jupot/narkkarit pitäisi lähettää johonkin saareen asumaan. Ei oikein tee mieli katsella noita juoppoja/narkkeja tuolla puistoissa heilumassa/huutelemassa ihmisille. Saatanan puliveivarit! Ja koko stoori oli täyttä paskaa! kuka muka antaisi pummille ilmaisen auton? Toivon sydämmeni kyllyydestä, että nämä laitapuolen kulkijat saataisiin pois katukuvasta.
- sivistymätön
voit itse suksia kuuseen!!!!!
- kun olet samalainen
sivistymätön kirjoitti:
voit itse suksia kuuseen!!!!!
kuin "tarinan" kirjoittaja. tälläkin hetkellä olet varmaan jossain kirjaston pikakoneella. vanhempasikin ovat juoppoja/narkkeja ilmeisesti, kun puolustelet tätä juoppoa.
- kun...
kun olet samalainen kirjoitti:
kuin "tarinan" kirjoittaja. tälläkin hetkellä olet varmaan jossain kirjaston pikakoneella. vanhempasikin ovat juoppoja/narkkeja ilmeisesti, kun puolustelet tätä juoppoa.
säälin sinun sivistymättömyyttäsi:( Olet ehkä syntynyt kultalusikka kädessä(suussa)tekstisi on sen tasoista. No, ehkä elämä kaikessa karuudessaan opettaa sinullekkin jotain.
- en ole syntynyt
kun... kirjoitti:
säälin sinun sivistymättömyyttäsi:( Olet ehkä syntynyt kultalusikka kädessä(suussa)tekstisi on sen tasoista. No, ehkä elämä kaikessa karuudessaan opettaa sinullekkin jotain.
kultalusikka suussani. minua häiritsee nuo laitapuolen kulkijat, jotka häiriköivät ja ryyppäävät elantonsa/omaisuutensa, ja sitten mennään sossun luukulle pyytämään rahaa että päästäisiin juomaan nekin rahat. verovarojen tuhlausta! nämä yhteiskunnan loiset pitäisi ajaa sukupuuttoon. montako miljoonaa verovaroista menee vuosittain näiden janoisten, likaisten, haisevien paskaperseiden kurkusta alas nestemäisessä muodossa? ainut joka hyötyy näistä paskiaisista, on Alko.
- sinimeri1
Moi!
Hyvä että olet päässyt takaisin elämästä kiinni. Joskus se on pienestä kiinni.
Jatka samaan tyyliin. - Minä se vaan
tupakan tai euron annan, kunhan ei ala selittämään mitään vitun uskomatonta tarinaa miksi pitää se euro tai tupakka saada...
- Olet onnesi ansainnut!
Upea tarina ja toivottavasti mahdollisimman monelle kävisi yhtä hyvin, valitettavasti näistä syrjäytyneistä monet on kuitenkin "mieleltään järkkyneitä" kykenemättömiä paranemaan. Mutta turha se on ketään syyllistää jos on tuollaista ja tuollaisesta noussut ns. kunnonkansalaiseksi. KAIKKEA HYVÄÄ!!!!!!!!!!! :)
suoritus, mies hyvä!! Kunnioitettava suoritus ja hatunnosto...
- 54 vuotias
..äijä olen kotoisin köyhistä oloista faija juoppo ja mutsi kiva !
Mikä perkele siinä on että aina pitäis jatkaa perinnettä ja viedä eteenpäin sitä surkeutta !
Jos itse haluaa niin pääsee ihan mihin vaan !
Ja kaikki valittajat yrittävät vain pitää omaa elintasoaan yllä - eli palkka sossusta !
Kaikki terveet ja työkykyiset veronmaksajien rahoilla elävät siipiveikot pitäisi karkottaa Zimbabween nauttimaan 10 000 000 000 seteleistä
jolla saa yhden tomaatin - palautuis totuus mieleen !- 23v
olen 23v ylioppilas, muutama ammattikin on hommattu opiskelemalla ja nyt sit töissä..
toi kuulostaa hyvältä..
mutta kun vähän aattelee.
3v lukioo vei tosi paljon rahaa.. siis elin nuudelilla sen ajan. äipältä ei herunut, kun ei rahaa ollut.. Musta kyl tosi surkeesti maksetaan opiskelusta tukia.. kun ihmisiä mun mielestä opiskelijatkin on..
no sain mie 50 € opintotukea kuukaudessa. mutta se 50€ meni ihan kirjoihin vain kuussa ja sekin niin vähän sen takii kun muilta opiskelijoilta lainasin kirjoja..
no juu sen sain läpi ja persaukinen olin.
no sit piti ammattia kattoo..
no menin sit ammatin hommaa 2v opiskelulla..
ja taas sama juttu.. opintotukea sain 120€ kuussa koska asuin äipällä. Tuosta rahasta meni 65€ pelkkään matkoihin kuussa. 20 kilsaa opiskelupaikalle
eli 55€ oli ruokaan rahaa kuussa.. Ajatelkaa sitä hetken.. eihän tolla rahalla saa ruokaa kuukaudeksi..
no 2 vuotta meni köyhänä..
Tää on paha kun yhteiskunta olettaa vanhemman kustantavan lapsen opinnot.. Monellehan se on näin.... mutta ei mulle..
sitten olin vuoden työtön.. sain itseasiassa enemmän rahaa kuin opiskelin.. kumma juttu kyllä...
jäi rahaa 279€ kuussa .. koska äipällä asuin. vuoden verran etsin asuntoa..
Tuo vuosi meni tyttöjä tapaillessa ja levätessä ja miettiessä. mutta ei juodessa. kuitenkin ruokaa piti ostaa niin ei raha ees juomiseen ois riittänyt..
Nyt sit töissä oon josta maksetaan ihan ok palkkaa.. ihan eri alaa kylläkin mistä ammatin hommasin..
ja pointti keskustelulle..
Opiskelu ei kannata jos ei rahaa oo, sen oon huomannu... Ainakin muutaman vuoden jatkan töitä tehden. EI TÄS YHTEISKUNNAS OPISKELEMAL ELÄ. Noin isolla tuli.. semmosta.. Kyl mun mielestä aika surkeesti elin kylläkin tossa muutama vuosi sitten, vaikka siis en edes juo pahemmin.....
- Nykynuori ;)
Tämä on teille jotka kommentoitte edellistä tekstiä kovin sanoin..
Oli tuo tarina totta tai ei..Mitä hiton väliä sillä on.. Joku toinen joka on tuossa tilanteessa saattaa saada tuosta tekstistä voimia jaksaa taistella itsensä ylös alkoholismista tms.. Näköjään nykyään kun joku yrittää kannustaa toisia korjaamaan/parantamaan elämäänsä niin se ihminen lyödään lyttyyn jo heti kättelyssä.. Te ihmiset olette aivan väärillä jäljillä.. Huoh.. Voi kun tässä maailmassa olis enemmän ihmisiä jotka jaksais välittää muistakin kuin omista pienistä ympyröistään.. Pistää ihan vihaksi.. Miettikääpä asiaa joskus.. -Kiitos- - HATTUA
SINULLE JA KORKEALLE!! Itselläni samankaltaisia kokemuksia 27 vuotispäiviini asti jolloin päätin ottaa itseäni niskasta kiinni (tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta että nyt riittää tälläainen elämä) ja nyt suht koulutettuna ja työelämässäkin jo muutaman vuoden. Eikä todellakaan ole ikävä "kavereita" jotka edelleen toimettomana pitkin katuja tai kämpillään. Tiedän mistä puhut. Todella iloinen puolestasi ja toivon hyvää jatkoa ja onnea jatkamallasi tiellä!!
Nostan sinulle HATTUA,kun uskallat kertoa noin
hyvän elämäntarinan.
Kaikilla on mahdollisuus,jos todella haluaa.
Minusta sinä et leuhki vaikka ehkä aihetta olisi.
Tsemppiä sinulle jatkossakin.- Nimetön
Onhan se hyvä että on tällainen foorumi johon voi kaikenlaista huuhaata kirjoitta. Paljon parempi se on täällä purkautua kuin liikkua puukon kanssa tuolla "kartsalla". Se vain on ihme että näitä hyväuskoisia selkään taputtajia on näinkin paljon, no täällähän siitä hyväuskoisuudestakaan ei tarvitse onneksi maksaa,niin kuin tosi elämässä.
- juupsista11
Täydyn kyllä nostaa hatun kattoon sinulle kun olet saanu aikaan noin suuren elämän muutoksen ! Onnea ja jaksamista uudelle elämällesi !:)
- nainen-77
Anna muiden ajatella ja sanoa mitä vaan; pääasia on että oot ite onnistunu ja tunnet onnistuneesi!
Oikein paljon hyvää jatkoa ja onnea elämääsi! - Kohtalotoveri
Nostan hattua sinunlaiselle ihmiselle!
Itselläni on ollut samanlainen kohtalo elämässä ja silloiset ryyppykaverit ovat täysin samanlaisia mitä kuvailit omiasi.
Itseltä meni myös kämppä,luottotiedot,voisi sanoa että koko elämä romahti.
Mutta nyt vuosien jälkeen olen hyväpalkkaisessa duunissa,asunto on ja kohta pienen lapsen isä.
Elämä mallillaan.
Toivotan sinulle hyvää elämän jatkoa ja jaksamista. - Nimetön
Jäi vielä satasia,käyttöön,..turhuuteen.Kuule sä olet eläny ja dokannu jossain muualla,mutta et koto Suomessa.Täällä ei tasan tarkkaan jää vuokran,sähkön/veden,vakuutusmaksujen ym laskujen ja ruuan jälkeen 5 senttiä ylimääräistä.Että jos sä et ole asunu ulkomailla.Niin sitten sä vaan valehtelet/tai olet osannut valehdella sossuntädeille ja saanut harkintaa tarvitsevaa avustusta.Mulla 3 ystävää jotka sossun rahoissa ja mä(vaki työpaikka)yritän auttaa heitä(vaikkei se mun tehtävä olis,vaan YHTEISKUNNAN),mutta kun toinen heistä on mun broidi ja 2 muuta on mun lapsuuden kamuja,niin en henno olla auttamatta.Kukaan heistä ei juo alkoholia ja 2 heistä on uskossa.Että älä kuule TURHAAN YLISTÄ SUOMEN SOSSUTURVAA,kun sitä EI OLE!!!
- jihuhuhhe
"Jäi vielä satasia,käyttöön,..turhuuteen.Kuule sä olet eläny ja dokannu jossain muualla,mutta et koto Suomessa.Täällä ei tasan tarkkaan jää vuokran,sähkön/veden,vakuutusmaksujen ym laskujen ja ruuan jälkeen 5 senttiä ylimääräistä."
Niin tästähän oli 10 vuotta jolloin eläminen taisi olla vähän halvempaa kuin nykypäivänä - Mirva.....
Riippuu vähän käyttäjästäkin, että mihin ne rahansa laittaa. Että esimerkiksi omistaako auton kalliine vakuutusmaksuineen, jos asuu kaupungissa. Miten syö, ruoassakin on helppo säästää. Lahjahevosta ei ole suuhun katsominen. Harvassa maassa ylipäänsä pystyy elämään, jos ei tee mitään. Se, että vuokrat, ruoat ym. maksaa sossu, ei ole mikään itseisarvo. Jos haluaa rillutella, täytyy tehdä töitä.
Ps Tässä puhuttiin markoista, esim 200 mk=33e.
- anitraum
Olen iloinen sun puolestas!! Onneksi olkoon! elämä on arvokas lahja varmasti monen mielestä, ja on paljon sellaisia ihmisiä jotka osaavat aidosti arvostaa sun tarinaa, ja ymmärtävät mistä puhut.
Jollain tavalla saat tuossa tekstissäs asioiden kulun kuulostamaan helpommalta kun mitä se varmasti on ollut. Tosiaan nostan sulle hattua, ja tiedän, että varmasti ymmärrät kuitenkin niitäkin jotka ei ehkä koskaaan herää tajuamaan, ja varmasti ymmärrät sellaisiakin jotka pyrkii kans pääsemään omilleen...jos ja kun sellaisia elämäs varrella tapaat. - aloittaja ansaitsee
hatunnoston suorituksestaan. Yhtä hyvin hän olisi voinut valita sen säälittävän alkoholisti sossuelätinkin tien, mutta päättikin sitten kantaa oman kortensa kekoon yhteiskuntamme puolesta. Mitä me muut olemme siitä haukkumaan? Minua ainakin henk. koht. vituttaa tuollaiset säälittävät sossuelätit, jotka eivät muuta aiheuta kuin kuluja yhteiskunnalle ja näiden pellejen elätys on tärkeistä asioista poies. Tälläiset ihmiset tulisi viedä saunan taa.
Sen vuoksi olenkin iloinen alkuperäisen kirjoittajan puolesta, että edes joku todella halusi (ja ennen kaikkea pääsi) sieltä pohjalta pois. Sanoista tekoihin! Arvostan. Toivottavasti tälläisiä tapauksia olisi lisääkin. - Nimetön
Onneksi olkoon, älä anna entisten juoppakamujen vetää sinua takaisin, toivottavasti olet saannut uusia ystäviä jotka myös voivat hyvin!
t "elämä on ihmeitä täynnä". - turhaan
ei töitä kannata tehdä... menee kuitenki kaikki asumiseen, ruokaan, autoon jne. turhaa uhrata itsensä suomen valtiolle. mä taidan lopettaa maksamiset, onhan tuota tullu jo liki 30v. maksettua muidenki menoja!
- valitset
Tarkoitatko, että keskustelun aloittajan elämä on houkuttelevampaa kuin työtätekevän ihmisen? Onko katuojassa miellyttävämpää kuin omassa kodissa?
Kaikki me työskentelemme muidenkin kuin itsemme puolesta.
- :-)
oikeasti ihailen että joku on ottanut itseään niskasta kiinni ja noussut katuojasta paskaelämästä vähän parempaan, niin moni nykyajan nuori makaa tälläkin hetkellä katuojissa ympäri maailmaa, joillakin halu nousta ylös mutta ei ole vaan voimia siihen ja osa ei sitten vaan välitä... ja nämä jotka eivät tätä tarinaa usko voivat niellä kielensä ja tunkea peukalon sinne minne päivänvalo ei paista, tehkää itse samat asiat kuin yllämainittu ja kokeilkaa josko rupeis taas elämä kiinnostaan.
- totta....
tai tarua. Mutta pääpointti on mielestäni siinä, että jokainen ns.huonoille teille joutunut, voisi saada tästä kirjoituksesta hyviä eväitä itselleen, jos on HALUA TEHDÄ ELÄMÄLLEEN jotain elämisen arvoista. ARVOSTAKAA ELÄMÄÄ!
- Olet oikea mies!
Toivon kaikkea hyvää sinun elämääm! Olet tehnyt sen josta toiset vain kuvittelevat ja puhuvat!
Toivottavasti saat paremman auton, paremapaa työtä ja oikean naisen seuraksesi. Olet ne ansainnut! Kirjoituksesi toi ihan kyyneleet silmiin, sinunun onnestasi!
Olet oikea MIES! Jatka samaan malliin!
Hyvää kesää!- kissisissi
Varsinainen sissi :)Hyvä asenne !
- sorbusta
Aivan saman tien olen kulkenut tosin aa,n kautta raitistuin 10vuotta sitten asun 23neliön sossun kömpässä käyn töissä ja kesäsin ajelen illat ja viikonloput vanhalla moottoripyörällä nytkin tulin töistä 14h.päivä.
aina tämä entisen elämän voittaa... - älä ikinä,ikinä,ikinä anna ...
mahtavaa,että olet jaksanut kaikista alaspainajista huolimatta nousta ylös!!olet tosi vahva. nauti elämästä,työstä,kesästä. sinun ilosi elämästä on aitoa. muista viisaan ajattelijan lause:älä ikinä ikinä ikinä anna periksi.kun ite arvostat itteäsi, niin se riittää. ja teet mahtavaa työtä. siinä näkee
käden jäljen ja tulee fyysinenkin kunto hoidettua.
oikein onnellisia loppuelämän päiviä sinulle.:-)) - jukka55oulu
Onpa harvinaisen rehellinen tilitys! Ottaisivatpa monet oppia! Ole ylpeä itsestäsi!
- ExEx-juoppo
että ne voisivat ottaa opiksi ja ojennukseksi. Mutta ilmeisesti sinulla on ahdistunut tarve purkaa tarinaasi -ja mikä ettei- mutta...
Minun tarinani olisi paljon synkempi. Tähän jaksoon olen ollut raittiina 8½ vuotta. Enkä ole kenenkään palkollinen. Jatkan kuitenkin elämääni näin, pienyrittäjänä, ja olen tyytyväinen. Toistaiseksi ei ole tarvetta korostaa onnistumisiani. Elän itselleni ja perheelleni. Pilkku. - sun kirjoitus antaa voimaa
uskoa itseeni. Viimeiset lauseet, ettei voi muuttaa toisen elämaa vaikka haluaisikin, sillä ihmisen on itsensä muututtava.Ihmisen on itse tehtävä päätös oman elämänsä suunnasta.
Välillä se pääsee unohtumaan. Tämä on hyvä apu, kannustus joka antaa voimaa. Kiitos. - Pohjan-Akka
Mutta mistä se VOIMA tuli?
Viina on se pahin koukku.- Valituissa Paloissa
Sama amerikkalainen selviytymistarina on ollut mukailtuna Suomi24:llä ennenkin. Auton hinta vaihtelee tarinoissa. Yllättävän hyvin tuntuu vielä menevän kansaan, vaikka se on jo paljastettu huijaukseksi.
- Pohjan-Akka
Valituissa Paloissa kirjoitti:
Sama amerikkalainen selviytymistarina on ollut mukailtuna Suomi24:llä ennenkin. Auton hinta vaihtelee tarinoissa. Yllättävän hyvin tuntuu vielä menevän kansaan, vaikka se on jo paljastettu huijaukseksi.
Vaikka kyllä kirjallisesti voi olla kyvykäs raksaltakin...olihan Väinö Linnakin.
Jospa se on sitten totta Amerikan maalta. Siellä voisi jossain floridassa asua autossa...ainakin Hollywoodissa. - miks siksi
Pohjan-Akka kirjoitti:
Vaikka kyllä kirjallisesti voi olla kyvykäs raksaltakin...olihan Väinö Linnakin.
Jospa se on sitten totta Amerikan maalta. Siellä voisi jossain floridassa asua autossa...ainakin Hollywoodissa.sinä esiinnyt jonain akkana?
JA arvostelet muita, hullu sen kaine ite tietää jatkaa jurinaas, vaikka toomonen täyspaska haisee.
Joku nikki pohjan akka ei poista sua mun luettelosta, ja lain mukaan en saa antaa sinusta tietoja edes
pomolleni eli voit rauhassa jatkaa paskanjauhantaa.
- Lykkyä tykö!
Kerrassaan upea juttu, ja hyvin kerrottu 'elämäntarina!! Kerro laajemminkin ja jos vaikka päättäjä tahoille ym., -miten omalla tahdon voimalla saattaa onnistua sittenkin!! SISUA oli Sulla ja sitä jatkonkin! :-)
- Nimetön
Luin kirjoituksesi ja todella haluan nostaa hattua sinulle!!!
Aina ei joillakin ole vaan voimia nousta suosta yksin, useimmilla ei edes haluja, mikä on harmi. Sinä näit tilanteesi ja jaksoit auttaa itse itseäsi,siitä saat olla todella ylpeä. Muistat kyllä aivan varmasti juuresi ja tiedän sen muiston pitävän sinut jalat maassa ja rehellisenä ennen kaikkea itsellesi. Mielestäni se ei ole halveksuntaa toisia köyhiä kohtaan jos yrittää itse sieltä nousta!!
Olet tehnyt oikean äijän työn, saat olla syystäkin ylpeä! Tsemppiä!! - Pipa
Hei! Ymmärrän mistä puhut. Itsekin aikas alhaalla käynyt. Ne, jotka mollaavat ym. eivät tiedä mistä puhuvat. Me tiedämme. Kauheinta siinä ajassa oli ahdistus. -96 lopetin päivittäisen juomisen ja kivaa on sen jälkeen ollut ja asiat selvinneet.
- yks kotiäiti
Olen ylpeä sinusta vaikken sinua tunnekaan! Mahtavaa, että olet voittanut viinan vallan. Jatka samaa rataa!!
- Kylmä totuus
kuulut harvinaiseen, vahvaan vähemmistöön.
- hoitaja
koska kaikki ei tuollaiseen tekoon pysty!, hoitajana sen tiedän
Tsemppiä jatkoon!!!- Apina
Juoppo on aina juoppo ! Vittu mikä juttu jota ei kukaan usko.Mäkin oon käyny Saturnuksesta josta tuon teille kaikille hyväuskoisille terveisiä.Siellä on viinaa ihan sairaasti eikä maksa mitään.Ihan ilmasta.Onko lähtijöitä ? Annan tilinumeron niin saatte pätkyttää rahaa sinne kartuttaaksenne matkakassaa !
- oikeen...
Apina kirjoitti:
Juoppo on aina juoppo ! Vittu mikä juttu jota ei kukaan usko.Mäkin oon käyny Saturnuksesta josta tuon teille kaikille hyväuskoisille terveisiä.Siellä on viinaa ihan sairaasti eikä maksa mitään.Ihan ilmasta.Onko lähtijöitä ? Annan tilinumeron niin saatte pätkyttää rahaa sinne kartuttaaksenne matkakassaa !
tyhmyydet puhkeaa kukkaan!
- sääli
Apina kirjoitti:
Katkeran puhetta!
On tullut nähtyä sun kaltaisia ihmisiä, jotka ovat vielä siellä 'pohjalla' ja sitten ollaan tuolla asenteella sieltä pois päässeita kohtaan.
On se mahdollista, kun ottaa itseään niskasta kiinni!
- Oliko...
Auton merkki Opel? O_jan P_ohjalta E_ilen L_ähdin. :)
- Ihan rapa mut
korkees asemassa, vittu mun tartte tehä mitää, voin ryypätä jopa työpaikalla, ne pelkää koska olen äreän oloinen (ettei henki haise), käyn nauttimassa ruokatunilla ravintolassa syötävät ja näytän käsimerkeillä kuinkapaljo keppanaan laitetaan viinaa yleensaä 12 paukkua, sitten meen takakautta huoneeseeni ja ja LAITAN PUNASET päälle ja nukun,
ilmoitan kolmelle sihterilleni että ei saa häiritä
kuin yks kerralaaan. Olen jopa kärähtänyt känissä ajosta mut se selvitettiin saunassa, ku nimismies oli raknetamssa kesämökkiä ,mut homma ei ollu ihan valmis, ja kansiiki jätää noit hoimmia auki.
- köyhyyttä muka...
...kuinkahan moni autokauppias antaa tuikituntemattomalle puliukolle minkäänlaista autoa osamaksulla... aikamoista bullshittiä koko tarina ei reaalimaailmasta...!
- -sdfsd-
Älkää hyvät ihmiset kaikkea uskoko!!!
- just my 2 cents
Nostan hattua! Oikeasti!!
Ole ylpeä itsestäsi ja muista, että saat elämästäsi paljon enemmän irti, kun lopetat ajattelemasta mitä muut ovat sinusta mieltä! Paskanylpeäksi älä kuitenkaan ala, se on tie alaspäin. - ikionnellinen.
Olen todella onnellinen ja ylpeä sun puolestasi. Sä pääsit ylös sieltä mistä monet ei pääse.. Sait otettua itseäsi niskasta kiinni ja sait oman elämäsi takaisin.. Good for you! Onnittelut!
- valtov
eipä tuo helppoa ole vaikka on aloittanut työn teon jo keskikoulun jälkeen ja on ammattilainen elektroniikka-alalla ja työt on hoitanut aina kunnialla , työt valuu ulkomaille ja maanantaina alkaa 6kk "lomautus" , oikeasti ei ole töihin palauusta toivoa. Täytynee hakeutua uudellen koulutukseen :-( . Matkailu on ollut puutarhan hoidon lisäksi rakas harrastus mutta jatkossa jos on työttömänä voi matkustaa vain 6 päivää vuodessa,
aika kohtuuttoman vähän vai mitä ?
Kuvia matkoilta ja puutarhasta: http://www.saunalahti.fi/~vavauh/ - Onnea!
Olen iloinen puolestasi, mahtavaa kun pääsit jaloillesi! On aihettakin olla tyytyväinen.
- se vaan jaksaa
Onnea! :)
- Helena*
Hienoa, että olet selvinnyt "kuiville jaloille" ahdingostasi. Paitsi, että ilotsin kirjoituksesi rohkaisevasta ja toivoa antavasta viestistä, iloitsin myös sen sujuvasanaisuudesta. On miellyttävä lukea hyvin kirjoitettua tekstiä.
Kaikkea hyvää elämääsi jatkossakin.
- Menestystä jatkoonkin.
Tää oli mukavaa luettavaa. Toivon että tarinasi lukisi mahdollisimman moni sellainenkin, joka on vielä puliukkovaihessa - mutta siellä tuskin on netti auki. Juttusi kertoo siitä, miten pohjaltakin voi nousta ja toisaalta siitä, että koskaan ei tiedä millainen tausta kenenkin työkaverilla on.
Toivotan sydämestäni hyvää jatkoa!- AUTTAA
Muista kuitenkin,kaikki on vain yhdestä ryypystä kiinni.
Siitä se alkaa tasan tarkkaa mihin lopetit.kokemusta on.
- palkitsee
Hyvä juttu. Se on vaan tämä yhteiskunta, kannetaan kaikki tarjottimella eteen, niin ettei itse tarvitse edes yrittää. Oikea käytäntö kun juuri olisi tämä, että annettaisiin lyödä päätä seinään niin lujaa, että tuntuu, eikä juosta heti laittamaan tyynyä pään ja seinän väliin. Vasta sen jälkeen alkaa miettimään- tällaistako elämää todella haluan elää?
Päättäköön siis jokainen terve työhön kykenevä itse. Itse olen sitä mieltä, että aina jotain siivoustöitä löytyy kunhan ei ole alkuun liian vaativa. Pohjalta ylöspäin. Jonkin aikaa töissä olleena voi sitten hakea näitä ns. "parempia töitä" tai alata vaatimaan palkan korotuksia. Kiinalainen viisaus sanoo: "Jos haluat kauas aloita läheltä". Tsemppiä vaan elämälle. Työn teko suojelee juoppoutta vastaan. Pidä lippu korkealla, äläkä välitä kateellisista! - Onnea!
Vielä kun saisi jotenkin ne muutkin örveltäjät tajuamaan, että elää voisi paremminkin. :)
- TOTUUS!!!
Kaivakaa joku esiin se Valitut Palat josta tuo tarina on plagioitu! Olisi hyvä jos löytyisi linkit myös tarinan aiempiin Suomi24-versioihin joissa esim. auton hinta vaihtelee.
- Se on vaan elämää
Jos tarinan kirjoittaja omasta elämästään stooria vääntää, niin vit*** onnea ja voimia tulevaisuuteen.. Samaa skeidaa junnuna kokenut ja nyt olen kuin kukin muu perheenisi, hyvin pyyhkii mut aina muistaa kuinka alas voi ihminen mennä jos väärin valitsee.. Mut hyvä oli kirjoitus (vaikkahan olis sit niitä valittujapaloja..;)) ). Klara kesät kaikille ja otetaan sitä olutta aina sillointällöin, eiks jeah...:D
- Miksi Suomi24 sallii?
Ei voi kuin ihmetellä Suomi24:n politiikkaa.
- lilliputtinen
Ensin meinasin pitkän stoorin kirjoittaa, mutta päädyinkin pelkkään *peukkuun*. Siispä, jatka samaan malliin :) ja toivotaan, että monet ottaa tarinastasi oppia. Koskaan ei ole liian myöhäistä :)
- capcap
Todentuntuinen tarina.
Olet voittanut itsesi, mikä on maailman vaikein tehtävä.
Onnea ja menestystä sinulle! Vittu kyllä sun jutusta näki et jos oikeesti jotain haluaa niin on se saavutettavissa.Mukava lukea tuommosista onnistumisista, sama pätee melkein mun isään sekin oli joskus doku mut se on taas päässy elämään kiinni ja perkele mä oon ylpee siitä!Tsemppiä oikeesti sulle ja niille sun kavereille ei tekis yhtään pahaa kahtoo välillä peiliin(jos semmonen löytyy).
- lämpimät onnittelut !!
Sua täytyy ihailla; hienoa! Olisi kyllä esimerkkiä monelle. Myös niille romanikerjäläisille pitäisi antaa työluvat. Töitä kyllä löytyy sille, joka haluaa töitä tehdä. Siis jos on nuori ja terve. Vanhat ja sairaat on eri juttu.
- mistä
minun elämäni pelasti Herra Jeesus Kristus
nazaretilainen joka meni puolestani ristille.
se toinen ryöväri toisella puolella pilkkasi
Jeesusta ja meni pimeyteen mutta se toinen
ryöväri tosella ristillä totesi; Jeesus muista minua kun tulet valtakuntaasi ja sanoi sille toiselle
ryövärille ( joita me olemme) me kärsimme omien syntiemme tähden mutta tämä kärsii syyttömänä.
eli meidän syntien tähden. se on sellainen juttu että taivaaseen ei mennä muuten kuin ristin kautta.
golgatalla Jumala teki jotain meidän kelvottomien
puolesta .Uhrasi oman POIKANSA .
siinä Jumalan rakkaus kohtasi maailman pahuuden.
synti sovitettiin .veri virtasi uhrina .
mutta Jeesus nousi kuolleista ja yli 500 ihmistä näki kun Jeesus otettiin ylös taivaaseen omin silmin ja siitä raamattu meille kertoo .
Jumala ei siis ole kuollut vaan elää ja pelastaa jokaisen joka uskoon kuten johannes 3:16 sanoo .
Jumalan edessä me olemme kaikki syntisiä ja
kadotettuja ilman toivoa maailmassa .vain jeesus voi armahtaa : syntien anteeksisaaminen on kuin elinkautisvanki saisi vapauden . matkalla helvettiin löytyikin toinen tie ja se on kaita tie .se leveä vie sinne helvettiin ja siinä saatana auttaa matkalla koska se on itsekin menossa samaan paikkaan . yksin jeesuksessa ihminen voi saada rauhan sielulleen ja pelko pakenee pois .
on olemassa herätyskokouksia joissa kannattaa käydä
josko jeesus kutsuisi kotitielle .
www.nokiamissio.fi muistan kun tulin uskoon
niin juopot kaveritkin huuteli pitkään ja houkutteli takaisin sinne kauheuksiin .kerran lankesin ja tajusin että saatana ihan oikeesti metsästää meidän sieluja helvettiin . huuda jeesusta avuksesi niin pelastut . helluntaiseurakuntiin pääsee kasteelle ja samaan synnit anteeksi .sielunhoitoa saa .Jeesus parantaa sairaudetkin pois ,ne egyptin saastataudit .käy ehtoollisella .sekin auttaa.jumala loi ihmisen kuvakseen kunnialliseksi ihmiseksi eikä siaksi .lapset on jumalan lahja ja jumalaa pitää kunnioittaa . lue raamattua . jokainen sielu on kallis ja arvokas .synti tappaa ja vie helvettiin mutta jeesus pelastaa .saat uuden elämän ja uudet kaverit ja uudet aatteet ja vaatteet jeesuksen kanssa. - Matti-38
Pohjalla ei vedetä enää kossua.
- konjakkia tai Smirnoffia
Puhut täyttä sontaa meillä varakkailla on kuule joKA MINUTTI HENKILÄÄKÄRI JA SAIRAALA, jos vähä pää pimenee tai haim, maksa, kyllä YKSITYINEN Sairaala hoitaa hommat, ihan pöljäkö oot pääset töihin heti kun mu aivojen sirrto on tehty.
POJU!
- hyvästä tekstistä.
Oli sitten tämä tarina totta tai ei, niin hyvä teksti se oli. Ja näitä ihmiskohtaloita löytyy useampia aivan varmasti. Kaikilla ei oo hyvät lähtökohdat elämään.
Uskon, että tarina ei syyllistänyt tai halventanut ketään vaan toivottavasti toimi tsemparina muille tuossa tilanteessa oleville ja kannustuksena sinulle jatkamaan tällä nykyisellä tiellä. - GHJKL
Kiva kuuulla. Itsellä on Jumala auttanut työelämään ja selviytymään. Kaikkea hyvää!
- peppure
... ai se on noi helppoa päästä yhteiskunnan 'köysiin' takaisin kiinni. Potkaise minuakin... kiittää ja kumartaa jo etukäteen.
- IsoRaHAMettäsikä
mul noi hommat hoitaa pari sihteeriä, kyl minä tiedän että he ovat kiinnostuneet vain rahasta
mut mulla 60 kypäsenä enää sille seiso sihteerit ymmärtää ja lääkärit, tosin toi toinen sihetteri mää saan valtavat stondit viagralla, 20 cm molo tykkää ne, nuorena oli myös 20 cm.
- ei paffit saa jo stad(I)sta
Ei muut ku taalaa pöytää niin oot omaba bin laaden.
- kirjoittaa ?
Niin on välimerkit, pilkut yms. kohdallaan, että pääsisi lukioon äidinkielen opettajaksi.
- HALUAN USKOA PAREMPAAN
OTSAKE SUOMI24 SIVULLA SAI MINUT LUKEMAAN TUON TARINAN.OLI SE SITTEN TOSI TAI EI,AIVAN KUULKAA SAMA, PERUSAJATUS SIITÄ VÄLITTYI AIVAN YKSINKERTAISEN SELVÄSTI. AIVAN SAMA ONKO KÄVELLYT,ONKO OSTANUT JA MITÄ OSTANUT,MUTTA SANOMA ON TÄYSIN TOTTA. AINOASTAAN OMILLA TOIMILLAAN IHMINEN,JOKAINEN JOLLA ON KAIKKI RAAJAT TALLELLA JA EI OLE AIVAN RAMPAUTTAVAA SAIRAUTTA,PYSTYY LAITTAMAAN ELÄMÄNSÄ KUNTOON.
VALINTA ON TÄYSIN OMA!
KUKAAN EI SINUA PAKOTA JUOMAAN PISARAAKAAN. KOVIN USEIN SELLAISTAKAAN EI TAPAHDU, ETTÄ TYÖ KÄVELEE KOTIOVELLE KYSYMÄÄN,HALUATKO TEHDÄ TÄTÄ TYÖTÄ.
KYLLÄ SE VAIN ON NIIN, ETTÄ OMALLA TAHDOLLA TÄÄLLÄ PÖRRÄTÄÄN JA TEHDÄÄN TÄYSIN OMIA VALINTOJA.
KOHTUULLISEN ELÄMÄN VOI ITSELLEEN SAADA,EN SANO, ETTÄ MEIDÄN KAIKKIEN ELÄMÄ VOI OLLA RAHARIKASTA, MUTTA SE VOI OLLA KOHTUULLISEN LAADUKASTA. KUINKA IHANA ONKAAN, JOS TYÖPÄIVÄN JÄLKEEN SINULLA ON KATTO PÄÄN PÄÄLLÄ JA VÄHÄN APETTA PÖYDÄSSÄ.JA JOS VIELÄ ON JOKUNEN LÄHEINEN JA EHKÄ MUUTAMA YSTÄVÄ.JOSSAIN VAIHEESSA SINULLA VOI JOPA OLLA SELLAINEN TILANNE, ETTÄ VOIT SUODA ITSELLESI JOTAIN YLIMÄÄRÄISTÄKIN NAUTINTOA.
TYÖ TUO RYHTIÄ ELÄMÄÄN,SE RYTMITTÄÄ PÄIVÄN JA ANTAA LISÄARVOA VAPAA-AJALLE,JOSTA NAUTTIIKIN AIVAN ERI TAVALLA TYÖPÄIVÄN JÄLKEEN.
TUNTUU IHANALTA MENNÄ KOTIIN PÄIVÄN TÖIDEN JÄLKEEN JA SUODA ITSELLEEN ANSAITTU LEPO JA RENTOUTUMINEN.
JATKUVA JOUTENOLO UUVUTTAA IHMISEN JA VIE ELÄMÄSTÄ ILON JA SITTEMPÄ ONKIN KOVIN HOUKUTTELEVAA OTTAA VÄHÄN JA SITTEN VÄHÄN ENEMPI JOTAIN ILOLIENTÄ TAI VASTAAVAA AINETTA JA SAADA EDES HETKEKSI HILPEYTTÄ.
KIRJOITUKSEN SANOMA ON KUULKAA AIVAN TOTTA, EI SITÄ TARVITSE ALKAA RIEPOTTELEMAAN. OLI SE SITTEN VALITUISTA PALOISTA,TOLKIEN TARINOISTA,ANNA-LEHDESTÄ YMS. SE ON KUITENKIN KERTOMUS ELÄVÄSTÄ ELÄMÄSTÄ!
SANOMA ON TÄYSIN SELKEÄ:ITSE ME OLEMME OMAN ELÄMÄMME RAKENTAJIA JA TEEMME AIVAN ITSE VALINTOJA, OLIPA MEILLÄ ELÄMÄSSÄ TAPAHTUNUT MITÄ TAHANSA, ETEENPÄIN PAHOISTAKIN PÄIVISTÄ VIEVÄN TIEN VALINNAT TEEMME AIVAN ITSE.
EN SITTEN OLE KULTALUSIKKA SUUSSA SYNTYNYT, ENKÄ TOSIAANKAAN HELPOLLA ELÄMÄSSÄNI PÄÄSSYT,MUTTA SINNIKKÄÄLLÄ ASENTEELLA OLEN JOTENSAKIN PÄRJÄNNYT. EN OLI RAHARIKAS JA KOVASTI PITÄÄ PONNISTELLA TYÖNTEON ETEEN,KOSKA OLEN VUOSIEN SAATOSSA SAIRASTUNUT JA KIPUJA ON PALJON. EN SILTIKÄÄN HALUA JÄÄDÄ LAAKEREILLENI,VAAN YRITÄN VIELÄ JAKSAA, ETTÄ SAISIN HIEMAN TURVATTUA ELÄKEPÄIVIÄNI.
EI LATISTETA,VAAN ANNETAAN KIRJOITTAJAN SANOMAN VAIKUTTAA MYÖNTEISESTI,SIITÄHÄN JOKA TAPAUKSESSA JOKU VOI SAADA SEN PIENEN USKONPISARAN, ETTÄ HÄNENKIN ELÄMÄNSÄ VOI MUUTTUA.
JA TOSIAANKIN ÄIDINKIELENOPETTAJAT VOI AIVAN RAUHASSA KESKITTYÄ KORJAILEEN KOKEITA SIELLÄ KOULUMAAILMASSA, TÄNNE SAA JOKAINEN KIRJOITTAA AIVAN RAUHASSA,AIVAN SYDÄMENSÄ KYLLYYDESTÄ JA EI TARVITSE VÄLITTÄÄ ÄIDINKIELEN OPETTAJISTA EIKÄ MUISTAKAAN ITSENSÄPÖNKITTÄJISTÄ. JÄTETÄÄN HEIDÄT OMAAN ARVOONSA,VIISASTELEMAAN.
OIKEIN PALJON VOIMIA KAIKILLE JA MAHDOLLISIMMAN HYVÄÄ ELÄMÄÄ. - luin tuosta
HALUAN USKOA PAREMPAAN kirjoitti:
VALINTA ON TÄYSIN OMA!
OIKEIN PALJON VOIMIA KAIKILLE JA MAHDOLLISIMMAN HYVÄÄ ELÄMÄÄ.Todennäköisesti tällaissen tyylin juttuja sitten on juuri jossain naistenlehdissä, ja ne ovat kivoja lukea kun ovat niin positiivisia.
En tiedä kirjoitatko tuossa ironiaa tarkoituksellisesti vai onko se tahatonta. Ironiana se ainakin minulle aukenee, ja sen lähinnä joksikin tahattomaksi naistenlehtien lukijan ironiaksi tulkitsen.
Kyllä maailmassa kivoja tarinoita luettavaksi riittää, ja hyvä niin. Mutta sitten on ikävämpiäkin asioita. Talousasiat harvoille ovat mitään hauskoja ja kivoja, eivät varsinkaan ns. makrotalousasiat ja siihen liittyvä talouspolitiikka. Tämä köyhyys on yksi näitä ikävämpiä asioita vielä näissä talousasioissakin. - JUTTU JA KOMMENTOI SITTEN
luin tuosta kirjoitti:
Todennäköisesti tällaissen tyylin juttuja sitten on juuri jossain naistenlehdissä, ja ne ovat kivoja lukea kun ovat niin positiivisia.
En tiedä kirjoitatko tuossa ironiaa tarkoituksellisesti vai onko se tahatonta. Ironiana se ainakin minulle aukenee, ja sen lähinnä joksikin tahattomaksi naistenlehtien lukijan ironiaksi tulkitsen.
Kyllä maailmassa kivoja tarinoita luettavaksi riittää, ja hyvä niin. Mutta sitten on ikävämpiäkin asioita. Talousasiat harvoille ovat mitään hauskoja ja kivoja, eivät varsinkaan ns. makrotalousasiat ja siihen liittyvä talouspolitiikka. Tämä köyhyys on yksi näitä ikävämpiä asioita vielä näissä talousasioissakin.EN KUULE OLE MIKÄÄN NAISTENLEHTIEN LUKIJA.
ETTÄ SILLEEN. JA MITÄ IHMEEN VIKAA POSITIIVISUUDESSA ON???
KUITENKIN SULLEKIN KAIKKEA HYVÄÄ. - juuri kommentoinut
JUTTU JA KOMMENTOI SITTEN kirjoitti:
EN KUULE OLE MIKÄÄN NAISTENLEHTIEN LUKIJA.
ETTÄ SILLEEN. JA MITÄ IHMEEN VIKAA POSITIIVISUUDESSA ON???
KUITENKIN SULLEKIN KAIKKEA HYVÄÄ.tuota äidinkielen opettajana pönöttelijää tuossa alempana 'Joo. Tämä on yksinkertainen' kommentissani. Sain tuossa jotenkin ensimmäisistä lauseista sellaisen vaikutelman, että kommentoija lähtee tuon äidinkielen opettajan fantasiamaailmoissa piehtaroimaan, ja siksi heitin tuon kommenttini lukematta teksitiä sen paremmin tai kokonaan.
Kyllä se kannattaa mainita kommentissa jos ei ole koko kirjoitusta kunnolla lukenut, sillä nyt sen luettuani huomasin sen olevan erilainen mitä oletin.
Tuo että en koko tekstiä lukenut ei ollut mitään oman ylimielisyyden osoitteluyritystä, vaan väsymystä näihin monien ketjussa vierailevien asenteisiin koko köyhyysteemaa kohtaan. Oletin tekstin olevan samassa linjassa ja siis tuon äidinkielen opettajan mielipiteen ylistystä. Se ei sitten kuitenkaan ihan tällainen ollutkaan.
Tuo ironiatulkintani oli enemmän arvaus, ja ei sitä sitten ainakaan niin siinä ollut mitä oletin.
olen huomannut saman asian.pohjalta pääsee ylös jos oikein taistelee asian eteen.pienistä asioista se lähtee eteenpäin.oma elämä on ollut yhtä helvettiä reilut 4 vuotta.nyt heinäkuun alusta.alkaa aurinko paistamaan minullekkin.mut kova on ollut työ sen eteen.mut periksi en ole antanut.enkä anna...
- mikä alotuksessa
on kirjoitustyyli.
Jos 20 v. kiinostaa juopottelu, se todennäköisesti on alkanut aikaisemmin.
Kirjoitusasusta päätellen, kirjoittaja on opiskellut muutakin kuin pakolliset oppimäärät.
Kappalejako sinänsä on väärä.
En kuitenkaan katso, etteikö olisi mahdollinen tapaus.
Autossa todennäköisesti mukavampi nukkua, kun päättää nousta katuojasta. Mitä henkilöllä joka menettää asuntonsa.
Kun löytää maksukykyisen yrityksen ja pääsee sinne töihin, niin hyvä. - on yksinkertainen,
selkein lausein kirjoitettu hauska ja ainakin osaksi fiktiivinen tarina siitä miten joku on köyhyydestään pois selvinnyt. Tällaista tarinaa sitten halutaan käydä köyhien sivuilta lukemassa. Ylistääpä tuossa tätä tarinaa joku äidinkielen opettajanakin esiintyvä. Tuliko muuten äidinkielen opettajalle mieleen sellainen asia, että näillä sivuilla varsinaisena teemana on elämä köyhyysrajalla tai sen alapuolella, eikä niinkään se miten jotkut ihmiset ovat selviytyneet köyhyydestään tavallisten vauraiden ihmisten joukkoon. Ja tämä tarina on kirjoitettu nimenomaan keskustelun avaukseksi.
Myös tuo asia lyö tässäkin ketjussa päin naamaa, että minkä tyylisiin kirjoituksiin tällaiset köyhien sivuilla vierailevat erityisen vihamielisesti suhtauituvat ja mistä he sitten mahdollisimmman halventavia(usein henkilökohtaisen herjan tasolle meneviä) kommenttejaan yrittävät vääntää.
Halutaan lukea hauskoja tarinoita köyhyydestä selviytymisestä.
Halutaan myös lukea kivoista köyhistä ja mahdollisesti heidän kanssaan keskustella.
Halutaan patsastella kunnon työssäkäyvänä kansalaisena ja köyhien elättäjänä.
Halutaan aina muistuttaa köyhiä siitä että he eivät itse hallitse talouttaan, vaan ovat meistä vauraista ja erityisesti minusta ja minun veromarkoistani riippuvaisia.
Ei missään tapauksessa haluta keskustella tai lukea mistään mikä oikeasti liittyy köyhyyteen.
Tällaiset asiat koetaan hyvin vastenmielisinä ja typerinä köyhien omissa kurjuuksissaan piehtarointeina.
Jos taas kirjoittaa huomioita jostain tärkeistä asioista taloudessa ja talouspolitiikassa jotka ovat tärkeitä myös köyhien kannalta, niin tällaista kirjoittajaa halutaan usein pitään vain jonain typeränä kommonistina ja jotain neuvostoliiton meininkiä haikailevana.
No en minä tästä kirjoituksestani paljon vaivaa nähnyt. Lauseetkin ovat ainakin yksinkertaisia. Eikä mukana ole hankalia käsitteitä. Eikä tahallista tarkoituksellita ironiaakaan. Tämän tekstin äidinkielen opettajakin ymmärtänee vaikka siinä sitten joku pilkkuvirhe olisikin.
Muuten täällä esiintyy ihan oikeastikkin joskus niin pahoja lauserakennevirheitä, että tekstistä on vaikea saada mitään tolkkua. Tulee niitä joskus itsellekkin mm. niin jos korjaa lausetta jälkeenpäin eikä sitten koko lausetta tulekkaan korjatuksi sen mukaan. Ei minua lukiessa niinkään häiritse pilkut väärissä paikoissa kuin lauserakennevirheet.
Tähän tekstiin tulee todennäköisesti kommentiksi jotain tyyliin 'Oli tuokin typerä vuodatus' jos nyt yleensä joku sen viitsii lukea ja vielä kommentoidakkin. - ...
Mahtava muutos! Olet kyllä saanut mahtavan muutoksen aikaan! Onnittelut siitä!!
mielenkiintoinen tarinasi. melkein kuin kopio omasta elämästäni kauan, kauan sitten. tuon päätöksen tein n25v sit istuessani krapulassa torin kivetyksellä, ja miettiessäni"onko mun pakko ryypätä". tulosta pohtiessani huomasin et voihan tätä elämää katsella kirkkain silmin eikä tomaattien läpi. ja päätökseeni ei ole vaikuttanut kukaan muu kuin minä itse. tänä päivänä olen tosi arvostettu työntekijä, yhden pojan äiti, leskeksi kylläkin jäänyt. silti vietän vapaa aikaani kuten muutkin,käyn baarissa, tanssimassa,jne........ siksi arvostan tekemääsi ratkaisua, tsemppiä tosi paljon
- sardekki
Sulla on yhtä raaka nuoruus melkein ku mullakin,tosin nyt 20 vuoden jälkeen olen ratkennut taas,mutta lipitän olutta kotona ja olen muija. Tarttis taas päästä eroon ettei mee duuni ja asunto...Ex-elämän kauheus oli tosiaan että ei ollut enää asuntoa,ei päästetty sisälle ja tavarat oli viety jonnekkin....kaverit ei kauaa katellu nurkissa... kaiken menetin..jatkan joskus tätä...
- Annie08
Tuli hyvä mieli kun luin juttusi ja olen onnellinen puolestasi että onnistuit. Kaikki on mahdollista ja se on vain itsestä kiinni. Aurinkoista loppukesän jatkoa sinulle.
- pitää olla
kirjoituksen palstalla jossa teemana on elämä köyhyysrajalla tai sen alapuolella. Ja semmoisia lukijoita kuin tämä se kirjoitus sitten huvittaa lukea, ja he sen sitten kelvolliseksi köyhyysjutuksi hyväksyvät.
- Potkut persuksiin
ONNITTELEN SINUA! hieno juttu ja kaikki alkoi siitä että yksinkertaisesti otit ohjat omasta elämästäsi omiin käsiin.
Minulle sattui jotain niin pahaa että menetin kodin,terveyden,työn ja meni siinä ystäviäkin joille traaginen tapahtuma oli liian ylivoimaista vierestä seurata saati edes kuunnella kun olin aivan kaaoksessa. Ei ollut kriisiryhmiä silloin. Pohjalla oli ja niin monesti päätin elämäni lopettamisesta. Kuitenkin kaiken surkeuden keskellä ajattelin että jos vielä selviän huomiseen.
Lopulta oli pakko tehdä valinta, joko luovutan sitten aivan kokonaan tai nousen tästä. Sitä päätöstä tein vuoden verran. Nyt minulla on tavallinen työpaikka, työvaatteet ja työkaverit. Olen päässyt uudelleen elämästä kiinni. Oikeastaan työ on kaiken a ja o. Ilman sitä mietit loputtomasti tilannettasi,olet irrallinen, et kuulu mihinkään joukkoon,olet tarpeeton,hyödytön. Vaatimatonkin työ, on kuitenkin työ ja minun elämäni se pelasti.- vielä jaksatte väsätä
näitä "vastauksia"? :)
- noita spämmäyksiä
vielä jaksatte väsätä kirjoitti:
Copypaste sinulta toimii, niin, ja sitten tuo valitusnapin painaltaminen asiaviestien kohdalla, mutta eipä sitten paljon muuta.
- Potkut persuksiin
vielä jaksatte väsätä kirjoitti:
ehkä tuntuu uskomattomalta,totta kuitenkin on. Ja voinen todeta että varsin vähän kerroin syistä jotka alamäkeen johtivat. Jos ne kertoisin, ei sinunlaisesi pystyisi niitä edes sulattamaan joten jätin ne pois.
Jos on elänyt pumpulissa tai elämänkokemusta on hyvin vähän, tämänkaltaiset kertomukset eivät mene jakeluun, mikä on ymmärrettävää. Mutta käännetään asian toisiapäin. JOs sinulle sattuisi jotain todella traumaattista,selviäisitkö sinä vai löytäisitkö itsesi hirrestä vai katuojasta? Mieti!
Tosin ei se miettiminen paljoakaan auta,koska et voi KUVITELLA edes mielikuvissasi jotain jota ei ole tapahtunut.
Toivon kuitenkin että sinun kuplasi ei särkyisi kerralla - jotta siitä selviytyisit. - kokemusta on
Potkut persuksiin kirjoitti:
ehkä tuntuu uskomattomalta,totta kuitenkin on. Ja voinen todeta että varsin vähän kerroin syistä jotka alamäkeen johtivat. Jos ne kertoisin, ei sinunlaisesi pystyisi niitä edes sulattamaan joten jätin ne pois.
Jos on elänyt pumpulissa tai elämänkokemusta on hyvin vähän, tämänkaltaiset kertomukset eivät mene jakeluun, mikä on ymmärrettävää. Mutta käännetään asian toisiapäin. JOs sinulle sattuisi jotain todella traumaattista,selviäisitkö sinä vai löytäisitkö itsesi hirrestä vai katuojasta? Mieti!
Tosin ei se miettiminen paljoakaan auta,koska et voi KUVITELLA edes mielikuvissasi jotain jota ei ole tapahtunut.
Toivon kuitenkin että sinun kuplasi ei särkyisi kerralla - jotta siitä selviytyisit.jo sen verran, että tuollaiset aloituksen kaltaiset pellestoorit eivät todellakaan mene enää jakeluun.
Esimerksiksi: Jos olet vuosia ollut rappioalkoholisti, et todellakaan kävele Hakiksesta Tuusulaan. Sitä ei tee edes hyväkuntoinen normijammu.
Puhumattakaan, että joku autojobbari antaisi paskat housussa seisoskelevalle tyhjätaskulle avaimet kouraan ja toivottaisi hyvää päivää.
Haloo.
Eikä varsinkaan uskottavuus parane, kun saman stoorin osalta on menossa ilmeisesti jo kuudestoista hieman muokattu versio.
- autokauppias?
Kerro kuka jobbari Tuusulassa antaa autoja pois noilla vakuuksilla. On hyvää ilmaista mainosta liikkeelle.
- Jerry Gotton..
Olikin hyvin kirjoitettu tarina, mutta on sulla silti vieläkin melko paska palkka!
- Aslakki..
Vielä kaksi kuukautta sitten olin rappiolla ja eräänä aamuna heräsin Kaamasentien varresta kutuojasta housut täynnä sammakonkutua, oksennusta ja poronpaskaa. Sarvellaan minut herättänyt poro sai hierottua minuun sen verran selkärankaa, että päätin aloittaa heti siinä paikassa uuden paremman elämän.
Pistin poron lihoiksi, myin kuivalihat saksalaisille turisteille. Sarvet jauhoin itselleni evääksi tulevia koitoksia varten. Aloin lampsia hiljalleen kohti etelää keräten samalla pulloja tienohesta.
Halveksuen katselin muita ojaan sammuneita juoppoja ja keräsin heiltä arvokkaamman omaisuuden talteen, etteivät ryyppää sitäkin.
Kuusi juoppoa siivottuani ja viitisensataa pulloa kauppaan palautettuani oli minulla jo mukava pääoma kasassa. Samalla olinkin tullut kävelleeksi jo Ivaloon. Sen kesän vietin poropaimenena ja kihokkeja keräillen. Seuraavan kesänä ajoin varastetulla poronvasalla Rovaniemelle, jossa sain töitä verovirastosta. Nyt olen työskennellyt verovirastossa jo niin kauan, että olen palkkaluokassa 45A. - OSKU OJASTA
ARVAAPPAS MITEN KÄY, JOS JOKU"OMIN VOIMIN"PISTÄÄ KIERTEEN POIKKI...KAIKKI EIVÄT OLE SELLAISIA IHMEMIEHIÄ KUIN SINÄ, TAI SITTEN ET OIKEASTI POHJALLA OLLUTKAAN...SIITÄ OSTAMAAN OSARILLA AUTOA,"ETTÄ PÄÄSEE TÖIHIN"...HAUSKA TARINA SINULLA, MUTTA NYKYÄÄN EI PERSAUKINEN SAA AINAKAAN LIIKKEESTÄ EDES AUTONRENGASTA PIIKKIIN, SAATI AUTOA.....ELLEI OLE JO SITÄ VAKITUISTA TYÖPAIKKAA.......LÄHINNÄ VITTUILUA JA PILKKAAMISTA......
KIRJOITAT "REILU 10v SITTEN"...
SANOISIN ETTÄ KIRJOITAT MUUNNELTUA TOTUUTTA, ELI JÄTÄ JOTAIN KERTOMATTA, TAI KAUNISTELET URAKEHITYSTÄSI.....TODENNÄKÖISEMPÄÄ ON ETTÄ KIRJOITAT IHAN TÄYTTÄ PASKAA..... - ajoissa!
Elämä on sellainen tee-se-itse -juttu, vaikka sitä ei aina huomaa ennenkuin on liian myöhä.
Ehkä kaikkien köyhien tilanne ei ole omaa syytä, mutta olet hyvä esimerkki ihmisestä, joka omalla toiminnallaan saavuttaa muutoksen elämäänsä. - onnea jatkossa elämällesi
todella toivon,että jaksat jatkaa samaan malliin
ihmisen elämän suunnan päättää vain ihminen itse,ei sitä kukaan muu päätä.Niitä vanhoja juoppokavereitakin vaan harmittaa kun ne ei ole pystyny samaan.. - sillä erotuksella että
nykynuori jää pohjalle rypemään ja ryhtyy rellestäjävarkaaksi
- Oravanpyörästä hypännyt
Kirjoitin joskus viime keväällä omasta elämästäni tänne ja ihmettelen vieläkin sitä negatiivista ja "haista sinä vittu"- asennetta.
Tämä meikäläisen elämä eteni niin, että 20-vuotiaana olin kiinnostunut enempi rahasta ja mammonasta kuin inhimillisistä arvoista. Mikä oli ollessa kun pörssistä sai pikkurahaa kunhan jaksoi sinne vääntäytyä. Ei ihmisten auttaminen kiinnostanut tippaakaan kun pörssivoitoilla maksoi skumpat, naiset ja kaiken mahdollisen. Käteenkin sai muutaman kymppidonan monta kertaa kuussa ja kyllähän sillä nyt pari päivää dokasi ja ajeli lamborgiinilla pitkin kyliä.
Sitten meni pörssikupla puhki. Alkoi kauhea haloo kun yhtiöt ei enää maksaneetkaan optioita. Kaikki muut olivat syyllisiä tulonmenetykseeni kuin minä itse. Oikein hävettää vieläkin ne typerät selitykset miten oli yhteiskunnallinen ongelma se, että meikä reppana ei saanut veroalennuksia ja muita "kannustimia" elämiseen (dokaamiseen) tarpeeksi.
Lopuksi olin ihan pohjalla. Nukuin tavallisissa vuokra-asunnoissa ja kävin ruikuttaan kohtaloani Suomalaisella klubilla kokoomuslaisten palvelukeskuksessa. Saihan siellä siemailla juomia ja seurustella ymmärtäväisen henkilökunnan kanssa. Saunan jälkeen oli taas johtajaolo ja muutama optio taskussa.
Kävi kuitenkin niin, että kerran taas kun heräsin Westendistä kuset ja paskat housussa kauheassa kankkusessa ajattelin että voi helvetti tätä elämää. Kävin nolona pesettämässä vaatteeni ja pallit siellä kokoomuksen pökiöpäiden keskuksessa. Kun istuin saunassa ja odottelin vaatteiden kuivumista niin kuuntelin niitä toisten samanlaisten juttuja ja mietin, että pitääkö sitä ihmisen tosiaan olla vähä tyhmä, että elää tällaista elämää kun tarjolla vois olla muutakin.
Kävelin sitten seuraavana yön ja päivän aikana Kallioon yhden humanistin luo ja sanoin suoraan, että ei oo elämänsisältöä. Kerroin suoraan, että oon ihan talousmies, mutta nyt olis haluja päästä juppihelvetistä ylös. Ja että ilman sydämen sivistystä se ei onnistu. Humanisti uskoi minua ja antoi minulle filosofista kirjallisuutta. Soppari oli, että luen vähintään 100 sivua kuussa.
Siitä piti lähteä. Ensimmäinen yöni kirjan parissa oli hmm... jokseenkin harras. Olin tyytyväinen, että oli älyllistä pohdiskelua tiedossa. Tein selvät suunnitelmat tulevaisuudesta...lukemista ja lähimmäisten auttamista, jos sitä pyydetään. Seuraavana päivänä ajelin työkkärin ohi ja sivuutin kaikki mahdolliset paskaduunit ja kyykkyhyppelykurssit, joita siellä viattomille kansalaisille tyrkytetään. Aloitin yhden sukulaismummon auttamisen jo kahden (!) tunnin päästä. 8h per päivä toimeentulotuella eläen, mutta silti elämäni oli parempi kuin mitä olin koskaan saanut jostain pörssistä. Turhia bisneksiä ne.
Tuosta on nyt reilu 10 vuotta ja olen lisännyt avustustyötäni köyhien parissa. 8-9 kuukautta luin kirjojani, jotka palautin humanistille kuten sovittiin. Sitten hommasin pienen kirjaston. Joskus kun näkee vanhoja juppikavereita entisestä elämästä niin ne yrittää jotenkin syyllistää mua, että olisin ikäänkuin voittanut lotossa tms. Tai että olisin jotenkin pettänyt ne juppipiirit ja alkanut luopioksi.
Nyt jos miettii asiaa, niin en mistään hinnasta lähtisi takaisin siihen surkeaan ja sisällyksettömään bisneselämään. Teen 8h päivässä avustustyötä ja saan siitä korvaukseksi hyvän mielen ja sossu saa maksaa elämisen. En tiedä onko se hyvä vai huono palkka, mutta mulle se riittää. Sillä saa vuokran, ei bensaa joka saastuttaa, eikä kännykkähömppää yms. Kaljaa tekee joskus mieli, ja olenkin pari kertaa vetänyt kännin... ihan vain muistaakseni, että ryyppääminen on joskus ihan kivaa.
Tiedän, että suurin osa porukasta haukkuu minua. Yhden mielestä olen juureni unohtanut ja toisen mielestä motiivini kirjoitukselle on halveksia rikkaita. Tai muuta sellaista, että yritän ylpeillä. Mutta enpä tiedä... juuriani en unohda ihan vain siksi, että en halua enää herätä aamuisin kuset ja paskat housussa jostain perkeleen hienostokorttelista. Mieluummin herään aamukymmeneltä ottaakseni rennosti. Enkä tiedä miksi tässä pitäisi halveksia rikkaita juppeja - sellaisia kuin itsekin olen ollut - ... he halveksivat itse itseään jo ihan tarpeeksi keinottelemalla sen sijaan, että itse tekisivät yhteisöllisyyden eteen jotain. Kyllä mä röökin ja sijoitusvinkin annan jos joku pyytää, mutta en voi tehdä muuta. En voi muuttaa toisen ihmisen elämää vaikka haluaisinkin, sillä ihmisen on itse muututtava. Ihmisen on itse tehtävä päätös elämän suunnasta. - menestyjäksi
Luin osan näistä viesteistä. Päätin tähän raapusta pikaisesti oman tarinani.
Eli olen kotoisin maalta, jossa kasvoin 9-henkisestä perheestä. Vanhempani tienasivat maataloustöissä jonkun 4000markkaa kuukaudessa ja pienestä metsäpalstasta vähän aina päälle. Lapsena en juurikaan saanut rahaa tai uusia vaatteita. Tavallaan totuin siihen että vähälläkin pärjää. Kävin peruskoulun jälkeen amiksen, mutta en kuitenkaan saanut töitä.
Olin vuoden työttömänä ja mielestäni rahaa tuli ovista ja ikkunoista paljon(kela sosku), kun asuin yksin vuokralla. En käyttänyt tupakkaa ja enkä juuri viinaakaan. Siinä vuoden ajan mietin että kyllähän tässä näin elelee vaikka loppuelämän. Siis oikeasti tuntui siltä että sillä rahamäärällä pärjäsi vallan hyvin, tietysti kun oli tottunut vähään. Tästä on joku 12vuotta aikaa.
No kuitenkin päätin lähteä jatko-opiskelemaan ja nykyisin tienaan insinöörinä saman verran euroissa mitä vanhempani markoissa. Työelämässä pärjään todella hyvin ja kiitosta olen saanut aina tekemisistäni.
Eli: Minusta yhteiskunnan ei pitäisi minunkaltaisen ihmisen antaa edes MIETTIÄ että pelkillä avustuksilla pärjäisi hyvin. Pitäisi kannustaa työntekoon eikä lorvimiseen.
Oma menestys ei ole lähtökohdista kiinni suomessa, vaan omista valinnoista.
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SAK:n vaatimus palkankorotuksista on täysin päätön
SAK:n esitys noin hurjista palkankorotuksista on päätön. Ja vaikka ne toteutuisivatkin, johon en usko, valuvat hyödyt ul3472157Ensitreffit Matti lataa totuuden seksiasioista Taina-morsion kanssa: "Fyysinen kosketus ja seksi..."
Harmi juttu tämä Matin ja Tainan ero. Olisikohan vielä ollut jotain tehtävissä... Lue lisää: https://www.suomi24.fi/v131909Roope Salminen sai lapseensa liittyen poikkeuksellisen myönnytyksen Myyrä-kuvauksissa: "Iso..."
Roope Salmisella on 4-vuotias lapsi yhdessä Helmi-Leena Nummelan kanssa. Pariskunta on eronnut ja tätä nykyä Salminen se61254PYHÄJÄRVELLE ILMESTYNYT NUOREHKO MUSTALAINEN,
Joka käyttäytyy hyvin röyhkeästi, ilmestyy jonkun tyypin kanssa pihapiiriin, autoa kaasutetaan ja käytetään yli desibeli30983En voi oikein lähestyä sinua nainen
koska jännität minua ja leikit tietämätöntä... Et myöskään lähesty minua. Mitä siis teemme???45947It's a fairytale
"It's a fairytale I can't explain Full of words I don't know how to say And without a little twist of fate I know I'd st10944- 49926
- 70902
Sydän on niin rikki
Tämän meidän tilanteen vuoksi… Oli niin paha olla eilen illalla, että itku meinasi tulla. Nyt se sitten tulikin. Umpiso47857Kohuopettaja työntää videolla asioita peräaukkoonsa nuorten edessä, mutta Jeesus-musiikki on liikaa
IL - Sanna Ukkolan kolumni "Opettaja masturboi videolla oppilaiden edessä, oppikirja kertoo, että mieskin voi synnyttää154855